Okategoriserade

En härlig vandring från Abbekås till Ystad.

Hejsan.

Alltså, vilken härlig dag vi prickade in för lite Skånevandring, jag och min vän Petra.

Egentligen trodde vi att vädret skulle vara en aning för kvavt och varmt för att vandra, men där längs med havet fläktade det alldeles ljuvligt. Det var helt enkelt perfekt.

Från Mossbystrand var det ungefär 6 kilometer tills vi kom fram till stranden i Svarte. Där tog vi oss en glass och ett långt ljuvligt dopp i havet.

Efter vår badpaus vandrade vi vidare med Ystad i sikte.

I Ystad fick vi nästan känslan av att vara utomlands. Vädret var riktigt varmt och kvavt när dagen övergick till kväll och det vimlade av sommarrusiga och lediga människor.

Jag och Petra styrde kosan mot hotell Fritiden där vi slog oss ner utanför Juicebaren med vars en läskande smoothie. Senare på kvällen anlände våra glada gubbar för att göra oss sällskap med att äta en bit mat i Ystad, innan vi sedan susade hemåt mot Österlen igen.

Hemma i Gyllebo väntade ett litet gäng fotbollshuliganer som ville se matchen tillsammans med oss.

Själv smög jag mig hellre ut i trädgården och luktade på alla underbara blommor när startskottet gick. Av rösterna från TV-rummet att döma, så gick det inte alls särskilt bra för vårt blågula lag. Det var inget att göra åt den saken, livet rullar vidare, och det kommer fler fotbollstävlingar.

Den varma torra våren och försommaren hade gjort att mördarsniglarna dämpats i sin framfart, vilket bidraget till att min Moses brinnande buske hunnit växa sig stor och frodig. Vita vackra blommor hade slagit ut och förde mina tankar till min mamma som köpt plantan åt mig för en massa herrans år sedan.

En alldeles fantastisk dag som jag gärna gör om.

Dagens citat:

Lev som du lär, lev som du är. Lev det som bär, lev nu och här.

Ha det riktigt gott.

Annika

Dela gärna

En härlig vandring från Abbekås till Ystad. Läs mer »

Semesterlängtan och en räddad Babba.

Hejsan.

En morgon då jag kom tidigt ner till bryggan upptäckte jag en ensam och kvarglömd stackars Babba bland löven.

Jag tror inte att jag känt igen honom om det inte vore för att Scott lärt mig lite om dessa typer. Som mormor så har jag fått stifta bekantskap med alla figurerna i Babblarfamiljen. Inte för att jag kan alla deras namn utantill, men att detta var just Babba, det visste jag. Naturligtvis räddade jag honom och tog med honom hem. När ingen hörde av sig på min efterlysning på facebook så tvättade jag honom och han fick bli Scotts nya vän. Trots sitt ringa värde så förtjänade den lille bruna Babba att komma till ett nytt barn och bli omhändertagen.

Morgonen var härligt sommarmystisk med sin vita dimma och särskilda ljus.

Morgonen vid sjön var också sagolikt vacker och jag kunde knappt föreställa mig att det varit höst och vinter här vid bryggan.

Plötsligt slog det mig, att om bara en vecka stundar det semestertider för oss. För mig är det inte så mycket skillnad egentligen. Jag har mitt kontor som måste skötas även under sommaren. Så att längta till semestern har jag helt glömt bort att göra.

Egentligen längtar jag mest tills semestern är över och alla återgår till sina arbeten igen. Den där tiden som nästan känns lite som en urblåst ballong. Tiden då sommaren sjunger på sin sista vers och arbetslivet inte riktigt orkat ta fart efter all ledighet. Företagen är åter fullbemannade och ingen har längre semesterstängt. Den tiden i augusti, det är något alldeles särskilt med den.

Men det är bara för en kort stund som jag längtar till något i framtiden, mest gör jag som katten Felix, jag njuter av nuet.

