Annika Olsson

Årets sista dag och några boktips.

Hej hej

Som en liten tradition på årets sista dag, så brukar vi åka till Kivik vid lunch, alltså på självaste nyårsafton. Så även den här gången.

Det är Kiviks Byalag som brukar anordna en trevlig stund med tipsrunda och lite korvgrillning.  Tillsammans med min svåger Mats och Bibbi så gnuggade vi geniknölarna och gjorde vårt bästa på tipspromenaden.

Sedan var det dags att grilla korv och mata ankorna. Inget smakar väl så gott som en grillad korv såhär mitt i vintern.

När både vi själva och ankorna fått sig ett skrovmål så åkte vi hem till Bibbi där vi njöt av en god kopp kaffe.

Sedan lämnade vi Kivik för att på kvällen avsluta året med vännerna i Borrby. Tack P och K ♥

Några boktips tänkte jag också dela med mig i det här inlägget….

Först ut är boken ”Jag är inte död” av Erik Engelv. En bok om hur det är att leva som Jehovas vittne och som vuxen komma ut som homosexuell. Sorgligt vad en religion och en tro kan göra med oss människor (min personliga åsikt).

Nästa bok som jag har lyssnat på är ”Den lyckligaste mannen på jorden” av Eddie Jaku. En vacker berättelse av en förintelseöverlevare som bestämmer sig för att möte varje dag med ett leende.

Nästa bok jag lyssnat på var ”Tjur på retur” av Kalle Moraeus. En rolig och helt underbar kärleksförklaring till alla gubbar.

Sist men absolut inte minst så har jag lyssnat på den fantastiska boken som heter ”Vad hjärtat aldrig glömmer” av Kelly Rimmer. En välskriven och berörande kärlekshistoria som utspelar sig från andra världskriget och fram till idag. Så vacker berättelse.

Nu väntar ett nytt spännande år och jag hoppas att det blir ett bra och fint 2023 för oss alla.

Dagens citat:

Självförtroende är inte ”de kommer att gilla mig”. Självförtroende är ”jag klarar mig även om de inte gör det”.

Lika bra att bara vara sig själv, det får helt enkelt duga, för vem ska man annars vara…

Kram Annika

Årets sista dag och några boktips. Läs mer »

Den svårflörtade solen och egentid med min tös

Hej hej

Vädret har alltsedan jul varit ganska svårflörtat tycker jag. Helst önskar jag mig relativt vindstilla väder. Nederbörden stör mig inte så mycket, men en strimma sol ibland gör mig allt lite gladare.

I mellandagarna när jag var ute på en lite skogstur med mina tre små hundar, så skingrades molnen allt mer, och jag blickade hoppfullt upp emot skyn.

Jajamensan där tittade den gula ”bollen” fram. Den svårflörtade solen hade nog bestämt sig för att pigga upp oss här på jorden en liten smula, för himlen blev allt blåare och solljuset flödade för en stund.

Men säg den glädje som vara, haha…. Snart mulnade det på igen, men det var ändå så härligt att vara ute.

I fredags innan nyårsafton så var jag och min dotter Amanda ute på vift. Man kan säga att vi hade lite egentid, utan män och utan barn. Vi valde att gå ut och äta i Ystad. Restaurang ”Le Petit Bistrot”  införlivade alla våra önskningar vad det gäller god mat. Sååååå himla smaskigt det var måste jag säga. Till förrätt valde vi pilgrimsmusslor. Sedan tog Amanda ankbröst och jag valde torskrygg (även om jag tror att de missade att lägga pepparrot på min torskrygg, vilket jag inte la märke till förrän långt efteråt.) Till efterrätt mumsade vi i oss en créme brülée. Bästa egentiden på länge!!

Dagens citat:

Det finns två dagar på året då man inte kan åstadkomma något. Den ena dagen är igår och den andra dagen är i morgon. Så IDAG är rätt dag att älska, tro, och göra mest av allt, LEVA.

Ha en fantastisk dag.

Kram Annika

Den svårflörtade solen och egentid med min tös Läs mer »

Julafton och Tomtestigen i Smedstorp.

Hej hej

Efter att ha firat en mysig Lillejulafton och ätit en god julaftonsfrukost i Gyllebo, så for vi allihopa till Smedstorp där vi träffade Lars-Åke och resten av hans familj. (Låke är mina flickors pappa) Tillsammans vandrade vi på en liten del av Gårdlösaleden som också kallas för Tomtestigen.

