Österlen

Ett tungt men vackert farväl.

Hej.

I den vackraste sensommartiden, då när tröskorna hördes bullra på avstånd över hela vårt kära Österlen – då var det dags för ännu ett tungt och tårfyllt farväl…

Min pappa Kurts älskade lillasyster och min allra finaste faster Berith.

Berith – du som hade det största hjärtat av alla. Ett hjärta som alltid hade plats för alla och envar ♥ Du hade alltid så nära till skratt och du hade en underbar humor.

I förra veckan samlades vi i Stiby kyrka för att ta ett sista farväl, och såklart var kyrkan fylld av de vackraste blommor.

 

Efteråt samlades vi till en minnesstund på den vackra askgravplatsen. Solen strålade och våra lågmälda samtal ackompanjerades passande nog av böndernas jordbruksmaskiner runt omkring.

Att hon kommer bli väl mottagen där uppe i himlen, ja det råder det inga som helst tvivel om. Åtminstone tror jag att en storebror kommer  stå redo med öppen famn…

(foto ovan: L. Olsson)

Tänk dig att du står vid havsstranden en sommarkväll och ser ett vackert fartyg som bereds för avfärd. Seglen hissas. När kvällsbrisen kommer fylls seglen och båten glider ut på det öppna havet. Du följer den med blicken när den far mot solnedgången. Den blir mindre och mindre, och till slut försvinner den som en liten prick vid horisonten. Då hör du någon vid din sida säga “Nu har hon lämnat oss”
Lämnat oss för vad? Detta att hon blivit allt mindre och tillslut försvunnit är ju bara som du ser det. I själva verket är hon ju lika stor och vacker som när hon låg på stranden! Just när du hör rösten som säger att hon lämnat oss, finns det kanske någon på en annan strand som ser henne dyka upp vid horisonten, någon som väntar på att få ta emot just henne när hon når sin nya hamn.
Med den vackra versen, som jag vet att Berith tyckte så mycket om, vill jag bara säga mitt eget varma Tack, tack för allt!
Kram Annika

 

 

Ett tungt men vackert farväl. Läs mer »

Frukostbuffé på Rörums Gårdshotell.

Hej hej

Förra helgen när jag precis hade gått på semester, så var vi i Rörum och åt en smarrig hotellfrukost.

I Rörum finns detta lilla charmiga gårdshotellet, som drivs av Eva och Åke. Tillsammans med de goaste vännerna och en nyanländ ”kanadensare”  (läs Andréa) njöt vi för fullt av allt gott som fanns på buffén.

Efter den ljuvliga frukosten så blev jag nästan inte hungrig igen på ett helt dygn. Så nog stämmer det att frukosten är dagens viktigaste mål.

Resten av dagen gick jag mest runt i matkoma med magen som en spärrballong. Det enda jag orkade göra var att plocka in blommor och sätta i buketter. Det var ett lagom arbete att sparka igång semestern med. Andréa var både mätt och jetlaggad så hon svimmade av några timmar och sov sin djupaste skönhetssömn.

Dagens citat:

Ibland skulle jag vilja vara en ko. Tänk att bara ligga och tugga på något man tycker om, utan BH dessutom.

Ha det gott.

Annika

Frukostbuffé på Rörums Gårdshotell. Läs mer »

Dahliafarmen på Österlen

Hejsan.

Som så många andra så har jag ju hamnat i ”dahliaträsket”, och jag gläder mig så mycket över min egen lilla odling här hemma.

En helg  strax före min semester körde jag och Stefan till den populära farmen strax utanför Löderup.

Farmen vi besökte var ingen farm med grisar och kor, nej där fanns bara blommor och en liten katt. Där fanns massor av dahlior, var och en med sin egen färg, sin egen storlek och sin egen form. Men alla var nog lika vackra,.

För att gå in i den större odling så kostade det en liten slant (hur mycket det har jag faktiskt glömt nu) Men det var verkligen kul och gå runt och titta på alla de olika sorterna.

Min egna odlingsplaner för nästa år gick på högvarv i i hjärnkontoret. Ni kan inte ana så många vackra sorter här fanns och några sorter till finns det nog plats för i Gyllebo.

