Natur

Många bäckar små.

Hejsan.

Förra fredagen var det en väldigt dimmig dag. Jag och småhundarna njöt ändå av en härlig skogspromenad.

Runt om i skogen rinner det små bäckar som allihopa leder ner till sjön. Det där är alldeles perfekt när man har törstiga hundar.

Vid varenda liten bäck vill hundarna stanna för att släcka törsten. Kanske är just det vattnet alldeles extra kallt och gott, det som rinner i de små bäckarna.

Förutom den frodiga ramslöken som växer i backen, så har nu även den spännande vätterosen tittat upp med sina köttliknande blommor.

När jag hade njutit av min härliga hundpromenad så bytte jag skogen mot staden. Då tog jag tåget till Ystad med mina barn och barnbarn, där vi strosade, shoppade och fikade. En finfin dag.

Dagens citat:

Världen har endast så mycket makt över dig som du ger den.

Njut av torsdagen.

Annika

Dela gärna

Många bäckar små. Läs mer »

Påsken kom med härligt vårväder.

Hej hej

Vilket ljuvligt påskväder vi fick i år.

Jag unnade mig en lång och skön hundpromenad en solig förmiddag i början av påsken. I sakta mak strosade vi fram, för såklart måste småhundarna få chans att lukta och snusa precis så mycket som de vill.

På påskafton umgicks vi med några av våra närmaste och käraste vänner. Det blev en enkel påskbuffé hemma hos oss i Gyllebo och som avslutning hade jag gjort en tårta i påskens tecken.

Det vackra vädret höll i sig och jag och Stefan festade på årets första grillade kött. Mmmmm, säsongens första grillning smakar alltid bäst. Även om solen flödade så var det kallt i vinden hela påsken, så vi åt inomhus..

Efter en av mina härliga skogspromenader hade något märkligt hänt med mitt ben.  När jag kom hem och tog av mig mina kängor upptäckte jag en stor och ömmande knuta en bit upp från vristen. Efter en timme hade ben och fot svullnat upp och smärtade rejält… Det blev mest viloläge resten av ledigheten för min del.

När påskhelgen övergick i vanlig vardag så åkte jag till farbror doktorn för att kolla upp så det inte rörde sig om någon farlig sjukdom, blodpropp eller annat elände. Nix, alla prover var prima, och jag får nog fortsätta att leva i ovisshet över vad som egentligen hänt med det där benet. (det har gissats på ormbett!??, men ingen vet med säkerhet)

Att fortsätta vandra i skogen var inte heller någon fara och inget jag kommer att avstå. Blåa ben mår bra av att vara i rörelse, lite vila nu och sedan är det full fart framåt igen..

Nu när våren kommer så finns det ju så mycket vackert att njuta av.

Dagens citat:

Tänk om det inte är semestern i sig som får dig att må bra utan att det är lugnet bland dina tankar som får dig att slappna av och njuta.

Kanske håller min kropp på att berätta för mig att det är hög tid att ta semester. Det gångna året har gått i full rulle för mig och hela tiden tänker jag ”jag ska bara …”

Ha en fin onsdag och kram Annika

Dela gärna

Påsken kom med härligt vårväder. Läs mer »

Inte varit här på ett tag.

Hejsan

Livet har satt sig på tvären en smula den senaste tiden, och det var ett tag sedan jag startade min dag här vid bryggan.

Senast var ju en morgon strax före påsk. Det var isande kallt både i luften och i vattnet.  Men ack så vackert.

Morgonen bjöd på vackra, svagt rosafärgade moln och det blev en fin soluppgång.

Ramslöksparadiset hade börjat spira och grönska, och doften gjorde mig nästan yr i bollen. Jag älskar den här vilda lökdoften i skogen.

Jag och min fina vän hade beslutat oss för att ta en tur ut på Åsstigen. Jag är förtjust i den lilla stigen med sina mossbeklädda plankor som man balansera på.

En pigg ekorre satt i ett träd och spejade på oss när vi kom vandrade. Solens första strålar lyste upp det lilla djuret så vackert.

På eftermiddagen var det dags för våffelätning med familjen. Hunden Molly satt på första parkett med ögon stora som tefat. Gillar man våfflor så gör man.

