Boktips

Min förlåtande trädgård och detta blåregn.

 

Hej hej

De senaste två månaderna har jag varit så väldigt trött och inte orkat med allt som jag normalt brukar göra tycker jag. Trädgården har kommit på efterkälke, och hade det inte varit för all hjälp jag fått av Stefan i år så vet jag inte riktigt hur här sett ut hemma.

Som tur är, så är vår naturtomt ändå ganska förlåtande och överallt blommar det både rikligt och praktfullt utan att jag ansträngt mig nämnvärt.

Småkrypen trivs här hemma i alla fall, och baggar och borrar har ju också rätt att få leva.

Detta blåregn

I år har vårt blåregn belönat oss med massor av blommor. Egentligen börjar jag undra om det inte är mer rosa än blått. Men tjusigt är det i vilket fall som helst.

Jag har fotograferat det från alla tänkbara håll och verkligen njutit av det …. ända tills nu då…. för nu har det snart blommat över och alla vissna blommor faller sakta av och hamnar precis överallt där jag inte vill ha dem. Byggdammsugaren får nog komma fram så småningom…

Om sju veckor så är det dags för mig att ha min ”riktiga” semester och jag kan lugnt säga att jag längtar massor efter det. Men till dess är det full rulle på jobbet och trädgården får vara en plats för enbart vila och återhämtning tills det blir mera tid över.

Boktips

Jag har lyssnat på en bok som heter ”Allt som var du” av Emily Spurr. Det är en hjärtslitande roman om ett barns utsatthet.

Dagens citat:

Just när man skall till att reflektera så är det över, sommaren slut, barnen vuxna, livet ombytt och klart för natten.

Det gäller att ta vara på tiden och njuta en smula varenda dag, oavsett vad.

Ha en härlig tisdag.

Kram Annika

Dela gärna

Min förlåtande trädgård och detta blåregn. Läs mer »

Snabbvisit och en glassig dag på stranden.

Hej hej

Under våren har vi inte hunnit träffas så mycket, mina barnbarn och jag. Skolan, jobbet och alla aktiviteter upptar så mycket av vår ledig tid. Därför var det välkommet när Amanda och pojkarna kikade hit på en snabbvisit helgen innan de sedan skulle åka till Cypern på solsemester.

 

Vädret var somrigt och skönt så vi passade på att gå en sväng i området. Pojkarna som är vana vid att gå till det stora biblioteket i Tomelilla och låna böcker tyckte att Gyllebos eget lilla bibliotek var så annorlunda och gulligt.

När vi kom tillbaka igen så blev det bad i poolen som utlovats.

-Kaaallllltttt, hojtade grabbarna i kör.

Förmodligen stod det varmare temperaturer till buds på Cypern.

Sakta men säkert har vädret sedan blivit varmare och mer och mer sommarlikt även här hemma. Jag hade en dryg veckas semester, och jag och Stefan har då mest bara njutit av att ta dagarna som de kommit.

En eftermiddag körde vi till Vitemölla där vi köpte årets första mjukglass och bara njöt.

Vår ”hundtriss” – Molly, Lykke och Penny – fick såklart också följa med. De var vilda av glädje och njöt av en tur på stranden också.

Boktips

Många härliga timmar i solstolen med en bok i knäet eller en ljudbok i hörlurarna har det blivit för min del.

En bra bok med mycket lärdom i är boken ”Leth Them” av Mel Robbins.

Jag har även tagit mina runder genom skogen ner till sjön. En morgon hittade jag en pytteliten snokunge mitt på vägen. Min hjälteinsats blev att flytta den arma kraken ifrån en säker trafikolycka. Ormen var så liten att även den mest ormrädda nog hade vågat sig på den insatsen.

Dagens citat:

Om inte dina drömmar skrämmer dig lite så är de inte stora nog.

Visst har man väl några drömmar kvar i livet ändå. Men om de skrämmer så mycket … det vet jag förstås inte.

Ha det gott

Kram Annika

Dela gärna

Snabbvisit och en glassig dag på stranden. Läs mer »

Äppelblom och matrunda

Hej hej

När äppelträden stod som vackrast i blom här i våra trakter så passade vi på att njuta av en tur nere vid Hällevik.

Nere i kåsen hade Mats sjösatt sin nya båt. I mina ögon ser den nästan likadan ut som den gamla båten han hade. Men hela vyn ut över vattnet blir så mycket vackrare så fort det ligger en båt där i vattnet.

