Natur

Arne Alligator

Hejsan.

För en vecka sedan så var det en så otroligt vacker höstmorgon nere vid sjön.

När jag kom ner till bryggan så hade någon stökat upp med gamla möbler vid den lilla rastplatsen. Ute på bryggan stod en järnstol uppställd. Tråkigt nog kommer det förmodligen sluta med att alltihopa hamnar i sjön så småningom (om nu ingen hinner städa upp innan förstås)

Soluppgången var vacker och som på en given signal så lyfte alla gässen under ett våldsamt skränande och flög ut över sjön innan de försvann över trädtopparna.

När solen kommit upp en bit på himlen så kändes morgonen som en blandning av höst och vår. Det var så vackert i skogen.

Vid badplatsen stod en man som totalt missuppfattat vilka regler som gällde för fisket i sjön, då han lyckats ställa sig på det enda stället som det råder strikt fiskeförbud på.

Förra helgen hade jag bokat biljetter på Ystads teater för mig och Nicolaj. Vi skulle se på Arne Alligator, en trevlig föreställning hade jag tänkt, som nog skulle passa lille Nico.

Men det där med Arne Alligator var verkligen inget för Nicolaj. Ljudet i salongen var extremt högt, och jag märkte att Nicolaj tyckte att det var obehagligt. Flera föräldrar höll över sina barns små öron och efter första sångnumret så ville Nicolaj gå ut. Såklart gjorde vi det. Istället körde vi och köpte mjukglass, och det var ju tusen gånger bättre tyckte Nico.

Sedan körde vi hem igen, den där ”Arne-krokodilen” fick klara sig utan oss helt enkelt.

Dagens citat:

Du är förmodligen inte alls den du tror att andra människor tror att du är. Bara så du inte går och tror det.

Lika bra att bara som man är.

Kram Annika

Dela gärna

Arne Alligator Läs mer »

Höstdimma och läsvärt boktips.

Hej

I förra veckan när jag gick ut i skogen så låg en vacker, grå dimma mellan de svarta stammarna i skogen.

Temperaturen låg gissningsvis på runt 15 grader i vattnet och det började kännas sådär uppfriskande och härligt som det gör när den kallare årstiden smyger sig på.

På sjön tuffade en ensam fiskare fram i sin lilla båt.

Ännu var det alldeles grönt i skogen. Det var nästan bara kastanjerna vid slottet som klätt sig i höstskrud. Men nu när oktober är här, så  kommer skogen sakta att skifta färg och det är alltid lika spännande att se hur pass färgsprakande det kommer att bli.

I förra veckan så var vi på Malmö opera och njöt av musikalen Joyride. Jag tyckte att den var superbra, jag älskar ju verkligen den där Roxettemusiken.

Innan föreställningen tog vi lite dricka och tilltugg.

Boktips

Jag måste tipsa om den senaste boken som jag lyssnat på. ”Roskoden” av Kate Quinn. Det är en historisk roman  som utspelar sig under andra världskriget och efterkrigstiden. Man får följa tre kvinnor som arbetar på Bletchley Park med att avkryptera och bryta koder. Mycket av innehållet i boken är inspirerat av verkliga händelser och personer. Jag kan verkligen rekommendera den här boken! Tips, tips alltså.

Dagens citat:

Frid uppstår när du accepterar livet som det är, istället för att sträva efter hur det borde vara.

Ha en fin fredag och kram från mig.

Annika

Dela gärna

Höstdimma och läsvärt boktips. Läs mer »

Sommarens analoga bilder.

Hej hej

För några dagar sedan fick jag lite sommarfoto skickat till mig från min dotter Emmy. Det var foto från hennes nyinköpta retrokamera, begagnad från Tradera.

Analoga bilder, precis som de som jag tog som mycket ung. De hade det där särskilda ljuset – det varma, lite korniga, de hade fel fokus och skärpa och var helt oredigerade.

Det är något med analoga bilder som får minnena att kännas en liten smula lyckligare och varje ögonblick man fångat blir så unikt och speciellt. Inga upprättade horisonter, inga omtag, utan varje klick är ren och skär verklighet.

