Österlen

Grått och grönt i skön harmoni.

Hejsan.

När jag gav mig ut tidigt en morgon i förra veckan så låg dimman tät över landskapet.

Ramslöken stod som allra frodigast och godast. Jag plockade en liten knippe blad med hem för att lägga i kvällens sallad. Det blir sällan att jag frossar i dessa populära godsaker direkt. Kanske är det för att jag har det alldeles för nära och lättillgängligt, eller så är det helt enkelt för att jag tycker att det har blivit en aning överreklamerat. Nu för tiden ska ju precis allting innehålla ramslök. Det har liksom blivit ”lite fint” med ramslök. Jag älskar all sorts lök, så såklart gillar jag ramslök också, men egentligen inte mer än någon annan variant.

Vitsipporna står också som allra vackrast just nu. Dock gillar de inte kyla, blåst och dåligt väder. Då gömmer de sig under kronbladen, men så fort solen kikar fram och dess strålar värmer minsta lilla, ja då kikar de upp som om de allihopa vänder sina ansikten mot solen. Just den här morgonen var det allt lite extra blyga…

Det gråa vädret och den gröna mossan var så vackert ihop. Det liksom lyste upp av allt det gröna på marken. Det känns så ljust i skogen vid denna årstiden. Så fort träden sedan får blad så kommer all undervegetation att liksom vissna ner eftersom ljuset då  blir betydligt mindre.

Vi längtar alla till sol, vårvärme och till att boken står nyutslagen. Det är ju fantastiskt vackert. Men jag försöker stilla mig. Jag tränar mig i att se de vackra i varje skiftning, i varje sorts väder och i det som är just nu.

Nu börjar den härliga tiden då man kan plocka in små buketter från trädgården.

Vitsipporna växer lite överallt i vår trädgård. I mina rabatter räknar jag dem som ogräs, men annars får de står lite där de vill. Och pärlhyacinterna. De är ju så himla fina. Nästan varje år sätter jag ner några nya små lökar, så nu kommer även de lite här och där. De är som små konstverk när man kikar på dem lite mer i närbild. Så fantastiskt fina.

Även påskliljorna kommer lite här och där hemma hos oss. Jag ”hatälskar” dem. De är inte min absoluta favoritblomma, men ändå bara älskar jag dem vid den här tiden. Pingstliljor är en betydligt större favorit, men av dem har jag bara några få stycken som brukar komma lite senare.

Dagens citat:

Möjligheter möjliggörs genom att omöjligheter omöjliggörs.

Njut av dagen, och se dina möjlighet.

Kram kram

Grått och grönt i skön harmoni. Läs mer »

En sörjande svan.

Hej.

I förra veckan när jag gick ner till sjön för mitt morgonbad så hade jag sällskap av ett vackert svanpar som stilla gled fram på vattenytan.

Jag la lite extra märke till dem eftersom det såg så stilla, fint och harmoniskt ut.

Dagen efter var det dags för en löptur istället för morgonbad. Jag njöt av den annalkande våren och av att nästan kunna se hur allting grönskade från den ena dagen till den andra. Stegen kändes lätta och jag njöt för fullt.

Plötsligt hörde jag ett annorlunda läte ute ifrån sjön. Det var som ett klagande och förtvivlat rop. Mitt ute på sjön simmade en av svanarna runt i cirklar och utstötta sina högljudda sorgeskrik.

Strax efter föll min blick på något vitt i vattenbrynet. Det var den andra svanen som låg död i strandkanten. Det var så förfärligt ledsamt att beskåda den sörjande svanen och upplevelsen hängde sig kvar i mig resten av den dagen. Tänk så mycket som händer i djurens värld, saker som vi kanske inte vet om, eller inte skänker en tanke på.

I min hjärna ringde en signaturmelodi från ett barnprogram som gick då jag var barn. Fablernas värld. Kommer ni ihåg den texten, att djuren har ju också känslor.

Joo! Här står vad djuren gör och tänker,
djur har också mänskors känslor,
djuren är väl också mänskor.
Ja det är just vad dom är,
I fablernas värld, i fablernas värld

Jag minns exakt hur melodin går.

