Hemma hos mig.

Trädgården i närbild.

Hej hej

I onsdags vaknade vi upp till en fin och solig dag. Det var kallt som tusan, men solen väckte vårkänslorna rejält.

Stefan skulle på kontroller hos sin läkare i Lund, och jag passade då på att ägna tiden åt lite trädgårdsarbete.

Hundarna följde glatt med mig ut. Ibland stänger vi av halva trädgården för att de inte ska kunna springa på hela tomten och skälla. Nu på våren är de alltid lite extra på sin vakt och ”alarmerar” så fort någon inkräktare (enligt deras bedömning) närmare sig ute på vägen. För deras egen skull så låter vi dem inte stå där och skälla i tid och otid, det blir enbart stressande för både dem själv och för oss.

När jag låg och rensade ogräs, så fick hundarna såklart vara med mig. De vill ju alltid vara där vi är.

Många vårblommor hade börjat kika upp. Det var kungsängslilja, backsippa och pion. Livet är ganska behagligt när man ligger med näsan mot jordklotet och drar bort det där första frodiga ogräset.

Magnolian hade fått svällande, rosa knoppar och trädgårdens enda kejsarkrona hade en stark odör av cannabis.

Inne på sängen låg våra båda katter och sov som stockar precis hela dagen. När kvällen kom så väntade musjakt på ”paret katt” och sängen intogs istället av hundarna. Jag tänkte tillbaka på tiden då vi hade våra stora hundar. De fick minsann aldrig sova i vår säng, men nu har det blivit lite andra regler. Småhundarna badar betydligt oftare  och jag tycker nog att det känns enklare att tvätta sängkläder nu när det bara är jag och Stefan i huset. Enda negativa är att man ibland kan få det lite trångt, men det är så mysigt att ha dem alla så nära.

Med åren blir man nog också lite mindre noga och tar allting med lite mer ro. Trädgården får bli som den blir och ibland har jag betydligt viktigare saker för mig än att städa och byta lakan. Sånt kan man alltid göra ”nästa dag”.

Dagens citat:

Ägna inte för mycket energi åt sånt som inte ger energi tillbaka.

Saker som ger mig energi är familj och vänner, husdjuren, trädgård och natur. Vi är alla olika, så kanske är det helt andra saker som ger dig energi. Är städning en hobby, så självklart så ska man ägna sig åt det.

Må fint.

Annika

Dela gärna

Trädgården i närbild. Läs mer »

Med bilder från vår julafton så önskar jag ett gott slut och ett gott nytt…

Hej hej

Här blev det lite tyst ett tag, och ja, min tid räckte helt enkelt inte riktigt till för bloggen den här veckan.

Men vi hade en helt underbar julafton som vi firade här hos oss i Gyllebo. Enligt traditionen så samlades vi lagom till Kalle Anka allihopa. Med glögg och tilltugg sparkade vi igång vårt firande.

Nytt för året var lite allmänna regler för kvällen. Amanda delade ut ansvarsområde till oss alla. Tillsammans med arbetsinstruktionerna så fick vi också lite rekvisita för våra olika uppdrag.

Första arbetsinsatsen stod Emmy och Jimmy för. Det var att blanda och bjuda på en julig drink.

Undertiden satte Scott (som utsetts till lekansvarig) igång med kvällens jullek. Leken bestod i att man skulle sticka ner handen i små hål i en stor låda och gissa vad det var som gömde sig där i. Läskigt och lite svårt. Undertiden dukade värdinnan (jag alltså) fram julbuffén.

När alla sedan var både mätta och stinna så hade vi kommit fram till punkten för fotograferingen. Kvällens fotograf (jag då alltså) riggade upp kamerastativet mitt i julbordsröran och förevigade oss allihopa i en underbart salig röra.

Mitt i disken fick morfar Låke för sig att bege sig till Gärsnäskiosken för att köpa Kvällsposten, och i samma veva började det ryktas om att Tomten hade skymtats. Gunilla, som var ”tomtespanare” fick genast fullt upp. Hon kollade och spejade i alla fönsterna. Spänningen steg.

