Annika Olsson

Välkommen lille Nicolaj.

Hejsan.

Juni månad är lite grann ”min” månad.  Det är även sommarens första och vackraste månad tycker jag, med alla sina vilda ängsblommor.

Nu blev det ju så att jag framöver får dela både månad och dag med mitt lilla barnbarn, som tyckte att det var en god idé att göra entré precis på sin mormors födelsedag.

Fast jag överlåter mer än gärna dagen åt lille Nicolaj. Så framöver ska jag att hoppa över min födelsedag och jag kommer för all framtid att vara 57 år gammal… En väldigt lagom ålder att stanna i.

Förra helgen kom Scott och hans lillebror och hälsade på oss i Gyllebo.

Scott är en så fin och kärleksfull storebror, den bästa man kan önska sig! Vi fick en så mysig dag här hos oss när Nicolaj hälsade på i Gyllebo för allra första gången.

Välkommen till världen du lille knodd!! Det ska bli så underbart att få lära känna dig. ♥

Dagens citat:

Var välkommen du lilla knytt! Ditt liv det är så nytt. Vem vet vart stegen bär… Tänk vad spännande det är.

Njut av en härlig måndag.

Annika

Välkommen lille Nicolaj. Läs mer »

Kor och pizza.

Hej hej

Förra helgens vandring avslutade vi vid Verkasjön. Sista biten gick vi genom den stora betesmarken vid Kullama, där ett gäng kossor dumstirrade på oss som om vi vore utomjordingar.

Våra magar hade börjat kurra missbelåtet och hungern gjorde sig påmind. Vi skyndade på stegen över den vackert blommande ängen sidan om Verkeån.

Lagom tills vi svängde upp mot Verkasjön så anlände Stefan med nygräddade pizzor.

Aldrig smakar väl pizzor godare än när man varit på vandring och sitter mitt ute i naturen!

När vi hade satt i oss alla pizzorna och var både ”mätta och tretta”, så körde vi hem till Gyllebo för att njuta av sommarkvällen hemma i trädgården.

Dagens citat:

Ett leende är ett fönster i ditt ansikte för att visa att ditt hjärta är hemma.

Ha en skön söndag.

Annika

Kor och pizza. Läs mer »

En rofylld timme.

Hejsan.

Tänk vad en stilla och rofylld timme på morgonen kan göra skillnad för hela dagen.

Även om allting sedan rusar på med måsten och saker som måste fixas, så finns den där första stilla stunden liksom kvar i blodet resten av dagen.

Extra härligt är det just nu, när naturen visar sig från sin absolut bästa sida. Ögonen får liksom vila i allt det vackra.

Riktigt vackra är mina stora vita vallmo också just nu. Först såg det ut som om de tvekade, men sedan fläkte de ut sig i all sin prakt.

På kvällarna, strax innan det är dags att sluta ögonen för natten, så brukar jag lyssna på en ljudbok. Nu senast har jag lyssnat på Lena Philipssons självbiografi som heter ”I händelse av min död”. En lite svart historia med humor och ironi.

Jag har även lyssnat på P3 dokumentär om Missionären John Chau och döden på Norra Sentinel-ön. En så fascinerande historia om en av världens farligaste öar. Den dokumentären kan jag verkligen rekommendera att lyssna på.

En stilla morgonstund och en lugn och stilla timme på kvällen med mina älsklingar – det ger kraft och energi!

Dagens citat:

Att vänta på ett mirakel kräver tålamod. Att skapa ett mirakel kräver arbete. Att vara ett mirakel kräver modet att öppna ditt hjärta.

Ha det fint.

Kram Annika

En rofylld timme. Läs mer »

Lördagsvandring.

Hejsan.

I lördags kopplade jag av med en härlig vandring tillsammans med min dotter Andréa. Hon är ännu kvar i Sverige i väntan på att alla papper, visum och sånt ska bli klara inför ett år i Vancouver.

Vi startade vår vandring i Brösarp, där vi följde Backaleden genom ”Killerna” ner mot Vantalängan.

Vid Killerna kunde man stanna och släcka törsten i den naturliga källan i backen. Såklart gjorde vi det, trots att det stod att man fick dricka på eget ansvar. Det var underbart gott och kallt källvatten i varje fall.

