Österlen

Laddar energi, lyssnar på böcker och tar dagen som den kommer.

Hej hej

Nu är nästan alla julsaker undanplockade hemma hos oss. Förutom några små ljusstakar i gästhuset som ingen riktigt orkat byta ut ännu.

Fast, med tanke på vintervädret vi har nu, så känns det inte speciellt bråttom och dessutom är det väldigt mysigt med det varma ljusskenet i fönstren.

Det var verkligen länge sedan som vi fick så här mycket nederbörd, åtminstone i form av snö. Utan att egentligen ha sett några siffror på hur mycket snö som fallit, så kan man ju se hur mycket vatten det finns i bäckar och vattendrag.

Isen på sjön har nu blivit rejält tjock, åtminstone där vi har vår vak. Fast om isen håller till att åka skridskor på, det vågar jag verkligen inte gå i god för. Jag vet att det fryser väldigt ojämnt och olika på Gyllebosjön. Ibland kan det vara is på något ställe och öppet vatten på ett annat.

En tidig morgon kom en våglig pimplare ner till bryggan och traskade glatt ut på isen. Tokstolle, tänkte jag … och förmodligen tänkte han detsamma om mig. Jag tycker att det skulle vara hemskt att riskera att gå igenom isen med kläderna på sig.

Allt sedan jul så har jag mest vilat och laddat batterierna. Allting har fått ta lite längre tid och det är så skönt ibland.

Fast det förstås, en dag i förra veckan var jag ju i Malmö och firade min väns födelsedag. Den dag tog jag inte det minsta lugnt. Det blev en fantastisk dag!

Boktips

Den senaste boken jag lyssnat på, är boken om ABBA, ”Vemod undercover” med Jan Gradvall. Om man som jag är född på 60-talet så har man såklart väldigt många minnen till just ABBA och deras musik. Jag undrar tillexempel, hur många som under sin skolgång fått uppträda på ”roliga timmen” som Agneta och Frida…? Jag minns hur vi stod på katedern och mimade med vars ett hopprep som mikrofon. Lyckligast var den som fick vara Agneta…

Dagens citat:

Ibland är musik den enda medicin som hjärta och själ behöver.

… och visst är det otroligt så mycket minnen och känslor det kan finnas i musik, i en viss låt eller i ett musikstycke…

Ha en härlig dag.

Annika

 

Laddar energi, lyssnar på böcker och tar dagen som den kommer. Läs mer »

Året som började likt en vintersaga.

Hejsan

Den här magiska vintern alltså!! Vi har pulsat ut i skogen varenda morgon. Vi har njutit, vi har förundrats och vi har fotograferat.

Snö, frost och minusgraderna har bitit sig fast rejält. Jag och min vän har filat så gott som varje dag på vår fina isvak.

Förnöjt konstaterade vi att vi aldrig haft så tjusig isvak förut!

Långt innan snön kom så började Stefan att mata småfåglarna lite smått här hemma hos oss. Genast dök flera ekorrar också upp och nu är de hos oss varenda dag och förser sig med godsaker.

Nu när det varit kallt och så mycket snö under en längre tid så känns det bra i hjärtat att kunna hjälpa smådjuren med föda. Det är ju samtidigt så roligt att ha dem här.

Ute i naturen ser man många djurspår som nu går kors och tvärs över markerna. Jag tycker alltid att det är så spännande att se att jag faktiskt aldrig är riktigt ensam där i skogen.  Wowww, det är så vackert att jag nästan måste nypa mig i armen.

 

Vår lilla hund Molly, hon fyllde i söndags hela 9 år. Det är ju inte klokt, jag tycker att det känns som om det var alldeles nyss vi hämtade hem henne som en mycket ung hundflicka.

Grattis vår fina, kloka lilla Molly.

Dagens citat:

Behöver du se perfekt ut idag? Nej, inte idag heller. Behöver du vara bäst på jobbet idag? Nej, inte idag heller. Behöver du bry dig om andras åsikter om dig idag? Nej, inte idag heller.

Om man gör sitt bästa för sig själv och för andra, då får det vara gott nog.

Ha en fin dag.

Annika

Året som började likt en vintersaga. Läs mer »

Krassliga pågar och en isvak tar form.

