Annika Olsson

Kvalitetstid med min Emmy.

Hej hej

I helgen hade vi äntligen tid att träffas lite extra, min dotter Emmy och jag. Hon har haft så fullt upp hela hösten med studier och två extrajobb. Men förra veckan kom hon till Gyllebo för att spendera veckoslutet här.

Lite god förmiddagsfika tyckte jag att vi förtjänade. Ett nybakat valnötsbröd smakar alltid gott, så det fick det bli.

En lång härlig brunch med extra smaskigt pålägg, lite kokta ägg och Emmy vid bordet – ja ni kan ju tänka er att jag njöt för fulla muggar.

En tur i skogen med småhundarna passade sedan fint, särskilt då vi pressat i oss lite för mycket av det goda valnötsbrödet.

När mörkret började falla utomhus så bestämde vi oss för att ägna resten av kvällen åt TV-tittande. Godis, myskläder, levande ljus och en bra film blev det… alltså det är bara så underskattat med sköna hemmakvällar.

Vi bestämde oss för att se ”The Terminal” med Tom Hanks i huvudrollen. Filmen har fått sin inspiration från en sann historia om en iransk man som blev fast på en flygplats i Paris då han saknade medborgarskap och inresetillstånd i något annat land. Där, på flygplatsen, kommer han att vara kvar i hela 18 år. Den iranska mannen lär ha dött i lördags, då han somnade in på sin favoritterminal i Paris. Vilken historia alltså!!

Dagens citat:

Livet är för kort för artiga samtal om det ointressanta.

Med dig Emmy blir inga samtal ointressanta. Jag vet egentligen ingen annan som har så mycket att berätta som du. Både fascinerande och intressant saker (för det mesta) och jag älskar våra samtal och allt du lär mig.

Ha det gott och kram Annika

 

Kvalitetstid med min Emmy. Läs mer »

3-årskalas med fördröjning

Hej

Mitt barnbarn Scott fyllde 3 år i mitten av oktober. Av lite olika anledningar så blev det inte något kalas precis då, utan det fick skjutas lite på framtiden. Men den som väntar på något gott…

Scott är ju född mitt i älgjakten, så Stefan brukar inte kunna vara med och fira honom. Men hösten är ju verkligen en fin tid att vara född på, så Scott är nog ändå nöjd med sin födelsedag.

Helgen då det vankades  fördröjt 3-års kalas i Tomelilla, så var det höstligt vackert. Utanför entrédörren höll en hålögd halloweenpumpa vakt mot busiga ungar.

Mamma Amanda hade fixat så mysigt och gott. Grillade hamburgare med hemmagjord dressing och syrad rödlök, det var busruskigt gott!

Lille Scott var glad som en speleman, men även lille Nicolaj var på ett strålande bebihumör den här kvällen.

Det förstås, när man får en hel påse fylld med små födelsedagspresenter, ja då kan man inte bli annat än glad.

När vi ätit upp varenda liten hamburgarsmula och gått en sväng i Tomelilla, ja då vankades det tårta med ljus i. Och i vanlig ordning trixade mamma Amanda ihop ett litet konstverk av lite glass, bär och några kex. Simsalabim så kom ett tåg lastat med godsaker.

Först i kön till gotterna var ju alla pågar, män och gubbar – gottegrisar som de är.

Jag bugar och bockar, och jag tackar för ett sååå mysigt treårskalas. Visserligen med lite fördröjning, men så värt att vänta på! Grattis lille Scott.

Dagens citat:

Lyckan är lik en parfym: vi kan inte stänka den på någon annan utan att ett par droppar faller på oss själva.

Ha det bra och kram Annika

3-årskalas med fördröjning Läs mer »

Leva varje minut.

Hejsan.

Idag tänkte jag börja med ett litet boktips. Det är en bok som berörde mig väldigt mycket …

Boken heter ”Innan jag glömmer” och är skriven av Nina Gunke. Underbara, fantastiska Nina. Hon som de flesta sett på film eller på TV. Hon har drabbats av alzheimers sjukdom och nu har hon gett ut en bok om sitt liv och om det fruktansvärda som hänt henne.

Alzheimer och demenssjukdomar verkar öka lavinartat, och de flesta av oss känner nog någon som drabbats. Boken fick mig att reflektera och tänka till lite extra.