Om bara någon vecka är min dotters treåriga utbildning på Bailey Small Animal Teaching Hospital i Auburn till ända. Då väntar ett antal veckor på henne, då hon måste sätta sig ner och råplugga inför det stora prov som ska avsluta alltihopa i september. Först därefter kan hon styra kosan hemåt till Sverige igen. Jag förstår om hon kommer att vara saknad av sina medarbetare där på djursjukhuset! Mina brev fortsätter att dimpa ner några veckor till såklart.

Dagens citat:

Alla människor som skapat något nytt och förändrat världen till det bättre har i någon mån blivit betraktade som lite märkliga, lite pretentiösa, en aning överdrivna, smått tokiga, lyckosökare, udda, etc… Tack Gud att de inte brydde sig.

Ha det riktigt bra nu alla.

Kram Annika

Dela gärna

Semesterlängtan och en räddad Babba. Läs mer »

Båtar och traktorer.

Hejsan.

En ljummen kväll vandrade vi längs småbåtshamnen i Simrishamn.

Molly och Lykke skällde sin vana trogen ut varenda stor eller liten hund vi mötte.

Vid Röken satte vi oss och avnjöt vars en härlig glass. Jag älskar smaken av viol.

I Simrishamn finns inte bara glass och båtar, nej där har Stefans företag även sitt lager.  En dag var vi där med lille Scott som blev överförtjust över den lilla maskinpark Stefan har där på sitt arbete.

Där fanns en grävmaskin som han fick provsitta. Han drog i spakarna och jag skulle nästan kunna tro att han redan var en van grävmaskinist. Nog är det något särskilt i förhållandet mellan just grävmaskiner och pojkar. Någonting som sitter kvar i hela livet tycks det som.

Efter att ha kört runt med den stora röda traktorn så var vi alla väldig varma och väldigt sugna på glass.

Hemma i Gyllebo igen skulle Scotts egen lilla traktor snyggas till. Det är en grön John Deere som han är väldigt stolt över.

Dagens citat:

Det pappa inte kan fixa är sönder och det mamma inte kan hitta är borta.

Njut av en skön lördag.

Kram Annika

Dela gärna

Båtar och traktorer. Läs mer »

Så mysig midsommar.

Hejsan.

Semestermånaden juli är här och försommaren är definitivt förbi. Mina morgondopp blir inte längre så regelbundna och jag tar livet lite mer spontant för ett tag. Sommarlättja kan det kanske kallas.

Vår midsommarhelg i år var så mysig och avslappnad. Såklart började jag med ett morgondopp i sjön. Ren och fin ville jag ju vara, det är regler som gäller för både midsommar och jul.

Vår goda vänner kom hit för att fira midsommar och även de startade med ett dopp, fast i poolen.

Dagen gick i en lagom midsommarlunk. Tillsammans fixade vi mat, vi åt gott och drack gott. Mest njöt vi  av att umgås och några busade lite extra i vattnet.

Framemot kvällen vandrade vi ner till sjön. En rädd liten igelkott pinnade förskräckt över vägen och tog sin räddning in i skogen. Igelkottar dansar inte små grodorna precis, åtminstone inte vad jag har sett. I sommarbyn hördes stoj och stim, som sig bör en midsommarhelg.

En bra sak med midsommarmat det är att den är minst lika god dagen efter. På midsommardagen tog jag mig en liten återställare till lunch, detta trots att jag inte hade något alls att återställa. En kall pilsner till sillen det hör liksom till när det är midsommar, om det behövs eller ej.

Dagens citat:

Mitt mål är att bygga ett liv jag inte behöver ta semester ifrån.

Ha en härlig fredag och kram från mig.

Annika

Dela gärna

Så mysig midsommar. Läs mer »

Mitt Juni 2021

Hejsan.

