Natur

Ljuvliga Backåkra.

Hej

Det var så himla vackert den där morgonen då jag såg dagen gry vid Backåkra och Löderups camping.

Jag hade parkerat min bil vid Dag Hammarskjölds vackra gård och vandrat ner över ängen mot havet.

Marken var vit av frost och platsen som gjorts för meditation den såg så väldig inbjudande ut.

Fast jag och hunden Johnny njöt av sinnesfrid och ro nere vid havet i den fantastiska soluppgången istället.

Att ha möjligheten att kunna njuta av en soluppgång vid havet, det är som den största skatten. Det gör något med kropp och själ.

När solen var uppe och världen badade i ett varmt ljus, då gick vi mot bilen och den vackra meditationsplatsen igen.

Ja tänk att få sitta här en ljummen vårmorgon och låta tankarna stanna av och bara ta andetag efter andetag i en stilla regelbunden rytm. Underbart.

Jag nickade mitt tack mot Dag innan jag susade vidare i min skruttiga gamla Volvo.

Dagens citat:

Sann kärlek är när någon accepterar ditt förflutna utan att döma dig, ditt nu utan att förändra dig och din framtid utan att begränsa dig.

Min älskade Johnny-hund, precis den kärleken ger han mig. Bästa sällskapet en magisk sömnlös morgon.

Ha det fint och kram

Annika

Dela gärna

Ljuvliga Backåkra. Läs mer »

Sömnlöshet kan förändras till magi.

Hej

Säkert är det fler än jag som påverkas av månen. Kanske har just du också svårt att få till någon riktig sömn när det är fullmåne. Jag har slutat att ligga kvar i sängen och lida. Numera tar jag min kamera och ger mig ut på Österlen i vargtimmen.

Östra Vemmerlövs kyrka såg också ut att ha lite svårt med sömnen när jag passerade.

Att njuta av en tidig morgon som gryr, det kan man göra precis var som helst. Men just den här morgonen hade jag siktet inställt på ett särskilt mål.

Med min ständige följeslagare, hunden Johnny, susade vi fram i den kalla gryningen. Att det skulle bli en vacker morgon, det rådde det inga som helst tvivel om.

Mitt mål var vackra Backåkra och havet nedanför Dag Hammarsskjölds gård. En plats jag faktiskt aldrig varit på i hela mitt liv. Att ströva över den frusna ängen ner mot havet, var en magisk upplevelse. Helt ensam ägde jag för en liten stund hela platsen. En platsen som är sagolikt vacker.

Nedanför ängen och den lilla skogsremsan ligger en campingplats (jag tror att det är Löderups camping). En camping som såg ut att sova en hård vintersömn.

När jag och Johnny kom ner till havet hade dagen börjat ljusna. Havet såg isande kallt ut.

Den vita sanden, som på sommaren är varm och sammetslen, var nu stelfrusen och hård som cement. Allting var så vintrigt vackert, och jag kände mig så tacksam för upplevelsen.

Dagens citat:

Det är aldrig försent att ta en ny riktning, att leva en ny historia och bygga en ny dröm.

Har du också svårt att sova när månen är full, stig upp och fånga lite magi du med. Nästa natt brukar sömnen bli djup och god.

Kram Annika

Dela gärna

Sömnlöshet kan förändras till magi. Läs mer »

Stärkande att få börja dagen vid havet.

Hejsan.

Ibland måste jag nypa mig själv i armen för att förstå att det är på riktigt. Att jag bor och lever så att jag har friheten att starta min dag såhär.

Det är så ofta som jag hör människor beklaga sig över ditten och datten, när de istället bara kunde öppna ögonen och tänka omvänt. Fokusera sinnet på det som skänker frid.

Istället för att älta problem och elände så borde många ge sig själv en dos med positiva tankar och stärkande energi. Sedan blir livet så mycket lättare att tackla.

Alla drabbas vi av olika problem och tråkigheter, för så är livet. Men om man tränar sig på att se det lilla underbara som alltid finns, då blir livet så mycket lättare.

Har man sedan en portion humor och självinsikt, ja då kan man ha riktigt roligt mitt i alla sina sorger och bekymmer.

Dagens citat:

Livet är lite av en bergochdalbana, och har man ramlat ned är det bara att ta nya tag och kravla sig upp igen. // Dagny 106 år (min kollega och nya idol)

Ha en fin dag och kram.

Annika

 

 

Dela gärna

Stärkande att få börja dagen vid havet. Läs mer »

Isig morgon och tosca till kaffet

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan.

