Österlen

Vacker sommarkväll och en tur i skogen.

Hej hej

I förra veckan var det så fina sommarkvällar så ingen ville ju någonsin gå in och lägga sig. En extra varm kväll tog jag en liten tur ner till sjön, där det fortfarande fanns glada badare kvar.

Hemma vid gästhuset surrade de högt och vilt av alla pollinerare som verkade uppskatta vår lilla äng.  Den har verkligen varit vacker i år, då de olika vilda blommorna hela tiden avlöst varandra.

En morgon var jag uppe tidigt för att hinna vandra en runda i skogen innan det blev alltför varmt.

Det var både varmt och fuktigt och det kändes nästan som om jag var ute i en tropisk regnskog och gick. Trots att det inte regnat ett dugg så var blad och buskar alldeles blöta och det droppade från träden.

Plötsligt irrade en tjock och klumpig mus omkring på stigen framför mig. När den upptäckte mig så försökte den gömma sig vid en trädgren. (enligt google så var ”musen” troligtvis en åkersork) Ganska gullig var den allt. Kan ni se den?

Lite längre fram på grusvägen såg jag en ensam snigel och jag blev så himla glad, för att se en svart skogssnigel nuförtiden hör ju inte alls till det vanliga. Numera kryllar det bara av dessa bruna, spanska  mördarsniglarna överallt, och det är så synd att de tagit över så totalt.

Speciella träd finns det gått om i Gylleboskogen. Ett gammalt dött träd som vi kallar för Pippiträdet är så mäktigt och vackert tycker jag. Ett annat träd är alldeles vitt i stammen. Det har troligtvis blivit invaderat av någon insekt eller larv som ätit upp all bark och gjort att trädet nu nästan blivit självlysande där det står bland alla de andra brunaktiga stammarna. Det ser nästan ut som en flaggstång utan flagga.

En nyhet i naturreservatet är att det nu kommit upp skyltar om att det råder strikt koppeltvång av hundar i området. Detta koppeltvång har funnits i många år, men tyvärr respekteras det nog lite dåligt så man har därför fått göra detta förtydligande.

Våra små hundar hade varit ute tidigare med Stefan på promenad den här morgonen. De är ju alltid kopplade oavsett var och när vi går. Jag är så himla rädd om dem, för man vet aldrig vilka faror som lurar på sådana små minihundar.

Dagens citat:

Det här blir en bra dag.

Inte alltid , men ibland kan det faktiskt räcka med att bara bestämma sig för det.

Ha en fin dag, och grattis till mina döttrars pappa idag på hans födelsedag.

Kram Annika

Vacker sommarkväll och en tur i skogen. Läs mer »

Så vackert som det någonsin kan bli.

Hejsan.

Varje gång som jag passerade vid Rörum så gick min blick upp mot Mandelmanns  Gamlegårdens böljande fält, det som ligger strax framför Mandelmanns ensamma träd. Jag hade noterat att det blev allt rödare för varje gång jag körde där. Till sist var det så himla rött att jag nästan höll på att köra av vägen.

En kväll bestämde jag mig för att jag bara måste stanna för att föreviga det fantastiska vallmofältet.

Under tiden som jag smög längst ute i kanten av stycket, så såg jag hur den ena bilen efter den andra stannade och folk höll upp sina telefoner för att knäppa foton av alla fina blommor. För det var sannerligen det vackraste som det kunde bli. Allt det här sommar-röda i de böljande backarna var verkligen svårslaget, inte ens ett knallgult rapsfält slår det här.

Stämmer det med vad jag hört, så är fältet hugget nu och jag är tacksam att jag stannade och tog mina bilder den där härligt varma sommarkvällen.

Dagens citat:

I slutändan ångrar vi bara de chanser vi inte tog, relationerna vi var rädda att ha, och besluten vi väntade för länge med att fatta.

Idag väntas skyfall och mycket regn. Det kan passa bra för min del, för i likhet med alla flitiga ungdomar så har jag lite sommarjobb på gång den närmsta tiden.

Ha det fint och kram Annika

Så vackert som det någonsin kan bli. Läs mer »

Fisljummet vatten och sommarpojkar.

Hejsan.

Nu kan man verkligen påstå att sommaren är här på riktigt. Vinden är för det mesta mild och behaglig, skinnet på benen har blivit lätt sommarbrunt och kvällarna är ljusa länge, länge. Man vill liksom aldrig gå in och sätta sig framför TV:n. Man vill bara ta till vara på den här tiden.

Vattnet i sjön är nu också riktigt varmt och det ger inte alls samma kick att bada som på hösten eller vintern. Med sina 22, 23 grader så känns det nästan fisljummet att hoppa i.

