Hemma hos mig.

Min förlåtande trädgård och detta blåregn.

 

Hej hej

De senaste två månaderna har jag varit så väldigt trött och inte orkat med allt som jag normalt brukar göra tycker jag. Trädgården har kommit på efterkälke, och hade det inte varit för all hjälp jag fått av Stefan i år så vet jag inte riktigt hur här sett ut hemma.

Som tur är, så är vår naturtomt ändå ganska förlåtande och överallt blommar det både rikligt och praktfullt utan att jag ansträngt mig nämnvärt.

Småkrypen trivs här hemma i alla fall, och baggar och borrar har ju också rätt att få leva.

Detta blåregn

I år har vårt blåregn belönat oss med massor av blommor. Egentligen börjar jag undra om det inte är mer rosa än blått. Men tjusigt är det i vilket fall som helst.

Jag har fotograferat det från alla tänkbara håll och verkligen njutit av det …. ända tills nu då…. för nu har det snart blommat över och alla vissna blommor faller sakta av och hamnar precis överallt där jag inte vill ha dem. Byggdammsugaren får nog komma fram så småningom…

Om sju veckor så är det dags för mig att ha min ”riktiga” semester och jag kan lugnt säga att jag längtar massor efter det. Men till dess är det full rulle på jobbet och trädgården får vara en plats för enbart vila och återhämtning tills det blir mera tid över.

Boktips

Jag har lyssnat på en bok som heter ”Allt som var du” av Emily Spurr. Det är en hjärtslitande roman om ett barns utsatthet.

Dagens citat:

Just när man skall till att reflektera så är det över, sommaren slut, barnen vuxna, livet ombytt och klart för natten.

Det gäller att ta vara på tiden och njuta en smula varenda dag, oavsett vad.

Ha en härlig tisdag.

Kram Annika

Dela gärna

Min förlåtande trädgård och detta blåregn. Läs mer »

Morsdag och mycket att fira.

Hejsan.

För precis en vecka sedan var det Morsdag. En dag då man ska tänka lite extra mycket på sin mamma. Såklart gjorde jag just det, och jag önskade att jag haft möjligheten att träffa min egen mamma en liten stund igen. Men det går ju inte, i himmelen finns inga besökstider.

Istället fick jag njuta fullt ut av att själv vara mamma. Alla mina tre döttrar samlades här hemma hos oss för lite lunch tillsammans.

Vi hjälptes åt att fixa till en liten buffé som var i allas smak. Olika pajer, ostar och gott bröd – det är ofta stående rätter på våra bufféer.

Vår lilla Molly som älskar när familjen samlas och ska äta vid stora bordet, är alltid först till att försöka ”paxa” en plats. Just den här gången var dock alla platser fullsatta och hon fick till sin förskräckelse stanna kvar på golvet.

Åt pojkarna hade vi gjort korv och pasta, något som  alltid går hem när inget annat är så gott och faller dem i smaken. Men att låta ”moffar Ginko” hälla upp ketchup var inte så klokt. Scott gillar ju mycket ketchup, men det får ju finnas gränser även för honom. Både han och Nicolaj tittade smått chockade på tallriken där Stefan hällt upp en hel sjö med röd tomatsås.

Efter lunchen vankades det sällskapsspel och lite bus vid poolen, innan det blev kaffe och tårta.

Förutom morsdag så blev även Stefan firad, han som fyllt 70 åt. I present fick han bla en luftballongsfärd som skulle gå av stapeln någon gång under sommaren. En vän fick följa med, och jag tror att det blir jag.

Min morsdagspresent bestod av en flaska ….  Och jag vet inte riktigt vad de har för tankar om mig, mina flickor. I fjor bjöds jag på en rosa bubblande dryck som hette ”Fröken Snusk”, och nu denna….

Dagens citat:

En av de bästa känslorna i världen är när du kramar den du älskar och han eller hon kramar dig ännu hårdare tillbaka.

 

Ha det bäst.

Kram Annika

Dela gärna

Morsdag och mycket att fira. Läs mer »

Kalas för kompisar och vår fine rödstjärt.

Hejsan.

