Österlen

Sommarfoto från min mobil och ett boktips.

Hej hej

Vi har haft några ljuvliga sommarkvällar. En kväll tog jag en sen cykeltur ner till sjön innan det var dags att krypa till kojs. Och det var så vackert där vid sjön.

En annan kväll plingade det i min telefon när vi precis hade fått undan kvällsmaten hemma hos oss. Det var barnbarnet Scott som bara skulle berätta för mig att de var på väg ner till Gyllebosjön för ett kvällsdopp. Såklart hoppade jag på cykeln och ”hojjade” dit jag med.

Badplatsen var fylld av glada semesterfirare och badsugna människor. Pojkarna njöt i fulla drag där de lekte i vattenbrynet.

Som avslutning på kvällen åkte vi hem till oss en liten stund innan deras färd gick mot Tomelilla igen.

Dahliorna

Av min dotter Amanda fick jag för ett par år sedan några små sticklingar av hennes dahlior. Osäker på om det skulle bli något av dem efter min vinterförvaring det här året, så är jag själv nu mäkta imponerad av hur de växt och frodas.

Det är så himla kul att kunna plocka stora buketter varenda vecka och sätta in. En och annan tvestjärt finns det på dem, men de är så stora och frodiga att de små krypen inte har en chans att göra så stor skada verkar det som.

Så måste jag ju visa ännu en baby-boom i Gyllebo. Det är två små urgulliga igelkottsungar som håller till i vår och vår grannes trädgård. Alltså, så himla söta små djur.

Boktips

Jag har lyssnat på en bok som heter ”Dit floden för mig” av Shelley Read. Det är en bra bok som har lite samma stämning som den populära boken ”Där kräftorna sjunger”. En klar favorit som jag varmt kan rekommendera!

Dagens citat:

Det är viktigare att vara god än att ha rätt. Många gånger behöver människor inte en skarp hjärna som talar utan ett vänligt hjärta som lyssnar.

Ha en fin söndag.

Kram Annika

Sommarfoto från min mobil och ett boktips. Läs mer »

En tidig morgonvandring och en hel hög ällingar.

Hejsan.

En tidig morgon då Stefan var på ”särskilda uppdrag”, så tog jag alla småhundarna med mig på en tur runt sjön. Ofta brukar jag tycka att det blir för varmt för dem att gå de nästan sex kilometrarna mitt i högsommaren, men den här morgonen kändes en aning svalare.

Den lilla trion var uppspelta och ivriga, särskilt då de förstod att vi skulle gå en lite längre tur. Både ryggsäck och extra vatten hade vi ju med oss.

Hos en granne satt en nymorgnad katt och plirade sömnigt med ögonen. Fast ingen av hundarna la märke till kissekatten, då de var alltför uppspelta och verkade ha lagt sina hjärnor där hemma.

Ganska snart lugnade de alla ner sig och tystnaden la sig över vårt lilla vandringsgäng. När vi kom till Sjöröd kunde jag känna en svag doft av en eld. Det var scouterna på andra sidan åsen som hade ett läger där. Nere vi sjön låg deras silvriga kanoter sida vid sida.

Runt bryggan växer det alltmer näckrosor för varje år. Just nu blommor de med sina små runda gula blommor. Det är så vackert med näckrosor tycker jag.

Strax innan vi kom fram till badplatsen så fick jag se ett bedårande gulligt litet gäng. Det var en gräsand med alla sina ällingar.

”Mamma Gräsand” såg synnerligen orolig ut när jag stannade för att ta mina bilder. Men att vara moder till ett sådant gäng kan ju inte vara det lättaste. De liksom for omkring åt alla håll.

På Google kan man läsa att ungarna föds med fjädrar och redan efter några timmar så lämnar de boet och då kan de redan gå och simma, då får de också direkt leta efter sin egen mat. De kallas för ”borymmare” 🙂 , ett ganska passande namn!

Dagens citat:

Varför inte säga ”varför inte?” lite oftare? Det kan förändra ditt liv.