Låke och Gunilla hade packat med sig en ryggsäck med värmd glögg och pepparkakor. När vi kom fram till den fina rastplatsen så pausade vi och njöt av den söta goda drycken och några pepparkakor därtill.

Våra tre små hundar hade fått följa med på rundan. Eftersom vi efteråt skulle fortsätta att fira julafton i Gårdlösa så kunde de ju inte vara ensamma hemma Gyllebo hela julafton. Amanda, Jimmy och pojkarna vinkade däremot hejdå när de körde mot Tomelilla, de skulle fortsätta sitt julfirande där.

När glöggen var uppdrucken så fortsatte vi längs stigen som var kantade av olika tomtar.

-titta pappa, den tomten har ju vi satt dit, utbrast en av töserna plötsligt.

Visst är den mysig den där Tomtestigen, och i synnerhet runt julen. Mindre kul var det nog för Gunilla som satte foten i en hundlort. Men som den gentleman Låke nu är, så var han genast behjälplig med en pinne. Slutet gott, allting gott.

Sedan var det alldeles lagom att köra hem till Gårdlösa och sjunka ner i soffan framför Kalle Anka och hans vänner.

Vi fick en fin och god julafton i Gårdlösa. Jag och Stefan tackar så hjärtligt.

Dagens citat:

Bry dig inte om vad andra tycker om dig. Tyck om dig själv så kan du bry dig om andra istället.

Ha det riktigt bra.

Annika

 

Julafton och Tomtestigen i Smedstorp. Läs mer »

Mitt December 2022

Hejsan.

Det är dags att summera Mitt December 2022. Att jag haft mycket att stå i märks tydligt på att antalet bilder minskat kraftigt. Tid och ork för kameran har helt enkelt inte funnits där. Fast jag har haft en fin och mysig månad med lite av alla de julbestyr som jag tycker bäst om. Julen firade vi med familjen och året avslutades med vännerna i Borrby. En rejäl förkylning fick sitt grepp om mig i början av månaden och lagom till mellandagarnas avkoppling så drabbades alla våra tre små hundar av en jobbig kennelhosta.

Nu vänder vi blad och hälsar Januari månad välkommen. Framför mig har jag en nästan helt oplanerad månad. Eller nej, inte riktigt, för mitt vikariat på Lokalföreningen fortsätter en bit fram i vår och det är jag såklart tacksam för.

Dagens citat:

Mognad är när du inser att ett nytt år inte kommer att förändra ditt liv.

…men jag tror att jag ska försöka att dricka mer champagne under 2023 och fira livet lite oftare ♥

Ha det nu riktigt gott alla och kram från mig.

 

Mitt December 2022 Läs mer »

Så mysig lillejulafton.

Hejsan kära ni.

Först av allt vill jag börja med att önska Er alla en riktigt God Fortsättning.

Här på bloggen kommer dagens inlägg att handla om min och min familjs mysiga julfirande. Som så ofta så startade min lillejulafton med en tur ner till sjön.

Jag måste fråga, är det egentligen bara vi här nere i södra Sverige som firar lillejulafton? Är det bara skåningar som kallar dagen före julafton för lillejulafton? Den där dagen som i mångt och mycket nästan är mysigare än alla de andra juldagarna. Dagen med mest och störst förväntningar.

I år på lillejulafton så samlades min familj hemma hos oss i Gyllebo strax efter lunch, där vi började med lite ”gott och mys” framför TV:n.

Sedan avlöstes olika julklappslekar och julspel varandra i en jämn ström.

När mörkret föll och våra magar började kurra då var det dags att plocka fram lite mat. Men det blev ingen traditionell julmat den här dagen, utan barnvänlig tacos med glass till efterrätt.

Under kvällens lopp dök det upp lite olika små klappar till Scott och Nicolaj. Det var paket som Tomten varit och lämnat i Gyllebo i förväg. Tomten hade inte riktigt plats för alla paket i sin säck, och nästkommande dag skulle han ju till Tomelilla där Scott och Nicolaj då skulle fira julafton.

Efter en mysig lillejul så drog sig alla tillbaka till sina små krypin. Både gästhus och gästrum var fullbelagda och det kändes fint att ha dem alla kvar här på julaftons morgon.

