Natur

Efterlängtad semester.

Hej hej

Så var det äntligen dags för mig att gå på semester.

De sista arbetsveckorna var en smula sega (så som dagarna alltid är före en ledighet). Men det var ändå ganska skönt att ha sin semester så här sent på säsongen. Man har det härliga framför sig, och härligt är det minsann att vara ledig. I fyra hela veckor ska jag nu ha semester.

Såklart startade jag med att ställa klockan riktigt tidigt och ge mig ner till bryggan för ett gryningsdopp. Alltså, jösses så magisk morgon det var.

Det kändes som om jag skulle kunna sitta där på den gamla bryggan och glo i all evighet. En lång tur i skogen blev det, alltmedan naturen runt mig vaknade till liv igen.

 

Någon som också har semester och lite ledigt nu, det är min dotter Andréa (dottern som bor långt borta i Kanada). För en vecka sedan kom hon hem till Sverige. I ungefär ett dygn hann jag träffa henne, innan hon gav sig av igen. Då vankades det vandring i Norge med lillasyster, och det unnar jag såklart både henne och hennes syster Emmy.

Mellandottern Amanda har också varit iväg på semester med sambo och hans familj. Strax innan de reste utomlands så tittade de ut till oss här i Gyllebo en stund.

Jag bjöd på himmagjorda köttbullar, sås och potatis. Nicolaj åt med god aptit, men Scott var lite mer skeptisk, även om han förstås tycktes gilla gräddsåsen. Kanske hade det slunkit ner någon glass för mycket i hans mage före kvällsmaten… det kan vara så…

Hur som helst – det är gudomligt med semester.

Dagens citat:

Vi köper inte prylar med pengar, vi köper prylar med timmar från våra liv.

… åtminstone från vår fria tid…

Ha det gott

Annika

 

Dela gärna

Efterlängtad semester. Läs mer »

Vill bli höstpigg istället för vårtrött.

Hejsan.

Den här våren i år alltså, den har verkligen känts som seg kola för mig.

När jag kom hem från Kanada fanns ingen riktig tid för mig att vila. Då skulle pappa Kurts hus tömmas på varenda pinal. Vind, garage, förråd, skåp och garderober – ja allt gick vi igenom och det blev otaliga vänder till Måsalycke (den lokala återvinningsstationen) När jag inte jobbade eller fixade med huset i Brösarp, ja då sov jag mest.

Vårblommorna kom och de försvann, utan att jag orkade lägga märke till dem i år. Jag har känt mig sååå trött.

Under våren gick jag till doktorn för att göra en uppföljning på mitt för höga blodtryck som företagshälsovården upptäckte. Vilopulsen var låg (43 räknades som lågt) , så det skulle kontrolleras vidare … ja, jag väntar ännu på något som heter holter-ekg, då det var flera månaders väntetid… man hinner ju bli frisk igen 😉

Men något börjar sakta kännas i kropp och knopp nu. I takt med att sommaren övergår till sensommar och en svag doft av höst kan förnimmas i luften, så känner jag mig en smula piggare igen, inte lika yr och snurrig och lite mer som mig själv.

Nu hoppas jag att vårtröttheten byts ut mot en kraftfull höstpigghet istället.

Dagens citat:

Samarbeta med tyngdkraften. Låt det falla om det måste.

Hoppas ni har det fint

Annika

Dela gärna

Vill bli höstpigg istället för vårtrött. Läs mer »

Vancouver – lets go girls.

Hej igen.

Det är väl dags att skriva det där blogginlägget om vår fantastiska Kanadaresa nu, tycker ni inte det?

Efter en lång och ganska dryg flygresa kom vi äntligen fram till Andréas lägenhet i centrala Vancouver. Det var strax före midnatt, och dagen efter var det Andréas 35 årsdag. Naturligtvis blev det lite firande med presenter då när vi kom, trots att det var mitt i natten. Dagen efter firade vi igen med tårta såklart.