Boktips

Jag hittade ingen ljudbok som jag kände för att börja på, så av en slump dök ”Dagbok från ett kvinnofängelse”  av Lillemor Östlin upp. Man kan nog säga att det är en fortsättning från ”Hinsehäxan”. Intressant och lättlyssnad.

Dagens citat:

Ibland räcker det med att bara blunda, för att kunna se lite längre.

Ha en fin tisdag. måndag – jag var lite snurrig där…

Kram kram

En sörjande svan. Läs mer »

April kom med snö.

Hejsan.

I onsdags när jag kom upp ur sängen så var det till en vintrig värld.

Jag hade planerat för en springtur runt sjön, och så fick det bli trots allt. Med lilla kameran i fickan så kunde jag inte utan att tycka att det var ganska vackert ändå. Det blir alltid så fint med snö i april, som om vårljuset ger en extra dimension till det vita.

Ramslöken stod tålig i sin backe,  det är ju inte första året den blir täckt av aprilsnö.

Visst, snö i april kan kännas himla onödigt, men vi vet ju att det aldrig blir särskilt långvarigt. Det fick bli lite uppehåll i trädgårdsarbetet, fast det är inget som brådskar ännu. Man gör bäst i att gilla läget och njuta av att det ser så vackert ut.

Fåglarna i trädgården är ju i full gång med att sätta bo, så nu har vi bytt ut en av deras foderautomat till ”byggmaterial-automat” istället. Det är vinterns skörd av hundarnas ull som jag borstat av. Det kommer bli finfin isolering till fåglarnas bygge. Fågelungarna i Gyllebo kommer att ligga mjukt och varmt i år.

Dagens citat:

Vi sitter kanske inte i samma båt, men havet är detsamma.

Ha en fin måndag, och en ny härlig vecka.

Kram

April kom med snö. Läs mer »

Så fint initiativ för våra vilda bin.

Hejsan.

Påsken är förbi, och vi har haft en så mysig och härlig helg. På långfredagen startade vi med att samla familjen till årets första grillning. Jag var lite lat och kameran kom tyvärr inte fram alls under kvällen. Men vi hade så mysigt med barn och barnbarn. Vi åt, vi letade efter gömda ägg och tiden gick ju alldeles för fort.

På påskafton var det dags för oss att köra en runda och kika på konst. Det hör liksom till att göra det när man bor på Österlen. Vi hade bestämt oss för att besöka en enda och noga utvalt konstutställning – Sköllengårdens Gårdshotell.

Första lilla konstnären vi kom till var ”Art By Lind” av Jenny Lind. Jenny var skolkamrat till min dotter Andréa, så jag känner henne sedan länge. Hon är en naturbegåvning och hennes akvareller är verkligen så fantastiska.

Såklart köpte vi en av hennes konstverk. Och när Stefan fick välja så blev det den med hjortar på, den är så himla fin. Jag själv hade nog inte kunnat välja, för jag tycker att de är lika underbara allihopa.

Är ni sugna på att se mer av Jenny och hennes konst, eller kanske söker ni efter hennes kontaktuppgifter då kan ni klicka HÄR.

Efter att ha tittat på Jennys konst, så kom turen till min fina vän Tinas fotoutställning. En utställning som hon döpt till ”Förundran”. Hon har en massa underbara foton från vårt vackra Österlen. Eftersom vi ibland varit tillsammans då hon fotograferat sina naturmotiv så minns jag några av hennes motiv mycket väl. Vi har ju fotointresset gemensamt – hon och jag. Det vackra med Tinas fotoutställning är att hon gör det för att samla in pengar för att rädda våra vilda bin. Genom Naturskyddsföreningen har hon en insamling  för våra pollinatörer. Ett behjärtansvärt initiativ♥

För att stötta Tinas insamling så valde jag att köpa en bok som heter Binas Hemliga Liv av Thor Hansson.

Kanske vill någon av er också stötta Tinas insamling för våra vilda bin – då hittar ni insamlingen HÄR.

Själv ska jag hålla mig i stillhet i nästa vecka så då kommer min bok nog väl till pass.

