Natur

En boll i luften åt gången.

Hejsan.

Snart är det två veckor sedan mitt vikariatet på Luckan tog slut, och ännu står den underbara blombuketten nästan lika tjusig som när jag fick den.

Såklart saknar jag alla fina kompisar där på Luckan, men jag vet att det är bra för mig med en liten paus just nu.

Ska man verkligen pausa och ta det lite lugnt, då är hösten den bästa tiden av dem alla. Allting går in i ett annat tempo av sig själv.

Jag tränar mig på att bara tänka på en sak åt gången, och ibland göra ingenting alls (fast det är ju ganska svårt). Att bara ha en enda boll i luften, det kräver också sin träning. (något bollsinne har jag tyvärr aldrig haft)

Bästa stället att vila och koppla av, det är en stilla och gråmulen morgon vid bryggan. Så rogivande och skönt.

Trädgården går också sakta in i en stillsammare period. De frostkänsliga träden har fått flytta inomhus, och nu väntar jag bara på att första frosten ska komma… då är det dags för dahliorna att komma ur jorden.

Dagens citat:

Det största fängelset människor lever i är rädslan för vad andra ska tänka.

…fast den oron växer man ifrån med åren!

Må gott

Annika

Dela gärna

En boll i luften åt gången. Läs mer »

Dimman är rättvis, alla ser lika suddigt.

Hej hej

Nu har vi fått höst på riktigt, och det är faktiskt riktigt mysigt. Hösten är så skön tycker jag. Vilsam och kravlös.

På en av mina hundpromenader la jag märke till att de första höstfärgerna börjat framträda på sina ställen. Ofta är det lönnträden som är först ut att skifta färg i skogen.

Många dagar har varit både blöta och dimmiga. Fast jag gillar dimman, för den är så rättvis och gör att alla ser ungefär lika suddigt som jag själv gör 😉

Vid kohagen fick jag stanna en lång stund eftersom Stefan lärt Penny att när man går där så får hon hälsa och pussa lite på korna. Länge stod hon där och spejade och ville aldrig ge upp. Jag tänkte för mig själv att det var väl en onödig sak att lära sin hund…

På kvällen kom solen fram och jag jobbade på lite i min trädgård. Ännu blommar det både här och där, även om en del blommor ser lite härjade ut. Stormhatten tillexempel, den ser verkligen ut att ha gått igenom en storm, så namnet är ju synnerligen passande.

En annan rolig blomma som brukar dyka upp såhär på säsongslutet det är den som kallas för tidlösa. Jag tycker nog att den är förvillande lik en krokus, skillnaden är att den blommar sist och inte först.

Mycket annat blommar och växer ännu, men ofta tappar jag lite intresset för mina kära blommor nu på hösten, istället överväldigas jag åt skogens höstfärger. Men allt man gör i trädgården nu, det har man liksom igen när våren kommer. Hur kul är det inte att se vilka lökar man planterat föregående år!

Dagens citat:

Förra året sa du, nästa år. Förra månaden sa du, nästa månad. Igår sa du, i morgon. Ord är bara ord tills du agerar, så starta idag.

Ha en skön fredag.

Annika

 

Dela gärna

Dimman är rättvis, alla ser lika suddigt. Läs mer »

Sommar möter höst.

Hejsan.

När vi nu är en bit in i oktober så kan jag bara konstatera att sommaren bitit sig fast en smula.

Vid bryggan var vattentemperaturen ännu varm och skön. Med sina 17 grader får man väl ändå påstå att det liknar sommartemperatur.

På ett grässtrå som fått fotfäste på kanten av bryggan, satt en liten insekt och vinkade med sina långa spröt. Kanske fann den morgonen lika behaglig som jag själv gjorde. Jag vinkade lite lätt och artigt tillbaka.

När jag kom till badplatsen såg jag att pojkarna stod på rad i vattenbrynet. Ja, jag tror att det var enbart pojkar – andpojkar.

För knappt en vecka sedan så tog grabbarna årets sista bad i poolen. Nu har vi dock stängt ner allting inför hösten, för hösten den kommer att komma, det är ett som är säkert.