Ällingar tänker nog ”varför inte”, allt som oftast.

Ha det gott och kram Annika

En tidig morgonvandring och en hel hög ällingar. Läs mer »

Den blå timman i Kivik.

Hejsan.

Tidiga morgnar har aldrig någonsin gjort mig besviken.

Även om soluppgången inte blev riktigt lika storslagen som vi tänkt oss, jag och min dotter Emmy, så blev morgonen i Kivik ändå helt fantastisk.

Vi hade packat med oss badkläderna, men ingen av oss var särskilt badsugen den här tidiga morgonen.

Istället slog vi oss ner på den vackert turkosmålade träsoffan som stod uppställd på den plats som jag tror kallas för ”kärringbadet”. Där satt vi och tittade på den lilla fiskebåten som tuffande gav sig ut från hamnen.

När båten försvann bort mot Vitemölla så föll våra ögon istället på ett par gulliga små minkar som hoppade och simmade runt bland stenarna. Jag och Emmy gick sakta bort mot den stora röda stenen, som i folkmun så lämpligt kallas för ”svarte sten”. Där stod vi länge och iakttog minkarna som verkade synnerligen intresserade av oss när jag lockade på dem.

Även om solen lyste med sin frånvaro just den här morgonen så fick vi en underbar start på vår dag. Och när den lilla fiskebåten åter kom tuffande tillbaka, så var det även dags för oss att bege oss hemåt.

Dagens citat:

10% av att alla konflikter uppstår beror på olika värderingar och åsikter.
90% beror på fel tonläge på rösten.
Mitt tonläge den här morgonen var nog i vänligaste laget – åtminstone verkade minkarna tycka det, närgångna som de var.
Ha det gott och kram
Annika

Den blå timman i Kivik. Läs mer »

En härlig soluppgång och drottningen av dahlior.

Hejsan.

I måndags började min ledighet, men jag vaknade ändå tidigt i ottan. Vädret verkade lovande, så jag packade med mig min handduk och gav mig ner till den kära gamla bryggan.

Vattnet var så varmt och skönt att jag aldrig ville gå upp. I stora cirklar simmade jag omkring och bara njöt. Dimmorna dansade och sakta kunde jag ana solen som kikade upp ovanför trädtopparna. Temperaturen i luften var lite kylslagen, men snabbt blev det varmt i takt med att solen steg.

I skogen hade det blivit allt tystare. Fågelkvittret har stannat av, och det enda som väsnades den här morgonen var en och annan storgädda som ilsket hoppade och slog med sina stjärtfenor. Fast att bara sitta och lyssna på tystnaden det är sannerligen underskattat – en lisa för själen.

På väg hem så låg dimmorna kvar på ängen och det såg nästan ut som sensommar. Men ännu är det juli månad, och det får väl ändå kallas för högsommar.

Hemma i stugan låg alla och sov när jag kom hem igen, ja alla utom lilla hunden Penny förstås! Hon är en riktig piggelin, och någon måste ju faktiskt hålla vakt…

Drottningen av mina dahlior.

För ett par år sedan fick jag en liten stickling av min dotter. Jag hade den i en kruka den första sommaren och där blommade den bara lite smått. När jag nästa vår tog fram krukan så blev jag väldigt förvånad över att den överlevt överhuvudtaget och dessutom  skjutit små skott. I år slår den nog alla rekord i pampighet. Alltså, kolla!!

Dagens citat:

Ibland behöver man tystnad för att kunna höra vad hjärtat säger.

Jag önskar er en riktigt skön söndag.

Kram Annika

En härlig soluppgång och drottningen av dahlior. Läs mer »

Pizza på stranden och konsert i min hembygd.

Hej hej.

Någon gång varje sommar så brukar vi köpa pizzor och ta med oss ner till stranden. Den här gången fick våra tre hundflickor följa med oss till Vitemölla.

Vi stannade vid hamnkiosken och beställde vars en nygjord pizza och gav oss vidare mot norra Vitemölla. Efter en lång het dag så började människor droppa av ifrån stranden, och vi hade tur och hittade en parkeringsplats. Det där med parkering brukar annars vara det största problemet när man ska ta sig till havet under turistsäsongen.

