Allmänt

Blomstertid och studentyra

Hejsan.

Man kan ju verkligen förstå varför man vid den här tiden på sommaren sjunger om ”den blomstertid”. Det blommar nästan som bäst ju. Just nu har blåregnet gjort sitt och bytts ut mot andra vackra blomster.  Även den röda rhododendron har blommat över och nu frossar vi i pioner, irisar och rosor istället.

Den underbart vackra rosen som jag fick på min 60-årsdag av en vän, blommor så tacksamt just nu. Och en extra vacker hortensia som Stefan fått på sin bemärkelsedag pryder också sin plats. Svartögat från i fjor har överlevt vintern, liksom en alldeles särskilt röd hortensia som jag fått ett år på morsdag, och som betyder lite extra.

Med det torra vädret är det också lätt att få mer ohyra på sina växter tycker jag. I grannens äppelträd verkar en sorts larver trivas alldeles extra bra och jag hoppas att de håller sig på den sidan häcken hela sommaren.

Studentyra

För ett par veckor sedan var jag på en studentfest i Simrishamn, där jag även fått äran att knäppa lite bilder under kvällen.

Det var en fantastiskt vacker kväll och som gjord för fest och stoj. Även om himlen öppnat sig  precis vid själva utsläppet, så var det skönt att kvällen blev så härlig.

Till dig fina Amelié vill jag tacka för en härlig kväll och önska dig all lycka till framöver. Att det kommer att gå bra för dig i livet, det råder det inga som helst tvivel om. Du är en fin tjej med en alldeles speciell och underbar humor, som jag känner igen och nog vet exakt varifrån du fått den…

Kram på dig♥

Ja nog är det en härlig och fin tid nu runt midsommar, då man helst skulle haft några timmar extra varje dygn. Åtminstone så mycket att man hann med att lukta på blommorna lite mer.

Boktips

Ett par ljudböcker har jag hunnit med på min väg till och från jobbet. Först ut är en bok som heter ”om morgondagen vet vi inget” av Eleonore Holmgren. En roman från sekelskiftet. Nästa bok heter ”Mina vänner” av Fredrik Backman. Klart läsvärda båda två.

Dagens citat:

En motvind kan bli en medvind, för någon som byter riktning.

Ha en fin onsdag och kram från mig

Annika

Dela gärna

Blomstertid och studentyra Läs mer »

Grabbarna och fotbolls VM på Tv

Hejsan.

I början av juni  månad så inträffar nästan ”allt” på en och samma gång tycker jag. Det är skolavslutningar, student, Sweden Rock, min och Nicos födelsedag plus en massa annat som familjen vill hinna med.

När jag och Nicolaj fyllde år så åkte halva familjen till Norje för att gå på Sweden Rock. Själv jobbade jag och dagen kändes som vilken annan dag som helst. Men plötsligt kom min mellandotter in på mitt arbete  med en blomma i en vacker kruka för att säga ett snabbt grattis innan de for vidare för att lyssna på rock.

-”krukan är från en av din följare mamma”, upplyste hon mig om, jag träffade henne på Boan…

Åhhhh, så himla gulligt, och såååå glad jag blev. Ett varmt tack till dig kära M♥

Helgen efter, när pojkarna kom för att sova över hos oss, så passade vi såklart på att fira våra dagar ändå, jag och Nicolaj.

Bästa presenten för Nico blev ett par arbetshandskar som sedan satt på honom natt som dag en tid efteråt. En arbetsam och hjälpsam gosse som han ju är, så kom handskarna väl till pass.

Även söndagen veckan därpå, så kom pojkarna hit till oss för att sova över. Den dagen hade sommaren gjort ett uppehåll och eftermiddagen var grå och regnig. Utrustade med rejäla regnkläder så kunde vi ändå vara ute och leka precis lika bra för det.

Nicolaj städade och Scott sladdade.

Den gamla traktorn som jag för länge sedan hade trott att Scott vuxit ur kom fram, och runt poolen blev det en perfekt racingbana med depå i hörnan vid mina blomkrukor. Snart var även Nico med i racet, och jag fick vara tidtagaren.

Sedan blev det glasspaus.

-jag tycker bara om Magnum, upplyste Scott besviken mig om.

