Österlen

En kväll i Malmö och likadana skogstroll.

 

Hej hej

Den senaste tiden har det varit blåsigt och kallt här på Österlen. Vårblommorna tycks tveka rejält. Krokusar och andra vårlökar verkar en aning försenade i år, som de är extra rädda och ”farhågsna” av sig . Med den hårda vinden som blåste från öster så har till och med de tuffaste badbrudarna veknat en smula och avstått gryningsdoppen den gångna veckan

Fast en enda morgon var det riktigt lugnt och stilla, den morgonen prickade vi in för ett härligt morgonbad. Temperaturen låg på 3,6 grader i vattnet och vi njöt för fulla muggar. När vi efteråt fått på oss alla våra kläder igen så blev vi  båda så fulla i skratt…. den morgonen hade vi råkat ta på oss nästan exakt likadana kläder.

I helgen tog jag tåget in till Malmö för att träffa min yngsta dotter Emmy. Vi strosade i affärer och hade en så mysig eftermiddag tillsammans. På kvällen gick vi på restaurang och njöt av god mat och en liten smarrig drink som avslutning.

Boktips

Ett perfekt tidsfördriv när man åker tåg det är att lyssna på någon ljudbok. På min tur till Malmö lyssnade jag på Lars Lerins lilla berättelse om en sommar i hans liv på 70-talet. Boken heter ”Snigelsommar” och är inläst av honom själv. Hans underbara dialekt gör boken än trevligare att lyssna på.

Dagens citat:

En god vän är som ett fyrklöver. Mer sällsynt att fina och en väldig tur att ha.

Min badkompis, hon som är lite lik mig själv, hon är ett av mina sällsynta fyrklöver.

Ha det gott och kram

 

En kväll i Malmö och likadana skogstroll. Läs mer »

Av småbarn får man höra sanningen.

Hej hej

Tänk så härligt det är när solen kikar fram, om så bara för en liten stund.

Det såg så härligt ut genom fönstret så jag och Stefan skyndade oss ut för att ta en tur med hundarna.

Men burr och fy, så attans kallt det var i vinden. Efter en liten bit så fick Stefan ont i foten och hävdade att han nog var tvungen att vända av hemåt igen. Med en stelopererad fot så har han ju faktiskt ”spik i foten” på riktigt. Röntgenbilderna på sin fot brukar han då och då visa mig, så jag ska förstå att det kanske inte är helt skönt med långa promenader, då han har både ankarskruv och hålat bandjärn inopererat vid vristen.

Alltså vände Stefan av hemåt, medan jag och hundarna fortsatte ut i skogen. Av lilla Pennys ihärdiga markeringar så förstod jag att vi inte var ensamma utan att det förmodligen låg grisar i närheten och tryckte.

På Åsstigen fick vi vända åter då det på ett ställe var rejäla översvämningar och spången vi gick på låg långt under vattenytan.

Himlen mörknade och för ett tag såg det ut som om vi skulle bli rejält blöta. Men vi hade flyt och efter en timme återvände vi hem lika torra som när vi gick iväg. Ibland måste man ju ha turen med sig.

Det har gått ett tag sedan jag träffade mina små barnbarn nu. Men i fredags fick jag en så rolig snapchat av min dotter när de hade vänt blad i väggkalendern.

Ja, vad säger man…. av småbarn och ”fyllehungar” får man höra sanningen, sägs det ju. Men vad tycker ni, är denna kvinna egentligen så lik mig….? Ett gott skratt fick jag mig allt. Och kanske är det likt mig, det är bara det att i min egen hjärna så är jag ju ännu bara 35 år gammal.

Dagens citat:

Gå som en drottning, älska som en hippie, tala som en sjöman, res som en zigenare, odla som en häxa, arbeta som en krigare.

Ha en fin dag.

Annika

Av småbarn får man höra sanningen. Läs mer »

Aktivering av pensionär.

Hejsan.

Det gäller minsann att ligga i för att hålla sin ”lille” gubbe i form. Ja, för själv tar han vartenda tillfälle till fusk och mygel (åtminstone när det gäller träning och motion)

I förra veckan fick han själv välja var han ville ta sin motionsrunda. Jag blev inte direkt förvånad när han valde en tur vid Hällevik, för platserna där runt Kivik ligger honom alltid varmt om hjärtat.