Dagens citat:

Om vi kunde sprida kärlek lika snabbt som vi sprider dåliga nyheter, skvaller och rena spekulationer, skulle världen se väldigt annorlunda ut.

Kram Annika

 

Dela gärna

Inte varit här på ett tag. Läs mer »

En mysig helg med Scott i Gyllebo.

Hejsan.

Strax före påsk fick vi en så fantastisk helg med vårt lilla barnbarn på besök.

Vädret visade sig från sin bästa sida, så vi kunde passa på att vara ute nästan hela dagen. Stefan och Scott hade mycket att fixa med tillsammans och gick där sida vid sida. Och hur gulligt var det  inte att de hade likadana jackor, de där båda. Jackor som hos oss går under benämningen ”Ginkojackor” och som vi skrivet efter hos Engelsons AB.

En tur till den gamla ekskogen i kohagen tog vi oss också.

-kolla här mormor, sa Scott,  och visade mig sina klättringsfärdigheter.

Snart kommer marken här att vara täckt av utslagna vitsippor, då får vi gå hit igen.

Sedan enades vi om att det var dags för en go glasspaus i solen. Scott njöt i fulla drag.

Så hade de båda pågarna lovat mig att fixa till mina ektunnor. Där ska jag i år byta ut min potatisodling mot olika sorters dahlior istället. Jag tror att det kan bli fint där intill den soliga väggen. Vilken tur att jag hade Scott till hjälp!

När kvällen kom var vi nog alla lika trötta. Jag och Scott somnade i gästrummet efter att knappt ha orkat läsa godnattsagan klart.

Små barnbarn på besök ger verkligen guldkant på tillvaron.

Dagens citat:

En dag framför dig är bättre än tio år bakom dig.

Ha en fin dag.

Annika

 

Dela gärna

En mysig helg med Scott i Gyllebo. Läs mer »

Våren kom med dimma till Gyllebo.

Hej hej

För ett tag sedan kom våren till Gyllebo på riktigt. Det både luktade och hördes som vår, men över hela Österlen låg en tjock kall dimma.

Jag och mina döttrar trotsade dimman och packade ner småpojkarna i vars en vagn och gav oss ut i ”gröten”.

Trots att det kanske inte var så vackert och bildskönt, så var det verkligen härligt den här dagen.

Sedan var det mysigt att komma in igen. Lille Nicolaj fick passa på att prova sin nya pyjamas som jag ”direktimporterat” från Gekås i Ullared. Den satt som en smäck. Det är så kul med honom eftersom jag tycker mig se så mycket av Amanda i honom ♥

Så måste jag passa på att göra lite reklam. För ett par veckor sedan beställde jag frukt och avokado från ett företag här på nätet. Jag blev så himla imponerad av allt jag beställde, men särskilt av avokadon. De man köper i affärerna här hemma är allt som oftast bruna, tråkiga och inte alls så särskilt fina. Från det här företaget köpte jag 2 kg avokado, och inte en enda av dem var dålig. De var så fina och så himmelskt goda.

Tips, tips, det här är en helt osponsrad reklam för företaget Finca Solmark, som säljer ekologisk frukt och grönsaker.

Dagens citat:

Bästa sättet att vara ledig är att vara upptagen med det man tycker är kul.

Ha en fin dag

Annika

Dela gärna

Våren kom med dimma till Gyllebo. Läs mer »

Vintern sjunger på sin sista vers.

Hej hej

Förra veckan sjöng nog vintern på sin sista vers. Åtminstone kan man ju alltid hoppas på det.

Jag och min fina vän fick stiga upp väldigt tidigt för att vi skulle kunna njuta av gryningen. Solen gick upp runt sex tiden på morgonen, så någon lat sovmorgon blev det inte tal om. Men det var så fantastiskt mysigt och härligt att komma ut i naturen. Skogens alla invånare tycktes redan vara  vakna när jag kom till bryggan. Det var ett hoande, tjattrande och hackande runt om i trädtopparna. Ugglorna verkade föra ett samtal med varandra genom sitt kusliga hoande. Ekorren tycktes smått irriterad då den slog med svansen och tjattrade likt en seriefigur ur Kalle Anka. På avstånd var spillkråkan igång med att hacka i ihåliga träd så det hördes som världens snabbaste trumslagare.

