Båtliv

Jubilaren och det blommar överallt.

Hejsan.

Den stora dagen för 70-åringen tillbringade vi bara hemma och tog det lugnt. Vädret var helt fantastiskt, så vi skrotade mest runt vid poolen. En liten härlig tårta fanns förstås i beredskap för eventuella gäster som kunde kika in.

Först ut att komma och överraska var min fina goa vän Tina. Efter henne kom även min kusin Lena och hennes Claes (tyvärr glömdes kameran då bort)

Vårt blåregn hade slagit ut och var så himla vackert. Även om det nästan går i rosa nyanser så är det faktiskt köpt som om det skulle vara blått.

Ute vid gästhuset blommar de små prydnadsäppelträden också som vackrast just nu.

Åter till jubilaren och hans stora dag… När dagen övergick till kväll så packade vi en korg med godsaker och gav oss iväg ner till Kivik där vi dukade upp alltihopa i båten. Vinden gjorde att vi låg kvar vid kajen, men det var hur mysigt som helst.

Ännu är det ganska lugnt och fridfullt i Kivik, men så fort de riktiga semestrarna drar igång så blir det andra bullar där.

Vi fick i alla fall en mysig kväll, och en fin avslutning på Stefans födelsedag.

Dagens citat:

Varje morgon börjar en ny del av ditt liv. Låt den början bli riktigt bra idag.

Ha en härlig dag, och kram från mig

Annika

Dela gärna

Jubilaren och det blommar överallt. Läs mer »

En heldag med ungdomarna.

Hejsan.

Förra fredagen hade jag och min dotter planerat in en heldag tillsammans. Hennes vän Jeff, från Kanada, hade nyss anlänt och när han fått möjlighet att återhämta sig lite från den långa resan så blev det en mysig dag tillsammans.

Vädret var underbart vackert. Solen strålade och fåglarna sjöng. Efter frukosten bestämde vi oss för en promenad runt sjön, där vi även passade på att plocka lite ramslök till kvällens festmåltid. Vattnet glittrade och grodorna var i full gång med att göra nya små grodor. Liksom jag själv, så älskar Andréa grodor, så hon kunde inte låta bli att kika lite mer på dem.

Efter lunchen åkte vi allesammans ner en runda till Kivik för att ta en tur med Stefans båt. Vinden var rejält kylig, men det var så vackert och mysigt när båten tuffade på längs Kiviks kust.

Några kast med fiskespöet blev det innan vi åter tuffade tillbaka till kajen igen.

-var beredd nu med kameran skrattade Andréa när Stefan balanserade för att knäppa på kapellet på båten. 

Men dagen bjöd inte på några ofrivilliga bad och torrskodda kunde vi alla åka hem igen.

Hemma väntade en rejäl bit kronhjortstek på att bli tillagad. Jeff hade fått äran att tillaga köttet, medan jag fixade en potatisgratängen med massor av ost. På Andréa:s lott stod förrätten, som bestod av krämig  jordärtskockssoppa.

Det blev en så mysig kväll då vi alla samlades i köket för att fixa och greja tillsammans. Stefan hade köpt någon teknisk attiralj som han fick hjälp av Jeff att förstå. På engelska dock, så det är oklart hur mycket Stefan egentligen förstod av det hela 🙂

När förrätten var klar satte vi oss alla till bords. Såklart bereddes en extra plats (som alltid) till lilla hunden Molly som älskar att sitta med vid bordet då det vankas festligheter. De båda andra hundarna ligger gärna vid våra fötter, ifall någon av oss skulle tappa en bit ner på golvet.

När kronhjorten var tillagad så hamnade vi alla i mathimmeln, och kameran glömdes helt bort. Men jag kan lova och svära på att maten blev så himla god och kvällen en av de bästa på länge. Vi åt gott, drack gott och var i det godaste sällskapet. Gott, gottigott gott helt enkelt!

Dagens citat:

Vissa stunder är lätta – då gäller det att lyfta. Andra stunder är tunga – då gäller det att släppa.

Det här var en dag då livet lyfte lite extra mycket.

Ha en fin fredag.

Kram Annika

 

Dela gärna

En heldag med ungdomarna. Läs mer »

Tiden mellan sommar och höst

Halloj

Den senaste veckan så känns det som om hösten nu är här och nosar mig i hasorna. Det är visserligen både sommarvarmt och sol, men höstkänslan finns där ändå.

För bara några veckor sedan var jag ute med Stefan och Mats i vår båt för att sätta garn. För mig blev det nog både första och sista båtturen den här sommaren. Ja, jag förstår inte riktigt vart alla sommardagar tog vägen egentligen, och just båtlivet hans inte med alls.

Det var en härlig kväll, som gjord för att sätta makrillgarn.

När det gäller makrillen så var fiskelyckan inte riktigt på vår sida, men vad gjorde det egentligen, kvällen var härlig och man ska ju ändå inte äta alltför mycket Östersjöfisk har jag hört.