Vilken fantastisk månad ”mitt Juni” blev. Jag har njutit av de små enkla sakerna i livet, de där som jag mer och mer inser att de egentligen är livets stora underverk. Naturen, min familj, vännerna  och alla djur som finns runt omkring mig (både tama och vilda)

Ett sorligt avsked av en kär farbror på min födelsedag blev ändå så vackert. Naturen har bjudit mig på vackra upplevelser och jag har haft glädjen att få träffa mitt lilla barnbarn lite extra mycket den gångna månaden. För det är jag så tacksam. Jag har blivit ett helt år äldre, och då blev jag firad som värsta jubilerande drottningen.

Nu hälsar jag den stora sommarmånaden Juli välkommen. I hemlighet önskar jag mig en massa regn, för det tycker jag att vi behöver, men allting blir som det blir, så var inte oroliga, det är inte jag som bestämmer. Jag njuter för varje dag som går nu, för det är ju en dag närmre tills vi får hem Andréa till Sverige igen. Jag längtar efter att få se mina döttrar återförenas igen efter två långa år, och jag längtar tills jag får se Scott och Andréa äntligen få träffa varandra för första gången. Men mest längtar jag nog efter att få krama om min tös och ta henne med på en vandring i hennes hembygd igen.

Dagens citat:

Och han viskade till den djupa älven, kommer sorgen någonsin att ta slut? Älven svarade, allt har ett slut. Nej, inte du, sa han. Du har funnits här så länge jag levt. Det stämmer, svarade älven. Jag fanns här när du föddes, precis som jag finns här nu, men du misstar dig om du tror att jag är samma älv nu som då. Vi tar slut och börjar om hela tiden, både älvar och människor.

Ha en fin julidag och kram från mig.

Annika

 

 

Dela gärna

Mitt Juni 2021 Läs mer »

Morgonlugn och familjens yngsta coolingar.

Hej hej

Nu när Österlen börjar fyllas på med turister så känns morgonlugnet som en nödvändighet för mig.

Stillheten och det strålande morgonljuset är en skön kombination att låta livsandarna vakna till liv tillsammans med.

Även om årstiden är som ljusast nu, så är det förmodligen ändå som mörkast inne i skogen vid den här tiden. Trädens lövverk bildar en svalkande skugga för naturens alla varelser där.

Jag var tidig den här morgonen, och tog mig mitt vanliga dopp i sjön. 22 grader och sommarbad – så underbart. Det ena utesluter inte det andra, jag älskar varmt och kallt, högt och lågt.

På kvällen övergick lugnet i Gyllebo till bus och stoj, det var när familjens yngsta medlemmar gjorde entré.

Men de där två var trötta den här kvällen och strax kom lugnet tillbaka igen. Kvällslugnet.

Dagens citat:

Lyckliga är de som tar livet som det kommer. De som begär väldigt lite och är tacksamma för de små sakerna.

Ha en fantastisk dag.

 

Dela gärna

Morgonlugn och familjens yngsta coolingar. Läs mer »

En junikväll i Kåseberga.

Hejsan.

En kväll strax före midsommar var vi i Kåseberga.

Vid den här tiden på året är det som allra vackrast där. Och just i år tror jag att backarna är alldeles extra röda av blommande vallmon.

Vi traskade i sakta mak uppför den vackra stigen mot vidderna och mot Ales stenar.

Uppe vid skeppssättningen fanns det till Scotts stora glädje ett helt gäng betande kor. Stora, döda stenbumlingar var inget han brydde sig nämnvärt mycket om. Levande kor var bättre.

Inte nog med att man kom ganska nära de stora korna, på marken fanns också spår efter dem i form av ”kobladdår”, vilket intresserade lille Scott extra mycket.

När han lyckats sätta skorna rakt i en mjuk komocka så lyfte Stefan upp honom på den högsta stenen av dem alla. Där hamnade han istället i en nygjort måsskit, så det blev väldigt mycket ”bajt” den kvällen.

