Annika Olsson

Daddy Cool

Hejsan.

Idag är mitt blogginlägg tillägnat dig Kurtan, min pappa Kurt Svensson.

För just idag fyller han, Kurtan,  hela 90 år. Naturligtvis ska vi i familjen köra hem till Brösarp och fira honom rejält idag.

Under hela min uppväxt så jobbade min pappa som skogvaktare på Christinehofs Gods, där han var kvar ända fram till sin pension. Att han trivdes med sitt jobb, det är ju ganska uppenbart.

Mina föräldrar levde lyckliga tillsammans ända fram till min mammas död, den 8 juni 2013. Efter det har vi ofta hört Kurt säga att han tycker att livet blev så trist när han miste henne.

Jag föddes som första dottern 1965 och fick efter fyra år en liten syster, som heter Görel.

Kurt har under sitt liv varit aktiv, frisk och på det stora hela fått ha sin hälsa i behåll. Kurt har alltid haft en underbar humor och nära till både skratt och bus.

Hur mycket har vi inte skrattat åt den där hemska kepsen som vår mamma hatade. När Kurt tog den på sig en gång, så hotade Ingrid med att stanna hemma. Med den kepsen fick han minsann gå själv resonerade hon. Ja, episoder och dråpligheter har verkligen alltid avlöst varandra i min familj.

För 2,5 år sedan blev Kurt stolt gammelmorfar till min dotters lille pojke, även om lille Scott i början inte var fullt lika förtjust.

För två år sedan drabbades dock Kurt av en stroke som gjorde att han fick lite mer besvärligt med minnet och att hitta ord och namn. Innan sin sjukdom så var han en fena på att lösa svåra korsord. Han skötte även sina bankärende själv på datorn och behärskade både facebook och instagram, där han ännu har många vänner. Nu är det lite svårare då åldern gjort honom mer glömsk.

De senaste åren har det tagit lite grann på min pappa. Såklart tar åldern ut sin rätt. Men varje dag går Kurt en liten sväng i Brösarp. Utan rullator och på ganska spänstiga ben. Varje kväll ringer han mig prick klockan åtta, vilket är en trygghet för oss båda.

Att bli gammal är egentligen inget som Kurt tycker är så kul. Värst med ålderdomen är helt klart ensamheten. Städning, mat och annat praktiskt bryr han sig inte längre så mycket om. Sällskap är det allra viktigaste.

Så idag ska vi i familjen fira pappa Kurt med pompa och ståt. Åtminstone med kaffe, tårta och kakor – för det vet jag att han gillar. Efter det får vi se om han vill en sväng till marknaden…

Ett stort grattis pappa Kurt på din 90 årsdag♥

 

Dagens citat:

Varje släkt har minst en som är väldigt konstig. Vet du inte vem det är, kan det bero på att det är du.

Kram Annika

 

Daddy Cool Läs mer »

Skön skugga i skogen och glittrande vatten.

Hejsan.

Såhär i mitten av Juli så är det som allra mörkast i skogen. De täta löven skänker skön svalka.

De dagar då vi har höga sommartemperaturer är det riktigt skönt att vandra i bokskogen vid sjön.

Särskilt härligt är det för hundarna, som annars lätt blir allt för varma i stekande solsken. Att låta dem tassa fram på den svala marken i skogen känns så mycket bättre än att låta dem vandra på het asfalt, där de kan riskera att skada sina små trampdynor. Vi vet ju alla hur det känns att gå barfota på varm asfalt en sommardag. Aj aj aj…

Oftast på vår runda i skogen stannar vi till på bryggan där jag ser till att blöta ner hundarnas tassar. Speciellt lilla Penny älskar att vara på bryggan, nästan så jag tror att hon vill lära sig simma som en vattenhund.

Naturen är alltid så vacker vid varje årstid. Även den här högsommartiden då skogen är som allra mörkast.

