Natur

Mera fjärilar

Hej hej

Wowww, vilken sensommar vi får uppleva det här året. Det är verkligen fantastiskt. Och med sol och värme så håller sig småkryp och fjärilar också kvar i trädgården.

På mina dahlior  dansade en vacker citronfjäril runt i solskenet. Jag tror att det var en hane, eftersom honorna lär vara mycket ljusare i färgen, de är nästan vitaktig har jag läst. Citronfjärilen är den av våra fjärilsarter som kan bli äldst, nästan 12 månader, vilket är länge om man är en fjäril.

På en annan blomma höll ett gäng amiralfjärilar till och skiftades om att suga nektar. De är så fina dessa amiralfjärilar.

Lite rolig fakta om amiralfjärilen är att den är en av de mest kända migrerande fjärilsarterna vi har i Europa. Varje år kommer alltså ett stort antal fjärilar hit till Sverige från Medelhavet. De klarar inte att övervintra här utan de dör eller flyger söderut på vintern. Visst är det fantastiskt att dessa små fjärilar klarar av att flyga så lång sträcka över öppet hav. Helt fantastiskt tycker jag.

Ja, än kan vi alltså njuta av både blomster, småkryp och fjärilar i trädgården.

Källa till ovanstående fakta om fjärilarna är hämtade från Google och ChatGTP.

Dagens citat:

Och det är just precis det livet handlar om. Att leva på ett sätt som gör att man aldrig blir redo att dö.

Man borde kanske leva lite mer som en fjäril, dansa runt och mest bara se vacker ut.

Ha det fint

Annika

Dela gärna

Mera fjärilar Läs mer »

Dagens bästa

Hejsan.

Inget är som dagens första timme. Precis då när solen stiger upp och allting i naturen vaknar. Den där första timmen är den allra härligaste.

Även om en solnedgång är precis lika fin och slående vacker, så är det ändå inte alls samma känsla, tycker jag. En tidig morgon känns alldeles ny, fräsch och helt oanvänd. Det finns inga dåliga energier någonstans. Man är först och det är sagolikt att få vara med om när allting vaknar upp efter nattens vila.

Gryningen känns så ren och hoppfull när ljuset sakta återvänder.

När solen sedan dyker om som ett rött glödande klot så blir jag ofta förbluffad över hur fort den rör sig uppåt. Jag kan sitta och se på den där solen dag efter dag och liksom aldrig riktigt tröttna på det.

Sensommarkänslan är här på riktigt nu. I min trädgård finns många fjärilar. En av arterna jag ofta ser här hemma är påfågelöga. Det är en tålig art, som kan överlev kalla vintrar i antingen håligheter eller i hus och visst har man väl sett dem sova gott i fönster på vinden eller i uthusen..

Jag tycker att den är vacker, den färgglada påfågelögat.

Dagens citat:

Mata dig med glittriga tankar på morgonen och du kommer att skina hela dagen.

Ha en fin söndag.

Kram Annika

Dela gärna

Dagens bästa Läs mer »

Klorofyllgrönt.

Hejsan.

Om man tittar ut över ängarna nu, så kan man se hur törstig jorden och marken ser ut. I rabatterna är det också torrt så det ryker och nu är det mest ogräset som växer frodigt där (och mina dahlior).

Fast i skogen, där trädens lövverk skapar skugga, där är det ännu riktigt grönt.

På den lilla dammen nedanför Sjöröd, var det så klorofyllgrönt att det nästan såg overkligt ut. Det är ingen damm man skulle önskat att få bada i, men det är onekligen en läcker färg i den.

Även om det nu varit rena högsommarvädret de senaste dagarna, så kan man ana en strimma höst i luften.

I skogen hittade jag en så rolig svamp som såg ut att bara ha lyft på ett lock av markens alla löv och kikat upp som en liten tomte ur marken.

På kvällen gick vi från klorofyllgrönt till havsblått, då vi skulle fixa lite med båten i Kiviks hamn. Kvällen var helt ljuvlig och den gamla vrakekan låg som ett vackert blickfång.

