familjen

Kvalitetstid med min Andréa.

Hej hej

Nu när ni läser det här så har min ”Kanadaunge” återvänt till andra sidan Atlanten. Hennes tid här hemma gick som vanligt alltför fort. Lika hastigt som hon kom, lika fort var hon sedan borta igen.

Strax efter hon varit på sin veterinärkongress i Göteborg, så åkte hon iväg igen. Det var dags att rocka loss med vännerna på Sweden Rock. Efter fem dagar på rockfestival kom hon sedan tillbaka hem till oss igen. Med sig hade hon tidernas vinst. Det var ett stort fint hylsnyckelset från Bacho . Hon hade, av alla tusentals människor där på festivalen, lyckats vinna högsta vinsten på ”mekanisk tjurridning”. Inte nog med det, hon provade även nästa dag att rida westernridning på den konstgjorda tjuren, och tro det eller ej, men hon vann då återigen högsta vinsten – ett likadant fint verktygsset från Bacho (fast det skänkte hon till sin vän).  Ja, det bor nog en äkta cowboy i den där tösen.

När hon i fredags kom hem till Gyllebo så passade vi på att ha en riktig myskväll tillsammans ute i vårt orangeri. Vad gjorde det att det var både kallt och blåsigt? Vi tände helt enkelt bara en brasa i den gamla kaminen och satt sedan där och hade det gott tillsammans.

Vädret har inte direkt varit somrigt den gångna veckan. Vattnet i sjön var bara 16 grader varmt och ett stilla regn föll, trots att det utlovas ”torrevär” (torr väderlek) dagen innan. Fast det var ändå mysigt med ett  dopp. Man känner sig både busig och ungdomlig när man badar då det regnar.

För en dryg vecka sedan var det hela 11 år sedan min mamma Ingrid gick bort i cancer. Jag minns den dagen som om det var igår. Närvaron av min mamma känns fortfarande så väldigt tydlig. Jag minns henne i nästan allt jag gör här hemma, och jag är henne evigt tacksam för alla saker som hon lärt mig.

Jag och Stefan passade på att sätta några nya sommarblommor på graven i Brösarp. ♥

Dagens citat:

För allt du gick miste om, fick du något annat istället. För allt du kommer att få, går du miste om något annat istället.

Man kan inte få allt i hela världen eller vara överallt på samma gång. Först när man känner sig nöjd med det man har, så kommer man att bli lycklig.

Ha det fint.

Annika

 

Kvalitetstid med min Andréa. Läs mer »

En helg med barnbarnen.

Hejsan.

Förra helgen blev det nästan en hel helg med barnbarnen. Min dotter jobbade och när det ingår helgjobb i schemat så kräver det att man har en familj som kan ställa upp. Såklart gör vi allt för att hjälpa till.

Glad och tacksam var jag över att min yngsta dotter hörde av sig och sa: jag kommer och hjälper dig med pojkarna mamma. För hur det än är, så blir det lättare om man är ett par stycken som kan hjälpas åt med passning, lek och matlagning. Och grabbarna älskar dessutom sin lilla moster Emmy väldigt mycket.

Den aktivitet som var allra roligast den här helgen, det var nog rallykörning runt poolen. Fortare och fortare gick det för de båda killarna. Plötsligt hörde jag hur Scott skrek rakt ut när hans traktor nästan gjorde en helomvändning i en av kurvorna: ”vilken jävla sladd”… När man gör sitt livs första rejäla sladd, ja då kräver det också kraftord minsann. Skrattande tittade vi alla på varandra, för jag tror nog att det även var första svordomen från honom, åtminstone här hemma hos oss.

Vi gjorde en liten paus i rallykörningen för att gå en sväng ner till sjön. När pojkarna är hos oss så brukar även Scott få åka i en vagn, trots att han nu börjar bli en stor pojke och nog hade klarat att gå dit själv. Det får helt enkelt vara lite extra mysigt när man är hos mormor, trots att man råkar vara storebror.

Visst var det gulligt när de båda bröderna sedan ville att vi skulle köra nära så de kunde hålla varandras händer.