I den lilla butiken passade jag på att köpa den vackra dahliaboken, där många av sorterna fanns med. Odlingstips, vinterförvaring och annat stod också att läsa. Bästa boken för dahliaälskare helt enkelt.

Inte hade jag kunnat komma ihåg namnet på alla de sorter som jag vill köpa till nästa år. Jag vet inte ens namnet på de jag redan har, så boken kommer verkligen till nytta. Otroligt vacker är den ju också!

Hemma på vår lilla blomsteräng gick mamma rådjur och mumsade i sig frodigt gräs och blommor på kvällskvisten. Hmmm… undrar om hon även hade gillat dahlior, om hon fått chansen… jag är rädd för det.

Dagens citat:

Du är inte bara skapad för att få syn på det vackra. Du är en del av det.

Må gott

Annika

Dahliafarmen på Österlen Läs mer »

Efterlängtad semester.

Hej hej

Så var det äntligen dags för mig att gå på semester.

De sista arbetsveckorna var en smula sega (så som dagarna alltid är före en ledighet). Men det var ändå ganska skönt att ha sin semester så här sent på säsongen. Man har det härliga framför sig, och härligt är det minsann att vara ledig. I fyra hela veckor ska jag nu ha semester.

Såklart startade jag med att ställa klockan riktigt tidigt och ge mig ner till bryggan för ett gryningsdopp. Alltså, jösses så magisk morgon det var.

Det kändes som om jag skulle kunna sitta där på den gamla bryggan och glo i all evighet. En lång tur i skogen blev det, alltmedan naturen runt mig vaknade till liv igen.

 

Någon som också har semester och lite ledigt nu, det är min dotter Andréa (dottern som bor långt borta i Kanada). För en vecka sedan kom hon hem till Sverige. I ungefär ett dygn hann jag träffa henne, innan hon gav sig av igen. Då vankades det vandring i Norge med lillasyster, och det unnar jag såklart både henne och hennes syster Emmy.

Mellandottern Amanda har också varit iväg på semester med sambo och hans familj. Strax innan de reste utomlands så tittade de ut till oss här i Gyllebo en stund.

Jag bjöd på himmagjorda köttbullar, sås och potatis. Nicolaj åt med god aptit, men Scott var lite mer skeptisk, även om han förstås tycktes gilla gräddsåsen. Kanske hade det slunkit ner någon glass för mycket i hans mage före kvällsmaten… det kan vara så…

Hur som helst – det är gudomligt med semester.

Dagens citat:

Vi köper inte prylar med pengar, vi köper prylar med timmar från våra liv.

… åtminstone från vår fria tid…

Ha det gott

Annika

 

Efterlängtad semester. Läs mer »

Invigning av nyrenoverat bad och en tantblomma att älska.

Hejsan.

I början av sommaren var det invigning av det nyrenoverade utomhusbadet i Smedstorp, som ligger i Tomelilla kommun.

När mina döttrar var små så bodde jag i Gårdlösa, då var det här vi höll till de flesta dagarna på sommaren. Här fick töserna lära sig simma, och här träffade de sina kompisar när dagis och skola höll stängt. Det var på den gamla goda tiden, tiden före mobiltelefonen

Den här invigningsdagen så bjöds det på både korv och glass, och det var så mysigt att vara där tillsammans med hela familjen. Och så fantastiskt fint badet hade blivit!

Vi skiftades alla om att se efter pojkarna. När man är vid en simbassäng med en snabbfotad ettåring, då är det bra att det finns två ”mormrar” och två ”moffrar”.

För mig kändes det en smula overkligt att vara här som mormor nu. Det kändes ju som alldeles nyss som jag var här i rollen som småbarnsmamma.

Att jag börjat bli en smula tant det märks på lite olika vis… Numera älskar jag blommor av typen Gloxinia, den där blomman som Låke gav mig när vi nyss flyttat ihop i mitten av 80-talet. Då blev jag inte särskilt glad för hans val av present, för vem ville väl ha en tantblomma med grönt veckat papper runt krukan då. Tänk vad man kan ändra sig. (Förlåt Låke, idag hade jag blivit såååå glad för en sådan blomma) När jag såg den här hos ”Sussies blommehörna” så var jag tvungen att slå till.