Hejsan.

Idag är det den 12 februari januari, och alltså inte någon vanlig dag. Nej, det är min underbara vän, min kompis och min ”bad-systers” födelsedag. Det är ”bästaste” Tinas bemärkelsedag, och hon fyller halvjämt och pensionär just idag.

Tina, du är en fantastisk inspirationskälla, klok, smart och ett energiknippe av stora mått mätt. Att få vara din vän är något jag värdesätter väldigt högt. Våra gryningsdopp, våra samtal, våra vandringar, våra skratt och allt vårt bus – TACK!, tack för allt. Idag ska vi fira din dag och jag är säker på att det kommer bli en minnesvärd dag för oss alla. Ett stort varmt grattis ♥

Krasslig pågar.

Förra helgen så var jag och Emmy i Tomelilla och hälsade på hos mina barnbarn med familj. Ända sedan dagarna efter jul så har de varit krassliga med snuva och feber, hela den lilla familjen.

För att underlätta lite för Amanda och för att ge dem ett litet avbrott i sina ”hemmadagar” så tog vi pojkarna på vars ett tefat och styrde med bestämda steg mot närmsta lekplats.

Jag tror att det är bra med frisk luft när man är förkyld, åtminstone om man inte har hög feber eller är riktigt sjuk. Vi lekte så det slog härliga till, och om man kan gunga bort baciller så var det nog precis det vi lyckades göra.

När mamma Amanda och Nicolaj gick hem för att vila middag, då stannade jag och Emmy kvar med Scott ett bra tag till.

-nej jag fryser inte, försäkrade han bestämt.

Isvak.

Efter en lång period med kallt väder och många minusgrader, så har vi nu fått en riktigt fin isvak vid bryggan. Här hos oss är det ju inte ofta som kylan håller i sig så här länge, så vi försöker njuta av vintern lite grann varendaste dag, och vi filar och vårdar vår lilla vak efter bästa förmåga.

Jag älskar vintern och är inte alls redo för vår, ljus eller värme. På Underbara Claras instagram beskrev hon den här årstiden med ord som jag tycker stämmer så bra:

”vinterns mörker erbjuder samma stillhet som när en vass taklampa släcks och ett ensamt stearinljus får lysa i dess ställe”…

Precis så känner jag i januari och februari!

 

Dagens citat:

Jag älskar människor som inte har en aning om hur snälla, och kärleksfulla de är. De bara går omkring och gör världen till en bättre plats.

En sådan person ska jag snart träffa ♥

Ha det bäst.

Annika

 

Krassliga pågar och en isvak tar form. Läs mer »

Lillfisen hemma.

Hej.

När det ringer i min telefon och det på displayen står ”Lillfisen”, då vet jag att det är yngsta dottern jag har på tråden. En av mina tre favoritdöttrar ♥

I helgen som gått, så hade jag henne hemma här hos mig, min dotter Emmy, min lilla lillfis.

Extra kul var det att jag och min vän Tina fick sällskap vid vårt kallbad den där smällkalla vintermorgonen. Att höra när hon säger att hon längtat efter snön, skogen och lugnet gör mig glad och tacksam.

På stigen runt sjön var det snorhalt och på sina ställen gällde det minsann för oss alla tre att hålla tungan rätt i mun.

Fast vem minns en fegis, tänkte vi, och balanserade likt Bambi på hal is sakta fram på de glashala spångarna. Med små små steg så gick det lyckligt, tack och lov.

Det var en fantastiskt vacker morgon, och jag hoppas mina lilla ”Lillfis” tyckte att det var värt att ställa klockan på ringning sådär tidigt i ottan för att gå med två tokiga ”vinterbadartanter” på gryningsäventyr.

En som blir alldeles särskilt glad när Emmy kommer hit till Gyllebo, det är hunden Molly. Hon överger oss andra totalt och vill helst bara umgås med Emmy när tillfälle ges.

Att ha Emmy hemma blir även så mycket roligare för mig med arbetet i köket. Vi brukar fixa och dona tillsammans, hon och jag, med matlagning, disk och dukning. Ibland tar vi oss ett litet glas vin före maten för att festa till det lite extra. Lite lyx i vardagen.

