Natur

Dagdrömmer mig bort för en stund.

Hej hej

Jag har haft en sådan där lite halvknasig dag. En sådan dag som det säkert kan vara för de flesta någon gång ibland. En dag då ingenting har blivit rätt eller bra.  Strunt samma, då passar jag på att drömma mig bort för en stund.

För det kommer alltid bättre dagar igen.

Kvällens citat:

Jag är tacksam för det jag har men även för att jag inte har det jag inte vill ha.

Tips: Med posten kom idag två härliga kalsonger i marinoull. Perfekt att ha under springtightsen så jag inte blir kall om akterpartiet. Liknande hittar man HÄR. Ullunderställ vet ni ju att jag älskar. TOP och BYXA finns till bra pris just nu. Fler sköna vinterplagg från Tenson hittar ni på CAMPRADE.

Ha det gott och kram från mig.

Annika

Dela gärna

Dagdrömmer mig bort för en stund. Läs mer »

Forsamölla, en riktig glädjekälla.

Hejsan

En av många favoritplatser här på Österlen, det måste nog vara Forsamölla.

Det var den där tidiga morgonen, då när jag och Johnny såg dagen gry upp vid Mandelmanns ensamma träd. När dagen ljusnat strövade vi runt här en god stund.

På vår och sommar brukar den här platsen vara full av människor. Hit kommer folk för att hålla kurser i måleri och fotografering.

Den här platsen är så väldigt vacker med sina stengärde och den sagolika stentrappan. Att man vill föreviga skönheten här, det är såklart inte konstigt alls.

En av Rikard Hoberts filmer, om de sju dödssynderna är inspelad här på 90-talet. Glädjekällan. Det är ”typ hundra år” sedan jag såg den, så det kan kanske får bli en filmkväll med min Stefan i helgen…

Fast jag är ingen TV- människa. Jag njuter hellre av verkligheten och naturen på riktigt.

Även hunden Johnny älskar verkligheten mer än filmen. Särskilt när han själv får ha huvudrollen… vilket det ofta blir då han är med.

Dagens citat:

Det är inte vad vi varit med om som är det viktiga, utan vad vi lärt oss av vad som hänt.

Vad jag har lärt mig är att så långt det är möjligt göra det roligaste först. För just glädje är väl något av det viktigaste vi har i livet.

Ha en bra dag och kram.

Annika

 

Dela gärna

Forsamölla, en riktig glädjekälla. Läs mer »

Kusligt vackert.

Hej.

Nej, det blev inga ljusa varma fotografier från min morgon vid Mandelmanns lilla ensamma träd. Istället tyckte min dotter att det såg kusligt ut där. Kusligt vackert, tycker jag.

Det var den där morgonen då jag och hunden Johnny vandrade i gryning upp till ensamma trädet i Rörum. Som alltid fick vi en oförglömlig stund tillsammans. För minnesrika ögonblick har ingenting med väder att göra.

Kanske har hon rätt ändå, min dotter, att det ser kusligt ut. Kanske är det bara en hoande uggla och en drös fladdermöss som saknas på mina bilder…

Fast ganska snart ljusnade dagen och jag och Johnny hade myst färdigt. Där uppe vid ensamma trädet kändes vinden både hård och kall och efter någon timme kröp kölden ända in i märgen på oss.

Så vände vi det lilla trädet ryggen och vandrade sakta ner i dalen igen. Jag med mössan långt nerdragen över mina öron och Johnny med en stor, frusen fårskit i munnen.

I dalen satte jag mig på en av Gustavs vedhögar och blickade upp mot trädet…

…det är allt något väldigt speciellt med den här platsen!

Dagens citat:

Vad är framgång? Det är att kunna gå till sängs varje kväll med ett fridfullt sinne.

En stund i naturen varenda dag, det skänker frid för kropp och själ. Jag hoppas ni unnar er det.

Kram Annika

Dela gärna

Kusligt vackert. Läs mer »

Ingen sol, men en vidunderlig utsikt.

Hejsan.

Det är inte alltid det blir som man tänkt sig. Särskilt inte om man lägger sin tilltro till väderleksprognosen. Morgonen skulle bli molnfri och solig sades det. Jo pyttsan. Fast inte ens gamla Polman hade rätt på sin tid alltid.