Härliga sommarminnen som är sådär operfekta och fina, precis som livet självt. Inga massproducerade mobilbilder som man ändå inte kommer orka titta tillbaka på. Nej, jag älskar verkligen de här mer.

Visst minns ni som är lite äldre, den spänningen det var när man hämtade ut sina framkallade bilder. Det var foto som man bara tog ett enda vid varje tillfälle, eller på sin höjd två kanske. Sedan framkallades de flera månader senare (eller kanske flera år senare) och då hade man oftast glömt vad som egentligen fanns på den där filmen.

Varje foto blir så mycket mera värt.

Tack för bilderna Emmy♥ (kanske köper jag mig själv en sådan där gammal retrokamera, jag också…)

Dagens citat:

Livet är anledningen till att vi är här. Kärleken är anledningen till att vi stannar.

Ha en riktigt härlig måndag.

Kram Annika

Dela gärna

Sommarens analoga bilder. Läs mer »

En härlig tur vid Hällevik

Hej hej

Efter ett par veckors jobb på bästa Luckan, så är jag nu lite mer ledig igen. Här på bloggen blev det ganska tyst under den tiden, men nu ska jag försöka njuta lite av den vackra hösten och naturen igen.

En dag då det kändes som om vi var i gränslandet mellan sensommar och höst, då körde jag och Stefan en liten tur ner till Kivik och till Stenshuvuds underbara nationalpark.

Vågorna skummade vita ute på havet, men i Hälleviks kås guppade Mats eka bara lugnt och stilla. Jag tycker att det är den lilla båten som gör att blickfånget just här blir något alldeles extra.

Stefan, jag och våra hundar vandrade en tur runt i parken och njöt av den ljumma vinden. Tänk vilken lång sensommar vi fått uppleva ändå, fantastiskt.

Efter en vandring runt i skogen bland de utländska träden, så kom vi fram till Hälleviks kås igen.

Kanske får jag möjlighet att uppleva någon vacker soluppgång med gryningsdopp framöver. Ja, jag tror nog att jag lever i den bästa av två världar. Ibland är jag på ett jobb med de underbaraste arbetskollegorna, och ibland är jag fri att njuta av precis vad jag vill.

Dagens citat:

Livet har inga begränsningar, bortsett från de som vi själva sätter upp.

Hoppas ni alla får en fin söndag.

Kram från mig, Annika

Dela gärna

En härlig tur vid Hällevik Läs mer »

Regn och första höstkänslan.

Hej hej

I förra veckan väntades äntligen några dagar med regn. Efter en ganska lång torrperiod så kändes det både efterlängtat och välbehövligt.

Jag prickade ändå in en härlig morgon då det var uppehåll och en riktigt mysig soluppgång.

Skogen hade, som genom ett trollslag,  fått en svag strimma av höstkänsla. Gässen var tillbaka i sjön, så som de brukar vara när sommaren är över. Ljudet av dem när de flyger över vårt hustak om kvällarna, får mig alltid att tänka på just hösten.

Vid bryggan låg några av scouternas kanoter uppdragna på land. Kanske var det sista lägret för det här året?

Morgonen efter hade vi inte riktigt samma tur med vädret, hundarna och jag. Då föll ett ihärdigt regn över oss, och mina små dunbollar var måttligt roade över att vara ute på promenad.

Fast de älskar att dricka ur de stora vattenpölarna som det blir på vår grusväg. Det är som om de gillar det leriga vattnet lite bättre än det friska fräscha vattnet de blir serverade inomhus.

Så har min lillasyster fyllt år och eftersom det var lite ”halvjämnt” i år så ville jag förstås uppmärksamma hennes dag.

Min systersons lilla kattunge var också med och firade såklart. ”Det bästa man har sätter man på bordet”, heter det ju.

Japp, höstkänslan har flyttat in i skogen nu, och jag gillar det verkligen!

Dagens citat:

Den ena minuten är du ung, cool och rolig. Och i andra minuten skruvar du ner stereon i bilen för att se bättre.