Så tänkte jag tipsa om en underbar bok som jag lyssnat på. Det är tack vare min vän Petra, som jag fick upp ögon för den här boken. Den heter  Nalas Värld och är skriven av Dean Nicholson. Boken bygger på en sann berättelse om en honom själv, hans ”världenruntcykling” och hans möte med den lilla övergivna kattungen som kom att förändra så mycket för honom. Läs boken – den är så underbar!

Dagens citat:

Om du går till sängs med vetskapen om att du gjort någons dag lite bättre, då var det en bra dag.

Ha en fin dag.

Annika

Skön skugga i skogen och glittrande vatten. Läs mer »

Samma skrot och korn.

Hejsan.

Förra helgen så hade vi lite dålig framförhållning på vad vi skulle laga till kvällsmat. Efter en lång och mysig dag med Amanda och pojkarna så fick vi helt enkelt tänka ut något enkelt och smidigt.

Hamburgare var vi alla sugna på, så det fick bli en tur till Vitaby och till Österlenburgare.

Den här kvällen var det en ovanligt lång väntetid på att få maten. Scott roade sig efter bästa förmåga med en gammal trädgårdstraktor och verkade ganska nöjd med att maten dröjde.

Till sist kom så äntligen våra burgare och vi lät oss alla väl smaka. Tyvärr var ställets godaste ”sinnespommes” också slut, men där var inget att göra åt den saken.

Scott som inte direkt är någon storätare i vanliga fall, hade även nu fullt upp med annat mellan tuggorna.

Alldeles extra kul var det när han träffade en pojke som såg ut att vara i hans egen ålder…

– hej, vi bor i en stugan och vi är på landet, sa pojken med uppländsk dialekt till Scott. 

-jau bor i Tomulilla, svarade Scott, på sin bredaste skånska.

Isen var bruten och man kunde verkligen se att det var två små pojkar av samma skrot och korn.

När det till sist var dags att bryta upp och köra hem så var det två motvilliga gossar som skildes åt.

Tänk om vi vuxna hade haft lika lätt för oplanerade möten här i livet och att bara se varandra sådär helt utan fördomar som barn är så bra på.

Dagens citat:

Jag försöker hellre göra något fantastiskt och misslyckas än att göra ingenting och lyckas.

Ha en fin dag.

Kram Annika

Samma skrot och korn. Läs mer »

Backe upp och backe ner.

Hejsan.

Förra helgen var det dags för lite härlig vandring för mig och min vän igen.

I Ystad parkerade vi bilen vid idrottsplatsen och startade vår vandring med siktet inställt på Kåseberga.

Det var det bästa tänkbara vandringsväder, soligt och med en skön vind i ryggen.

Strax innan Kabusa tog vi en kort paus för att tömma sanden ur skorna och äta lite medhavd frukt.

Sedan traskade vi på pigga ben, backe upp och backe ner. På Hammars backar låg korna trötta och kikade på oss med en lite förvånad uppsyn.

Utsikten över landskapet var hissnande där uppe från backarna.

Med värdens bästa vandringssällskap gick tiden alltför fort.

Plötsligt var vi framme vid Ales stenar. Trots att vi bara sett ett fåtal personer längs hela sträckan från Ystad, så var det fullt av turist när vi anlände till Kåseberga och till Ales Stenar.

Nere i Kåseberga köpte vi vars en kall dricka och en välförtjänt mjukglass. Ett bra tag satt vi sedan på en bänk och bara njöt av stunden.

Sedan ringde vi efter våra privatchaufförer (och ni vet nog vem.) De båda låg säkert i startgroparna, för de kom genast och hämtade oss och tog oss tillbaka till Ystad.

På restaurang La Petit Bistrot lät vi oss väl smaka av en härlig köttbit och en kyld dricka. Så himla gott!!

Det blev en sååå mysig och härlig sommardag. Tack min bästa vandringskompis♥

Dagens citat:

Bli aldrig så upptagen med att skapa ett liv så att du glömmer att leva.

Ha det bäst.

Kram Annika

 

Backe upp och backe ner. Läs mer »

Små avstickare från ekorrhjulet.

Hejsan.