Att vårda våra hjärnor behöver vi nog alla i den stressade moderna värd vi lever i. Bästa medicinen för min egen hjärna är att vistas ute i naturen. En god natts sömn såklart, men även lite pulshöjande träning gör underverk för hjärnan och den mentala hälsan.

Tyvärr fick min egen springträning stryka på foten när jag började jobba i Brösarp i våras. Tiden räckte inte till för det också helt enkelt. Men nu ska det bli ändring på den saken. Till min ”hjälp” har jag planerat in en liten nätt löpartävling i Canada till våren. Jaja, jag är förstås inte tjugo längre, men å andra sidan är jag inte heller så himla lastgammal 😉

Att vårda sitt barnasinne är också en bra sak för hjärnan tror jag. Glädje, skratt och ett lekfullt sinne ska man bejaka, av det blir man lycklig.

Att ha husdjur, det är nog också bra för den mentala hälsan. Det känns ju i varenda cell i kroppen. Älskade småhundar!

Det är viktigt att leva medans man gör det. Utan för mycket stress och press.

Dagens citat:

De människor som får ut mest av livet är inte de som levt ett sekel utan de som har levt varje minut.

Ha en fin dag.

Annika

Leva varje minut. Läs mer »

Ingen vinter i sikte.

Hejsan.

I år är det ett märkligt år. Fortfarande har vi inte haft någon vinter alls i sikte, och det känns väl lite konstigt.

Jag minns ett år då det var en väldigt mild och regnig höst, ända fram i november. Men se, då vände allting och snön och kylan kom smygande. Alla trodde att det bara var tillfälligt, men det året blev det en riktigt vinter med snö långt fram på vårkanten. Tänk om det plötsligt vänder nu och vi får tidernas vargavinter.

Visst vore det roligt för alla barn att få uppleva vinter och snö. Jag själv hade också tyckt att det vore ganska kul med en vit vinter. faktiskt.

Eller i alla fall lite kallare väder så vi kunde njuta isvaksbad igen.

Dagens citat:

Och förresten. Försöka aldrig vara perfekt. Det är i sprickorna magin finns. Glöm aldrig det.

Kram på er.

Annika

Ingen vinter i sikte. Läs mer »

Tre busfrö

Hejsan.

Sakta faller nu alla löven till marken och i skogen letar sig ljuset ner igen.

Jag gillar den här tiden på året också, när allting dör och vissnar ner. Det skapar rymd och en ljusare skog.

Våra tre små busfrö, Molly, Lykke och Penny, de gillar också när löven faller till marken. Vilda av förtjusning hjälper de nu till med lövräfsningen här hemma på tomten.

Nåja, hjälper och hjälper… men deras närvaro gör att allting blir så mycket roligare såklart.

När jag stiger upp i ottan för att gå och bada, då brukar den lilla trion gärna ligga kvar under täcket en stund till.

Men senare på morgonen, när de alla fått sin frukost, då vill de gärna med ut på upptäcktsfärd i skogen.

När de någon gång fått följa med mig till bryggan i gryningen, då blir de oroliga när jag hoppar i och badar. Då försöker de alla tre att hoppa ner i vattnet till mig. Nog för att de säkert kan simma (hundarna kan ju det), men jag är inte så road av att få tre små vattenråttor med hem istället för mina vackra fluffbollar.

Dagens citat:

Det är mycket bättre att vandra som en ensamvarg i rätt riktning än att följa flocken åt fel håll.

Mina små pälsklingar är inga ensamvargar någon av dem, de vill allihopa hänga med sin flock. Kanske är det ändå så att ensam inte är så stark, ensam är kanske bara ensam…

Ha det gott, kram Annika

Tre busfrö Läs mer »

Höstens vackraste dag.

Hej hej

För någon vecka sedan prickade jag nog in höstens vackraste dag.

Det var liksom både vår och höst på en och samma gång.

På sina ställen i skogen såg trädens blad ljusgröna och skira ut, som om det var maj månad och de nyss slagit ut.

Från andra vyer brann det som eld i skogen av höstens vackraste färgpalett och marken var täckt med röda boklöv.

På bryggan träffade jag min bästa badkompis. Jag gladdes både åt att hon var där och åt den underbara höstdagen.

Jag tog en bild av henne på bryggan som vi efteråt skrattade lite åt:

– jag ser ju ut som en industridammsugare, sa hon….

