Boktips

Äppeltavlan 2025

Hejsan.

Som alltid har vi även i år besökt äppelmarknaden och njutit av den fantastiska äppeltavlan uppe vid Svabesholm.

Dock startade vi på morgonen med en runda vid Kiviks hamn, där det också brukar vara lite höstmarknad under de här dagarna.

Försäljningen hade inte riktigt kommit igång, men solen strålade och dagen såg ut att bli en helt perfekt höstdag, som gjord för marknad.

Jag och Stefan hade parkerat vår bil uppe på torget och när vi gick tillbaka dit så passerade vi Piratens gamla villa. Ja, och faktiskt honom själv också – där han ju står som staty en bit ifrån Kiviks hamn.

Vi körde vidare mot Svinaberga och Svabesholm för att njuta av äppelmarknaden och den fina äppeltavlan. Precis när vi anlända så var musikkåren i full färd med att spela någon slags invigningslåt.

Äppeltavlan.

Årets tavla hade titeln ”Vi”.

Alla vi människor består av stjärnstoff. De tyngre grundämnena som bildats inne i stjärnorna och sedan spridits i universum blir en del av vår jord och därmed oss själva. Årets titel på Äppeltavlan är Vi. Motivet är vårt klot, sett från rymden. Där bor vi.

~Emma Karp Lundström~

Vi strosade runt och njöt av allt fint som fanns där och av det underbara vädret som rådde.

I ridhuset fanns det i vanlig ordning äppelutställning och vackra bilder från tidigare äppelmarknader. Några av tavlorna minns man lite extra såklart.

Ett litet minustecken för årets upplaga av marknaden var nog att min favoritförening (Andrarums IF) inte fanns på plats med sina världsbästa äppelhamburgare. Istället hade man satsat på ett mattält. Jag och Stefan bestämde oss för att istället äta hemma, men vi tog vars en dricka i solen och njöt av uppträdet av Danne Stråhed.

Boktips

Jag har lyssnat på en bok som heter ”I stort sett mänsklig” av Helena Lindegren. Det var en medelmåttlig bok som slutade lite märkligt tyckte jag. Så kanske inte något jag rekommenderar precis.

Jag har också lyssnat på Björn Borgs självbiografi, ”Hjärtslag”. Det är en självutlämnande bok som jag inte kunde sluta lyssna på. Med boken tycker jag att jag fick mycket mer förståelse för Björns liv, och hur ensam han egentligen varit under sin karriär. Tennis är en ensam sport och hans senare drogproblem blev genom boken lättare att förstå. Att han varit en stor stjärna kan ingen ta ifrån honom, och självklart ska han kunna vara stolt över det han presterat. Vi människor har så lätt att döma varandra utan att egentligen veta så mycket, vi borde alla tänka en extra gång innan vi gör det.

(jag älskar förövrigt att ljudbokens markör är gjord som en tennisboll)

Dagens citat:

Styrka kommer inte från att vinna. Din kamp utvecklar din styrka. När du går igenom svårigheter och beslutar att inte ge upp, det är styrka.

Ha en fin onsdag.

Kram Annika

Dela gärna

Äppeltavlan 2025 Läs mer »

En tur till Baske

Hejsan.

Precis innan jag skulle packa min väska på nytt, för en resa till Irland, så åkte jag och Stefan med hundarna för en eftermiddagspromenad vid havet.

Från Baskemölla gick vi norrut med näsorna vända mot Stenshuvud. Alltså, den vyn tröttnar man ju aldrig på. Vackra fina Stenshuvud, en så välkänd siluett för oss här nere på Skånes östra sida.

Hundarna var som vanligt fyllda med lyckorus, som alltid när vi tar dem med på små vandringar. Skuttande och skällande som småbarn for de runt våra ben.

Borta vid Tjörnedalas strövområde satt ”ålakrågorna” med sina vingar på tork. Regnet såg ut att hänga i luften men vi klarade oss torrskodda hela vägen.

Nytt för i år är den laxtrappa som byggts i Oderbäcken. Som jag förstått är det mest ideella krafter som jobbat med projektet, och idrottsföreningen som upplåtet mark till det.  Det ska bli så spännande att se om några laxar vill gå upp där nu när hösten kommer. Jag måste påminna mig själv att åka dit och kolla.

