Boktips

Isbrytare och färgen orange

Hejsan

I helgen var det kanske sista gången som jag behövde ta yxa och ”ishackarattiraljer” med mig ner till sjön.  Det var kanske sista rycket med minusgrader och en väldigt vacker morgon vid bryggan väntade.

Isen hade byggts på under natten så det gällde att hacka. Vår vak hade krympt en smula för varje dag.

Exakt hur tjock isen var där var också så svårt att avgöra. Mycket är snö som ligger i en driva ovanpå och det gör nog så att isen därunder har isolerats från att frysa på ytterligare (jag tror att det är så i alla fall)

När klockan var lite över sju steg solen upp och det såg ut att bli en verkligt vacker vinterdag igen.

På ett ställe en bit ifrån bryggan kunde jag se hur människor vandrat ut på isen. Jag kände hur det knöt sig en smula i min mage, och jag undrade för mig själv hur folk egentligen vågar ge sig ut på en is sådär utan att ha en aning om hur tjock den är.

Orange

När jag gick ut den här morgonen så var himlen färgad i en vacker stark orange färg. Hemma på köksbordet stod en liten vas med orangefärgade tulpaner som nästan gick ton i ton med morgonhimlen.

Boktips

I den senaste boken som jag lyssnat på så hade färgen orange också en viss betydelse. Boken jag lyssnat på heter ”Ångrar dig” av Colleen Hoover. Jag tyckte först att boken var lite mycket ungdomsbok, men den växte efter hand, och jag gillade den till slut.

Dagens citat:

Många människor försummar den lilla lyckan medan de förgäves väntar på den stora.

Ha en härlig onsdag.

Kram från mig, Annika

Dela gärna

Isbrytare och färgen orange Läs mer »

En söndag med Emmy i Malmö

Hejsan.

Förra helgen när vi varit på livets första opera så stannade jag kvar i Malmö hos Emmy. Efter en skön natts sömn och en mysig frukost så kom vi överens om att fortsätta på den kulturella banan. Det blev ett besök på Moderna Museet där en utställning av Albaniens mest betydande konstnär, Edi Hila, ställde ut sina verk.

Mina konstnärskunskaper är inte mycket bättre än mina opera-erfarenheter, men det fanns ändå tavlor som jag fastnade lite extra för. En av dem var den målning med extra klara och färgglada kulörer som konstnären gjort under samma period som han mötte sin blivande fru. Kärlek gör något också med ett konstnärshjärtan kunde jag förstå.

Vidare fortsatte vi till S:t Pauli mellersta kyrkogård där vi häpnades över de stora gravmonumenten som var byggda som små hus. Några av dem har blivit kända eftersom de saknar bygglov och bedöms vara svartbygge. Att vandra runt på en kyrkogård skapar alltid så många funderingar och frågar och det här var då inget undantag.

Hemma i Gyllebo höll Stefan och djuren ställningarna.

Katten Judith var minst lika sur och butter som alltid. Trots våra försöka med att smöra och smickra så är och förblir hon precis lika bitter som alltid. Man kan ju inte annat än att älska denna surmulna lilla katt.

Katten Felix hade varit lite mer självgod och förnöjsam den helgen. Kanske berodde det på hans goda jaktlycka när husmusen plötsligt uppenbarade sig en tidig morgon. Det var när jag var på väg att gå och bada som en fet mus kom galopperande över köksgolvet tillsammans med hundarna som skulle ha mat. Aldrig har jag väl blivit så snopen över att få syn på en mus förut. Alltihopa slutade lite tråkigt för musen, men desto godare för Felix.

Boktips

På instagram följer jag en fantastisk kvinna som på ett så fint vis delar med sig av sitt liv som cancersjuk. Jag har lyssnat på hennes bok ” De säger att jag ska dö nu”  Författare är hon själv, Madeleine Erichsen & Lotta Holmgren

Dagens citat:

En av de allra vackraste egenskaper en människa kan bära är att vara sann mot sig själv.

Ha en riktigt bra måndag.

Kram från mig, Annika

Dela gärna

En söndag med Emmy i Malmö Läs mer »

My happy place

Hejsan.

Redan har vi passerad den andra advent och tiden mot julafton rusar fram som ett skenande tåg. I fjor hann jag med så himla mycket i adventstiden kändes det som. Då var Andréa hemma i Sverige och vi umgicks och åkte jultåget med hela familjen. I år känns det lite annorlunda. Jag känner mig lite tröttare också än vanligt. Bästa botemedlet då är att vistas ute i naturen.

