Österlen

Det jag längtar mest efter.

Hejsan.

När mina morgonrutiner nu förändrats en smula, så är det hit jag längtar mest när jag är ledig.

På helgen då jag inte direkt har någon tid att passa, så ställer jag därför klockan lite tidigare än vanligt. Allt för att njuta av stillheten och kunna insupa lite av naturens härliga energi.

Just den här morgonen var det alldeles stilla. Inte den minsta lilla vindpust. Fåglarnas körsång var nästan öronbedövande, trots att det ännu var ganska mörkt.

Över sjön låg dimslöjor lätta över vattenytan. En vacker gren från en sälg hängde lekfullt ut och såg ut att spegla sig i den mörka sjön, nyutslagen som den var.

Min kompis, uttern, har jag inte sett till på länge nu. Kanske är han nu fullt upptagen med att skaffa sig en familj eller så tycker han helt enkelt bara att jag svikit honom…

Vid badplatsen var det också tyst och stilla. Inte ens någon morgonpigg fiskare syntes till.

På hemvägen saktade jag in en smula på stegen, jag ville liksom inte att min härliga morgonstund skulle ta slut…

Det gäller att ta vara på de här små fina stunderna, för det är de som är de verkligt stora.

Dagens citat:

Du är inte en mängden, du är en i universum.

Ha det fint.

Annika

Det jag längtar mest efter. Läs mer »

Påsken rusade på, men vi tog det lugnt.

Hejsan.

Österlen var sig återigen ganska likt under den här påsken. Med turisterna på plats här igen och den sedvanliga konstrundan igång som vanligt, så kändes det precis som det brukade igen.

Jag och Stefan valde att hoppa över konstrundan i år. Istället tog vi det lugnt ute i naturen, vi träffade våra vänner, och jag skjutsade hem för min gamla pappa så han kunde fira lite trevlig påsk med sina vänner.

En förmiddag följde hela gänget med mig ner genom skogen till bryggan. Småhundarna verkade extra glada över att ha hela sin flock med i samlad trupp. De snurrade, hoppade och småskällde nästan precis hela vägen.

Doften av ramslök låg tung i luften när vi vek in på stigen mot bryggan. En doft som kickade igång vårkänslorna med råge.

Efter veckans långa arbetsdagar, utan tid för varken bad eller naturupplevelser, så var det gudomligt att hoppa ur kläderna och ta en uppfriskande simtur i det stilla vattnet.

Lilla hunden Penny, som fick finna sig i att vänta på strandkanten tillsammans med Stefan, var smått galen av frustration…

En förmiddagstur som denna är egentligen allt jag behöver för att må riktigt gott!

Dagens citat:

Det är svårt att välkomna vila och varande när vi har kopplat vårt egenvärde som människa till görandet.

När man slutar att jämför sig med vad alla andra gör och istället känner efter vad man innerst inne vill och behöver… ja då mår i alla fall jag som bäst.

Kram Annika

Påsken rusade på, men vi tog det lugnt. Läs mer »

Påskbrunch i Tomelilla.

Hej hej.

Påsken är över och snart har ännu en hel vecka passerat. Vi hade en riktigt skön och mysig påskhelg i år. En av påskdagarna var vi på brunch hemma hos Scott i Tomelilla.

Såklart hade jag tagit med en present åt mitt lilla barnbarn. Det var ett påskägg innehållande en sak jag köpt på mitt nya jobb.  Att jag har ett spännande jobb, det förstod Scott, för finns där små traktorer med tillhörande balpress, så måste det ju vara ett riktigt bra arbete.

Amanda hade gjort en himmelskt god brunchbuffé som vi alla lät oss väl smaka av. Det var bara den ”gula kulan” i ägget som Scott verkligen inte ville ha.

Vi åt, vi pickade ägg och vi hade det riktigt trevligt. Och när ingen av oss orkade en smula mer, då gick vi ut i trädgården i den gassande solen.

Under tiden som tjejerna solade sig, så renoverade Stefan lite på Scotts lekstuga. Scott själv passade på att klippa gräset och emellanåt cyklade han några varv på sin trehjuling.

Jag själv satt mest där i solskenet och bara njöt av värmen och av mina nära och kära. Att se den lille ljuslockiga ”solstickspågen” fara runder i sin trädgård gav mig allt jag kunde önska av dagen.

Dagens citat:

Äkta kärlek börjar när man inte vill ha någonting tillbaka.

Ha en fin lördag. Kram Annika

Påskbrunch i Tomelilla. Läs mer »

Fullmåne och vacker himmel.

Hejsan.

