Natur

Fler morgnar som denna tack.

Hejsan.

När jag tänker tillbaka på den senaste tiden så tycker jag att det mest varit grått, mulet och kallt. Men så laddade jag upp lite foto från min kamera och såg då att en morgon hade vi faktiskt ett helt magiskt väder.

Ibland är det faktiskt tur att jag tar en sådan massa bilder i tid och otid. Lite då och då har det varit till stor hjälp att minnas vissa saker.

Lite grann skrattar jag åt mig själv när jag överväldigas över allt det vackra och över de första vårtecknen, som om det vore första gången jag upplever allt. Det är likadant varenda år. Men det är något märkligt med det, för allt som händer i naturen, vid varje årstid, fascinerar mig mer och mer ju äldre jag blir.

Biotips

Jag och Stefan har varit på bio och sett ”Den sista resan” av Filip Hammar och Fredrik Wikingsson. Det var en så vacker film som gick rakt in i mitt hjärta. En film om att ha en åldrande pappa och hur omvälvande det är att plötsligt inse att ens förälder aldrig kommer bli sitt forna jag igen. Den var så fin och vacker, och mitt i allt tragiskt så var den väldigt humoristisk.

Dagens citat:

Att ha fler år bakom sig än framför sig gör att man blir mer noga med sin tid, energi och pengar.

För varje år så inser man mer och mer vad som verkligen är viktigt att lägga just sin tid, sin energi och sina pengar på. Och vad som är viktigt för mig, behöver inte alls vara detsamma som är viktigt för dig.

Ha det gott.

Kram Annika

Dela gärna

Fler morgnar som denna tack. Läs mer »

En kväll i Malmö och likadana skogstroll.

 

Hej hej

Den senaste tiden har det varit blåsigt och kallt här på Österlen. Vårblommorna tycks tveka rejält. Krokusar och andra vårlökar verkar en aning försenade i år, som de är extra rädda och ”farhågsna” av sig . Med den hårda vinden som blåste från öster så har till och med de tuffaste badbrudarna veknat en smula och avstått gryningsdoppen den gångna veckan

Fast en enda morgon var det riktigt lugnt och stilla, den morgonen prickade vi in för ett härligt morgonbad. Temperaturen låg på 3,6 grader i vattnet och vi njöt för fulla muggar. När vi efteråt fått på oss alla våra kläder igen så blev vi  båda så fulla i skratt…. den morgonen hade vi råkat ta på oss nästan exakt likadana kläder.

I helgen tog jag tåget in till Malmö för att träffa min yngsta dotter Emmy. Vi strosade i affärer och hade en så mysig eftermiddag tillsammans. På kvällen gick vi på restaurang och njöt av god mat och en liten smarrig drink som avslutning.

Boktips

Ett perfekt tidsfördriv när man åker tåg det är att lyssna på någon ljudbok. På min tur till Malmö lyssnade jag på Lars Lerins lilla berättelse om en sommar i hans liv på 70-talet. Boken heter ”Snigelsommar” och är inläst av honom själv. Hans underbara dialekt gör boken än trevligare att lyssna på.

Dagens citat:

En god vän är som ett fyrklöver. Mer sällsynt att fina och en väldig tur att ha.

Min badkompis, hon som är lite lik mig själv, hon är ett av mina sällsynta fyrklöver.

Ha det gott och kram

 

Dela gärna

En kväll i Malmö och likadana skogstroll. Läs mer »

Av småbarn får man höra sanningen.

Hej hej

Tänk så härligt det är när solen kikar fram, om så bara för en liten stund.

Det såg så härligt ut genom fönstret så jag och Stefan skyndade oss ut för att ta en tur med hundarna.

Men burr och fy, så attans kallt det var i vinden. Efter en liten bit så fick Stefan ont i foten och hävdade att han nog var tvungen att vända av hemåt igen. Med en stelopererad fot så har han ju faktiskt ”spik i foten” på riktigt. Röntgenbilderna på sin fot brukar han då och då visa mig, så jag ska förstå att det kanske inte är helt skönt med långa promenader, då han har både ankarskruv och hålat bandjärn inopererat vid vristen.