Så här efteråt så skäms jag nu lite eftersom jag inte tittade så noga på den tredje utställaren på Sköllengården… men jag lovar göra bot och bättring till nästa år…

Dagens citat:

Ingen ångrade någonsin att han gjort gott.

Jag önskar er en härlig fredag.

Annika

Så fint initiativ för våra vilda bin. Läs mer »

Lugnet före och stadspulsen efter.

Hejsan.

Efter många dagar med ostliga vindar, regn och ogästvänligt väder så blev det äntligen en härlig morgon då jag passade på att gå till sjön för ett gryningsbad.

Vattnet var ännu ganska kyligt och temperaturen kom inte riktigt upp till fem grader. Men morgonen ljöd av härlig fågelsång som skvallrade om den kommande våren.

Jag vandrade genom skogen och tog Åsstigen hem. Tänk, ganska snart kommer marken här att vara täckt med vitsippor.

Knappt en kilometer hemifrån mötte jag min egen lilla flock med Stefan i släptåg. De tre hundflickorna ylade av glädje när de fick syn på mig. Det finns nog ingen som kan få mig att känna mig så omtyckt som mina små hundtjejer.

Malmö

På eftermiddagen tog jag tåget till Malmö där jag skulle träffa Emmy. Våra planer var att strosa i ett soligt Malmö och sitta på ett fik och dricka kaffe i solskenet. När regnet strilade ner över oss, så ändrade vi dock våra planer. Vi bestämde oss för att gå på museum istället. Det blev Disgusting Food Museum, där vi fick se, lukta och uppleva de äckligaste sakerna som man kan tänkas förtära runt om i världen. Bla fick vi se bordet där man skruvar fast en stackars apa och sågar upp hjässan för att äta hjärnan. Det fanns ett 80-tal olika saker framdukade, och ofta med doftprover i burkar sidan om. Vi gick äcklade runt och rynkade på näsorna när vi kom till en station med svenskt plockgodis. Men det är ju gott sa vi, fast för människor som inte är vana vid det, så är det ju ganska äckligt när man tänker på hur det är tillverkat.

”Äckel är en av sex grundläggande mänskliga känslor. Även om känslan är universell, är maten vi finner äcklig kulturellt beroende. Det som är utsökt för en person kan vara vedervärdigt för en annan.”

Jag och Emmy hoppade dock över de smakprov man kunde avsluta sin rundvandring med – vi kände oss helt enkelt inte särskilt sugna…. även om inträdesbiljetten vi fått var vars en kräkpåse.

Efteråt gick vi hem till Emmy och Matilda där vi lagade god mat, kikade på regnbågen och avslutade kvällen med att göra ett sällskapsspel som hette ”Exit – den glömda ön”. Inte förrän klockan ett på natten hade vi lyckats lösa allting och jag kunde krypa ner i gästsängen för att sluta mina blå.

Morgonen efteråt steg vi upp tidigt och gick till Emmys gym. Där blev det ett rejält styrketräningpass med många glada skratt, innan det var dags för frukost.

Eftersom Amanda och Scott också var i Malmö så passade det bra att de kom och åt frukost tillsammans med oss.

Tiden gick så fort, så fort och vips var det dags att kolla busstider och börja på resan tillbaka hem till Österlen.

Tack finaste Emmy för en så mysig helg hos er.♥

Dagens citat:

När ett barn vuxit upp är det dags för föräldrarna att stå på egna ben.

Det där är inte alltid helt enkelt… men jag har tur som blir omhändertagen av mina töser då och då…

Kram Annika

Lugnet före och stadspulsen efter. Läs mer »

Ute och cyklade – mer än vanligt.

Hejsan.

Efter att i förra veckan löptränat flera dagar på rad, så tyckte jag att det kunde vara bra med någon annan träningsform. Varför inte ta fram cykeln, kom jag på.

En nätt liten runda runt Skräddaröd och bortom Stockeboda, det var min plan. Men det skulle komma att bli något längre än så, för jag kom vilse och när jag kom fram i Raskarum insåg jag att jag nog var ute och cyklade på riktigt.

Så det var bara för mig att ta vägen hem genom Ljunglyckorna och förbi Grönhults lilla station. Cykelturen slutade på drygt 2 mil, så motion fick jag även den dagen.