Ja, nog finns det många fina små platser att besöka här på Österlen.

Boktips

Jag har lyssnat på en bok som heter ”Kunde jag följa dig bort” av Marie Lok Björk. En roman från efterkrigstiden där två kvinnor möts. Läsvärd tyckte jag.

Dagens citat:

Vem kan väga tyngden i en annan människas börda? Vem har rätt att mäta, med sitt eget mått, en annan människas liv? Ingen.

Ha en fin måndag.

Kram Annika

Dela gärna

En tur till Baske Läs mer »

Full frys och kärt besök

Hejsan.

I år har vi fyllt frysen till bredden med nyttiga bär. Förutom blåbär så har vi nu även varit ute i skogen och plockat björnbär.

På sina ställen var det redan plockat och rensat på buskarna och därför ganska skralt med bär, medan det på andra platser dignade av stora solmogna björnbär.

Från björnbärsskogen körde vi vidare till Norra Björstorps Hallonodling där vi snabbt plockade flera stora skålar med både hallon och jordgubbar.

Att fylla frysen med nyttiga bär känns så bra. Jag älskar ju att äta yoghurt, bär och nötter till lunch. Såklart slank lite färska bär ner i våra magar också, för hur det än är så smakar bären bäst när de är helt färska.

Kärt besök

En varm söndagskväll fick vi kärt besök här i Gyllebo. Det var ingen mindre än de små barnbarnen som kom hit någon timmer efter att de varit på stranden.

Sensommarsolen sjönk snabbt på himlen och dess strålar nådde bara en liten hörna av poolen. Det var inget som bekymrade pojkarna som glatt dök och plaskade runt i vattnet.

Den här sommaren har inte givit oss så väldigt många tillfällen att ses, åtminstone inte sedan midsommar, så ett kort besök var så välkommet. Nu har Scott börjat skolan och tiden rusar så fort. Innan vi vet ordet av så är vi inne i adventstiden och planerar inför julen…

 

Boktips

En bok jag lyssnat på och tyckte om är ”Jag vill riva upp himmel och jord” av Marie Lok Björk. Det är en biografisk roman som bygger på den verkliga historien om Elsie Ottesen-Jensen (grundaren till RFSU och en betydelsefull pionjär för kvinnors rättigheter) Tips, tips!

Dagens citat:

Ja, choklad och kakor kan göra dig rund. Ja, solsken och skratt gör att du får rynkor. Ja, mojitos är inte bra för din lever. Och ja, att spendera pengar på resor tar av dina besparingar. Men, det är också så du njuter av livet…

Japp, min väska är nu packad och jag ska ta mig till Dublin och där försöka hitta motellet där min dotter just nu finns. Det kommer bli ett spännande äventyr.

Ha det fint.

Kram Annika

Dela gärna

Full frys och kärt besök Läs mer »

Tiden mellan sommar och höst

Halloj

Den senaste veckan så känns det som om hösten nu är här och nosar mig i hasorna. Det är visserligen både sommarvarmt och sol, men höstkänslan finns där ändå.

För bara några veckor sedan var jag ute med Stefan och Mats i vår båt för att sätta garn. För mig blev det nog både första och sista båtturen den här sommaren. Ja, jag förstår inte riktigt vart alla sommardagar tog vägen egentligen, och just båtlivet hans inte med alls.

Det var en härlig kväll, som gjord för att sätta makrillgarn.

När det gäller makrillen så var fiskelyckan inte riktigt på vår sida, men vad gjorde det egentligen, kvällen var härlig och man ska ju ändå inte äta alltför mycket Östersjöfisk har jag hört.

Kvällspromenader

Kvällspromenaderna nu känns både mörkare och höstligare. Jag tycker nog att det ändå är lite skönt.

Den lite svalare luften är lättare att andas och efter sommarens evinnerliga vattnande i trädgården, så kan jag inte annat än påstå att jag längtar efter ett rejält regnväder.