Vi gick en liten runda i parken. De nyutsläppta korna fick sig en rejäl utskällning av våra hundar och jag fick skynda på stegen en smula för att inte komma i konflikt med en trött och hålögd kossa som nyss vaknat upp ur middagsluren.

På hemvägen stannade vi till vid Forsemölla där man tillfälligt satt upp en matvagn. Det serverades grillade mackor med kimchi av olika slag.

Stefan var lite tveksam, men jag tyckte att det var supergott. Drycken kambucha var inte heller Stefans favorit sa han, troligtvis för han trodde att den skulle vara söt som läsk. Men jag gillade det och lät mig väl smaka.

I postlådan låg ett brev som var adresserat till mig. Med vacker handstil, skrivet av ett barn, slet jag såklart upp kuvertet direkt. Det var en fin bild av mitt barnbarn Scott iklädd sin fotbollsdräkt. Han börjar att bli så stor, och jag hinner inte med allt som händer de där små barnen riktigt.

Boktips

Jag har lyssnat på en bok som nu även går som film på Netflix har jag sett. Den heter ” je mápelle Agneta” av Emma Hamberg.

Jag har även läst en bok som Kay Pollak tipsade om. Den heter ”Den bländande frånvaron av ljus” av Tahar Ben Jelloun. Den handlade om fångarna i det hemska och ökända underjordiska fängelset i Marocko, Tazmamart. Hur de kunde överleva där nere i 18 år är ofattbart.

Dagens citat:

Alla lever vi efter vår egen verklighet som vi alla utgår ifrån är den sanna.

Ha en fin lördag.

Kram Annika

Dela gärna

Äppelblom och matrunda Läs mer »

Morgonmagi med Andréa & Jeff

Hejsan.

I början av månaden ställde jag klockan riktigt tidigt och gick upp med tuppen för att följa med Andréa och Jeff på en gryningstur.

Naturligtvis ville vi visa Jeff de bästa guldkornen här på Österlen i vårt närområde, och ingen strand kunde då passa bättre än Knäbäckshusens strand.

Havet låg alldeles stilla och blankt, och himlen hade ett pastellrosa skimmer över sig när vi kom fram. Inte en människa syntes till och vi hade stranden helt för oss själva.

Ganska snart kunde vi skymta den första lilla strimman av sol längst borta vid horisonten. Att njuta av att se det glödande klotet stiga upp till en ny dag, det är något jag aldrig kan tröttna på. Det är så magiskt och fint. Tänk, det är något som sker varenda dag, många gånger utan att vi överhuvudtaget reflekterar över det. Solen som är grunden till precis allting.

Sådana här morgnar ångrar man aldrig att man trotsat sömnen och gett sig ut innan det hunnit ljusna riktigt. Vi njöt av att se dagen gry och vi planerade för en smarrig frukost när vi kom hem igen.

Efter en god frukost med starkt gott kaffe och goda mackor kröp vi alla ner i våra sängar igen och somnade som barn. Vi sov ikapp några timmar och det var så skönt. Det är nog bland det mysigaste jag vet, att gå upp tidigt, se soluppgången och sedan krypa tillbaka ner i sängen igen och sova ut.

Boktips

Jag har lyssnat på en bok som heter ”Ett liv långt borta” av M:L Stedman (författaren till Fyren mellan haven)

Dagens citat:

Jag har en skyldighet mot mitt hjärta att göra sånt som mitt hjärta tycker om.

Gryningar och soluppgångar – det tycker mitt hjärta om… och särskilt med personer jag älskar så mycket.

Ha det gott och kram

Annika

 

Dela gärna

Morgonmagi med Andréa & Jeff Läs mer »

Vitsippor och busfrön

Hej hej

Förra helgen hade vi finfina gäster här hos oss. Två busfrön som checkade in för att sova över här hos mormor och moffar Ginko.

Att leka med bilar blev snart ganska tråkigt så istället gick vi ut för att prova cyklarna här på grusvägen. Nicolaj körde som om han var en riktig mountainbikeförare, medan Scott nog hade föredragit asfalt som de ju har där han bor. Men ett tag for de runder här så att gruset stänkte omkring.

-nu vill jag inte cykla längre, förkunnade Scott, alltmedan Nicolaj stegrade och gjorde konster på sin lilla Pippicykel.

Lite bus ibland alla vitsipporna blev det innan rallykörningen förflyttades in till tralldäcket runt poolen istället.

