Österlen

Springrunda och lite boktips.

Hejsan.

En solig morgon valde jag att hoppa i springkläderna och ta en lite snabbare tur runt sjön, istället för min vanliga vandring.

Någon morgon känns det både skönt och lite lyxigt att äta frukosten hemma vid braskaminen istället, för att sedan bara hoppa i joggingskorna och ge mig av. Det känns så lätt och befriande.

Fotona i det här inlägget har jag förstås tagit någon dag innan, för när jag springer ger jag mig inte tid till att ta sådär mycket bilder. Då bara springer jag och njuter fullständigt av det istället.

På min springrunda la jag märke till att den lilla blåsippan i backen börjat blomma nu. Kanske kommer jag att stanna och föreviga den en annan dag, trots att jag gjort det så många gånger tidigare… För det är något märkligt med våren, man blir liksom lite gladare för varje vår man får uppleva.

När jag inte jobbar eller lufsar runt i skogen och njuter av naturen, så händer det att jag lyssnar på någon ljudbok. Senast i raden av böcker som jag lyssnat på är boken ”Ärren bär jag med stolthet” av Emma Schols. En gripande dokumentär om hur en ung mamma går genom eld för att rädda sina sex barn.

Innan den, så lyssnade jag på en ”feelgoodroman” med en svag strimma av dysterhet i. Den heter  ”Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt” av Gail Honeyman.

Att varva rörelse med vila och avkoppling det är ett säkert kort till att må bra tycker jag. Lite motion och ibland en god bok.

Dagens citat:

De två viktigaste dagarna i ditt liv är… Dagens då du föds och dagen du förstår varför.

Ha en härlig dag och kram.

Annika

Springrunda och lite boktips. Läs mer »

Bara jag och uttern.

Hej.

Det var en extra vacker morgon. Det var kallt med en svag östanvind, men så ljuvligt med den hoppfulla fågelsången som nu ökar för varje dag.

Temperaturen i vattnet hade stigit till över 4 grader. Även om 4 grader såklart också var ganska kallt, så var den där riviga och riktigt bitiga känslan borta. Lite mumsiga nötter och hett te efteråt blev som pricken över i:et.

Efter en tyst och alldeles stilla stund, ensam på bryggan, så packade jag ihop mina saker och begav mig vidare på min morgonvandring.

Det var då jag såg honom igen. Uttern som jag träffat på ganska många gånger nu. Långt borta satt han på en trädstam och kikade länge på mig där jag stannat mitt i steget för att inte skrämma bort honom.

Helt orädd kilade han sedan över trädstammen och ner i vattnet för att simma mot mig och sedan in i vassen. Han passerade mig helt lugnt precis där jag stod intill vattenbrynet. Jag fick nästan känslan av att när han såg att det ”bara” var jag, så behövde han inte gömma sig utan han kunde bara orädd fortsätta med sina planerade morgonbestyr.

Att komma såhär nära och få uppleva vilda djur på riktigt, det är en så häftig och obeskrivlig känsla. Den bästa upplevelsen på hela dagen.

Dagens citat:

Om det fanns drömmar till salu, vilken skulle du köpa?

Jag skulle definitivt kunna betala pengar för drömmen om att bli kompis med en vild utter.

Ha det bra och kram Annika

Bara jag och uttern. Läs mer »

Jag älskar kärr och våtmarker.

Hejsan.

En solig eftermiddag blev det en lugn vandring runt sjön, för mig och hundarna.

Det blev Pennys första varv runt sjön. Såklart bar jag henne i famnen lite då och då, för att hon inte skulle trötta ut sina små valpben alltför mycket.

Det var en molnfri dag med en alldeles knallblå himmel.

På egendomarna runt om Gyllebo finns det massor av våtmarker och kärr. Jag älskar verkligen det. Det är så vackert med de här kärren. De ger liv till så mycket insekter och andra djur. Grodor, ormar, sländor, mygg ….

Även om jag kanske inte älskar de där myggen mest av allt, så älskar jag verkligen att kika på sländor, fjärilar och andra småkryp som gärna bor vid de här våtmarkerna.

Som en konstrast till sköna skogspromenader så har jag varit med ”gänget” på Gekås i Ullared. Som alltid hade vi en trevlig dag med massor av skratt, men också en del allvarliga samtal om trista saker. Hemma i Gyllebo passade Stefan alla hundarna och så lagade han till en riktigt gourmetmiddag åt sig själv 😉

Dagens citat:

Den som vill sänka andra människor borde istället gå till botten med sina egna problem.

Det finns en viss herre i öst som definitivt borde gå till botten med sina egna problem…

Ha det gott och kram Annika

Jag älskar kärr och våtmarker. Läs mer »

Ljuva vårvinterdagar.

Hej hej

Vilken fantastisk vårvinter det har varit här nere i söder den senaste tiden.

Morgnarna har varit riktigt kalla med fler minusgrader. Nere vid bryggan har änderna nu blivit fler och fler. Skräckslagna tog de till flykten när jag kom pulsande i de torra löven med min ryggsäck den här bedårande morgonen.