Då när vi istället sitter inne och myser framför en värmande brasa då ska jag tänka tillbaka på de här bonusdagarna med värme som vi fått. Dagar med bad och lek utomhus.

Dagens citat:

Alla människor bör titta åt fyra håll.

Framåt – för att veta vart du är på väg.

Bakåt – för att minnas varifrån du kommer.

Nedåt – för att inte trampa på någon.

Åt sidan – för att se vem som är vid din sida under svåra stunder.

Så kan man se upp lite grann också, för säkerhets skull … 🙂

Kram Annika

Dela gärna

Sommar möter höst. Läs mer »

Mysig räkfrossa hos Buhres.

Hej hej

Något av det godaste jag vet, det är nog skaldjur i alla dess former. Så att ägna en kväll åt det här ”syndbara ätandet” var något jag mer än gärna ville ägna mig åt.  Mums alltså!

Tillsammans med goda vänner hade vi bokat bord på Buhres Fisk i Kivik.

Ute på havet anlände helt lägligt Kiviks stolthet, den vackra vrakekan.

Ett tag njöt vi av den fina vyn där i hamnen, innan vi gick in och gav oss i kast med att frossa i de delikata räkorna.

Vi fick en så god och mysig kväll tillsammans. Länge njöt vi av den goda buffén och den vackra utsikten.

Men som man brukar säga, så finns det botten i en fattig man också. Vi betalade notan och åkte hem och tog en kopp kaffe i Gyllebo för att avsluta kvällen. Räkfrossa, det är minsann fina grejer det.

Dagens citat:

Det kan ta ett år, det kan ta en dag. Men det som är menat att bli kommer alltid hitta sin väg.

Må gott.

Annika

 

Dela gärna

Mysig räkfrossa hos Buhres. Läs mer »

En morgon att nästan dö för.

Hejsan.

För en vecka sedan fick jag en ensam morgon vid sjön. Det var en morgon som jag nästan kunnat dö en smula för. Alltså så himla vacker, tyst och stilla.

Att plaska runt i det ljumma vattnet medan himlen färgades mer och mer rosa för varje minut, det kändes så exotiskt och nästan lite busigt. Som att drömma och vara vaken på samma gång.

Hösten är här och nosar nu, ja det kändes i luften den här drömska morgonen. Med hösten brukar gässen också komma till sjön, och mycket riktigt – de hade anlänt. Det var så vackert, med dimmorna som dansade över vattenytan och alla fåglarna som slagit sig ner ute vid Munkagångens udde.

Efter en sådan här start på dagen så kändes stegen en aning lättare och hjärtat slog en smula saktare.

Fast om jag på morgonen kunde ana att hösten kommit så ändrades det under dagens lopp. Temperaturen steg rejält och mina små busungarna från Tomelilla kom för att njuta av bad och lek vid sjön.

Dagens slutade med att den lilla familjen stannade kvar och sov över i det vårt gästhus. Morgonen efter kom de intassande lagom till frukosten. Så mysigt det var med lite liv i huset.

Dagens citat:

Det är inte vad du tittar på som räknas. Det är vad du ser.

Ha en skön söndag.

Annika

Dela gärna

En morgon att nästan dö för. Läs mer »

Vårt taktältsäventyr fortsatte.

Hejsan.

Jag och Emmy fortsatte vår mysiga helg med taktältet. Från Snogeholmssjön rullade vi vidare så fort vi ätit frukost. Vädret var högsommarlikt, så återigen valde vi att hitta en plats på nära håll, där vi inte varit tidigare.

Bara ett stenkast bort låg Vombsjön. Dagen verkade bjuda på härligt badväder och vår plan var att stanna där över natten.

När vi kom fram så var det ganska folktomt på stranden. Vi bestämde oss genast för att stanna och njuta av sol och bad där. Vombsjön var en riktig idyll som vi blev glatt överraskade av.

På eftermiddagen när vi njutit där nästan hela dagen hade den folktomma stranden förvandlats till rena ”Österlenkaoset”. På parkeringen var det smockfullt av bilar, trångt och inte alls särskilt mysigt att bo där med ett taktält längre.

Vi gjorde om våra planer och beslöt oss för att åka ut i skogen istället, och njuta av lite kronhjortsbröl. Framemot kvällen hittade vi en liten plats i skogen i Andrarums fälad. Där slog vi läger.