Ännu var det ganska vintrigt och grått där, men snart snart, inom en överskådlig framtid, så kommer den här platsen att prunka av vårblommor, såsom blåsippor, vitsippor, gullviva och några vild orkidéer. Visst längtar man nu!

En runda i nationalparken med ett gäng glada hundar, det är en utomordentlig pensionärssysselsättning – åtminstone om man jämför med en eftermiddag i TV-soffan med ursäkten att man bara måste kolla hur det går i skidskyttet!

Och huset alla hundar var lite extra trötta i sina hjärnkontor efter allt sniffande och kissande. Bara fördelar med allt.

Jag själv var också ganska nöjd med dagen. Jag hade avverkat årets första löparmil på förmiddagen. Inte särskilt fort eller snyggt, men en mil i stilen ”löparlufs”, det får jag vara nöjd med så länge.

Här har jag blivit smygfotad direkt efter slutspurten 🙂

Boktips

Jag kunde ju inte låta bli att leta upp fler ljudböcker av författarinnan Kristin Hannah. Den senaste boken som jag nu lyssnat på heter ”En flicka som kallas Alice”.  Även den var jättebra tyckte jag.

Dagens citat:

Hitta någon som vet att du inte är perfekt men behandlar dig som om du vore det.

Det perfekta är att det finns ingen som är helt perfekt, och om man börjar att behandla andra väl så brukar man själv bli väl bemött.

Kram Annika

Aktivering av pensionär. Läs mer »

Naturens tempo kan kallas tålamod.

Hejsan.

Sakta börjar det mer och mer höras som vår ute i skogen nu. Tranornas ihärdiga skrikande, spillkråkans frenetiska hackande som ekar över sjön. Visst är den här tiden så härlig! Tiden då vi är mitt emellan vår och vinter. Tiden med mest förhoppningar. Även om det ännu är ganska kyligt så finns det en föraning om allt vi nu har framför oss.

Markerna runt Gyllebo är fyllda med vatten och på många åkrar ser det ut som stora insjöar. Det känns riktigt skönt, för man vet ju aldrig om vi har en lång och torr sommar att vänta oss.

Även om det inte varit så jättevarma dagar ännu, så har vi startat litegrann med vårbruket i vår trädgård. Jag har mest räfsat upp fjorårslöven från rabatterna och klippt ner de torra perennerna. Årets första penséer är planterade i en kruka vid ytterdörren. Jag bara älskar de här första vårblommorna.

Stefan har röjt på vår andra tomt och sågat bränne så motorsågen glött och nästan blivit uppsliten. Det är minsann tur att det då finns bra ställen där man kan lämna in maskiner för reparation. På bästa ”Luckan” (alltså Brösarps Lokalförening) är de något av tusenkonstnärer i den lilla verkstaden. Där fixar man allt, allt från åkgräsklippare till motorsågar…   Tips, tips – om ni behöver service av något slag.

Igår passade jag på att peta ner alla hyacintlökarna från i julas. Det är så roligt att de kan återanvändas och komma till glädje fler gånger.

Ännu är det kallbad som gäller, stillsamma bad med händerna ovanför vattenytan. Vattnet är fortfarande rejält kyligt och ännu dröjer det lite innan vi vill simma omkring och plaska bland storgäddorna i sjön.

Dagens citat:

Vissa människor ser saker som de är och säger varför? Andra drömmer om saker som aldrig funnits och säger, varför inte!

Ha en fin torsdag och gör verklighet av någon dröm.

P.s idag är det skottdagen, en dag för kvinnor att fria. Ta chansen töser, men bara om det är just det – en chans!!

Kram Annika

Naturens tempo kan kallas tålamod. Läs mer »

Ut i dimman och bakelser till kvällsteet.

Hej hej

Lite fuskande med träningen har det blivit i någon vecka nu. Då menar jag inte min egen träning, utan min käre makes.  Jag håller ju på att försöka få honom i lite bättre form igen efter den långa krassligheten. En dimmig dag i förra veckan så tyckte jag inte att han kunde ha några som helst godtagbara undanflykter längre.

Vi tog med oss hundarna och gick ut i något som såg ut som utspädd mjölk. Jisses så dimmigt det var, men för övrigt var det en alldeles underbar dag.

Vi tog sikte på en tur till badplatsen. Nere vid sjön låg stora flockar av gäss och gled så stilla fram i den täta dimman.