Vi vandrade vidare mot Vantalängan. Mitt på stigen hade skogens alla skalbaggar samlats för ett lördagsmöte.

Vi fortsatte vår vandring och lämnade skalbaggarna ifred.

Från Vantalängan mot Hallamölla valde vi att följa Österlenleden. Stigen slingrade sig genom lövskogen jämsides med den vackra Verkeån.

Det var så himla fint med allt det gröna och alla vilda blommor som växte i gläntorna i skogen.

Vips var vi framme vid Hallmölla. Där  tog vi en paus och åt vars en frukt innan vi satte fart mot vårt slutmål.

När några kilometer återstod så ringde vi Stefan för att bestämma träff med honom vid Verkasjön.

När vi kom fram till sjön så visade min stegräknare på 27.000 steg, så då var det skönt att pusta ut.

Dagens citat:

Promenaden på 5 kilometer är bättre än milen du aldrig springer. Blomman du köper på vägen hem från jobbet till din kärlek är bättre än lyxsemestern du aldrig bokar. Gör ditt liv bättre istället för att drömma om det perfekta livet som aldrig blir av.

Perfekt för mig var vandringsturen med min Andréa här hemma i vår hembygd.

Ha det bäst.

Kram Annika

 

Lördagsvandring. Läs mer »

Svindlande vackert.

Hej hej

En tidig morgon vid bryggan är nästan alltid vacker och härlig, oavsett väder och årstid.

Men vissa morgnar är alldeles speciellt vackra och sagolika. Det här var en sådan morgon som liksom hade något alldeles speciellt. Badet var ljuvligt och vattnet var nästan upp i arton grader.

Ett tag såg det ut som om molnen delade upp sig i massor av små pärlemorpärlor, för att sedan gå ihop igen.

Så gick solen upp helt, och alla molnen skingrade sig. Den ovanliga gryningen övergick till en helt vanlig och underbar försommarmorgon.

Jag har aldrig någonsin ångrat att jag gått upp tidigt för att njuta av gryningen. Och hon har så rätt, min vän Tina, när hon skrev att ”soluppgången aldrig någonsin har sviket oss!!” Ja, den kan man verkligen lita på!

Dagens citat:

Du som kan, lev dina vill.

Ha en fin onsdag.

Kram Annika

Svindlande vackert. Läs mer »

Sötast i Gyllebo.

Hej hej

Just nu är hela naturen en enda stor barnkammare, och det är en alldeles magisk tid.

En kväll när jag satt ute vid vår lilla våtmark vid gästhuset för att fotografera småkryp, så kunde jag i ena ögonvrån se hur ”Fru Rådjur” sakta närmade sig i det höga gräset. Att hon visste att jag satt där det rådde det inget tvivel om. Hon var helt enkelt inte särskilt rädd för mig.

När jag satt där och var djupt koncentrerad på att zooma in en roligt mönstrade liten skalbagge, så fick jag dagens sötchock…

 

Där kom årets lilla rådjurskid på försiktiga ben spatserande. Den mönstrade skalbaggen lämnade jag genast åt sitt öde.

Alltså, hur bedårande söt får man egentligen lov att vara?

Efter ett tag bestämde sig den ömsinta modern att det fick räcka med uppvisningen. Då tog hon ett språng över häcken in till grannen. Det lilla kidet slank smidigt bara rakt igenom och följde efter sin mor.

Efter att ha fått alla mina blomkrukor ansade under natten så kändes det ganska bra att sällskapet valde en annan trädgård ett tag! (sorry C och P)

Dagens citat:

Vart du än är på väg, må vinden komma inifrån och varje vy berika din färd.

Ha det fint och njut av alla små ögonblick.

Kram Annika

 

Sötast i Gyllebo. Läs mer »

Egentid.

Hejsan.

Alla behöver vi väl lite egentid ibland? Kanske är det extra viktigt när man har mycket att göra och livet rusar på.

Nu när jag jobbar lite mer, så känns mina ensamma stunder på bryggan därför extra viktiga.

En tidig morgon när jag gick ner för att bada, så såg jag att rådjuret som nyss fött ett litet kid på vår tomt, också hade tagit sig lite egentid i grannens trädgård. Kanske känner djur också att de behöver egentid…

Nästan helt orädd för mig, låg hon bara där och vickade på sina stora öron när jag passerad.