När vintern nu har kommit till Gyllebo då gäller det att ha bra på fötterna. Rejäla skor gärna med ståldubbar.

Varje år när det blir is och pudersnö så tänker jag på den gången då jag ”slo en redi värmylla”. Jag halkade och föll handlöst baklänges. Den gången bröt jag armen och fick åka med armen i gipspaket på semester. Två dagar efter min vurpa bar min resa till underbara Karibien. Ja det var otur den gången, men det fick gå det med.

När det är vinter och inte så mycket att pyssla med i trädgården, då brukar jag passa på att baka lite. Jag är inte alls någon mästare, och lite småfula blir mina bakverk alltid. Det hör till och är beviset på att just jag har gjort dem. Men dessa här toscakakorna är sagolikt goda oavsett utseende. På receptet har min mamma skrivet ”jättegoda”.

Kvällens citat:

Ett leende, en komplimang, uppmuntrande – betyder mycket för alla.

Tips: För er med barn eller barnbarn finns bra priser på vinterkläder från Isbjörn of Sweden just nu. Varma FLEECE PANTS att ha under vinteroverallen eller en SKALBYXA här. Fler varma kläder för barn finns HÄR.

Ha det gott och var rädda om er.

Annika

 

 

Dela gärna

Isig morgon och tosca till kaffet Läs mer »

Vinter och kyla.

Hejsan.

Så fick vi Österleningar en liten smak av vinter och kyla.

En tidig morgon visade vår termometer här i Gyllebo på minus sju grader. Den morgonen låg det ett tunt täcke av is på sina ställen. En ishinna som nästan såg ut som fönsterglas som man förr hade i toalettfönstret. Råglas.

På de ställen där vattnet är lite strömt hade gäss och änder samlats. Några i vattnet och andra på den tunna isskorpan.

Ett tunt lager pudersnö hade siktats över vårt österlenska landskap. Ljuvligt tycker jag, när det kommer lite snö och lyser upp världen en smula.

Hemma i min egen trädgård är det också ”djupvinter” som Gustav Mandelmann kallar det. Sommarns solrosor har jag låtit stå kvar. Nu är de mest bruna, fula och står där som solroskelett smyckade med is och snö.

Men vet ni, snart är det tid att förkultivera nya ljuvliga solrosor, som ska lysa upp i sommar.

Dagens citat:

Det finns en bra väg till glädje och det är att sluta bekymra sig över det man inte kan påverka.

Ha en fin dag och kram.

Annika

Dela gärna

Vinter och kyla. Läs mer »

Vackrast i Sverige.

Hej hej

Underbart fina Solevi på Kivik. Kanske är det den vackraste idrottsplatsen i hela Sverige?

En morgon i förra veckan,  då jag vandrade och såg dagen gry vid Kiviks hamn, då tog jag mig en sväng även bort till vackra Solevi.

Jag och Johnny njöt av morgonen och av livet. Han på sitt vis och jag på mitt. För min del så var jag djupt försjunken i minnen. Minnen från platsen där mina föräldrar firat sina bemärkelsedagar. 50 och 60 år. Den åldern jag själv är i nu, insåg jag förskräckt. Märkligt, det kändes ju som det bara fem år sedan … Det måste vara något galet med tideräkningen.

Som tur var drogs mina tankar snart tillbaks till nuet. En boll hade siktats av Johnny. Och med en sådan kan man ha mycket roligt.

Själv insåg jag aldrig tjusningen med att spela fotboll. Jodå, jag gjorde mina tappra försök i Brösarps damlag, det gjorde jag allt. Men ganska snart blev jag petad av tränaren, då han förstod att jag utnyttjade honom för att få åka med för att träffa killar istället. Träningskläderna låg ju oftast kvarglömda hemma. (ledsen för det Allan Olsson)

Nej, det gick inte så bra med min idrottskarriär. Bättre gick det nog för min make Stefan, om man nu ska tro på allt han berättar. Ju äldre han blir, ju fler ”strutar” gjorde han när han var ung, verkar det som.

Och det var just här på Solevi som han hörde hemma. Många Kivlingar minns nog honom. Kanske även Brysslingarna, där han spelade i sina glans dagar. Jag som ofta höll till på Brösarps fotbollsplats, kan komma ihåg en stor lockig spelare som då gick under namnet Sniff. Han var så rysligt gammal och inte alls så särskilt intressant för en ung tös som jag … så tyckte jag då i alla fall.

Livets vägar äro outgrundliga. Det är bra att låta ödet bestämma tror jag.

Numera är det inte mycket fotboll i våra liv. Stefan kan ju inte ens vara med i oldboys med sin stelopererad fot.