Det är när man har mycket på sina axlar som man ska prioritera att hinna med motion och en stund vid bryggan – det är den platsen som är ”my happy place”.

En härlig stund vid sjön med en vacker soluppgång trollar bort all julklappsvånda och julstress. Nu känner jag mig faktiskt inte särskilt stressad över julen, det mesta går att köpa färdigt och julstädningen brukar jag vänta med tills pyntet ska plockas ner igen. Ingen ser ändå dammtussarna så väl vid den här tiden på året. Men tiden går rent för fort i December tycker jag.

Om jag fått önska mig en sak såhär i adventstiden så är det lite härligt vit snö, annars får det vara precis som det är.

Boktips

Att lyssna på böcker har jag hunnit med den här hösten. När jag kör till jobbet har jag ofta en ljudbok på i bilen. Det tar ungefär 40 minuter att köra mellan Gyllebo och Norra Björstorp och då är det perfekt att lyssna på en bok.

Senast har jag lyssnat på Väglöst land av Marie Hedegård. En roman som bygger på en sann historia om en kvinna från Norrland i början av 1900-talet.

Dagens citat:

Släpp gårdagens bekymmer, låt morgondagen vänta ännu ett litet tag. Får du välja en dag att leva så välj dagen idag.

Ha en fin måndag.

Kram Annika

Dela gärna

My happy place Läs mer »

En helg med Emmy och bio med Scott

Hej hej

I helgen kom min yngsta dotter Emmy hem till oss i Gyllebo. Det är alltid så mysigt att ha henne hemma ett par dagar. Vi lagade mat tillsammans, pratade och bara hade det gott.

En runda ut i naturen hann vi också med. Emmy skrattade lite för sig själv när jag förevigade ett litet träd på sjöstigen.

-det där trädet har du ju aldrig fotograferat förut, sa hon, och lät mer än lite ironisk.

Haha, ja just det trädet har nog blivit fotograferat liiiite för många gånger nu. Men det är något särskilt med det där lilla trädet som påminner om ett förälskat par.

Efter det fokuserade jag på att ta bilder på Emmy istället, för den tösen kan man ju aldrig få för många bilder av.

I förra veckan hade mitt barnbarn Scott studiedag och var då ledig från skolan. Jag passade på att sluta ett par timmar tidigare från jobbet den dagen för att hinna till Tomelilla. Jag och Scott hade bestämt att vi skulle gå på bio, och dessförinnan ville han gå på en restaurang. Helst en lite finare restaurang sa han. Vi valde pizzerian som ligger mitt emot biografen. När vi var mätta och belåtna gick vi för att handla biogodis och sedan väntade Zootrolpolis 2 på oss. Vi fick en supermysig kväll tillsammans, och jag hoppas att vi snart kan göra om det.

Boktips

Jag har lyssnat på en ny bok. Den heter ”Att välja ett liv” av Maria Lok Björk. En bok om kvinnan Ottilia, vars liv utspelade sig för hundra år sedan.

 

Dagens citat:

Du ska inte behöva slita dig själv i bitar för att hålla andra hela.

Ha en härlig torsdag.

Kram Annika

Dela gärna

En helg med Emmy och bio med Scott Läs mer »

Vinterbad och julkänsla i en bok.

Hejsan.

För en vecka sedan hade vi vinter och minusgrader. Äntligen hittade jag och min vän Tina en morgon då vi kunde träffas och njuta av ett tidigt gryningsdopp tillsammans.

Innan det hunnit ljusna så träffades vi på vår vanliga plats i skogen. Tillsammans gick vi sedan ner till bryggan. Det lät nog väldans högt om oss där vi traskade fram på våra dubbförsedd kängor och ivrigt pratade och skrattade så att det ekade mellan trädens stammar.

Efter ett härligt vinterbad, några övningar på bryggan och ett gott värmande te, så gick vi vidare för att mötas av ett uppdukat frukostbord hemma hos oss. Tusen tack Stefan ♥

Det blev en härlig morgon att spara i minnet, bland alla andra vi har tillsammans.

Boktips

Ibland behöver man bara lyssna på någon enkel ”feelgood-bok”. Den här tyckte jag passade mig bra…. En bok av Sara Kalmlin och Annie Mannesson. Den heter ”Vinterbad, kärlek och julefrid”

Dagens citat:

Jag är så tacksam för alla kvinnor som fattar grejen. Som förstår att det inte kostar nåt att lyfta en annan kvinna. Att heja, tipsa, stötta. Det tar inget ifrån dig – det skapar mer för oss alla.