Tyvärr fanns det inte just den sortens glass, så efter ett tag fick ju kolastruten ändå duga. Nicolaj hade fått intresse för min regnmätare och ville stå där hela kvällen för att se på när den fylldes. Det blev ganska snart tråkigt eftersom regnet så gott som helt upphört. Istället blev det mera racingkörning innan det var dags att gå in och äta kvällsmat och krypa till kojs. En tidig morgon väntade ju på oss.

Redan klockan fyra nästa morgon ringde klockan högljutt och döm om min förvåning när båda pojkarna också ville tassa med upp för att titta på fotbollsmatchen på TV. Nu gick det ju riktigt bra för Sverige i den matchen så det var så mysigt att sitta där tillsammans och heja på Sverige. Sedan ville Nicolaj fort ut för att kolla hur mycket regn som kommit under natten.

Dagens citat:

Du är inte för gammal för att börja om. Men du är för gammal för att fortsätta göra det där som inte fungerar ändå.

Ha en fin tisdag och njut av sommaren.

Kram Annika

Dela gärna

Grabbarna och fotbolls VM på Tv Läs mer »

Grisen & Draken och nationaldagsfirande

Hejsan.

Så har tiden återigen rusat fram som ett skenande tåg och bloggen har fått vara tyst ett bra tag. Men här är jag nu igen.

För två veckor sedan firade vi Sveriges Nationaldag. Vi började med att titta till mina kära föräldrars minnesplats innan vi begav oss till Grisen & Draken för att få oss ett skrovmål.

På andra sidan vägen höll Tomelilla ungdomsorkester som bäst på att förbereda sig för nationaldagsfirandet. Medlemmarna i Ungdomsorkestern såg ut att vara de samma som på den tiden då min dotter Andréa var med och spelade klarinett, och så väldigt unga tycker jag nog inte att de är längre.

När vi ätit klart så tog vi en promenad bort till Byaängen där ett musikframträdande och allmänt nationaldfagsfirande väntade.

Där på Byaängen stod scoutkåren för korvförsäljning och den svenska flaggan hissades i topp.

Musikkåren kom marscherande och för kvällens skönsång stod duktiga Amanda Dahl, som för övrigt är en arbetskollega till mig. Hennes sångröst går då inte av för hackor, hon sjunger verkligen så fint!

Efteråt blev det en pratstund hos fina vänner och ett glas rosé i den sköna junikvällen innan vi for hem till Gyllebo och till våra hundar igen.

Boktips

Som avkoppling har jag lyssnat på flera böcker. Först ut var det en bok som hette ”Kära Ada” av Annelie Sylvan. Därefter lyssnade jag på boken ”Olgas Bok” som är en nysläppt del i serien om Sekelskiftesmorden av Katarina Wennstam.

När många tankar snurrar i huvudet så är det skönt att få sjunka in i andra världar för en stund.

Fyra arbetsveckor har jag kvar nu, innan en efterlängtad semester står för dörren. ”En dag i taget”

Dagens citat:

Om du vill känna dig rik, titta inte på ditt bankkonto utan titta på dina fotografier.

Ha en riktigt härlig söndag.

Kram Annika

Dela gärna

Grisen & Draken och nationaldagsfirande Läs mer »

Traditionella syskonbilder.

Hejsan.

Varje sommar brukar jag tjata på mina döttrar om att jag vill ta några syskonfoto på dem ihop. Inget märkvärdigt, bara lite bilder för att minnas liksom. Ofta har de då blivit obekväma och det har blivit ett sådant ståhej om vilka kläder som ska vara på, hur håret ser ut, sminket osv… Många år har det inte heller blivit att vi kunnat träffas allihopa på en och samma gång, så då har det inte alls blivit några foto.

Men i år, på mors dag, så frågade jag lite försynt om vi inte kunde ta ett par bilder på dem utanför vårt hus. Döm om min förvåning då de allihopa ställde upp utan protester.

När jag kom med mitt foto-förslag så var alla upptagna med olika saker. Andréa och pojkarna  spelade Monopol, Emmy halvsov i solstolen och Amanda löste ett svårt korsord.

-vi kommer mamma, sa de, och själv blev jag helt häpen av förvåning.

