Natur

Frossar i skogens guld.

Hejsan.

Varje år är det likadant … mina döttrar brukar tjata lite om att vi ska köra ut i skogen och plocka svamp. Så tittar de med bedjande ögon på mig, som om jag ska kunna krysta fram bra kantarellställen från ingenstans. Jag som aldrig brukar se några svampar – åtminstone inga som vi borde äta.

Trots att jag befunnit mig väldigt mycket i skog och mark genom hela mitt liv, så har mitt intresse varit mer åt att se det vackra. Fina svampar, skönheten för ögat. Jag hade nog kunnat ligga på knä i ett hav av kantareller utan att lägga märke till dem, bara för att komma i rätt vinkel för att fånga något vackert med min kameralins.

Men i förra veckan var det som om min ”skogvaktardotters-gen” vaknade till liv,  Plötsligt kom jag på var det bara måste finnas svamp… Såklart!! Sagt och gjort, vi begav oss ut i skogen.

Kanske fick jag en vink från ovan, eller så var det ren och skär tur, men svamp det hittade vi!

Med 4 kilo kantareller fick det vara nog, det skulle ju rensas också!

Det blev en mysig eftermiddag. Tillsammans borstade vi och gjorde rent all svampen. Den kvällen samlades familjen sedan till en delikat middag. Kantarellpasta med permesanost. Ja det var himmelskt gott i all sin enkelhet!

Dagens citat:

Var tacksam för vad du har idag och tänk vad rik du är. Din familj är ovärderlig, din tid är guld och din hälsa är rikedom.

Att hitta kantareller var fint, men en dag i skogen med döttrarna var det mest värdefulla för mig!

Ha det fint

Annika

Dela gärna

Frossar i skogens guld. Läs mer »

Prinsen i vår damm.

Hej hej

I vår lilla damm i trädgården har det i sommar bott en groda. Varje kväll har jag sett hur den har klättrat upp på kanten,  där den satt sig på en mossbeklädd sten precis ovanför vattenytan. Kanske väntar han på att bli kysst…

De senaste dagarna har sommaren verkligen kommit tillbaka med råge, och det har varit fantastiska sommarkvällar som vi njutit av.

En tur med småhundarna ner till sjön en ljummen septemberkväll, ja det känns ju verkligen som ren och skär bonus.

Dock märks det nu att dagarna blir kortare och att skymningen faller allt tidigare. Inne i skogen blir det mörkt och dunkel fort nu.

På en av mina vandringar runt Gyllebo stötte jag på en liten söt snok. Det var en unge som hade så bråttom att försöka ta sig över vägen in i det höga gräset. Dock såg det ut att ta en hel evighet för den lille ” Sir Väs” att mödosamt ringla sig över den breda vägen. Med en pinne plockade jag upp den lille ormen och  la honom på en säkrare plats.

I veckan har vår älskade lilla dunboll, Lykke, fyllt hela 7 år. Jösses så fort tiden rusar. Grattis min lilla mammagris.

Visst skulle man önskat att tiden stannade upp en liten smula. Inte så att allting stod helt stilla, nej, det hade räckt med att det gick lite mer i slowmotion. Kanske kan jag gå ut i dammen, kyssa grodan och önska mig det, att allt inte gick så himla fort hela tiden. Fast nej, det här med att kyssa grodor det har jag nog växt ifrån nu… tror jag … kanske …

Dagens citat:

Få någon att le idag – men glöm inte bort att du själv också är någon.

Ha det fint, le mer och våga kyssa en och annan groda ibland.

Kram Kram

Dela gärna

Prinsen i vår damm. Läs mer »

Härlig morgon på Brösarps backar

Hejsan.

Jag och min vän hade planerat att möta gryning på Brösarps norra backar. I väderappen såg det ut att bli en magnifik soluppgång och vi hade längtat efter den här dagen båda två.

Redan klockan fyra på morgonen hämtade jag upp min vän. Vi ville ju inte missa den där första timmen, då när allting är som vackrast. Väl framme vid Glimmeboda gård var det ännu beckmörkt som i säck. Med våra små pannlampor tog vi oss sakta upp till den vackra  utsiktsplatsen, den där man kan blicka ut över hela Brösarps by.

I mörkret hörde vi hur hästarna kom och gjorde oss sällskap.

Sakta började det ljusna runtomkring oss. Av den magnifika soluppgången blev det just ingenting. Åtminstone inget som vi kunde se, dock vet vi ju alla att där uppe ovan molnen lyser ju alltid solen. Och vi fick en fantastisk upplevelse ändå. Och när den unge hästpojken blev alltför kärleksfull mot oss, så packade vi tillsist ihop våra saker och vandrade vidare ut i den vackra naturen.

