Natur

Korvgrillning med goda vänner.

Hej och halloj

I förra veckan då jag hade semester så träffade vi kära vänner för lite enkel korvgrillning.

Vi hade bestämt att ses vid Vårhallen strax intill Tobisborg. Kvällen var solig och fin och vi kunde inte ha önskat oss en härligare försommarkväll att träffas.

Man behöver inte konstra till saker så förtvivlat mycket, en enkel korv i bröd är en oslagbar maträtt, ja nästan en delikatess faktiskt. Får man sedan sitta på en sådan här härlig plats i goda vänners lag, då är livet på topp.

Enda smolken i bägaren var att kvällen gick alltför fort. Men sommaren ligger framför oss, så jag hoppas vi hinner med ännu en korvgrillning, och då kanske på en annan plats.

Fint inför Morsdag.

Jag och Stefan har hunnit vara på våra föräldrars gravplatser för att göra lite sommarfint inför Morsdag. Torkan har gjort att det inte är helt enkelt att hålla blommorna fina, men vi valde isbegonier som brukar klara lite tuffare förhållanden.

Jag hade gärna plockat vars en bukett liljekonvaljer åt våra mammor, men så blev det inte i år. Det får vi hinna med nästa år istället.

Småjogging och ryggbesvär

Under min semester har jag även passat på att ta tag i min krånglande rygg. Fyra gånger har jag varit hos en underbar kiropraktiker i Tomelilla. Även om jag inte är besvärsfri så har jag fått betydligt mindre ont på nätterna. Nu är det övningar som gäller, och jag har lovat, jag ska aldrig sluta med dem.

Små joggingturer i sakta tempo har också funkat. I sakta lunk har jag sprungit ner till bryggan där jag tagit mig en simtur för att sedan sitta och bara njuta av livet en stund, innan jag vänt tillbaka hemåt.

Dagens citat:

Om du vill göra något, så gör det bara. Livet är kort och tar slut fortare än man anar. Vissa som väntade på ”rätt” tillfälle, fick inte fler tillfällen. Bara gör det.

Vissa saker som är mindre kul, ja faktiskt riktigt tråkiga grejer, de kan man välja att skjuta upp lite och göra lite mer sällan. På så vis hinner man ju inte med så många tråkiga saker totalt i livet. Smart, eller hur?

Ha det gott.

Kram Annika

Dela gärna

Korvgrillning med goda vänner. Läs mer »

Snabbvisit och en glassig dag på stranden.

Hej hej

Under våren har vi inte hunnit träffas så mycket, mina barnbarn och jag. Skolan, jobbet och alla aktiviteter upptar så mycket av vår ledig tid. Därför var det välkommet när Amanda och pojkarna kikade hit på en snabbvisit helgen innan de sedan skulle åka till Cypern på solsemester.

 

Vädret var somrigt och skönt så vi passade på att gå en sväng i området. Pojkarna som är vana vid att gå till det stora biblioteket i Tomelilla och låna böcker tyckte att Gyllebos eget lilla bibliotek var så annorlunda och gulligt.

När vi kom tillbaka igen så blev det bad i poolen som utlovats.

-Kaaallllltttt, hojtade grabbarna i kör.

Förmodligen stod det varmare temperaturer till buds på Cypern.

Sakta men säkert har vädret sedan blivit varmare och mer och mer sommarlikt även här hemma. Jag hade en dryg veckas semester, och jag och Stefan har då mest bara njutit av att ta dagarna som de kommit.

En eftermiddag körde vi till Vitemölla där vi köpte årets första mjukglass och bara njöt.

Vår ”hundtriss” – Molly, Lykke och Penny – fick såklart också följa med. De var vilda av glädje och njöt av en tur på stranden också.

Boktips

Många härliga timmar i solstolen med en bok i knäet eller en ljudbok i hörlurarna har det blivit för min del.

En bra bok med mycket lärdom i är boken ”Leth Them” av Mel Robbins.

Jag har även tagit mina runder genom skogen ner till sjön. En morgon hittade jag en pytteliten snokunge mitt på vägen. Min hjälteinsats blev att flytta den arma kraken ifrån en säker trafikolycka. Ormen var så liten att även den mest ormrädda nog hade vågat sig på den insatsen.