Jag tyckte att vi kunde kalla henne för Nilfisken… haha, jag älskar att vi båda har samma halvknasiga humor, hon och jag.♥

En annan sak som vi har gemensamt, det är att vi förundras av ungefär samma saker, som ljuvliga dagar i naturen till exempel.

Dagens citat:

Till dig som bara ser svårigheter. Du kommer få rätt. Till dig som bara ser möjligheter. Du kommer få rätt. Ha en bra eller dålig dag, du väljer. Välj klokt!

Jag väljer att tro att jag kommer få en fantastisk dag idag.

Må gott, kram Annika

Höstens vackraste dag. Läs mer »

Otto Lars är sålt.

Hejsan.

Otto Lars är Stefan Hantverkarns stora fina lager i Simrishamn. I dagarna har köpet blivit klart och fastigheten har nu bytt ägare.

Jag minns så väl när lagret byggdes. Det känns nästan som i går,  fast det nog är lite mer än femton år sedan nu.

Jag kommer ihåg hur Stefan då ville satsa på sitt företag och bygga sig ett rejält lager. Dock behövde han låna lite kapital. Banken blev tveksam och sa nej… Då blev det tack och adjö till den banken. En tjänsteman på en annan bank löste problemet. Han kikade på resultatrapporten som jag skrivet ut och ställde sedan en enda fråga till Stefan:

-tror du själv på ditt företag?

-självklart, svarade Stefan, det är ju hela mitt liv, vad ska jag annars tro på …

Det avgjorde saken.

Företaget och Stefan bytte bank och så så togs det första spadtaget för bygget.

Om jag minns rätt så blev det Finja som fick leverera färdiga väggelement. När grunden var förberedd så levererades väggarna i klara element på en lastbil, helt enligt ritningen.

Sedan kom Ejlertslund Grus & Betong med stora betongbilar och hela golvet göts.

Takstolarna kom på plats, och sedan var det fönster och dörrarnas tur.

Företagets duktiga murare, Bröderna Widerberg, murade upp innerväggarna i ett flygande fläng. Sedan var det mest bara ”finlir” som toaletter, kök och personalutrymme kvar.

Lagret har varit företagets nav. Där har en hel del snickeri utförts. Där har material, maskiner och arbetsredskap förvarats, och där har arbetarna ofta haft sin naturliga samlingspunkt på morgnarna. Inför årets ledigheter och semestrar har vi ofta samlats där på Otto Lars för lite avslutningsfest.

Även om vi haft företagets kontor här hemma i vår bostad, så har jag haft ett stort och bra arkiv där på lagret.

Nu har Otto Lars alltså fått nya ägare, och jag vill önska dem all lycka till där i fortsättningen.

Vad Stefans nu ska göra, när han inte längre har ett lager att köra och titta till varenda morgon, ja det vet han nog inte riktigt. Jag tycker att han kan börja gå och bada i Gyllebosjön 😉

Dagens citat:

De flesta människor missar möjligheten, för den är klädd i overall och liknar arbete.

Ha en härlig dag.

Annika

 

Otto Lars är sålt. Läs mer »

Rött

Hejsan.

Det är tiden då man mest ser rött. Inte alls av ilska utan snarare av pirrande höstkärlek.

Jag undrar hur ilskna tjurar egentligen mår nu på hösten ….eller nej, det där med att de skulle påverkas av den röda färgen lär ju faktiskt bara vara en skröna. Man skulle nog kunna vifta med ett par skitiga kalsonger och få en tjur både vrång och arg. Jag tror att det är själva viftande som irriterar tjurar mest.

En vacker röd ros på stam har jag fått från mitt jobb. Den då halvdöda rosen skulle kastas för nya fräscha exemplar att sälja. Istället fick den flytta hem till oss där den nu belönar mig med mängder av söta små blommor. En röd ros mot ett rött hus, ja det kan ju faktiskt vara väldigt fint.

Ännu blommar det frikostigt lite här och där i vår vilda trädgård. Inte bara rött.

Den vita höstanemonen ser en smula tilltufsad och skamfilad ut, men blommar det gör den än. Likaså hortensian.

Den sista rosen och den där rönnsumaken som jag tycker är så himla läcker. Det där sista att glädjas åt innan kylan och frosten skapar annat att förundras över.