Snabbt skyndade jag mig att få tag på kameran och bestämma en plats där de skulle förevigas. Såklart ville jag även ha pojkarna med, vilket skulle visa sig inte var helt enkelt, eftersom de där pågarna hade så mycket spring i benen att de mest blev suddiga på vartenda foto.

Jag gillar egentligen inte bilder där människor står uppradade sida vid sida som på ett tillgjort lagfoto, utan det får gärna vara lite liv och rörelse och inte heller så tillrättalagt. Lite lek och bus innan, brukar göra att det blir mer avslappnade foto och som bonus får man även härliga ”före-bilder”  som ibland blir de jag gillar mest att titta på.

Och när vi lekte och busade som bäst kom även Stefan ut och erbjöd sig ta över rollen som fotograf så även jag skulle vara med på några bilder.

När jag nu sitter och knåpar ihop det här inlägget så kan jag inte låta bli att titta tillbaka i mitt arkiv för att se hur det sett ut förr om åren…

Så många härliga bilder det blivit. Ofta tagna på vackra platser här på Österlen, och med proffskameran som nu oftast får ligga och damma i skåpet.

Mest kommentarer och uppmärksamhet har dock sista bilder här nedan fått.  En oplanerad och rolig bild där systerskapet och energin flödade som bäst.

De fotografier som jag älskar allra mest, startade oftast som helt vanliga ögonblick i livet.

Dagens citat:

Ett av mina kärleksspråk är att ta bilder och dokumentera livet, för vi kommer aldrig att bli så här unga igen.

Idag har nästan alla en kamera med sig jämt och ständigt och överallt (mobilen). Passa på att ta lite foto av nära och kära i vardagen. Det blir verkligt kära minnen att ta fram en gång.

Ha en fin torsdag.

Kram från mig, Annika

Dela gärna

Traditionella syskonbilder. Läs mer »

Morsdag och mycket att fira.

Hejsan.

För precis en vecka sedan var det Morsdag. En dag då man ska tänka lite extra mycket på sin mamma. Såklart gjorde jag just det, och jag önskade att jag haft möjligheten att träffa min egen mamma en liten stund igen. Men det går ju inte, i himmelen finns inga besökstider.

Istället fick jag njuta fullt ut av att själv vara mamma. Alla mina tre döttrar samlades här hemma hos oss för lite lunch tillsammans.

Vi hjälptes åt att fixa till en liten buffé som var i allas smak. Olika pajer, ostar och gott bröd – det är ofta stående rätter på våra bufféer.

Vår lilla Molly som älskar när familjen samlas och ska äta vid stora bordet, är alltid först till att försöka ”paxa” en plats. Just den här gången var dock alla platser fullsatta och hon fick till sin förskräckelse stanna kvar på golvet.

Åt pojkarna hade vi gjort korv och pasta, något som  alltid går hem när inget annat är så gott och faller dem i smaken. Men att låta ”moffar Ginko” hälla upp ketchup var inte så klokt. Scott gillar ju mycket ketchup, men det får ju finnas gränser även för honom. Både han och Nicolaj tittade smått chockade på tallriken där Stefan hällt upp en hel sjö med röd tomatsås.

Efter lunchen vankades det sällskapsspel och lite bus vid poolen, innan det blev kaffe och tårta.

Förutom morsdag så blev även Stefan firad, han som fyllt 70 åt. I present fick han bla en luftballongsfärd som skulle gå av stapeln någon gång under sommaren. En vän fick följa med, och jag tror att det blir jag.

Min morsdagspresent bestod av en flaska ….  Och jag vet inte riktigt vad de har för tankar om mig, mina flickor. I fjor bjöds jag på en rosa bubblande dryck som hette ”Fröken Snusk”, och nu denna….

Dagens citat:

En av de bästa känslorna i världen är när du kramar den du älskar och han eller hon kramar dig ännu hårdare tillbaka.

 

Ha det bäst.

Kram Annika

Dela gärna

Morsdag och mycket att fira. Läs mer »

Korvgrillning med goda vänner.

Hej och halloj

I förra veckan då jag hade semester så träffade vi kära vänner för lite enkel korvgrillning.

Vi hade bestämt att ses vid Vårhallen strax intill Tobisborg. Kvällen var solig och fin och vi kunde inte ha önskat oss en härligare försommarkväll att träffas.

