Annika Olsson

Vilken gåva en ny dag är.

Hejsan.

Nu när allting runt mig har stillat sig en smula, så kan jag inte låta bli att häpnas över vilken gåva en ny dag känns som. Den där första timmen strax innan solen stiger upp, den är magisk.

Det var så sagolikt vackert när jag traskade ner till sjön tidigt en morgon. Dimman låg som ett duntäcke över ängen och jag kunde nästan svära på att jag såg skymten av små älvor dansa förbi därute i hagen.

I sjön gjorde gäddorna cirkusvolter i vattnet så att deras feta stjärtar bildade vackra ringar på den spegelblanka vattenytan.  Jag simmade sakta runt i det ljumma vattnet och kände mig fullständigt närvarande, såklart lite spänd på om någon gädda skulle försöka sig på ett tjuvnyp i mina tår.

Som så många gånger förr, så förundrades jag över vilken gåva en ny dag känns som. En ny dag vid bryggan som är alldeles gratis (förutom slitaget på skorna för att ta mig dit) men ändå bland det mest värdefulla jag kan tänka mig. Jag är så tacksam för mina morgnar här.

Den senaste tiden har jag lyssnat klart på en ljudbok som heter ” Onaturlig död”, skriven av rättsläkare Richard Shepherd. I boken får man följa hans liv som rättsläkare och några av alla hans fall som obducent. En verkligt intressant bok tyckte jag.

Så har jag såklart lyssnat på några sommarprat som ju hör sommaren till. Charlotte Kalla var en mysigt sommarpratare, hon är ju så gullig – den tösen. Men ett särskilt berörande sommarprat var det som Pär Lärnström bjöd på. Inte ett öga torrt där inte! Lyssna om ni har möjlighet.

Dagens citat:

Du vet att du är lycklig när du inte vill sova för verkligheten överträffar drömmarna.

Ha det fint.

Annika

Vilken gåva en ny dag är. Läs mer »

Semestern inledd som förr i tiden…

Hej hej

Nu har jag inlett min semester på ett sätt som förr alltid var vanligt för mig…. med migrän… Sådär var det alltid de första dagarna av ledigheten, då jag brukade bli liggande pall med dunkande huvudvärk och kraftigt illamående. Och precis så blev det i år också. Dunderhuvudvärk. Attans…

Jag fick rota fram en sådan där rolig pilla med röd triangel, och inte ens den ville ta bort smärtan riktigt. Det var bara att ligga pall med slutna ögon. Kanske berodde det på stress, eller så hade det med ögontrycket att göra (som ju inte alls är särskilt medgörligt just nu). I alla fall så är det onda borta nu, och livet leker igen.

Nu har jag också lite extra tid att mota bort stresshormonerna genom att vistas i den gröna sköna skogen, och gissa om hundarna då blir glada. De fullkomligt ylar av glädje när de får följa med på längre rundor i skogen.

När Mollys ryggsäck kommer fram här hemma, då vet de allihopa att en längre hundrunda är förestående. Molly har ju en särskild ryggsäck som hon får åka i eftersom hennes ena knä konstrar och hon får då lite mer ont och orkar inte gå så långt. Innan Andréa åkte till Canada så fick alla tre hundarna genomgå en grundlig undersökning. Då konstaterade hon att Mollys knä verkligen inte är så bra. Så självklart får Molly åka när det blir för långt för henne.

Nu är semestern inledd och många busiga sommardagar väntar med nära och kära. Ljuvligt!

Dagens citat:

Tvivla inte lilla hopp, du ska snart lysa igen och gå genom tiden med tillförsikt.

Ha det gott och kram från mig.

Annika

Semestern inledd som förr i tiden… Läs mer »

Tiden swishade förbi.

Hejsan.

Det känns som om tiden rusade fram och redan var vi fram vid dagen då min dotter skulle resa tillbaka till Canada igen. Jag hade liksom inte riktigt förstått att det var den här helgen… I förrgår packade hon ihop sina saker, städade gästhuset och vips var hon bara borta. Den här gången kändes det som om det var så mycket som jag inte hann med…

Fast jag är tacksam för dagen då hon och jag vandrade tillsammans, och kvällen i förra veckan, då jag tog mig i kragen och cyklade med henne till sjön för ett kvällsbad, trots att jag var dödligt trött i både kropp och knopp.