Varken luften eller vattnet var särskilt varmt den här dagen, men en liten stund fick pojkarna springa i strandkanten och leka och busa.

Efter att ha blivit både blöta och skitiga så var det mysigt för pojkarna att bli inlindade i vars en gosig filt och sedan sakta åka hem till ”mormors hus” igen.

Dagens citat:

Till slut kommer vi alla att bli berättelser i någon annans liv.

Jag hoppas att jag kommer att bli fina och glada berättelser i mina barnbarns liv, då de själva är gamla och har egna barnbarn.

Ha en fin söndag och kram.

Annika

En helg med barnbarnen. Läs mer »

Till morsdag kom hon hem från Kanada.

Hejsan.

Som den finaste morsdagspresent så kom min äldsta dotter hem från Kanada förra söndagen. Efter nästan ett helt år, så var det underbart att få se henne igen. Såklart blev jag glad över att mina andra döttrar också kom hem. Men mest lycklig var jag nog över att se de tre systrarna tillsammans igen.♥

Fast den långa flygresan krävde någon timmes vila för Andréa,  innan vi kunde samlas till kvällens middag allihopa.

Förra morsdagssöndagen så var det inte bara jag som skulle firas, det var ju även Stefans födelsedag och även han blev överraskad med paket.

Med en stor skål hemmagjord potatissallad och olika godsaker på grillen (till både köttätare och vegetarianer) så blev det en enkel men riktigt god söndagsmiddag.

Nu var det ju inte bara jag som skulle fira att det var alla mammors dag, även lilla Amanda är ju en mor och hon förtjänade också att bli gratulerad.

Jag fick en biljett till konserten på Christinehofs slott i sommar, och det ska verkligen bli roligt att återigen få åka dit och njuta av härlig musik en sommarkväll. I Amandas paket låg det gulligaste lilla armband man kan tänka sig.

Sedan var det dags för kaffe och tårta. På buffébordet dukade vi upp hela två jordgubbstårtor den här söndagen. Min käre svärson kom ju också med en tårta, så vi fick dela upp och skicka tårta med gästerna hem.

För första gången på väldigt, väldigt länge, så var vi alla samlade här en morsdag. Det kändes otroligt fint♥

 

Dagens citat:

Att gnälla är lika välgörande som att skutta in i duschen med en påslagen hårtork.

Jag gnällde absolut inte över den bästa morsdagen på länge. Lille Nico, däremot, han råkade springa barfota över några brännässlor så han hade all anledning att få gnälla lite.

Ha det fint och kram Annika

Till morsdag kom hon hem från Kanada. Läs mer »

Första barfotadagen.

Hejsan.

För ett par veckor sedan var det dags för barnbarnen att vara här hos oss i Gyllebo en hel söndag igen. Från tidig morgon och nästan till ”Bolibompadags” var de här.  Med helgarbetande föräldrar så är det annars inte så lätt att få ihop livspusslet, utan att övriga familjen ställer upp och hjälper till. Såklart är pojkarna alltid välkomna till oss.

Det blev en helt fantastisk dag, med strålande sol. Vi gick ut i trädgården nästan direkt efter frukosten, och sakta steg temperaturen så mycket att Scott kastade av sig både strumpor och gummistövlar.

Dagen gick så fort, så fort. Att hitta på lekar och sysselsättning för småfolk är så mycket enklare när man kan vara ute och leka. Från vår friggebod hämtades bortglömda saker som återigen fick nytt liv. En bortglömd bilbana blev som pånyttfödd och väldigt rolig. Och när det är årets första barfotadag då hör det till att man får äta glass i trädgården.

När lekarna var slut och bilbanan blivit uttjatad då försåg jag pojkarna med vars en diskborste och en liten hink med vatten. Det var att förena nytta med nöje och det blev ett utmärkt tillfälle att tvätta gummibåten ren.

Inte en enda gång på hela dagen ville någon gå in och titta på TV, utan vi hade fullt upp med aktiviteter utomhus. En stund var vi inne för att äta lite lunch, men sedan ville alla ut igen. Våren är en ljuvlig tid, och den gör gott för både stor och liten.