Jag hade lämnat min systemkamera hemma, så alla bilder här är tagna med min lilla kompakta kamera som lätt fick plats i min ficka. Jag hade ju rest hit mest för att träffa min äldsta dotter, henne jag saknat så himla mycket. Att Kanada sedan bjöd på en storslagen natur det var  ju ren och skär bonus.

Vår första utflykt blev en dagsvandring till något som hette ”The Chief”. Det var ett naturområde ett par mil utanför Vancouver.

-mamma, det är inte så jobbigt att vandra där, inte mycket värre än att gå upp till toppen på Stenshuvud, sa min döttrar. Det klarar du lätt.

Jo, ”tjoflöjt” vad lurad jag blev … jag tror minsann att de båda töserna läst fel på svårighetsgraden på den bergsbestigningen.

Steg för steg tog vi oss allt högre upp, och hade jag i början visst hur långt och jobbigt det egentligen var, då hade jag nog aldrig tagit mig ända upp. Sista biten klättrade vi med hjälp av kättingar uppför det lodräta berget. Men väl där uppe fick vi vår belöning.

Utsikten där uppeifrån var magnifik!!!

Där i solen njöt vi av allt det vackra och av de goda mackor vi packat ner som dagens lunch. Vi tog några sista foto innan det var dags för oss att ta oss hela vägen ner igen. (samma väg och minst lika jobbigt nerför) Fast jag kände mig ganska kaxig efteråt, det ska erkännas.

En annan dag hyrde vi cyklar för att ta oss runt på. Med Andréa i täten cyklade vi fram i ett rasande tempo.

-jag tycker om när det går fort, förkunnade hon, när jag klagade på att det gick alldeles för fort och att jag inte hann att se så mycket. 

Men till min lättnad pausade vi vid en bedårande vacker strand, så vi hann att hämta andan och beskåda allt det fina.

En kväll bjöd Andréa oss alla på konsert. Det var en konsert med fantastiska Shania Twain. Henne minns ni väl alla? Alltså vilken kvinna, och vilken konsert! Lets go Girls!!

En annan dag hyrde vi kajaker och gav oss ut på en vacker sjö. Där gled vi stillsamt fram på vattnet och bara njöt. Tyvärr lyckades en av oss komma ut i farvatten som var avsedda för stora båtar, där skulle vi inte vistas hade instruktören tydligen informerat oss om…  Haha, min engelska är inte den bästa 🙂

Efter det blev det mera vandring. Upp på ett berg bar det igen, men inte alls lika jobbigt som det första!

Både Kanadas natur och dess invånare föll mig verkligen i smaken! Här skulle jag nästan kunna bo, om jag nu blev tvungen att flytta utomlands.

Nästa dag var det dags för Vancouvers marathonlopp. Jag och Emmy hoppade över springandet och ställde istället upp som Andréas privata hejarklack. En halvmara avverkade hon lätt som en plätt tycktes det som.

På kvällen åkte vi sedan iväg till ett ställe för att klättra på väggar. Andréa var lite trött i benen sa hon, och det var nog inte så konstigt.

En annan dag var det dags för oss att åka ut på valsafari.

Tyvärr gäckade alla valarna oss den här dagen. Även om vi fick se mycket andra underbara djur, så ville vi såklart få se späckhuggare och andra stora valar. Men eftersom det utlovades ”valgaranti”, så får vi när vi vill återkomma och åka med gratis ända tills vi ser några valar. Det betyder ju att vi måste åka tillbaka till Vancouver igen ju!!

Till sist var det dags för vår sista vandring, och enligt mig var det den mest behagliga och härliga hiken.  En riktigt urskog helt i min smak. Utrustade med björnspray och goda mackor  gav vi oss iväg.

Vi åkte ut till Lynn Valley för att ta oss upp till Kennedy Falls. På vår väg dit passerade vi det stora trädet ”Big Ceder”. Det sög rejält i våra trötta ben, men vi njöt ändå för fulla muggar.

Tiden går fort när man är lycklig, och alltför snabbt var det dags för oss att ta farväl av Andréa och återvända hem igen.