Efter min första arbetsvecka på nya jobbet, så var det underbart att vakna upp tidigt på långfredagsmorgonen och vara helt ledig. I lugn och ro strosa jag genom skogen ner till sjön med den stora månen hängande som en självlysande lampa på himlen.

Mitt hjärta blev alldeles varmt när jag kom fram till sjön och såg att hon satt där på bryggan – min fina badkompis som jag inte träffat på så länge.

Vi badade och drack vårt te innan vi vandrade vidare tillsammans ut på åsstigen.

Det var så härligt att promenera på våra välkända stigar, prata om ”högt och lågt” och bara känna hur axlarna sjönk tillbaka på sin rätta plats igen.

Att vara ny på jobbet är väldigt kul, men såklart även både jobbigt och snurrigt emellanåt. Jag som genast vill vara till nytta, jag får en smula ångest när jag inte med en enda gång kan allting, utan att behöva fråga stup i ett.

Att varva jobb med naturen, det är nog bästa förutsättningen för att orka vara sin bästa version.

Dagens citat:

Vänta inte på en perfekt version av dig själv. Njut av den du är idag.

Ha en fin dag och kram Annika

Fullmåne och vacker himmel. Läs mer »

Våren är både blyg och tveksam.

Hejsan.

Våren smyger fram, både lite blyg och tveksam.

Förra helgen när två döttrar och en liten kille var hemma i Gyllebo hos oss, så trotsade vi den kalla vinden och gav oss ut för att prisa våren.

Vi packade in Scott i den varma, sköna fårskinnspåsen och så satte vi hela paketet i sittvagnen och rullade iväg. Scott njöt av att mysa där i sin vagn och få känna sig liten och omhuldad igen. Stor det blir man ju faktiskt tids nog.

Småhundarna var vilda av glädje och de mer skrek än skällde när vi gav oss iväg. För dem finns det ju inget bättre än att få hänga med ut på små vandringsturer i Gyllebo.

Även om solen sken och vattnet på sjön glittrade som aldrig förr, så var det vinterkallt i vinden. Nog tyckte jag att våren både var en smula blyg och lite feg den här dagen.

Dagens citat:

Om du ser en hare lägga små bruna ägg… Ät dem inte!! Det är INTE choklad!!

Hoppas ni har en fortsatt fin påsk.

Kram Annika

Våren är både blyg och tveksam. Läs mer »

En blandning av vår och vinter.

Hej hej

Morgnarna har varit en blandning mellan kallt och varmt. Lite vinter och lite vår.

Samtidigt som ett tunt pudertäcke av snö låg på marken, så stack skira och saftiga ramslöksblad upp ur fjorårets röda boklöv.

Jag hade hoppat i joggingskorna för att ta en springtur runt sjön för att rensa hjärnan och producera lite sköna endorfiner.

Ett tag framöver kommer jag förmodligen inte hinna med bloggen riktigt som vanligt. Man brukar säga att man är ”mellan två jobb” när man är arbetslös. För mig är det just nu precis tvärtom, jag har hamnat mitt i två jobb. Det är såklart jättekul, men det kräver sin tid, och då får bloggen lite grann stryka på foten.

Men dagarna blir längre och ljusare, så det ska nog gå bra. En runda ut i naturen ger vila och återhämtning och det är nyttigt.

Dagens citat:

Om ekorrhjulet ska sluta snurra, så måste ekorren sluta springa!

Man behöver inte springa i ett ekorrhjul. Ett varv runt Gyllebosjön är nyttigt för både kropp och knopp.

Ha det fin, kram Annika

En blandning av vår och vinter. Läs mer »

Alla behöver vi lite miljöombyte.

Hej hej.

Även om jag älskar mitt Gyllebo av hela mitt hjärta, och oftast tycker att det är den bästa platsen på hela jorden, så måste jag nog ändå tillstå att jag lite då och då mår bra av miljöombyte.

När det här blogginlägget nu publiceras så är jag som bäst på väg till Italien, för några härliga dagar där tillsammans med min dotter. Tyvärr ser det ut som om vi inte alls kommer att ha någon tur med vädret på vår lilla resa, fast det gör inte så mycket. Vädret brukar oftast inte sätta käppar i hjulet för mig, så det ska det inte få göra den här gången heller.

Här hemma i Gyllebo kommer Stefan att hålla ställningarna så länge och se efter alla våra små ”svansbarn”.

Dagens citat:

Lyckan är att skapa ett liv som vi inte behöver ta semester ifrån.

Alla behöver nog någon dags semester och lite omväxling då och då, oavsett hur underbart liv och arbete man än må ha, tror ni inte det? Annars vore det ju som att äta sin älsklingsmat dag ut och dag in.

