Österlen

Kanske är Kivik som vackrast just nu.

Hejsan.

Kanske är Kivik som allra vackrast just, precis nu. Nu när äppelträden står i full blom.

Det var förra söndagen som jag fick chans att njuta lite extra av allt det där vackra.

Efter en fullmatad arbetsvecka var jag rejält trött och sliten när söndagen kom. Jag och Stefan unnade oss därför en riktigt lat och skön fridag med lunch på Gustafs på Kivik.

Gustafs på Kivik ligger där som det förr var en bilhall. Det var på den gamla god tiden, då jag som ung tös jobbade i bygghandeln på Stärkan. Men nu är där som sagt en restaurang som serverar verkligt goda pizzor istället.

Sommarvärmen hade kommit till Österlen, så vi kunde slå oss ner där ute i solgasset och bara njuta.

Vi gottade oss av stunden och av maten, innan vi körde hemåt igen för att fortsätta lata oss och njuta av den underbara dagen.

Dagens citat:

Vilken sida ska du visa idag min vän? Den polerade, målade? Eller den där sprickorna syns? Märk väl att det bara är den ena som släpper igenom ljus. Gå ut min vän, gå ut och lys.

Njut av torsdagen.

Kram Annika

Kanske är Kivik som vackrast just nu. Läs mer »

Skogen och små blå förgätmigej.

Hejsan.

Temperaturen har smugit upp någon grad för varje dag, och med den har också blommor och blader slagit ut som en stor explosion.

Jag älskar vilda sommarblommor, och just nu blommar de små söta förgätmigejerna som allra bäst.

Vi smyger ner i skogen en liten runda varje kväll, jag och hundarna.

I skogen känns det så friskt och frodigt, även om jag förstår att vi är ett stort behov av regn nu.

Skogen och de små blå blommorna, det är saker som skänker välbehag i sinnet.

Dagens citat:

Ditt sinne är precis som en fallskärm, det fungerar som bäst när det öppnar sig.

Ha en fin tisdag.

Kram Annika

Skogen och små blå förgätmigej. Läs mer »

Blomsterfröjd.

Hejsan.

Den gångna helgen har verkligen bara rusat förbi, och jag har nästan inte hunnit med någonting här hemma alls. Åtminstone inga sådana där tråkiga ”måsten” som städning och sånt.

Fast det är ändå helt ok, eftersom jag hade en väldigt trevlig helg. På jobbet hade vi nämligen Vårdag i lördags, och det blev en så lyckad och rolig arbetsdag på alla sätt och vis.

Förutom att det myllrade av kunder och besökare, så kom min favoritkille också för att besöka sin mormor och se på Timbersports spännande show!

Efter den där härlig och intensiva arbetsdagen, så ska jag inte sticka under stol med att jag var rejält trött. Väl hemma på lördagseftermiddagen, så orkade jag inte mycket mer än att bara ta en lång skön dusch och sedan lunka runt i min trädgård och stilla lukta på blommorna.

Min vackra rhododendronbuske som jag köpt så liten och späd, blommade som allra finast, liksom det lilla svartplommonet vid orangeriet.

På andra sidan poolen hade de sista magnoliablommorna slagit ut så vackert. Även den sena snöklockan stod som ståtligaste och lyste likt små vita snöflingor mot den mörka stenen i bakgrunden.

Att vandra runt i trädgården efter en dag full med intryck är som balsam för hjärnan. Bara att sitta en stund och njuta av ormbunkarnas roliga form ger skön avkoppling.

Att njuta av blommor och växter är så härligt. Även om det hos mig inte är varken pedant eller ogräsfritt, så finns det fina saker att vila ögonen på.

Ett vilsamt och skönt sätt att avsluta en dag med många intryck.

Dagens citat:

Var noga med vilka tankar du ger näring. De växer och skapar ditt liv.

Goda och positiva tankar ger alltid livet så mycket bättre förutsättningar.

Ha det fint och kram från mig.

Annika

Blomsterfröjd. Läs mer »

Grusvägar och kvigor.

Hej hej.

Trots att det var både lite kyligt och en smula blåsigt igår kväll, så var det ändå en fantastisk försommarkväll.

Ett tecken på att våren är här på riktigt, det är när man skrapar och saltar våra grusvägar här i området. Vi hade fått nytt bärlager på de flesta vägarna i veckan, men inget vägsalt ännu. Kanske är det Putin som sett till så vägsaltet tagit slut, den mannen är ju skuld till mycket!

Ett annat säkert vårtecken, det är när korna släpps ut på grönbete i hagen. Igår såg jag de första svartvita kossorna. De såg så små och lite rädda ut. Jag tror att det var oerfarna kvigor som stod där i buskarna och tryckte.

Innan jag kom hem från min kvällsrunda så övergick himlen i en vackert orangelila färg.