Jag vänjer mig aldrig någonsin vid dessa hemska farväl …

Men från mitt hjärta vill jag säga mitt största och varmaste TACK till dig älskade tös för allt du bjöd oss på. Tack, tack, tack ♥

Dagens citat:

Distans betyder ingenting när någon betyder allt.

… och denna ”någon” kommer ju faktiskt hem till Sverige redan i morgon och jag är sprudlande glad. Välkommen hem min tös (även om du nästan genast kommer att bege dig till Norge)

Ja, det var lite av vårt 12 dagars långa äventyr i Kanada.

Ha det gott och kram

Annika

Dela gärna

Vancouver – lets go girls. Läs mer »

Här blev det tyst

Hej igen.

Tyvärr blev det väldigt tyst här inne under en lång tid. Mitt liv snurrade på fortare och fortare, och av lite olika anledningar så har bloggen då fått bli lidande. Ork och kraft har inte funnits, varken till att ta några bilder eller skriva någon text.

I början av Maj åkte jag och Emmy till Kanada, där vi fick intensiva och helt underbara dagar med Andréa. Vi fick uppleva Vancouver med sin storslagna natur och jag gav järnet för att kunna hänga med i mina döttrars tempo.

Väl hemma igen var det dags att tömma pappa Kurts hus i Brösarp. Vi hade en vecka på oss att fixa allt (så att städfirman skulle hinna med sitt arbete också), innan huset skulle byta ägare. Lagom till Morsdag var allting färdigt. Jag och Emmy åkte ut i skogen och plockade en stor bukett liljekonvaljer, Jag njöt av lugnet.

Min sommar har sedan bara rusat fram. Jag har jobbat, och ännu har jag min semester kvar i ”vänten”.  Tyvärr har jag inte haft samma tid och ork att ge mig ner till bryggan för tidiga gryningsbad som tidigare år. Fast det är ju å andra sidan lite för varmt i vattnet nu, för min smak 😉

Så mycket barnbarnsmys har det inte heller blivit den här sommaren. Ett par gånger sedan midsommar har jag träffat de små pojkarna. Det är ju alldeles för sällan …

Förhoppningsvis får vi en fin sensommar med mycket sol och värme (man kan ju alltid hoppas), och då får jag kanske besök av badsugna småkillar här hemma. Min semester väntar ju, och den som spar han har!

 

Dagens citat:

Dagar i stress vet jag vad som är bäst för andra. Dagar i stillhet vet jag vad som är bäst för mig.

Ha det gott

Annika

Dela gärna

Här blev det tyst Läs mer »

Från vår till försommar medan jag varit borta.

Hejsan.

Jösses så mycket som hänt här hemma i naturen, bara för att jag varit bort några veckor.

Precis innan jag steg på planet till Vancouver hade vi kyliga vårdagar med krispigt hög luft.

Marken var då täckt av slumrande vitsippor och träden stod ännu nakna och kala.

Som ett trolleri så har nu skogen exploderat i en limegrön färgbomb och värmen börjar hitta hit.

Istället för vitsipporna så har nu ramslökens vita små stjärnliknande blommor slagit ut.

Naturen i Kanada slog mig med häpnad, fast vår svenska natur den går minsann inte av för hackor den heller!

Jag har haft så mycket att fixa med sedan jag kom hem, men jag hoppas få tid att lägga ut några bilder i alla fall från min fantastiska resa i Kanada.

Dagens citat:

Alla kämpar med något. Den som säger att den inte gör det, kämpar med att hålla fasaden uppe.

Ha det gott från mig.

Annika

 

Dela gärna

Från vår till försommar medan jag varit borta. Läs mer »

En trolsk morgon.

Hejsan.

Av flera skäl så var det ett bra tag sedan jag träffade min finaste vän vid badbryggan. Men just den här morgonen var det äntligen dags för oss att ses igen.