Boktips

Jag har lyssnat på ännu en bok av min favoritförfattare Kristin Hannah. Den här boken hette ”Sanningens ögonblick” och var en mysig och fin bok att lyssna på.

Dagens citat:

Det är inte berget framför dig som nöter ner dig – det är sandkornet i din sko.

Ett enda litet sandkorn kan ställa till med stora bekymmer om det får ligga kvar och skava – detsamma gäller med små problem och konflikter.

Ha en fin dag.

Annika

Första barfotadagen. Läs mer »

Jag gjorde en tavla.

Hejsan.

Jag hade en så himla mysig helg tillsammans med två av mina döttrar. I fredags åkte jag och Amanda in till Malmö, till yngsta grynet Emmy.

Vi hade anmält oss till något som hette ”Sip & Create” (eller på svenska – Skåla & Måla) och det gick ut på att vi skulle lära oss att måla en tavla under trevliga former. Kvällens tema var bröst.

I Malmö öste regnet ner, men det gjorde inte så mycket, vi var lika glada för det. Vi blev bjudna på alkoholfritt bubbel med tilltugg, fast de allra flesta hade egna alkoholhaltiga drycker med. Så allteftersom kvällen gick så blev stämningen bättre, sorlet högre  och alla blev snäppet gladare.

Med hjälp av en ledare så blandade vi kulörer för glatta livet. Vi skålade och målade och det slutade med att vi allihopa, efter tre timmars kreativitet, stod med vars en tavla föreställande bröst i alla de former.

Sedan tog vi bussen hem till Emmy där jag och Amanda trötta kröp ner i hennes gästsäng.  Trots att jag höll mig till alkoholfritt kvällen före så vaknade jag upp med en smällande huvudvärk.

Vädret var underbart, så vi tog en skön morgonpromenad i Malmö. Frisk luft är alltid bra för huvudvärk.

Där, på andra sidan Skåne, så brukar våren ha kommit en bit längre än hos oss på Österlen.

Efter en skön promenad gick vi hem för att äta frukost. Promenad och mat gjorde susen för min skallebank. Allt eftersom så lättade det en smula.

Vid middagstid kramade vi Emmy ”hejdå”, och tog våra alster och styrde kosan österut.

Nu är vi alla tre sugna på att skapa fler tavlor… Vi får väl se hur det blir med den saken…

Dagens citat:

Den är konstnär nog som gjorde en annan människa lycklig.

Ingen av oss är kanske någon Rembrandt, men fy bubblan så kul vi hade. Tack tjejer för en så mysig kväll♥

Ha det gott och kram.

Jag gjorde en tavla. Läs mer »

Boktips, starar och kalas.

Hej hej

Vår yngsta dotter fyllde år för ett par veckor sedan. Då hon bor och pluggar i Malmö så tyckte vi alla att det fungerade bäst med ett kalas ”här hemma”.

Att fixa en liten födelsedagsfest för nära och kära är alltid mysigt, och det här kalaset var inget undantag. Vi hjälptes åt att göra lite matiga pajer och annat småplock. Tårtan hade jag förberett kvällen innan.

Fantastiska, fina Emmy, hon är verkligen värd att firas lite extra, även om hon inte ”fyller jämnt” förrän nästa år. Emmy och jag ”nollar” båda samma år, så 2025 kan vi kanske slå ihop våra dagar och fira stort med pompa och ståt… Men det är nästa år det, så vi får se hur vi väljer att fira våra 90 år.

Värmen och våren segar på. Ännu är det kallt och inte så inspirerande att fixa i trädgården. Istället har jag mest smugit med kameran på de nyanlända stararna. Varje år blir jag lika glad när jag ser hur den ena holken efter den andra blir bebodda. Snart råder det babyboom i trädgården.

Boktips

Idag vill jag verkligen tipsa om en bok som heter ”Tranorna flyger söderut” av Lisa Ridzén. Det är en bok om en åldrande man, hans relation med sonen och en kamp om att få bestämma över sitt eget liv. Boken  är berättad med ett vackert vemod och för mig fanns det så mycket igenkänning från mina egna sista år med min egen pappa. Att ljudboken sedan var inläst av Lennart Jähkel gjorde att den fick ytterligare en extra känsla. Jag gillade den här boken väldigt mycket.