Dagens citat:

Om inte dina drömmar skrämmer dig lite så är de inte stora nog.

Visst har man väl några drömmar kvar i livet ändå. Men om de skrämmer så mycket … det vet jag förstås inte.

Ha det gott

Kram Annika

Dela gärna

Snabbvisit och en glassig dag på stranden. Läs mer »

Kalas för kompisar och vår fine rödstjärt.

Hejsan.

Den gångna veckan har flugit iväg och det har varit mina härligaste dagar på väldigt länge, för jag har haft semester och varit fri och ledig.

Stefan har passerat sin sjunde nolla, och förra helgen hade vi ett litet kalas för bästa vännerna här hemma. Stefan ville inte ha något storslaget eller märkvärdigt, bara de närmsta. Töserna hade sorgligt nog andra planer just den helgen, men där var inget att göra åt det, de har ju alla sina egna liv.

Ett litet enkelt kalas i försommarens vackraste tid – det passade ändå min Stefan perfekt.

Vädret var så härligt den här kvällen. Vi satt ute det mesta av tiden och gick bara in för att avnjuta middagen. Så mycket bilder blev det inte heller tagna, då fotografen även skulle hinna med att vara värdinna.

När det blev dags för tårta och kaffe satt vi fortfarande ute och njöt av sommarkvällen. Dagen till ära kom den gamla välkända flaskan fram, den med svärfar Nisses hemmagjorda maskrosvin. Den har hängt med i  många år nu, och drycken börjar nästan likna en god sherry (åtminstone intalade jag alla om det)

Det var sannerligen en vacker och ljummen kväll att fira en pigg 70-åring♥

Rödstjärt

I vår holk vid friggeboden bor i år en alert rödstjärt. In och ut flyger den ur sitt bo och är inte heller så särskilt rädd för oss människor. Förmodligen har den vant sig vid att vi rör oss utanför dess barnkammare och med tiden lärt sig att det går att lite på oss. Det är så roligt att ha möjlighet att följa den på så nära håll.

Dagens citat:

Ju äldre jag blir, desto mer inser jag att lycka inte är högljudd.

Den är tysta morgnar. Ett hem som känns tryggt. En ren yta. Tidiga kvällar.

Människor som ger energi – inte tar den.

Det är inte längre jakten som lockar. Det är lugnet. Det är friden. Det är att få vara i fred i sitt eget liv.

Man blir så klok och vis med åldern.

Med en skarp bild på mina pelargoner (och suddig på mig) säger jag jag kram kram och ha det gott

Dela gärna

Kalas för kompisar och vår fine rödstjärt. Läs mer »

Äppelblom och matrunda

Hej hej

När äppelträden stod som vackrast i blom här i våra trakter så passade vi på att njuta av en tur nere vid Hällevik.

Nere i kåsen hade Mats sjösatt sin nya båt. I mina ögon ser den nästan likadan ut som den gamla båten han hade. Men hela vyn ut över vattnet blir så mycket vackrare så fort det ligger en båt där i vattnet.

Vi gick en liten runda i parken. De nyutsläppta korna fick sig en rejäl utskällning av våra hundar och jag fick skynda på stegen en smula för att inte komma i konflikt med en trött och hålögd kossa som nyss vaknat upp ur middagsluren.

På hemvägen stannade vi till vid Forsemölla där man tillfälligt satt upp en matvagn. Det serverades grillade mackor med kimchi av olika slag.

Stefan var lite tveksam, men jag tyckte att det var supergott. Drycken kambucha var inte heller Stefans favorit sa han, troligtvis för han trodde att den skulle vara söt som läsk. Men jag gillade det och lät mig väl smaka.

I postlådan låg ett brev som var adresserat till mig. Med vacker handstil, skrivet av ett barn, slet jag såklart upp kuvertet direkt. Det var en fin bild av mitt barnbarn Scott iklädd sin fotbollsdräkt. Han börjar att bli så stor, och jag hinner inte med allt som händer de där små barnen riktigt.

Boktips

Jag har lyssnat på en bok som nu även går som film på Netflix har jag sett. Den heter ” je mápelle Agneta” av Emma Hamberg.