Dagens citat:
Jag tror att alla människor drömmer om kärlek och äventyr.
Tyvärr så hittar många skäl att inte ens försöka.
Rädslan håller många kvar.
Livet är över snarare än vi kan ana.
Har du en bil, så kör den.
Har du pengar, spendera dem.
Har du personer du älskar, älska dem.
Vad väntar folk på?
~ Greta 70 år~
Vänta inte, lyssna på Greta 70 år – gör något som får dig att le idag.
Kram Annika
Dela gärna

Klorofyllgrönt. Läs mer »

Nyfiken i en strut

Hej hej

Runt om vår vackra sommarby så finns det stora härliga betesmarker där det går både får, hästar och kor i alla de former och färger.

Något som är väldigt sorgligt är att det pratats om ett avskaffande av betesrätten för kor. Stackars kossor om de i framtiden inte får komma ute och beta grönt gräs på somrarna. Jag tycker nästan att det är som om de måste sitta i fängelse, och det förtjänar de då rakt inte.

En solig kväll för någon vecka sedan stod en nyfiken kalv och iakttog mig och hundarna där vi kom traskande på grusvägen. Det var en riktig ”nyfiken i en strut” -kossa det. Jag tycker att kor är så fina djur, snälla och de utstrålar ett sådant lugn. Hoppas att de aldrig får reda på att man tänkte stänga in dem i stallar likt kriminella fångar.

Så finns det djur som gör mest bara som de själva vill. De vilda grisarna.  När jag är ute med hundarna så märker jag direkt på lilla Penny när grisarna varit framme. Jag tror att det i henne bor en bevakningshund, en ”vildsvinsbevakningshund”.

Betesmarkerna börjar se lite torra och trista ut för djuren nu. Medan vi ”tvåbeningar” har njutit av varma torra sommardagar så hade djuren nog önskat sig lite mer regn.

Dagens citat:

Om man inte kan ta bort det dåliga får man fylla på med mer av det braiga istället.

Hoppas ni alla får en fin fredag med mycket braiga saker. Min dag kommer alldeles säkert att bli bra, då jag ska jobba lite extra på bästa Luckan idag.

Kram kram

Annika

 

Dela gärna

Nyfiken i en strut Läs mer »

Lördagskväll i blåbärsskogen

Hejsan.

Förra lördagen var så himla härlig. Det var varmt och vindstilla och sådär sensommartorrt. Jag och Stefan tog hundarna med oss ut i skogen för att njuta av naturen och kanske hitta blåbär.

Hundarna var flåsiga och ivriga. Blåbärsris fanns det gott om, och faktiskt också lite bär kvar. Några hamnade i spannen, några i min mun och en del i lilla Pennys mage.

Även om vi inte fick ihop så väldigt många liter så blev där till några goda portioner bär. Ja, till och med så jag kunde ha till min turkiska yoghurt på lunchen också.

Tråkigaste med blåbärsplockning är ju rensningen när man kommer hem. Men sedan det jobbet är gjort så äter man med stor andakt. Mums så gott det var!

Dagens citat:

Var en person som uppmuntrar och inspirerar andra. Världen har redan tillräckligt många kritiker.

Njut av er dag och den härliga sensommarsolen.

Kram Annika

Dela gärna

Lördagskväll i blåbärsskogen Läs mer »

Frukost nummer två på stranden.

Hejsan.

Morgonen då jag och min vän klev upp ur sänghalmen redan klockan tre på morgonen (för att möta dagen uppe på Brösarps backar) så avslutade vi vårt äventyr på stranden i Vitemölla. Där fick vi en alldeles  ljuvlig förmiddag.

Först stannade vi på café Smulan i Brösarp och köpte med oss vars en god frallebulle och även en av deras fantastiska kardemummabullar. När vi kom fram till stranden så var vi ganska ensamma där.

Vädret hade blivit härligt sommarvarmt, så vi började med att kasta av oss kläderna och ta ett skönt, svalkande dopp.