-nä, å ente går di å bårja å daunsa balett ihellår, beklagade han sig en dag.

Men det är kanske tur det, tänkte jag och såg honom för min inre syn, iklädd trikåer.

Dagens citat:

Fotbollsspelaren tog i så att skon flög av. Det var tur att han inte nickade.

Och visst måste Solevi vara en av Sveriges vackraste idrottsplatser!

Ha det gott och kram på er alla.

Annika

 

Dela gärna

Vackrast i Sverige. Läs mer »

Jag springer – alltså finns jag.

Hejsan

För mig finns det inget skönare eller bättre sätt att hålla igång min kondition på än att springa. Jag fullkomligt älskar det!

Bor man dessutom i Gyllebo på Österlen, ja då är det bara så enkelt.

Men så har det inte alltid varit. Det var inte förrän jag var 44 år gammal, som jag tog mina första riktiga springsteg. Innan dess så var jag en tvättäkta soffpotatis. Jag hade aldrig i mitt vuxna liv sprungit någon längre sträcka. På sin höjd en kilometer kanske. Jag var helt övertygad om att min kropp inte kunde springa.

För att bli godkänd som hemvärnssoldat så var jag tvungen att klara ett springtest.

-hur svårt kan det vara, tänkte jag och började träna.

Men jag var inte särskilt kaxig när jag efter mitt första varv runt sjön, hängde över en stubbe och spydde som en kalv.

Det där är nio år sedan nu, men jag springer ännu. Mina diskbråck har såklart begränsat mig litegrann ibland. Men min hjärna har fått smak på det här. Den underbara känslan som löpningen ger.

Smärtgränsen? Den skiter jag i! …som Thomas Wassberg sa …

Numera tänker jag inte så mycket på prestationen, sträckan eller tiden. Nu bara njuter jag av varenda steg.

Att komma igång med någon slags motion det är inte så svårt. Det svåra är att aldrig sluta med den. Därför gäller det ju att hitta något som man verkligen tycker om, något som är enkelt och som är lätt att få till i vardagen.

Att löpträna kräver inte mer än ett par skor. Sedan är det bara att ta steget ut. Bor man som jag på underbara Österlen, då är det inte svårt ett endaste dugg!!

Men en helt igenom präktig och duktig motionär är jag inte alls. Det får ni inte tro.

”Förståsigpåare” och kunniga träningsproffs har gett mig stränga direktiv om regelbunden styrketräning. Annars håller inte min rygg. Men till ett gym orkar jag sällan (läs aldrig) ta mig. Då kommer soffpotatisen smygande med full kraft.

Dagens citat:

Fortsätt springa, du är bara trött!

 

Hoppas ni hittar just er form för att hålla kroppen igång. Min egen filosofi är att det är bättre att göra något än inget, och när man börjat med det där ”något” då är man ju igång!

Kram på er

Annika

Dela gärna

Jag springer – alltså finns jag. Läs mer »

Ordning och reda på mina bilder.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hejsan.

Den första veckan i januari varje år, ordnar jag alltid upp ibland mina foto på datorn.  Jag sorterar bilderna i mappar och säkerhetskopierar till externa hårddiskar.

 

Alla mina fotografier har jag sparade på tre olika externa hårddiskar. Med exakt samma foto på var och en – för säkerhetsskull. Ja jag vet, det är lite överdrivet. Men efter en fullständig datakrasch för nio år sedan vet jag att allting kan försvinna på ett kick. Den gången kunde bilderna räddas. Det kostade oss nära nog 25.000 kronor.

Mina bilder är inte speciella eller värdefulla på något vis. Men för mig är fotona på nära och kära i olika sammanhang ovärderliga. Därför är jag numera väldigt noga med att säkerhetskopiera.

Varje år låter jag också få tryckt några fotoböcker med de käraste fotona i. Jag må vara gammalmodig, men jag gillar att ha foto på papper.

Det här är kanske en liten påminnelse till DIG också. Att just du kanske behöver tänka på vilka foto som ska sparas. För det handlar inte om ifall datorn kraschar, utan om NÄR den faktiskt gör det.

Och när jag höll på med alla foto, så hamnade min blick på de här ljuvliga ”skräppeblommorna”. Ett vårtecken vi snart kommer att få se i våra dikeskanter.

Kvällens citat:

Det är inte tänkt att alla människor du möter ska finnas i ditt liv för alltid. Vissa finns bara där precis så länge att du behöver få den insikt du behöver få.

Men visst är det kul att ha foto på vänner och händelser genom åren.