Så har mer än halva min semester passerat och ännu har jag inte riktigt hunnit vila upp mig, åtminstone inte så som planen var. Livet har så väldigt mycket roligheter som jag inte vill missa och familjemedlemmar som jag tvunget vill hinna att träffa… och så är det ju det här med all bokföring och kontorsarbete som ännu finns kvar på Stefan Hantverkarn…. I förra veckan valde jag ut en dag som jag skulle tvinga mig att sitta på kontoret från morgon till kväll…

Det gick väl ”sådär”. När dagen kom så tänkte att jag fick starta med en stärkande tur till bryggan, så skulle det nog gå bra.

Morgonen var alldeles underbar och den gjorde nog också att mitt kontorsarbete kändes ovanligt motigt och kämpigt. Det blev liksom så tvära kast att sedan sitta framför datorn och knappa tråkiga siffror i kolumner som kallades debet och kredit.

Men det funkade inte längre att skjuta upp allting, så det var bara att vandra hemåt från sjön, bita ihop och få undan det mest akuta.

Det här eländiga ekorrhjulet snurrar lite för fort nu, och då får bryggan vara mitt vattenhål för att samla energi.

Vissa saker måste ekorren helt enkelt bara hasta igenom, så är det bara!

Dagens citat:

Du kan inte lägga mer tid till livet som du har kvar att leva, så se istället till att lägga till mer liv till den tiden som du har kvar att leva.

Må bäst, Annika

Små avstickare från ekorrhjulet. Läs mer »

Rosor.

Hejsan.

De blommar nog som bäst just nu, rosorna i min trädgård. Det är en väldig massa olika sorters rosor som jag har i min rabatt. Att det blivit en sådan blandning beror nog mest på att jag haft så svårt för att välja ut bara en sort och en form på blomma. Jag älskar dem alla, vilken färg eller sort de än är, så hur ska man då kunna välja.

Om min trädgård nu är överdådig med alla sina blommor, så är det inte lika bra ställt på min mammas grav. Torkan, och till viss del min egen tid, har gjort att det enda som växer där just nu är en ofantlig stor fingerborgsblomma. Men vi har åtminstone tagit oss tid att göra gravstenen fin och fri från mossa och till hösten lovar jag att plantera lite nya fina växter där igen. F´låt mamma ♥ … men du har den högsta blomman av alla.

Här hemma i trädgården hittade jag ett roligt litet flygfä. Lysande grön var den, så att jag nästan trodde att det var en flygande lövgroda.

För en vecka sedan var jag och Stefan på Musik i Brantevik och lyssnade på Uno Svenningsson. En underbar kväll att bara koppla av en smula och bara må gott.

Dagens citat:

Vänta inte på att någon ska ge dig blommor. Plantera din egen trädgård och smycka din själ.

Kram Annika

Rosor. Läs mer »

Vi gick till sjön för att köpa glass.

Hejsan.

Det är så härligt här på sommaren, att man så lätt kan vandra ner till badplatsen för att köpa sig en glass och bara njuta.

-”Tott illar Magnum”,  upprepade Scott för säkert hundra gånger när vi kom fram till badplatsen. Och så fick det bli, en Magnumglass till Scott.

Även om det bara var förmiddag och kanske egentligen inte riktig glasstid, så kan man ju inte rätta sig efter några sådana oskrivna regler. Är det sommar så är det väl alltid glasstid, dygnet runt nästan!

Sedan var det dags att rulla hem igen.

I våras när Stefan grävde upp tomten och dränerade vid huset, så passade vi på att så lite ängsblommor vid gästhuset. Nu blommar det för fullt där och det är så himla vackert. Scott var inte så sugen på att vara med på några fler foto, men lite blommor från den lilla ängen det ville han gärna plocka till sin mormor. Lille Nicolaj hade vaknat i sin vagn och av minen att döma så var han nog mest hungrig.

Dagens citat:

Vi är inte bara här för att betala räkningar och dö. Lev livet och gör mer av det som får dig att må bra.

Ha det riktigt gott och ta vara på tiden, och ät glass!!.

Annika

Vi gick till sjön för att köpa glass. Läs mer »

Bryggan lagad och humlorna dansar vilt i min trädgård.