Den gångna veckan har flugit iväg och det har varit mina härligaste dagar på väldigt länge, för jag har haft semester och varit fri och ledig.

Stefan har passerat sin sjunde nolla, och förra helgen hade vi ett litet kalas för bästa vännerna här hemma. Stefan ville inte ha något storslaget eller märkvärdigt, bara de närmsta. Töserna hade sorgligt nog andra planer just den helgen, men där var inget att göra åt det, de har ju alla sina egna liv.

Ett litet enkelt kalas i försommarens vackraste tid – det passade ändå min Stefan perfekt.

Vädret var så härligt den här kvällen. Vi satt ute det mesta av tiden och gick bara in för att avnjuta middagen. Så mycket bilder blev det inte heller tagna, då fotografen även skulle hinna med att vara värdinna.

När det blev dags för tårta och kaffe satt vi fortfarande ute och njöt av sommarkvällen. Dagen till ära kom den gamla välkända flaskan fram, den med svärfar Nisses hemmagjorda maskrosvin. Den har hängt med i  många år nu, och drycken börjar nästan likna en god sherry (åtminstone intalade jag alla om det)

Det var sannerligen en vacker och ljummen kväll att fira en pigg 70-åring♥

Rödstjärt

I vår holk vid friggeboden bor i år en alert rödstjärt. In och ut flyger den ur sitt bo och är inte heller så särskilt rädd för oss människor. Förmodligen har den vant sig vid att vi rör oss utanför dess barnkammare och med tiden lärt sig att det går att lite på oss. Det är så roligt att ha möjlighet att följa den på så nära håll.

Dagens citat:

Ju äldre jag blir, desto mer inser jag att lycka inte är högljudd.

Den är tysta morgnar. Ett hem som känns tryggt. En ren yta. Tidiga kvällar.

Människor som ger energi – inte tar den.

Det är inte längre jakten som lockar. Det är lugnet. Det är friden. Det är att få vara i fred i sitt eget liv.

Man blir så klok och vis med åldern.

Med en skarp bild på mina pelargoner (och suddig på mig) säger jag jag kram kram och ha det gott

Dela gärna

Kalas för kompisar och vår fine rödstjärt. Läs mer »

Födelsedagskalas den första maj.

Hej hej

För första gången på väldigt, väldigt länge så firade Andréa sin födelsedag på hemmaplan.

Hon bjöd in vänner och familj att fira hennes dag hemma hos oss. Klädkoden för kvällen var ”ta något gammalt i garderoben som du inte nänns slänga bort”.

Alla var så finurligt och fint klädda. Emmy tex. hade en dress som var ända ifrån hennes konfirmation. Den satt som en smäck fortfarande och hon var lika fin i den som om den varit nyköpt.

Stefan hade sin Kenyatröja som han köpt på vår Afrikaresa år 2005, och Låke hade en gammal jeansväst ifrån sin knuttetid i ungdomen. Gunilla hade en klänning från forna dagar med shorts under för säkerhets skull.

Tjusigast klädda var nog Elna och hennes Stella. Iklädda sina folkdräkter var det mer än högtidsklädda för den här kvällen. Verkligen tjusiga, men väldigt varma, så senare på kvällen bytte de om till lite svalare dräkter.

Inför kvällens festligheter lagade Jeff en supergod middag med koreanskt sting. I timmar stod han vid spisen och fixade och grejade, och så gott det blev alltihop. Tack Jeffy.

Vi åt och njöt och mådde alla så bra den här kvällen.

Sedan blev det såklart tårta, födelsedagssång och många glada skratt. Det var väldigt fint att få fira min lilla tös här hemma igen.

Min egen klänning för kvällen

Jag hade själv valt att ha på mig klänningen jag hade då jag och Stefan gifte oss år 2004. Den stramade visserligen konstigt över bysten och satt inte helt bra, men jag tyckte nog att den skulle kunna funka för en kväll.

Så tjuck du har blitt 🙂

Men så tog vi den där gruppbilden där jag tyckte att jag såg hemskt tjock ut där jag stod närmast kameran ute till vänster. Andréa kom med rådet att jag skulle be AI att ”smala” mig litegrann så jag skulle bli mig mer lik. Chat GPT missförstod mitt önskemål och det blev precis tvärt om, och herregud som vi skrattade åt resultatet. Herrejösses!!