Dagens citat:

Ett människoliv är inget mer än ett kort ögonblick som vi lånar av tiden.

Ha en fin onsdag.

Annika

Boktips, starar och kalas. Läs mer »

Barnens favorit

Hejsan.

Påsken är här och Österlen blommar yrvaket upp ifrån sin vinterdvala igen.

För ett par veckor sedan var barnbarnen här för att blir passade då båda deras föräldrar arbetade. Som alltid fanns mycket på pågarnas önskelista, saker som de vill göra när de kom hit. En grej som de pratat om hela vintern, det är att åka till Gunnarshög. Även om de ännu inte riktigt öppnat där för säsongen, så hade jag fått nys om att några barnsaker var framställda på gårdsplanen utanför caféet. Vi chansade och körde dit.

Det var två överlyckliga pojkar som gick loss  med de traktorer som fanns. Stefan och jag frös så vi skakade i den bistra vinden, men vi blev såklart varma i hjärtat när vi såg grabbarnas glädje. Ja, nog älskar vi alla både raps och Gunnarshögs gård alltid!

Hemma igen fick vi tända fyr i kaminen för att få uppvärmen. Scott och Nicolaj lekte med alla de små bilarna som knutits ihop med ett tunt snöre, medan ”Moffar Ginko” mös med lilla hunden Molly i knäet.

När lekarna blev alltför vilda så åkte pojkarna i finkan 🙂

… och har de båda inte rymt, så sitter de kanske kvar där ännu…

Dagens citat:

I livet finns inga återvändsgränder. Det är bara att snedda, gena, hoppa eller gå vidare.

~D S Ahlander~

Jag önskar er alla en fortsatt Glad Påsk

Kram Annika

(jag framför husets bästa uppfinning – vårt hundbad)

Barnens favorit Läs mer »

Semmelsöndag.

Hejsan.

Förra söndagen var det ”semmelsöndag”. Jag hade längtat ett helt år efter några alldeles särskilda fastlagsbullar – de där som gjordes hos Mandelmanns och som bara går att köpa under just den här ”rätta” helgen.

Nu började vi förstås inte med att stoppa i oss gräddiga fastlagsbullar. Först bottnade vi med köttbullar på dovhjort och hemmagjord potatismos. Alltså, det där är ju grejer det. Mums! Dock blev det en liten bakläxa för mormor (mig då alltså) …en lite för stor lökbit hittades i en av köttbullarna och det var inte bra tyckte Scott, inte bra alls. Själv älskar jag lök, i alla former, och jag tycker att det är en helt underbar krydda i mat.

Under tiden som jag stod vid spisen och kockade och lagade maten, så ville pojkarna bada. Efter maten insåg vi att vi borde gjort det där i omvänd ordning. Nåja, de var ju å andra sidan rena och fina när de gick till bords.

Kvällsmat med familjen en helt vanlig dag, det är nog bland det bästa som finns.

I veckan har det varit full rulle, men någon morgon lyckades jag och min vän ändå pricka in ett härligt gryningsdopp.

Efter att ha suttit på bryggan en stund och avhandlat livets alla viktigheter så bestämde vi oss för att ta den långa rundan i skogen, den som är 11 kilometer lång.

Vi kunde ana den första lilla känslan av vår, och då hade ju ingen av oss så bråttom hem. Med en mils vandring i benen kändes det sedan riktigt härligt.

Dagens citat:

Njut av de små sakerna i livet – en dag när du ser tillbaka så kommer du att inse att de sakerna var de verkligt viktiga i livet.

Idag väntas en strålande sol på Österlen. Hoppas ni kan njuta av den. Jag ska ha två små busfrö här, så jag kommer ha fullt upp.

Kram Annika

Semmelsöndag. Läs mer »

Mysig vinkväll och morgontur runt Stenshuvud.

Hej.

Förra helgen var så himla mysig här hemma hos oss. Två av mina döttrar hade framfört ett önskemål om en vin- och ostkväll, och i helgen var det äntligen dags. Det var vi tjejer, men såklart fick Stefan vara med på ett hörn. Även om han inte dricker vin så äter han gärna goda ostar och småplock.