Alltså vände Stefan av hemåt, medan jag och hundarna fortsatte ut i skogen. Av lilla Pennys ihärdiga markeringar så förstod jag att vi inte var ensamma utan att det förmodligen låg grisar i närheten och tryckte.

På Åsstigen fick vi vända åter då det på ett ställe var rejäla översvämningar och spången vi gick på låg långt under vattenytan.

Himlen mörknade och för ett tag såg det ut som om vi skulle bli rejält blöta. Men vi hade flyt och efter en timme återvände vi hem lika torra som när vi gick iväg. Ibland måste man ju ha turen med sig.

Det har gått ett tag sedan jag träffade mina små barnbarn nu. Men i fredags fick jag en så rolig snapchat av min dotter när de hade vänt blad i väggkalendern.

Ja, vad säger man…. av småbarn och ”fyllehungar” får man höra sanningen, sägs det ju. Men vad tycker ni, är denna kvinna egentligen så lik mig….? Ett gott skratt fick jag mig allt. Och kanske är det likt mig, det är bara det att i min egen hjärna så är jag ju ännu bara 35 år gammal.

Dagens citat:

Gå som en drottning, älska som en hippie, tala som en sjöman, res som en zigenare, odla som en häxa, arbeta som en krigare.

Ha en fin dag.

Annika

Dela gärna

Av småbarn får man höra sanningen. Läs mer »

Aktivering av pensionär.

Hejsan.

Det gäller minsann att ligga i för att hålla sin ”lille” gubbe i form. Ja, för själv tar han vartenda tillfälle till fusk och mygel (åtminstone när det gäller träning och motion)

I förra veckan fick han själv välja var han ville ta sin motionsrunda. Jag blev inte direkt förvånad när han valde en tur vid Hällevik, för platserna där runt Kivik ligger honom alltid varmt om hjärtat.

Ännu var det ganska vintrigt och grått där, men snart snart, inom en överskådlig framtid, så kommer den här platsen att prunka av vårblommor, såsom blåsippor, vitsippor, gullviva och några vild orkidéer. Visst längtar man nu!

En runda i nationalparken med ett gäng glada hundar, det är en utomordentlig pensionärssysselsättning – åtminstone om man jämför med en eftermiddag i TV-soffan med ursäkten att man bara måste kolla hur det går i skidskyttet!

Och huset alla hundar var lite extra trötta i sina hjärnkontor efter allt sniffande och kissande. Bara fördelar med allt.

Jag själv var också ganska nöjd med dagen. Jag hade avverkat årets första löparmil på förmiddagen. Inte särskilt fort eller snyggt, men en mil i stilen ”löparlufs”, det får jag vara nöjd med så länge.

Här har jag blivit smygfotad direkt efter slutspurten 🙂

Boktips

Jag kunde ju inte låta bli att leta upp fler ljudböcker av författarinnan Kristin Hannah. Den senaste boken som jag nu lyssnat på heter ”En flicka som kallas Alice”.  Även den var jättebra tyckte jag.

Dagens citat:

Hitta någon som vet att du inte är perfekt men behandlar dig som om du vore det.

Det perfekta är att det finns ingen som är helt perfekt, och om man börjar att behandla andra väl så brukar man själv bli väl bemött.

Kram Annika

Dela gärna

Aktivering av pensionär. Läs mer »

Naturens tempo kan kallas tålamod.

Hejsan.

Sakta börjar det mer och mer höras som vår ute i skogen nu. Tranornas ihärdiga skrikande, spillkråkans frenetiska hackande som ekar över sjön. Visst är den här tiden så härlig! Tiden då vi är mitt emellan vår och vinter. Tiden med mest förhoppningar. Även om det ännu är ganska kyligt så finns det en föraning om allt vi nu har framför oss.

Markerna runt Gyllebo är fyllda med vatten och på många åkrar ser det ut som stora insjöar. Det känns riktigt skönt, för man vet ju aldrig om vi har en lång och torr sommar att vänta oss.