Jag har även läst en bok som Kay Pollak tipsade om. Den heter ”Den bländande frånvaron av ljus” av Tahar Ben Jelloun. Den handlade om fångarna i det hemska och ökända underjordiska fängelset i Marocko, Tazmamart. Hur de kunde överleva där nere i 18 år är ofattbart.

Dagens citat:

Alla lever vi efter vår egen verklighet som vi alla utgår ifrån är den sanna.

Ha en fin lördag.

Kram Annika

Dela gärna

Äppelblom och matrunda Läs mer »

En saknad fågel och de vackraste tulpanerna.

Hej hej

Näktergal

För 25 år sedan då vi flyttade hit till Gyllebo så minns jag att det då på försommaren var många näktergalar som sjöng nätterna igenom här. Jag minns att det fanns nästan en sjungande fågel i varje väderstreck, och ibland fick vi gå upp och stänga fönstret eftersom de höll sådant liv att vi inte fick en blund i ögonen.

Näktergalen började alltid sin sång i början av maj månad, för att sedan sjunga oavbrutet ända fram till midsommar ungefär. Det sägs att då blir han tyst eftersom ungarna kläcks och han inte längre har tid för sång. Men sanningen är nog mer att han inte ska röja var boet finns någonstans.

Nu har vi inte haft någon stadigvarande näktergal här på flera år, och jag saknar den så himla mycket. Tyvärr har fågeln minskat väldigt mycket i Skåne, och även här i vårt område. Man vill ”snygga” upp och röja bort snår och buskar och anlägga mer parkliknande område, vilket gör att fågelns naturliga boplatser försvinner. Minskad tillgång på insekter är en annan orsak till att näktergalen minskat.

Någon tidig morgon har jag dock hört den sjunga högt och ljudligt när jag varit på väg till bryggan. Även någon sen kväll har vi kunnat höra den hemifrån oss, men inte alls så som då vi flyttade hit. Jag saknar den verkligen!

Trädgård

I vår trädgård försöker vi värna om fåglarna, med ett välbesökt fågelbad. Varje morgon ser jag många olika småfåglar plaska runt i det cirkulerande vattnet under rhododendronbusken.

Att inte ha så himla välstädat och rensat i sin trädgård är säkert gynnsamt för både fåglar, igelkottar och insekter. Jag gillar min trädgård, även om den långt ifrån är så pedantiskt skött.

En blomma som nyss blommat klart, men som är en av dem som jag älskar allra mest, det är nog de gula vildtulpanerna.

Extra mycket tycker jag såklart om dem eftersom jag fått dem av en mycket kär vän. Men de är något alldeles extra med sitt enkla och näpna utseende.

Tillbaka i Vancouver

Så har han då åkt tillbaka hem till Kanada igen, vår käre Jeff. Andréa stannar dock kvar ännu en månad är tanken.

Den sista dagen på svensk mark passade vi på att äta lunch på Vineriet. Det var ett tag sedan jag och Stefan var där, och det är alltid roligt att återvända dit och minnas när allting var ett byggprojekt där.

Vi fick en fin dag tillsammans och det kändes allt lite sorligt när jag morgonen efter lämnade honom vid tåget.

Jag hoppas att vi ses snart igen Jeff♥

Dagens citat:

Stor är den som får andra att känna sig större.

Ha en fin tisdag.

Kram från mig, Annika

Dela gärna

En saknad fågel och de vackraste tulpanerna. Läs mer »

Tiden flyger

Hejsan.

Ja jösses vad tiden flyger iväg just nu. Jag tycker alltid att när snödropparna i trädgården blommat ut, så är det som om allting bara ökar hastighet för varje vecka som går.

Titta bara på vitsipporna så fort de försvann. Jag tycker inte jag hann njuta av dem förrän de nu är ett minne blott.

Den skira bokskogen har mörknat och redan är vi på väg från den väldoftande häggen mot blommande syrener. Varje tid har sina underverk att njuta av, det gäller bara att hinna med dem, tänka på dem och ta vara på dem.

Hundpromenader är en bra sysselsättning för att njuta av naturen – men tänk då på att verkligen se, känna, dofta och lyssna.

Vårruset

I början av månaden var jag med mitt ”Spring-gäng” i Malmö där vi sprang Vårruset.

Min rygg har knasat nu ett tag så jag fick ta det nätt och fint med små steg och lugnare tempo. Men det blev en fantastisk kväll, då jag även fick träffa mina små barnbarn och svärson. De var med under kvällen och hejade på oss alla.