Ha en ärlig onsdag. Och tack världens bästa Tina, för att du är du♥

Kram Annika

Dela gärna

Vinterbad och julkänsla i en bok. Läs mer »

De sista löven och ett boktips.

Hej hej

Tiden rusar på i full fart. I alla fall känns det som om allting går så himla fort nu. Den senaste tiden har jag jobbat lite mer igen, och det gör att veckorna försvinner i ett nafs.

Här hemma håller Stefan på att renovera på vårt gamla kontor. Det ska bli så skönt att få lite uppfräschat där efter alla år som jag haft det som min arbetsplats. Alla gamla företagspapper är sorterade och arkiverade, och  allting kommer bli så mycket luftigare och skönare där nu. Till min belåtenhet så ska också alla hornen flytta ut i garaget (utom ett par som kanske får sitta på någon undanskymd plats…

Förra helgen när Stefan var ute och jagade så passade jag på att njuta av en tur ner till sjön. Nästan alla löven hade fallit till marken. Det var bara de allra segaste som envist hängde kvar.

Vattnet hade blivit ytterligare några grader kallare sedan förra gången, och det kändes som kallbad på riktigt. Morgonen var vacker och dimslöjorna svävade över vattenytan.

När solen gick upp så sjönk temperaturen ner under noll grader. På träden la sig då rimfrosten så vackert.

I hagen hemmavid, gick kor och hästar ännu kvar och betade. Just när jag kom promenerande så låg ett vitt täcke av frost över gräset.

På kvällen packade jag en liten övernattningsväska och for till Tomelilla. Amanda skulle jobba natt, så jag fick sova hos pojkarna. Det är alltid så mysigt att sova hos de där grabbarna. Men nästa morgon var det skoldags, så vi fick alla stiga upp tidigt. Scott var så fin med sin nya ryggsäck.

Boktips

Jag har lyssnat på en ny ljudbok igen som jag kan tipsa om. Den heter ”Lita inte på någon” av T.M Logan. Det var en riktigt spännande bok som man bara ville lyssna på till slutet.

Dagens citat:

Om du inte får allt du vill ha, tänk då också på allt du inte får som du inte vill ha.

Ja nog finns det mycket som man verkligen inte vill ha.

Kram Annika

 

Dela gärna

De sista löven och ett boktips. Läs mer »

Vinterbaden på ingång och några boktips.

Hejsan.

Nu börjar det kunna kallas kallbad på riktigt. Kvicksilvret sjunker sakta, grad för grad och jag njuter för fullt de morgnar som jag har möjlighet att hinna ner till sjön.

På bara någon vecka så har träden nu fällt nästan alla sina löv, och naturen ser inte längre ut som på mina foton här (bilderna som jag tog strax innan vi åkte till Småland). Det var en kylslagen och lite murrig morgon som jag njöt av en av säsongens sista höstdagar.

I början av November var det Österlen Lyser, och eftersom det var 20-års jubileum det här året, så utsågs ingen direkt ljusby, utan man tände eldar lite överallt längs våra vackra stränder. I Ystad, Simrishamn och Brösarp ordnades små springlopp på vardera 3 kilometer. Ett härligt evenemang.

I Frörum besökte vi den gamla möllan som Reino Ingvarsson nu är i färd med att renovera, ett spännande projekt må jag säga.

Så har turen för ny källsortering kommit till Gyllebo. En morgon stod alla de nya tunnorna nere vid sjön och bara väntade på att hitta hem till sina nya adresser. Det såg så roligt ut.

Boktips

Jag har lyssnat på boken ”Brevbäraren i Lizzanello” av Francesca Giannone. En bok som jag gillade.

Jag har även lyssnat på Mia Parneviks självbiografi ”Leka livet”. Den var ungefär så som jag trott att den skulle vara, varken bättre eller sämre. Jag tycker att Mia är en härlig person, så boken var läsvärd tycker jag.

 

Dagens citat:

Ditt skvaller kan vara någon annans djupaste sår. Var alltid snäll.

Ha en härlig tisdag, och ska ni ut i trafiken så kört ”grannt”.

Kram Annika

Dela gärna

Vinterbaden på ingång och några boktips. Läs mer »

Höst i nationalparken.

Hej

I förra veckan var det så vackert höstväder. En smula blåsigt, men soligt och fint för övrigt.