Vi följde den lilla stigen ner mot bryggorna och överallt i löven kunde jag se de första snödropparna sticka upp. I vattenbrynet paddlade gräsänderna misstänksamt iväg när hela vårt gäng kom traskande.

Min egen träning har också uppgraderats något. Löpningen är jag igång med efter ett kort uppehåll när vi hade som mest med snö. Just att springa är något som jag gillar och det är därför lätt att komma igång med. Det är ju bara att snöra på sig skorna och ta ett kliv ut genom dörren. Jag springer inte fort och säkert inte snyggt heller, men jag springer 🙂

Men jag hade ju också en plan på att börja med någon form av styrketräning. Det är bara det att jag ogillar att behöva köra iväg för att göra just bara det – att träna.

-mamma, hemmaträning är underskattat, sa min dotter Emmy en dag, och satte ihop ett litet träningsprogram åt mig. 

Genast kändes det en aning lättare att lyfta hantlar och ”ligga i planka” – gymmet i garaget funkar ju hur bra som helst.

Det bästa med att röra på sig är att det känns ok att njuta av godsaker efteråt. En liten bakelse till kvällsteet då det var Alla hjärtans dag smakade himmelskt.

Boktips

Så har jag lyssnat på en ny bok. ”Aldrig släppa taget” av Tilda och Frida Boisen. Det var en stark berättelse om psykisk ohälsa, berättad växelvis av mor och dotter. En gripande och öppenhjärtig skildring som jag varmt kan rekommendera.

Tack bästa Petra för boktipset ♥

Dagens citat:

Du kan inte tvinga dig att känna något du inte känner, men du kan tvinga dig att göra det rätta trots dina känslor.

~Pearl S. Buck~

Ha en härlig tisdag.

Annika

Ut i dimman och bakelser till kvällsteet. Läs mer »

Mysig vinkväll och morgontur runt Stenshuvud.

Hej.

Förra helgen var så himla mysig här hemma hos oss. Två av mina döttrar hade framfört ett önskemål om en vin- och ostkväll, och i helgen var det äntligen dags. Det var vi tjejer, men såklart fick Stefan vara med på ett hörn. Även om han inte dricker vin så äter han gärna goda ostar och småplock.

I min familj gillar vi ju plockmat som man sitter länge och äter. Förutom ost och chark så gjorde vi en matig paj, baconrullade oliver och krustader med smält ost. Länge satt vi sedan och åt och smuttade på vinet.

När vi var mätta och nöjda så åkte ett roligt spel fram. Det var ett sånt där kunskapsspel där man skulle pricka in olika händelser på en tidslinje. Det var ett spel helt i min smak (förmodligen tycker jag det eftersom jag vann matchen, vilket kanske inte hör till vanligheterna)

Morgonen efter så hade Amanda lite bråttom hem till sina pojkar i Tomelilla. Jag och Emmy packade då in hundarna i bilen och for till nationalparken för en morgonvandring.

Det blåste minst sagt friska vindar, så när vi kom ner till havet och såg de höga vågorna så bestämde vi oss genast för att gå på andra sidan parken där berget skulle ge skön lä för vinden.

På alestigen var det lugnt och skönt. Dessutom är där så vackert tycker jag, det ser ut litegrann som i en John Bauer saga.

Vinterns rikliga nederbörd hade gjort att marken var extra vattensjuk och på sina ställen stod det högt med vatten runt träden. Det kommer bli rena paradiset för grodorna och alla snokar.

Vi hade siktet inställt på Hällevik, för att därifrån ta stigen som går på andra sidan berget. Alltså den lilla vandringsleden  som går närmast havet.

I Hälleviks kås så hade svanar och sjöfåglar något slags morgonmöte på det guppiga vattnet. Kackalorum stod nog på dagordningen.

Vi passerade den vita söta lilla fyren. Alla småhundarna kämpade tappert på, då vi fick hoppa från sten till sten och stundom ta omvägar för små översvämningar här och där. Många små och korta steg blev det.

Så kom vi fram till Jätten Stens boning. Det är den platsen som det sägs att sjömän förliste förr i tiden, om det råkade kika in gattet.

Här är också så vackert, och har man tur och är uppmärksam så kan man än i dag få se ”Stenshuvudsgubben” här bland alla stenbumlingar. Det är säkert helt sant, för det har Stefan sagt…. 🙂

Dagens citat:

Och förresten. Försök aldrig vara perfekt. Det är i sprickorna magin finns. Glöm aldrig det!