 

Dagens citat:

Om du inte har roligt så gör du något fel.

Man kan ha roligt med ganska små medel … ett är att alltid bjuda på sig själv…

Må gott och kram Annika

Lillfisen hemma. Läs mer »

Vi tar det isigt.

Hejsan.

Jag hoppas att alla har det bra såhär efter trettonhelgen och lugnet efter julstressen dämpats lite.

Hemma hos oss tar vi det lugnt och fortsätter att njuta av julmyset den här veckan också. Ingen brådska här inte.

För mig är den här tiden efter nyår och trettonhelgen så mysig och härlig. En tid att bara vara. Efter en ganska intensiv adventstid och julhelg så är det ju nu som jag själv har tid att stanna upp och stilla njuta. Tomtar och ljus hittar säkert tillbaka ner i sina lådor igen vad det lider, och än är det långt innan vi kan börja se våren i sikte, så varför stressa?

I likhet med vädret så tar vi det helt enkelt bara isigt.

Och isigt vill jag lova att det blivit på bryggan. Det är nästan med livet som insats som vi nu tassar ut till vaken för att ta våra gryningsdopp.

Det isiga och vintriga landskapet är så väldigt vackert och man får verkligen passa på att ta vara på vintern vi fått nu.

Särskilt fint är det med snön som lagt sig längs trädens stammar i den hårda vinden. Det är så effektfullt och vackert.

Att vandra genom Gylleboskogens vintriga natur, det ger härlig motion skön energi för resten av dagen.

Dagens citat:

Du bör vara ute i naturen 20 minuter om dagen… såvida du inte är upptagen, då bör du vara ute minst en timme.

Ja, det är så sant så – stress lindras alltid med en tur ut i naturen, och ju stressigare man har ju längre återhämtning krävs såklart.

Kram Annika

Vi tar det isigt. Läs mer »

Vintermagi.

Hejsan.

Vintern kom ju tillbaka hit igen. Efter ett stormigt dygn, med hårda vindar, snöfall och kaos i trafiken så vaknade vi igår upp till rena vintermagin.

Kvicksilvret i termometern hade sjunkit ner till minus fjorton grader när jag  steg ut genom dörren tidigt i går morse. Fast jag var rejält påpälsad så bet det rejält i nästippen när jag och min vän gick ner till bryggan för att ta säsongens kallaste bad.

På bryggan var det ett tjockt lager av is och en tunn isskorpa hade lagt sig på sjön över natten. I takt med att solen steg så sjönk temperaturen ytterligare nästan en grad. För mig var det nog det kallaste kallbad (utan bastu) som jag upplevt. Men det var lika berusande och härligt som alltid.

På Tv:n hörde jag i veckan att det vetenskapligt inte går att bevisa att kalla bad har några långsiktiga positiva hälsoeffekter…

-ok, det vi håller på med är alltså något som har en makalöst bra placebo-effekt, och det är väl så gott som något!

Efter badet var det snabba ryck med att få på alla lager med underställ och tjocka kläder. Mest bråttom var det att få upp värmen i tår och fingrar igen. Lite eld i form av marschaller och en vacker fackla var så vackert och stämningsfullt när det nu var så här kallt och isigt.

Efter en stund med tedrickning och mys vandrade vi vidare genom ett vinterlandskap som kändes som hämtat ur en saga.

På sina ställen bar skogen spår efter förra dygnets storm. Men vi kände oss ostoppbara och klättrade glatt över alla hinder och fortsatte vår sköna morgonvandring.

Efter en sådan här start på dagen så kan man inte annat än må oförskämt bra – vetenskapligt bevisat eller ej, ja det kan faktiskt kvitta.

Dagens citat:

Jag önskar att jag mött några personer lite tidigare i livet, några lite senare, och några ”inte alls”.

Jag är tacksam för alla människor som korsat min väg i livet. Alla har de givet mig så mycket, och i de allra, allra flesta möten har det bara varit positivt.

Ha en härlig lördag.

Annika

Vintermagi. Läs mer »

Avslutade 2023 på bästa vis.

Hejsan.

I förra inlägget önskade jag mig mer vinter och snö, och man kan ju verkligen säga att jag nu blivit bönhörd. Så nu när snöstormen viner runt husknuten så tänkte jag passa på att knåpa ihop ett blogginlägg om årets sista dag på bryggan.

