Annika Olsson

Förkyld mormor på gympauppvisning

Hejsan.

Oj oj, här blev det visst en bloggpaus som heter ”Lååååång”. Livet har snurrat på och mitt i allt så grep en förkylning tag i mig.

Trots att min hals mest kändes som ett grovt sandpapper så gav jag mig ut en runda runt sjön. Frisk luft är ju alltid bra för kroppen.

Sedan hade vi bråttom att köra till Tomelilla. Där väntade en avslutningsuppvisning i Scotts gymnastikgrupp. Hallen var fylld med pigga tomtenissar och glada ledare.

Jag och Stefan ålade oss in på de sista lediga platserna på den trånga läktaren. Strax efter damp en annan liten tomtenisse ner i vårt knä. Det var minstingen Nicolaj

När alla gymnaster visat upp sina färdigheter så kom en spännande figur ut på golvet. Belöning hade utlovats, så alla barn stod lydigt och förväntansfullt på en rak linje.

Scott hade inte mer än fått sin belöning (som var en stor chokladtomte) förrän han snabbt sprang därifrån och kom upp till oss på läktaren.

Sedan åkte vi allihopa hem till Gyllebo igen och fortsatte njuta av dagen här hemma.

Dagens citat:

Att sakta ner och hinna mer – är mera livskvalitet än att springa fort och vilja ha mer.

Ha en fin torsdag

Kram Annika

Förkyld mormor på gympauppvisning Läs mer »

Härlig morgon och våfflor till lunch.

Hejsan.

Vattnet i sjön börjar att bli riktigt kyligt och rivigt nu. Det har blivit vinter på riktigt nu, känns det som

En morgon var alldeles särskilt vacker. Träden hade tappat alla sina löv och stod där svarta och kala, som om de sträckte sig mot himlen. Jag tycker att det är så fint i skogen nu, även vid den här årstiden.

Jag njöt av min stund på bryggan med den finaste badkompisen man kan ha.

Morgonsolen kämpade på för att ta sig upp över trädtopparna för att kika fram mellan molnen.

Till lunch kom min dotter Amanda och ”pojkarna” hit. På dagens lunchmeny stod våfflor. Matiga eller söta, beroende på vad smaklökarna ville ha.

En våffla med gräddfil, lite rödlök och räkor är verkligen en underskattad lunch. Scott däremot vill bara ha sin våffla med en klick jordgubbssylt på och en stor klick grädde sidan om.

Lille Nicolaj var lyckligt ovetande om allt det goda vi andra stoppade i oss. Han tyckte mest att det var roligt att sitta med vid bordet och leka ”tittut” med storebror Scott.

Dagens citat:

De vackraste sakerna i livet är inte saker. Det är människor, platser, minnen, leenden och känslor.

Ha en fin måndag och kram från mig.

Härlig morgon och våfflor till lunch. Läs mer »

Grått och vått igen.

Hejsan.

Efter en släng av sagolikt vinterväder så har allting nu återgått till det lite mer normala här hos oss… nämligen vått och grått.

Jag kan nog tycka att det här gråa och smått dimmiga vintervädret faktiskt är riktigt vackert. En tidig morgon vandrade jag genom skogen där den sista smutsiga snön ännu låg kvar på marken.

Vid bryggan var det alldeles tyst och stilla. Det enda som störde friden var en irriterad häger som skrikande och flaxande lyfte på andra sidan sjön.

Förutom att det är grått och vått nu, så känns det som om dagarna inte riktigt vill ljusna. Det är allt bra tur att det är adventstider med mycket levande ljus som lyser upp.

Vid den här tiden på året gillar jag att koppla av med en ljudbok i hörlurarna. En bok jag lyssnat på och som berörde mig mycket var ”Josas bok – min berättelse”. Boken handlar om systrarna Josefine Nilsson, Marie Nilsson Lind och om Ainbusk singers.