Men jag är ju född optimistisk och glad, så jag njöt ändå för fulla muggar av den härliga morgonen. Istället för att föreviga en vacker soluppgång, så fick jag njuta av Rörum från den bästa utsiktsplatsen man kan tänka sig.

Även om tunga moln for fram på himlen så kunde jag allt se en liten strimma ljus längst borta på horisonten.

När jag satte mig i backen med det lilla välkända trädet, då spelade det liksom ingen roll vilket väder det var. Att få sitta där med en varm hund på fötterna och bara njuta av stunden, det är bättre än högsta vinsten på lotto. Även om hunden ifråga envisades med att hela tiden äta frusen fårskit.

Där satt jag och såg den lilla byn, Rörum, vakna till liv. På Sophiaskolan tändes ljusen upp och skolan förberedde sig för en ny dag och en ny termin.

Jag mindes tillbaka på den gången då jag var på Bali. Eftersom mitt diskbråck då blommat upp, så kunde vi inte vandra upp på den berömda vulkanen för att njuta av soluppgången. Fast, inte behöver man fara ända bort till Indonesien för att se en ny dag gry. Rörum går ju precis lika bra!

Hissnande upplevelser kan man hitta alldeles runt knutan. Det gäller liksom bara att öppna ögonen och se allt det vackra.

Dagens citat:

Ibland måste man ge sig ut på äventyr för att veta var man hör hemma.

Ha en fin dag och kram från mig.

Annika

Dela gärna

Ingen sol, men en vidunderlig utsikt. Läs mer »

Friska vindar i Simrishamn

Hejsan

Tidigare i veckan då jag hade ett litet ärende i stan, så ville jag passa på att ta mig en stärkande promenad längs med havet.

Man kan verkligen säga att det var stärkande på många vis. Friska vindar blåste så havet skummade argsint i höga vågor. Både jag och hunden Johnny fick liksom använda extra muskler för att inte följa med i vindens hetsiga dans. För varje steg fick vi båda ta spjärn.

Det kändes nästan som ett mirakel att de fyra små badhyttorna stod emot naturens krafter.

Trots mitt dyra fina ullunderställ så frös jag som en våt hund.

I Tommarpsån simmade två majestätiska svanar lugnt fram och såg inte ut att frysa ett endaste dugg, trots att de hade sina fötter i det iskalla vattnet.

-hunt e fulars fydder funtade ejjentlin… grunnade jag på ren skånska.

Nej, någon lång och skön promenad bjöd den här dagen inte på. Ganska snart vände jag om och gick mot Röken igen.

Vid åns strandkant hade någon gett alla fåglarna frukostbröd. Fjäderfä av alla de slag slogs och bråkade om födan. Det var ankor, råkor, ”alikor” och ändor. Allihopa i en salig blandning.

Borta i småbåtshamnen guppade båtarna i en vild sjödans.

Trots att det bara blev en kort promenad så kände både Johnny och jag oss väldigt belåtna när vi kom hem till stugvärmen igen.

 

Dagens citat:

En ny söndagsmorgon visar sig, livet går vidare. Njut av att få vara med på ”resan” även idag.

Varje dag har något fantastiskt att bjuda på. Idag är det Knut och han kör julen ut. Kanske är det några av er som varit med om den gamla roliga sedan ” att slänga knuda”? Det har jag!! Men ska jag berätta om det så blir det ingen blogg utan en tjock bok…

Ha en fin dag och kram.

Annika

 

Dela gärna

Friska vindar i Simrishamn Läs mer »

Smedstorp.

Hejsan.

Ja Smedstorp står det på skyltarna när man kommer till den här byn. Fast vi här på Österlen, vi vet ju alla, att byn egentligen heter ”Smisstorp”. Så det så!

Det var den där dagen då jag vandrade på Gårdlösaleden som jag passerade Smedstorps kyrka. Egentligen går ju inte leden här, utan jag tog helt enkelt en genväg.

När jag från Marietorp kom till ett vägskäl så kunde jag välja att följa leden mot Tomelillahållet och då komma fram till idrottsplatsen. Men istället valde jag att gå mot slottet och kyrkan.

Smedstorpsslott är en vacker byggnad med sina tjusiga stenbyggnader ”po hinsian vajjen”. Men vad som är ännu mer intressant är den historia som platsen gömmer.

