Okategoriserade

Småglin i sommarkvällen.

Hejsan.

Äntligen har vårt lilla rådjurskid visat upp sig för min kamera på riktigt. Rådjursfamiljen bor på vår vildvuxna tomt bakom gästhuset, och en kväll kunde jag äntligen fånga dem båda på foto. Visst är de ljuvliga. Ja, det tycker jag trots att de ätit upp precis alla rosenknopparna nu.

Samma kväll som geten och hennes kid visade upp sig, så kom Amanda och Scott hit för att äta kvällsmat och för att heja på Sverige i fotboll. Klädseln var förstås viktig när man skulle heja på sitt land.

Under tiden som Amanda och Stefan höll koll på matchen så fixade jag och Scott med lite annat. Maten tillexempel.

När det är varma sommarkvällar så hör det till att man äter utomhus, och gärna med jordgubbar till efterrätt. Det är livet det!

Ja det är härligt med rådjurskid, små söta pojkar och varma sommarkvällar. Då kan till och med jag glädjas över att det är fotbollstävling på TV.

Dagens citat:

Vi är alla som fjärilar som flaxar omkring för en dag och tror att det är för evigt.

Varje dag är en gåva, glöm aldrig det.

Kram Annika

Dela gärna

Småglin i sommarkvällen. Läs mer »

Sommarmorgon och bäste Leif Handlare.

Hejsan.

Som genom ett trollslag fick vi tropiskt klimat. Det blev några rejält varma dagar. Inte ens på nätterna ville kvicksilvret sjunka så väldigt mycket, utan det kändes nästan som man hade förflyttats till utlandet.

Fast att timmen var väldigt tidig så kunde jag gå i lätta kläder ner till sjön för mitt morgondopp.

Jag njöt av att kunna simma runt i det varma vattnet, för att sedan sitta kvar på bryggan insvept i min handduk och se solen stiga upp över trädtopparna. Att en sådan morgon tänka på den gångna vintern då vi badade i vår isvak här, kändes nästan lite overkligt. Varje tid har visst sin tjusning, och jag skulle inte för några pengar i Småland, önskat att jag vore utan någon av våra årstider.

Minns ni när jag skrev om vår utflykt till Gunnarshög? Det var den där dagen då vi var så fikasugna, men de ännu inte hade öppnat för säsongen i Hammenhögs rapsparadis. Istället åkte vi till den underbara lanthandeln i Smedstorp. Leif Handlare!! Där kunde vi få både kaffe och glass minsann. Om ni aldrig varit där, så kan jag varmt rekommendera ett besök i den fina lilla affären. Alldeles underbar är den!

Dagens citat:

De viktigaste personerna behöver du inte leta efter, livet presenterar dem för dig.

Ha det gott och kram från mig.

Annika

Dela gärna

Sommarmorgon och bäste Leif Handlare. Läs mer »

Morgonjogging och en lycklig truckförare.

Hej hej.

På sommaren när det är varmt så får man passa på att ta sin joggingtur tidigt i ottan.

En morgon var det så väldigt vackert när ångan steg som dimslöjor ifrån sjöns yta.

En simtur tog jag mig vid bryggan innan jag joggade vidare den strålande sommardagen.

På eftermiddagen hade jag och Amanda planerat att åka till Gunnarshög och ta en fika tillsammans. Lite snopna kunde vi dock konstatera att deras fina fik inte öppnade förrän efter midsommar. Fast det gjorde inte lille Scott någonting alls. Han kunde likaväl roa sig med gårdens väldiga maskinpark. En gladare truckförare det får man nog leta efter. Och det bästa var nog att nu måste vi ju åka dit en gång till när fiket öppnar igen.

Dagens citat:

Lev livet till fullo och fokusera på det positiva. Gör mer av sånt som du tycker om. 

 

Ha en fin dag.

Annika

Dela gärna

Morgonjogging och en lycklig truckförare. Läs mer »

Världen börjar rulla igen.

Hejsan.

Det är inte alla morgnar jag orkar stiga upp före varken tuppen eller solen nu på sommaren. Av någon anledning så blir jag alltid så väldigt trött och sömnig på sommaren. Så har det alltid varit för mig, så det är nog något normalt, åtminstone för mig.

Men de dagar det händer att jag är morgonpigg, så blir jag alltid lika hänförd över skådespelet jag får uppleva vid sjön.

Jag måste medge att jag inte längre tänker så mycket på det här med corona. Såklart håller jag avstånd vid de få tillfällen då jag vistas ute i affärer eller på andra allmänna platser. Men det är inte längre något som upptar så mycket av mina tankar.

Här vid bryggan borde jag nog mer oroa mig för fågelinfluensan kanske…

Att även resten av världen börjat rulla på så smått igen, det skvallrar alla spåren på himlen om. Flygtrafiken har ökat ser det ut som.