När pizzorna var slut, och vi alla var proppmätta satt vi bara där och njöt av den härliga kvällen. Till sist gav vi oss av vidare mot Kivik igen, där vi köpte vars en (på tok för stor)  glasstrut. Att man aldrig lär sig, tänkte jag, och förstod efteråt varför sällskapet framför mig höll på att krångla med halva glasskulor.

Konsert på Christinehofs slott

På morsdag så fick jag av mina töser, en biljett till konserten på Christinehofs slott. Det var Mando Diao och Wilmer X som spelade.

Kvällen för den efterlängtade konserten var förra fredagen.

Att återigen få uppleva en konsert där på slottet var magiskt. När jag var ung så upplevde jag många musikframträdande på den här platsen, det gick liksom inte att undgå då när jag bodde bara ett stenkast härifrån. Några år jobbade jag också på restaurangen här, så då stod vi för mat år artister och musiker. Det var jättekul

Tillsammans med goda vänner blev kvällen underbar, och när sista låten klingade ut, så gick vi sakta mot bilarna. Låten ”Strövtåg i hembygden” ekade över de välkända träden i allén och den fulla månen lyste upp vägen framför oss. Mina tankar gick till min pappa, den forne skogvaktaren på Christinehof, som fick just den vackra sången på sin begravning för snart två år sedan.

Och det är som det vore min faders röstNär han ännu var lycklig och ungInnan sången blev tyst I hans dödssjuka bröstOch hans levnad blev sorgsen och tung

Det är skimmer I molnen och glitter I sjönDet är ljus över stränder och näsOch omkring mig står den härliga skogen så grönBakom ängarnas gungande gräs

Dagens citat:

Nej, jag tror inte att några rader text kan göra en stor skillnad i människors liv. Men jag tror att det kan göra en liten skillnad. Och det är stort nog.

Ha en fin lördag.

Annika

Pizza på stranden och konsert i min hembygd. Läs mer »

En svala gör ingen sommar.

Hejsan.

Nej, en enda svala räcker ju inte för att göra en sommar, men en hel familj borde ju faktiskt vara fullt tillräckligt. Hos oss har svalorna byggt i nocken under carporten som är till vår traktor. I dagarna har ungarna blivit flygfärdiga och är nu nära att lämna boet. De är så himla söta, våra surmulna små svalungar. Det är nog tur att de är på väg att flytta, för Stefan börjar bli lite trött på att putsa traktorn fri från fågelbajs i tid och otid.

Ett annat talesätt som min pappa Kurt instiftade, det var ”att när marknaden var över så var sommarn nästan slut”. Ja, nog för att det går ganska fort, men ännu har vi väl en hel del sommar kvar, det vill jag tro. Jag minns hur vi alla i familjen suckade när dessa ord yttrades – varenda år.

Men marknaderna är ju över och förbi för den här gången. Jag som brukar älska Kiviks marknad var inte alls lika förtjust som vanligt.

Tyvärr inträffade också en tragisk dödsolycka första marknadsdagen, och det där la nog en sorlig stämning över allt vad marknad heter i år.

Jag, Stefan och Emmy besökt marknaden på dess sista dagen. Vädret var perfekt. Vi köpte honung och strosade runt en stund, men den där riktiga markandskänslan infann sig aldrig.

I tre veckor har jag nu jobbat på bästa Lokalföreningen i Brösarp. Tre veckor som gått svindlande fort och jag har verkligen älskat varenda minut som jag varit där. Men nu väntar lite mer ledighet igen, och det ska bli skönt. Kanske får bloggen då också lite mer kärlek igen…

 

Dagens citat:

Sätt upp några mål. Det behöver inte vara så specifikt. Men själen mår ofta lite bättre när den vet ungefär vart den är på väg.

Ha det fint.

Annika

En svala gör ingen sommar. Läs mer »

Svensk sommar och några gatunamn i Gyllebo.