Även om det inte varit så jättevarma dagar ännu, så har vi startat litegrann med vårbruket i vår trädgård. Jag har mest räfsat upp fjorårslöven från rabatterna och klippt ner de torra perennerna. Årets första penséer är planterade i en kruka vid ytterdörren. Jag bara älskar de här första vårblommorna.

Stefan har röjt på vår andra tomt och sågat bränne så motorsågen glött och nästan blivit uppsliten. Det är minsann tur att det då finns bra ställen där man kan lämna in maskiner för reparation. På bästa ”Luckan” (alltså Brösarps Lokalförening) är de något av tusenkonstnärer i den lilla verkstaden. Där fixar man allt, allt från åkgräsklippare till motorsågar…   Tips, tips – om ni behöver service av något slag.

Igår passade jag på att peta ner alla hyacintlökarna från i julas. Det är så roligt att de kan återanvändas och komma till glädje fler gånger.

Ännu är det kallbad som gäller, stillsamma bad med händerna ovanför vattenytan. Vattnet är fortfarande rejält kyligt och ännu dröjer det lite innan vi vill simma omkring och plaska bland storgäddorna i sjön.

Dagens citat:

Vissa människor ser saker som de är och säger varför? Andra drömmer om saker som aldrig funnits och säger, varför inte!

Ha en fin torsdag och gör verklighet av någon dröm.

P.s idag är det skottdagen, en dag för kvinnor att fria. Ta chansen töser, men bara om det är just det – en chans!!

Kram Annika

Dela gärna

Naturens tempo kan kallas tålamod. Läs mer »

Förebådande om snö och kyla.

Hejsan

I förra veckann då det ena vårtecknet efter det andra poppade upp, så dök även en sällsynt gäst upp i vår trädgård.

Det var den vackraste fågeln av dem alla, den knallröda domherren. En hel flock (både hanar och någon enstaka hona) höll till vid vår utfodringsplats och försåg sig girigt av nerfallna solrosfrön på marken.

Att domherren kommer med varsel om snö och kyla, det har ju hänt förr. Min mamma Ingrid gillade aldrig den här vackra  fågeln av just den anledningen – hon hatade snö och ville inte ha någon vinter.

Men vad tror ni?… om man kikar på prognosen framöver, så inte verkar det bli någon vinter de närmaste 14 dagarna. Kan det vara så att domherren har fel i år?

Att den stackars domherren levde lite farligt här i vår trädgård, ja det vittnar bilden om som Stefan lyckades knäppa med en av mina kameror. En varsk sparvhök gjorde sig beredd att gå till anfall…

Om vi får mer vinter i år det står skrivet i stjärnorna. Men jag njöt av vårt fina besök och gladda mig åt de sällsynta gästerna.

Dagens citat:

Nu kan det inte bli värre, sa den negative. Jo, det kan det visst, skrattade den positive.

Njut av tisdagen och håll ögonen öppna efter nya vårtecken.

Kram Annika

Dela gärna

Förebådande om snö och kyla. Läs mer »

Små och stor tecken på en annalkande vår.

Hej hej

I förra veckan kom ett av de finaste vårtecknen hit till Gyllebo. De första tranorna anlände skränande och de ”struttade” sedan omkring långt borta i en av de stora hagarna. Deras läte på våren är bland det härligaste jag vet. Tyvärr lät de sig inte fångas på bild, men jag fick se en skymt av dem på långt håll i alla fall.

Även morgonens skogsvandring kändes lite mer vårlig. Både jag och och min vän hade lagt av oss ett av alla de lager vi brukar ha på oss i form av ullunderställ. Tänk så skönt det är när man klär sig något lite lättare. Den känslan minns jag så tydligt från då jag var barn.

I lördags kändes det nästan som vår på riktigt. Solen förärade oss med sitt besök på eftermiddagen. Jag och Stefan passade på att jobba lite smått i trädgården. Bäst som vi höll på så kom årets första citronfjäril dansande.

Under täcket av alla nerfallna eklöv kikade små vintergäck och snödroppar fram.

 

Tjocka och svagt rosafärgade knoppar täckte min gamla rhododendron. Kanske blir det en extra riklig blomning den här våren, och törstig tror jag inte att den kommer att vara på ett bra tag, inte med all nederbörd som vi har fått.