Tillsist så kom han då äntligen, den efterlängtade Tomten. Paket delades ut till höger och vänster, men mest till kvällens småttingar såklart. Stefan som fått ”sopgubbeuppdraget” satte på sig den gula varselvästen och var beredd med sopsäcken.

Sedan la sig lugnet en aning över Gyllebo. Vi gjorde en julig efterrätt som vi nog alla tyckte var lite för mäktig efter all julmat. Därefter spelade vi julklappsspelet med saker vi redan hade hemma som vi inte längre behövde. Jag lovar att det var minst lika roligt som något nyköpt.

När vi alla sedan satt och småpratade i matrummet, så kunde vi höra hur Scott talade så vuxet med Andreá i telefon ute i köket…

-har Tomten varit hos dig, hörde vi hur Andréa frågade honom.

-nej, sa Scott, med lite dämpad röst, det var ju bara moffar Låke som hade klätt ut sig…

Snopna tittade vi alla på varandra, innan vi bröt ut i skratt. Tji fick vi som trodde att vi kunde luras.

Sedan var det dags för Nicolaj (som utsetts till partyhöjare) att dela ut kvällens bonusklapp till den av oss som först sa ”sådan färg skulle man haft” om den rutiga färgen i Kalle Anka.

Tack till familjen för en fantastisk julafton.

Dagens citat:

Du kan bara vara ung en gång. Men du kan vara barnslig hela ditt liv.

Hemligheten för ett lyckligt liv är nog att alltid behålla sitt barnasinne intakt.

Med det här vill jag önska er alla Ett Riktigt Gott Nytt År.

Kram Annika

Dela gärna

Med bilder från vår julafton så önskar jag ett gott slut och ett gott nytt… Läs mer »

En mjölktand och spirande grönska.

Hej hej

Sist när vi var och fick våra hundar vaccinerade så såg veterinären att lilla Penny hade kvar en förarglig mjölktand i ovankäken. I fredags var det så dags för henne att få den utdragen.

En mjölktand ska ju trilla av lite sådär ”lätt som en plätt”, men inte den här inte. Min underbare veterinär lirkade så nätt och försiktigt med tanduslingen, men han fick kämpa på  både länge och väl innan den lilla tanden ville lämna sin plats.

Efteråt var lilla Penny både trött och en aning svullen på nosen. Den dagen blev det mest vila och mys för vår lilla hund. Men redan dagen efter var allting glömt och Penny var full av bus och glada upptåg igen. Hon hängde glatt med resten av gänget ut på strövtåg i Gylleboskogen.

Så har vi faktiskt fått se solen kika fram lite grann. Jag hade nästan glömt bort hur härlig solen kan vara, när en solstråle plötsligt letar sig in genom våra januarismutsiga fönster och träffade den lilla saintpaulian på köksön.

Ute i orangeriet blommade en pelargon tappert på, trots att det där råder vintervila just nu.

Även mina små rosépepparträd ståtade nu med nya skira blad som doftade ljuvligt när jag stack ner näsan i dem. De där två träden har jag ju haft i en massa år nu och jag har faktiskt drivet fram dem själv från pepparkornen i en vanlig kryddburk. Även den lite roliga hängväxten som mest liknar små pinnar hade gett sig till att blomma med små vita blommor. Att den växten ännu lever är lite av ett under, då jag allt som oftast glömmer bort den helt. Kanske är det därför den blommor nu, lite som ett rop på hjälp…

 

Längst nere i de torra och nervissnade hortensiorna hade små gröna blad också börjat synas. Ja hörni, nog finns det mycket hopp där ute i mitt lilla orangeri.

Dagens citat:

Den som säger att det är omöjligt ska inte avbryta den som håller på att göra det.

Kanske ska det inte gå att odla peppar från en av Icas kryddburkar, men det visste jag inte…

Ha det gott, kram kram

Dela gärna

En mjölktand och spirande grönska. Läs mer »

En utslängd jul, en strimma sol och de första tulpanerna.

Hejsan.

I helgen som gått så har det blåst, regnat och stormat rejält. Fast jag kan ändå påstå att jag haft lite tur med vädret. Flera morgnar har det lugnat ner sig någon timme precis vid gryning, så jag har kunnat gå ut för ett tidigt morgondopp.