Ingen jättegammal historia utan den historia som många från den äldre generationen säkert minns. Historian om en av de bästa festplatserna som då fanns på Österlen. Den välkända Slottshallen.

Djupt försjunken strosade jag vidare. Framför kyrkan sprang ystra kor runt i sin hage och en koloni råkar flaxade ilsket upp mot skyn. Den vackra kyrka jag varit i så mycket. Det har varit dop, konfirmationer, bröllop och skolavslutningar.

Trots att jag tagit en genväg och fuskat lite på den underbara Gårdlösaleden så var det riktigt skönt när jag närmade mig min parkerade bil. Den välkända lilla byn och grusvägen som jag så ofta gått på förut.

Vill ni läsa mer om byn Smisstorp så kan ni kika in HÄR

Dagens citat:

Innan du sluter ögonen ikväll, var nöjd med vad du gjort, var tacksam för allt du har och var stolt för vem du är.

Jag är nöjd, stolt och tacksam över att ha varit en del av den när fantastiska bygden. Här finns en stor del av mitt hjärta ännu djupt kvar.

Kram på er.

Annika

 

Dela gärna

Smedstorp. Läs mer »

Envisa barn kan leka.

(inlägget innehåller reklamlänkar)

Hej hej

Det sägs ju att lika barn leka bäst. Men stämmer det?

Det var på min Gårdlösavandring som jag stötte på den gulligaste lilla åsna man kan tänka sig. Glad som en speleman kom den sättande på snabba ben mot oss.

Även om en hund och en åsna inte direkt är särskilt lika varandra, åtminstone inte vid första åsynen, så fanns det allt en gemensam nämnare dem emellan. Likheten mellan Johnny och en åsna är såklart envisheten.

Efter ett tag lämnade vi dock den lilla söta åsnan där i sin hage.

Kvällens citat:

Det finns de som ser på saker precis som de är och frågar varför. Så finns det de som drömmer om saker som aldrig hänt och frågar sig varför inte.

Tips: När jag inte är ute och vandrar i naturen så älskar jag att skrota runt i mjuka bekväma plagg. Ett sånt HÄR fräscht set hade passat mig perfekt. Eller kanske de HÄR shortsen och den HÄR topen, när jag hamnar i soffan framför TV.n efter duschen. Jag köper nästan alla mina underkläder på TWILFIT och är så nöjd med dem.

Ha det gott och kram

Annika

Dela gärna

Envisa barn kan leka. Läs mer »

Hur många ben kan ett träd ha.

Hej.

Vad är det för knasiga frågor jag yrar om, tänker säkert några av er.

Till och med hunden Johnny ser smått tvivlande ut…

Det var på Gårdlösaleden som vi sprang på det roliga trädet med de två benen. Någon hade textat en liten lapp med det enkla ordet ”ek” på, vilket gjorde mig uppmärksam på den roliga eken en bit från stigen.

Naturen är verkligen fantastiskt.

Om hunden Johnny var lika fascinerad av trädet som jag var, det är jag dock ganska tvivlande till. Men han poserade ändå lite uttråkat för mig och min kamera. Han vet ju vad som finns i den snusdosa som jag alltid bär med mig på våra vandringar.

 

Godisbitar åt honom och i bästa fall är det kattmat. Inte är det snus i alla fall! Däremot har det nog hänt att min käre Stefan tagit fel och fått med sig en av mina godisdosor i förbifarten…

Dagens citat:

För allt du gick miste om, fick du något annat istället. För allt du kommer att få, går du miste om något annat istället.

En stund i naturen är värt att missa mycket för tycker jag. Den här dagen missade jag dammsugningen och tvätten där hemma. Och jag är inte ett dugg ledsen över det!

Ha det fin och kram på er.

Annika

 

Dela gärna

Hur många ben kan ett träd ha. Läs mer »

Dagen vaknade på Gårdlösaleden.

Hejsan.

I dagens blogginlägg tänkte jag ta er med på ytterligare en sträcka längs den underbara Gårdlösaleden.

På ett ställe kan man se en fallfärdig gammal byggnad. Strax intill fanns en gång Stora Stenbrottet, eller Ignabergabrottet som det också kallas.

