månadssummering

Mitt Maj 2026

Hej hej

Vi avslutade april månad med traditionsenligt majbål i Gårdlösa. Extra kul var, att det här året hade vi även Andréa på hemmaplan igen.

Dagen efter firades Andréa:s födelsedag här hemma hos oss i Gyllebo. Klädkoden var ”ta något gammalt som du inte nänns kasta bort”. Min gamla klänning som jag en gång gift mig i, skapade mycket munterhet då den framhävde min kropps former på ett minst sagt  ogynnsamt sätt.

Våren kom med nyutslagen bokskog och massor av vitsippor på marken. Barnbarnen sov över här en natt när föräldrarna jobbade.

Jag var med mitt springgäng i Malmö och sprang vårruset. En härligt fin kväll, även om min ischias bråkade med mig mer än vanligt.

En underbar weekendtripp blev det till Mundekulla med min vän Tina. Där var det en givande och intressant workshop med förläsaren och regissören Kay Pollak.

Så blev det dags för Andréa:s vän Jeff att återvända till Vancouver igen.

I slutet av månaden firade vi att Stefan fyllde 70 år. Ett enkelt och mysigt kalas med vännerna blev det, precis så som jubilaren själv önskade att fira sin dag.

Nu hälsar jag Juni månad välkommen. En månad med den härliga midsommaren i sikte. För mig blir det till att tagga upp på jobbet och gå in i ”jobbebubblan” igen, och om en månad blir det åter lite kontorstjänst för min del.

Dagens citat:

Glöm inte att verka intresserade när folk berättar vilka veckor de har semester.

Jag glömmer hela tiden när alla människor ska ha semester, och får vara glad så länge man kommer ihåg när man själv ska gå på ledighet.

Ha det fint

Kram Annika

 

Mitt Maj 2026 Läs mer »

Mitt April 2026

Oboy, redan är vi nästan en hel vecka in i månaden maj, och jag har ännu inte hunnit med att summera ”Mitt April”.

Nåväl, mars månad avslutades med en härlig hälsoretreat i Wim Hofs anda med kallbad som avslutning och  vi firade min yngsta dotters födelsedag och vips vände vi blad till April.

Vår älskade lilla hund Molly, som blev akut opererad för sprucken livmoder kryade på sig och blev sig själ igen. Evigt tacksamma var vi.

Min äldsta dotter, Andréa, kom hem från sin Afrikaresa där hon upplevt alla Afikaäventyr man kan tänka sig (inklusive att bestiga Kilimanjaro) Strax efteråt anlände pojkvännen Jeff från Kanada och vi fick ett par mysiga dagar tillsammans med dem. Det blev påsk och med Emmy och Andréa var jag på lite Österlenutflykter trots aprilvädret som härjade. Amanda och killarna kikade hit en eftermiddag på lite våffelgott och sedan väntade jobbet och vanlig vardag igen.

I naturen övergick vintern till vår. Jag hälsade på min faster och farbror som fyllt hela 90 och 95 år, ett fint och efterlängtat möte. Grattis till dem båda.

Min vårtrötthet har haft klorna i mig, så ofta har vårkvällarna i Gyllebo fått klara sig utan mig, då jag slocknat som ett barn innan klockan slagit åtta på kvällen.

Nu har vi hälsat Maj månad välkommen med både födelsedagskalas och soluppgång i gryningen. Om det får ni kanske läsa mer om senare. Nu väntar en månad med ett efterlängtat äventyr och sedan en veckas semester som förmodligen kommer att gå i återhämtningens tecken. Maj månad är en intensiv månad på så många vis, och jag ska försöka att stanna tiden ibland och bara njuta.

Dagens citat:

Bara för att jag ger dig råd, betyder det inte att jag är smartare än dig. Det betyder bara att jag har gjort fler dumma saker än du.

Ha en fin tisdag

En varm kram från mig

Annika

Mitt April 2026 Läs mer »

Mitt Mars 2026

Hejsan.

