Österlen

Bit ihop och spring

Hejsan.

Ett par gånger i veckan försöker jag komma ut på en springrunda runt sjön. Det brukar inte gå fort, och det är inte särskilt snyggt heller, men springer (läs lufsar) det försöker jag göra.

Dock har det varit alldeles väldigt jobbigt och tungt att springa den gångna sommaren. Från vårt hus och runt sjön har jag knappt 6 kilometer, och vartenda steg har känts som om jag burit en död ko på mina axlar.

För någon vecka sedan fick jag tillfälligt ändra mina ögondroppar till en annan sort, och vips kändes mina springsteg så mycket lättare. ”Den döda kon” var borta och jag kom på mig själv med att planera längre löparrundor. Jag tror dock att min mentala löparstatus är i något bättre form än min fysiska.

Nu hoppas jag att jag aldrig behöver börja med de där hemska ögondropparna igen. Men såklart – måste man så måste man, det är ju lite som att välja pest eller kolera… Men just nu slipper jag dem, och nu är ju NU!! Jag njuter av nuet♥

Kalla bad är det ju också tid för NU…

Till bryggan vandrar jag helst i lugnt tempo och njuter av stillheten.

Dagens citat:

Vi kan inte välja ramen för vårt öde, men vad vi sätter in i den är vårt eget val.

Ha en skön söndag.

Annika

Bit ihop och spring Läs mer »

Min jägare kom hem och bästa trädgårdshandskarna.

Hejsan.

När jaktlaget i Småland skjutit klart sin tilldelning på älg, så kom min käre jägare hem igen. Vädret här hemma var riktigt härligt så vi valde att ta en kvällstur vid havet.

Hundarna var vilda av glädje och så uppspelta att de skällde på allt och alla. Dels för att vi var samlade allihopa och så älskar de naturligtvis att få följa med till havet. De är som ett gäng vilda busungar som ska göra något riktigt roligt, där röstvolymen är något förhöjd. Att försöka stoppa ett sådant gäng är inte det lättaste.

De flesta vi mötte där på stranden log lite roat åt den lilla flocken, men det fanns också någon som såg direkt förargad ut. Stefan brukar (som ett hack i en LP-skiva)  upprepa ”tyst, tyst, tyst” … Fast det där tror jag inte hjälper ett dugg, snarare tvärtom, jag tror hundarna uppfattar det som om Stefan också skäller, och de tänker då säkert ”yes, nu skäller vi ju allihopa” 🙂

Vi njöt åtminstone av vår tur vid Knäbäckshusen, och efterhand lugnade sig alla hundarna också och kvällsturen slutade tyst och harmoniskt.

I år hade jag bestämt att inte köpa en enda ny blomsterlök till trädgården. Fast när man hittar prisvärda lökar så kan man såklart inte låta bli. Lite allium i vitt och lila petade jag glatt ner en dag när höstsolen strålade.

Bästa sällskapet hade jag också i trädgården. Alla tre hundarna sprang glatt runt mina fötter, även om det bara var Penny som var en linslus den här gången.

Så måste jag ju göra reklam för världens bästa trädgårdhandskar – ett par gummerade handskar från Milwaukee. Hela sommaren har jag rotat runt i jorden med de här, och ännu är de lika hela och lika sköna att ta på sig. Sådana där blommiga tanthandskar med små ploppar på, de kan slänga sig i väggen, de håller inte mer än någon vecka tycker jag. Och inköpsställe på dessa då? … Luckan förstås♥ Bästa Lokalföreningen i Brösarp.

Blir ni sugna på att investera i bra handskar så måste ni boka in fredag eller lördag nästa vecka. Alltså den 27 eller den 28 oktober. Då är det nämligen kalas där på Luckan, och vet ni – det bjuds på våfflor!! Och våfflor är väl alla sugna på.  Såklart kommer jag att vara där. Hoppas vi ses!

Dagens citat:

Det effektivaste sättet att göra något på, är att göra det.

Och att göra våfflor, det ser jag verkligen framemot.

Kram Annika

Min jägare kom hem och bästa trädgårdshandskarna. Läs mer »

Höstkänsla i skogen.

Hejsan.

Förra veckan blåste det friska vindar här i Gyllebo. Vinden ven och rev i huset på natten, och det var extra skönt att ligga nerbäddad under det tjocka duntäcket tillsammans med de tre små varma hundarna, ja för såklart får de sova i vår säng när de vill.

På morgonen mojnade vinden en smula och jag gick ut i skogen. Årets första höstlöv lyste upp den ruggiga höstdagen.

Vid bryggan flöt ett av de sista näckrosbladen vackert omgärdat av de röda boklöven som slitits loss under nattens storm.