Påsken står nu för dörren, och hemma hos oss har lite påskpynt kommit fram. Vid ytterdörren välkomnar plåttuppen och plåthönan.

Gyllebo sommarby har börjat att livas upp lite mer efter vintern nu. Och den här veckan kommer nog många sommargäster ner till sina stugor igen.

Nog är den härlig, den här påsktiden, då våren börjar smyga sig på, insekterna vaknar upp och trädgården får nytt liv igen.

Våra hundar får alltid extra energi på våren. Samtidigt som de blir extra pigga och glada så blir de mycket mer på sin vakt efter att de haft det så tyst och tomt runtomkring under hela det långa vinterhalvåret.

Det är en härlig tid vi går till mötes nu. En tid som är gjord för cykelturer, om man nu hittar rätt vill säga 🙂

Dagens citat:

Och har jag än seglat min skuta på grund, så var det dock härligt att segla.

~Henrik Ibsen~

Och än om jag cyklade lite galet omkring, så var det ju härligt att cykla.

Ha det gott, Annika

Ute och cyklade – mer än vanligt. Läs mer »

Lite varmt och lite kallt, då blir det dimma.

Hejsan.

Någon riktig värme har vi inte fått ännu. Varje morgon då jag gett mig ut så har det varit tjockt med dimma, så som det ofta blir vid denna tiden när det kalla möter det varma.

Dimmiga morgnar är ofta så vackra. Rättvist är det också med dimma, eftersom alla då ser lika suddigt. Stefan muttrade något ohörbart och höll inte alls med mig om att dimma var vackert. Han var mest sur på alla som glömde sätta på ljuset på sina bilar sa han. Visst ni det förresten, att bakljusen inte tänds automatiskt på vissa nya bilar när det är dagsljus. Ja, vad är då vitsen med att framljuset tänds av sig själv…

I skogen börjar det sakta höras lite mer som vår för varje dag som går. I ett träd höll ett par ekorrar ett herrans liv. Jag är lite osäker på om det var en kärleksakt eller två bittra rivaler jag fick bevittna. Men en av dem satte sig så fint och poserad när jag drog fram kameran. Kan ni se honom?

Jag och hundarna traskade vidare, men i vanlig ordning blev Molly så väldigt trött i sina ben, och hoppade villigt upp i ryggsäcken de sista kilometrarna.

På eftermiddagen försvann dimman så sakta och vi fick riktigt härligt vårväder. Lite blåsigt och kallt i vinden, men oboy så efterlängtat det var med lite sol.

Jag passade på att ta fram mitt macro-objektiv och föreviga den första vakna nyckelpigan i trädgården.

Dagens citat:

Gör ditt bästa och låt livet sköta resten.

Ha en fin lördag.

Kram Annika

Lite varmt och lite kallt, då blir det dimma. Läs mer »

Vi letar efter våren.

Hej hej

Nej, att sitta inne och blänga ut genom fönstret och önska sig sol och värme det hjälper ju föga, åtminstone är det inte särskilt kul. Lika bra att ge sig ut och jaga rätt på den där våren.

Med småhundarna ivrigt skällande runt benen lastade vi in oss i bilen och for till kusten för att slå två flugor i en smäll. För det första så tyckte jag att Stefan borde motionera 🙂 och för det andra längtade jag efter havsluft i lungorna och att kanske få se något litet vårtecken.

Det var inte några direkt ljumma vårvindar som slog emot oss när vi kom ner till Vitemöllas norra strand. Men det var ändå härligt, och vår lilla hundtrio njöt av alla nya dofter och av en och annan kaninlort som de kunde stjäla till sig.

Vi vandrade mot ”liggande tallen” (som jag nu tycker att den kan heta istället för ensamma tallen) och sakta började små, små blå partier skymta emellan de grå molnen.

Ensamma tallen låg på sin plats, och särskilt ensam tyckte jag inte att den var heller, då det runt omkring längs stranden halvlåg fler träd som också såg ut att ha tappat fotfästet i livet.