Kvällspromenader

Kvällspromenaderna nu känns både mörkare och höstligare. Jag tycker nog att det ändå är lite skönt.

Den lite svalare luften är lättare att andas och efter sommarens evinnerliga vattnande i trädgården, så kan jag inte annat än påstå att jag längtar efter ett rejält regnväder.

Igår när jag joggade runt sjön så mätte min GPS min vanliga springrunda till en halv kilometer kortare än vad den brukar. Vi skojade om det, och sa att det nog var så att sjön höll på att krympa. Fast det får vi inte hoppas, även om jag kan se att vattenståndet nu är ovanligt lågt.

Boktips

En bok jag måste tipsa om är ”Kvinnorna” av Kristin Hannah. Den var så bra tyckte jag. Läs den!

Dagens citat:

Fascinerande ändå att så många skäms för sina kroppar och så få för sina hjärnor.

Ha en härlig dag.

Annika

Dela gärna

Tiden mellan sommar och höst Läs mer »

Skaldjursfrossa på båten.

Hejsan.

Förra lördagen  avslutade vi dagen med en tur ut med båten. Jag packade ner lite godsaker i en kylväska och så gav vi oss iväg.

Planen var att vi skulle tuffa ut med båten, en liten bit längs med kusten, där kasta ankare och sedan sitta i solnedgången och sörpla goda kräftor och bara njuta av den härliga kvällen.  Men oj vad det guppade och gungade när vi kom utanför hamnen. Vi körde en liten tur innan vi bestämde att det nog skulle gå lättare att ligga kvar vid kajen när vi dukade fram maten.

Kvällen blev så himla mysig. Vi sörplade och lät oss väl smaka.  Och namnet vi valt till båten passade ju sååå bra…. Eller vad tycker ni om namnet ”Guppy”?

Solen sjönk sakta ner och runt oss cirklade en hungrig and i hopp om att få våra överblivna smulor.

Såklart delade vi med oss av våra sista smulor  från vår kex innan vi klev iland och körde hemåt mot Gyllebo igen.

Dagens citat:

Livet blir så mycket enklare när du inte alltid bryr dig om vad andra tycker.

Det bästa med att bli äldre är just det, man tänker inte längre på vad någon ska säga eller tycka, det viktigaste är ju vad man själv tycker.

Ha det fint

Annika

Dela gärna

Skaldjursfrossa på båten. Läs mer »

Klorofyllgrönt.

Hejsan.

Om man tittar ut över ängarna nu, så kan man se hur törstig jorden och marken ser ut. I rabatterna är det också torrt så det ryker och nu är det mest ogräset som växer frodigt där (och mina dahlior).

Fast i skogen, där trädens lövverk skapar skugga, där är det ännu riktigt grönt.

På den lilla dammen nedanför Sjöröd, var det så klorofyllgrönt att det nästan såg overkligt ut. Det är ingen damm man skulle önskat att få bada i, men det är onekligen en läcker färg i den.

Även om det nu varit rena högsommarvädret de senaste dagarna, så kan man ana en strimma höst i luften.

I skogen hittade jag en så rolig svamp som såg ut att bara ha lyft på ett lock av markens alla löv och kikat upp som en liten tomte ur marken.

På kvällen gick vi från klorofyllgrönt till havsblått, då vi skulle fixa lite med båten i Kiviks hamn. Kvällen var helt ljuvlig och den gamla vrakekan låg som ett vackert blickfång.

Dagens citat:
Jag tror att alla människor drömmer om kärlek och äventyr.
Tyvärr så hittar många skäl att inte ens försöka.
Rädslan håller många kvar.
Livet är över snarare än vi kan ana.
Har du en bil, så kör den.
Har du pengar, spendera dem.
Har du personer du älskar, älska dem.
Vad väntar folk på?
~ Greta 70 år~
Vänta inte, lyssna på Greta 70 år – gör något som får dig att le idag.
Kram Annika
Dela gärna

Klorofyllgrönt. Läs mer »

Sommar och sol.

Hej hej

Oj oj, vilken fantastisk sommar vi haft det här året. Alldeles precis lagom måste jag nog tycka. Visserligen var det några veckor i Juli som var både blåsiga och regniga, men på det stora hela har det varit helt perfekt.

I förra veckan fick vi återigen riktigt varmt och härligt sommarväder. Emmy var hemma i Gyllebo, så då passade vi på att åka ut en runda med båten.

Stefan hade fiskespöet med sig, medan jag och Emmy tog svalkande dopp ifrån båten.

På havet gick det ”gamla vågor”, och den lilla båten guppade både hit och dit. Även om Stefan köpt en särskild liten badstege så gällde det att hålla tungan rätt i mun då vi klättrade upp från vattnet. Jag skrattade så mycket att både armar och ben blev alldeles svaga, men det var så himla skönt att bada, och upp kom jag ju tillsist.

Jag tror att om man får rejält med sol och bad under sommaren, så är man bättre rustad för kylan, mörkret och vintern då den tiden kommer.