I min familj gillar vi ju plockmat som man sitter länge och äter. Förutom ost och chark så gjorde vi en matig paj, baconrullade oliver och krustader med smält ost. Länge satt vi sedan och åt och smuttade på vinet.

När vi var mätta och nöjda så åkte ett roligt spel fram. Det var ett sånt där kunskapsspel där man skulle pricka in olika händelser på en tidslinje. Det var ett spel helt i min smak (förmodligen tycker jag det eftersom jag vann matchen, vilket kanske inte hör till vanligheterna)

Morgonen efter så hade Amanda lite bråttom hem till sina pojkar i Tomelilla. Jag och Emmy packade då in hundarna i bilen och for till nationalparken för en morgonvandring.

Det blåste minst sagt friska vindar, så när vi kom ner till havet och såg de höga vågorna så bestämde vi oss genast för att gå på andra sidan parken där berget skulle ge skön lä för vinden.

På alestigen var det lugnt och skönt. Dessutom är där så vackert tycker jag, det ser ut litegrann som i en John Bauer saga.

Vinterns rikliga nederbörd hade gjort att marken var extra vattensjuk och på sina ställen stod det högt med vatten runt träden. Det kommer bli rena paradiset för grodorna och alla snokar.

Vi hade siktet inställt på Hällevik, för att därifrån ta stigen som går på andra sidan berget. Alltså den lilla vandringsleden  som går närmast havet.

I Hälleviks kås så hade svanar och sjöfåglar något slags morgonmöte på det guppiga vattnet. Kackalorum stod nog på dagordningen.

Vi passerade den vita söta lilla fyren. Alla småhundarna kämpade tappert på, då vi fick hoppa från sten till sten och stundom ta omvägar för små översvämningar här och där. Många små och korta steg blev det.

Så kom vi fram till Jätten Stens boning. Det är den platsen som det sägs att sjömän förliste förr i tiden, om det råkade kika in gattet.

Här är också så vackert, och har man tur och är uppmärksam så kan man än i dag få se ”Stenshuvudsgubben” här bland alla stenbumlingar. Det är säkert helt sant, för det har Stefan sagt…. 🙂

Dagens citat:

Och förresten. Försök aldrig vara perfekt. Det är i sprickorna magin finns. Glöm aldrig det!

Ha en fin fredag.

Annika

Mysig vinkväll och morgontur runt Stenshuvud. Läs mer »

Översvämning och livets första semla.

Hej hej

Oj oj, så fort all snön försvann den här gången. Det var efter ett ihållande regn som det mesta av snön bara krympte ihop till nästan ingenting. Istället fick vi vatten – en väldig massa vatten. ”Hujedamej”, skulle Anton i Lönneberga ha sagt.

På sjön så hade isen börjat smälte bort. Men pga den hårda vinden som tidigare legat på rakt mot bryggan så hade isen blivit väldigt tjock precis där. Tack vare det, så fanns vår lilla isvak kvar i nästan samma skick, trots att det var grått, vått och typiskt skåneväder igen.

Den morgonen var det, trots tö och slask, så vemodigt vacker, nästan som om naturen var en smula gråtmild.

Diset och dimman som låg mellan trädens svarta stammar gjorde allting extra fint och lite gåtfullt. Visst är det väl så att alla årstider och alla väder har sin egen tjusning.

Alldeles förtjusande var det att bjuda pojkarna Eriksson på fastlagsbullar. Särskilt att få se hur lille Nicolaj gav sig i kast med sin första semla. Livets första. Scott såg också ut att njuta av sin såklart.

Dagens citat:

Det som varit är historia. Det som är idag är nuet. Det som är imorgon är framtiden. Det är du som väljer vart du vill vara.

Jag försöker att inte längta livet av mig, inte heller gräma mig för saker som har varit. Att någon gång drömma mig tillbaka till fina stunder, det kan väl gå ann, men så mycket som möjligt tror jag man mår bäst att vara här och nu.

Ha det fint.

Kram kram

 

Översvämning och livets första semla. Läs mer »

Rulla till toppen