Sedan lät vi oss väl smaka av vår andra frukost för dagen. Sanden var varm och himlen klarblå och vattnet lagom varmt. (gissningsvis kanske 16 grader)

Det blev en riktigt härlig stund på stranden. Där vi satt, på Vitemöllas strand vid de gamla ”pileträden”,  är det så vackert och det ser nästan lite exotisk ut.

Vid middagstid började vi båda bli ganska trötta i ögonen. Vi hade ju stiget upp runt tre-snåret, så det var nog  inte så konstigt att vi kände oss smått sömning. Ett tag övervägde vi att bara lägga oss ner och ta en middagslur, men vi hade så mycket att prata om så vi hade ändå inte kunnat sova med någon ordning. Till sist packade vi ihop våra saker och styrde hemåt mot Gyllebo igen.

Dahliorna

Och nu börjar jag nog bli tjatig, men det är ju helt galet som mina dahlior växer och frodas.

Till hösten när det är dags att gräva upp dem så ska jag vara bättre på att märka upp knölarna och skriva ner vilka sorter jag har.

Den polkagrisfärgade sorten har jag lite för många av, och de är inte heller min största favorit. Nästa år ska jag byta ut den mot några nya är min tanke.  Men såklart är de rödvita också vackra på sitt vis,  och det återstår och se hur knölarna klarar vintern. Tänk om polkagrisblommorna är de enda som överlever…

Dagens citat:

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

På mig väntar idag en dag på Luckan, hoppas ni också har något härligt att ta er för idag.

Kram Annika

 

Dela gärna

Frukost nummer två på stranden. Läs mer »

En tur på den Blå Leden.

Hej hej

Den där morgonen då jag och min vän mötte dagen uppe på Brösarps backar, så passade vi också på att vandra lite på en av Brösarps många fina leder.

Efter att ha varit nere vid bilen, som stod parkerad vid Glimmebodagården, så valde vi att vandra på den vackra leden som jag tror kallas för ”Den Blå Leden”.

De första varma solstrålarna gav naturen ett otrolig vackert ljus, och i det höga fuktiga gräset kunde vi tydligt se vilket otroligt arbete spindlarna gjort under den gångna nattens arbetsskift.

Solen värmde oss mer och mer, och flera gånger fick vi stanna för att lätta på klädseln.

Efter ungefär halva rundan så mötte vi ett nytt gäng hästar. Även de var så vackra där det stillsamt gick och åt av det saftiga morgongräset.

Om jag i mitt nästa liv skulle råka födas som häst, så är min önskan att då få bli en av dessa ”Brösarps-backar-hästar”, för bättre liv än så tror jag inte är möjligt att få om man är en häst.

Med bästa sällskapet, så gick tiden allt för fort. Vips var vi tillbaka där vi startade vår runda. Trots att vi ätit en halv hotellfrukost, så började vi bli smått hungriga igen. Vi hade fler planer för dagen, så vi sa hejdå till hästarna och for vidare på andra äventyr.

Boktips

Så måste jag tipsa om en bok som jag lyssnat på. Den heter ”Min vän Björn” av Navid Modiri. Boken handlar om den mest fantastiska personen man kan tänka sig, nämligen Björn Natthiko Lindeblad (mannen som gav upp ett framgångsrikt liv och blev skogsmunk i Thailand i 16-17 år). Den här boken är skriven av en vän till honom och handlar om deras fina och varma vänskap. Jag gillade den verkligen.

När jag nu skriver om den här boken, så kan jag inte låta bli att rekommendera Björns egen bok. Den heter ”Jag kan ha fel”, och är en av de mest underbara böcker jag läst. Björn besatt så mycket klokhet och värme som han förmedlar i den här vackra boken.  Tyvärr drabbades Björn Natthiko ju av ALS, och valde till slut att avsluta sitt liv på egen hand.

Dagens citat:

Ingenting varar, allting är förgängligt.

~Björn Natthiko Lindeblad~

Så önskar jag alla en härlig tisdag.

Annika

Dela gärna

En tur på den Blå Leden. Läs mer »

Vår årliga Björstorps-morgon.

Hejsan.

Det sägs att en gång är ingen gång, två gånger är en vana och tre gånger är en tradition. Alltså har vår årliga morgontur till Norra Björstorp nu blivit en tradition.