Boktips

Av min ena dotter fick jag ett tips på en bok, en ganska sorlig biografi, men ändå vacker och läsvärd. Den heter ”Kräftans Tid” av Allissandra Nylin. Den vittnar om, att trots att man kanske både är ung och stark, så kan sjukdomen slå till.

Dagens citat:

Släpp taget om det förgångna så att det inte hindrar dig från att se vad som finns framför dina ögon.

Vädret har slagit om lite grann nu, men ännu är det både varmt och skönt. En och annan regnskur gör bara gott för blommorna.

Ha det fint.

Annika

Dela gärna

Sommar och sol. Läs mer »

En mysig kväll på båten

Hej hej

I förra veckan fick vi många varma och sköna sommarkvällar. En kväll när vi vattnat klart i trädgården och gjort alla bestyr här hemma, så bestämde vi oss för att köra ner en runda till Kivik innan mörkret föll. Stefan hade även några saker att fixa med i båten, så det passade ju bra.

Jag packade med mig lite gott i en korg. Det fick bli vad som fanns hemma – en god ost, lite kex, oliver, en slatt vin och en flaska cider.

Kvällen var underbar. Vinden var ljummen och många glada semesterfirare vandrade ute på piren i solnedgången. Från Buhres Fisk hördes svaga toner av musik och vi njöt av lugnet där i vår lilla båt. Det var så mycket sommar som det någonsin kunde bli.

När solen gått ner helt blev det genast lite kyligare. Vi packade ihop våra saker efter ett tag och körde till Gyllebo igen, där kändes luften betydligt varmare.

Kanske blev det där en av sommarens mysigaste kvällar ändå.

Som efterrätt på den härliga kvällen blev det ett par söta och solvarma smultron, direkt i munnen ifrån mina vintunnor. Där odlar jag i år smultron, smulgubbar och lite kryddor. Ännu har skörden inte varit den bästa, men mina förhoppningar ligger på nästa år istället, då hoppas jag på rejält mycket bär. Eller åtminstone så det räcker till en portion åt oss var.

Dagens citat:

Undret är inte att flyga i luften eller att gå på vattnet, utan det är att vandra på jorden.

Ha en härlig dag.

Annika

 

Dela gärna

En mysig kväll på båten Läs mer »

Skepp o´hoj

Hej hej

Vi människor är nog lite som zebran – dvs ränderna går aldrig ur oss. Och för min man Stefan, så betyder det förmodligen att han alltid kommer att ha havet i blodet. Det är kanske inte så konstigt med sjömän i sin släkt och en pappa och bror som varit ”ålafiskare”.

Nåväl, här står vi nu och har plötsligt blivit med båt.

Jag som mer har mina rötter i skogen och fötterna på jorden, förstår mig inte så mycket på det här med båtar, men jag har förstått att den båten vi köpt är något mellanting mellan fritidsbåt och fiskebåt.

Den senaste tiden har vi gjort lite provturer längs kusten, jag och Stefan. Extra härligt har det varit då vi ju haft tropiska dagar här på Österlen. Varma dagar med tryckande värme. Då har vi sluppit trängseln på stranden och istället kunnat åka ut en bit på havet och ta svalkande dopp ifrån båten.

En av våra tre små hundar har också fått prova på båtlivet. Lilla Molly, som är den som aldrig blir åksjuk, har fått prova på en åktur på böljan den blå. Med sin lilla gulliga flytväst på sig, så gick det hela super bra. Molly fann sig väl tillrätta, trots att det gungade en del den där dagen. Hon krafsade och bäddade inne på en av kojplatserna och såg ut att tycka att det hela var riktigt kul. Vi får se hur det går för resten av hundgänget när de ska ut på ”övningstur”.

Här hemma i trädgården fortsätter min dahliaodling att slå alla tidigare rekord. Häpet konstaterar jag att de växer sig allt större och kraftigare för varje dag, och blommorna blir bara fler och fler.

Boktips

Jag har lyssnat på en bok som heter ”Jag lämnar ekorrhjulet” av Åsa Axelsson. Det är en bok om att lämna arbetslivet och ändra sitt levnadssätt istället. Boken är ganska intressant och skapar nya tankar om vad som är viktigt och vad som kanske inte är det. Även om man kanske inte vill leva som i boken, så kan man inspireras av en del saker och kanske ta efter några av godbitarna.

Jag har även lyssnat på en bok som heter ”Jag är Gud” av Malin Karim. Boken är en humoristisk berättelse om ett feministiskt korståg. Om när en snäll och undergiven hustru går in i väggen och bestämmer sig för att göra revolt och begå alla sju dödssynderna innan hon sedan tänker ta livet av sig.

Dagens citat:

Livet är en stor omålad duk där du kan -och ska- kludda av hjärtans lust.

Ha en härlig söndag.

Kram Annika

 

Dela gärna

Skepp o´hoj Läs mer »

Rulla till toppen