Med blandade känslor kikade jag på morgonens konstverk på himlen. Om tre månader hoppas jag att jag kikar upp på ett av de där navelssträngsliknande spåren och tänker att det är min egen lilla tös som är på väg hem igen efter en låååång tid i USA. Flygplansstreck är sannerligen på gott och ont.

Mina brev till Alabama fortsätter att dimpa ner ”over there” med en veckas mellanrum, och sedan i somras har jag nu skickat 43 stycken i en strid ström.

Dagens citat:

Positivitet är något vi måste välja. Vi kan inte ha ett positivt liv och ett negativt sinne.

Det finns alltid så mycket som är positivt och glädjefyllt. Rikta blicken dit och fokusera på det.

Ha en fin dag och kram

Annika

Dela gärna

Världen börjar rulla igen. Läs mer »

Högsommarvärme och rosa aklejor.

Hejsan.

Vilken högsommar vi fick så här före midsommar.

Som tur är har morgnarna varit ganska kyliga, så att ta med de små dunbollar på en tur i skogen, det har inte varit några problem. Fast såklart har jag alltid friskt vatten åt dem i ryggsäcken.

Mitt på dagen har vi mest hållit oss i skuggan och däremellan svalkat oss hemma i poolen.

Vår lilla trädgård är vår oas, det är här vi ofta njuter av vår ledighet.

Trots att det börjar bli rejält torrt i rabatterna nu så blommar allting som aldrig förr.

Min tanke var inte att jag skulle ha rosa aklejor i precis varenda vrå av min trädgård, men i år har det visst blivit på det viset.

Nu har vi fått bevattningsförbud och det måste vi alla respektera. Nu vattnas bara det som bor i krukor och ett par nysatta träd som annars kommer att gå en säker död till mötes. Sunt förnuft är det som gäller. Och vad många kanske inte vet, är att man bara fyller en stor pool en gång och sedan renas vattnet år efter år. Över vintern tappar man bara ut så det sjunker ner under breddavloppet för att det inte ska frysa där.

Duscha får man såklart göra även om det ska sparas på vatten. Vi duschar gärna utomhus i trädgården.

Dagens citat:

Se upp med att bli destinationsmissbrukare – att tro på och vara uppfylld av idén att lyckan finns på nästa ställe, i nästa statuspryl, nästa bil, nästa jobb, nästa partner… Tills du genomskådar föreställningen om att lyckan finns någon annanstans kommer den aldrig att finnas där du är.

Man behöver verkligen inte ha en pool för att skapa sig lycka. Ni som följer mig här på bloggen vet ju att jag trivs allra bäst ute i skogen, i den natur som vi alla har tillgång till.

Ha en härlig dag.

Kram Annika

 

Dela gärna

Högsommarvärme och rosa aklejor. Läs mer »

Vi gick på tur på Österlen.

Hej hej.

Det var bestämt sedan länge, att när rhododendron blommade i nationalparken, så skulle vi gå på tur där med våra vänner. ”Gå på tur” heter det när man går på vandringsfärd, särskilt då man har en glad kvinna med norskt påbrå med sig.

När Stefan en kväll kom hem och förkunnade att nu var de minsann dags, för nu var de utslagna de där rhodo… rhodo… ja….Så gjorde vi slag i saken. På nationalparkens norra parkering mötte vi våra vänner en gråmulen morgon förra helgen.

Naturen var grön och frodig och i den stenigare delen av parken blommade de vilda orkidéerna som vackrast.

Vi vandrade på min favoritstig vid det trolska alekärret.

Vi rundade foten av berget och tog vägen om havet på vägen tillbaka.

Lises favoritblomma, backsippan, var precis överblommad, men trots det så obeskrivligt vacker.

Vi passerade Stenshuvudsgubbens boning för att snart vara framme vid den gulliga lilla vita fyren.

Efter lite klättring var vi nere vid fyren och blickade ut över det stilla havet.

Framme vid Hälleviks kås kunde vi konstatera att vi fått se mycket vackert under turen, men inte en enda rhododendronblomma. Kanske är de gigantiska buskarna numera förväxta och har helt enkelt slutat producera blomster…

I ett sista försök att bjuda på lite rhododendronblomning stannade vi till vid Kiviks Esperöd. Även där så var vi nog lite för tidigt ute, men det lilla arboretet bjöd på så mycket annat vackert.

Tack bästa Lise och Jonas för en så trevlig, mysig och god söndagupplevelse… även om det inte blev så väldigt mycket rhododendronblommor….

Dagens citat:

Vi behöver inte alltid veta vart vi är på väg. Oftast räcker det med att göra det bästa av nuet.