Jag och Stefan njöt av vädret och av de lekande pojkarna. I trädgården blommade våra magnolior som bäst och vi var ute ända tills magarna knorrade och det var dags för kvällsmat.

I gästrummet hade jag bäddat två extra sängar som stod redo för trötta gossar. Båda två var nog ganska trötta, för att få dem i säng var inte alls svårt, utan de kröp villigt ner och somnade som små stockar innan jag hann läsa slut på sagan vi kommit överens om. Vi sov gott allihopa i gästrummet, medan Stefan fick klara sig själv med hundarna i sovrummet.

Morgonen efter vankades det bullfrukost här, innan pojkarna vinkade hejdå och for med mamma och pappa hem till Tomelilla igen.

Vitsippstider och busfrön – finns det något bättre egentligen!?

Boktips

Jag har lyssnat på ett par ljudböcker. Först ut är Sissela Kyles självbiografi som heter CV.  Den andra boken heter ”Under samma sol” av Cassandra Brunstedt och är en fristående uppföljare av ”Mellan himmel och här”.

Dagens citat:

Kom alltid ihåg att någons uppoffring är någons intresse i dig.

Ha en härlig onsdag.

Kram Annika

 

Dela gärna

Vitsippor och busfrön Läs mer »

Den gamla och havet.

Hej hej

I lördags kände jag mig både trött, sliten och gammal. Varför vet jag egentligen inte, det kanske har något med våren att göra… Eller så behöver jag vara lite ledig och ha semester… Men det kan ju också vara för att jag inte riktigt är så himla purung längre 🙂

Nåväl, jag hade bestämt mig redan då jag gick och la mig kvällen före att jag ville komma ner till havet och få lite energi och havsluft i lungorna. Klockan ställde jag tidigt, jag ville ju för allt i världen inte missa någon soluppgång.

– ska du med till Knäbäckshusen viskade jag till Stefan, när mitt alarm ljöd.

Stefan bara grymtade något ohörbart till svar, vände sig på andra sidan och tog ett tungt andetag medan han drog täcket högre upp. Hundarna kröp även de ihop som små bollar och ingen av dem såg särskilt hängiven ut över mitt erbjudande.

Inget att göra, tänkte jag, då kör jag väl själv då.

Ännu stod stora skyltar uppsatta som talade om att stranden var avstängd. Men jag tyckte väl att jag varit väldigt laglydig i så många år, så lite småtrotsig mot förbud kunde jag gott kosta på mig.

En bit från den vanliga nedgången till stranden var man i full färd med att anlägga en ny passage ner till havet. Det såg ut som om det skulle kunna bli klart lagom till sommarens badsäsong.

Morgonen bjöd på en ljuvlig soluppgång. Något som gjorde gott för mitt trötta sinne. Något bad blev det dock inte. Att bada ensam här har jag alltid haft stor respekt för. Men det gjorde inte så mycket, jag njöt för fullt av allt det vackra ändå.

När jag ändå var på plats så passade jag på att smyga in till det söta lilla kapellet som ligger i branten ut mot havet. Platsen där jag och Stefan gifte oss för snart 22 år sedan. Herrejösses så fort de här åren har runnit förbi. På något konstigt sätt känner jag mig precis likadan nu som då, men ändå inte…

Härifrån den här platsen har vi så många fina minnen, och att komma hit någon gång då och då känns så fint.

Boktips

Jag har läst en bok som heter ”Under en brinnande himmel” av Mark Sullivan. Det är en sann berättelse om krigets Italien.

 

Dagens citat:

Kom ihåg att vara lycklig betyder inte att du har allt. Det betyder bara att du uppskattar allt du har.

Ha en fin torsdag.

Kram kram, från mig, Annika

Dela gärna

Den gamla och havet. Läs mer »

Nya slingor, Ullared och lite vår här och där.

Hej

Våren kämpar på och har verkligen tagit stora kliv nu. För nästan exakt en vecka sedan låg isen ännu kvar på sjön, och två fina svanar låg stillsamt och sov då jag kom ner till bryggan.

Jag kommer att jobba lite mer nu framöver, så jag passade på att göra vårfint framför ytterdörren och årets enda påskpynt placerades där på första parkett.

Hundarna har också blivit påskfina, badade och väldoftande som ju fina hundflickor bör vara.

Även på graven hos mina föräldrar har jag gjort lite vårfint. Min mamma älskade både blommor och våren, så det känns fint att där också är iordning nu.