Gryningen var så vacker med en lätt dimma som låg över sjön. Det var ganska kyligt i luften fast i vattnet hade temperaturen nu stiget till nästan tio grader. T och jag hade så mycket att prata om, så de vårystra fåglarna hade inte en chans att överösta oss den här morgonen.

Den gråvita dimman gjorde att den gröna vegetationen på marken såg ännu grönare och frodigare ut. Vi badade, vi skrattade, vi pratade, vi skrattade, vi drack te och vi skrattade ännu mer!!!

Efterhand lättade dimman en aning och solens första strålar kämpade sig igenom allt det gråa. Vi tog ridstigen tillbaka genom den trolska skogen.

Ja jag har gått här flera tusen gånger i mitt liv, och ändå slutar jag aldrig häpnas över hur vackert det är här vid varje årstid.

Dagens citat:

Vad vill du fylla resten av ditt liv med? När du har svaret på den frågan så gör det. Bara gör det.

Ha en riktigt fin Valborg och kram från mig.

Annika

Dela gärna

En trolsk morgon. Läs mer »

Smak av våren.

Hej hej

Våren visade sig mer och mer tydligt och sådana här dagar då solen lyste så kändes det så härligt i hela kroppen.

Vitsippor och körsbärsblommorna lyste upp så vackert. Det är något speciellt med vita blommor som är sååå fint tycker jag.

Bäcken porlade rogivande i skogsgläntan och hundarna tycktes även de älska alla härliga dofter och vårtecken.

Så är det ju det här med alla körsbärsblommor vid denna tiden. För några år sedan skrev jag ett inlägg om varför just de är så speciella för mig. Inlägget hittar ni HÄR.

Våren inte bara visade sig i form av vackra synintryck, nej jag kunde även känna smaken av den…

För finns det något godare än en delikat vårprimör? Alltså, hur gott är det inte med kokt vit sparris, hollandaisesås och knaperstekt bacon. Så enkelt och så fantastiskt mumsigt!

Våren är både vacker att se och god att smaka!

Dagens citat:

Innan du sluter ögonen ikväll, var nöjd med vad du har gjort, var tacksam för allt du har och var stolt över vem du är.

Ha en härlig lördag.

Kram Annika

Dela gärna

Smak av våren. Läs mer »

Ner på knä och lukta på blommorna.

Hejsan.

Vi passade på att ta en tur till Stenshuvuds nationalpark, jag och Stefan.

Vid den här tiden på året måste jag åka dit och insupa våren, det är som ett slags begär. Jag ville passa på att njuta av alla underbara sippor som täcker den steniga marken i parkens norra del.

När jag låg på knä och krälade på marken med min stora kamera för att försöka fånga all skönhet på några enkla foto, så väntade Stefan och hundarna tålmodigt på mig en bit bort. Det får man väl ändå säga är kärlek det.

Det är något så speciellt där i parken när alla sipporna blommar tycker jag.

Som tur är så behövde jag inte ligga på knä för att fotografera alla blommor. Ett av de gamla plommonträden i parken stod i sin vackraste skrud och där kunde jag stå i en mer bekväm position med min kamera.  Även järneken var sitt vackraste jag med knallröda små bär.

I Stefans ryggsäck skramlade några kaffemuggar och en termos med nybryggt kaffe. Det blev dags för oss att vandra vidare.

Innan vi kom fram till den lilla kåsen i Hällevik tog jag några sista ”blåsippebilder”. Man kan nästan aldrig få nog dessa blomster tycker jag. Och då de är fridlysta här nere hos oss, så får vi njuta desto mer av dem på sin plats här i naturen.

Att lukta på blommor var inget som Penny tyckte var särskilt roligt, nej ganska snart tröttnade hon och ville streta vidare.

Dagens citat:

Samvetet hindrar oss från mycket glädje. Unna dig medan du har dig!

Att unna sig behöver inte kosta pengar. Det kan även betyda att man unnar sig att göra roliga saker och spara ”måsten” till senare.

Ha det fint.

Annika

Dela gärna

Ner på knä och lukta på blommorna. Läs mer »

Familjedag vid Vantalängan

Hejsan.

