Hemma hos mig.

Kyd, sås å panntofflor – di e rikti mad … åsse ebblakaga ti kaffed.

Kära Blogg
Det var dags för Johnny att åka på sitt årliga besök hos veterinär Per.
Johnny älskar Per så väldigt mycket att han hela vägen från bilen till mottagningen hoppar jämnfotahopp av ren och skär glädje. Andra besökare brukar titta lite skeptiskt på oss och undrar säkert vad det är för fel på vår hund. Galna kosjukan kanske … Det spelar ingen roll hur många sprutar Per ger Johnny, Johnny älskar allt han gör, och hans ögon lyser av vild glädje. 
Kanske beror hans enorma kärlek till djurläkare på att lillmatte snart är färdig veterinär, och att människor går runt med stetoskop runt halsen är för Johnny fullt naturligt.
Lilla Molly var däremot sur, då hon fick stanna hemma och passa huset. Lilla Diva.
 
På hemvägen från veterinären stannade vi till på graven och slog lite vatten till mamma Ingrids blommor.
Jag saknar dig Ingrid, men hoppas du har det bra.
Jag tror nog att du sitter där och ler varje gång Johnny tigger frukt av oss, precis så som du har lärt honom en gång.
Jag kan till din glädje berätta att denna kunskap nu gått i arv även till lilla Molly!
 
Vi åt ”riktig mat” till kvällsmat. Ja, så säger Stefan. Med det menar han mat som består av kött, brun sås och kokt potatis. Till det ska man ösa upp rikligt med lingonsylt och så ska man dricka kylskåpskall mjölk till, minst en liter. Sallad hör inte hemma på tallriken till denna maträtt … på sin höjd en liten gurkbit!!
Det är egentligen konstigt hur människor i andra länder kan växa upp och klarar sig utan sådan här ”riktig mat”. Italien till exempel? Hur överlever de där med bara spagetti?
Till kaffet blev det en annan favorit – äppelkaka a la Annika.

 
 
Efter fyra veckor kom så det första livstecknet från USA och min Andréa. Det var i form av en bild på ett av de sociala medier som finns nuförtiden. Äntligen!!
Jo, det är så sant … jag fick faktiskt ett meddelande för en 14 dagar sedan, där hon bad mig hälsa till Stefan, att nu kunde hon minsann också borra och skruva precis som han – fast i benet på en hund!!
Älskade Andréa.
 
 
I Gyllebo har nu de första anemoner börjat slå ut. Jag älskar dessa blommor. Ogräset har fått lite mer utrymme den sista tiden, fast det är ju ganska fint det med.
Jag fick lite buskar av min granne Ursula. Hon är så snäll vår granne, trots att jag inte förstår språket så bra. Egentligen förstod jag inte alls vad det är för sorts buske jag fått, men den kommer att få vita blommor, det förstod jag. Hon sa vaijt flauer.
 
Dagens ord:
”Kära döttrar! Skratta aldrig åt mig när ni behöver hjälpa mig med dagens teknologi. Kom ihåg att det var jag som lärde er hur man använder en sked.”
 
Kram och Hejdå Bloggen
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

Kyd, sås å panntofflor – di e rikti mad … åsse ebblakaga ti kaffed. Läs mer »

Fondue i vår trädgård.

Kära Blogg
Man ska leva varje dag, så det blir en dag att minnas.
Min dag var precis som alla andra. Vi jobbade. Stefan rullade in lite ved. Jag simmade. Vi fick ärva rosor av svärmor Karin. Ja, en dag med alla de vanliga sakerna som jag brukar göra. Hur ska man kunna minnas just denna dagen?
 
 
På kvällen hade vi fondue i trädgården. Mmmmm, det är bara så himla gott och mysigt. Jag älskar fondue.
Och när vi satt där alla och åt och njöt, sa Emmy: ”mamma, det här blir en dag att minnas”.
 
 
Efterrätt blev det såklart. Mintpäron a la 70-tal. Amanda, du har rätt, det är verkligen underskattat.
 
 
Jag älskar augusti. Tiden när alla rosor blommar, sommaren är på sluttampen, det doftar torrt och sådär speciellt som det gör på sensommaren. Det är liksom inte så noga med trädgården längre, man kan bara njuta. 
Kanske  unna sig att plocka blommor varendaste dag och sätta in i en vas. Ljuva augusti.
 