Dagens citat:

Lyckan nås genom att sakta ner och fånga de många små vardagliga stunderna – och bara ta in och njuta.

Jag önskar Er Alla en fin Pingstafton.

Varm kram från mig

Annika

Dela gärna

Tiden flyger Läs mer »

Morgonmagi med Andréa & Jeff

Hejsan.

I början av månaden ställde jag klockan riktigt tidigt och gick upp med tuppen för att följa med Andréa och Jeff på en gryningstur.

Naturligtvis ville vi visa Jeff de bästa guldkornen här på Österlen i vårt närområde, och ingen strand kunde då passa bättre än Knäbäckshusens strand.

Havet låg alldeles stilla och blankt, och himlen hade ett pastellrosa skimmer över sig när vi kom fram. Inte en människa syntes till och vi hade stranden helt för oss själva.

Ganska snart kunde vi skymta den första lilla strimman av sol längst borta vid horisonten. Att njuta av att se det glödande klotet stiga upp till en ny dag, det är något jag aldrig kan tröttna på. Det är så magiskt och fint. Tänk, det är något som sker varenda dag, många gånger utan att vi överhuvudtaget reflekterar över det. Solen som är grunden till precis allting.

Sådana här morgnar ångrar man aldrig att man trotsat sömnen och gett sig ut innan det hunnit ljusna riktigt. Vi njöt av att se dagen gry och vi planerade för en smarrig frukost när vi kom hem igen.

Efter en god frukost med starkt gott kaffe och goda mackor kröp vi alla ner i våra sängar igen och somnade som barn. Vi sov ikapp några timmar och det var så skönt. Det är nog bland det mysigaste jag vet, att gå upp tidigt, se soluppgången och sedan krypa tillbaka ner i sängen igen och sova ut.

Boktips

Jag har lyssnat på en bok som heter ”Ett liv långt borta” av M:L Stedman (författaren till Fyren mellan haven)

Dagens citat:

Jag har en skyldighet mot mitt hjärta att göra sånt som mitt hjärta tycker om.

Gryningar och soluppgångar – det tycker mitt hjärta om… och särskilt med personer jag älskar så mycket.

Ha det gott och kram

Annika

 

Dela gärna

Morgonmagi med Andréa & Jeff Läs mer »

Den första skira grönskan

Hejsan.

För en vecka sedan prickade jag nog in morgonen då bokskogens första skira blad precis började skönjas. Morgonen var helt lugn och stilla, fåglarna sjöng och allt var stämningsfullt och fint.

Jag badade och njöt vid bryggan. Vattnet var över 10 grader varmt, så jag fick inse att säsongens vinterbad var över för den här gången. Men jag tycker ju att allting har sin tjusning. Att njuta av solens värmande strålar utan att klä sig i tjocka ytterplagg är såklart lika fantastiskt det. Alla årstider bär på sin egen magi.

I stilla mak promenerade jag på sjöstigen medan solens första strålar kikade fram. Vitsipporna hade börjat sjunga på sista versen och snart skulle skogens blad lägga marken i skugga och vegetationen i skogen skulle därmed förändras.

De där första limegröna bokbladen är så vackra. Men förutom att vara fina, så är de också både goda och ätliga faktiskt. Alldeles mjuka och lätt syrliga i smaken.

Solens strålar fick nästan skogen att se självlysande och röd ut som om det var höstfärgerna som kom igen efter vintern.

Att vandra runt sjön har jag gjort tusentals gånger, trots det blir jag mer och mer förundrad för varje gång som naturen byter skepnad. Det är som om sinnet blir känsligare för naturens underverk ju äldre jag blir.

Att låta sig förundras och känna tacksamhet – just det är en säker väg till en stillsam lycka. Mycket mer behövs egentligen inte.

Dagens citat:

Du behöver inte att alla tror på dig. Du behöver bara vara tapper och fortsätta tro på dig själv.

Ha en fin och härlig fredag.

Kram Annika

Dela gärna

Den första skira grönskan Läs mer »

En heldag med ungdomarna.

Hejsan.

Förra fredagen hade jag och min dotter planerat in en heldag tillsammans. Hennes vän Jeff, från Kanada, hade nyss anlänt och när han fått möjlighet att återhämta sig lite från den långa resan så blev det en mysig dag tillsammans.