Hej hej

De här veckorna som jag nu jobbat, har mest bara bjudit på sådant där typiskt svenskt sommarväder. Ömsom regn och ömsom sol alltså.

För någon vecka sedan var min dotter Emmy hemma hos oss några dagar och hälsade på. En kväll när det bara var fotboll på TV:n så gick hon och jag ner till bryggan vid sjön. ”Min” kära gamla brygga, den som jag inte hunnit besöka mer än ett fåtal gånger under den senaste månaden.

Vi packade med oss vars ett paraply, en supergod och somrig drink på en termos, och lite annat smått och gott i en ryggsäck.

Sedan satt vi där på bryggan och njöt av den lugna sommarkvällen tillsammans med ”paret Svan”. Vi smuttade på vår drink (med bla citronsorbet och en skvätt bacardi i – mums). Och när vi fick syn på den stora  feta snoken som simmade i vattnet, så slog jag mina badtankar helt ur hågen.

Även om vi haft sådant där typiskt sommarväder nu i Juli, så har det ibland ändå varit riktigt härliga kvällar här i Gyllebo. För ofta brukar det vara så att morgnar och kvällar bjuder på det bästa vädret.

Lite historisk fakta om vår sommarby.

Här i vår sommarby finns en massa roliga namn på våra vägar. Dessa namn lär komma från ägarna av de gamla borgruinerna (det som förr i tiden kallades för Gylleboa).

Gylleboa ärvdes år 1597 av Thale von Mehlen. Thale gifte sig med Johan Clausson Urne och de fick bla sonen Palle. Denne Palle Urne gifte sig med Thale Ulfstrand mot sina föräldrars vilja. Paret Thale och Palle var skickliga i att upprätta och måla ättetavlor, och Palle blev omtalad för sin särdeles vackra handstil. I Östra Vemmerlövs kyrka finns det Urneska gravkoret, som tros vara dekorerat av Thale och Palle Urne. Ett ryttarstandard är också upphängt i kyrkan, och det sägs vara skänkt av den danske kungens son till Palle Urne, som tack för krigiska förtjänster. Paret Urne dog barnlösa och Gylleboa överlämnades till Svenska kronan som sk. Bornholmskt vederlagsgods, alltså ersättning i egendom som Danmark lämnade till Sverige efter freden i Roskilde 1658, för att Danmark skulle få behålla Bornholm.

Här i Gyllebo Fritidsområde finns idag en väg uppkallad efter Thale Ulfstrand Urne, den heter Fru Thales väg. Det finns även en väg uppkallad efter Palle Urne som heter Urnevägen.

(Källa till ovanstående: Boken Östra Vemmerlöv – vår byggd, av Anders S Nilsson m fl)

Visst är det alltid kul med lite historia ändå…

Dagens citat:

Vi är berättelser, du och jag. Berättelser behöver berättas. Sluta aldrig lyssna. Sluta aldrig berätta.

Ha en fin onsdag och kram från mig.

Annika

Svensk sommar och några gatunamn i Gyllebo. Läs mer »

Ut och fiska

Hejsan.

Dagarna rusar fram och jag hinner inte riktigt med allt som jag skulle önskat att göra… Bloggen tystnar lite nu när jag jobbar, men redan om en och halv vecka har jag lite ledigt igen.

Ofta är jag så himla trött när jag kommer hem efter att jag slutat för dagen i varumottagningen. Det blir mest bara vila för mig då. Fast en kväll var det extra fint väder, så då åkte jag med Stefan och hans bror ut för att sätta fiskegarn.

Stefans bror har sitt fiske på den vackraste platsen av dem alla här på Österlen. Hälleviks lilla fina kås, som ligger i Stenshuvuds nationalpark. Det är som en liten undanskymd juvel och där är så fint när ekan ligger där i vattnet under sommarhalvåret.

Vi tuffade ut med Mats eka den där kvällen. Jag blev uppmanad om att sitta still i båten – en landkrabba som jag tydligen är. Fiskegarnet placerades ut, och vi tog en extra sväng bort vid berget där den lilla söta  fyren står.