Man behöver inte konstra till saker så förtvivlat mycket, en enkel korv i bröd är en oslagbar maträtt, ja nästan en delikatess faktiskt. Får man sedan sitta på en sådan här härlig plats i goda vänners lag, då är livet på topp.

Enda smolken i bägaren var att kvällen gick alltför fort. Men sommaren ligger framför oss, så jag hoppas vi hinner med ännu en korvgrillning, och då kanske på en annan plats.

Fint inför Morsdag.

Jag och Stefan har hunnit vara på våra föräldrars gravplatser för att göra lite sommarfint inför Morsdag. Torkan har gjort att det inte är helt enkelt att hålla blommorna fina, men vi valde isbegonier som brukar klara lite tuffare förhållanden.

Jag hade gärna plockat vars en bukett liljekonvaljer åt våra mammor, men så blev det inte i år. Det får vi hinna med nästa år istället.

Småjogging och ryggbesvär

Under min semester har jag även passat på att ta tag i min krånglande rygg. Fyra gånger har jag varit hos en underbar kiropraktiker i Tomelilla. Även om jag inte är besvärsfri så har jag fått betydligt mindre ont på nätterna. Nu är det övningar som gäller, och jag har lovat, jag ska aldrig sluta med dem.

Små joggingturer i sakta tempo har också funkat. I sakta lunk har jag sprungit ner till bryggan där jag tagit mig en simtur för att sedan sitta och bara njuta av livet en stund, innan jag vänt tillbaka hemåt.

Dagens citat:

Om du vill göra något, så gör det bara. Livet är kort och tar slut fortare än man anar. Vissa som väntade på ”rätt” tillfälle, fick inte fler tillfällen. Bara gör det.

Vissa saker som är mindre kul, ja faktiskt riktigt tråkiga grejer, de kan man välja att skjuta upp lite och göra lite mer sällan. På så vis hinner man ju inte med så många tråkiga saker totalt i livet. Smart, eller hur?

Ha det gott.

Kram Annika

Dela gärna

Korvgrillning med goda vänner. Läs mer »

Jubilaren och det blommar överallt.

Hejsan.

Den stora dagen för 70-åringen tillbringade vi bara hemma och tog det lugnt. Vädret var helt fantastiskt, så vi skrotade mest runt vid poolen. En liten härlig tårta fanns förstås i beredskap för eventuella gäster som kunde kika in.

Först ut att komma och överraska var min fina goa vän Tina. Efter henne kom även min kusin Lena och hennes Claes (tyvärr glömdes kameran då bort)

Vårt blåregn hade slagit ut och var så himla vackert. Även om det nästan går i rosa nyanser så är det faktiskt köpt som om det skulle vara blått.

Ute vid gästhuset blommar de små prydnadsäppelträden också som vackrast just nu.

Åter till jubilaren och hans stora dag… När dagen övergick till kväll så packade vi en korg med godsaker och gav oss iväg ner till Kivik där vi dukade upp alltihopa i båten. Vinden gjorde att vi låg kvar vid kajen, men det var hur mysigt som helst.

Ännu är det ganska lugnt och fridfullt i Kivik, men så fort de riktiga semestrarna drar igång så blir det andra bullar där.

Vi fick i alla fall en mysig kväll, och en fin avslutning på Stefans födelsedag.

Dagens citat:

Varje morgon börjar en ny del av ditt liv. Låt den början bli riktigt bra idag.

Ha en härlig dag, och kram från mig

Annika

Dela gärna

Jubilaren och det blommar överallt. Läs mer »

En saknad fågel och de vackraste tulpanerna.

Hej hej

Näktergal

För 25 år sedan då vi flyttade hit till Gyllebo så minns jag att det då på försommaren var många näktergalar som sjöng nätterna igenom här. Jag minns att det fanns nästan en sjungande fågel i varje väderstreck, och ibland fick vi gå upp och stänga fönstret eftersom de höll sådant liv att vi inte fick en blund i ögonen.

Näktergalen började alltid sin sång i början av maj månad, för att sedan sjunga oavbrutet ända fram till midsommar ungefär. Det sägs att då blir han tyst eftersom ungarna kläcks och han inte längre har tid för sång. Men sanningen är nog mer att han inte ska röja var boet finns någonstans.