Det gnydde och gnällde från de tätt omslingrande trädstammarna, det där kärleksträdet som ser ut som ett dansande par.

Hemma i huset låg katten Felix och väntade på att jag skulle servera honom favoritmaten och tända fyr i kaminen. Han är en riktig glidare den där katten, fast med sina 13 år så får han oftast sin vilja igenom.

Dagens citat:

När alla träd är huggna, när alla djur är utdöda, när allt vatten är förgiftat, när allt syre är farligt att andas in. Först då inser människan … man kan inte äta pengar.

 

Kram Annika

Höstkänsla i skogen. Läs mer »

Havsluft för kropp och själ.

Hej

I förra veckan startade jag min dag här. På vackra Knäbäckshusens strand.

Efter en lat och lång frukost hemma vid braskaminen i köket så packade jag in mina hundar i bilen och gav mig ner till havet.

Det var så vackert. Vi var helt ensamma på stranden den här förmiddagen och havet låg nästan helt spegelblankt.

Ungefär där nationalparkens område börjar låg ett gäng svanar och guppade behagligt på de nästan obefintliga vågorna. Då och då stack de ner sina långa halsar för att leta godsaker på botten. Svanar har i likhet med idisslande kor en oerhört rogivande inverkan på mig. Att sitta på en solvarm sten och bara iaktta de här djuren måste vara bästa medicinen mot högt blodtryck.

Lilla hunden Penny tyckte nog inte att svanarna var lika rogivande som jag. Stel och arg satt hon på strandkanten och morrade lätt på de vackra fåglarna. Lilla Penny må ha ett dåligt ”svan-humör”, men visst är hon vacker där på  stranden med sina matchande sandfärgade päls?

Länge länge dröjde jag mig kvar bara för att njuta av solen och ljudet av de stilla vågorna. En ljuvlig förmiddag att bara njuta av.

Dagens citat:

Självförtroende finns när solen lyser, men självkänslan finns i alla väder.

Ha en skön onsdag.

Annika

 

Havsluft för kropp och själ. Läs mer »

Lite regn och lite sol.

Hejsan.

I förra veckan var det dags för årets älgjakt. Som vanligt for Stefan iväg till Småland några dagar, medan jag fick lite ensamtid här hemma med mina tre hundar.

Vädret var ”ömsom vin och ömsom vatten”, dvs – lite regn och lite solsken. Någon morgon var det helt fantastiskt skönt, och det kändes nästan som en sommarmorgon. En annan morgon var det bara några få plusgrader i luften och det bet ordentligt om nästippen.

En annan dag var det regn, blåst och höstkänsla så det stänkte om det.

Ute i hagen råmade korna som om de ville påkalla uppmärksamhet. Kanske kände de på sig att det snart var tid för dem att flytta in i stallet igen. Jag tror att lilla Penny kommer att sakna sina kompisar när vintern kommer.

Ensamtid i skogen är fina grejer det, och då spelar vädret inte så stor roll. Det finns väl egentligen bara en enda sak som jag inte gillar med den här ensamma jaktveckan, och det är ju att laga mat till bara mig själv. Just det tycker jag är bottentråkigt.

Men ensam har jag faktiskt inte varit hela tiden. En dag var jag med mina döttrar och barnbarn på en tur till Ikea. Då åt vi ju middag där. Det var perfekt, så slapp jag matlagningen den dagen.

Dagens citat:

Det bästa sättet att vara lycklig med någon är att vara lycklig ensam, så att sällskapet är ett val och inte en nödvändighet.

Självklart var det sedan kul när min jägare kom hem igen, och då kändes det så mycket mer meningsfullt att laga middag igen. (mäns kärlek går ju via magen på något konstigt vis)

Ha det fint.

Annika

Lite regn och lite sol. Läs mer »

Trollungar är vi allihopa.

Hejsan.

Redan är det fyra år sedan jag blev mormor, och förra helgen var det dags för barnkalas för Scott.

Min dotter Amanda är en fantastisk mamma. Hon hade förberett ett trollkalas för Scott in i minsta detalj. Tillsammans med  inbjudningskort hade hon sytt små trolldräkter som hon skickade med till Scotts kompisar.

Jag, Stefan och Emmy hade lovat att hjälpa till med förberedelserna, eftersom kalaset skulle vara utomhus och det fanns en hel del att fixa med. Scotts pappa jobbade, men han kom lagom tills kalaset började. Såklart hade jag och Emmy också klätt ut oss… för var det trollkalas så var det! Runt halsen hade vi egenhändigt gjorda trollhalsband av ekollon och kastanjer.