Som jag längtat efter just den här morgonen. Min finaste badkompis Tina och jag hade planerat in att möta gryningen vid den vackra utsiktsplatsen på Brösarps norra backar. Strax före fyra den här morgonen så hämtat jag upp min vän för att vi sedan skulle bege oss mot N. Björstorp. Det var alldeles beckmörkt ute när vi anlände. Skrattande famlade vi runt lite i mörkret, men ganska snart så hade våra ögon vant sig och vi hittade utan problem upp till rastplatsen där vi brukar sitta.

-vi tar inte så mycket med oss, hade Tina sagt till mig, och dukade sedan fram en halv hotellfrukost från sin ryggsäck.

Vi åt, vi pratade och vi skrattade. Nedanför oss låg Brösarps lilla upplysta by och i backarnas dalar svepte trolsk dimma fram. Vi satt bara där i dunklet med allt gott och blickade ner mot samhället. Bakom oss kunde vi skymta hästarna som stilla gick och tuggade i sig av det daggvåta gräset. Jag råkade smacka med tungan åt dem, men det var tydligen inget bra. Tina sa att på hästspråk betydde det ju ”kom hit”, så plötsligt hade vi hela ”gänget häst” runt bordet.

Väldigt vackra var de allihopa, men stundom lite väl närgångna i mitt tycke. Jag insåg att jag nog inte skulle prata mer med dem, utan överlät snacket till min mer hästvana kompis.

Den slående soluppgång vi hade förväntat oss blev det ingenting av med den här gången. Det bara ljusnade sakta men säkert. Fast istället möttes vi av ett gryningsljus som liksom bara blev finare och finare.

Mätta och nöjda plockade vi ihop våra saker och ägnade sedan en stund åt att bara ta in den storslagna vyn och allt det vackra. Som alltid, tog vi mängder av foto, men ingen av våra bilder kunde ändå ge upplevelsen full rättvisa. Sådana här morgnar ska upplevas på riktigt.

Vi tog några sista bilder, innan vi återvände till bilen för att lasta av de tyngsta sakerna. Planen var att sedan vandra längs den lilla leden, som jag tror kallas för ”Blå Leden”.

När de första solstrålarna kikade fram över tallarna, så sa vi hejdå till hästarna och vandrade vidare.

Dagens citat:

Förälska dig i livet lite varje dag. Leta efter de saker som får dig att må bra.

Ha en härlig måndag och kram från mig.

Annika

Dela gärna

Vår årliga Björstorps-morgon. Läs mer »

Härlig eftermiddag vid Haväng

Hejsan.

Förra lördagen utlovades det toppenväder efter lunch. Jag och Emmy låg i startgroparna, för sådana sommarchanser får man ju inte missa, särskilt när det är i slutet av säsongen. Vi packade och for iväg till stranden så fort vi hade alla morgonbestyren klara.

Att komma till Haväng är alltid en lisa för själen. Platsen är något alldeles extra och enligt mig så är den här stranden minst lika vacker som det omåttligt populära Knäbäckshusensstrand.

Trots att molntäcket inte spruckit upp ordentligt när vi anlände, så var vinden varm och vi njöt från första stunden.

Efterhand som molnen försvann så kom det allt fler besökare. Jag och Emmy mös i solgasset med vars en ljudbok i öronen. Då och då pausade vi och berättade vad som hänt i våra böcker. Det är alltid kul när någon annan läser en bok som man själv också läst. Jag hade tipsat Emmy om den gamla klassikerna ”Grottbjörnens folk”, men eftersom det är en ”halv livstid” sedan jag själv läst den, så visst jag inte riktigt vad hon skulle tycka om den…

Även här i Haväng har stormen Babet satt sina spår. Men bron över Verkeåns utlopp är reparerad och vyn därifrån är lika tjusig som alltid.

Efter några timmar på stranden tyckte vi att det fick vara nog med solandet. Vi hade dessutom fått besökare hemma i Gyllebo, och beslöt oss för att styra kosan hemåt igen.