Så fort solen stigit upp så har man kunnat ana hur varmt och skönt det kommer att bli uppåt dagen. Tänk va, vilken skillnad det kan vara. I fjor låg isen envist kvar på sjön och våren kändes då väldigt långt borta och nu känns våren väldigt nära.

Det har varit så vackra morgnar. När de första varma solstrålarna träffar de nakna trädstammarna blir det så otroligt fint. De där två träden som står vi bäcken var extra fina den här soliga morgonen. Träden som står där sida vid sida och som jag tycker ska heta ”gammal och ung”. Visst är de fina tillsammans, som om de stöttar varandra.

På mina luncher har jag suttit ute på verandan och solat mig en liten stund flera dagar nu. Hundarna tycks också älska den varma solen som värmt oss så skönt.

Dagens citat:

Lev ditt liv precis som du vill, drömmer om och längtar efter. Om tre generationer vet knappt någon om att du ens existerat.

Lev så att varje dag räknas. Kram Annika

Ljuva vårvinterdagar. Läs mer »

Vilsamt för kropp och själ.

Hejsan.

Dagar med vackra soluppgångar och klarblå himmel de verkar bara avlöser varandra just nu. Det är så njutbart och behagligt.

Att gå till sjön och sitta på bryggan känns så vilsamt för både kropp och själ. Det bli en stunds avkoppling från allt jobbigt brus som vi alla matas med från olika håll just nu.

Jag älskar mina bad och att det är nyttigt för mig, ja det känns i varenda liten cell i min kropp.

Det finns så mycket vi alla kan göra för att stärka vårt mående och vår hälsa. En sak som jag tyvärr inte kan påverka ett enda dugg, det är min ögonsjukdom som jag just nu oroar mig lite mer för igen. Min diagnos är glaukom, alltså grön starr. Tyvärr har det nu blivit sämre igen. De ögondroppar jag tagit i tolv år för att sänka trycket och förhindra synnerverna att påverkas ytterligare,  verkar nu inte fungera längre. Självklart är jag livrädd och känner mig därför extra orolig för att göra sånt som är ansträngande för min syn. Jag märker att mitt arbete vid datorn känns jobbigare nu och därför blir det kanske lite bloggpauser här ibland… ja, så vet ni ju varför.

Nu får det vara nog med dysterheter här. En fantastisk sak i mitt liv just nu, det är att min dotter, Andréa, är hemma i Sverige igen. Hon ska jobba ett tag som veterinär i centrala Stockholm och att ha henne i Sverige igen känns så fantastiskt. Hon mellanlandade hos oss i helgen, och med sig hade hon en underbart god sylt från pojkvännen. (Thanks Marty♥) Vi njöt av en god och mysigt frukost med ”himmagjord” sylt direktimporterad från Kanada.

Att höra hennes lite hårda humor när jag själv kände mig rädd och orolig för att bli blind, det var såååå  nyttigt och stärkande…

-mamma, att du inte passar på att gå någon utbildning nu medans du kan se… lär dig blindskrift till exempel…. Sedan skrattade vi så tårarna rann. Allting blir bättre när man ser med humor på det! Det blir åtminstone inte sämre.

Dagens citat:

Du kan leva ditt liv på ett av två sätt: antingen gnälla över vad du inte har eller vara tacksam över vad livet gett dig. Det är ditt val!

Ha det fint och kram.

Annika

Vilsamt för kropp och själ. Läs mer »

Vårens första sippa.

Hejsan.

Igår var vi på lite vårspaning i nationalparken.

Solen strålade från en klarblå himmel, även om det var ganska kallt i skuggan.

Vi var ute för att kika lite extra efter de där första små blåa sipporna som trivs så bra i den steniga delen av parken. Blåsipporna.

Jajamensan, nog hittade vi dem alltid.

Våra tre hundar njöt också av att vara på blåsippsspaning.

Lilla valpen Penny hade blivit så duktig på att gå i koppel och hon  hängde lätt med på vår promenad.

Visst är det härligt när de här första vårtecknen börjar dyka upp!

Dagens citat:

Lägg dig till med naturens tempo. Hennes hemlighet är tålamod.

Tyvärr fick det bli en lite kort och torftig text idag, då mina ögon och min syn inte riktigt är med mig just nu…

Ha det gott.

Kram Annika

Vårens första sippa. Läs mer »

Vilket ljus.

Hejsan.

Det är något alldeles särskilt med ljuset som är nu i mars och i april. Kanske beror det på att träden ännu inte fått några blad och solljuset därför kan flöda fritt genom grenverket.

Trädens nakna stammar och grenar blir så vackra i det varma gryningsljuset. Just den här morgonen värmde solen mitt ansikte så himla skönt. Även om det var kallt och frost på alla små buskar så kändes det varmt av solstrålarna.

Mitt morgonbad var så friskt och uppiggande så hjärnan för en stund kändes klar som kristall. Morgnar som den här ger så mycket energi och glädje.