 
Det finns en app, som ungdomarna använder ganska mycket. Snapchat heter den. Jag har också den, men använder den inte som man ska tydligen. Man ska göra en historia om dagen … Någon gjorde min historia för dagen ….
 
Dagens dikt:
 
Där du går,
dit vill jag också gå.
Antingen ingen,
eller båda två.
Ensam är ej stark,
ensam är så svag.
Om inte du, så inte jag.
 
Och med sommarens bästa godis säger jag Hejdå Bloggen.
 
 
 
 
 
 
Dela gärna

Fondue i vår trädgård. Läs mer »

Stefan täljer sig ytterligare en trägubbe.

Kära Blogg
Jag har haft en underbar fredag. Vi har hängt utomhus hela dagen. Alldeles för fint väder för att vara inne och städa, det jobbet har jag sparat till en regnig dag.
Emmy har checkat in i Gyllebo  för ett tag. Mest jobbar hon dagarna i ända, men en tripp till Australien står på hennes agenda i september. Härligt Emmy – you go girl!
 
 
Tandfen har äntligen gett utdelning för Mollys tand. Snål och gniden måste den där fen allt vara … åtta kronor blir ingen fet av …. Det är säkert Stefan som ligger bakom den förhandlingen!
 
Jag har haft lite extra ont och fått växla ner på tempot lite. Stefan har gjort mig sällskap och täljt på sin trägubbe.
Vi åt grillat till kvällsmat med en jättegod salsa från Kiviks Musteri. En härlig semesterdag helt enkelt.
 
 
Nu verkar det banne mig som svalungarna är på väg att flytta. I boet är nu endast två ungar kvar. Men de sitter envist där på kanten och gapar efter mat. Jag längtar efter att få städa bort dem nu och åter kunna inta vår matplats på trädäcket.
 
 
Dagens kloka ord:
”Tröttna aldrig på att göra de där små sakerna för de du har i din omgivning. Ibland är det just de små sakerna som fyller stora delar av deras hjärtan.”
 
Och med de sagt, säger jag och Molly Hejdå Bloggen
 
 

 
 
Dela gärna

Stefan täljer sig ytterligare en trägubbe. Läs mer »

Blomkålsstuvning till kvällsmat och hundspår i skogen

Kära Blogg
Min morgon började i full fart. Frukost och hundbus.
 
Nä, jag är inte så mycket för marknad längre … ja, så säger jag. Ändå är det något som drar mig dit. Såklart hamnade jag där igen. Älskade Kiviks Marknad.
 
 

 Kaffe med våfflor blev det. ”Jävla liten våffla”, sa Stefan, med munnen full av grädde.

 
 
 Det har blivit lite av en tradition att handla grönsaker av min gamla klasskamrat där på marknaden. Två blomkålshuvud i vanlig ordning. Finns det något goare än blomkålsstuvning och falukorv? Nä, jag tror inte det.
 
I flera år har vi tittat på när människor köper stora lådor överfulla med blomster. I år slog vi till. En stor kartong för 300 kronor. Åhhh  blommor, det är mitt liv det.
 
På kvällen var Stefan snäll och la ett spår åt mig och Johnny. Det skulle bli en överraskning åt Johnny, men när Stefan smusslade ner en falukorskskiva i snusdosan, ja då fattade han vad som var i görningen. I någon timme fick spåret sen ligga där i skogen och gona till sig, innan det var dags.
 
 
Lilla Molly skrek och bar sig åt. Hon ville sprungit med oss hack i häl om hon själv fått bestämma.
 
Duktige Johnny fixade sitt spår med glans.
 
 

Det ska böjas i tid, det som krokigt ska bli … Så Molly fick också sitt första lilla spår. Hon tyckte det var fantastiskt. Tänk att hitta godis ute i naturen!

 
Dagens kloka ord:
Den störtsta illusionen är att världen du reagerar på är verklig. Det du reagerar på är tanken om världen. Naturen är neutral.”
 
Från mig och min stjärngosse ”Johnny the Rocker” säger jag Hejdå Bloggen
 
 
 
Dela gärna

Blomkålsstuvning till kvällsmat och hundspår i skogen Läs mer »

Även en liten valp måste få göra sina egna små misstag för att lära.