Alltså, så kunde jag inte ha bilden, tyckte jag. Istället kom jag på att jag skulle kunna be att alla andra blev något lite tjockare, då skulle jag själv se smal ut. Haha… det blev ju bara värre och värre… Och ingen var sig lik heller. AI i all ära, men verkligheten är ju alltid bäst.

Dagens citat:

Du må vara hur framgångsrik, snygg, duktig som helst, men i slutändan är det hur du behandlar andra människor som säger mest om vem du är.

Ha en fin onsdag.

Kram från mig, Annika

Dela gärna

Födelsedagskalas den första maj. Läs mer »

Vitsippor och busfrön

Hej hej

Förra helgen hade vi finfina gäster här hos oss. Två busfrön som checkade in för att sova över här hos mormor och moffar Ginko.

Att leka med bilar blev snart ganska tråkigt så istället gick vi ut för att prova cyklarna här på grusvägen. Nicolaj körde som om han var en riktig mountainbikeförare, medan Scott nog hade föredragit asfalt som de ju har där han bor. Men ett tag for de runder här så att gruset stänkte omkring.

-nu vill jag inte cykla längre, förkunnade Scott, alltmedan Nicolaj stegrade och gjorde konster på sin lilla Pippicykel.

Lite bus ibland alla vitsipporna blev det innan rallykörningen förflyttades in till tralldäcket runt poolen istället.

Jag och Stefan njöt av vädret och av de lekande pojkarna. I trädgården blommade våra magnolior som bäst och vi var ute ända tills magarna knorrade och det var dags för kvällsmat.

I gästrummet hade jag bäddat två extra sängar som stod redo för trötta gossar. Båda två var nog ganska trötta, för att få dem i säng var inte alls svårt, utan de kröp villigt ner och somnade som små stockar innan jag hann läsa slut på sagan vi kommit överens om. Vi sov gott allihopa i gästrummet, medan Stefan fick klara sig själv med hundarna i sovrummet.

Morgonen efter vankades det bullfrukost här, innan pojkarna vinkade hejdå och for med mamma och pappa hem till Tomelilla igen.

Vitsippstider och busfrön – finns det något bättre egentligen!?

Boktips

Jag har lyssnat på ett par ljudböcker. Först ut är Sissela Kyles självbiografi som heter CV.  Den andra boken heter ”Under samma sol” av Cassandra Brunstedt och är en fristående uppföljare av ”Mellan himmel och här”.

Dagens citat:

Kom alltid ihåg att någons uppoffring är någons intresse i dig.

Ha en härlig onsdag.

Kram Annika

 

Dela gärna

Vitsippor och busfrön Läs mer »

Lite påskmys med barnbarn

Hej hej

Här på bloggen kommer ännu ett inlägg med påskfirande tillsammans med familjen, så naturfoto får vänta ännu ett tag.

Påskmyset bara fortsatte här hemma hos oss. Påskaftonens inneboende hann inte mer än tacka för sig och åka vidare, förrän nästa lilla gäng knackade på dörren.

Hejdå Emmy och Andréa…

Välkommen hit Amanda, Scott och Nicolaj♥

Sist då jag var på Ullared så köpte jag på mig lite nya tuschpennor, och det brukar ge energi åt kreativiteten direkt. Pojkarna hann inte mer än in genom dörren förrän det skulle ritas och målas så det slog härliga till.

Efter ett tag så övergick det koncentrerade allvaret till stoj, stim och ”myror i brallan”. Då var det bara att packa ihop konstnärsprylarna och ge sig ut en stund istället.

Vad kan då vara mer spännande än ”Moffar Ginkos” verkstad? Där spikades det snart för glatta livet, och efter ett tag kom både skruvdragaren och tryckluftsmaskinen också fram.

Jag hörde mig själv upprepa mig som en grammofonskiva med hack i  – ” akta så ni inte slår er”…

…och plötsligt slog Nico sig på tummen, så det blev jämmer och tanndagnisslan. Ett plåster på så var det hela snart glömt igen. Men de hade snickrat färdigt och cykeln kom fram istället.