Trots att molnen på himlen emellanåt såg både hotfulla och svarta ut, så klarade vi oss helt torrskodda och vi fick en jättefin kväll på havet.

Men någon vidare fiskelycka hade vi dock inte. Morgonen efter när Stefan och Mats plockade upp garnet igen, så fanns där inte en endaste liten firre som fastnat. Det gjorde förstås inte så mycket, för jag tyckte mest att det var härligt med båtturen och den idylliska omgivningen. Och lite skönt för fiskarna också… och det är väl ändå remuladsåsen som är godast, tänkte jag… 🙂

Dagens citat:

Vad som än inspirerar dig. Spendera tid med det, för din skull. Gör något konstruktivt av det, för andras skull.

Ha en riktigt fin torsdag.

Kram Annika

Ut och fiska Läs mer »

Söndagsutflykt med äppelkaka på Backagården.

Hejsan.

Förra söndagen kom vi ut på en liten utflykt med min svåger och hans käraste.

 

Första stoppet blev på Terracotta home, som hade ”poppat up” i Borrby med krukförsäljning den här sommaren. Där blev jag och Bibbi vars en kruka rikare, innan vi susade vidare till Hagestad. Där vi hamnade på Reuniongården.

När vi kom till Löderup så gjorde kaffesuget sig påmint. Vi stannade vid Backagården, där det förr var en eternellgård med självplockning av  evighetsblommor. Nu var här en plats för musikuppträde och servering av både mat och dryck. Vi valde kaffe och varm äppelkaka och slog oss sedan ner i det mysiga växthuset.

En enda gång förut har jag varit här på Backagården i Löderup. Den gången var det julfest med mitt jobb och jag var höggravid med Amanda. Fast det där är ju mer än trettio år sedan nu. Lika fint och mysigt är där än!

Vi avslutade vår utflykt med att besöka Pellgaardska, en affär med antika saker. Det var kul att gå runt och titta, men ingen av oss behövde ju något egentligen.

Dagens citat:

Det finns en rytm i livet. Det finns en sång i tiden. En tunn tråd som lätt kan brista, om vi inte tar vara på dem vi kan mista.

Tack M och B för en mysig söndag. Min nya kruka står ännu och väntar, men tids nog kommer en fin blomma att hamna där i, jag måste bara bestämma mig.

Må gott och kram Annika

Söndagsutflykt med äppelkaka på Backagården. Läs mer »

Rosor, dahlior och någon anemon.

Hejsan.

Just nu håller allting på att spricka ut i fullaste blom. Rosorna lyser upp lite överallt hemma i min trädgård. Eftersom jag inte kunna hålla mig till en kulör när jag valt nya plantor, så finns det nu rosor i olika färger, som rena regnbågen. Fast det är ganska fint det med, även om det inte matchar direkt.

Odlingsbädden med dahliorna börjar också få utslagna blommor nu.

På den största av dahliorna satt en så vacker skalbagge en kväll när jag kom ut. Det var en gräsgrön guldbagge som var ungefär lika stor som en rejäl humla. Jättefina är de tycker jag.

Springrunda i regnet.

Om förra veckan var varm och solig, så ändrades det dock när vi kom till söndagen. Då blev det åska och regn i massor. Jag passade på att ta mig en joggingrunda runt sjön. Fast jag hoppade över badet, även om jag var ganska badsugen när jag kom till bryggan. Anledningen var att jag var  orolig över att jag inte skulle få på mig de dyblöta kläderna igen, om jag tog av mig dem där i skogen. Och att springa naken hem skulle kunna skapa väldiga rabalder i grannskapet.

Hästarna tycktes också tycka att det var skönt med lite regn.

Dagens citat:

Nej, det finns inget som heter ständig framgång. Och nej, det finns heller inget som heter ständig motgång.

Ha en härlig torsdag.

Kram Annika

 

Rosor, dahlior och någon anemon. Läs mer »

Rulla till toppen