Jag och min fina kompis träffades i mörkret på utsatt klockslag och gav oss ner till sjön för årets sista bad.  Där på bryggan fick vi en helt sagolik morgon med en trolsk dimma som låg så vackert över sjön. I samklang med den trolska morgonen så trollade Tina fram champagne och tilltugg ur sin ryggsäck. Sedan satt vi länge och njöt, skålade och pratade om stort och smått.

Jag är så tacksam för alla de dagar jag fått starta här tillsammans med min vän. Tack Tina för alla upplevelser jag delat här med dig, de betyder så mycket för mig ♥

På kvällen fortsatte jag och Stefan vårt nyårsfirande med bästa vännerna i Borrby. Det blev en fin och mysig kväll med den godaste maten och bästa sällskapet. Fast i lagom tid innan tolvslaget tackade vi för oss och begav oss hem till alla våra pälsbollar i Gyllebo. Inget av våra djur är särskilt rädda på nyår, men jag tycker alltid att det är skönt att vara hemma hos dem, ifall det skulle behövas lite vilseledande aktiviteter när det smäller som mest. Att gömma godis vid tolvslaget kan göra att raketerna istället förknippas med något väldigt positivt och roligt.

Inför det kommande året har jag inte så många planer eller önskningar. Små gyllene ögonblick i skogen vid sjön önskar jag mig såklart, men mest av allt hoppas jag att min familj och vänner kommer att ha hälsan och få må bra. Ingenting är viktigare än det.

Dagens citat:

Tystnad är kommunikation. Stillhet, en bortglömd ton. Den som vågar blunda kommer att få se. Och den som får behöver också ge.

Jag önskar er alla en fin fortsättning på året.

Kram Annika

Avslutade 2023 på bästa vis. Läs mer »

Jag önskar Er en God Jul.

Hejsan.

Idag vill jag verkligen önskar er alla och envar, En riktigt God Jul.

Igår startade vi vår ”Lillejul” med en fantastiskt vacker gryning vid sjön. Jag och min underbara vän, T,  har varit flitiga badare under hela december månad, och såklart njöt vi även den här morgonen av ett uppfriskande bad i sjön.

En lätt pudersnö hade fallit och en enda enstaka minusgrad gjorde att allting såg en aning juligare ut.

Min familj kommer att samlas här hos oss i Gyllebo, i dag, på julafton. Alldeles extra härligt är det att då få se barnens glittrande och förväntansfulla ögon när Tomten kommer.

Min dotter Amanda har gjort så mycket roligt för pågarna med deras lille Nisse nu under adventstiden. Nisse är en liten tomte som i början av månaden flyttade in bakom en Nissedörr i väggen. Han är en ganska kul typ som mest gör roliga och busiga saker. Vad värre var, en figur vid namn ”Grinchen” har också flyttat in hemma hos mina barnbarn. Denna Grinchen hatar allt som har med julen att göra och han har hotat med att förstöra allt julfirande framöver. Scott har förklarat för mig att det är för att han har ett alldeles för litet hjärta.

En morgon då pojkarna skulle komma till hem oss, så hade Grinchen varit i Tomelilla och stulit granens toppstjärna. Scott blev en aning ledsen, men som tur var hittade jag dem alla senare hemma hos mig. Det var när jag tog Grinchen på bar gärning då han kidnappat Nisse och med sig hade han också julgranens vackra stjärna som han hade snott.

Eftersom Scott inte riktigt gillade allt styggt som Grinchen hittade på med, så fick den elaka Grinchen stanna kvar här i Gyllebo – bakom lås och bom… Och vi får väl hoppas på att han kan hålla sig i skinnet nu på självaste julafton.

Idag så kommer vi alla att hjälps åt. Många saker har inte hunnits med, men jag vet med all säkerhet att det kommer att bli en fantastisk jul ändå. Julgodis är en sådan sak, som jag inte riktigt prioriterar… inte mer än ett alldeles särskilt godis då, och det är de där chokladkolorna som vi alltid gjorde då vi var små. Ett enkelt recept som kommer från min mormor Olgas gamla kokbok.