Det var alldeles tyst och stilla i skogen. Vi började med en härlig vandring i den ljumma kvällen.

Så snart skymningen föll så satte kronhjortskonserten igång. Från alla väderstreck hördes hjortbrölen runga. Länge satt vi och njöt av naturens egen konsert. När det blivit helt beck mörkt klättrade vi upp i tältet och somnade som små stockar i våra gosiga sovsäckar. Då och då vaknade jag till, och varje gång hörde jag hjortarnas bröl ljuda över skogen.

När en ny dag grydde steg vi upp och gjorde i ordning kaffe och lite att äta. Trots att det blivit ljust och en ny dag var i antågande så fortsatte hjortarnas ihärdiga bröl ett bra tag till.

Min och Emmys taktältshelg var till ända, och det var dags för oss att styra kosan hemåt igen.

Dagens citat:

Livet kommer inte med instruktioner om hur du ska leva ditt liv, men det kommer med träd, solnedgångar, leende och skratt, så se till att njuta av dina dagar.

Ha en fin fredag.

Annika

 

Dela gärna

Vårt taktältsäventyr fortsatte. Läs mer »

Emmy, jag och ett taktält.

Hej hej

På min sista semesterhelg så hade jag och Emmy planerat in ett par dagars utflykt med vårt taktält. Vår plan var att köra norrut, men eftersom vädret såg ut att vara alldeles dimmigt och grått norrpå, så valde vi att stanna på stranden i Sandskogen utanför Ystad. Där hade vi några underbara timmar med rena sommartemperaturen.

Den stora frågan var sedan var vi skulle köra för att slå läger inför kvällen och natten. Vi enades om att vi inte var så sugna på att köra långt iväg, att ligga på vägen och konka var inte det som var den här helgens prioritet. Vi ville bara komma till en fin plats dit vi aldrig tidigare varit. Till slut enades vi om att åka till Snogeholmssjön.

Snogeholmssjön ligger i Sjöbo kommun och är verkligen en naturskön plats. När vi kom fram så var där några ungdomar som tältade på stranden, förövrigt var det ganska tyst och stilla där.

Jag och Emmy började med en rejäl vandringstur i omgivningen.

Vädret var fortfarande riktigt sommarvarmt och vi njöt av att strosa fram på vandringsstigen.

Mitt i skogen fanns ett utkikstorn uppställt. På vintern när träden är avlövade så har man säkert en fantastisk utsikt däruppeifrån, men nu såg vi mest bara träd och gröna blad. Nåja, lite extra motion blev det ju för oss att klättra på stegarna, både upp och ner, och det var ju bara bra.

Vår vandring gick förbi en vacker gård och ett pampigt hus. Vad det egentligen var för en sorts gård det blev vi aldrig kloka på, men utanför på gräset hoppade söta kaniner fritt omkring,

När vi kom tillbaka till vår bil och vårt tält så var det dags att ordna lite kvällsmat. Emmys engångsgrill kom väl till passa. Vi korkade upp vars en ännu kyld och god pilsner och grillade våra medhavda korvar. Efteråt var det bara att elda upp hela grillen så det inte blev någonting kvar av den, och det var väldigt praktiskt.

Resten av kvällen satt vi och mös med vars ett litet glas vitt vin, chips och godis. Vi fick en så mysig kväll tillsammans innan det var dags för oss att fixa till oss inför natten och klättra upp i tältet för att sova.

Vi sova båda riktigt gott i våra mysiga sovsäckar. När morgonen kom var det supergott att plocka fram lite frukost, koka kaffe och göra upp nya planer för dagen.

Efter att ha kollat väderappen och den där appen för fina ställen att fricampa på, så var det bara att borsta tänderna, fälla ihop tältet och ge oss av mot nya mål.

Dagens citat:

Om jag skulle ge mina barn tre saker,  skulle det vara modet att alltid veta sitt värde, styrkan att tro på sina drömmar och förmågan att förstå hur djupt älskade de är.

Fortsättning på vårt lilla äventyr följer när tid finns att pränta ner det här.