Ute vid gästhuset är det nu så tyst och tomt igen. Ett tag trodde jag att rådjursfamiljen tagit till flykten när Andréa flyttade in, men nu när huset åter är tomt så såg jag hur det lilla kidet kom smygande fram ur buskarna.

Bakom husknuten kikade mamman oroligt fram för att kolla vad som stod på när jag kom smygande med kameran i högsta hugg.

Tiden har verkligen gått fort den här gången då min tös varit hemma. Inte har jag heller hunnit med att ta något traditionellt syskonfoto av mina fina tjejer i år. Jag får helt enkelt fortsätta glädja mig åt den här gamla klassikerna, som fått många att dra på smilbanden… Bilden som är tagen vid Prästens badkar i Vik.

Dagens citat:

Öppna din högra hand. Öppna din vänstra hand. Slut dina ögon. Lyssna till det som står skrivet i ditt hjärta.

Lycka till nu min älskade Andréa♥, och vill du, så ses vi snart igen. Även om jag inte längre är helt bekväm med flygmaskiner, byten och långa resor, så ska jag nog kunna ta mig till Vancouver på egen hand i höst.

Må gott alla och kram från mig.

Annika

Tiden swishade förbi. Läs mer »

Slöa och slappa.

Hejsan.

Äntligen blir det lite vila och lite andrum. Min semester från ”Luckan” har börjat, och jag ska starta den med att jobba undan Hantverkarens bokföring, semesterlöner och förbereda för bokslutet. Men sedan stundar lata dagar, för jag känner mig ovanligt trött och sliten nu. Sliten känner sig nog också vår rådjursget som allt som oftast lägger sig för att vila på vår gräsmatta.

Undertiden som det lilla kidet sover middag inne i någon buske, så tar  mamma rådjur igen sig på baksidan av gästhuset.

Det är tröttsamt att vara nybliven mamma. Förutom att slöa och slappa på min semester, så hoppas jag kunna hjälpa min egen dotter med hennes småbarnsbestyr. De båda fina små pojkarna.

Utöver att slöa och slappa så vill jag såklart bada och busa. Tröttare än så är jag inte.

En som nog också startar årets sommar med att slå med den lätta hammaren, det är mina döttrars pappa Låke. Lagom till årets semester gick han i pension och såklart kunde den milstolpen inte gå obemärkt förbi. Allihopa var vi där för att gratta honom till hans nya period i livet. Lycka till med allt Låke ♥

Ja nu ska jag verkligen försöka att mest slöa och slappa, och såklart umgås med dem jag älskar allra mest.

Och kanske tar jag över rodret här hemma vad det gäller matlagningen igen, även om småpojkarnas önskemål om mat inte är så avancerad direkt. Fast Stefan kan nog behöva en stunds vila från de där bestyren och själv börjar jag bli liiiiite trött på hans något ensidiga repertoar.

Dagens citat:

3 frågor för att återkalibrera livet. Vad värderar jag mest? Vad vill jag helst? Vad tror jag på egentligen?

Ha det fint och njut.

Kram Annika

 

Slöa och slappa. Läs mer »

Mitt Juni 2022

Hejsan.

Mitt Juni bjöd på mycket händelser för min del. Först och främst blev jag ju mormor igen, och det på min egen födelsedag minsann. På min bemärkelsedag uppvaktades jag av min käre Stefan, som köpt ett vackert smycke åt mig. Han hade valt ett silverhalsband i form av ett äpple…. ett exakt likadant som jag fick i julklapp i fjor :-)…  På min födelsedag fick jag också corona, som varade i nära nog en vecka innan jag var på benen igen.

Förutom att ha jobbet extra mycket i juni, så har jag njutit av vandringar i naturen så mycket jag hunnit. Jag har umgåtts med barn och barnbarn.

Nu hälsar jag Juli månad välkommen. En månad då jag kommer att vara lite mer ledig. Men det är också den månaden då jag kommer att vinka hejdå åt Andréa igen, för redan i helgen styr hon sin kosa mot Canada igen, där hon ska jobba i ett år framöver.

Dagens citat:

Våga stanna. Våga vakna. Våga lämna. Våga sakna.

Ja, gör som havet – våga!