Morgnarna nu i januari brukar alltid vara mörka och en aning skumma. Jag gillar det. Jag tycker om att tända upp med några marschaller och min lilla lykta på bryggan. Att bada kallbad med flammande eldlågor att vila blicken på ger en så härlig kontrast. Och trots att det blåste en kall och bister vind så var det behagligt lugnt i vattnet vid badbryggans kant.

Det dröjer aldrig länge förrän allting ljusnar, och just den här morgonen visade solen sig en liten liten stund.

Efter en lång härlig vandring i skogen, då jag och min badkompis snirklat oss fram på de ovanligt vattensjuka stigarna, så var det dags att gå hem och ta tag i lite ”måsten”. Den dammiga julen som ännu inte blivit undanplockad hemma hos oss stod på min ”att-göra-lista”.

Resten av dagen gick sedan i städningens tecken. När allting var undanplockat, alla ytor var dammtorkade och golven skurade, då var det nog bara den sista lilla amaryllisen som skvallrade om att det varit jul i vårt hus.

På Ica köpte jag sedan en enkel bukett tulpaner som jag egentligen tänkt binda med lite blåbärsris, som jag tycker blir så fint. Men man kan inte hinna med allting, så blåbärsris får jag plocka en annan gång.

Dagens citat:

Ibland när det känns rörigt, så kanske det bara är livet som möblerar om, och försöker göra plats för något bättre.

Kanske dags att möblera om lite här hemma också…. men först lite nya tapeter. … visst finns det alltför mycket att välja på vad det gäller tapeter… puhhh …. 😉

Ha det gott.

Kram Annika

Dela gärna

En utslängd jul, en strimma sol och de första tulpanerna. Läs mer »

Småfolket julbadar och ett rart minne av pappa Kurt.

Hejsan.

Den senaste tiden har det varit riktigt julväder, även hos oss längst nere i söder. Kallt och lite vit pudersnö.

Förra helgen då min dotter Amanda och barnbarnen var här, så ville de allihopa bada.

Varmvatten har ju blivit något av en riktig dyrgrip så det fick bli allihopa i samma vatten.

-du också mormor, sa Scott, fast där tyckte jag nog att gränsen gick. 

Jag hade ju redan tagit mitt bad tidigare på morgonen, och i Gyllebosjön är det ju gratis 😉

I helgen har jag hängt upp den fina present som jag fått av Amanda. En sak som hon sytt själv. Hon hade gjort en åt mig och en åt min syster. Det var ett  vimpelspel i julens olika röda toner. Det som var alldeles speciellt med just de här små flaggorna, det var att de var sydda av pappa Kurts olika röda skjortor som han så ofta använde. Nu ska de få hänga här över julen och påminna oss om honom och det blir lite som om han är med oss även det här året.

Pappa Kurt tyckte mycket om julen och dess traditioner. Särskilt mycket tyckte han om den goda julmaten och att även ta en liten snaps därtill. Sprit har förstås aldrig förekommit i någon större skala i mitt föräldrahem och inte heller till julen. Men att lyfta glaset med en iskall snaps i och säga skål till varandra, det hörde liksom lutfisken till. I år ska jag höja glaset och skåla med dig pappsen ♥

Förutom de fina flaggorna så hade Amanda även letat upp foto på alla de skjortor som hon använt i sitt pyssel och fått framkallat dem åt oss.

Och när jag läste dikten som hon skrivet till, ja då letade sig en liten tår nerför min kind. Så fint!!

Amandas dikt till morfar:

En arg gubbe på himlen nog tittar ner.

Arg för att hans skjortor ej längre är hela mer.

Men dessa vimplar var för mig en glädje att sy,

fastän jag vet att han är sur på mig, värre än lilla My.

För visst blev det ett kärt litet minne,

av Kurts gamla julaskjortor i linne ♥

Även mamma Ingrid ville nog också vara med på ett hörn i det här flaggprojektet. För när Amanda fick hem skjortorna med en del sysaker från mammas gömmor, ja då dök den lilla vävda lappen upp bland trådrullarna med texten ”Gjord speciellt för dig av mormor”♥

Dagens citat:

Sorgen är inget man går vidare från, den går man tillsammans med resten av livet.