När man går sådär i sin ensamhet och kommer till gamla spännande platser, då händer det något med fantasin tycker jag. Allt blir så spännande och jag vill liksom bara veta mer om den historia naturen gömmer på. Historien om gamla tider och de människor som fanns på den tiden.

Jag och Johnny kom fram till en mysig liten grillplats. En plats färdigutrustad för en välbehövlig näringspaus och tillika kisspaus bakom ett träd.

Sedan fortsatte vi vår färd genom det spännande landskapet.

En skön viloplats som skänkts av Smedstorps Byalag hade flyttat ut i skogen. För några kanske en välkommen rast. Men jag och Johnny strövade vidare på pigga ben.

Vi korsade landsvägen som går mellan Smedstorp och Tunbykorset och fortsatte sedan på den vackra Listarumsåsen.

Skogen övergick till en mysig granskog och blev mörk och mystisk. Nästan som en riktig trollskog. Jag älskar ju granskogar.

 

När vi kom ut ur skogen kikade en försiktig sol fram. Livet kändes lätt och bekymmersfritt, sådär som det bara gör när man är ute i naturen.

Dagens citat:

Naturen bär en visdom som formats under tusentals år.

Först inlägget om Gårdlösaleden finns HÄR.

Ha det gott och kram.

Annika

Dela gärna

Dagen vaknade på Gårdlösaleden. Läs mer »

En morgon på Gårdlösaleden

Hejsan.

Det var en tidig morgon som jag lastade in min hund Johnny i bilen och gav mig av för att vandra på Gårdlösaleden. Stibykyrka badade i varmt solljus när jag passerade. Det skulle nog bli en fin morgon, tänkte jag för mig själv.

En gång förut har jag tagit mig runt på den här leden. Fast då var det ett springlopp så då fanns ingen tid att njuta av omgivningen direkt.

Just Gårdlösa är ett ställe som jag håller extra kärt. Här har jag bott i nära nog femton år och här har mina döttrar växt upp. Här har de sina rötter och många barndomsminnen. Och här bor tjejernas pappa ännu kvar, så en massa band till Gårdlösa har jag såklart.

Uppe på backen som vi kallar för ”moffars backe”, har man en härlig utsikt. Dessutom är det världens bästa pulkabacke … om man har lite koll på var de stora stenarna ligger. Här har jag varit med mina tjejer många gånger när de var små.

Gårdlösaleden är en underbart fin vandringsled som både är bra utmärkt och dessutom har flera intressanta små informationstavlor utplacerade längs sträckan.

Strax efter ”moffars backe” kan man läsa om den gård som för länge sedan låg på platsen och som lär ha varit Frans Linderbergs barndomshem. Små skyltar visar även vägen till andra spännande platser att besöka.

Jag och Johnny njöt av vår promenad. En skylt varnade för en galen katt, men någon sådan kunde vi då inte se.

 

Vi passerade ett vackert stenbrott, eller ”flishull” som man säger på skånska.

Förr i tiden fick alla som var skrivna i Gårdlösa bryta sten i Gårdlösabrottet . Än idag finns en tradition kvar i byn, att männen samlas till majgille den 1 maj.

Jag minns hur jag tyckte att det var en väldigt orättvist tradition, när jag flyttade hit. Att det bara gällde männen. Som nyinflyttad Gårdlösabo så ville jag också vara med när det vankades festligheter. Men det hela löste sig emellertid alldeles av sig själv. För just den 1 maj året därpå, så födde jag min första dotter. Sedan dess blev det ju självklart kalas i vårt hus varenda år. Födelsedagsfest för vår lilla Andréa.

Så passerar jag det lilla torp som jag vet kallas för Tjärehuset. Människorna som bor här, har alltid pratat så kärleksfullt om den här underbara platsen. Jag var alldeles säker på att dess namn faktiskt stavades med K i början. K som i kärlek.

Det var en liten bit på en underbar vandringsled. Resten tar jag i ett annat inlägg.

Dagens citat:

Varje människa är sin egen natur liksom varje träd. Har du någonsin blivit arg på ett äppelträd för att det inte bär päron.

Ha en fin dag.

Kram Annika

Dela gärna

En morgon på Gårdlösaleden Läs mer »

Rulla till toppen