Efter dagar med regn och rusk så slog vädret om precis lagom till den här söndagen och det blev precis sådär kalasfint som vi alla önskat oss. Som på beställning passade lille Nicolaj på att ta en lång middagslur när vi hade som mest att förbereda.

Punktligt anlände så ett litet gäng blyga trollungar till skogen. Fast det där blyga gick ganska snabbt över då det vankades spännande uppgifter att lösa. Trollet Emmy hade nämligen tappat en hel korg med värdefulla guldstenar i en skogsglänta, så vi skulle allihopa hjälpa henne att hitta dem igen.

Med gemensamma krafter tror jag nog att vi hittade varenda liten guldsten åt Emmy… och skulle någon springa på en gyllene sten där ute i Kronoskogen, så vet ni nu varifrån den kommer.

Inget kalas utan kras, säger man ju, och lite kras blev det för Scott, när han i sin iver sprang och ramla på den steniga stigen. Aj aj aj… En stund i pappas famn fick det bli och så var vurpan och såret i handen   snart glömd igen.

Man blir så väldigt hungrig av att vara på trollkalas, så därför smakade korven som Stefan grillat gudomligt. Både stora och små lät sig väl smaka.

Och precis lagom till maten var klar, så vaknade lille Nico från sin långa trollsömn.

När alla var mätta i sina magar så öppnade ”trollet Emmy” sin  spännande tatuerarlåda. Alla fick välja egna motiv, och sedan vänta på sin tur. När mamma Amanda var upptagen på annat håll så fick även lille Nico en tuff tatuering i nacken. ”Trollet mormor” fick självklart också en passande bild på handleden.

Sedan väntade knasiga lekar. Till exempel att kasta bajskorvar i en korg. Undertiden plockades det fram goda tilltugg, som ekollon i choklad, fruktspett och giftiga flugsvampar.

Det såg verkligen ut som om alla njöt av gotterna, och är det kalas ja då får man ju äta så mycket man vill.

Och som på alla kalas så avslutas även ett trollkalas med en fiskedamm. Alla fick napp och såg nöjda ut.

Födelsedagstrollet fick avsluta sin fest med att åka en tur med pappa, på en av gästernas fyrhjuling. Sedan åkte en trött trollfamilj hem och spelade lite sällskapsspel tillsammans.

Tack Scott med familj för att jag fick vara med på ett underbart kalas. Såklart ett alldeles extra tack till finaste Amanda som fixat allt så trevligt♥

Dagens citat:

Det står väl inte i Mose lag att gamla kärringar inte får klättra i träd!

~Astrid Lindgren~

Inte heller står det att de inte kan klä ut sig till troll!!

Kram Annika

 

Trollungar är vi allihopa. Läs mer »

Dagar att bara skrota runt.

Hejsan.

Innan jag slutade på mitt vikariat, så hade jag en lista med punkter på olika saker som jag skulle ta tag i så fort det nu fanns tid och möjlighet.

Nu blängde jag på den där listan, innan jag knycklade ihop den till en boll och förpassade den till den runda tunnan under skrivbordet. Det mesta på listan var saker som jag säkerligen skulle komma att göra ändå, och de saker jag eventuellt skulle glömma bort, det var väl i så fall inte så viktiga grejer. Tanken var ju att jag skulle vila och återhämta mig nu, så så fick det bli.

För en månad sedan gjorde jag ett långtids-ekg, som jag nu fått svar på. Som jag själv redan märkt, så slog mitt hjärta onormalt sakta, men det fanns även lite extra slag på ekg-kurvan som inte skulle vara där. Jag fick mitt resultatet förklarat för mig av min kära veterinärdotter, som  jämförde mig med en av sina lurviga patienter. Hur som helst så kommer jag att få göra ytterligare utredningar, så det blir nog bra med tiden.

Som så ofta började jag min dag vid sjön. Vattnet var ännu ganska ljummet med sina 14 grader. Det var oförskämt härligt att bara kasta sig i vattnet.

Samtidigt som morgonen ljusnade, så lyfte alla gässen under ett herrans skränande och gav sig iväg över trädtopparna. Jag vandrade sakta hemåt där jag trodde Stefan och hundarna skulle vänta…

Tji fick jag, för i skogen på en trädstam satt Stefan i godan ro och väntade med de tre pälsklingarna.

Tillsammans gick vi vidare hemåt för att laga lite kaffe och se vad resten av dagen skulle bjuda på.

Det är ganska mysigt med dagar att bara skrota runt.

Dagens citat:

Lyckan kommer mycket lättare om du slutar klaga över dina problem och börjar vara tacksam över alla problem du inte har.

Ha en riktigt härlig fredag.

Annika

Dagar att bara skrota runt. Läs mer »

En boll i luften åt gången.