Förutom min Gloxinia så har jag en Myrten i mitt köksfönster. Det är en lite kinkig växt som kräver min uppmärksamhet varenda dag. Lite stolt blev jag när den plötsligt tackade genom att börja blomma med små vita blommor (eller så är det som den ropar på hjälp)

Så har jag (liksom många andra) nu hamnat i ”dahliaträsket”. Wowww, dessa underbara sommarblommor som är så tacksamma att plocka in i buketter. Nu ger det sig mest hur bra det går med vinterförvaringen.

Dagens citat:

Jag avundas folk som åldras vackert. De åldras som ett fint vin. Jag åldras som mjölk. Blir sur och tjock.

Haha … men jag är så tacksam för att få åldras… alternativet vore sämre.

Kram kram, Annika

Invigning av nyrenoverat bad och en tantblomma att älska. Läs mer »

Vill bli höstpigg istället för vårtrött.

Hejsan.

Den här våren i år alltså, den har verkligen känts som seg kola för mig.

När jag kom hem från Kanada fanns ingen riktig tid för mig att vila. Då skulle pappa Kurts hus tömmas på varenda pinal. Vind, garage, förråd, skåp och garderober – ja allt gick vi igenom och det blev otaliga vänder till Måsalycke (den lokala återvinningsstationen) När jag inte jobbade eller fixade med huset i Brösarp, ja då sov jag mest.

Vårblommorna kom och de försvann, utan att jag orkade lägga märke till dem i år. Jag har känt mig sååå trött.

Under våren gick jag till doktorn för att göra en uppföljning på mitt för höga blodtryck som företagshälsovården upptäckte. Vilopulsen var låg (43 räknades som lågt) , så det skulle kontrolleras vidare … ja, jag väntar ännu på något som heter holter-ekg, då det var flera månaders väntetid… man hinner ju bli frisk igen 😉

Men något börjar sakta kännas i kropp och knopp nu. I takt med att sommaren övergår till sensommar och en svag doft av höst kan förnimmas i luften, så känner jag mig en smula piggare igen, inte lika yr och snurrig och lite mer som mig själv.

Nu hoppas jag att vårtröttheten byts ut mot en kraftfull höstpigghet istället.

Dagens citat:

Samarbeta med tyngdkraften. Låt det falla om det måste.

Hoppas ni har det fint

Annika

Vill bli höstpigg istället för vårtrött. Läs mer »

Vi firade på Tosselilla.

Hej hej

Jag och yngsta barnbarnet Nicolaj fyller ju år på exakt samma dag. I år firade vi, var och en på sitt håll, men några dagar efteråt slog vi till och tog oss istället en heldag på Tosselilla.

Såklart hade vi bjudit in våra familjer också den här vackra sommardagen.

Oj vad det var länge sedan jag var där på Tosselilla. Jag tror nästan inte jag varit där sedan mina egna töser var små och det då hette Tomelilla Sommarland istället. Men mycket var sig likt.

Vi började med att hälsa på alla djuren. Scott blev dock en aning besviken på tjurarna som var av rasen Highland Cattle. De var ju mycket mindre än vad han hade föreställt sig. Raskt promenerade vi vidare och slog oss istället ner för dagens första fika.

Lille Nicolaj hade spring i benen så vi styrde stegen mot de spännande karusellerna.

Efter det kikade vi på alla fiskarna i den lilla sjön på området. Som tur var hade jag lite extra korvbröd i packningen som vi kunde ge de till synes utsvultna fiskarna.

Innan vi alla gick för att lägga grillkorven på elden så tog Scott några varv på bilbanan.

Korv med bröd och sugrörsdricka det är en väldigt underskattad lunch. Med flaggan på bordet skålade vi lite för oss båda födelsedagsgrisar. En ett år och en 58 år.

Den här dagen, i början av juni, bjöd på ett underbart sommarväder. Såklart avslutade vi sedan borta i badlandet.