Dagens citat:

Din ångest inför morgondagens problem gör inte att problemen försvinner, men den stör dagens sinnesro.

Njut av dagen och kram från mig

Annika

Vilket ljus. Läs mer »

En grå morgon med familjen Svan.

Hej hej

En morgon i förra veckan var rysligt grå och mörk.

När jag satt på bryggan och drack mitt morgonte kunde jag en bit bort se hur ”vår utter” raskt kilade över isen. Han sprang från den ena sidan av sjön till den andra. Avståndet var alldeles för långt för att ens ta upp kameran, men så himla roligt att nu veta säkert vad det är för kompis vi har här.

I en annan del av sjön låg 14 vackra svanar  och plaskade glatt med vingarna.  Det såg ut som om de var i färd med att ta sig ett tidigt morgonbad. Eftersom det fortfarande var ganska mycket is på sjön, så hade svanarna delat upp sig och låg 7 stycken i vars en liten vak.

Lite längre ut där det var mer öppet vatten låg hela ”flocken gås” och skränade och skrek. Naturen är förunderlig, och alltid är det något nytt att uppleva.

Så vill jag avsluta det här inlägget med en lite kornig mobilbild på mina tre älsklingar. Alltså, vilket gäng de har blivit, de där tre!

Dagens citat:

Kom ihåg: att när du glider ner längs livets vindlande trappräcke så kommer det emellanåt dyka upp en person, lika charmerande som en träflisa i röven. Avlägsna då bara försiktigt det svidande problemet och glid vidare.

Det där har vi nog alla varit med om, personer som dyker upp i livet som någon slags ful joker… Istället får man då njuta av de omtänksamma människor man har, och som bara är som balsam för själen. Värre är det med människor i ledande ställning som förpestar en hel värld. Huhhh…

Ha det bra och kram.

En grå morgon med familjen Svan. Läs mer »

Aldrig för gammal för en saga.

Hejsan.

Min morgon var lika vacker som en saga. Så där så man nästan får nypa sig i armen.

Ja, den här morgonen var ljuvlig och nästan lika bedårande som Lisa Aisatos underbara illustrationer. Tekningar som jag för länge sedan förälskat mig i. Lisa är en norsk bildkonstnär, som gör de mest fantastiska bilderna ni bara kan tänka er.

Första gången jag såg en teckning gjord av Lisa, var när min dotter visade mig en bild föreställande en flicka som njöt av regnet. ”Den här bilden får mig att tänka på dig mamma, sa min dotter”. Allt sedan dess har jag älskat alla Lisas underbara konstverk.

Jag har unnat mig en plansch av Lisa, som jag har i sovrummet. Det är en teckning som gör mig extra glad och lycklig.

En kväll kom min underbara vän hem till mig. ”Jag har en sak till dig, sa hon bara”… Alltså, det där var inte bara vilken sak som helst, utan en hel fin bok med många av Lisas fantastiska teckningar i. Som en sagobok för alla åldrar. Åhhhhh…. jisses så glad jag blev♥

Jag blev så glad, så jag är rädd att jag inte riktigt uttryckte exakt hur glad jag egentligen blev. Alltså, finaste du – TACK!!!

Livets alla färger kommer jag att kika i ofta, väldigt ofta. Som en sagobok som bara blir bättre ju äldre man är.

Dagens citat:

Människor som strålar inifrån behöver ingen spotlight.

Jag har en sådan vän, hon är nästan självlysande ska ni veta.

Ha det fint och kram

Annika

Aldrig för gammal för en saga. Läs mer »

Ny fin lekplats i Östra Vemmerlöv.

Hej hej

Senaste när mitt barnbarn var hos oss och hälsade på, så passade vi på att inviga byns nya fina lekplats.

Det är en riktigt fin liten lekplats där det finns nästan allting som man kan önska sig, om man är leksugen och har massor av spring i benen. Gungor, rutschkana, sandlåda, klätterställning…

Den här dagen hade vi tagit bilen för att komma hit. Fast till sommaren ska vi ta cyklarna och packa med oss lite mat i cykelkärran. Kanske lite gott kött att laga på grillen som finns här.

Såklart blev vi hungriga även den här dagen. Som tur var hade vi kokt korv som vi hade med oss på en termos och såklart sugrörsdricka.

Lille Scott hade bråttom. Snabbt förkunnade han att han var mätt och leken fortsatte.

Scotts utlåtande var att rutschkanan var roligast av allt. Jag och ”Morfar Ginko” fick minsann lägga på en rem för att hinna med att och både lyfta och fånga den lille pågen som rusade fram i ett rasande tempo.

Jag hoppas verkligen att många kommer att utnyttja byns lilla lekplats, och att den får vara lika fin och fräsch som den är nu.

Dagens citat: 

Det vi får är det vi lever av. Det vi ger är det vi lever för.

Ha en bra dag.

Kram Annika

Ny fin lekplats i Östra Vemmerlöv. Läs mer »

Rulla till toppen