Så tänkte jag komma med ett litet boktips så här när hösten är här och man vill krypa in under en varm filt och bara mysa. Den bok som jag lyssnat på är ”Barnhemmet från helvetet”. Det är en historia om den lilla flickan som i en fattig tid blir skickad till ett kloster för att tas om hand av nunnor. Det är en fruktansvärd berättelse om ett barns uppväxt i en ondskefull nunnans våld.

Dagens citat:

En fågel som sitter i ett träd är aldrig rädd för att grenen ska brista, därför fågelns tillit är inte till grenen utan till sina egna vingar. Lita alltid på dig själv.

Må väl, kram Annika

 

Rött Läs mer »

Mitt oktober 2022

Hej

Mitt oktober 2022 har till stor del genomsyrats av sorg och förlust av min käre far. I mitten av oktober hade dagen kommit för min pappa Kurts begravning. Det blev ett så vackert avsked och vi fick en fin dag, trots den stora klumpen i mitt bröst som aldrig gick att svälja ner.

Oktober har annars mest innehållit arbete för mig, faktiskt veckans alla dagar. Några pauser i naturen har jag ändå tagit mig för att ge kropp och knopp lite andrum. Årets höst har varit så vacker och riktigt mild. Mina barn och barnbarn har jag bara hunnit träffa vid ett par tillfällen, men då har det varit desto mysigare såklart.

Nu hälsar jag November månad välkommen. Månaden inleds med en fastighetsförsäljning, ett försenat barnkalas och en minnesstund i kyrkan. För egen del så kommer jag att jobba färre timmar och det ska bli skönt att komma ikapp med allt som fått vänta. Det är dags att ta hand om pappas hus, mitt eget hem, Stefan och såklart mig själv en smula.

Dagens citat:

När livet går snabbt behöver själen långsam musik.

~en vän~

En kram från mig, Annika

 

Mitt oktober 2022 Läs mer »

Jag älskar hösten.

Hejsan

Vår bästa tid är nu… eller i alla fall min bästa tid. Hösten!!

Jag har haft så mycket runt mig en lång tid nu, så de morgnar som jag har möjlighet att starta min dag i skogen är guld värda.

Någon som också haft fullt upp, det är min yngsta dotter, Emmy. Hon både pluggar och pendlar mellan två jobb på helgerna. Att hon då glömde sin dator här hemma efter sin morfars begravning, det var väl inte alls så konstigt. Därför  fick jag möjlighet att träffa henne några ynka timmar en kväll för ett tag sedan, då hon kom för att hämta den. Win-win för mig ♥

Någon som också älskar hösten lika mycket som jag, det är nog faktiskt Emmy. Vi brukar hinna med en höstvandring, hon och jag, fast i år har det inte funnits någon tid för det. I fjor for vi ju iväg med vårt taktält, lite om det hittar ni HÄR och HÄR. Men än är det ju inte försent…

Det är verkligen fint i skogen vid den här tiden på året. De röda boklöven skapar ett eget eldigt ljus och lyser upp den dimmigaste höstdagen.

Den tomma ekan som aldrig tycks användas, fylls återigen med nerfallna pinnar och massvis med löv. Det är lite synd om den lilla båten tycker jag. Alla båtar behöver väl kärlek…

Det milda vädret har gjort hösten extra härlig i år, åtminstone tycker nog korna i hagen det. De vandrar runt och förser sig med frodigt grönt gräs.

Snart har alla löven fallit till marken och kvar är bara svarta, kala trädstammar. Men först njuter vi lite till av naturens eldfärger.

I min egen trädgård står rönnsumaken (som jag fick av min syster som pytteliten planta) nu i sin allra vackraste kostym. Att den förökar sig helt ogenerat, det får jag väl stå ut med, det är sånt rönnsumaker gör.

Och trots att vi ännu har meteorologisk sommar, så har vi nu fått vintertid igen. Vad passar då bättre än dessa kloka ord i repris….

Dagens citat:

Sommar och vintertid blev förklarat för en gammal indian. Han svarade: ”bara en vit man vill klippa av ett täcke 30 cm, sy fast det på motsatt sida och påstå att täcket blivit längre.”

Ha en fin måndag och kram från mig.

Annika

Jag älskar hösten. Läs mer »

Rulla till toppen