 

Här i Gyllebo finns många olika strövområden och motionsstigar att välja på. Förutom de slingorna som går runt sjön så finns det även motionsslingor uppe vid skjutbanorna, alltså bakom den gamla dansbanan ”Dungen”.

Nu har de här slingorna blivit lite bättre uppmärkta och det är Gyllebos IF som stått för ”fiolerna”. Det har blivit så tjusigt där.

Tidigare var det lite förvirrande när man gick där i skogen och nästan kom vilse. Som tur är så är inga skogar här på Österlen så särskilt stora så man kommer ju alltid ut någonstans och kan hitta hem. Men nu är det som sagt riktigt bra uppmärkt på alla de fyra olika distanserna.

Jag och Stefan var där och gick den lilla kortaste slingan med hundarna. Grusvägarna i området var då nyskrapade och saltade, och det är ett underbart vårtecken för oss här ute på landet.

Förutom nya markeringar så har det också satts upp välplacerade sittplatser lite här och där.  Vackra träbänkar som är skänkta av lokalbor. Gylleboskogen är en underbar skog, och om vädret blir bra i påsk så ska jag ta mig ut och vandra den långa slingan har jag tänkt. Då kommer man ända ner till Djupadals golfbana som ligger ett stenkast ifrån havet.

I förra veckan var jag också på vårt årliga Ullaredsäventyret, Lika härligt som alltid, med glada vänner. Lite småfynd i kassarna med hem, får räknas som bonus på en supermysig dag

Boktips

Jag har lyssnat på en bok som jag gillade. Den heter ”Den glömda Trädgården” av Kate Morton.

Dagens citat:

Jag försöker bara ta en dag i taget, men sen kommer massor av dagar och attackerar på en gång.

Lite så känns det när man har för mycket inplanerat den närmsta tiden… Jag ska försöka att ta en dag i taget, det får banne mig räcka!

Ha en fin måndag.

Kram Annika

Dela gärna

Nya slingor, Ullared och lite vår här och där. Läs mer »

Våren smyger sakta på.

Hejsan.

Under den senaste veckan har våren smugit sig på lite mer för varje dag. Även om jag inte hunnit njuta så mycket av den härliga vårvintersolen, har det varit skönt att känna vårvibbarna när jag stuckit näsan utanför dörren. Under veckan som gått har jag jobbat extra för en kollega som haft en välförtjänt semestervecka, och bloggen har därför inte heller hunnits med.

För en vecka sedan träffade jag min kära vän Tina vid bryggan. Redan då hade det slagit om till plusgrader och isen på sjön töade sakta bort. Men vaken var kvar så det blev ett härligt isbad.

Den tjocka snödriva som legat på stigen framför bryggan var nästan helt borta.  Jag bestämde mig för att det var dags att hämta hem den frigolitskiva vi brukar ha liggandes över vaken. Varje år är jag noga med att ta hem den så vi har den till nästa säsongs bad.

På kvällen när vi ätit kvällsmat tog jag bilen ner till sjön igen. Kvällen bjöd på en magiskt stor fullmåne som hängde på himlen likt en stor gul ost. Det var så vackert där nere vid bryggan den kvällen. Det var både vackert och stämningsfullt, nästan så jag aldrig ville ge mig hemåt.

Under vintern som varit så har vår sura katt Judith blivit en smula personlighetsförändrad. När det varit som mest snö här hos oss i Gyllebo har hon valt att tillbringa nätterna inne i badrummet på det varma klinkergolvet. Och trots att snön nu nästan är helt borta så kommer hon ändå in och ligger där på det varma golvet. Från att ha varit en katt som bara kommit in för att snabbt äta och sedan ge sig ut igen, så är hon nu betydligt mer inne. För säkerhets skull har hon fått in sin katt-toalett från då hon var kattunge och det verkar hon ha blivit väldigt belåten med. Vintern har gjort Judith mycket mer sällskaplig och lite mer vänligt sinnad. Det ska bli spännande att se hur länge förändringen håller i sig.

Boktips

När jag jobbat varje dag i Norra Björstorp så har jag passat på att lyssna på en ljudbok i bilen dit och hem. Boken jag lyssnat på heter ”Vargarnas Tid” och är skriven av Elisabet Nemert. Tiden går så fort när man försjunker i en bra bok, och ibland vill man bara fortsätta att köra hur långt som helst för att få lyssna klart.