När jag tagit mitt härliga bad så kom Tina också tassande i mörkret. Temperaturen i vattnet närmade sig hela 5 grader, så snart kommer vi att våg ta oss små simturer igen.

Morgonen var rejält dimmig, men jag tycker att det är så vilsamt och vackert med sådana här mörka och gråa dagar också.

Som en kontrast till allt det gråa så köpte jag mig en färgsprakande bukett tulpaner att ha på matbordet.

De senaste veckorna har Stefan kämpat på med sitt onda knä. Han har varit flera vänder i hos doktorn och fått sprutor och blivit röntgad. Men gosa med småhundar det kan man ju faktiskt göra även om man har ont i ett knä, och tur är väl det.

Dagens citat:

Vi är inte alla i samma båt. Vi är i samma storm. Några har yachter, andra har kanoter och en del drunknar. Var bara snäll och hjälp dem du kan.

Ha en fin lördag.

Annika

Dela gärna

Vintern sjunger på sin sista vers. Läs mer »

Varmt morgonljus och boktips.

Hej.

En morgon bjöd på ett alldeles särskilt varmt och vackert morgonljus.

Vintern fortsatte dock att hålla sitt grepp om oss. Trots att solen gjorde att de gamla boklöven glödde som eld i gryningsljuset så var temperaturen en bra bit under nollan.

Det var så kallt att fingertopparna vitnade och känseln försvann i tår och fingrar, ändå så kunde jag förnimma en annalkande vår bara genom att lyssna på skogens alla ljud.

Förutom kattugglans kusliga hoande vid bryggan så kunde jag förstå att skogens alla hackspettar börjat att få rusiga vårkänslor. Runt om i trädtopparna ekade deras ihärdiga hackande som om de hade ett eget hemligt signalsystem sinsemellan.

Långt borta på fälten hörde jag årets första tranor skrika och skräna på sitt speciella transätt. Alla härliga morgonljuden påminde mig så mycket om den vår som nu så sakta är på väg.

Jag tänkte tipsa om ett par böcker också. Först ut är en bok som heter ”Pojken i källaren” av Stephen Smith. Det är en sann historia om en pojke som på ett grymt vis blir torterad och tvingad att bo i en källare. Hans liv präglas av det ena hemska ödet efter det andra. En tung berättelse.

En annan bok som jag läst är också en sann historia, om en mamma som förlorar sin pojke i cancer. Även om den också är sorglig att läsa, så är sista delen av boken väldigt fin och handlar om förmågan att läka i sin sorg. Hur man blir tillfreds med livet vad som än händer. Boken heter ”När jag blundar är du fortfarande här” av Tove Oddsdotter.

Sist ut är boken ”Sex substanser som förändrar ditt liv” av David JP Phillips. Det är en bok som handlar om den cocktail av dopamin, oxytocin, serotonin, endorfin, kortisol och testosteron som i stort påverkar vårt mående. Intressant och lärorikt att läsa om.

Dagens citat:

Du kan inte förlora något som du aldrig har ägt, du kan inte behålla något som inte är ditt, och du kan inte hålla fast någonting som inte vill stanna.

Så vill jag passa på att skicka en stor bamsekram till min lilla födelsedagsgris idag. Grattis Emmy ♥

Ha en fin dag

Annika

Dela gärna

Varmt morgonljus och boktips. Läs mer »

Kaxigaste blomman.

Hejsan.

Ömsom snö och kallt väder, och ömsom sol och tö. Ja nog måste väl snödroppen vara en av våra tuffaste och tåligaste vårblomma ändå. Både den och de lysande gula vintergäcken blir allt som oftast begravda under tjocka snömassor . När man tror att de aldrig ska repa sig något mer, så tittar de alltid upp igen när solens strålar smälter bort den sista snön. Riktiga tuffingar i blomstervärlden.

Vår katt Judith är en väldigt speciell katt. Hon vill oftast vara för sig själv och är inte särskilt sällskaplig eller kelsjuk av sig. Ändå gillar hon att sitta bakom min datorskärm när jag jobbar på kontoret. Oftast lägger jag inte märke till henne direkt eftersom min skärm är extra stor och den med lätthet kan gömma en liten katt.