Vädret var underbart vackert. Solen strålade och fåglarna sjöng. Efter frukosten bestämde vi oss för en promenad runt sjön, där vi även passade på att plocka lite ramslök till kvällens festmåltid. Vattnet glittrade och grodorna var i full gång med att göra nya små grodor. Liksom jag själv, så älskar Andréa grodor, så hon kunde inte låta bli att kika lite mer på dem.

Efter lunchen åkte vi allesammans ner en runda till Kivik för att ta en tur med Stefans båt. Vinden var rejält kylig, men det var så vackert och mysigt när båten tuffade på längs Kiviks kust.

Några kast med fiskespöet blev det innan vi åter tuffade tillbaka till kajen igen.

-var beredd nu med kameran skrattade Andréa när Stefan balanserade för att knäppa på kapellet på båten. 

Men dagen bjöd inte på några ofrivilliga bad och torrskodda kunde vi alla åka hem igen.

Hemma väntade en rejäl bit kronhjortstek på att bli tillagad. Jeff hade fått äran att tillaga köttet, medan jag fixade en potatisgratängen med massor av ost. På Andréa:s lott stod förrätten, som bestod av krämig  jordärtskockssoppa.

Det blev en så mysig kväll då vi alla samlades i köket för att fixa och greja tillsammans. Stefan hade köpt någon teknisk attiralj som han fick hjälp av Jeff att förstå. På engelska dock, så det är oklart hur mycket Stefan egentligen förstod av det hela 🙂

När förrätten var klar satte vi oss alla till bords. Såklart bereddes en extra plats (som alltid) till lilla hunden Molly som älskar att sitta med vid bordet då det vankas festligheter. De båda andra hundarna ligger gärna vid våra fötter, ifall någon av oss skulle tappa en bit ner på golvet.

När kronhjorten var tillagad så hamnade vi alla i mathimmeln, och kameran glömdes helt bort. Men jag kan lova och svära på att maten blev så himla god och kvällen en av de bästa på länge. Vi åt gott, drack gott och var i det godaste sällskapet. Gott, gottigott gott helt enkelt!

Dagens citat:

Vissa stunder är lätta – då gäller det att lyfta. Andra stunder är tunga – då gäller det att släppa.

Det här var en dag då livet lyfte lite extra mycket.

Ha en fin fredag.

Kram Annika

 

Dela gärna

En heldag med ungdomarna. Läs mer »

Soluppgång delux och ankbajs

Hejsan.

Förra veckan när jag bestämt träff med min kompis  tidigt i gryningen skulle det visa sig att vi skulle komma att få en av de vackraste morgnarna tillsammans på länge, åtminstone den här våren.

Morgonen började med lite smått rosafärgade moln långt borta över slottet, för att sakta förvandlas till den mest härliga rosa/violett sagohimmeln man kan tänka sig.

”Det blir alltid så fantastiskt väder när vi ses här”, sa vi till varandra, där vi satt sida vid sida och bara förundrades över skådespelet framför våra ögon. Sanningen är nog att alla väder egentligen är drömmiga, i alla fall i våra ögon.

I vanlig ordning tog vi våra dopp i sjön. Den här våren har varit ganska kall, men ändå låg temperaturen redan på 8,5 grad i vattnet. Nu på våren brukar vi heller inte vara ensamma i sjön. Små ankar kommer ofta och hälsar på och så även den här morgonen.

Ankor är inte särskilt duktiga på att hålla rent efter sig heller, så lite skurande av bryggan blev det för att vi skulle slippa anklortar mellan tårna. Naturbad i all ära, men lite ordning och renlighet vill vi ändå ha.

Vi satt en god stund och njöt av vårsångerna som fåglarna sjöng denna stilla fina morgon. Sedan bar det hem till ett dukat frukostbord hemma hos oss.

Dagens citat  … det är till dig Tina♥:

Jag samlar på sådana som dig. Än så länge har jag bara en.

Japp, det finns bara en enda Tina i världen, och jag är tacksam för att få kalla henne min vän.

Ha det gott.

Kram Annika

Dela gärna

Soluppgång delux och ankbajs Läs mer »

Rulla till toppen