Kram Annika

 

Mitt Juni 2022 Läs mer »

Midsommarafton 2022.

Hejsan.

Min midsommar i år var fantastisk. Lugn, skön och ett underbart väder fick vi!

Midsommarafton firade vi här hemma i Gyllebo tillsammans med de godaste vännerna och med min pappa Kurtan.

Eftersom jag jobbat hela veckan, och några av dagarna till väldigt sent, så fick Stefan stå för markservicen. Allt var inhandlat, så det var bara för mig att njuta av det ovanligt fina vädret och det goda sällskapet.

Midsommarafton bjöd på soligt och hett väder, kanske rentav den varmaste midsommarafton som jag någonsin upplevt.

Vi svalkade oss alla i poolen, medan pappa Kurt envisades med att ha sin stickade mössa på sig. Fast när man är 90 år, då får man bestämma själv…

Det blev en härlig midsommarafton som jag tänker minnas för en lång tid framöver, och kanske särskilt mycket när det nästa gång blir sämre midsommarväder igen.

Dagens citat:

Några säger att livet börjar vid 40, andra påstår att det börjar vid 50… Det är nonsens! Livet börjar när vi bestämmer oss för att sluta glädja publiken.

Lev för er egen skull och lyssna på det som era hjärtan tycker om!

Kram Annika

Pssst… den vackra vasen med hundkex i finns att köpa på Lokalföreningen i Brösarp. 

Midsommarafton 2022. Läs mer »

Midsommarnätter ska man inte sova bort.

Hejsan.

Tiden runt midsommar är så underbart vacker. Särskilt sena kvällar och tidiga morgnar. Det känns nästan som slöseri att sova bort tiden. Men såklart måste man få till lite skönhetssömn någon gång ibland.

Tidigt på midsommardagen ringde mitt alarm redan klockan tre för jag skulle hinna njuta av gryningen och få se solen gå upp.

Bryggan låg ensam och öde och såg så välkomnande ut när jag kom traskande. Vattnet var riktigt ljummet och skönt. Efter en kort simtur satt jag länge på kanten med fötterna i vattnet. Det var så stilla och fint, och inte en människa mer än jag.

Naturligtvis hade jag hoppats på att få träffa min badkompis. Finaste T, som jag inte sett på länge här i skogen. Men vi har båda lite olika scheman och tider just nu, fast jag tror och hoppas att hon vet att jag tänker på henne så gott som varendaste dag.

Att hon tänker på mig också ibland, det vet jag bestämt….  Som bevis på det, så fick jag (efter en kämpig dag när jag behövde det som bäst) ett fint litet paket med postmannen… Tack finaste, finaste badkompis!!

När jag suttit en lång stund och bara tittat mig mätt på allt det vackra så tassade jag vidare genom skogen.

Vid Munkagången låg ett gäng trötta svanar med sina huvud under vingarna. De såg så vackra och fridfulla ut på den stilla sjön.

Jag lovar, jag ångrade inte för en sekund att jag steg upp tidigt i ottan istället för att ta sovmorgon den här dagen.

Dagens citat:

Visst, du är gjord av samma byggstenar som jord och sot. Men också av samma som guld och diamant.

Ha det gott.

Annika

Midsommarnätter ska man inte sova bort. Läs mer »

Härlig vandring från Kivik till Simrishamn.

Hej hej.

Helgen före midsommar så var jag och min vän ute på en härlig vandring här på Österlen.

På morgonen när vi startade, så föll ett lätt duggregn över Gyllebo, men det kunde inte grumla vårt glada humör och våra planer för en skön vandringsdag. Vi startade med att inta en god frukost vid natursköna Hällevik i Kivik. Det var också där vår vandring började. Mätta vinkade vi sedan hejdå åt våra ”gubar” och lovade ringa när vi ville bli hämtade.

Nationalparken var ganska tyst och öde den här gråmulna morgonen. Det enda som störde den vackra fågelsången var ett manligt vandringsgäng som hade samma tänkta rutt som jag och Petra. Fast de verkade dock ha lite fler (och starkare) vätskekontrollen än vi…

Vi tog stigen genom alekärret ner till havet där vi gjorde första stoppet för att lätta på klädseln.

Sedan vandrade vi på sandstranden förbi Knäbäckshusen med näsorna vända mot Vik.