Amanda som jobbat hela dagen, strövade bort mot havet och den salta havsluften vid branten, för att lufta hjärnan för en stund, innan vi vandrade neråt mot hamnen igen.

Att det är lönlöst att plocka vallmor till midsommarstången det vet nog alla. Det dröjer ju inte länge förrän alla kronbladen faller av. Nej, vallmor ska man njuta där de växer. Trots det blev jag överlycklig för den blomma jag fick av lille Scott. Tacksamt satte jag den bakom örat när vi vandrade ner för backen för att köpa glass i restaurangen.

Kåsebergaglassen, den var så förrädiskt god, måste jag säga. Ändå vill jag höja ett varnande finger för ”svart vanilj”… den var mycket god – men man såg ut som ett barn som druckit flytande kol. Fast det var det värt, och det tycktes även glädja alla andra!

Dagens citat:

Sluta tro på dina egna tankar och påstående om att du inte har tid! Du har tid till allt som du väljer att prioritera.

Kram Annika

Dela gärna

En junikväll i Kåseberga. Läs mer »

Årets kortaste natt.

Hejsan.

Nu har vi passerat den där dagen då allting vänder. Årets längsta dag och kortaste natt.

Jag och världens bästa badkompis, hade bestämt oss för att det såklart måste firas. Äntligen vände det och vi gick mot mörkare och kallare tider – kallbadare som vi ju är.

En timme före soluppgången var vi på plats vid vår kära gamla brygga. Vilket betydde att vi båda steg upp strax före klockan två den natten.

Morgonen var ganska kylig med sina knappt tio grader, så med vantar på händerna skålade vi i champagne. Vi skålade för ett nytt härligt vinter-bad-år som var i antågande. Precis vid soluppgången sjönk temperaturen ytterligare någon grad, och det kändes nästan som vinterbad igen, med den skillnaden att vattnet nu var riktigt varmt.

Vi värmde oss i det varma vattnet, innan vi sedan åt en underbar champagnefrukost och såg solen stiga upp över trädens kronor.

Extra glada och kanske en aning fnittriga också, vandrade vi hemåt genom skogen, lagom tills resten av världen började vakna. Finns det saker som man kan fira med champagne så ska man göra det. Tack finaste vännen min♥ Tack för att du är som jag, eller jag är som du kanske, för att vi båda har samma smått tokiga humor i behåll.

Dagens citat:

Lita på att gårdagens mörker är en förutsättning för morgondagens ljus.

Den eviga karusellen som jag med glädje åker med på – jordens varv – år efter år. Tack!

Ha en fin dag och kram Annika

 

Dela gärna

Årets kortaste natt. Läs mer »

Tåget tutar alltid två gånger.

Hejsan.

Det var förmodligen sommarens hetaste dag, och vi hade bokat biljetter på ångtåget i Brösarp.

I Brösarp mötte vi min dotter Amanda och en mycket förväntansfull liten gosse. Scott var uppfylld av spänd förväntan och när han såg tåget med alla sina vagnar på perrongen så stampade han i gruset med sina små skor och skrek wowwwwoooowwwoooowww, woooowww!!!

Eftersom vi var ganska tidigt ute så satt vi en stund inne i den svala vänthallen. Där inne är allting som ”förr i tiden”.

Eftersom det varit torrt så länge så var brandrisken alltför stor för att köra med det riktiga ångloket den här dagen. Istället byttes det ut mot ett gammalt dieseldrivet lok, och det gick bra det också!

Så blev det äntligen dags att gå ombord på tåget. Med sig hade Scott en bok som han lånat på biblioteket. En bok som så passande handlade om just tåg.

I kupén var det väldigt hett och kvavt. Scott hade dagen till ära fått sina ostyriga lockar vattenkammade i en lite stramare  ”tåg-åkar-frisyr”. Men efterhand som han hoppade från famn till famn så återgick håret till sitt naturliga rufs.