När alla ungar plaskade och lekte som bäst, drog jag och Stefan oss hem mot Gyllebo till våra små hundar som väntade troget här hemma. Vi lämnade en glasspeng och vinkade hejdå.

Vi fick en toppendag då sommaren visade sig från sin bästa sida.

Dagens citat:

Definitionen av mormor: En liten bit förälder, en liten bit lärare, en liten bit bästa kompis, en liten bit ”partner in crime”.

Ha det gott

Annika

 

 

Vi firade på Tosselilla. Läs mer »

Från vår till försommar medan jag varit borta.

Hejsan.

Jösses så mycket som hänt här hemma i naturen, bara för att jag varit bort några veckor.

Precis innan jag steg på planet till Vancouver hade vi kyliga vårdagar med krispigt hög luft.

Marken var då täckt av slumrande vitsippor och träden stod ännu nakna och kala.

Som ett trolleri så har nu skogen exploderat i en limegrön färgbomb och värmen börjar hitta hit.

Istället för vitsipporna så har nu ramslökens vita små stjärnliknande blommor slagit ut.

Naturen i Kanada slog mig med häpnad, fast vår svenska natur den går minsann inte av för hackor den heller!

Jag har haft så mycket att fixa med sedan jag kom hem, men jag hoppas få tid att lägga ut några bilder i alla fall från min fantastiska resa i Kanada.

Dagens citat:

Alla kämpar med något. Den som säger att den inte gör det, kämpar med att hålla fasaden uppe.

Ha det gott från mig.

Annika

 

Från vår till försommar medan jag varit borta. Läs mer »

En trolsk morgon.

Hejsan.

Av flera skäl så var det ett bra tag sedan jag träffade min finaste vän vid badbryggan. Men just den här morgonen var det äntligen dags för oss att ses igen.

Gryningen var så vacker med en lätt dimma som låg över sjön. Det var ganska kyligt i luften fast i vattnet hade temperaturen nu stiget till nästan tio grader. T och jag hade så mycket att prata om, så de vårystra fåglarna hade inte en chans att överösta oss den här morgonen.

Den gråvita dimman gjorde att den gröna vegetationen på marken såg ännu grönare och frodigare ut. Vi badade, vi skrattade, vi pratade, vi skrattade, vi drack te och vi skrattade ännu mer!!!

Efterhand lättade dimman en aning och solens första strålar kämpade sig igenom allt det gråa. Vi tog ridstigen tillbaka genom den trolska skogen.

Ja jag har gått här flera tusen gånger i mitt liv, och ändå slutar jag aldrig häpnas över hur vackert det är här vid varje årstid.

Dagens citat:

Vad vill du fylla resten av ditt liv med? När du har svaret på den frågan så gör det. Bara gör det.

Ha en riktigt fin Valborg och kram från mig.

Annika

En trolsk morgon. Läs mer »

Smak av våren.

Hej hej

Våren visade sig mer och mer tydligt och sådana här dagar då solen lyste så kändes det så härligt i hela kroppen.

Vitsippor och körsbärsblommorna lyste upp så vackert. Det är något speciellt med vita blommor som är sååå fint tycker jag.

Bäcken porlade rogivande i skogsgläntan och hundarna tycktes även de älska alla härliga dofter och vårtecken.

Så är det ju det här med alla körsbärsblommor vid denna tiden. För några år sedan skrev jag ett inlägg om varför just de är så speciella för mig. Inlägget hittar ni HÄR.

Våren inte bara visade sig i form av vackra synintryck, nej jag kunde även känna smaken av den…

För finns det något godare än en delikat vårprimör? Alltså, hur gott är det inte med kokt vit sparris, hollandaisesås och knaperstekt bacon. Så enkelt och så fantastiskt mumsigt!

Våren är både vacker att se och god att smaka!

Dagens citat:

Innan du sluter ögonen ikväll, var nöjd med vad du har gjort, var tacksam för allt du har och var stolt över vem du är.

Ha en härlig lördag.

Kram Annika

Smak av våren. Läs mer »

Rulla till toppen