Igår när jag joggade runt sjön så mätte min GPS min vanliga springrunda till en halv kilometer kortare än vad den brukar. Vi skojade om det, och sa att det nog var så att sjön höll på att krympa. Fast det får vi inte hoppas, även om jag kan se att vattenståndet nu är ovanligt lågt.

Boktips

En bok jag måste tipsa om är ”Kvinnorna” av Kristin Hannah. Den var så bra tyckte jag. Läs den!

Dagens citat:

Fascinerande ändå att så många skäms för sina kroppar och så få för sina hjärnor.

Ha en härlig dag.

Annika

Dela gärna

Tiden mellan sommar och höst Läs mer »

Sötchock i Borrby

Hej hej

Så har det hunnit gå lite dagar igen, och bloggen har fått komma i andra hand. I trädgården har rosorna satt i gång med en ”andra andning”. Eller andra blomning, ska jag kanske skriva. Vackert är det i alla fall.

Att åka och titta på valpar kan vara livsfarligt. Man vet ju aldrig hur det slutar,  för kanske kommer man hem och har fått oplanerad tillökning i familjen… Men när våra vänner nu hade huset fullt av bedårande ”vorsthebabysar” så var vi ju bara tvungna att ta risken och åka dit på lite valpgos.

Valparna hade allihopa fått egna hem dit de skulle flytta inom kort.

Hur söta och gulliga de än må vara så tror jag att både husse, matte och hundmamma Stina kommer att pusta ut när de nu flyttar. För hur bedårande de än må vara så krävs det mycket jobb att sköta om ett sådant här busgäng.

Lycka till alla vovvarna och tack för valpgoset♥

Boktips

Jag har lyssnat på en bok som jag gillade. Den heter ”Ljusets dotter” av Elisabeth Nemert. Tips, tips!

Att lyssna på en bra bok och lukta lite på blommorna en sensommardag – det är ett fint sätt att koppla av.

Dagens citat:

Man är alltid en lärling i levnadskonst. Det är med tunnpannkakor som med livet – just när det börjar gå riktigt bra tar smeten slut.

Ha en fin dag.

Kram Annika

Dela gärna

Sötchock i Borrby Läs mer »

Sista stranddagen för den här gången.

Hejsan.

Jag och Stefan sög ut det sista av sommaren och for till Vitemölla och bara njöt av sol, varm sand och salta bad.

I vattnet var det hela 20 grader och flera svalkande dopp blev det.

Jag njöt av stillheten och den spännande ljudboken jag hade i öronen. Inte behöver man flänga världen runt för att finna avkoppling och vila tycker jag. En dag på en av våra vackra stränder räcker fullt och fast för mig.

Boktips

För ett tag sedan lyssnade jag på boken om ättiksfallet. En hemsk och ofattbar händelse som utspelades här i Skåne, då en liten flicka tvingades att dricka ättika av sin föräldrar. Trösterikt i hela historian är att det hela fick ett lyckligt slut för flickan, och det var fint att läsa att hon till slut verkade att få det bra. Boken heter ”Flickan och ättikan” och är skriven av Maria Rydhagen.

Dagens citat:

När någon bryr sig för mycket tror jag det kallas KÄRLEK.

Ha det bäst, Annika

Dela gärna

Sista stranddagen för den här gången. Läs mer »

Sommarens första stranddag och kvällsmat på Franskans.

Hejsan, hejsan

De senaste somrarna, när jag varit vikarie på Lokalföreningen, så har vädret ofta varit på min sida. Flera år då jag fått ta min semester sist av alla, i augusti/september, har jag blivit belönad med varmt och härligt sensommarväder istället. En liten smula bortskämd med det känner jag mig allt.

Det här året verkar jag ha samma tur med vädret.

I förra veckan packade jag och Stefan ihop våra badsaker och for ner till Vitemölla för att njuta av sommarens första stranddag.

Det var så himla härligt och för mig blev det flera bad i böljan den blå.

Boktips

På stranden är det så avkopplande att lyssna på ljudböcker tycker jag. Särskilt skönt känns det att jag då skonar mina ögon från ansträngning och solljus.