Efter den tunga och sorgliga historian om söta Josefina, så behövde jag något lättsamt som omväxling. Jag valde en bok av vår kära Österlenförfattare, Karin Brunk Holmqvist. Boken ”Lättklätt i tryckkammaren” är en gullig liten historia som till viss del utspelar sig vid just Gyllebosjön.

Dagens citat:

Mitt mål är inte längre att få mer gjort utan att ha mindre att göra.

Ha en riktigt fin lördag och kram från mig.

Annika

Grått och vått igen. Läs mer »

Mitt November 2022

Hej hej

Med månaden November kom också fritiden tillbaka in i mitt liv. Efter att en lång tid ha jobbat så gott som all min vakna tid, så kunde jag äntligen hinna med att pusta ut lite grann. Stefan sålde företagets lager i Simrishamn och mitt kontorsarbete minskade också märkbart. Även på arbetet på Lokalföreningen så passade det nu att jag gick ner i arbetstid.

Jag har hunnit med att träffa familjen lite mer igen och det har varit så himla mysigt. Även småhundarna har fått mer uppmärksamhet och tid av mig. Vi passade på att ha ett försenat kalas för mitt barnbarn Scott i Tomelilla. Jag har haft glädjen att träffa min underbara badkompis lite mer igen. Vintern slog till och jag fick uppleva en av de vackraste morgnarna vid sjön.

Nu hälsar jag December månad varmt välkommen. Vi ska njuta så mycket vi kan av den härliga adventstiden och av julen. Tyvärr kommer äldsta dottern Andréa inte att komma hem från Canada, men det finns ju videochatt så vi kan höras av ändå. Resten av familjen ska samlas på Lillejulafton och rå om varandra så mycket vi kan.

Dagens citat:

Så kom dagen då du inser att du inte kommer fortsätta att växa om du inte stannar upp tillräckligt länge för att låta dina rötter få fäste i jorden.

Ha en fin dag, och kom ihåg att titta på julkalendern ikväll (den verkar så bra tycker jag)

Kram Annika

Mitt November 2022 Läs mer »

Som att stiga in i en vacker Walt Disneysaga.

Hejsan.

Förra helgen fick vi vinter på riktigt och väldigt mycket snö. Ja, jag har kanske tjatat lite om det där, likt ett uppspelt barn, det kan vara så…

Hela helgen njöt jag för fullt av det underbara vädret. När måndagen kom så var jag innerligt tacksam att jag startade min vecka med en ledig dag. För just den måndagen skulle det visa sig bli alldeles bedårande vackert vinterväder.

Jag var tidigt vid bryggan för att ta emot solen som var på väg upp. Jag tände min brygglykta och sänkte mig ner i det 5 gradiga vattnet. Sakta räknade jag till etthundra, för att sedan försiktigt ta mig upp på den snöbeklädda bryggan igen. Med ullunderställ och varma kläder så fick jag snabbt upp värmen igen och endorfinerna dansade glada i mitt blodomlopp.

Jag njöt en kopp hett te innan jag vandrade vidare i det sagolika landskapet. Snön hade gjort att allting blivit alldeles tyst och skogen var nästan som förtrollad. Ja, det var nästan så att jag själv också kände mig en liten gnutta förtrollad.

Precis när solen stack upp ovanför trädtopparna kom hon traskande, min allra bästa badkompis. Min finaste Tina. Tillsammans vandrade vi sedan småpratande genom skogen för att åter komma förbi vår kära gamla badbrygga.

Gässen i sjön verkade snabbt tröttna på vårt glada pladder och lyfte skränande och flög sin kos. Tina tog sig också ett härlig dopp innan vi satte oss i solen och drack upp vårt sista te. Sedan bara njöt vi av den ovanligt vackra morgonen tillsammans.

Det finns så många sorters dagar på ett år. Många av dagarna är nästan likadan, andra är lite mer ovanliga. Just den här morgonen var ovanlig, den var så vacker och stämningsfull. Det varen morgon som kändes som rena energibomben.

När vi till sist beslöt oss för att det var dags att gå hemåt så ringde en orolig Stefan på min telefon, han var orolig att jag inte kommit upp ur vattnet sa han.