Vi vandrade vidare längs den lilla leden som går genom skog och över ljungbeklädda hagar.

På sina ställen hade den purpurfärgade ljungen nästan helt övergått i en roströd färg istället. Ändå var det så sagolikt vackert.

Oavsett väder och  oavsett årstid – att vandra på den här platsen ger alltid en särskild känsla i hjärtat.

Dagens citat:

NU – är allt vi har och vet!

Tack T, för den fina morgonen med dig.

Annika

 

Dela gärna

Härlig morgon på Brösarps backar Läs mer »

Mamma, vill du SUPA med oss?

Hej hej

En mulen förmiddag träffade vi på Stefans bror, Mats och Bibbi ute vid Hällevik.

Tillsammans strosade vi ut till den lilla söta fyren i nationalparken.

Även om skogen var väldigt grön och frodig ännu så fanns det en svag känsla av höst i luften. På skuggsidan i nationalparken är det alldeles extra grönt, där alla runda stenar är täckta av härligt mossa. Som om det är mossbeklädda små troll som plötsligt skulle kunna ställa sig upp och börja prata (…och kanske är det de också)

Efter vår lilla promenad vid Stenshuvud, så var vi både lite hungriga och mycket kaffesugna. Det slutade med att vi stannade på fiket i Kivik och njöt av en andra frukost.

I våras när jag och Stefan fyllde år så blev det ju ingen ordning med vårt födelsedagsfirande. Då på vårkanten är det så mycket annat som är på tapeten. I födelsedagspresent hade jag emellertid fått en inbjudan av mina döttrar, ett kort där det stod följande:

– Mamma. vill du SUPA med oss? Och så hade jag fyra olika dagar att välja på…

I förra veckan hade min valda dag så kommit, då det var dags för det där ”supandet”.

SUP är en förkortning för Stand up paddel. För en del år sedan fick döttrarnas pappa samma present och han hade berättat lite för mig om vad han tyckte om att stå på en vinglig surfbräda och paddla …  Jag var alltså en aning tveksam till hela spektaklet, det får jag väl erkänna, men jag vill ju inte vara någon mes heller, så en kväll i förra veckan for vi alla ner till Vik där en instruktör väntade. Eftersom Andréa hade fått roligare saker för sig, så fick Emmys bästis Matilda följa med i hennes ställe.

Allt gick förvånansvärt bra… ända tills det var dags för mig att resa mig upp från knästående. Plums, så låg jag sprattlande i vattnet. Fast på andra försöket gick det bättre, och vi paddlade i lugnt tempo ut till Knäbäckshusens strand och vända.

Vi fick en fantastisk kväll på havet och jag måste nog säga att jag var positivt överraskad över att det ändå gick så bra som det gjorde.

Kvällen avslutade vi med ost och vin i vårt lilla orangeri. Undertiden som töserna värmde sig i bubbelbadet tände jag upp alla levande ljus och dukade fram godsakerna.

När mörkret föll så tog vi fram vi fram kaffe och så njöt vi av sommarens sista jordgubbstårta.

Dagens citat:

Styrka kommer inte från det du klarar av. Det kommer från det du inte trodde du skulle klara av.

Ha en härlig dag.

Annika

(och kära töser, tack så innerligt mycket för den här upplevelsen. Tack!♥)

Dela gärna

Mamma, vill du SUPA med oss? Läs mer »

Vacker morgon och en kväll med familjen.

Hejsan.

En kväll för ett par veckor sedan fick vi i familjen några timmar tillsammans allihopa, då Andréa var hemma på semester.

Dagen började dock med en alldeles fantastisk soluppgång vid sjön för min del.

Jag smög mig ensam ut i mörkret och under den vackra soluppgången mötte jag inte en enda levande själ ute.

I skogen kände jag en stark doft av vildsvin, men jag varken såg eller hörde något som skvallrade om var grisarna höll hus. Kanske låg de och lurpressade i någon buske.  Jag njöt i alla fall av min ensamma morgon och när solen gått upp var jag redan på väg hem igen.

På kvällen samlades vi alla hemma hos min ”mellandotter” Amanda och hennes familj.

Mina döttrar och deras pappa hade fullt upp med att serva cyklarna inför en cykeltripp till Bornholm dagen efter. Alltmedan lille Nicolaj passade på att klippa (den redan välputsade) gräsmattan.

Sedan var korven grillad och vi lät oss alla väl smaka. Scott passade på att försöka lura in några av oss under sin vattenspridare.