Böcker jag lyssnat på den senaste tiden är ” De fenomenala fruntimren på Grand Hotell” och ”Väninnorna på Nordiska Kompaniet”. Båda böckerna av Ruth Kvarnström – Jones. Det var trevliga böcker båda två, även om jag gillade den förstnämnda allra bäst.

Jag har även lyssnat på en bok som heter ”När jorden brister” av Clare Leslie Hall. En bra bok som jag gillade. Den hade lite  samma stämning som ”Där kräftorna sjunger”. Den var så vacker på många vis.

Franskans Creperia i Rörum

En kväll när ingen av oss orkade laga kvällsmat så åkte vill till ”Franskans” för sommarens första galette (och sista, för i förra veckan stängde de för sommarsäsongen)

Vi var lite tråkiga och valde det vi alltid brukar äta där. Jag tog en ”Vricklund och Stefan en ”Lutterlögn”. Det var lika gott som alltid och vi blev så ”mätta och tretta”, så vi fick bara köra hem och sätta oss i soffan efteråt.

Dagens citat:

En hungrig mage, en tom plånbok och ett brustet hjärta ger dig de mest värdefulla lärdomar i livet.

Ha det riktigt gott.

Kram Annika

Dela gärna

Sommarens första stranddag och kvällsmat på Franskans. Läs mer »

Det måste firas.

Hej och halloj

Det blev en veckas arbete för mig, alltså ett par extra dagar som inte var planerade från början. Men nu är det helg och ledigt igen, så då får jag ta mig tid att pränta ihop lite blogginlägg igen.

För ett par veckor sedan fyllde min yngsta dotter, Emmy, trettio år. Det där är lite svårt att förstå, när barnen blir vuxna och mer och mer känns till att vara jämnåriga med mig själv.

Emmys stora dag inföll en dag mitt i veckan då de flesta jobbade. Jag och hennes syster, Amanda, hade ändå planerat att åka in till Malmö för att uppmärksamma hennes dag. Även bästa vännen Matilda hade ju  fyllt trettio, så det fanns ju verkligen skäl att fira.

Med presenter, lite bubbel och en kasse med ingredienser till kvällens middag, firade vi de båda töserna så gott vi kunde. Scott och Nicolaj var också med för att fira med egenhändigt gjorda teckningar och skönsång.

Då nya äventyr och utmaningar väntar på de båda jubilarerna, så passade vars en cykelhjälm i present väldigt bra. Förutom det, så blev det lite saker till den nya lägenheten som väntar och lite kapital att köpa vad som nu kan behövas i nya lyan.

Det blev ingen födelsedagsfest med sent nattsudd inte. Vi skulle alla upp till våra olika dagsverken nästa dag. Men mer festligheter väntade tillsammans med familjen, och vad det var, det får jag skriva om en annan gång.

Våren

Här hemma i Gyllebo har våren kommit med stormsteg. Även om det varit ganska kallt så märks det i trädgården att det börjar hända saker där.

Den senaste veckan, när jag jobbat, så har Stefan hunnit med en massa fix i vår trädgård. Själv har jag haft en spänd förväntan på hur våra flyttade pioner skulle komma att må den här våren. De här första året kan det bli knapert med blommor på dem, men efterhand som de rotar sig, hoppas jag de ska komma igång med härlig blomning som de brukar. Jag kan åtminstone konstatera att de allihopa verkar komma med små rödaktiga skott.

Småhundarna älskar också trädgårdarbete, och de blir vilda av förtjusning när någon är ute och påtar i jorden..

Boktips

Först måste jag tacka en ”bloggvän”, Eva-Lotta, som tipsade om så himla bra böcker. Jag har nu lyssnat på alla tre i serien, och kan verkligen hålla med henne, de var bra. Trilogin heter ”Vargatider” av Linnea Dunér (Det sjunger i isen, Högt flyger fåglarna och Dit inga vindar når) Tips, tips!

 

Dagens citat:

När livet går snabbt behöver själen långsam musik.

Jag tror det kallas jämvikt, alltså balansen som genomsyrar både naturen och livet självt. Det som uppstår när motsatta krafter finner harmoni.