Besökarna där hemma var ingen mindre än den lilla familjen från Tomelilla. Vi skulle gå ut och äta på kvällen, men pojkarna fick grunda lite med pizzabitar vid poolen. Och att vara nakenfisar och äta pizza vid poolen det var nog bästa sommarmiddagen för två små grabbar.

Dagens citat:

Mister du pengar, mister du ingenting.

Mister du vänner, mister du något.

Mister du kärlek, mister du mycket.

MEN mister du hoppet, mister du ALLT!

Ha en riktigt fin lördag, en dag då vi hoppas på fint väder igen.

Kram Annika

Dela gärna

Härlig eftermiddag vid Haväng Läs mer »

En idyllisk kväll … eller …

Hej hej

I förra veckan, då när Emmy var här hemma några dagar, så var det ett alldeles underbart sommarväder. Kvällen var så ljummen och skön. Precis en sådan sommarkväll som man drömmer om mitt i smällkalla  vintern, ni vet.

Efter kvällsmaten tog vi med oss hundarna på en tur runt sjön. Allting var stilla och lugnt. Det var egentligen bara en helikopter som störde idyllen. Vi kunde höra surrandet ovanför trädtopparna medans vi gick i skogen.

Vid bryggan inne i skogen stannade vi och tog oss en vätskepaus. En stund satt vi där och njöt av stillheten, alltmedan helikoptern cirklade ovanför.

-undrar vad den sysslar med, sa vi till varandra…

På sjön rodde fiskarna omkring och letade efter bästa stället för att få fisken att nappa. Lilla Molly började sacka efter mer och mer och till sist fick hon komma upp i ryggsäcken istället. Hon älskar ju att sitta där och ha full koll på allt och alla och bara gunga med.

Vi närmade oss badplatsen då en mörk bil kom susande i hög hastighet. Bilen sladdade in på de olika parkeringsplatserna vid badet. Jag ilsknade till för en kort sekund, innan jag såg att det faktiskt var civila poliser som satt i bilen. Helikopterns surrande höll i sig ovanför våra huvuden. Strax efteråt fick vi syn på ännu en vanlig polisbil som vände borta vid slottet. Då började vi verkligen undra vad det var som  egentligen försiggick.

Vi gick den sista biten hem, undertiden som vi spekulerade om vad det kunde vara som hände i området. På nätet skrev någon att man letade efter en stulen bil…. själv tror jag mer att man sökte efter människor – skumma sådana. Men efter 1,5 timme gav helikoptern upp och det blev återigen tyst och stilla i Gyllebo.

Gyllebo må vara en idyll, fast man ska ändå vara på sin vakt, mycket människor rör sig i området, och inte alla har rent mjöl i påsen.

För några veckor sedan stannade en bil på vår gata på en underlig tid, bilen lämnades på tomgång och en man med luva och ryggsäck gick av och smög fram på grusvägen i dunklet (kanske i tron att ingen skulle se honom) Han kunde ju inte veta att inne hos oss bor ”Sector Alarm”, dvs tre små ihärdigt skällande hundar som inte kan hålla tyst om de hör så mycket som minsta lilla ljud utanför. Jag brukar tycka att det är pinsamt med våra skällande hundar, men ibland är det så bra att ha de där små uppmärksamma liven. Mannen kom fort in i sin bil igen och försvann. Kanske hade han goda avsikter, fast jag har bara svårt att tänka ut vilka… Ja, det är inte första gången vår lilla hundtriss skrämmer iväg folk med onda avsikter.

Boktips

Jag har lyssnat på ”Döda kvinnor förlåter inte” av Katarina Wennstam. Boken är den första delen av fyra i ”Sekelskiftesmorden”. Boken skildrar kvinnors villkor  under slutet av 1800-talet. En underbart detaljrik historisk deckare som jag verkligen tyckte om.

Dagens citat:

Om man vågar så är man inte modig. Mod är att göra något trots att man inte vågar.

Ha det fint, var rädda om er och kram.

Annika

Dela gärna

En idyllisk kväll … eller … Läs mer »

Rulla till toppen