Innan jag hann blinka så har det nu blivit dags att summera månaden Mars. Mitt Mars har inneburit mer jobb än vanligt. Under 3 veckor har jag haft tjänstgöring på kontoret och då även gått upp till heltid. Det är ett jobb jag alltid spänner och oroar mig inför och därför blir jag helt slut i hjärnkontoret. Påsken är nu mer än välkommen.

Jag har även hunnit med lite härliga naturbesök och kallbad. Min yngsta dotter kom hem över ett veckoslut, då vi njöt av god mat och en vandring längs med havet. En lördag var vi i Malmö för att fira hennes födelsedag (fotona har jag inte hunnit tanka över  från kameran ännu, men kommer nog på bloggen vad det lider) En annan helg var jag på Wim Hof retreat hos Yoga Pashim i Gislöv (foto härifrån kommer nog också på bloggen så småningom)

Min dotter från Kanada har kommit hem ifrån sin Afrikaresa och jag har njutit av hennes sällskap de senaste kvällarna.

Hunden Molly blev ju jättesjuk med sprucken livmoder, och till vår stora lättnad har hon nu kryat på sig och är nästan precis som vanligt igen.

Jag hälsar månaden April välkommen. En månad som inte har alltför mycket inplanerat och förhoppningsvis lite mindre jobb och mer naturupplevelser att bjuda. Våren är i sikte och jag ska försöka få tid att njuta lite mer framöver.

Dagens citat:

Tiden andas

Hjärtat slår

Värmen randas

Snart är det vår

Ha det gott

Annika

Och förresten.

Med ett foto från min och mina kollegers Blåkullaresa vill jag önskar Er Alla

En riktigt Glad Påsk

Mitt Mars 2026 Läs mer »

Mitt Februari 2026

Hej

Vilken härlig vintermånad februari kom att bli det här året. Snöstormarna avlöste varandra och här i Gyllebo har snön legat i tjocka driver hela månaden.

Mitt Februari har inneburit väldigt många isvaksbad med min fina vän Tina. Mina barnbarn har varit här en helg och då vankades det pulkaåkning för hela slanten.

Jag fick fast tjänst på Lokalföreningen. Även om det inte blev så stor skillnad på själva jobbet, så är det en annan trygghet nu.

Vi har varit med vänner på räkfrossa i Kivik. Våra hundar har varit på den årliga veterinärkontrollen med vaccinationer och våra båda katter har blivit riktiga innekatter tack vare den stränga vintern.

Nu hälsar jag Mars månad välkommen.

Mars månad kommer att bli lite mer jobb för mig på Luckan, då jag ska vikariera på kontoret igen. Det är inget som jag gillar, men jag ska göra mitt bästa i alla fall.

Lite härliga planer finns också för den här månaden, som jag ser fram emot lite extra mycket.

Dagens citat:

De sa att hon hade en medelålderskris. Nej. Det var en medelåldersklarhet. Hon slutade acceptera skit. I relationer. På jobbet. I hur hon behandlade sig själv. Det här är inget sammanbrott. Det är ögonblicket när hon till slut sa: Jag gör inte det här längre. Och menade det.

Det finns ett ord som heter självsnäll. Det är ett vackert ord tycker jag.

Ha en fin dag.

Kram Annika

Mitt Februari 2026 Läs mer »

Mitt Januari 2026

Hej hej

Aldrig förr har väl månaden januari känts så lång som det här året. Det är inte så att jag inte njutit av månaden. För det har jag sannerligen gjort Nej, jag tror att det beror på att jag det här året stökade undan julen lite tidigare än vanligt.

Månaden har bjudit på riktigt mycket vinterväder. Och med det så har det förstås blivit många härliga kallbad och mysiga träffar med min fina vän Tina.

Vi har firat min dotter Amanda, som fyllt år, genom att gå på Thairestaurangen i Tomelilla med hela familjen. Jag har glatt mig lite extra åt att min äldsta dotter i vår kommer hem till Sverige och ska jobba ett par månader. Jag hoppas då få chans att träffa henne lite extra såklart.

Vår katt Judith har fått GPS sändare på sig så vi har bättre koll på henne. Tack vare snön och kylan har hon nu börjat hålla sig lite mer hemma omkring igen.