Någonstans ute på allmänningen visste jag att hennes lilla rådjurskid låg gömt i det höga gräset.

Några som inte är så väldigt mycket för egentid, det är våra hundar. Så fort jag kommer hem från jobbet, så kommer de rusande och är vilda av glädje. Kanske har de saknat mig och vill umgås … eller så hoppas de att jag kan ha godsaker med hem till dem…

En dag hade jag faktiskt vars ett gott ben med hem till dem. Det uppskattades. En väldigt bra sak med mitt jobb är att vi säljer foder, godsaker och tillbehör till de flesta fyrfota vänner.

Vi på Brösarps Lokalförening har mat och godis till många sorters djur, alltifrån små kyckligar, kaniner och vilda fåglar till får och hästar. Ja och till katter också förstås!! Mjau säger Felix.

… och vill ni ta del av härliga erbjudande från ”Luckan” så hittar ni instagramsidan HÄR.

Dagens citat:

Det är som det är. Det var som det var. Det kommer bli som det blir. Stressa inte över det.

Ha en fin och härlig måndag.

Kram Annika

Egentid. Läs mer »

Som i en fuktig regnskog.

Hejsan.

En morgon när jag gick ut med hundarna på en tidig morgontur, så var det som att vandra i en tropisk regnskog.

Luften var fylld av små vattendroppar och dimman gjorde allting så vackert. Färgerna grönt och grått matchade varandra så fint.

När jag kom ner till bryggan så bestämde jag mig fort för att hoppa över morgonbadet. På vattenytan låg en hinna med otäck pollen eller så var det en slags algblomning. Nåväl, luften var ju ändå så fuktig så det kändes nästan som en lättare dusch att vara ute.

Stora vattendroppar föll tungt från de gula irisarnas kronblad. Tänk så mycket vackert det finns i vår vilda natur, även en grå och dimmig dag.

Vid slottet hade alla hästarna fått nya zebrakostymer på sig, den gråa och fuktiga dagen till ära. Kanske var det det nya regnmodet för hästar i år…

Dagens citat:

Du är inte en droppe i havet. Du är hela havet i en droppa.

Kram kram Annika

 

Som i en fuktig regnskog. Läs mer »

En regntung tur i Hällevik

Hejsan.

Just nu blommar rhododendronbuskarna som allra finast i nationalparken.

Jag, Stefan och hundarna trotsade regnet och gav oss iväg dit för en liten vandring.

Nere vid kåsen hade min svåger sina fiskenät upphängde för reparation och lagning. Ett fantastiskt arbete där han fäller i nya bitar nät där det är trasigt. Ett verkligt gammalt fiskarehantverk!

Förutom rhododendron, så stod mandelblom och ormöga i sin finaste skrud.

Vi tog en sväng ner om till vattnet och den lilla kåsen.

Regnet tilltog och småhundarna verkade vara glada över att få hoppa in i bilen igen.

Hemma igen blev det mest mys på soffan. Lilla Penny med sin ostyriga valppäls blir så söt när hon varit blöt. Hon blir alldeles lockig och får liksom ingen styrsel alls på sin frisyr.

Dagens citat:

Vi vet alla att spegeln inte kan ljuga … vi ska bara vara glada över att den inte skrattar …

Ha en härlig lördag.

Kram Annika

En regntung tur i Hällevik Läs mer »

Lekfullt.

Hejsan.

I vår trädgård bor en söt liten ekorrunge. En regntung morgon så hade den lilla ”sötingen” sökt skydd för regnet i en av fågelholkarna.

När jag kom smygande med min stora tunga kamera, så hoppade han kvickt ut ur holken och slog lekfullt med sin yviga svans mot holkens tak.

Han var så himla söt med sin lite sura uppsyn och de våta tofsarna på öronen.

En lång stund satt han sedan och blängde på mig och hundarna uppe ifrån en av grenarna i den stora eken.

En annan lekfull kille som jag längtar väldigt mycket efter nu, det är grabben Scott. Jag längtar efter att prata med honom, och höra vad han har att säga om sin nya titel som storebror.

Mest så längtar jag efter att busa och leka med honom. Såklart!

Dagens citat:

Var inte orolig för den du inte är. Du är den du är. Lita på att det bär.

Ha det gott.

Annika

Lekfullt. Läs mer »

Rulla till toppen