En morgon då jag simmat en stund vid bryggan så mötte jag en död snok som låg på rygg och flöt. Den stackaren tyckte kanske också att vattnet varit för varmt…

Just snok brukar här vara ganska gott om i och vid Gyllebosjön, och det har hänt flera gånger att jag sett dem simma här i vattnet. Det ser så himla roligt ut, och snabba är de.

Sommarpojkar

En kväll ringde Scott till mig och ville komma hit en liten stund. Det var två glada pojkar som steg in genom dörren, och ännu gladare blev de när de upptäckte att poolen var öppen och det var fritt fram för bad och lek.

Dagen efter väntade dock ännu en arbets- och dagisdag, så det blev bara lite fika innan mina sommarpojkar och Amanda for hem till Tomelilla igen. Men en kort och mysig kväll fick vi tillsammans.

Dagens citat:

Allt handlar om barnen. De är inte framtiden. De är nutiden. Och i framtiden kommer vi förstå. Att allt handlade om barnen.

Ha en fin lördag.

…psst, det är loppis i Brösarp idag, den brukar vara väl värd ett besök…

Kram Annika

Fisljummet vatten och sommarpojkar. Läs mer »

Fridfullt vid havet.

Hejsan.

I söndagskväll blev det så härligt väder. Jag hade varit på ALS vandring tidigare på dagen, för att minnas min kära kusin, som för snart 7 år sedan gick bort i den mest fruktansvärda sjukdom man kan tänka sig. Att en gång om året samlas för att göra den här vandringen tillsammans känns fint, och att samtidigt bidra med en slant till forskningen.

Första gången vi gick ”Mot ALS” var år 2017, och då var det också första och enda gången som Camilla själv deltog, åtminstone fysiskt. Jag vill gärna tro att hon på något vis varit med oss varje år sedan dess. (inlägget från vår första vandring finns HÄR)

På kvällen när vi ätit lite kvällsmat så fick jag en sådan längtan efter att ströva en stund vid havet. Jag körde till Stenshuvud där jag gick över den blommande ängen ner mot havet.

Där var inte så mycket människor på stranden, trots att det var riktigt ljummet och fint.

Jag styrde stegen bort mot stranden nedanför Knäbäckshusen, och utanför i vattnet fick jag sällskap av två vackra svanar.

Bron över Rörumsån hade gått hädan i stormen Babet, så där fick jag balansera på en trädstam och vara tacksam för att vattenståndet var så lågt.

Ungefär där nationalparken tog slut stod den gamla karmstolen som någon tagit dit, med ett konstverk i sten. Om det nu egentligen kan betecknas som ett konstverk….? Bra konstigt såg det ut i alla fall!

Vid kapellet där trappan ner till stranden förut varit, fanns nu bara ett brant stup. I lokaltidningen har man kunnat läsa att en Limhamnsbo varit mycket uppretad och ställt krav på kommunen att trappan genast ska återställas. Jag för min del tycker att den där Limhamnsbon borde hålla tyst och stanna hemma om det inte passar. Har vi tur och byråkratin fungerar, så kanske det finns en ny nedgång på ett annat ställe till nästa sommar. Tills dess får vi helt enkelt bara gå lite längre eller välja en annan plats.

Stranden och havet var precis lika vackert som alltid. Jag stannade en god stund innan jag sakta vandrade tillbaka igen.

Dagens citat:

Jag anar en silverlinje, ett rum bredvid mitt sinne, ett stenkast från allt där inne, någonstans i mitt hjärtas minne.

Ha en fin fredag och en underbar ledighet vill jag önska alla er som nu snart kommer att gå på semester.

Kram Annika

 

Fridfullt vid havet. Läs mer »

Midsommarlunk och skvallertanter

Hej hej

Midsommarafton följdes av en något kallare och regnigare midsommardag. Fast det gjorde inte oss så himla mycket. Vi tog det med ro och njöt av en härlig promenad med hundarna i sommarbyn.

En grannes lupiner sjöng på sista versen såg jag. Trots att de är klassade som en invasiv art och ska utrotas, så kan jag inte låta bli att älska dem ändå. När vi flyttade hit till Gyllebo så försökte jag plantera några i trädgårdskanten, men se där trivdes de inte alls, och hur jag än fjäskade för dem, så ville de inte växa här hos oss.

En annan granne har ett så gulligt litet bibliotek vid sin tomtgräns. Där kan man låna en bok och sätta dit en annan. Det är verkligen ett trevligt initiativ med det här bokskåpet.