Nu har vi inte haft någon stadigvarande näktergal här på flera år, och jag saknar den så himla mycket. Tyvärr har fågeln minskat väldigt mycket i Skåne, och även här i vårt område. Man vill ”snygga” upp och röja bort snår och buskar och anlägga mer parkliknande område, vilket gör att fågelns naturliga boplatser försvinner. Minskad tillgång på insekter är en annan orsak till att näktergalen minskat.

Någon tidig morgon har jag dock hört den sjunga högt och ljudligt när jag varit på väg till bryggan. Även någon sen kväll har vi kunnat höra den hemifrån oss, men inte alls så som då vi flyttade hit. Jag saknar den verkligen!

Trädgård

I vår trädgård försöker vi värna om fåglarna, med ett välbesökt fågelbad. Varje morgon ser jag många olika småfåglar plaska runt i det cirkulerande vattnet under rhododendronbusken.

Att inte ha så himla välstädat och rensat i sin trädgård är säkert gynnsamt för både fåglar, igelkottar och insekter. Jag gillar min trädgård, även om den långt ifrån är så pedantiskt skött.

En blomma som nyss blommat klart, men som är en av dem som jag älskar allra mest, det är nog de gula vildtulpanerna.

Extra mycket tycker jag såklart om dem eftersom jag fått dem av en mycket kär vän. Men de är något alldeles extra med sitt enkla och näpna utseende.

Tillbaka i Vancouver

Så har han då åkt tillbaka hem till Kanada igen, vår käre Jeff. Andréa stannar dock kvar ännu en månad är tanken.

Den sista dagen på svensk mark passade vi på att äta lunch på Vineriet. Det var ett tag sedan jag och Stefan var där, och det är alltid roligt att återvända dit och minnas när allting var ett byggprojekt där.

Vi fick en fin dag tillsammans och det kändes allt lite sorligt när jag morgonen efter lämnade honom vid tåget.

Jag hoppas att vi ses snart igen Jeff♥

Dagens citat:

Stor är den som får andra att känna sig större.

Ha en fin tisdag.

Kram från mig, Annika

Dela gärna

En saknad fågel och de vackraste tulpanerna. Läs mer »

Workshop med Kay Pollak

Hej hej

Ja vem är nu denne man, Kay Pollak? För Er som kanske inte vet så är han en känd filmregissör. Han har gjort bla filmen ”Så som i himmelen”, som nog de flesta i min ålder har sett. Förutom det, så är han författare och en uppskattad föreläsare.

När jag och min vän Tina, var på Wim Hof retreat på Mundekulla i höstas, så fick vi höra talas om att Kay Pollak skulle komma på en workshopshelg nu i vår, och vi var då inte sena med att genast anmäla oss dit och även boka vårt favoritrum på stället. Rum 22 i Ekotornet.

Jag och Tina anlände till Mundekulla fram på fredagseftermiddagen då vi checkade in, gjorde oss hemmastadda i vårt rum, och sedan satte vi oss i solen och njöt av Tinas underbara färdkost. Räkmacka och lite alkoholfri bubbel.

Redan på fredagskvällen började föreläsningen och jag imponerades från allra första början av denna inspirerande, roliga och kloka man.

Förutom att få ta del av Kays all klokskap och inspiration så fick vi en massa god vegetarisk mat.

På kursen fick vi många bra verktyg för att skapa oss ett bättre liv. Med Kays eviga mantra ”Du är endast påverkad av de tankar du själv väljer att tänka”, är allting egentligen så väldigt enkelt. Var och en av oss kan välja en tanke före en annan, och det förändrar ibland precis allting.

Till exempel kan man tänka att ett regnoväder förstör allting för mig och då bli både arg och på dåligt humör … eller så ändrar man sin tanke och uppskattar det välbehövliga regnet och känner tacksamhet för att grundvattnet fylls på. För regna, det kommer det ju att göra oavsett vad jag känner för det. Vem väljer du att vara och hur väljer du att tänka?

(här nedan Lisa Aisatos underbara illustration – vem tänker vad och vem mår bäst?)

Jag och Tina njöt i vårt härlig rum 22, och jag tror att vi båda sov lika gott där, trots gemensamt täcke och högljudda snarkningar.