Tips: Undertiden som vi väntar på våren och alla härliga dofter, så kan man passa på att köpa härliga doftljus HÄR. På LYKO finns även en massa annat välgörande  och väldoftande för hela kroppen, just nu med extra bra priser.

Ha det fint och kram.

Annika

 

 

 

Dela gärna

Ordning och reda på mina bilder. Läs mer »

Blå, blå vindar och vatten.

Hejsan.

En iskall morgon stannade jag min gamla skitiga Volvo på Kivik. På Buhres parkering fick den stå alldeles ensam.

Inte en levande människa syntes till. Inte ens i min svågers hus verkade någon ha vaknat ännu.

Jag drog mössan långt ner över öronen, innan jag släppte ut min hund Johnny ur bilen. I vanlig ordning tog han tre höga jämfotahopp rakt upp i luften. Ungefär som för att säga ”mossan nu ser vi till att fånga den här dagen, du och jag”.

Vi strosade förbi Birays kiosk med siktet inställt på den norra piren. Johnny med fokus på kissdofter i marken och jag mer på synintryck. Ett svanpar tycktes bli brutalt väckta av vår närvaro och tog sig genast ut på säkert vatten.

Det lilla vindpinade trädet stod i så vacker kontrast till de blå färgerna i bakgrunden. Jag tyckte mig nästan kunna höra Tomas Ledin sjunga om ”blå vindar och hav”.

På piren var det fläckvis väldigt halt, vilket inte verkade bekymra Johnny nämnvärt. Med små steg närmade vi oss den råkkoloni som såg ut att bo där längst ute. På precis samma sekund var det som om de svarta fåglarna bestämde sig för att fly fältet. Himlen blev svartprickig av fåglar. Jag grämde mig lite, jag hann ju inte med riktigt med min kamera…

Solen som var på väg att gå upp, spred sitt varma ljus över Kiviks välkända siluett. Den lilla bastustugan, kärringbadet och Buhres fisk. En byggnad jag i smyg tycker är ganska ful faktiskt. Fast sådär är det, smaken är delad.

Vackra underbara Kivik. Jag fick en fantastisk morgon. En dag kan inte börja bättre än en ensam morgon på Kiviks norra pir.

Eller vad säger du, Johnny?

Dagens citat:

Hemligheten med lycka är att beundra utan begär.

Från en lycklig morgon på Österlen, till er alla.

Annika

 

 

Dela gärna

Blå, blå vindar och vatten. Läs mer »

Bara när förutsättningarna är de rätta.

Hejsan

Kanske är jag ganska ensam om att fullkomligt njuta av en gråmulen, nollgradig morgon här på Österlen.

Att göra reklam för vårt underbara Österlen, det är nog så lätt när solen skiner, havet glittrar och rapsfälten blommar.

Att som Ulf Lundell, sjunga om öppna landskap när fälten är gröna och himlen blå, ja då kan väl alla förstå att vår lilla hörna av världen är ett paradis.

Om man står under blommande äppelträd med havet glittrande i bakgrunden, då går det lätt att prata vitt och brett om både kärlek och magi. När ramslöken växer frodig och skapar ett väldoftande hav, då är det inte svårt att älska Österlen över alla gränser.

Det är en gråmulen nollgradig januarimorgon det ska konst till att förmedla det underbara som bara finns här på Österlen.

Att få världen att förstå Österlens storslagenhet när mullvadarna gjort hästarnas vackra hagar till något som mer liknar plöjningar av lera, det måste väl vara en konst. Eller att få någon att njuta av sina rentvättade lakan som hängt på tork och fått ett pikant inslag av skitlukt från bondens rykande gödselhög.

Fast kanske måste man vara född här för att verkligen se dess storslagenhet och känna skönheten. Kanske måste man ha på sig sina alldeles särskilda ”österlenlyckoglasögon” för att se det vackra i en färglös januarimåndag.

Men vet ni, det är precis en sådan här grå nollgradig dag som kan bjuda på ett alldeles speciellt fenomen. HÅRRIS. När alla förutsättningar är de rätta, då kan man se det här just i Gyllebo. Fantastiskt.

Dagens citat:

Om du inte tror på mirakel har du kanske glömt att du är ett.

Även om det ser ut som  det bara är en grå skitdag så ta er en extra liten titt. Förmodligen finns det mirakel och skönhet bara om ni skrapar lite på ytan och tar lite bättre brillor på er.

Kram Annika

 

Dela gärna

Bara när förutsättningarna är de rätta. Läs mer »

Rulla till toppen