Efter en rejäl julfrukost åkte lite klappar fram igen. Verktygslådan som Scott fått, fick invigas och fågelholken färdigställdes.

Vid lunch for vi alla på olika håll och andra julfirande.

Dagens citat:

Vi öppnar boken, sidorna är tomma. Vi fyller själva på med ord. Boken heter ”Möjligheter” och första kapitlet är Nyårsdagen.

Idag ska jag göra något som jag alltid gör på just nyårsdag. Jag ska säkerhetskopiera mina foto för det gångna året till ett par externa hårddiskar. Kanske något för just dig att ta efter…

Hur som helst – ha en fin första dag på året.

Kram från mig.

Så mysig lillejulafton. Läs mer »

Härligt vinterbad med privat isbrytare.

Hejsan.

Strax före jul så fick vi njuta av riktigt kallt och vintrigt väder. Jag älskar när det blir sådär krispigt kyligt, även om det förstås inte är speciellt kul när elräkningen dimper ner.

På sjön hade det blivit ett riktigt tjockt istäcke. Det krävdes både ishacka och rejäla muskler för att hacka upp vaken för vårt vinterbad. Vi hade tur som fick hjälp med den saken av en egen privat isbrytare.

På isen syntes spåren efter en nattlig fyrfota vandrare. Om det var räven som raskat över isen, eller det kanske var min kompis uttern, det var  jag dock lite mer osäkra på.

Efterhand som dagen ljusnade och solen steg, så färgades himlen alltmer rosa och morgonen blev sådär extra gåtfull.

När solen steg och träffade isbitarna från vaken såg de nästan ut som om de var gjorda av en glaskonstnär.

Även om det vintriga inte höll i sig till julafton så var jag så tacksam för de här dagar vi hade vår isvak.

Dagens citat:

När du ser något vacker i en annan person – säg det. För dig tar det bara en sekund att säga, men för personen kan dina ord vara livet ut.

Ha en fin dag.

Annika

 

Härligt vinterbad med privat isbrytare. Läs mer »

Tiden före jul.

Hejsan.

Redan är juldagarna passerade, och jag hoppas ni alla fick en riktigt lugn och skön jul.

Jag tycker mer och mer att veckorna och dagarna före själva julen är de allra bästa. De där dagarna då man pysslar och planerar och då man har allting framför sig. Adventstiden.

För ett par veckor sedan åkte jag till Malmö för att insupa julstämningen där och för att planera lite julklappar . Särskilt en speciell julklapp ordnades som vi sedan skickade över Atlanten till Kanada och min älskade dotter där borta. Vi fick en underbart härlig dag med mycket julstämning jag och mina älskade döttrar.

Dagarna före jul har även bjudit på lite kallt och vackert vinterväder.

Vinterns första is la sig över sjön. Jag och min fina vän T kunde precis knacka hål till en pytteliten vak för ett härligt vinterbad.

Det skulle dock följa riktigt kalla dagar och nätter strax före jul och då fick vi ta hjälp av vår egen ”Stefan isbrytare”. Men det får ni kanske se i nästa inlägg.

Dagens citat:

Tiden avgör vilka du möter i livet, ditt hjärta avgör vilka du vill ha i ditt liv och ditt beteende avgör vilka som stannar i ditt liv.

Jag är så djupt tacksam för er alla som finns i mitt liv ♥ Någonstans tror jag på att de som är menade att finnas i mitt liv, de finns också där. De som är menade att korsa min väg, kommer också att göra det någon gång i livet!

Ha det fint, kram Annika

Tiden före jul. Läs mer »

Småfolket julbadar och ett rart minne av pappa Kurt.

Hejsan.

Den senaste tiden har det varit riktigt julväder, även hos oss längst nere i söder. Kallt och lite vit pudersnö.

Förra helgen då min dotter Amanda och barnbarnen var här, så ville de allihopa bada.

Varmvatten har ju blivit något av en riktig dyrgrip så det fick bli allihopa i samma vatten.

-du också mormor, sa Scott, fast där tyckte jag nog att gränsen gick. 

Jag hade ju redan tagit mitt bad tidigare på morgonen, och i Gyllebosjön är det ju gratis 😉

I helgen har jag hängt upp den fina present som jag fått av Amanda. En sak som hon sytt själv. Hon hade gjort en åt mig och en åt min syster. Det var ett  vimpelspel i julens olika röda toner. Det som var alldeles speciellt med just de här små flaggorna, det var att de var sydda av pappa Kurts olika röda skjortor som han så ofta använde. Nu ska de få hänga här över julen och påminna oss om honom och det blir lite som om han är med oss även det här året.