Ja vi fick kanske inte se så mycket av det som var tänkt, men istället såg vi mycket annat som var vackert.

Ha det fint, kram från mig

Annika

Dela gärna

Vi gick på tur på Österlen. Läs mer »

En svag doft av snö.

Hejsan.

Det var en kylig morgon som jag gav mig ut i gryningen. Termometern visade på knappt två grader. I vattnet var det fem.

På himlen kikade plötsligt månen fram genom några stora tjocka moln. För en stund ljusnade allting så fint av månens sken. Jag tände min lykta och placerade längst ut på bryggan.

När jag tagit  mitt morgondopp och druckit mitt kaffe vandrade jag vidare.

På ett av de träbord som står utplacerade längs sjöstigen hade någon lämnat kvar tre färska rosor. Sorg eller glädje?

För en kort stund bildades det som en ram av rosa moln runt slottet.

Efterhand som dagen ljusnade så kändes luften en aning kyligare mot mina kinder. Förhoppningsfullt sniffade jag med näsan i luften. Anade jag inte en doft av snö i vinden?

Vid badplatsen låg gässen som vanligt och gnuggade sömnen ur ögonen.  Liksom jag – redo att ge sig i kast med dagen.

Dagens citat:

Vad ditt hjärta känner är viktigare än vad andra tycker, tänker och säger.

Ha en fin dag och kram på er.

Annika

Dela gärna

En svag doft av snö. Läs mer »

En måndag med ändrade planer.

Hejsan.

Måndagar brukar ofta vara en dag då jag har som mest arbete på mitt kontor.

Jag har inte mer än ett tjugotal meter till jobbet från sängen, så jag behöver inte direkt lägga mycket tid på att transportera mig dit.

Istället för att pendla så lägger jag min morgontid på några härliga timmar i skogen. Man kan säga att jag tar vägen till jobbet runt sjön.

Men det är inte alltid det blir som jag planerat. En måndag blev lite annorlunda än vad jag först trodde. Efter min morgonrunda ringde telefonen och jag behövdes som barnpassare.

Självklart ställde både Emmy och jag upp som barnvakter åt lille Scott när det behövdes. Jobbet hemma på kontoret tog ju ingen ifrån mig ändå, det visste jag bestämt.

Tiden med barnen är så värdefull. Det visslar bara till så har åren passerat. Mitt kontorsarbete känns inte direkt till att vissla förbi i samma tempo…

Dagens citat:

Det är lugnt, jag gör det på nåndag.

Ha en fin dag.

Kram Annika

Dela gärna

En måndag med ändrade planer. Läs mer »

Lite vinterkänsla.

Hejsan.

En morgon var det en riktig vinterkänsla när jag steg ut genom dörren.

Kvicksilvret hade sjunkit ner under nollan och under natten hade det kommit vitt puder som skapade en härligt vintrig morgon även här på Österlen.

Vid bryggan mötte jag Tina, min badkompis. Efter att ha tänt en mysig lykta tog vi oss en uppfriskande simtur i det niogradiga vattnet.

Nästan lite rusig av endorfinkicken vi fick, tog vi snabbt på oss våra varma kläder igen.

Efter att ha njutit av den varma dryck vi hade med oss i vars en termos, så vandrade vi vidare i den vintriga naturen. Helt överens om att det var en alldeles underbar morgon.

 

Vid ”Munkagången” hörde ankorna oss och kom sättande i full fart. De är sååå gulliga.

Hemma vid stugan stod Emmy och skrapade bilen fri från is när jag kom hem. Jag tror inte hon var lika förtjust i det frusna landskapet som jag själv förstås.

Dagens citat:

Jag väljer att friskvårda mig själv … så slipper jag kanske att sjukvårdas av någon annan.

Ta hand om er lite extra i dessa tider. Motion, sömn, nyttig mat och goda tankar.

Kram Annika

(ovanstående bild tagen av Tina Thornberg)

Dela gärna

Lite vinterkänsla. Läs mer »

Humlesurr och vackra skymningar.

Hejsan.

Vilket kalasväder vi bjöds på i helgen.

Solen strålade från en blå himmel och livsandarna vaknade minst sagt till liv.

Mina penseér kom ner i sina lådor och genast drog de till sig årets första humlor.

Det är något särskilt med de här första dagarna med humlesurr och trädgårdspyssel tycker jag.

Att se hur allting sakta börjar växa och gro är så hoppfullt. Att längta efter årets första rabarberpaj det är livskvalitet.

Visserligen var det en smått isande kall vind, fast vad gjorde det när allting var så vackert.

Dagens citat:

Tänk på femte budet. Slå inte ihjäl tiden.

Njut av tiden så mycket ni förmår.

Kram Annika

Dela gärna

Humlesurr och vackra skymningar. Läs mer »

Rulla till toppen