Att Kay någon vecka senare skulle fylla hela 88 år var svårt att förstå. Med stor inlevelse, humor och ett ganska digert schema hela helgen, delade han med sig av många kloka insikter. Jag kan såklart varmt rekommendera att köpa hans senaste bok som heter ”Ett bättre liv – Att förändras en tanke i taget”.

Han är en helt underbar man, denne Kay!

Trots att vi hade timmarna fyllda nästan hela helgen, med föreläsning och egna övningar så gick tiden så fort. Att vara tillbaka på denna vackra plats igen med min vän Tina var också så härligt. Jag är så tacksam och glad för vår helg här.

Många härliga människor fick vi också stifta bekantskap med och får ni någon gång möjligheten att lyssna på en föreläsning av Kay där på Mundekulla, så ta den chansen!!

Dagens Dikt:

Gåven

En dag så full av lycka. Arbetade i trädgården, dimman lyfte tidigt. Kolibrierna stod stilla över kaprifolens blom. Det fanns på jorden inte en sak som jag ville äga. Jag visst inte någon värd att avundas. Vad ont som hade hänt hade jag glömt. Skämdes inte för tanken att vara den jag alltid varit. Kände i kroppen ingen smärta. När jag rätade på ryggen såg jag blå hav och segel.

~Czeslaw Milosz~

Tack till min likasinnade och fina vän Tina, för att du ville dela denna fina helgen med mig♥

Ha en härlig måndag

Kram från mig, Annika

 

Dela gärna

Workshop med Kay Pollak Läs mer »

Födelsedagskalas den första maj.

Hej hej

För första gången på väldigt, väldigt länge så firade Andréa sin födelsedag på hemmaplan.

Hon bjöd in vänner och familj att fira hennes dag hemma hos oss. Klädkoden för kvällen var ”ta något gammalt i garderoben som du inte nänns slänga bort”.

Alla var så finurligt och fint klädda. Emmy tex. hade en dress som var ända ifrån hennes konfirmation. Den satt som en smäck fortfarande och hon var lika fin i den som om den varit nyköpt.

Stefan hade sin Kenyatröja som han köpt på vår Afrikaresa år 2005, och Låke hade en gammal jeansväst ifrån sin knuttetid i ungdomen. Gunilla hade en klänning från forna dagar med shorts under för säkerhets skull.

Tjusigast klädda var nog Elna och hennes Stella. Iklädda sina folkdräkter var det mer än högtidsklädda för den här kvällen. Verkligen tjusiga, men väldigt varma, så senare på kvällen bytte de om till lite svalare dräkter.

Inför kvällens festligheter lagade Jeff en supergod middag med koreanskt sting. I timmar stod han vid spisen och fixade och grejade, och så gott det blev alltihop. Tack Jeffy.

Vi åt och njöt och mådde alla så bra den här kvällen.

Sedan blev det såklart tårta, födelsedagssång och många glada skratt. Det var väldigt fint att få fira min lilla tös här hemma igen.

Min egen klänning för kvällen

Jag hade själv valt att ha på mig klänningen jag hade då jag och Stefan gifte oss år 2004. Den stramade visserligen konstigt över bysten och satt inte helt bra, men jag tyckte nog att den skulle kunna funka för en kväll.

Så tjuck du har blitt 🙂

Men så tog vi den där gruppbilden där jag tyckte att jag såg hemskt tjock ut där jag stod närmast kameran ute till vänster. Andréa kom med rådet att jag skulle be AI att ”smala” mig litegrann så jag skulle bli mig mer lik. Chat GPT missförstod mitt önskemål och det blev precis tvärt om, och herregud som vi skrattade åt resultatet. Herrejösses!!

Alltså, så kunde jag inte ha bilden, tyckte jag. Istället kom jag på att jag skulle kunna be att alla andra blev något lite tjockare, då skulle jag själv se smal ut. Haha… det blev ju bara värre och värre… Och ingen var sig lik heller. AI i all ära, men verkligheten är ju alltid bäst.

Dagens citat:

Du må vara hur framgångsrik, snygg, duktig som helst, men i slutändan är det hur du behandlar andra människor som säger mest om vem du är.

Ha en fin onsdag.

Kram från mig, Annika

Dela gärna

Födelsedagskalas den första maj. Läs mer »

Rulla till toppen