Kram Annika

Dela gärna

Emmy, jag och ett taktält. Läs mer »

Lite dotter-abstinens.

Hej.

Under sommaren som gått så har min dotter, Emmy, jobbat jättemycket. Det har alltså inte blivit så många tillfällen för mig att träffa henne. Därför njöt jag för fullt förra veckan då jag fick ha henne alldeles för mig själv.

Vi tog en tur ut i svampskogen igen. Dock med ett ganska knapert resultat i svampkorgen den här gången. Fast det spelade inte så stor roll, viktigast var att hitta på något tillsammans.

När skymningen föll njöt vi av den vackra solnedgången över hagen här i Gyllebo. Hästar och kor kom med stora kliv mot oss. Kanske har de blivit lite mer sällskapssjuka nu när hösten nalkas.

Vi kliade och klappade ett bra tag innan vi gick tillbaka in i huset. Sensommarkvällar kyls minsann snabbt ner, och då är det skönt att krypa in i soffan med några levande ljus på bordet.

Dagens citat:

Ju äldre du blir desto mer inser du att din mamma var din bästa vän i livet.

Det hoppas jag att jag kan vara för mina töser.

Ha det gott

Annika

Dela gärna

Lite dotter-abstinens. Läs mer »

Sveriges sydligaste udde.

Hejsan.

Förra veckan var ju min sista semestervecka och vi tyckte att vi skulle hitta på något ”semesteraktigt” sådär på slutet. Tillsammans med Stefan bror Mats och hans B, gav vi oss ut på en liten utflykt.

Jag har ju haft en väldig tur med vädret under min ledighet, och den här dagen var inte alls något undantag. Solen gassade och när vi stannade på vårt första stopp så var det redan ganska varmt och behagligt.

Kåseberga var vårt första delmål. Därifrån gick färden sedan till vackra Abbekås.

Vi strosade en stund i hamnen och kikade på alla båtar och de fina byggnaderna.

Medan de båda bröderna Olsson studerade en ”sump” som låg uppdragen som prydnad på gräsmattan vid småbåtshamnen, så njöt jag själv av den lilla söta båten som skulle ha passat mig som handen i handsken…

När våra magar började knorra av hunger vid lunchtid, så gick vi till det mysiga Bongsta Huset. Där avnjöt vi en fantastiskt god dagens rätt som såklart bestod av fisk och skaldjur. Så himla gott!

Sedan fortsatte vår färd till Sveriges sydligaste udde, Smygehuk.

På en gård vid havet fanns mycket att titta på. Där var konst från olika lokala konstnärer, vanliga turistsaker och vackra blommor. Vi strosade runt och njöt en stund av allt fint.

Tiden går ju alltid så fort när man har trevligt, och plötsligt var det dags att styra kosan mot Österlen igen. Fast först beställde vi vars en god kulglass.

Dagens citat:

Livet är svårt som det är. Ska vi dela det så ska det vara med någon som gör det finare.

Tack bästa M och B för en såååå mysig dag tillsammans ♥

Ha det gott.

Annika

Dela gärna

Sveriges sydligaste udde. Läs mer »

Ingenting vara för evigt.

Hej hej

Nej, ingenting vara för evigt – inte ens underbara semestrar.

Att välja sen semester i år, det visade sig ju vara rena lyckokastet. Vilket fantastiskt väder jag haft i nästan fyra hela vackor!

Dagarna ljusnade allt senare, så det var inte några problem att hinna ner till bryggan före solen. Den där timmen före soluppgången är ju alltid så himla fin.

Dimman låg som vackra slöjor över landskapet, och vattnet var sommarvarmt ännu. Vid bryggan låg scouternas alla kanoter uppdragna. Kvällen innan hade jag hört glada skratt eka över hela sjön, men just denna morgonen var allt helt tyst och stilla. Jag bara njöt.

Nu väntar lite allvar igen … men ingenting vara ju för evigt – inte allvar heller!

Dagens citat:

Vågorna berättar vad de alltid berättat. Att allt går i vågor. Kärleken. Modet. Viljan. Havet.

Det är vackert. Bara vackert.

Ha en fin dag.

Annika

Dela gärna

Ingenting vara för evigt. Läs mer »

Rulla till toppen