När midsommardagen övergick i kväll, så hade jag planerat in det stora hundbadet. Alla tre hundflickorna fick bli ordentligt badade med både schampo och balsam. Efteråt var de så himla gullig när de på rad marscherade in till Stefan i TV rummet och liksom ställde sig hos honom för att beklaga sig (som om de ville säga ”kolla vad hon gjort med oss”) Tre riktiga skvallerbyttor är de minsann, de där tre.

Egentligen tror jag att de gillar att bli rena och fina, men när det är dags för att ställa sig i badbaljan då försöker de alltid att gömma sig för att komma undan.

Dagens citat:

Ibland när man tänker att det måste vara antingen – eller, upptäcker man plötsligt att det helt enkelt är både – och.

Idag väntas en fin och riktigt varm dag. Njut och ha det gott.

Annika

Midsommarlunk och skvallertanter Läs mer »

Scouter vid sjön och en resklar katt.

Hejsan.

En morgon när jag kom ner till bryggan för ett dopp så var hela skogen fylld med båtar och kanoter. Sådär brukar det vara varje sommar när det är stora scoutläger uppe vid Sjöröd. Fast jag brukar vara mer morgonpigg än dem, så jag har oftast bryggan för mig själv när jag kommer.

Att där är lite liv och rörelse på lägerplatsen, det känns bara bra tycker jag. Tryggt på något sätt. Nu på sommaren är det annars så mycket konstigt folk ute och rör sig i skogen så man ibland kan bli riktigt rädd.

Resklar katt

När Andréa hade packat ihop alla sina saker för att resa tillbaka till Vancouver, så gjorde katten Felix också sig redo för att följa med. Åtminstone såg det ut så, när han parkerade sig mitt i hennes öppna resväska. Där låg han sedan en halv dag och snusade på alla hennes grejer.

Så måste jag ju visa den fina presenten jag fick av Andréa då jag fyllde år. Det är en vas som hon köpt i Kanada, som hon tyckte skulle passa bra till mina dahlior och de stora pionerna. Visst blev det tjusigt!!! Jag älskar den.

Dagens citat:

Vi jobbar för mycket för att tjäna för mycket för att köpa för mycket som vi har för lite användning för.

Njut av dagen, som lär vara årets längsta dag – sommarsolståndet.

Kram Annika

 

Scouter vid sjön och en resklar katt. Läs mer »

Sista kvällen för den här gången.

Hej.

I söndags var det sista kvällen med Andréa. Hon kom hem till Gyllebo efter helgens festligheter och jag fick några fina timmar tillsammans med henne.

Kvällen var solig och vinden var ljummen. Vi bestämde oss för att ta en liten runda i Mandelmanns vackra hagar vid Rörum. Fältet nedanför lyste rött av vallmo och det stod i så vacker kontrast till det blåa havet i bakgrunden.

Uppe vid ensamma trädet gick det hästar, det såg vi på långt håll. Vi passerade hagen med fåren, där en skrikande lammunge försökt påkalla vår uppmärksamhet. På en liten skylt hade Gustav skrivit ett meddelande om att lammet var ett flasklamm och det fick den mat den behövde av dem. Men lammet kunde ju inte läsa, så den skrek alldeles hjärtskärande när vi passerade.

Vid ingången till hästarnas hage stod en korg med ryktborstar och kammar. På korgen stod en presentation av de båda hästarna som gick uppe vid det välkända trädet. Tamara och Iskra var två basjkirer som tydligen härstammade från Uralbergen.

Andréa gullade och kelade med en av dem, men jag tyckte inte att de där två hästarna visade sig från sin bästa sida. Plötsligt blev den ena alltför närgången och  började den nafsa efter oss. Kanske var den sur för att vi inte tagit några ryktborstar med oss, ja vad vet jag?! Men jag får nog vidhålla att jag är mer förtjust i Mandelmanns söta fjällkor än de nya hästarna.

Allt roligt har ett slut, och vi vände sakta tillbaka hem igen.

Dagens citat:

Sann kärlek handlar om att ge upp något. Inte om att tillägna sig något.

Tack för en fin kväll min tös.♥ … längtar redan efter att du ska komma hem igen…

Må gott

Annika

Sista kvällen för den här gången. Läs mer »

En helg med barnbarnen.

Hejsan.

Förra helgen blev det nästan en hel helg med barnbarnen. Min dotter jobbade och när det ingår helgjobb i schemat så kräver det att man har en familj som kan ställa upp. Såklart gör vi allt för att hjälpa till.

Glad och tacksam var jag över att min yngsta dotter hörde av sig och sa: jag kommer och hjälper dig med pojkarna mamma. För hur det än är, så blir det lättare om man är ett par stycken som kan hjälpas åt med passning, lek och matlagning. Och grabbarna älskar dessutom sin lilla moster Emmy väldigt mycket.