Ett annat vårtecken som de flesta kanske missar, det är de pyttesmå cerisefärgade blommorna som sitter precis ovanför hasselns hänge. Gå ut och leta nu, så ska ni få se! De där små blommorna är så näpna.

Inomhus har jag hjälpt våren på traven lite grann. Små gulliga rosa persikoblommor har slagit ut på de grenar som jag satt in i en vas.

I väntan på att hänga upp påskpyntet i riset så har jag fått så himla söta små semlor av min dotter Amanda. Hon har ärvt min mammas kreativa och pyssliga ådra och själv gjort dem på en ledig stund. Visst är de fina?

Dagens citat:

Välsignade är de som ger utan att minnas det och de som tar emot utan att glömma det.

Njut av er torsdag.

Annika

Dela gärna

Små och stor tecken på en annalkande vår. Läs mer »

Ut i dimman och bakelser till kvällsteet.

Hej hej

Lite fuskande med träningen har det blivit i någon vecka nu. Då menar jag inte min egen träning, utan min käre makes.  Jag håller ju på att försöka få honom i lite bättre form igen efter den långa krassligheten. En dimmig dag i förra veckan så tyckte jag inte att han kunde ha några som helst godtagbara undanflykter längre.

Vi tog med oss hundarna och gick ut i något som såg ut som utspädd mjölk. Jisses så dimmigt det var, men för övrigt var det en alldeles underbar dag.

Vi tog sikte på en tur till badplatsen. Nere vid sjön låg stora flockar av gäss och gled så stilla fram i den täta dimman.

Vi följde den lilla stigen ner mot bryggorna och överallt i löven kunde jag se de första snödropparna sticka upp. I vattenbrynet paddlade gräsänderna misstänksamt iväg när hela vårt gäng kom traskande.

Min egen träning har också uppgraderats något. Löpningen är jag igång med efter ett kort uppehåll när vi hade som mest med snö. Just att springa är något som jag gillar och det är därför lätt att komma igång med. Det är ju bara att snöra på sig skorna och ta ett kliv ut genom dörren. Jag springer inte fort och säkert inte snyggt heller, men jag springer 🙂

Men jag hade ju också en plan på att börja med någon form av styrketräning. Det är bara det att jag ogillar att behöva köra iväg för att göra just bara det – att träna.

-mamma, hemmaträning är underskattat, sa min dotter Emmy en dag, och satte ihop ett litet träningsprogram åt mig. 

Genast kändes det en aning lättare att lyfta hantlar och ”ligga i planka” – gymmet i garaget funkar ju hur bra som helst.

Det bästa med att röra på sig är att det känns ok att njuta av godsaker efteråt. En liten bakelse till kvällsteet då det var Alla hjärtans dag smakade himmelskt.

Boktips

Så har jag lyssnat på en ny bok. ”Aldrig släppa taget” av Tilda och Frida Boisen. Det var en stark berättelse om psykisk ohälsa, berättad växelvis av mor och dotter. En gripande och öppenhjärtig skildring som jag varmt kan rekommendera.

Tack bästa Petra för boktipset ♥

Dagens citat:

Du kan inte tvinga dig att känna något du inte känner, men du kan tvinga dig att göra det rätta trots dina känslor.

~Pearl S. Buck~

Ha en härlig tisdag.

Annika

Dela gärna

Ut i dimman och bakelser till kvällsteet. Läs mer »

Semmelsöndag.

Hejsan.

Förra söndagen var det ”semmelsöndag”. Jag hade längtat ett helt år efter några alldeles särskilda fastlagsbullar – de där som gjordes hos Mandelmanns och som bara går att köpa under just den här ”rätta” helgen.

Nu började vi förstås inte med att stoppa i oss gräddiga fastlagsbullar. Först bottnade vi med köttbullar på dovhjort och hemmagjord potatismos. Alltså, det där är ju grejer det. Mums! Dock blev det en liten bakläxa för mormor (mig då alltså) …en lite för stor lökbit hittades i en av köttbullarna och det var inte bra tyckte Scott, inte bra alls. Själv älskar jag lök, i alla former, och jag tycker att det är en helt underbar krydda i mat.