Jag packade in alla hundarna och mig själv i bilen och for en runda till nationalparken. Trots att det var så fint höstväder så var där inte alls så mycket besökare. Annat var det minsann under pandemin då parkeringen alltid var fylld till bredden med bilar.

Uppe på ”huvudet” blåste det friska vindar. Utsikten däruppe ifrån är särskilt fin nu på hösten. Dagen då jag var där så hade träden börjat skifta i höstfärgerna, men den här helgen som kommer nu, är nog den absolut vackraste att njuta av utsikten från Stenshuvud.

En stund satt jag med alla hundarna i knäet och njöt av den storslagna vyn, innan jag vandrade vidare nerför berget på andra sidan.

Vi tog stigen genom alekärret tillbaka. Det är den delen av parken som jag brukar tycka mest om, fast nu var där ganska uttorkat och inte riktigt sig likt tyckte jag. Hoppas vintern fyller på med vatten så det blir ett riktigt kärr igen.

Boktips

Jag har lyssnat på en ny del i bokserien ”Sekelskiftsmorden”. Boken heter Lucia är död av Katarina Wennstam. Hennes böcker är både spännande och man får sig en rejäl historielektion på köpet. Jag gillar den här serien, och denna boken var inget undantag.

Ha en fin torsdag. Jag själv ska jobba lite längre än vanligt. Vi har nämligen ”Skogsdag” på Lokalföreningen i dag, där vi bjuder på soppa och glass. Hoppas vi ses.

 

Dagens citat:

Om du inte lever ditt liv så som du vill, kommer du till slut att behöva nöja dig med ett liv som andra skapar åt dig.

 

Allt gott

Kram Annika

Dela gärna

Höst i nationalparken. Läs mer »

En vacker höstkväll

Hejsan.

Förra veckan då jag slutade tidigare på jobbet, passade jag på att ge mig ut på en härlig kvällspromenad. Höstfärgerna var kanske som allra vackrast, så jag ville verkligen hinna njuta en stund innan mörkret föll över vår sommarby.

Löven singlade stilla ner från träden när jag och hundarna styrde kosan ner mot badplatsen.

Men trots att jag ökade takten, så hann skymningen falla innan jag vände hemåt igen. Nere vid sjön var det så vackert och stilla den här höstkvällen.

Boktips

Jag har lyssnat på en ny bok. Den heter ”En bra dag att dö” och är skriven av Carina Bergfeldt. Boken bygger på en intervju med en fängelsepastor som varit med om 276 avrättningar.

Dagens citat:

Du kan få tillbaka många saker, men du kan inte få tillbaka tiden. Tiden är ovärderlig. slösa inte bort den och se till att du prioriterar väl.

Ha en fin lördag.

Kram Annika

Dela gärna

En vacker höstkväll Läs mer »

Sommarens sista nyckelpiga

Hej hej

I förra veckan när jag plockade in några av trädgårdens sista buketter så följde det en fripassagerare med in minsann. En liten söt Maria Nyckelpiga, knatade runt bland höstaster och kärleksört.

Gylleboskogen

Efter några dagars blåsande och regn så var det en aning stökigt i skogen. Det var pinnar och avbrutna grenar precis överallt. Höstfärgerna hade så sakta börjat framträda, ja hösten hade verkligen gjort sitt intåg.

Temperaturen i sjön hade sjunkit till ca 13 grader och även antalet hågade badentusiaster har sjunkit rejält. Det fanns faktiskt inte mer än en enda, och det var ju jag.

Vägen till mitt jobb

Jag har nog den vackraste vägen man kan tänka sig, när jag kör till mitt arbete. Den går förbi Sträntemölla, genom Rörumsbackar. Vidare genom vackra Kivik och därefter slingrar sig vägen genom Brösarps backar, ja både de södra och de norra backarna. Ni hör ju själv…

En morgon var det en bedårande soluppgång och jag var lite tidigt ute. Jag stannade en stund och gick av vid hamnen i Kivik och bara njöt.

Med en sådan start så kunde det inte annat än bli en toppenbra dag.

Boktips

Jag har lyssnat på en underbar bok som jag tyckte var så bra. Den heter ”Allt det blå på himlen” av Mélissa Da Costa. Tips, tips.

Dagens citat:

Man vet att man behöver nya glasögon när man slagit ihjäl fyra russin med flugsmällan.

Hoppas ni alla får en härlig söndag.

Kram kram

Dela gärna

Sommarens sista nyckelpiga Läs mer »

Rulla till toppen