Kära Blogg.
Idag har det varit sommar. Sommar på riktigt. Underbara svenska sommar. Jag har mest varit i min smärtbubbla idag, eftersom jag envist vägrar stoppa i mig tabletter hela tiden. Katten Felix har hållit ställningen på kontoret och sett till så kontorstolen var varm, så har jag kunnat vila mig mellan varven.
Det är tur att jag har en snäll man. Ikväll lagade Stefan middag åt oss så jag kunde sträcka ut ryggen på soffan i solen. Sedan blev det några sköna dopp för oss båda.
 
Johnny som är en apporterande vattenhund och egentligen borde älska vatten och att bada, kan på sin höjd doppa tassarna lite försiktigt. Han är nöjd med att få ligga i skuggan med en skål friskt, kallt vatten. Jag tycker allt att han är en skam för sin ras. Men sån är han, vår goe påg.
Så var det då Molly. Vår lilla bäbis, utan erfarenhet av vatten och simbassänger. Hon tittade nyfiket på när vi badade och njöt, och till sist tog en ett språng ut i vattnet. Stefan var beredd, men Molly blev nog allt lite förvånad.  Hon blev kvickt upphåvad av Stefans trygga händer. Ja, vi vet nu att hon kan simma. Den lilla vattenråttan fick duscha av sig kloret och sitta en stund i mattes knä invirad i en gosig frottéhandduk. Sen var det full fart på henne igen.
 
Dagens kloka ord.
 
”Äkta glädje återfinns inte i det som kommer och går, utan i det som är.”
 
Jag önskar alla en härlig fredagkväll och säger Hejdå Bloggen.
 
Dela gärna

Även en liten valp måste få göra sina egna små misstag för att lära. Läs mer »

Lingonsylt till stekt torsk … e de gott?

Kära Blogg
Idag var det friska vindar. Som tur var höll regnet sig borta när jag och Johnny sprang vårt gamla vanliga varv runt sjön. Men senare på dagen kom det några rejäla skurar. Bra för blommor och blader. Särskilt bra för den eländiga rosen som inte riktigt vet om den vill fortsätta leva eller bara ge upp och vissna ner.
Som vanligt gick jag min runda här hemma bland pelargoner och andra blomster och pratade kärleksfullt till dem. De mår bra av det, det är jag alldeles säker på … om inte annat, så mår jag bra av det.
Idag upptäckte jag att vår lilla blåmes som bosatt sig i en av fågelholkarna in mot Ursulas tomt, bar sig väldigt konstigt åt. Den lilla mesen satt utanför sin  ingång och vände och vred sig, fram och tillbaka. Egentligen var det kanske inget konstigt med det. Men när den bara fortsatte med sitt besynnerliga guppande i en hel evighet, gick jag ut för att inspektera det lilla fjäderfäet. Den lilla mesen verkade inte det minsta rädd, utan fortsatte bara med sin fågeldans. Ja, hur det nu gick för den lille fågeln vet jag inte riktigt, för jag hade ett viktigt möte på gång …
Det var fina, goa Monne och jag som ääääääntligen skulle träffas. Vårt mål för dagen var Hylkegården. Där firade de 40-års jubileum, något som jag hade missat totalt. Trevligt var det i alla fall. Vi skulle egentligen bara åka ut för att fika lite, men så råkade vi få syn på att de sålde kläder, kläder som vi bara råkade  prova, och tänk – de råkade passa helt perfekt. Såklart att jag behövde ett par vita sommarbyxor och Monne var i stort behov av en ny blus och ett linne.
Sedan var vi tvungna att koppla av lite i deras café. Där blev det vars en smarrig paj med sallad och en god dressing till. Härligt söndagsmys!
Efter att ha njutit av en rejält tilltagen paj, kan jag inte påstå att jag egentligen var i så stort behov av någon mer mat idag. Men för att inte vara taskig mot Stefan, som för ovanlighetens skull stod för matlagningen, så spände jag ut magen lite extra och satte i mig en rejäl portion stekt torsk också. Säga vad man vill om Stiffes kokkonster, men att tillaga fisk är han duktig på. Det blir visserligen lite kletigt och uppställt i köket, fast gott blir det.
Hmmmm  … passar det verkligen med lingonsylt till stekt torsk och remulad ???
Ha det gott och hejdå Bloggen.
 
 

 
Dela gärna

Lingonsylt till stekt torsk … e de gott? Läs mer »

Rulla till toppen