Efter det vankades det våfflor med sylt och grädde, ja och såklart kom även Nutellan också fram! Även Kanadensisk lönnsirap hör numera till denna rätt. Mums så gott!

Tack finaste pågarna och Mando för att ni tog er tid och kom och hälsade på oss en stund i påsk ♥

Dagens citat:

Vi säger att vi inte har tid, men sanningen är att vi har alltid tid för det vi väljer.

Att välja en sak betyder också alltid att man väljer bort en annan, något att tänka på i livets alla val.

Ha det gott och kram Annika

Dela gärna

Lite påskmys med barnbarn Läs mer »

En herre att lita på

Hejsan.

Precis när den mesta snön hade försvunnit och vårkänslorna slagit på för fullt, så kom en speciell gäst på besök vid vårt fågelbord. Herr domherre. Och vad hans besök förebådar vet ni väl alla… just det, mera vinter!

Men kan man verkligen lita på domherren? Vill man tro honom?

Nu kan det väl ändå inte hinna bli så väldigt mycket mer vinter den här säsongen. Jag njöt i alla fall av den vackra fågeln som förärade oss med sitt besök. Domherren hör till en av mina favoritfåglar, medan min min mamma varken gillade den eller vintern särskilt mycket. Hon tyckte nog att det var en väldigt vacker fågel, men sa alltid: -usch, där är en domherre…

Kalops och kladdkaka

Det var så länge sedan jag träffade den lilla familjen från Tomelilla. Men förra veckan kom de äntligen hit på lite kvällsmat. Amanda hade varit sugen på kalops ett bra  tag, så det fick bli en stor gryta skånsk kalops gjord på kronhjort.

Kalops och kokt potatis var inte barnbarnens favoritmat precis. Men efteråt bjöds det på kladdkaka och lättvispad grädde, och det slank ner utan klagomål. Jag kan minnas att Amanda som barn inte heller tyckte särskilt mycket om kalops, ändå hade hon nu blivit så väldigt sugen på det. Kanske ändras smaklökarna då man blir vuxen, eller så är det för att hon ändå fick äta vad som bjöds och började tycka om kalops till slut

Dagens citat:

Världen är full av trevliga människor. Kan du inte hitta någon – var en själv!

Ha en fin torsdag.

Kram Annika

(fotot nedan taget av Scott)

Dela gärna

En herre att lita på Läs mer »

En juldag med lite av allt.

Hejsan.

Så var dagen D (dvs julafton) över och vi vaknade upp till en underbart mysig ”juladag”. Jag och Stefan vaknade tidigt som vanligt och efter en stund hördes små barnfötter komma tassande. Det var Scott som också vaknat och sömndrucken kom smygande upp och satte sig i fåtöljen i köket och bara mös.

En efter en kom familjemedlemmarna upp och anslöt till juldagsfrukosten. När alla var mätta och nöjda åkte julklappsspelen fram. Det är precis så en juldag ska vara, att strosa runt i pyjamas och bara ta dagen som den kommer.

Sedan var det dags för barnbarnen och Amanda och åka hem till Tomelilla och se hur det var med pappa Jimmy.

Jag och Emmy valde att koppla av en stund i spabadet, något jag själv inte brukar ge mig tid till (och som de flesta vet så föredrar jag ju lite svalare vatten) Men det var så härligt att sitta där och lyssna på småfåglarna vid fågelbordet och höra hur gässen lyfte nere vid sjön.

Sedan kom Låke för att hjälpa oss att laga och skruva på min gamla Volvo. Trots att vi ätit så magarna stod på tvären föregående kväll så kom hungern smygande igen. Det var bara att plocka fram lite köttbullar, skinka och annan julmat igen. Ja, det vankades en sk. ”stärt” som man på dialekt kan kalla en liten efterfest. (varning, googla inte på ordet stärt, för i andra delar av landet har det nog en helt annan betydelse är jag rädd) 

Och när man äter och kränger i sig en massa mat, så krävs det att man rör litegrann på fläsket. Jag och Emmy tog hundarna med oss ut på en tur i skogen. Men lilla Penny som blivit skendräktig var inte alls sugen på någon promenad utan ville bara sitta i någons famn hela tiden.