Nu är det dags att hälsa februari välkommen. En månad som startar med att jag (efter fyra år som vikarie) nu har en fast tjänst på Lokalföreningen. Det betyder kanske inte att det blir så stor skillnad i själva jobbet, men väl en annan trygghet för både mig och min arbetsgivare.  För utom mitt jobb så har jag en ganska oplanerad månad framför mig.

Dagens citat:

Om du möter någon som får livet att kännas lättare, får dig att skratta högt och vara dig själv – håll fast vid dem. Det är allt du behöver.

 

Ofta är det de enkla små ögonblicken i livet som är de som betyder mest.

Kram Annika

 

Mitt Januari 2026 Läs mer »

Mitt December 2025

Hejsan

Redan är vi en bit in i Januari månad och även ett nytt år har sparkats igång. Spännande.

Mitt fotoarkiv för December var inte så stort som vanligt, men det har inte riktigt hunnits med att fotografera heller. Men ”Mitt December” bjöd på många minnesvärda händelser. Jag var på bio med mitt barnbarn Scott, och vi hade det så mysigt. En kväll var jag i Tomelilla hos grabbarna när Amanda och Jimmy var på julbord. Sedan har mycket av min tid gott åt för julförberedelser såklart. Lussebullsbak och julastädning. Vi har varit på julbord med mitt arbete, vilket var både gott och mycket trevligt. Julafton firades här hos oss i Gyllebo med familjen. Året avslutades hos bästa vännerna i Borrby med en fantastisk trerätters-middag.

Nu hälsar jag Januari och 2026 välkommen. För mig ligger månaden framför mig som ett oskrivet blad, och jag har inget särskilt planerat alls. Jag ska jobba såklart, men det är också allt jag vet.

Dagens citat:

Plan för 2026:

  1. Vara ute och cykla
  2. Slå på stora trumman
  3. Visa vart skåpet ska stå
  4. Ropa hej innan jag är över bäcken

Mest hoppas jag få ha hälsan och må bra, och just det önskar jag för mina nära och kära också såklart, ja det önskar jag Er alla♥

Kram Annika

Mitt December 2025 Läs mer »

Mitt November 2025

Hej hej

Vips så var det dags att summera en månad som gått igen. Alltså, vilken månad sen. En helt fantastiskt vacker November har det varit.

Jag har hunnit med en hel del trots att jobbet på Luckan tagit lite av min tid. Månaden började med Österlen Lyser. En fin tradition som i år firade 20 år. Vi valde att åka och titta på möllan i Frörum som nu ska få en ny kostym av en av Stefans gamla byggarkolleger, Reino. Sedan sprang jag tre små lopp i dagarna tre på tre olika platser; Simrishamn, Brösarp och Ystad.

Sedan var det dags för månadens höjdpunkt, ett Wim Hof retreat på vackra Mundekulla, tillsammans med vännen Tina. Oj vilken upplevelse vi fick och såååå många skratt det blev den helgen. Att bli bekväm mitt i det obekväma blev vår utmaning.

Med Emmy och Amanda har jag varit i Malmö på musikalen Chicago. En jättemysig kväll med god mat och härligt sällskap.

Ett par gånger har jag träffat barnbarnen. De börjar båda bli stora och de har så mycket annat för sig med skola och aktiviteter. Men när de kommer och sover över hos oss då är det minsann mys på hög nivå.

Nu hälsar jag December välkommen. En månad med mycket bestyr. I år är det min tur att ha julen här hemma i Gyllebo, så jag har saker att göra. När även jobbet på Lokalföreningen tar min tid, så jag får ta till en specialmetod….  skit i det mest oviktiga och gör bara det roligaste. Huvudsaken är att alla nära och kära får ha hälsan och må bra, inget annat är egentligen viktigare.♥

Dagens citat:

Bara så vi är tydliga… jag är den lojala vännen som skulle ta en kula för dig. Men jag är förmodligen också anledningen till att vi blir beskjutna. Balans är viktigt.

 

Ha en fin tisdag.