Ja, jag är nog rädd att jag hör till den senare kategorien numera. Hur det är med min lillasyster, det vet jag inte riktigt, men hon är ju som sagt några år yngre än vad jag är.

Ha det gott

Kram Annika

Dela gärna

Regn och första höstkänslan. Läs mer »

Så var den då här, sommarens sista dag.

Hej hej

Det var för drygt en vecka sedan som det var dags för sommarens sista dag. Efter veckor med tropisk värme och rena högsommarkänslan, så såg jag på väderprognosen att vi med all säkerhet hade kommit fram till den sista riktigt varma dagen för den här gången.

Jag bestämde mig direkt, den här dagen skulle jag njuta av till fullo.

Jag packade med mig lite frukt och en stor flaska vatten och körde ner till Klammersbäck. Stranden låg så gott som helt öde. Några människor såg jag passera, men för det mesta var det ganska folktomt runt omkring.

Ute på havet slet ålafiskarna med sina garn. Vattnet var så varmt och skönt och jag badade flera gånger i de skummande vågorna den här dagen.

I öronen hade jag en ljudbok som gjorde att timmarna bara flög förbi. Bättre än så här kan man nog inte njuta av sommarens sista dag.

Kanske och förhoppningsvis så får vi fler fina dagar, men då kommer det onekligen att vara höst, och det är inte fy skam det heller! För visst kan vi väl önska oss lite brittsommar  i början av oktober.

Boktips

Boken jag lyssnade på när jag låg på stranden var ”Med bergens andetag” av Therese Widenfjord. Det är en roman som utspelar sig i de vilda Appalacherna. Det handlar om en äldre kvinna, vars vägar korsas med en ung fotografs och båda deras liv förändras. Läsvärd.

 

Dagens citat:

Livet handlar inte om milstolpar, utan om ögonblick.

Ha en riktigt fin tisdag.

Kram Annika

 

Dela gärna

Så var den då här, sommarens sista dag. Läs mer »

Skaldjursfrossa på båten.

Hejsan.

Förra lördagen  avslutade vi dagen med en tur ut med båten. Jag packade ner lite godsaker i en kylväska och så gav vi oss iväg.

Planen var att vi skulle tuffa ut med båten, en liten bit längs med kusten, där kasta ankare och sedan sitta i solnedgången och sörpla goda kräftor och bara njuta av den härliga kvällen.  Men oj vad det guppade och gungade när vi kom utanför hamnen. Vi körde en liten tur innan vi bestämde att det nog skulle gå lättare att ligga kvar vid kajen när vi dukade fram maten.

Kvällen blev så himla mysig. Vi sörplade och lät oss väl smaka.  Och namnet vi valt till båten passade ju sååå bra…. Eller vad tycker ni om namnet ”Guppy”?

Solen sjönk sakta ner och runt oss cirklade en hungrig and i hopp om att få våra överblivna smulor.

Såklart delade vi med oss av våra sista smulor  från vår kex innan vi klev iland och körde hemåt mot Gyllebo igen.

Dagens citat:

Livet blir så mycket enklare när du inte alltid bryr dig om vad andra tycker.

Det bästa med att bli äldre är just det, man tänker inte längre på vad någon ska säga eller tycka, det viktigaste är ju vad man själv tycker.

Ha det fint

Annika

Dela gärna

Skaldjursfrossa på båten. Läs mer »

En svag förnimmelse av höst.

Hejsan.

Förra helgen hade vi ännu full högsommar här i Gyllebo. Det kändes som om sommaren hade hur mycket som helst att ge. Trots det så fick jag en svag förnimmelse av den höst som oundvikligen låg på lur.

Jag gick med hundarna runt sjön, och eftersom det var så himla varmt så satt vi länge på bryggan och vilade oss. Ett svalkande dopp för mig och lite mys för hundarna blev det,  innan vi slank in i skuggan under trädens skyddande lövverk igen.

Jag la märke till de första gulnande höstlöven på träden den här morgonen. Hemma vid huset höll Stefan som bäst på att ställa iordning kärran där hans båt ska bo under vinterhalvåret. Hösten är onekligen här och nafsar oss en smula i hasorna nu. Men jag älskar ju hösten, så den är varmt välkommen, om den nu uppför sig väl, såsom en fin höst bör göra..