Vid Klammersbäck hängde de sista nyponen kvar på sina buskar och såg en smula sorgsna ut.

Till sist fick jag syn på ett vårtecken ändå. En stor härlig sälg med sina gråskimrande videkissar. Men den gör nog rätt i att göra som i visan, att sova lite till för än så är det vinter….

Dagens citat:

Fokusera på det du kan göra något åt. Livet är för kort för att ödsla tid och kraft på det andra.

Ha en riktigt fin torsdag.

Kram Annika

Vi letar efter våren. Läs mer »

Nu vill vi ha mera vår.

Hej hej

Jag och min kära vän var slående överens – våren är minsann senare än vanligt i år. Under en lång tid har vi nu haft hårda vindar och mulet. Ett sånt väder är inte alls så skönt och inbjuder inte direkt till några kallbad.

Vi är inte direkt några veklingar T och jag, men vi är inte heller helt från vettet. Badet fick vara tills vinden mojnat lite och istället blickade vi ner på den kära bryggan uppe ifrån åsen.

Nog känns våren lite senare än vanligt, men den finns ju där i marken trots allt. Och extra glada blev vi, när vi fick syn på årets första lilla blyga blåsippa. Den stod där och böjde sin bräckliga nacke, som om den ännu var allt för tveksam till att det var dags att vakna ifrån vinterdvalan.

Efter mer än en mils vandring i Gylleboskogen kändes det otroligt lyxigt att komma hem till ett uppdukat frukostbord med nya bullar och massa gott pålägg. Tack för det käraste maken min ♥

Min vän och jag skrattade gott åt att vi till och med hade likadana kläder undertill. Ja, som det kan bli.

En kille som nog också vill ha lite mera vår, det är katten Felix. Trots att vi nu är i mars månad, och han då normalt brukar bli väldigt rastlös av sig, så vill han mest ligga inne i vår säng och mysa.

Han älskar när man kommer och lägger sig sidan om honom. Genast sträcker han på sig och kommer släntrande. För att visa sin kärlek lite extra brukar kan trampa och puffa allt vad han kan på antingen kudden jag ligger på eller på min tröja.

Det där är så himla mysigt. Familjens lilla ”mammagris” Lykke, är inte lika förtjust i Felix kärleksförklaringar till mig och hon intar genast en plats för att visa sitt ägandeskap. Dessa djur, visst är de fantastiska.

Dagens citat:

Hemligheten med livet är att finna glädjen i vardagliga saker.

Ha en fin tisdag.

Kram Annika

Nu vill vi ha mera vår. Läs mer »

Fler morgnar som denna tack.

Hejsan.

När jag tänker tillbaka på den senaste tiden så tycker jag att det mest varit grått, mulet och kallt. Men så laddade jag upp lite foto från min kamera och såg då att en morgon hade vi faktiskt ett helt magiskt väder.

Ibland är det faktiskt tur att jag tar en sådan massa bilder i tid och otid. Lite då och då har det varit till stor hjälp att minnas vissa saker.

Lite grann skrattar jag åt mig själv när jag överväldigas över allt det vackra och över de första vårtecknen, som om det vore första gången jag upplever allt. Det är likadant varenda år. Men det är något märkligt med det, för allt som händer i naturen, vid varje årstid, fascinerar mig mer och mer ju äldre jag blir.

Biotips

Jag och Stefan har varit på bio och sett ”Den sista resan” av Filip Hammar och Fredrik Wikingsson. Det var en så vacker film som gick rakt in i mitt hjärta. En film om att ha en åldrande pappa och hur omvälvande det är att plötsligt inse att ens förälder aldrig kommer bli sitt forna jag igen. Den var så fin och vacker, och mitt i allt tragiskt så var den väldigt humoristisk.

Dagens citat:

Att ha fler år bakom sig än framför sig gör att man blir mer noga med sin tid, energi och pengar.

För varje år så inser man mer och mer vad som verkligen är viktigt att lägga just sin tid, sin energi och sina pengar på. Och vad som är viktigt för mig, behöver inte alls vara detsamma som är viktigt för dig.

Ha det gott.

Kram Annika

Fler morgnar som denna tack. Läs mer »

Rulla till toppen