Hejsan.

I en av höstens hårda stormar så blåste den kära bryggan vid sjön sönder litegrann. Även om det inte stoppat mig från att bada så kändes det så bra när den nu äntligen var lagad igen och säkert förankrad på sin plats. Den kära gamla bryggan.

Hett ingefärste och dansande sjörök gjorde min upplevelsen magisk och gåtfull, som så ofta, där vid den iordningställda bryggan.

Precis innan solen kikade fram färgades himlen röd och vacker.

Att vandra genom den stilla och fridfulla skogen ger den bästa starten man kan önska sig.

Hemma i min trädgård har vi ovanligt många bin och humlor i år. Särskilt mycket tycks de gilla min blommande lavendel. Det är som om de är höga på någonting där de far omkring i sin vilda dans.

Att försöka fånga någon av dem med kameralinsen medför en viss utmaning. Dansande far de runt omkring varandra och dyker från blomma till blomma, som om de alla ingår i en slags dansuppvisning för världen.

Dagens citat:

Stanna till. Andas. Betrakta. Andas. Bli medveten. Andas.

Ha en fin dag.

Annika

Bryggan lagad och humlorna dansar vilt i min trädgård. Läs mer »

Tåget till Malmö för att träffa henne.

Hejsan.

Min yngsta dotter Emmy har sommarlov, vilket för henne betyder sommarjobb varendaste dag. Då hon har två olika arbeten, så blir det nästan inga fridagar alls den här sommaren. Så när hon inte har tid att resa hem och hälsa på oss, då får jag istället resa in till henne.

Jag tog tåget från Gärsnäs för att anlända till Malmö lagom tills Emmys arbetsdag för slut. Min fina lilla tös, så härligt att träffa henne. Vi satte oss på en uteservering och njöt av varsen kall öl.

Sedan strosade vi genom stan för att hitta något bra matställe. Vi valde restaurang 400 grader där vi delade på två olika pizzor. Himmelskt goda båda.

Mätta vandrade vi sedan runt och njöt av kvällen i Folkets Park.

Trots att vi bägge var ganska mätta, så fick det plats med både en våffla och en kopp kaffe också. Det är som om kroppen har en extra mage för sådana där sötsaker efter maten, visst är det konstigt.

Alldeles för fort var det tid att tänka på refrängen. Emmy skulle upp till sitt jobb tidigt nästa morgon, så det var bara för mig att vandra mot stationen igen och ta tåget tillbaka hem. Men timmarna vi fick tillsammans var så värdefulla för mig.

Dagens citat:

Om en droppe vatten var en kram skulle jag ge dig havet. Om ett moln var en puss skulle jag ge dig himlen. Om värme var kärlek skulle jag ge dig solen.

Må gott och kram Annika

 

Tåget till Malmö för att träffa henne. Läs mer »

Världen är full av små grodor.

Hejsan

Någon gång, mitt i sommaren, blir världen full av små grodor.

Det är likadant varje år. Som genom ett trollslag dyker tusentals små grodor upp på grusvägarna här runt om i  Gyllebo. Egentligen tror jag inte att det är grodor utan små paddungar. Oavsett vad det är, så gäller det att se var man sätter fötterna någonstans. Scott tyckte att det var vansinnigt spännande, men att hålla en groda i sin egen hand, det ville han absolut inte göra.

När världen blir full av små grodbebisar då vet man bestämt att det är sommar. Sommar är det också när vi drar till Kivik och äter stekt sill i Sillaluckan.

Det är även sommar när min dotter Amanda får fullt med härligt gyllenbruna fräknar, och när hon kan ligga ute under parasollet med lille Nicolaj på bröstet och slumra till fåglarnas kvittrande.

Sommar, små grodor, barn och små hundar – det är väl underbart så säg!?

(…och när Stefan tar disken tycks vi alla lika förvånade )

Dagens citat:

Desto färre saker du äger desto friare kommer du att bli.

Ha en härlig dag.

Annika

Världen är full av små grodor. Läs mer »

Rulla till toppen