Var rädd om er och era nära och kära – allting förändras så snabbt.

Kram på er, Annika

Dela gärna

Småfolket julbadar och ett rart minne av pappa Kurt. Läs mer »

Doft av vinter och saffransbullar.

Hej hej

Sakta strök en svag doft av vinter in över Gyllebo.

I vattnet var det 3 grader, så det bet rejält i skinnet att bada. Stefan hade följt med mig ner till bryggan den här morgonen.

Sakta började dagen gry och himlen färgades för en kort stund en aning rosa. Det var sååå vackert.

Förutom att det doftade vinter den här dagen så skulle det komma att dofta saffran och bullbak hemma i stugan.

De årliga saffransbullarna skulle bakas den här dagen. I vanlig ordning förbannade jag mig en smula att jag gjort den där stora degen som räcker till ett helt kompani. Hälften hade ju faktiskt räckt.

Fast jag hade tur som fick Amanda, Scott och Nicolaj till min hjälp.

Men jag får nog tillstå att Amanda och Nicolaj inte bidrog med så mycket hjälp det här året. Annat var det med Scott, han stod träget vid min sida och bakade och bakade av hjärtans lust. Och när den goda doften av nygräddade bullar började sprida sig i huset kom även ”Moffar Ginko” (läs Stefan) intassande i köket.

Det var sannerligen en härlig dag med de godaste dofterna vid den här tiden , nämligen vinter- och saffransdoft. Mums!

Dagens citat:

Tre ting är skrivna med osynligt bläck på alla barns önskelistor. Varma leende, snälla samtal och nyktra blickar.

Ha en fin dag och kram från mig.

Annika

Dela gärna

Doft av vinter och saffransbullar. Läs mer »

Den vintertid nu kommer.

Hej hej

Vi fick verkligen rejält mycket snö den gångna helgen och jag tyckte att det var så himla mysigt.

Stefan var nog inte lika överförtjust som jag var över all snö. Särskilt inte när hans snöslunga gick i sönder för hundrade gången och han påstod att det nog skulle fungera lika bra med en lövblås…

Undertiden som Stefan muttrande arbetade på med snöröjningen så tog jag hundarna på en härlig promenad i fritidsområdet.

Vid Slottsvägen stod alla fårskallarna och blängde misstänksamt på oss när vi kom pulsande i snön. I sin varma ylleutstyrsel så tror jag att de, liksom jag själv, njöt av det vintriga vädret.

I skrivande stund så är snöslungan reparerad och den mesta snön är nu på väg att töa bort igen. Men jag tycker att det var roligt så länge det varade. Särskilt härligt var det i måndags morse – men det får jag blogga om nästa gång.

Dagens citat:

Lär dig uppskatta vad du har innan tiden tvingar dig att uppskatta vad du hade.

Ha det gott och kram Annika

Dela gärna

Den vintertid nu kommer. Läs mer »

Genom ett trollslag så blev det vinter.

Hej hej

Nja, om det var ett trollslag som gjorde att vi fick vinter, det kan jag förstås inte gå i god för. Men som ren magi kändes det minsann. Från femton grader veckan innan så var det lätt besynnerligt att plötsligt få vinter, kallt och snö.

Det var i helgen då jag var i full färd med att städa huset som det sakta började snöa ganska ymnigt. Titt som tätt tryckte jag näsan mot fönsterrutan för att kolla hur mycket snö som kommit.

Gästrummet som blivit rejält eftersatt stod på tur att bli storstädat. Adventsljusstaken och julgardinerna åkte upp av bara farten – det kändes så passande med tanke på vädret.

Något som var mindre passande, det var att vi ännu inte hunnit få på vinterplåtarna på poolen. När Stefan drog bort skyddstäcket för att snön inte skulle tynga ner det alltför mycket, såg det så läckert ut med den inbjudande blåa poolen i kontrast med all den vita snön.

Morgonen efter vaknade jag riktigt tidigt. Allting var snöbeklätt och några träd hade fått ge vika för den tunga snön.

