Fokus på mormorsrollen.
Hejsan.
Jösses vad tiden rusar iväg. Redan är mitt lilla barnbarn Nicolaj så stor att det är dags för honom att börja på dagis (eller förskolan, som det ju så fint heter nu för tiden)

Med sin storebror Scott på samma dagis, så har inskolningen gått jättebra. Dock får jag rycka in lite då och då, eftersom både Amanda och Jimmy jobbar helger och då är det ju stängt på förskolan. För ett par veckor sedan kom de båda grabbarna hit till Gyllebo tidigt på morgonen, och genast blev det full rulle.


På sina små fordon susade de båda bröderna varv efter varv runt poolen. Även om jag aldrig släpper de båda pågarna ur sikte, så skänkte jag en tacksam tanke åt det barnsäkra pooltäcket vi köpte när det stod klart att det väntades småbarn i familjen. Extra säkerheter är alltid skönt!

Efter att hela förmiddagen ha lekt med både små och stora bilar sa Scott:
– asch mormor, ska vi inte ta och sticka till Gunnarshög…?


Gunnarshög är ett stort, fint lantbruk utanför Hammenhög, där man odlar och tillverkar olika produkter av raps. På den välskötta gården finns både ett fantastiskt café och en jättefin gårdsbutik. Men det som lockade Scott mest, det var deras stora utbud av leksaksmaskiner som finns för de barn som besöker gården.

Istället för en traditionell sandlåda så kan barnen leka i ett hav av svarta rapsfrön. Så härligt och roligt tyckte de båda pågarna där de var sysselsatta en lång stund.

När vi sent på eftermiddagen återvände till Gyllebo igen, så insåg jag att vi smugglat med oss en hel del raps hem i alla skrymslen och vrår i pojkarnas kläder.

På kvällen när grabbarna åkt hem till Tomelilla igen, så var det en utpumpad mormor och en lika trött morfar, som dammsög rapsfrön och kelade med de åsidosatta småhundarna.

De planer jag själv haft på att ge mig ut med kameran i skogen den kvällen, det slutade istället med att jag bara gick till grannen för att ta några bilder på de coola bläcksvamparna. Resten av kvällen ägnade vi båda åt att bara sitta i TV-soffan och dega.

Dagens citat:
Att få barn är ett val, att få barnbarn är en välsignelse.
…fast det där är väl inte helt sant förstås. Att få barn är inget man kan ta för givet, och därför tycker jag att även det är en välsignelse. Alla barn är en välsignelse!
Må gott.
Annika

Fokus på mormorsrollen. Läs mer »



































































