Hemma i trädgården sprang katten Judith runt och verkade vara full av ystra vårkänslor.

Dagens citat:

Vad säger hjärtat – när jag blir tyst?

Vad säger kroppen – när jag blir stilla?

Att lyssna och känna efter ibland är ju tvunget.

Ha det fint, kram Annika

Grusvägar och kvigor. Läs mer »

Kvällsljuset i maj.

Hejsan.

Alldeles extra njuter jag av mina kvällspromenader den här våren. Tillsammans med min lilla hundtriss strosar jag sakta ner i skogen varenda kväll för att koppla av och rensa hjärnkontoret litegrann.

Det känns som om bokskogen är alldeles extra limegrön i år, och ljuset än mer sagolikt än vad jag minns att det brukar vara.

Ganska snart så kommer vitsipporna att vara ett minne blott. Fast på sina ställen lyser de ännu upp stigens kanter, och det är bara så himla vackert.

Nu är vi inne i den där tiden som man brukar kalla för ”mellan hägg och syren”. Och visst är det ljuvligt när häggen blommar, och när vi har syrenernas tid framför oss.

Samtidigt har körsbärsblommorna också slagit ut och även en massa hagtornsbuskar blommar just nu.  Underbart.

En morgon då jag gick en runda i trädgården blev jag så glad, jag hörde nämligen årets första näktergal. Efter att ha sviket oss i fjor så var han äntligen tillbaka igen. Och alldeles extra mycket tycker näktergalen om snåriga buskar, som tillexempel hagtorn. Extra rädda om täta buskar tycker jag nog vi bör vara, för att få njuta sommarens vackraste sångfågel.

Dagens citat:

Vik mjukt ihop föreställningarna om vad du borde. Vara. Varit. Vik undan de största livslögnerna du burit med dig. Klä dig i det som väcker dig. Din glädje. Din lust. Omhulda dig av tröst. Gråt tills du gråtit klart. Skratta som om källan är oändlig.

Ha en riktigt fin fredag, och utgå tvärsäkert från att siffran 13 är ett turtal och ingenting annat!!!

Kram Annika

 

Kvällsljuset i maj. Läs mer »

Sovmorgon är överskattat.

Hej hej.

Förra helgen fanns det äntligen tillfälle för mig att ta en lång härlig tur ut i skogen tidigt i gryningen.

När klockan ringde redan klockan halv fem på söndagsmorgonen så var jag på vippen att bara stänga av ljudet, vända mig om  och somna om. Men så kom jag på andra tankar… Egentligen tycker jag ju att sovmorgnar är väldigt överskattade.

När jag väl kom ner till bryggan så var jag så tacksam att jag inte föll för den där första impulsen att ta sovmorgon. För alltså!!, vilken underbar morgon det blev. Träden hade slagit ut i den vackraste gröna nyansen man kan tänka sig, och morgonen var helt stilla och fridfull.

Dimman strök sakta över vattenytan och de vita björkstammarna speglade sig så vackert i vattnet på andra sidan sjön.

När solen kikade upp över trädtopparna vandrade jag sakta hemåt igen.

När jag närmade mig badplatsen hörde jag årets första gök en bit bort i skogen.

Ja även om det ibland är skönt att sova ut på morgonen, så är det alltid så värt att stiga upp tidigt och få uppleva morgnar som den här.

Dagens citat:

Förringa aldrig en blygsam start. Förstora aldrig ett litet misstag. Förkasta aldrig en långsam resa – åt rätt håll.

Ha en fin dag och kram från mig.

Annika

Sovmorgon är överskattat. Läs mer »

Mormors nya jobb.

Hejsan.

Ja, som ni kanske har förstått så har jag ett nytt jobb nu, förutom mitt vanliga arbete på kontoret här hemma.

Mitt nya jobb är på Lokalföreningen i Brösarp, där jag vikarierar i varumottagningen.

Jag trivs väldigt bra här på ”Luckan”, särskilt som de flesta av mina arbetskollegor är välkända för mig sedan tidigare. Ja, det känns lite som att vara på hemmaplan igen.

En kille som också verkar trivas med mitt nya jobb, det är barnbarnet Scott. När det stod klart för honom att det fanns en massa roliga saker på mormors nya arbete så ville han genast åka dit och hälsa på.

Utrustad med tjock och välfylld Pippi-börs, så kom han och mamma Amanda  på besök strax innan jag slutade i fredagskväll.

Oj oj så mycket saker där var att välja på. Efter att ha tvekat och ändrat sig en massa gånger, så fick vi gå en sväng i affären för att tänka igenom lite på vad som egentligen var bästa köpet. Det var då han hittade till sin absoluta drömavdelning –  nämligen ”skog & gräs”!! Ja hörni, vem skulle inte önska sig en liten trädgårdstraktor egentligen!?