Dagens citat:

Den som vill bli lycklig ska inte öka sina tillgångar, utan sänka sin anspråk.

~en vän~

Ha det bäst. Kram Annika

 

 

Som att stiga in i en vacker Walt Disneysaga. Läs mer »

Den vintertid nu kommer.

Hej hej

Vi fick verkligen rejält mycket snö den gångna helgen och jag tyckte att det var så himla mysigt.

Stefan var nog inte lika överförtjust som jag var över all snö. Särskilt inte när hans snöslunga gick i sönder för hundrade gången och han påstod att det nog skulle fungera lika bra med en lövblås…

Undertiden som Stefan muttrande arbetade på med snöröjningen så tog jag hundarna på en härlig promenad i fritidsområdet.

Vid Slottsvägen stod alla fårskallarna och blängde misstänksamt på oss när vi kom pulsande i snön. I sin varma ylleutstyrsel så tror jag att de, liksom jag själv, njöt av det vintriga vädret.

I skrivande stund så är snöslungan reparerad och den mesta snön är nu på väg att töa bort igen. Men jag tycker att det var roligt så länge det varade. Särskilt härligt var det i måndags morse – men det får jag blogga om nästa gång.

Dagens citat:

Lär dig uppskatta vad du har innan tiden tvingar dig att uppskatta vad du hade.

Ha det gott och kram Annika

Den vintertid nu kommer. Läs mer »

Genom ett trollslag så blev det vinter.

Hej hej

Nja, om det var ett trollslag som gjorde att vi fick vinter, det kan jag förstås inte gå i god för. Men som ren magi kändes det minsann. Från femton grader veckan innan så var det lätt besynnerligt att plötsligt få vinter, kallt och snö.

Det var i helgen då jag var i full färd med att städa huset som det sakta började snöa ganska ymnigt. Titt som tätt tryckte jag näsan mot fönsterrutan för att kolla hur mycket snö som kommit.

Gästrummet som blivit rejält eftersatt stod på tur att bli storstädat. Adventsljusstaken och julgardinerna åkte upp av bara farten – det kändes så passande med tanke på vädret.

Något som var mindre passande, det var att vi ännu inte hunnit få på vinterplåtarna på poolen. När Stefan drog bort skyddstäcket för att snön inte skulle tynga ner det alltför mycket, såg det så läckert ut med den inbjudande blåa poolen i kontrast med all den vita snön.

Morgonen efter vaknade jag riktigt tidigt. Allting var snöbeklätt och några träd hade fått ge vika för den tunga snön.

Vägen ner till sjön var både oplogad och otrampad, så det var som ett mindre träningspass att pulsa de 2,5 kilometrarna genom den mörka skogen ner till bryggan.

Men det var sååå vackert där. Snön hade gjort att allting blivit alldeles tyst och stämningen den tidiga morgonen var nästan sagolik. Vattentemperaturen hade sjunkit ner till ca 5 grader och efter mitt kalla bad kände jag mig full av energi och stark som en liten oxe. Wowww!!!

Dagens citat:

Du behöver bara kraft om du ska göra något skadligt, annars är kärlek tillräckligt för att få allt gjort.

Ha en härlig dag. Annika

Genom ett trollslag så blev det vinter. Läs mer »

Busväder och en mjuk kaka.

Hej hej.

När helgen äntligen kom så vände vinden och det blåste upp till storm vid bryggan.

Att bada när det blåser ostan är inte det lättaste.  Det är egentligen inte själva badet som är det stora bekymret, nej det är  risken att alla kläder far all världens väg – ut i vattnet till exempel. Men med lite knixande och trixande så blev det ändå ett härligt dopp den här morgonen.

En granne som brukar ta sin morgonpromenad vid samma tid som jag är vid bryggan, tyckte inte att det hade gjort något om mina kläder försvann… han trodde ändå inte att någon skulle märka någonting 🙂

 

Resten av dagen gick till pyssel, städning och tillverkning av en mjuk pepparkaka med lingon.