Dagens citat:

Låt ingen få dig att stråla mindre bara för att någon blir bländad.

Bara stråla på, människor får skaffa solglasögon.

Ha det bäst.

Kram Annika

Dela gärna

En svag förnimmelse av höst. Läs mer »

Sensommarhetta.

Hejsan.

Förra veckan så tilltog värmen och emellanåt steg temperaturen mitt på dagen upp till ca 27 grader.

För att svalka oss lite så tog jag hundarna med mig ner till sjön. Hundarnas tungor hängde som små rosa slipsar och de drack girigt av vattnet jag tagit med åt dem.

Vid badbryggorna var det gott om människor som sökte svalka. I hagarna höll sig kor och kalvar mest i de skuggiga delarna där gräset ännu var lite grönt och saftigt.

Varje kväll har mina dahlior fått en liten dusch av vattenspridaren, trots det så har de sett lite slokande ut de timmar då solen stått som högst på himlen.

Det torra varma sensommarvädret fick mig att tänka på den stora torra savannen i Afrika. Vädret och torkan känns så lik, som när vi var där (år 2013) När jag såg korna sakta ströva mot den svalare delen av ängen så påminde de så mycket om de vandrande vilda djuren där på det stora Serengeti.

(Afrika var verkligen ett äventyr. Om någon vill se inlägget med foto från då vi var i Tanzania så klicka HÄR)

Dagens citat:

Vänta inte på att saker ska bli bättre. Livet kommer alltid att vara komplicerat. Lär dig att vara lycklig här och nu, annars rinner livet förbi.

Ha en härlig torsdag.

Kram Annika

Dela gärna

Sensommarhetta. Läs mer »

Härliga septemberbad

Hej hej

Vilken sommar vi hade hela förra veckan. Det var helt otroligt.

Egentligen skulle jag behövt att jaga dammråttor i hela huset efter min helg i Stockholm, men jag ändrade planerna och såg till att ta vara på vädret istället.

Dammråttorna fick tryggt fortsätta sina liv här hemma i skrymslen och vrår, för istället åkte jag och Stefan till stranden och njöt av salta bad och soldyrkan.

På Österlen hade det blivit mycket färre människor nu sedan skolorna börjat och många turister åkt hem. På stranden var det ganska glest mellan handdukarna. .

Vi njöt av både solen och härliga bad i skummande vågor. Det ”blåste östan”, så det betydde att vattnet blev en aning varmare, vågorna högre och undervattensströmmarna farligt förrädiska. ”Inte för långt ut” kunde jag för mitt inre höra min mamma Ingrids förmanade röst. När jag reste mig upp för mitt första bad den här eftermiddagen, sa Stefan ”du behöver ju ente gå forr långt ud”…. ja, det här med de farliga strömmarna är ju något vi fått itutat oss med bröstmjölken, tror jag.

På hemvägen stannade vi i kiosken och köpte en stor kulglass med de smaker som fanns kvar efter den gångna sommarens turistinvasion.

Boktips

Jag har lyssnat på en gripande och annorlunda bok. Den heter ”Ett litet liv” av Hanya Yanagihara. Boken var väldigt speciell måste jag säga, så känslosam och djup. Den handlar om fyra vänner som man får följa genom livet i flera decennier.

Jag hade lite svårt att komma in i boken i början, men sedan kunde jag inte släppa den. Boken är ganska lång, 732 sidor eller 35 timmar att lyssna som ljudbok. Men den var värd att läsa, då den berörde. Men som sagt,  en väldigt speciell bok.

Dagens citat:

Livet har, liksom en bok, flera dåliga kapitel. Men ett dåligt kapitel betyder inte att boken är slut.

Ha det gott, och en extra härlig dag önskar jag min lillasyster som fyller år just i dag. Grattis till henne, ses senare ♥

Kram Annika

Dela gärna

Härliga septemberbad Läs mer »

Rulla till toppen