Under tiden som jag stod vid spisen och kockade och lagade maten, så ville pojkarna bada. Efter maten insåg vi att vi borde gjort det där i omvänd ordning. Nåja, de var ju å andra sidan rena och fina när de gick till bords.

Kvällsmat med familjen en helt vanlig dag, det är nog bland det bästa som finns.

I veckan har det varit full rulle, men någon morgon lyckades jag och min vän ändå pricka in ett härligt gryningsdopp.

Efter att ha suttit på bryggan en stund och avhandlat livets alla viktigheter så bestämde vi oss för att ta den långa rundan i skogen, den som är 11 kilometer lång.

Vi kunde ana den första lilla känslan av vår, och då hade ju ingen av oss så bråttom hem. Med en mils vandring i benen kändes det sedan riktigt härligt.

Dagens citat:

Njut av de små sakerna i livet – en dag när du ser tillbaka så kommer du att inse att de sakerna var de verkligt viktiga i livet.

Idag väntas en strålande sol på Österlen. Hoppas ni kan njuta av den. Jag ska ha två små busfrö här, så jag kommer ha fullt upp.

Kram Annika

Dela gärna

Semmelsöndag. Läs mer »

Mysig vinkväll och morgontur runt Stenshuvud.

Hej.

Förra helgen var så himla mysig här hemma hos oss. Två av mina döttrar hade framfört ett önskemål om en vin- och ostkväll, och i helgen var det äntligen dags. Det var vi tjejer, men såklart fick Stefan vara med på ett hörn. Även om han inte dricker vin så äter han gärna goda ostar och småplock.

I min familj gillar vi ju plockmat som man sitter länge och äter. Förutom ost och chark så gjorde vi en matig paj, baconrullade oliver och krustader med smält ost. Länge satt vi sedan och åt och smuttade på vinet.

När vi var mätta och nöjda så åkte ett roligt spel fram. Det var ett sånt där kunskapsspel där man skulle pricka in olika händelser på en tidslinje. Det var ett spel helt i min smak (förmodligen tycker jag det eftersom jag vann matchen, vilket kanske inte hör till vanligheterna)

Morgonen efter så hade Amanda lite bråttom hem till sina pojkar i Tomelilla. Jag och Emmy packade då in hundarna i bilen och for till nationalparken för en morgonvandring.

Det blåste minst sagt friska vindar, så när vi kom ner till havet och såg de höga vågorna så bestämde vi oss genast för att gå på andra sidan parken där berget skulle ge skön lä för vinden.

På alestigen var det lugnt och skönt. Dessutom är där så vackert tycker jag, det ser ut litegrann som i en John Bauer saga.

Vinterns rikliga nederbörd hade gjort att marken var extra vattensjuk och på sina ställen stod det högt med vatten runt träden. Det kommer bli rena paradiset för grodorna och alla snokar.

Vi hade siktet inställt på Hällevik, för att därifrån ta stigen som går på andra sidan berget. Alltså den lilla vandringsleden  som går närmast havet.

I Hälleviks kås så hade svanar och sjöfåglar något slags morgonmöte på det guppiga vattnet. Kackalorum stod nog på dagordningen.

Vi passerade den vita söta lilla fyren. Alla småhundarna kämpade tappert på, då vi fick hoppa från sten till sten och stundom ta omvägar för små översvämningar här och där. Många små och korta steg blev det.

Så kom vi fram till Jätten Stens boning. Det är den platsen som det sägs att sjömän förliste förr i tiden, om det råkade kika in gattet.

Här är också så vackert, och har man tur och är uppmärksam så kan man än i dag få se ”Stenshuvudsgubben” här bland alla stenbumlingar. Det är säkert helt sant, för det har Stefan sagt…. 🙂

Dagens citat:

Och förresten. Försök aldrig vara perfekt. Det är i sprickorna magin finns. Glöm aldrig det!

Ha en fin fredag.

Annika

Dela gärna

Mysig vinkväll och morgontur runt Stenshuvud. Läs mer »

Rulla till toppen