Det blev såklart lite servering i den lilla lekstugan, den som Stefan renoverat åt dem. En kopp ”luftkaffe” smakar ju alltid gott efter maten 🙂

En fin kväll med familjen att spara i hjärtat blev det allt. Tack Amanda och Jimmy för att ni fixade så fint ♥

Dagens citat:

En dag kommer du fråga mig vad som är viktigast? Mitt liv eller ditt? Jag kommer svara mitt, och du kommer gå iväg utan att veta att du är mitt liv…

Ha en fin måndag.

Annika

Dela gärna

Vacker morgon och en kväll med familjen. Läs mer »

Pyssel och strandbesök.

Hejsan.

Äntligen, äntligen, äntligen! Ja, äntligen hade den värsta turistinvasionen lättat och det fanns återigen plats även för oss att åka till närmsta strand.

Underbara Knäbäckshusens strand, som blivit utsedd till en av landets vackraste stränder tydligen. Visst är här fint och en smula exotiskt, men nog finns det många andra stränder och platser längs med havet som är lika vackra. För mig är platsen dock lite extra betydelsefull, eftersom den bär på många minnen för mig. Alltifrån långa lata sommardagar med töserna då de var små, till en alldeles speciell dag då jag gick från att vara Fröken Svensson till att bli Fru Olsson

I förra veckan låg vi här i flera timmar och bara mös. Vattnet var kristallklart och uppfriskande, och alldeles lagom tills vi var nöjda för dagen så drog mörka moln in på himlen.

Semestertid behöver ju inte bara innebära ryggläge i solen och lata dagar. Nej, jag har faktiskt varit ganska produktiv under min ledighet. Bakning har ofta stått på schemat. Alltifrån goda mazariner (mamma Ingrids bästa recept) till matbröd och bullar.

Trädgården har också fått en välbehövlig rensning. Hos oss är det ganska ”tufsigt” och inte så pedant, men lite ogräsrensning skadar ju faktiskt inte. Med bästa sällskapet (lilla hunden Lykke) har arbetet gått som en dans.

Dagens citat:

Det bästa sättet att förutsäga framtiden är att själv skapa den.

Ha en fin dag.

Annika

Dela gärna

Pyssel och strandbesök. Läs mer »

Soluppgång och björnbär.

Hejsan

Jag måste ju säga att jag haft en väldig tur med mitt semesterväder. Även om den där intensiva sommarvärmen tycks vara förbi, så har det varit många dagar med fantastiskt väder. Och många fina soluppgångar har det varit.

Vattnet i sjön har legat runt 18 grader och det har varit härligt att ta morgondopp från bryggan.

Efter högsommarens intensiva turistinvasionen så har allt nu lugnat ner sig betydligt. Det händer liksom över en natt, att allting stillar sig, och jag älskar det här lugnet.

En härlig sommarkväll for vi ut i skogen för att plocka björnbär. Andréa hade nyss kommit hem från en veckas vandring i Norge, och den här kvällen så hade hon tid att förärade mig och Stefan med sitt sällskap i några timmar.

Buskarna dignade av björnbär, dock så var många av dem inte riktigt mogna än. Men någon liter fick vi allt med oss hem av de goda bären.

Dagens citat

Tiden är som en flod. Du kan inte röra samma vatten två gånger, eftersom flödet som passerat aldrig kommer att passera igen. Njut av varje ögonblick av ditt liv.

Ha det fint, Annika

Dela gärna

Soluppgång och björnbär. Läs mer »

Ensam vandring längs havet, och sensommarkryp.

 

Hej.

Det var så länge sedan som jag var ute på strövtåg i min hembygd nu. Så i förra veckan blev det äntligen tillfälle till det.

Stefan körde och lämnade mig i Vitemölla och for sedan hem till Gyllebo igen. Att jag skulle ha sällskap av honom på min vandring, det var det inte tal om… Jag minns inte om jag berättat om när vi tidigt i våras promenerade tillsammans i skogen och Stefan  plötsligt föll ihop som ett korthus. Då var det något som hände med hans knä och det skulle senare visa sig att det var menisken som spruckit. Aj aj!! Nej, sådana risker vågade jag då inte ta, så han fick snällt stanna hemma och endast agera chaufför. (även om knäet nu är på bättringsväg)

Det var en fuktig och disig förmiddag. Luften var ljummen och allting var så tyst och stilla. Jag mötte inte en enda människa längs hela vägen.

Min vandring gick från Vitemölla till Brösarp den här härliga sensommardagen.

Framme i Brösarp kände jag mig nöjd för dagen. Solen hade då börjat kika fram och Stefan kom snällt och hämtade hem mig igen när jag ringde efter honom.