För det mesta märker jag inte henne förrän jag hör hur det prasslar eller ett svagt spinnande ljud. Sedan kikar långa morrhår fram i nederkanten av min skärm. Alltså, hon är bara för gullig, vår fina Judith.

 

Och så ska man ju ha några stunder och bara sitta och glo också!

 

Ja, det är nog något väldigt viktigt, om man är en liten katt. Just den här helgen tänker jag också unna mig att göra just det – att ibland mest sitta och glo. Kanske ska jag kika lite på trädgården genom min kameralins…

 

Dagens citat:

Gör det du känner är rätt, för du kommer förmodligen att bli kritiserad av någon i vilket fall som helst.

Ha en riktigt härlig fredag.

Kram Annika

Dela gärna

Kaxigaste blomman. Läs mer »

Jag längtar.

Hejsan.

Jösses så mycket jag längtar efter våren och värmen i år.

Visst njuter jag av mina kalla bad och den årstid som är just nu. Fast efter det stressiga och turbulenta året som passerat, så kan jag knappt minnas att jag hann att njuta av våren och sommaren vi hade i fjor. Det är nästan så att jag knappt minns att det var någon varm årstid.

Men nu längtar jag efter att få se bokskogen slå ut i skiraste limegrönt. Jag längtar efter att åka till Stenshuvud och kika på när alla snokarna parar sig, och så längtar jag efter att sticka näsan ner i ett hav av vitsippor.

Jag längtar efter att alla fåglar ska återvända, att stararna ska flytta in alla sina holkar igen och att näktergalen ska komma och sjunga nätterna igenom. Jag längtar efter att väcka upp min trädgård och få se hur allting åter knoppas.

Såklart längtar jag efter att vattnet ska bli en aning varmare så att jag och min finaste badkompis ska kunna ta lite längre simturer vid vår brygga.

Oj oj vad just den här våren är efterlängtad.

Dagens citat:

Det finns vissa saker i livet som jag inte längre har tålamod till. Inte för att jag blivit arrogant, utan endast för att jag nått en punkt i mitt liv där jag inte vill ödsla mer tid på vad som gör mig missnöjd eller sårad. Jag har inte tålamod för cynism, överdriven kritik eller krav av någon karaktär som helst. Jag har förlorat viljan att vara personer till lags som inte gillar mig, att älska dem som inte älskar mig och att le mot dem som inte vill le mot mig. Jag spenderar inte längre en enda minut på dem som ljuger eller vill manipulera.

~Meryl Streep~

Kloka, fina Meryl Streep – visst har hon mycket att lära oss.

Ha en fin dag.

Kram Annika

Dela gärna

Jag längtar. Läs mer »

En drömsk och rosa morgon.

Hej hej

Helgen som gick bjöd på flera fantastisk morgnar och underbara gryningsbad.

Den här speciella morgonen var det alldeles stilla och lugnt vid sjön. Temperaturen hade sjunkit rejält under natten och termometern visade på -6 grader.

Efterhand som det började ljusna, så skingrades det tjocka mörka molnet på himlen och övergick sakta till en vacker rosa formation.

Jag och min underbara badkompis Tina njöt i fulla drag av den vackra och bitande morgonen. Lika förundrade som alltid:

-den här vyn tröttnar vi nog aldrig på, sa hon! Jag kunde inte annat än hålla med henne. Samma vy, men ändå alltid olika men lika fantastiska upplevelser.

Efter att ha njutit en lång stund på bryggan så vandrade vi vidare genom Gyllebos vackra skog.

Det finns ingenting som skänker sådan sinnesfrid, belåtenhet, tacksamhet och tillfredsställelse som just naturen gör. Väder och årstid spelar mindre roll, naturen har alltid något att ge.

Dagens citat:

Det är kusligt att förändras utan att veta till vad. Men en dag står vi där med ett friskare sinne och mjukare självbild förundrade över hur långt vi gått.

Att lära sig se det stora i det lilla gör att något växer inombords.

Ha det gott och kram

Annika

Dela gärna

En drömsk och rosa morgon. Läs mer »

Rulla till toppen