Förra helgen packade vi med oss en korg med lite korv och bröd och for iväg till Vantalängan utanför Brösarp.

Förutom jag och Stefan, så hade vi med oss barn, barnbarn och våra tre hundar. Det blev en riktigt familjedag med högsta betyg.

Stefan som ju både har en spricka i knäet och en i menisken (om jag förstått det hela rätt) kunde inte gå så väldigt långt, så honom parkerade vi vid en av grillplatserna där vid Vantalängan. Under tiden som vi vandrade en liten bit i den härliga vårskogen, så startade han upp elden inför korvgrillningen.

Vi njöt av lugnet och ljuden där i skogen. Barnen tycktes också tycka om skogspromenaden.

Mindre kul var det när en brant backe uppenbarade sig. Då fick Scott plötsligt rysligt ont i sina små ben. Men med lock och pock, och i små etapper så klarade han till slut backen helt på egen hand. Gissa om han då blev stolt!

Sedan kom ett meddelande från Stefan om att det fanns finfin glöder klar. Vi var inte nödbedda eftersom vi alla var sugna på lite grillad korv.

Tänk, det krävs inte så mycket för att få en minnesvärd dag. Några korvar, lite bröd och såklart sugrörsdricka.

Lille Nicolaj hoppade från famn till famn och tycktes även han njuta av dagen. Den gamla babyoverallen som Emmy haft då hon var barn kom lagom till pass.

Att grilla korv i skogen det är verkligen en underskattad sysselsättning, och finns det egentligen något godare så säg?

Dagens citat:

Livet är inte där och då, utan här och nu.

Små enkla saker i livet är kanske de som vi minns bäst och gläds mest åt på ålderns höst.

Ha en härlig lördag.

Kram Annika

Dela gärna

Familjedag vid Vantalängan Läs mer »

Välkomnar våren i år.

Hejsan.

Nu börjar vårtecknen att hagla tätt, och det är mer än välkommet i år.

Vårlökarna tittar upp ur jorden lite överallt här i Gyllebo. Särskilt roligt är det att följa det som vi hann peta ner i höstas, strax innan den första frosten kom.

Förutom de första vårblommorna så har bladen på Ullungrönnen nu börjat spricka ut i skiraste grönt.

På ormhasseln hänger massor av fröhänge som säkert inte är så kul för de som lider av allergi.

Ett annat vårtecken är att vattentemperaturen nu sakta börjar stiga i sjön. I helgen var jag och tog ett morgondopp och kunde då njuta av drygt 7 grader i vattnet. Det är ju nästan ”simbart” det…

Morgonen bjöd på så mycket härliga ljud som så starkt påminner om den ljuvliga våren. En lång stund satt jag och bara lyssnade på alla de högljudda fåglarna och läppjade på mitt ingefärste.

De morgontrötta vitsipporna stod med böjda nackar och hade precis börjat slå ut efter nattens vitsippssömn. Ramslöken hade växt så mycket att det nästan syntes sedan föregående dag.

I grodpölen syntes dock inga grodägg ännu, kanske har det ännu varit en smula för kallt i vinden. Nästa vecka pratas det om att våren ska göra en halvhalt, och kanske är det bara bra så vi alla hinner med i svängarna.

Men våren är visst mer än välkommen i år. I väntan på hela härligheten så har jag förberett med att förgro mina dahlieknölar i orangeriet. Det ska bli spännande att se hur det kommer att gå.

Dagens citat:

Om man blandar mjöl och vatten blir det lim, men om man tillsätter ägg och socker, då blir det en kaka. Vart tar då limmet vägen? Jo, det är det som får ”kakjäveln” att stanna kvar på rumpan, höfterna och lilla magen.

Japp, vintern har satt sina spår runt midjan, det är bara att inse… fast det finns viktigare saker i livet än kilo och bilringar.

Ha det gott och kram Annika

Dela gärna

Välkomnar våren i år. Läs mer »

Rulla till toppen