Eftermiddagen gick åt till ogräsrensning i trädgården. Så här på sensommaren växer allting så frodigt och om man då passar på att titta lite extra noga så stöter man på en massa småkryp av alla de slag.

Bärfisar, eldlöss och nyckelpigor. Så här års finns de i mängder, precis så som det är tänkt att vara.

Något som också finns i mängder just nu, det är ju getingarna. Mindre roliga såklart, men de har sin plats i vår fauna. Vi har nog alla hunnit bli stuckna nu i familjen, men man bör ha stor respekt för dessa små giftiga djur.

Dagens citat:

Och när jag stod där mitt i min trädgård förstod jag något om mitt liv. Där borta i det skuggiga hörnet, mitt bland brännässlor och ogräs, just där bodde de vackraste fjärilarna.

Ha en fin dag.

Annika

Dela gärna

Ensam vandring längs havet, och sensommarkryp. Läs mer »

Sommartider hej, hej …

Hej hej.

Dessa underbara sommartider. Njuter ni? Det gör jag – för fulla muggar.

Några som också tycks njuta fullt ut, det är alla nyckelpigorna. I år är de många fler än vad de brukar vara, och fler verkar de ju att bli 🙂

Är det förresten någon som minns Skånes nyckelpigsinvasion på 70-talet? Det gör jag! Efter den sommaren så tror jag att vi alla hade en bitter, besk smak av dessa små röda baggar. Ja, för det var totalt lönlöst att försöka äta någonting utomhus utan att samtidigt få en ett par små knapriga ”pigor” i munnen. Mina döttrar skrattar nu lite åt mig, när jag bestämt hävdar att jag vet exakt hur en nyckelpiga smakar. Beskt!

Ute i kohagen har det i år gått en liten brun kalv som stundom blivit smått mobbad av de tuffa hästarna. Fast efterhand som sommaren gått så har den lilla kalven växt till sig, och nu ser det ut som om han kaxat till sig rejält.

Sommarmorgnarna är kanske som allra bäst i augusti. Allting slår av på takten och tempot saktar in.

I skogen har det blivit alldeles tyst nu. Inte en fågel sjunger längre. Deras ungar har flugit ut och blivit självständiga och kanske sitter de utschasade fågelföräldrarna nu bara och hämtar andan innan de ska bege sig till sydligare breddgrader.

Sommartider – nog går det lite för fort alltid!

Dagens citat:

Den stora skillnaden mellan tid och pengar är…

Du vet alltid hur mycket pengar du har, men du vet aldrig hur mycket tid du har kvar i livet…

Så när det gäller tid då gäller inte regeln:  ” den som spar – han har”… något att tänka på.

Ha det fint.

Kram Annika

Dela gärna

Sommartider hej, hej … Läs mer »

Dahliafarmen på Österlen

Hejsan.

Som så många andra så har jag ju hamnat i ”dahliaträsket”, och jag gläder mig så mycket över min egen lilla odling här hemma.

En helg  strax före min semester körde jag och Stefan till den populära farmen strax utanför Löderup.

Farmen vi besökte var ingen farm med grisar och kor, nej där fanns bara blommor och en liten katt. Där fanns massor av dahlior, var och en med sin egen färg, sin egen storlek och sin egen form. Men alla var nog lika vackra,.

För att gå in i den större odling så kostade det en liten slant (hur mycket det har jag faktiskt glömt nu) Men det var verkligen kul och gå runt och titta på alla de olika sorterna.

Min egna odlingsplaner för nästa år gick på högvarv i i hjärnkontoret. Ni kan inte ana så många vackra sorter här fanns och några sorter till finns det nog plats för i Gyllebo.

I den lilla butiken passade jag på att köpa den vackra dahliaboken, där många av sorterna fanns med. Odlingstips, vinterförvaring och annat stod också att läsa. Bästa boken för dahliaälskare helt enkelt.

Inte hade jag kunnat komma ihåg namnet på alla de sorter som jag vill köpa till nästa år. Jag vet inte ens namnet på de jag redan har, så boken kommer verkligen till nytta. Otroligt vacker är den ju också!

Hemma på vår lilla blomsteräng gick mamma rådjur och mumsade i sig frodigt gräs och blommor på kvällskvisten. Hmmm… undrar om hon även hade gillat dahlior, om hon fått chansen… jag är rädd för det.

Dagens citat:

Du är inte bara skapad för att få syn på det vackra. Du är en del av det.

Må gott

Annika

Dela gärna

Dahliafarmen på Österlen Läs mer »

Rulla till toppen