Så äntligen började tåget rulla. Vi tuffade fram i en behaglig hastighet, fram över Österlens vackra vidder. Att se vårt välkända landskap från ett annat perspektiv var spännande även för oss vuxna.

Extra spännande var det att se när vi körde över sträckans två viadukter vid Ravlunda och vid Vitaby.

Alltför fort var vi framme vid vår slutdestination, Sankt Olof. Under den halvtimmeslånga pausen passade vi på att köpa vars en glass och en ny keps till Scott. Gillar man tåg så gör man!

Precis hade vi hunnit slicka den sista glassen från pinnen när det var det dags att kliva upp på tåget igen. Den här gången var det en lite modigare kille som klev ombord. Därför stannade vi ute på den lilla plattan mellan vagnarna och njöt av fartvinden som svalkade oss skönt i ansiktena. Scott skrattade högt varje gång som tåget tutade.

Och vet ni – tåget tutar alltid två gånger!!

Vips var vi tillbaka i Brösarp igen, och då passade det väldigt bra med lunch. Det fick bli äggakaga på bästa Brösarps Gästis!!

Jag vill avsluta med att rikta ett stort varmt tack till alla de personer som helt ideellt ser till så att Skånska Järnvägar kan fortsätta att glädja oss alla. Som liten skolflicka var det här en stående skolutflykt för oss Brösarpsbarn, så för mig var dagen en stor nostalgitripp. Naturligtvis är mitt blogginlägg inte sponsrat av någon, och känner just du för att läsa mer om Ångloket i Brösarp så kommer du till deras hemsida HÄR.

Vi ses till jul igen Ångloket!

Dagens citat:

Smälla ska det göra och roligt vill jag ha, annars är jag inte mé!

~Karlsson på taket~

Ha en riktigt fin söndag och kram från mig.

Annika

Dela gärna

Tåget tutar alltid två gånger. Läs mer »

Det blev en dag på stranden.

Hejsan.

En av de där tropiskt varma dagarna i förra veckan så bestämde vi oss för att vi skulle till stranden.

Att köra till Knäbäckshusens strand är inte så kul vid den här tiden på året, då där tenderar att bli mer och mer trafikkaos för varje sommar som går. Den här lilla stranden har de senaste åren blivit omåttligt populär, vilket jag såklart kan förstå. Eftersom vi har så nära hit, så kunde vi den här heta dagen få lift och slapp tänka på parkeringsproblemen som där alltid brukar bli.

Att få några timmar med Scott vid havet var underbart.

Från att först ha tyckt att både sanden och vattnet var äckligt så övervann han snabbt sin rädsla och såg ut att älska livet vid havet.

Även vid havet var det rejält varmt den här dagen. Så efter lite födointag blev det en stunds vila i skuggan.

När mina egna töser var små, innan så många turister hittat hit, då var det nästan en regel att smörja in sig i lera. Då var varje unge  ”inkleggad” med den speciella lera som finns här på stranden. För 15 år sedan kunde det se ut såhär…. ja, kanske känner ni igen dem – Emmy och Amanda.

Lera är nyttigt för huden, sa Amanda, och smorde in sina ben även den här varma dagen.

Efter några timmar tyckte vi att det var dags att åka hem igen. Då var det bara att ringa efter vår chaufför… och ni vet ju vem… moffar Ginko!

”Koko” (=moffar Ginko), sa Scott och pekade med sitt lilla finger, när Stefan kom med bilen på den smala vägen. Efter en härlig dag på stranden är det alltid skönt att komma hem till lugnet i Gyllebo igen.

Dagens citat:

Vår syn på livet avgörs av våra tankar. Så för att förändra vårt liv behöver vi först ändra på vårt tankesätt.

Jag önskar er alla en riktigt fin midsommarafton. Hoppas du njuter för fullt, oavsett hur dagens väder råkar bli där just du befinner dig.

Kram Annika

Dela gärna

Det blev en dag på stranden. Läs mer »

Rulla till toppen