Det blev en liten grön leksakstraktor för Scott till slut, innan vi körde hem till Gyllebo för lite fredagsmys tillsammans med moffar Ginko.

Men redan på lördag tror jag att lille Scott återvänder till mormors jobb. Då är det nämligen Vårdag på ”Luckan”, och lite extra erbjudande och jippo utlovas. Alla hälsas välkomna såklart. Du också!!

Och när ni ändå är i Brösarp så kan ni passa på att ströva en runda på backarna och njuta av gullvivornas blomsterprakt. De står nog som allra finast nu. Kanske väljer ni en tur på Backaleden?

Hoppas att vi ses.

Dagens citat:

Var en uppmuntrare! Världen har så gott om kritiker redan…

Ha en fin tisdag och kram från mig, Annika

Mormors nya jobb. Läs mer »

Dimma och ljusgrönt.

Hejsan.

I förra veckan när Andréa var hemma i Skåne några dagar, så var jag ledig från jobbet på onsdagen för att gå till ögonmottagningen igen. Tack vare det så hann jag träffa min tös lite extra den morgonen.

Vi hade bestämt oss för att gå ut i gryningen och vandra ner till bryggan tillsammans. Vädret var ganska kyligt och en tät dimma låg över sjön och hela landskapet.

Trots att det var riktigt grått och mulet den här morgonen, så var det fantastiskt vackert på något mystiskt vis.

Vid bryggan hoppade jag i vattnet och tog mig en simtur i det tolvgradiga vattnet. Efteråt drack vi vars en kopp ingefärste och lyssnade på vårens alla underbara ljud.

Bokskogen hade så sakta börjat grönska alltmer och det var så fint med allt det ljusgröna ihop med det gråa vädret.

Längs med stigen lyste fortfarande vitsipporna upp i allt det gröna.

Dagens citat:

När tjälen släpper. Plocka upp lite jord. Håll i det en stund. Det är inte smuts. Det är ursprung.

Ha en fin måndag och kram Annika

Dimma och ljusgrönt. Läs mer »

Kvällspromenad och de små råttorna.

Hejsan.

Vilka underbara kvällar det varit den senaste tiden.

Vitsipporna blommade för fullt och kvällssolen värmde behagligt när vi gick ner i skogen för att gå kvällsrundan med hundarna.

De första skira bokbladen hade börjat slå ut och små blåa violer prydde stigens kant där vi gick.

Hundarna var uppspelta och lyckliga – lyckligt ovetande om vad som väntade dem…

Vad de små hundarna inte visste, var att där hemma väntade ett välbehövligt bad på dem allihopa.

Det här med att bada är inget som någon av dem är särskilt förtjusta i. Ändå tycks det som om de efter badet blir fulla av livslust och glädje. Likt små våta råttor springer du i full färd runt i huset och hoppar och studsar när de blivit våta. Samma visa varenda gång.

Så himla gulliga!

Dagens citat:

Att en dag

i den ovissa vårens tid

ändå säkert veta

i vitsippsbacken

under de snart utslagna bokarna

äntligen

alldeles säkert veta

att detta bländvita

som ligger uthällt i gräset

är inte snö inte snö

inte snö

Kram och hejdå Bloggen.

Annika

Kvällspromenad och de små råttorna. Läs mer »

En stund att andas.

Hejsan.

Efter snart tre veckor på nya jobbet så börjar jag känna mig lite mer hemmastadd med mina uppgifter. Jag trivs väldigt bra och mina arbetskamrater är underbara allihopa… fast det visste jag ju innan!

Mitt jobb är ibland lite tung och svettigt, vilket passar mig väldigt bra. Att röra mig fysiskt gillar jag ju, (även om jag inte  riktigt gillar att gå på gym). Nu får jag förhoppningsvis lite gratis armstyrka och gäddhänget försvinner. Win-win!

Och alldeles extra underbart är det nu när helgen kommer. När jag tassar genom skogen ner till bryggan och känner hur allting bara får stilla sig. En stund att bara andas och reflektera.

Det man inte ser varje dag, det uppskattar man än mer, och precis så känns det med mina morgonbad nu.

Fast den här helgen blir det ingen sjö, ingen brygga och inte något morgonbad för min del. Nej, den är helgen kommer jag att göra Stockholm otryggt, och jag längtar!! Jag ska hälsa på min ”veterinärdotter” och fira hennes födelsedag. För första gången på väldigt många år så har jag chansen att få fira dagen tillsammans med henne själv!!

Förra året firade vi hennes dag så HÄR.

Dagens citat:

Ibland behöver du bara  slappna av, släppa taget och ha tillit till att livet leder dig rätt.

Ha det bäst och njut av våren var ni än är.

Kram Annika

 

En stund att andas. Läs mer »

Rulla till toppen