Kram Annika

 

 

 

Mitt November 2025 Läs mer »

Mitt Oktober 2025

Hej hej

Mitt Oktober har gått i ett rasande tempo känns det som, ja det är inte utan att jag saknar lugnet som rådde under de där åren som vi hade pandemin här i världen. Då fick folk allt lugna ner sig en smula och lära sig ”gilla läget”. Men jag saknar inte klyftan som fick människor att välja sida – vaccin eller inte, till exempel). Så det är nog bra ändå, att det är normalt igen.

Nåväl, ”Mitt oktober” har i år bjudit på härlig natur, hundpromenader, Super Mario kalas, barnbarnsmys, höstbad, trädgårdsfixande, Ullaredstripp och en hel del jobb.

Nu hälsar jag November välkommen, och hoppas på ytterligare en härlig höstmånad. Nästa helg väntar ett efterlängtat äventyr med min bästa Tina. ”Mitt November” kommer också att bjuda på en musikal med döttrarna i Malmö, och nästa gång det är dags för en månadssummering så är det tid att sparka igång adventstiden. Ja, då är det juletider på gång.

Dagens citat:

Syftet med livet är att hitta sin gåva. Meningen med livet är att ge bort den.

~Pablo Picasso~

Ha en fantastisk eftermiddag och kväll.

Kram Annika

 

Mitt Oktober 2025 Läs mer »

Mitt September 2025

Hejsan.

Jaha, vart tog egentligen hela den här sommaren vägen? Jag tycker inte jag hann diska undan efter midsommarfesten förrän hela hållna sommaren var förbi och över. Men så blev det också lite mer arbete på Luckan än vad jag först planerat och tiden bara rusade fram.

September inledde jag med att resa upp till Stockholm över en weekend, där vi var ett glatt gäng som sprang tjejmilen och njöt av några härliga dagar. En ynka gång hann jag vara med Stefan ute i vår båt den här sommaren och redan har vi nu tagit upp den för vinterförvaring. Vi har plockat bär av alla de slag och fyllt frysen med inför vintern. Sedan var det ju dags för mitt Irlandsäventyr med äldsta dottern, där vi upplevde Irland på många olika vis. Väl hemma igen blev det ett besök på  Äppelmarknaden, och sedan var månaden September till ända.

Nu hälsar jag Oktober välkommen. En höstmånad som brukar vara väldigt vacker. Jag har inte så mycket planerat, mer än jobb och såklart – en Ullaredstripp som vanligt med det gamla vanliga gänget.

Dagens citat:

Det är aldrig försent att få minnen för livet.

Ha en härlig torsdag.

Kram Annika

Mitt September 2025 Läs mer »

Min sommar 2025

Hejsan.

Den här sommaren försvann som en avlöning kan man säga. Poffff, så är vi redan inne i september månad.

Jag satte ihop lite olika foto i en bildkavalkad och förvånades över allt som jag ändå hunnit med. Ljuvliga sommarminnen att spara tills vintern är här.

Sommaren har varit bedrövligt torr, och trädgården skriker efter vatten nu. Kanske får vi en höst och en  vinter med riklig nederbörd, ja man får faktiskt nästan hoppas på det. Jag älskar både höst och vinter så att vi nu har vänt blad till en höstmånad känns bara bra för mig.

Jag vill hälsa September mer än välkommen. På mig väntar nu en helg i Stockholm och en tjejmil som ska springas. Träning har det förstås inte blivit så värst mycket av i sommar, men man kan prestera ändå på ren vilja och pannben – det har funkat förut.

Strax efter det, så väntar även en resa till Irland där jag får träffa min dotter Andréa igen. Ja ”gud i himmelen” vad jag längtar efter henne. Ja, även Irland ska bli spännande såklart. Sedan är det åter till jobb och allvar, men även det ser jag fram emot lite extra nu.

Dagens citat:

Frågan är inte vad som är meningen med livet, utan vad som är livets mening för dig.

Ha en fin tisdag.

Kram från mig.

Min sommar 2025 Läs mer »

Rulla till toppen