Ha en fin fredag.

Annika

Mysig vinkväll och morgontur runt Stenshuvud. Läs mer »

Valentines dag.

Hej hej

Vintern kom tillbaka i slutet av förra veckan. Men bara lite grann, sådär så det mest bara blev fint och tjusigt med lite pudersnö.

Hela vintern har jag kikat på nya vinterkängor med broddar, men jag har inte riktigt kommit till skott med något inköp. Nu vet jag inte riktigt om det är lönt – kanske tar vintern ändå snart slut. Jag tänker att om jag köper mina skor nu, då kommer vi  att få en tidig vår  (på ren jäkelskap), och då hade jag ju bara fått sätta undan mina nya skor. Men till hösten ska jag investera i ett par nya Icebug, tror jag bestämt …. ja, så om vi nu får en sen vår i år så vet ni varför och vem ni då ska skylla på….

Nya skor, eller inte… det går ju bra ändå. Med lösa broddar på mina Eccoskor så tar jag mig ganska säkert fram igenom skogen trots allt.

Alla Hjärtans dag

Idag är det alla hjärtans dag, och många ska göra något lite extra för personen som de håller kär. Jag hade tänkt göra någon smarrig bakelse och bjuda min Stefan på, men här hemma ska vi ju hålla ”smala linjen” ett tag, så det fick bli vanliga bondkakor istället.

De där bondkakorna blev hur goda som helst. Receptet hämtade jag från ”Mandelmanns söta”, och sådana där små hemmabakade kakor de är verkligen underskattade.

Idag, på självaste alla hjärtans dag, fyller också min systerson år. Med en bild på min väggalmanacka av Lisa Aisato, vill jag skicka varma gratulationer till dig Samuel på din 17 årsdag♥ Grattis grabben.

Dagens citat:

Börja använda dina fina prylar! Livet är ett speciellt tillfälle!

Ha en fin dag ♥

Annika

Valentines dag. Läs mer »

Vacker morgon och 20.000 steg.

Hejsan.

Förra onsdagen fick jag och min vän en helt fantastisk morgon vid sjön.

När vi den senaste tiden mest bjudits på grått och blåsigt väder, så kändes det helt fantastiskt att komma ut den här härliga morgonen.

Vi badade och satt en stund på bryggan och njöt av vårt te i den fina gryningen, men sedan bestämde vi oss för att ta en lite längre runda i skogen än vanligt.

Vår vandring slutade på 11 kilometer den morgonen, och ändå kändes det nästan som om vi aldrig ville gå hem och gå in.

Sådana här dagar är så härliga och jag tycker att man känner sig både stark och nyttig. När kvällen kom stod min stegräknare  på 20.000 steg, en härlig känsla.

Maken min har dock inte varit lika sugen på motion. ”För dåligt väder, ont i foten, regnigt – ja, undanflykterna har duggat tätt. Fast jag har inte gett upp hoppet om honom – så fort det blir drägligt ”cykelväder” så kommer han inte att komma undan!

Dagens citat:

Om du inte kan flyga, spring!

Om du inte kan springa, gå!

Om du inte kan gå, kryp!

för vad du än gör, fortsätt framåt!

Alla kan inte springa eller vandra – men alla kan göra något. Små rörelser i vardagen efter sin egen förmåga – det räcker långt.

Ha det fint.

Kram Annika

Vacker morgon och 20.000 steg. Läs mer »

Blötsnö, syskonkärlek och Gyllebotroll.

Hej hej.

Här blev det ju tyst för några dagar. Jag har haft barn och barnbarn på besök hela den här helgen och då blir det inte mycket tid över att knåpa ihop blogginlägg inte.

Förra söndagen var pojkarna också här hos oss i Gyllebo, eftersom både Amanda och Jimmy jobbade då. Jag och Stefan fick full rulle precis hela dagen.

Vädret var inte det bästa, men lite frisk luft tyckte jag ändå att vi behövde. Alltså drog vi på pojkarna vinterkläder och bäddade ner dem i vars en sittvagn. Jag tror nog att Scott njöt lite extra av att också få känna sig liten, det är sånt man får göra när man är hos mormor och ”morfar Ginko”.