Vägen ner till sjön var både oplogad och otrampad, så det var som ett mindre träningspass att pulsa de 2,5 kilometrarna genom den mörka skogen ner till bryggan.

Men det var sååå vackert där. Snön hade gjort att allting blivit alldeles tyst och stämningen den tidiga morgonen var nästan sagolik. Vattentemperaturen hade sjunkit ner till ca 5 grader och efter mitt kalla bad kände jag mig full av energi och stark som en liten oxe. Wowww!!!

Dagens citat:

Du behöver bara kraft om du ska göra något skadligt, annars är kärlek tillräckligt för att få allt gjort.

Ha en härlig dag. Annika

Dela gärna

Genom ett trollslag så blev det vinter. Läs mer »

Trädgårdsplanering och plockmat.

Hejsan.

Precis lagom tills vintern slog till så hann vi färdigställa framsidan av vår trädgård. Ett påtvingat dräneringsarbete i somras, gjorde att vi fick gräva upp och ändra om lite vid husets veranda och entré.

Till vår hjälp har vi haft vår käre granne, som för övrigt är expert på området. Han ritade och planerade hur varenda liten växt skulle stå, och i förra veckan kom han hit med sin bil fullproppad med plantor till oss. Tack käre Per ♥

Själv ska jag inte ta åt mig någon ära alls, då det var Stefan och Per som fixade med allting där på stugans framsida. Det enda som jag planerat är de vårlökar som vi i alla hast petade ner i jorden i går, innan hela Gyllebo blev vitt av fluffig nysnö.

Visst är det roligt att plantera blomsterlökar på hösten. Oftast faller de helt i glömska under vintern och ploppar upp som underbara överraskningar på vårkanten.

Förra helgen samlades familjen här för att umgås och äta plockmat som vi alla älskar.

Ostar, pajer, goda korvar och en massa annat gott – ja det är nog det vi helst äter här när vi samlas allihopa. Plockmat där det finns något som passar alla smaker.

Det förstås, lille Nicolaj är inte så mycket för plockmat. Inte ännu i allafall.

Dagens citat:

Frid uppstår när du accepterar livet som det är, istället för att sträva efter hur det borde vara.

Ha en härlig söndag.

Kram Annika

Dela gärna

Trädgårdsplanering och plockmat. Läs mer »

Kvalitetstid med min Emmy.

Hej hej

I helgen hade vi äntligen tid att träffas lite extra, min dotter Emmy och jag. Hon har haft så fullt upp hela hösten med studier och två extrajobb. Men förra veckan kom hon till Gyllebo för att spendera veckoslutet här.

Lite god förmiddagsfika tyckte jag att vi förtjänade. Ett nybakat valnötsbröd smakar alltid gott, så det fick det bli.

En lång härlig brunch med extra smaskigt pålägg, lite kokta ägg och Emmy vid bordet – ja ni kan ju tänka er att jag njöt för fulla muggar.

En tur i skogen med småhundarna passade sedan fint, särskilt då vi pressat i oss lite för mycket av det goda valnötsbrödet.

När mörkret började falla utomhus så bestämde vi oss för att ägna resten av kvällen åt TV-tittande. Godis, myskläder, levande ljus och en bra film blev det… alltså det är bara så underskattat med sköna hemmakvällar.

Vi bestämde oss för att se ”The Terminal” med Tom Hanks i huvudrollen. Filmen har fått sin inspiration från en sann historia om en iransk man som blev fast på en flygplats i Paris då han saknade medborgarskap och inresetillstånd i något annat land. Där, på flygplatsen, kommer han att vara kvar i hela 18 år. Den iranska mannen lär ha dött i lördags, då han somnade in på sin favoritterminal i Paris. Vilken historia alltså!!

Dagens citat:

Livet är för kort för artiga samtal om det ointressanta.

Med dig Emmy blir inga samtal ointressanta. Jag vet egentligen ingen annan som har så mycket att berätta som du. Både fascinerande och intressant saker (för det mesta) och jag älskar våra samtal och allt du lär mig.

Ha det gott och kram Annika

 

Dela gärna

Kvalitetstid med min Emmy. Läs mer »

Rulla till toppen