Det bästa med att baka är ju den goda doften som sprider sig i huset. Mjuk pepparkaka doftar ju jul så det stänker om det.

Dagen efter tog jag lite längre sovmorgon och kom inte till bryggan förrän ganska sent på förmiddagen. I den vita pudersnön kunde jag se små söta fotavtryck och jag förstod genast att jag missat min fina badkompis. Attans!

Även om vinden bedarrat något så var det bistert kallt och jag och småhundarna skyndade på stegen hemåt igen.

I hagen gick både kor och hästar kvar. Jag tänkte för mig själv att det måste vara kallt för dem att inte komma in och värma sig lite emellanåt.

Det bästa med bistert novemberväder är ju att komma in och elda i kaminen och tända några levande ljus. Fast det är kanske inget som kor och hästar uppskattar…

Dagens citat:

Vår värld behöver inte människor som begriper varandra utan människor som begriper att det finns så många olika sätt att vara människa på.

Var den du är – alltid.

Kram Annika

Busväder och en mjuk kaka. Läs mer »

Trädgårdsplanering och plockmat.

Hejsan.

Precis lagom tills vintern slog till så hann vi färdigställa framsidan av vår trädgård. Ett påtvingat dräneringsarbete i somras, gjorde att vi fick gräva upp och ändra om lite vid husets veranda och entré.

Till vår hjälp har vi haft vår käre granne, som för övrigt är expert på området. Han ritade och planerade hur varenda liten växt skulle stå, och i förra veckan kom han hit med sin bil fullproppad med plantor till oss. Tack käre Per ♥

Själv ska jag inte ta åt mig någon ära alls, då det var Stefan och Per som fixade med allting där på stugans framsida. Det enda som jag planerat är de vårlökar som vi i alla hast petade ner i jorden i går, innan hela Gyllebo blev vitt av fluffig nysnö.

Visst är det roligt att plantera blomsterlökar på hösten. Oftast faller de helt i glömska under vintern och ploppar upp som underbara överraskningar på vårkanten.

Förra helgen samlades familjen här för att umgås och äta plockmat som vi alla älskar.

Ostar, pajer, goda korvar och en massa annat gott – ja det är nog det vi helst äter här när vi samlas allihopa. Plockmat där det finns något som passar alla smaker.

Det förstås, lille Nicolaj är inte så mycket för plockmat. Inte ännu i allafall.

Dagens citat:

Frid uppstår när du accepterar livet som det är, istället för att sträva efter hur det borde vara.

Ha en härlig söndag.

Kram Annika

Trädgårdsplanering och plockmat. Läs mer »

Yoga, klangbad och bio.

Hejsan.

Den senaste tiden har jag gjort så himla mysiga saker.

Det känns som en evighet sedan jag var på bio, men för en liten tid sedan var det alltså dags för popcorn och biomys. Filmen vi såg hette ”Hilma” och den handlade om den svenska konstnärinnan Hilma af Klint som slog igenom stort först efter sin död. Hon var före sin tid, vilket hon själv visste om, och hon förbjöd att man skulle få visa hennes konst förrän minst tjugo år efter hennes död. Det var en vacker och sevärd film.

Så har jag varit på underbart härlig yoga hos Bea utanför Skillinge. Efteråt blev det skönt ”klangbad” som kändes fantastiskt i både kropp och sinne. Vi avslutade med en mysig stund tillsammans med en massa godsaker.

Några bad i sjön har jag också hunnit med. Väldigt sakta kryper temperaturen i vattnet nu neråt. Knappt tio grader var det i helg då jag tog mig en simtur vid bryggan.

Skogens höstknalliga färger har nu bytts ut mot lite mer dämpade kulörer. Det är så vackert på sitt eget vis.

Dagens citat:

Du har precis rätt förutsättningar för att vara exakt den som bara du kan vara.

Man måste våga lyssna inåt och följa sitt eget hjärta, det brukar bli det bästa.

Kram Annika

 

Yoga, klangbad och bio. Läs mer »

Rulla till toppen