Det blåste en isande kall vind och vi valde en lite kortare runda för att inte frysa ihjäl (jag och Stefan hade ju inga mysiga vagnar att krypa ner i) Vi gick en sväng på trollstigen och tittade på alla ”Gyllebotroll” som finns där.

När Nicolaj sedan envisades med att kasta av sig mössan hela tiden, då tyckte jag att vi skulle skynda oss hem igen. Små tunnhåriga lintottar ska inte vara ute i blåst utan mössa.

Hemma i stugvärmen kröp pojkarna upp i fåtöljen och kramades, för när de inte kivades så flödade syskonkärleken rejält. Sedan byggde vi höga torn med duplo. Som final på byggandet ville Scott köra på tornen med sin helikopter (jag kom bara bara att tänka på terrorattacken den 11 september… )

Snön hade inte mer än precis hunnit försvinna, förrän vi fick ny, vit blötsnö här i Gyllebo.

Jag tog med mig hundarna på en våt runda runt sjön. Efter bara någon enstaka kilometer så hade Molly fått nog av vädret. Hon gillar inte när hon blir blöt och smutsig, så hon tvärvägrade att gå ett enda steg till  och jag hade inget annat val än att lyfta upp henne i ryggsäcken där hon ju älskar att sitta.

De andra hundarna traskade tappert på runt hela sjön. Kameralinsen blev både blöt och suddig och hundarna liknade mest små vattenråttor när vi kom hem. Friskt och skönt var det trots allt, och man ångrar ju  aldrig en promenad i skogen.

Boktips

Jag har lyssnat på en ny ljudbok. ”Jävla karlar” av Andrev Walden. Det är en galen berättelse om hur det är att vara pojke och växa upp med sju olika pappor som inte är hans riktiga. Det är en bok med ett lättsamt sätt att berätta om något som jag tänker mig är både svårt, mörkt och jobbigt för en liten pojke.

Dagens citat:

Varje gång du läser en bok så ler ett träd och tänker; ”där finns ett liv efter döden”.

Jag önskar en härlig måndag och en fin ny vecka.

Kram Annika

 

 

Blötsnö, syskonkärlek och Gyllebotroll. Läs mer »

Öppet vatten och nästan vårvindar.

Hejsan.

I lördagsmorse trodde jag nästan inte mina ögon när jag kikade på termometern i hallen, där jag stod och drog på mig ytterkläderna. 8,5 plusgrader stod det med digitala siffror och jag tittade allt vad jag kunde efter ett litet minustecken framför. Men nej, plusgrader var det!

Det var verkligen ljumma vindar och det kändes nästan konstigt när vi gick ner till sjön den morgonen. Vårkänslorna började liksom poppa runt i kroppen och fåglarna sjön litegrann försiktigt vid bryggan.

All is var helt försvunnen och vattnet såg rent, klart och inbjudande ut igen. Temperaturen hade stigit ett par enstaka grader och det var en fantastiskt vacker lilarosa morgon. Så fort det nu åter blivit öppet vatten på sjön, så hade alla gässen flyttat tillbaka. Jag tycker alltid att det där är så konstigt. Hur kan de veta när de ska flytta tillbaka igen? Skickar de möjligtvis ut någon spanare för att kolla? Samma funderingar har jag om fiskmåsarna som kommer i stora flockar så fort bönderna börjar plöja sina åkrar. Hur får de reda på att det är tid att leta mask, när de bor flera mil därifrån???

Nåja, ännu är det kanske inte riktigt tid för måsarna att leta mask, men vårkänslorna flödade allt den här ljuvliga morgonen.

Nu när Stefan blivit pensionär på riktigt så har jag gett honom lite nya ansvarsområde här i hemmet. Han har tex blivit ”ägg-ansvarig””. Så nu finns här alltid ägg i överflöd och vi äter ägg på både längden och tvären. Men oj så gott det är att komma hem från morgonbadet och bli serverad en färdigbredd äggmacka! Tack för det Stiffe♥

Dagens citat:

Det finns två typer av människor:

  1. Morgonpigga som studsar upp ur sängen och omedelbart börjar kvittra.
  2. Morgontrötta som under halva förmiddagen tänker ut olika diaboliska sätt att få tyst på kategori 1.

Trevlig torsdag.

Kram Annika

Öppet vatten och nästan vårvindar. Läs mer »

Rulla till toppen