På kvällen var jag och Emmy på biopremiär där vi såg ”Regnmannen” av Hannes Holm med Robert Gustafsson och Jonas Karlsson i huvudrollerna. Filmen var en dramakomedi och hade fått ganska dåliga recensioner så våra förhoppningar var inte heller så väldigt höga. Inte någon superbra film tyckte vi, men det är alltid mysigt att gå på bio.

 

Något annat som jag verkligen kan rekommendera är SVT plays nya serie ”jag for ner till bror” . Det är en tragisk historia som fängslar och griper tag. Det är fantastiska skådespelare och serien är en ögonöppnare om hur det kan vara för många människor under julen, något helt annat än en vacker ”Fanny och Alexander saga”. Serien är gripande och sevärd på så många vis.

Dagens citat:

stress dödar närvaro

oro dödar lugn

tvivel dödar tro

ego dödar kärlek

… nu, läs det från höger till vänster

Hoppas ni njuter av sköna mellandagar och har det fint.

Kram Annika

Dela gärna

En juldag med lite av allt. Läs mer »

Julafton 2025

Hejsan.

På Lillejulafton jobbade jag ända till halv fyra på Luckan. När jag väl kom hem så blev det inte direkt någon uppesittarkväll för min del.  Efter en liten tur med dammsugaren så sjönk jag, trött och sliten, ner i soffan för en liten stunds vila innan sängen kallade på riktigt.

Det är ändå något särskilt med den där lillejulaftonskvällen då man har allting i vänten. Det är så mysigt och förväntansfullt. På mig väntade ju ett julabad med min vän, och det har ni fått läsa om innan.

(flaggspelet över valvet har min dotter sytt av pappa Kurts alla röda och gröna flanellskjortor, och jag älskar att ta fram det varje jul)

Kalle Anka

I god tid före Kalle Anka kom familjen indroppande. Det var Emmy från Malmö, Amanda och pojkarna kom från Tomelilla, och så var det flickornas pappa Låke med sin Gunilla. Tyvärr hade Jimmy blivit sjuk alldeles precis till julafton och var riktigt dålig i en ilsken influensa. Äldsta dottern Andréa var också saknad det här året, då hon var kvar i Kanada med sin Jeff.

Vi startade julaftonsfirande med glögg, lussebullar och det traditionella ”Kalle Anka – tittandet”. Allt var precis som vanligt, Stefan sa i vanlig ordning att han ville ha sådan rutig färg, Låke slumrade till en liten stund som alltid. Barnen gnällde på oss gamlingar att vi pratade lite för mycket. Ja, det var med andra ord en helt vanlig Kalle Anka sittning som bara måste genomlidas, för så är traditionen. (och jag älskar det!)

Juldrink och julmat

Efter Kalle så var det dags att duka fram julbordet. Töserna fixade juldrinken, vi damer tog fram all mat och förberedde julbordet medans våra gubar såg till så någon hängde med i TV-tittandet.

Som alltid på julafton så tar det sådan tid med maten, åtminstone om man frågar förväntansfulla små barn. Tillslut var allt framdukat och klart och det var bara att hugga in. Vi vuxna lät oss alla väl smaka av allt gott som hör julen till. Grabbarna försåg sig mest med prinskorv och ketchup.

 

Trollerishow

Efter maten var det utlovat en spännande trollerishow. Alla hade vi fått vars en egenhändigt skriven inbjudan om att föreställningen skulle gå av stapeln under misteln klockan 18.00. Och vilken show det blev! Scott och Nicolaj trollade fram kaniner ur en hatt, de spikade spik genom mynt och trollade fram snö från ingenstans. Det var bara några av alla deras trick vi fick se den här kvällen.

Tomten

Och alldeles lagom när disken var undanplockad så knackade det på dörren och Tomten kom på besök. Äntligen!! Till Nicolajs glädje hade Tomten gått och tappat luvan och när den där mössan var återfunnen så kunde Tomten inte låta bli att snurra på fåtöljen han satt i, och det är ju lite förbjudet sedan Nicolaj trillade av och slog sig. Tomten skapade allt lite munterhet för både liten och stor.