Ha en skön söndag, kram Annika

Dela gärna

Det måste firas. Läs mer »

Kallt och härligt

Hejsan.

I helgen blev det härligt badväder igen, alltså lugnt, vindstilla och ingen nederbörd. Morgonen vid bryggan var fantastisk, lite som gränslandet mellan vinter och vår.

I vattnet var det ungefär 3 grader, men när solen steg upp så fick vi minusgrader i luften. Mina våta fotsteg på bryggan frös direkt till is och såg lite roliga ut tyckte jag.

När jag gick hemåt genom sommarbyn så såg jag hur gräset i den stora hagen var alldeles vitt och fruset och det blev så vackert. Det blev en riktigt fin morgon, till skillnad mot några dagar senare. Då fick vi istället milt väder och rejält blåsigt. Även om blåsten sägs vara naturens superkraft, så föredrar jag lite kallare och lugnare väder.

I skogen där jag brukar gå när jag går ner till sjön bor en stor koloni med råkor i träden. Ibland flyger de i stora flockar över sjön i ett vilt kraxande, som om de är väldigt irriterade över att ha blivit störda så tidigt på morgonen.

Hemma på vår gata, lyste solens första strålar upp både vår och vår grannes lilla stuga. Det var så vackert i kontrast med de frostiga taken.

Boktips

Jag har lyssnat på boken ”Mellan himmel och här” av Cassandra Brunstedt. Jag tyckte ganska mycket om den här boken och jag tyckte att den påminde lite grann om ”Tranorna flyger söderut”.

Dagens citat:

Förändra inte dig själv så att andra människor ska gilla dig. Var dig själv så att rätt personer kan älska dig för den du är.

Ha en härlig torsdag.

Kram Annika

Dela gärna

Kallt och härligt Läs mer »

Var tid har sitt.

Hej hej

Precis så är det verkligen – var tid har sitt. Precis som årstiderna växlar, så förändras också livet i sina olika skeden.

För någon vecka sedan träffade jag min efterlängtade badkompis, efter en lång tid då vi inte haft samma möjlighet att ses så som vi gjort förut. Men vi brukar båda säga att var tid har sitt, och allting har ett slut, och sådär är det ju verkligen. När någonting i livet förändras eller tar slut, så tar något annat vid istället.

När vi nu fick en underbar  morgon och en fin förmiddag tillsammans, så var det som om vi bara träffats dagen innan. Samtalen flödade som en strid ström, liksom skratten som ekade över trädtopparna.

De där pandemiåren

Jag tror att vi båda njöt lika mycket åt de där märkliga pandemi-åren, när världen liksom stannade av  och människor skulle hålla avstånd. Då njöt vi alldeles extra mycket åt naturen, våra morgonbad och åt att vi hade möjlighet att träffas så mycket som vi då gjorde. En fin vänskap växte fram, som jag är så tacksam över idag.

Nu är det andra tider och våra liv är ju i ständig förändring, så som det är tänkt att vara. Även naturens cykler speglar vår resa genom livet, där allt har sin tid och i varje ögonblick finns en skönhet och en mening att omfamna. Men även om våra livstigar inte korsas lika mycket just nu, så vet vi båda att vi bara är ett samtal bort.

Tack fina vän för en härlig morgon♥

Min egna morgonbad blir inte riktigt lika ofta som förr heller, istället har det för mig nu blivit lite fler morgnar i löparskorna och det är härligt. Och ibland när jag är ledig väljer jag istället lite sovmorgon och tar hundarna på tur i fritidsområdet när det ljusnat ute.

Boktips

Jag har lyssnat på en bok skriven av Cecilia Gyllenhammar. Den heter ”En spricka i kristallen”. Det är en biografi skriven av P G Gyllenhammars dotter och man får en inblick i hennes liv som kanske inte alltid var så kul som fasaden i familjen verkade.

Dagens citat:

Total livskvalitet kan sägas bestå av den upplevda kvaliteten av alla de enskilda ögonblick som passerar förbi i våra liv, ett efter ett.

~Carl Lindeborg~

Ha en riktigt fin onsdag.

Kram Annika

Dela gärna

Var tid har sitt. Läs mer »

Rulla till toppen