Ha det gott och kram

Annika

Alla behöver vi lite miljöombyte. Läs mer »

Så mycket sol vi fått i Mars.

Hej hej.

Oboy, så många soliga dagar vi fått hitintills i Mars månad.

På TV hörde jag att man sa att det var något slags rekord i soltimmar under årets Mars månad. Nog kändes det som vi hade gjort oss förtjänta av lite extra soligt väder.

Nästan varenda soluppgång vid bryggan har varit helt molnfri den senaste tiden. Bara en glad måne har lyst upp sjön strax innan den varma solen vaknat till liv.

Förra helgen latade jag till mig en smula. Då hoppade jag över att laga söndagsmiddag och istället lyxa vi till det med att gå ut och äta ”äggakaga” på Svabesholms Kungsgård. Så himla gott!

Ja nog har det varit fina dagar den sista tiden!

Dagens citat:

Låt oss välja vad som ska få plats. För hur vi än vill räkna så har vi bara ett gäng dagar att leva på.

Låt oss välja de glädjeämnen som faktiskt finns – ett gäng dagar försvinner så fort.

Kram Annika

Så mycket sol vi fått i Mars. Läs mer »

Våren och värmen.

Hejsan.

Oj så bortskämd jag känner mig efter den senaste veckans väder. Vår, sol och värme – tre ingredienser som gör varenda dag lite lättare att leva.

En dag i veckan hade jag bestämt träff med min vän för att äta lite lunch och för att vandra i solen en stund. Först jobbade vi på allt vad vi kunde på våra respektive arbeten, och sedan möttes vi vid Kiviks Musteri.

Efter att ha ätit en god lunch på Kärnhuset bestående av torsk och äggsås, så vandrade vi ut vid Hällevik och bort i nationalparken.

På marken blommade blåsipporna för fullt, men även de allra första små vitsipporna hade så sakta börjat att veckla ut sina kronblad.

Det var så härligt att vandra där i solen, att prata gamla minnen och njuta av vårens första små blommor.

Hemma i Gyllebo fick Stefan äta rester till kvällsmat eftersom jag var proppmätt efter lunchen. Istället för matlagning kunde jag mysa med hundarna en stund.

Dagens citat:

Vår värld behöver inte fler egon, utan människor som bryr sig om varandra.

Ha en riktigt fin söndag.

Kram Annika

 

Våren och värmen. Läs mer »

Dessa förtrollande morgnar.

Hejsan.

Dagarna ljusnar tidigare och tidigare nu. Om jag vill hinna se solen gå upp, så får jag krypa ur sänghalmen ganska tidigt.

Även om det kan vara väldigt lockande att bara vända mig på andra sidan och somna om när klockan ringer, så har jag faktiskt aldrig ångrat en enda gång som jag stiget upp i ottan för att se dagen gry.

Eftersom jag numera ska ”klödda” med att ta ögondroppar på morgonen också, så får jag avsätta lite extra tid även för den saken innan jag kan skutta upp och hoppa i kläderna. Fast när jag kommer ner till sjön och skymtar min brygga genom de mörka träden, så känner jag en sådan innerlig glädje.

Ja, jag är nog lite förälskad i den där gamla bryggan…

Eller så har jag blivit kär i uttern, som ofta plaskar lite extra när jag är klar med min badritual.

Att det ligger både kärlek och förälskelse i luften det kunde jag se med egna ögon när ett par talgoxar helt ogenerat var i full färd med att göra nya små ”goxar” mitt framför ögonen på mig.

Som alltid kändes det några grader kallare på andra sidan sjön, och badbryggorna var isiga och frusna. Vackert så det förslog.

Efter en sådan här förtrollande morgon är det alltid mysigt att komma hem och avnjuta frukosten i lugn och ro. Lite barnslig känner jag mig nästan, när jag nu börjat äta rostade mackor med ”vuxen-nutella” på. Det är en pistagekräm som påminner om nutella, men så mycket godare. Mums!

I tider som dessa med krig och oroligheter så känns det så viktigt att unna sig en lugn stund då tankarna bara får stilla sig.

Dagens citat:

Krig är en plats där unga människor som inte känner varandra, och inte hatar varandra, dödar varandra, genom beslut av gamla människor som känner varandra och hatar varandra, men inte dödar varandra …

Det är så sjukt… om man leker med tanken att dessa unga soldater istället hade gått samman och dödat världens alla galna ledare…

Må väl och var rädda om er.

Annika

Dessa förtrollande morgnar. Läs mer »

Rulla till toppen