Havet låg stilla och spegelblankt. Sakta lättade molntäcket upp och när stranden tog slut så stannade vi för en första vätskepaus, innan vi vek av upp mot Orelund, för att ta oss förbi den steniga delen av kusten.

I Vik passade vi på att köpa vars en kyld dricka i den obemannade matbutiken, och som genom ett trollslag klarnade himlen upp och solen flödade över oss.

Vi fortsatte vår vandring på spänstiga ben. Genom Tjörnedala strövområde och Baskemölla traskade vi på med siktet inställt på Simrishamn och en välförtjänt glass.

Vid Vårhallarna, när vi siktade Simrishamn, ringde vi våra taxikillar som skulle ta oss hem igen. Vid Röken köpte vi vars en kulglass som var dubbelt så stor som vi beställt. Fast när stegräknaren stannade på 30.000 steg så kändes den stora glassen ändå välförtjänt.

Dagens citat:

Oavsett vad andra tycker och tänker om dig, sluta aldrig sjunga på din alldeles egna lilla sång.

Ha en fin tisdag.

Kram Annika

 

Härlig vandring från Kivik till Simrishamn. Läs mer »

Kvällsmat i Tomelilla och den lille prinsen.

Hejsan.

Jag har haft lite extra mycket runt mig, och en smula stressigt den senaste tiden. En dag innan midsommar så hade jag ärende i Ystad direkt efter jobbet. Men då vankades det kvällsmat i Tomelilla, så jag kan verkligen inte klaga.

Det bjöds på en underbart god poké bowl som såklart skulle ätas med pinnar. Just ”ätning med pinnar” är inte riktigt min bästa gren, men skam den som ger sig.

Efter maten var vi alla så mätta att vi fick ge oss ut på en liten kvällspromenad. En vacker regnbåge lyste upp himlen över Tomelilla och Scott trampade på riktigt duktigt på sin trehjuling. Det var bara den sista lilla biten som jag fick bära cykeln, för då var Scott trött på att cykla.

Lagom tills vi kom hem igen så bröt åskan ut. Fascinerade stod vi alla och kikade ut på regnet och på åskans blixtrar.

Nicolaj brydde sig förstås inte så mycket om varken regnbågen eller åskan. Han sussade snällt på sin mammas axel med munnen på vid gavel.

Den lille pågen är ett snällt och lättpassat barn, och gör inte så värst mycket väsen av sig.

Vi njuter alla av familjens småkillar, och vi skiftas om att få rå om dem allihopa. Barn och djur – det är det  bästa i livet!!

Dagens citat:

De underbaraste ställena att befinna sig på är i någons armar, tankar eller hjärtan.

Hoppas ni njuter av en underbar midsommarhelg.

Kram Annika

Kvällsmat i Tomelilla och den lille prinsen. Läs mer »

Regnbåge över sjön.

Hejsan.

Mitt liv rusar på i en lite högre hastighet än vanligtjust nu, och mina turer ner till sjön blir inte längre så många.

Det känns lite grann som ett skenande tåg, och man kan inte direkt säga att jag lever som jag lär. Men snart stundar semester och då ska jag, om inte tvärnita helt, så i alla fall bromsa in lite mjukt och vara lite ledig ett tag.

En kväll för någon vecka sedan hann jag och Andréa ändå gå en tur ner till bryggan på kvällen. Regnet hängde i luften och över sjön böjde sig en vacker regnbåge.

Vid stigen i skogen hade det roliga gräset växt sig högt. Det är en slags gräs som ser ut som när töserna i min ungdom våfflade sitt hår.

Vår promenad i skogen blev så uppskattad av de tre små pälsbollarna. Även om regnet föll lite lätt i deras pälsar, så var det inget som tycktes bekymra dem.

Nu när det snart stundar lite ledighet så hoppas jag att det blir riktigt fint väder så vi kan njuta av långa bad både i sjön och i poolen. Jag har minsann hört att det viskas om rena värmeböljan på midsommarafton. Hoppas kan man ju alltid!

Dagens citat:

Din attityd gör hela skillnaden mellan om du visslar inombords eller vissnar inombords. Välj klokt!

Ha en fin dag.

Annika

Regnbåge över sjön. Läs mer »

Rulla till toppen