Gröt och julklappslek

När alla paket var öppnade och Tomten hade hastat iväg till alla andra snälla barn så var det dags för gröt och julklappslek. Jag hade köpt färdig gröt och gjort misstaget att köpa Felix risgrynsgröt. Ingen av oss gillar den och nästa år får jag nog koka min egen tomtegröt. Men julklappsleken var lika spännande som alltid, även om det var lite oklart om någon egentligen blev särskilt nöjd med sina presenter. Men det spelar ingen roll, för vi hade väldigt trevligt under tiden och det är ju det som är huvudsaken. Jag fick en flaska Yes, och den är ju åtminstone väldigt dryg och bra att ha om grannens ungar behöver diska.

Så ringde Andréa från Kanada och vi fick alla önska henne En Riktigt God Jul. Fina, saknade tös ♥

Så led julaftonskvällen mot sitt slut, och vi avslutade med lite godis och spel innan pojkarna trötta kröp ner i sina sängar där de somnade till Emil i Lönneberga på TV.

Och till min familj vill jag tacka för ännu ett underbart julfirande och en krya på dig hälsning till Jimmy såklart.

Dagens citat:

Julen viskar, det vi annars glömmer, att närvaro är den största gåvan.

Och till alla och envar vill jag önska en fin fortsättning på de sista dagarna av år 2025.

Kram Annika

(med hjälp av AI blev det ännu ett julfoto från ett tidigare år.)

 

Dela gärna

Julafton 2025 Läs mer »

Lussedopp och saffransbullar.

Hejsan.

På Luciamorgonen vaknade vi upp till en gråmulen, mild och våt morgon. Jag och Tina hade planerat in ett gryningsdopp och vi träffades som vanligt i skogen medan mörkret ännu låg sänkt över skogen.

Det var en fantastisk morgon då både vattnet och luften hade ungefär samma temperatur. Lite drygt fem grader visade termometrarna. Ett fint och mjukt duggregn föll över oss och vi var både helt överens – morgonen var så skön och speciell och vi njöt för fullt där vi satt på vår brygga. Med stämningsfulla marschaller och varmt te i våra termosar sprang tiden iväg och plötsligt var det dags att skynda hemåt igen.

Hemma hos oss väntade Stefan med frukost och nyköpta bullar. Av Tina fick jag en julklapp som jag fick öppna direkt. i Paketet låg en kaffemugg. Inte vilken mugg som helst inte, utan en mugg förställande henne och mej. En helt underbart present. Alla borde få ha en Tina i sina liv. Jag känner mig så tacksam♥

Lussebullar

För första gången på många år så har jag varit själv med lussebullsbaket. Oftast brukar det bli så att någon av döttrarna kommer hem när det är dags för julstök, men icke i år. Dagarna och veckorna rusar fram, och vi har alla haft så mycket som ska hinnas med varenda helg. Men nu är frysen laddad med saffranskakor inför julhelgen.

Varje år när alla lussekatterna är klara brukar jag lova mig själv att inte göra så stor sats nästa gång. Ändå blir det alltid dubbel sats saffransdeg och det är nog lika bra det, för de där bullarna brukar ha en försvinnande åtgång.

På Facebook dök det upp ett rart minne på Luciamorgonen. Det var en bild av mig som Lucia. Jag var fyra år och hade nyss blivit storasyster.

I köket har jag en tavla med guldram föreställande en tjusig Lucia. Bilden är från en kalender som är illustrerad av Lisa Aisato, och jag tycker den är så ljuvlig. När Scott var här så undrade han om det var jag på tavlan. Han tyckte att det var likt mig, och jag var ju också sååå gammal konstaterade han… Ja, barn är underbara – av dem och ”fyllehungar” får man alltid höra sanningen.

Dagens citat: 

När man blir vuxen inser man att julens magi aldrig var ljusen eller presenterna … Det var alltid mamma♥

Det är nog så sant. Mina egna barndomsjular blev ju så magiska tack vare mamma Ingrids försorg om oss alla, (och såklart lite pga min egen barnsliga fantasi.)

Ha det fint.

Kram Annika

Dela gärna

Lussedopp och saffransbullar. Läs mer »

Rulla till toppen