Pappa Kurt tyckte mycket om julen och dess traditioner. Särskilt mycket tyckte han om den goda julmaten och att även ta en liten snaps därtill. Sprit har förstås aldrig förekommit i någon större skala i mitt föräldrahem och inte heller till julen. Men att lyfta glaset med en iskall snaps i och säga skål till varandra, det hörde liksom lutfisken till. I år ska jag höja glaset och skåla med dig pappsen ♥

Förutom de fina flaggorna så hade Amanda även letat upp foto på alla de skjortor som hon använt i sitt pyssel och fått framkallat dem åt oss.

Och när jag läste dikten som hon skrivet till, ja då letade sig en liten tår nerför min kind. Så fint!!

Amandas dikt till morfar:

En arg gubbe på himlen nog tittar ner.

Arg för att hans skjortor ej längre är hela mer.

Men dessa vimplar var för mig en glädje att sy,

fastän jag vet att han är sur på mig, värre än lilla My.

För visst blev det ett kärt litet minne,

av Kurts gamla julaskjortor i linne ♥

Även mamma Ingrid ville nog också vara med på ett hörn i det här flaggprojektet. För när Amanda fick hem skjortorna med en del sysaker från mammas gömmor, ja då dök den lilla vävda lappen upp bland trådrullarna med texten ”Gjord speciellt för dig av mormor”♥

Dagens citat:

Sorgen är inget man går vidare från, den går man tillsammans med resten av livet.

Var rädd om er och era nära och kära – allting förändras så snabbt.

Kram på er, Annika

Småfolket julbadar och ett rart minne av pappa Kurt. Läs mer »

Luciamorgon.

Hejsan.

Vilken fantastiskt vacker ”lussemorgon” vi bjöds på i år. Den 13 december inledes med en magisk gryning. För mig väntade en arbetsdag i varumottagningen på Lokalföreningen, men först hade vi, jag och min underbara kolleger, lite andra planer…

Vi i innepersonalen hade bestämt att vi skulle lussa för utepersonalen i brädgården. Och jag tror bestämt att det blev uppskattat. Ja, jag bara älskar sådant här som med små medel förgyller den vanliga vardagen.  Tack mina fina vänner på Luckan ♥

Sedan var det bara att lägga Luciakronan till sidan och kavla upp ärmarna på arbetsjackan – på bryggan fanns nya pallar med saker att packa upp.

Dagens citat:

Börja lite, väx lite, kräv lite, le lite

… nej, le mycket och ofta!!

Ha en fin dag.

Kram Annika

Luciamorgon. Läs mer »

Doft av vinter och saffransbullar.

Hej hej

Sakta strök en svag doft av vinter in över Gyllebo.

I vattnet var det 3 grader, så det bet rejält i skinnet att bada. Stefan hade följt med mig ner till bryggan den här morgonen.

Sakta började dagen gry och himlen färgades för en kort stund en aning rosa. Det var sååå vackert.

Förutom att det doftade vinter den här dagen så skulle det komma att dofta saffran och bullbak hemma i stugan.

De årliga saffransbullarna skulle bakas den här dagen. I vanlig ordning förbannade jag mig en smula att jag gjort den där stora degen som räcker till ett helt kompani. Hälften hade ju faktiskt räckt.

Fast jag hade tur som fick Amanda, Scott och Nicolaj till min hjälp.

Men jag får nog tillstå att Amanda och Nicolaj inte bidrog med så mycket hjälp det här året. Annat var det med Scott, han stod träget vid min sida och bakade och bakade av hjärtans lust. Och när den goda doften av nygräddade bullar började sprida sig i huset kom även ”Moffar Ginko” (läs Stefan) intassande i köket.

Det var sannerligen en härlig dag med de godaste dofterna vid den här tiden , nämligen vinter- och saffransdoft. Mums!

Dagens citat:

Tre ting är skrivna med osynligt bläck på alla barns önskelistor. Varma leende, snälla samtal och nyktra blickar.

Ha en fin dag och kram från mig.

Annika

Doft av vinter och saffransbullar. Läs mer »

Rulla till toppen