Dagens citat:

Vi växer inte när saker är enkla, men vi växer när vi ställs inför utmaningar.

Tror faktiskt att jag växt en liten smula den här veckan.

Ha en fin måndag.

Kram Annika

Dela gärna

Våren smyger sakta på. Läs mer »

Isbrytare och färgen orange

Hejsan

I helgen var det kanske sista gången som jag behövde ta yxa och ”ishackarattiraljer” med mig ner till sjön.  Det var kanske sista rycket med minusgrader och en väldigt vacker morgon vid bryggan väntade.

Isen hade byggts på under natten så det gällde att hacka. Vår vak hade krympt en smula för varje dag.

Exakt hur tjock isen var där var också så svårt att avgöra. Mycket är snö som ligger i en driva ovanpå och det gör nog så att isen därunder har isolerats från att frysa på ytterligare (jag tror att det är så i alla fall)

När klockan var lite över sju steg solen upp och det såg ut att bli en verkligt vacker vinterdag igen.

På ett ställe en bit ifrån bryggan kunde jag se hur människor vandrat ut på isen. Jag kände hur det knöt sig en smula i min mage, och jag undrade för mig själv hur folk egentligen vågar ge sig ut på en is sådär utan att ha en aning om hur tjock den är.

Orange

När jag gick ut den här morgonen så var himlen färgad i en vacker stark orange färg. Hemma på köksbordet stod en liten vas med orangefärgade tulpaner som nästan gick ton i ton med morgonhimlen.

Boktips

I den senaste boken som jag lyssnat på så hade färgen orange också en viss betydelse. Boken jag lyssnat på heter ”Ångrar dig” av Colleen Hoover. Jag tyckte först att boken var lite mycket ungdomsbok, men den växte efter hand, och jag gillade den till slut.

Dagens citat:

Många människor försummar den lilla lyckan medan de förgäves väntar på den stora.

Ha en härlig onsdag.

Kram från mig, Annika

Dela gärna

Isbrytare och färgen orange Läs mer »

En söndag med Emmy i Malmö

Hejsan.

Förra helgen när vi varit på livets första opera så stannade jag kvar i Malmö hos Emmy. Efter en skön natts sömn och en mysig frukost så kom vi överens om att fortsätta på den kulturella banan. Det blev ett besök på Moderna Museet där en utställning av Albaniens mest betydande konstnär, Edi Hila, ställde ut sina verk.

Mina konstnärskunskaper är inte mycket bättre än mina opera-erfarenheter, men det fanns ändå tavlor som jag fastnade lite extra för. En av dem var den målning med extra klara och färgglada kulörer som konstnären gjort under samma period som han mötte sin blivande fru. Kärlek gör något också med ett konstnärshjärtan kunde jag förstå.

Vidare fortsatte vi till S:t Pauli mellersta kyrkogård där vi häpnades över de stora gravmonumenten som var byggda som små hus. Några av dem har blivit kända eftersom de saknar bygglov och bedöms vara svartbygge. Att vandra runt på en kyrkogård skapar alltid så många funderingar och frågar och det här var då inget undantag.

Hemma i Gyllebo höll Stefan och djuren ställningarna.

Katten Judith var minst lika sur och butter som alltid. Trots våra försöka med att smöra och smickra så är och förblir hon precis lika bitter som alltid. Man kan ju inte annat än att älska denna surmulna lilla katt.

Katten Felix hade varit lite mer självgod och förnöjsam den helgen. Kanske berodde det på hans goda jaktlycka när husmusen plötsligt uppenbarade sig en tidig morgon. Det var när jag var på väg att gå och bada som en fet mus kom galopperande över köksgolvet tillsammans med hundarna som skulle ha mat. Aldrig har jag väl blivit så snopen över att få syn på en mus förut. Alltihopa slutade lite tråkigt för musen, men desto godare för Felix.

Boktips

På instagram följer jag en fantastisk kvinna som på ett så fint vis delar med sig av sitt liv som cancersjuk. Jag har lyssnat på hennes bok ” De säger att jag ska dö nu”  Författare är hon själv, Madeleine Erichsen & Lotta Holmgren

Dagens citat:

En av de allra vackraste egenskaper en människa kan bära är att vara sann mot sig själv.

Ha en riktigt bra måndag.

Kram från mig, Annika

Dela gärna

En söndag med Emmy i Malmö Läs mer »

Rulla till toppen