Ja, julen är en underbar tid, och att visa varandra lite extra kärlek och omtanke är ju det som allting handlar om.

Ett extra stort tack för den vackraste amaryllisen som jag någonsin ägt. Tack finaste T♥

Självklart så finns ett lite stråk av sorg och saknad i mitt hjärta, då en av döttrarna firar jul på andra sidan jorden, så som hon gjort så många gånger förut. Men jag gläder mig oerhört åt att den present vi skickade nu faktiskt kom fram till henne igår, och att även hon fick känna sig lite ihågkommen den här julen. Älskade Andréa – jag saknar dig så oerhört ♥

Dagens citat:

Ju äldre vi blir, desto kortare blir våra önskelistor för jul … För att vi förstod att pengar inte kan köpa det som betyder något.

Nu önskar jag alla en riktigt fin jul.

Kram från mig, Annika

Jag önskar Er en God Jul. Läs mer »

Pyssel och milt väder.

Hej hej

Jösses så milt och varmt väder vi fick efter säsongens första snöperiod.

Med drygt åtta grader i luften så fanns bara en liten svag is kvar vid bryggan och vår isvak var så gott som nästan borta.

Den senaste tiden har vi kunnat höra hur gässen i sjön kacklat och skrikit nätterna igenom. Jag kan faktiskt inte riktigt påminna mig om att de fört så mycket oväsen tidigare år. Kanske har de blivit för många och därigenom fått det lite för trångt, så de nu måste kivas och bråka om platserna…? Ja, ett farligt kackalorum har det i alla fall varit.

Den senaste tiden har det mest varit grått och småregnigt, fast en tidig morgon kikade solen fram för ett ögonblick och det blev så fantastiskt fint.

För ett tag sedan så sov mina små barnbarn över hos oss. Det var så mysigt när de båda pojkarna, sömndruckna, kom tassande i sina pyjamasar. Långt upp på förmiddagen gjorde vi inte mycket mer än pysslade, åt frukost och hade det härligt tillsammans.

Och så här i juletid så är det väl extra viktigt att tänka lite extra på att ge barnen sin tid och sin uppmärksamhet.

Dagens citat:

Hårda tider skapar starka män, starka män skapar goda tider, goda tider skapar svaga män och svaga män skapar hårda tider.

En evig rundgång…

Viktigast är att ge barnen kärlek, pojkar och flickor, ge dem alla kärlek.

Ha det fint.

Annika

Pyssel och milt väder. Läs mer »

Luciamorgon med vinden vinande runt öronen.

Hejsan.

På Luciamorgonen vaknade jag upp till en stormig dag. Utanför husknuten blåste det en iskall nordostlig vind. Jag och min badkompis hade bestämt oss för ett Luciadopp, och har man bestämt, så har man, då kan inget busigt väder stoppa!

Vid bryggan låg isen ännu kvar, men den sista snön yrde runt i vindens virvlar.

Att fira Lucia med någon som skulle kunna vara ”min syster i galna upptåg”, det gjorde att vi båda höll värmen helt utan problem. Tack Tina för ditt fina lussande för mig♥

Och är det sant att skratt förlänger livet, ja då la vid nog till många år till våra båda liv den där gråa Luciamorgonen.

Något som blivit väldigt populärt för barn nu i juletider, det är att sätta upp en ”Nissedörr”. När mina barn var små så kämpade jag på med att göra julkalendrar med små paket i, men jag måste säga att det här med ”Nisse” är sååå mycket roligare.

Hemma hos min dotter Amanda har det såklart flyttat in en Nisse i år igen.

Ja, ni kan inte ana vad den där Nisse kan hitta på för hyss… En natt hade han tex stulit en penna och ritat en mustasch på den sovande lille Nicolaj.

Barnasinne är bra att ha, för både stor och liten.

Fast när hela tornet av lego kapsejsar, ja då är det en farlig tur att grabben har en mamma med en ängels tålamod. För just tålamod, det har min dotter Amanda en stor portion av.

Dagens citat:

Lever jag verkligen. Eller lever jag bara?

Lev lite extra så ofta ni kan.

Ha en fin dag. Annika

Luciamorgon med vinden vinande runt öronen. Läs mer »

Rulla till toppen