Hejsan.

Snart är det två veckor sedan mitt vikariatet på Luckan tog slut, och ännu står den underbara blombuketten nästan lika tjusig som när jag fick den.

Såklart saknar jag alla fina kompisar där på Luckan, men jag vet att det är bra för mig med en liten paus just nu.

Ska man verkligen pausa och ta det lite lugnt, då är hösten den bästa tiden av dem alla. Allting går in i ett annat tempo av sig själv.

Jag tränar mig på att bara tänka på en sak åt gången, och ibland göra ingenting alls (fast det är ju ganska svårt). Att bara ha en enda boll i luften, det kräver också sin träning. (något bollsinne har jag tyvärr aldrig haft)

Bästa stället att vila och koppla av, det är en stilla och gråmulen morgon vid bryggan. Så rogivande och skönt.

Trädgården går också sakta in i en stillsammare period. De frostkänsliga träden har fått flytta inomhus, och nu väntar jag bara på att första frosten ska komma… då är det dags för dahliorna att komma ur jorden.

Dagens citat:

Det största fängelset människor lever i är rädslan för vad andra ska tänka.

…fast den oron växer man ifrån med åren!

Må gott

Annika

En boll i luften åt gången. Läs mer »

Dimman är rättvis, alla ser lika suddigt.

Hej hej

Nu har vi fått höst på riktigt, och det är faktiskt riktigt mysigt. Hösten är så skön tycker jag. Vilsam och kravlös.

På en av mina hundpromenader la jag märke till att de första höstfärgerna börjat framträda på sina ställen. Ofta är det lönnträden som är först ut att skifta färg i skogen.

Många dagar har varit både blöta och dimmiga. Fast jag gillar dimman, för den är så rättvis och gör att alla ser ungefär lika suddigt som jag själv gör 😉

Vid kohagen fick jag stanna en lång stund eftersom Stefan lärt Penny att när man går där så får hon hälsa och pussa lite på korna. Länge stod hon där och spejade och ville aldrig ge upp. Jag tänkte för mig själv att det var väl en onödig sak att lära sin hund…

På kvällen kom solen fram och jag jobbade på lite i min trädgård. Ännu blommar det både här och där, även om en del blommor ser lite härjade ut. Stormhatten tillexempel, den ser verkligen ut att ha gått igenom en storm, så namnet är ju synnerligen passande.

En annan rolig blomma som brukar dyka upp såhär på säsongslutet det är den som kallas för tidlösa. Jag tycker nog att den är förvillande lik en krokus, skillnaden är att den blommar sist och inte först.

Mycket annat blommar och växer ännu, men ofta tappar jag lite intresset för mina kära blommor nu på hösten, istället överväldigas jag åt skogens höstfärger. Men allt man gör i trädgården nu, det har man liksom igen när våren kommer. Hur kul är det inte att se vilka lökar man planterat föregående år!

Dagens citat:

Förra året sa du, nästa år. Förra månaden sa du, nästa månad. Igår sa du, i morgon. Ord är bara ord tills du agerar, så starta idag.

Ha en skön fredag.

Annika

 

Dimman är rättvis, alla ser lika suddigt. Läs mer »

Sommar möter höst.

Hejsan.

När vi nu är en bit in i oktober så kan jag bara konstatera att sommaren bitit sig fast en smula.

Vid bryggan var vattentemperaturen ännu varm och skön. Med sina 17 grader får man väl ändå påstå att det liknar sommartemperatur.

På ett grässtrå som fått fotfäste på kanten av bryggan, satt en liten insekt och vinkade med sina långa spröt. Kanske fann den morgonen lika behaglig som jag själv gjorde. Jag vinkade lite lätt och artigt tillbaka.

När jag kom till badplatsen såg jag att pojkarna stod på rad i vattenbrynet. Ja, jag tror att det var enbart pojkar – andpojkar.

För knappt en vecka sedan så tog grabbarna årets sista bad i poolen. Nu har vi dock stängt ner allting inför hösten, för hösten den kommer att komma, det är ett som är säkert.

Då när vi istället sitter inne och myser framför en värmande brasa då ska jag tänka tillbaka på de här bonusdagarna med värme som vi fått. Dagar med bad och lek utomhus.

Dagens citat:

Alla människor bör titta åt fyra håll.

Framåt – för att veta vart du är på väg.

Bakåt – för att minnas varifrån du kommer.

Nedåt – för att inte trampa på någon.

Åt sidan – för att se vem som är vid din sida under svåra stunder.

Så kan man se upp lite grann också, för säkerhets skull … 🙂

Kram Annika

Sommar möter höst. Läs mer »

Rulla till toppen