Den aktivitet som var allra roligast den här helgen, det var nog rallykörning runt poolen. Fortare och fortare gick det för de båda killarna. Plötsligt hörde jag hur Scott skrek rakt ut när hans traktor nästan gjorde en helomvändning i en av kurvorna: ”vilken jävla sladd”… När man gör sitt livs första rejäla sladd, ja då kräver det också kraftord minsann. Skrattande tittade vi alla på varandra, för jag tror nog att det även var första svordomen från honom, åtminstone här hemma hos oss.

Vi gjorde en liten paus i rallykörningen för att gå en sväng ner till sjön. När pojkarna är hos oss så brukar även Scott få åka i en vagn, trots att han nu börjar bli en stor pojke och nog hade klarat att gå dit själv. Det får helt enkelt vara lite extra mysigt när man är hos mormor, trots att man råkar vara storebror.

Visst var det gulligt när de båda bröderna sedan ville att vi skulle köra nära så de kunde hålla varandras händer.

Varken luften eller vattnet var särskilt varmt den här dagen, men en liten stund fick pojkarna springa i strandkanten och leka och busa.

Efter att ha blivit både blöta och skitiga så var det mysigt för pojkarna att bli inlindade i vars en gosig filt och sedan sakta åka hem till ”mormors hus” igen.

Dagens citat:

Till slut kommer vi alla att bli berättelser i någon annans liv.

Jag hoppas att jag kommer att bli fina och glada berättelser i mina barnbarns liv, då de själva är gamla och har egna barnbarn.

Ha en fin söndag och kram.

Annika

En helg med barnbarnen. Läs mer »

Blommor överallt.

Hejsan.

Oj vad det frodas och sjuder överallt nu. Det spritter av liv i trädgården och både växter och djur är verkligen på topp.

I våra holkar är det rena babyboomen just nu. Stararna flyger fram och tillbaka i skytteltrafik, alltmedan de växande ungarna hänger ut med gapande näbbar och bara väntar på mer mask.

Medan jag försöker hinna med att jaga ogräset i mina rabatter, så har Stefan fortsatt fylla på vinterns vedförråd. Huggen ved är nästan lika vackert som en blommande rabatt.

En dag i förra veckan passade vi på att ta oss en tur ner till Hällevik. Vattnet i kåsen låg spegelblankt och Mats eka låg noggrant förtöjd vid den lilla kajen.

Även i nationalparken blommade allting som bäst. Vildrosen på ängen hade slagit ut, och det var så vacker, men det var inte den som vi hade siktet inställt på den här dagen…

Nej, vi ville se på de stora rhododendron som växer bland de utländska träden. Numera har de nästan blivit alldeles för stora och förväxta, men de blommade ändå så vackert, och de är väl värda att besöka vid den här tiden. Tips, tips, tips!!

Det är en härlig tid, men allting går på tok för fort nu. Redan om en vecka närmar vi oss midsommar. Kan ni fatta…?

Dagens citat:

Jag hinner inte.

Leva.

Inte nu.

Sen.

Sen när jag.

Skyndat färdigt.

När jag är klar.

Då kan jag leva.

Om.

Jag lever då.

~Birgitta  Bobergh~

Klar blir man aldrig, lika bra att stanna upp och leva lite då och då.

Ha det fint. Annika

Blommor överallt. Läs mer »

En kort och våt tur till havet.

Hejsan.

Första dagen då Andréa var hemma så ville vi passa på att ta en sväng ner till havet. Vi packade in hundarna i bilen och gav oss iväg mot nationalparken.

När vi for hemifrån så var vädret helt ok, och faktiskt ganska soligt. Inte hade vi någon tanke på varken paraply eller regnkläder.

 

Men på bara den lilla korta biten ner till Stenshuvud, så hann det ändra sig rejält. Det mörknade på himlen och sakta började det stänka så smått. Regnet tilltog mer och mer och mer …

På bara någon minut så var vi alla totalt genomblöta. Vi gick en bit på stranden innan vi vek upp mot skogen igen. Vi hade tänkt att skula under träden, men vi kunde inte bli mycket blötare än vad vi var.

Någon hade lyckats bära med sig en klädd stol ner på stranden. Den stod där och såg mest bara våt och eländig ut.

Ja, det blev inte alls någon längre vandring för oss den här gången, men lite svenska havsluft hann hon få min Kanadadotter.

Dagens citat:

På ett sätt kan du inte göra något åt den lott du fick i livet. På ett annat sätt finns det inget som säger att den lotten har sista ordet.

Ha en skön söndag. Och det spelar ingen roll alls vad ni röstar idag, bara ni gör det – röstar!

Kram Annika

En kort och våt tur till havet. Läs mer »

Rulla till toppen