Österlen

Tunn is och varmt ljus.

Hej hej

Det var en alldeles särskilt vacker morgon.

Sjön var täckt med en vacker tunn is.

Precis innan gryningen fick himlen ett magiskt ljus, och det var alldeles vindstilla och tyst.

Det var så fint med trädens gråskimrande rimfrost som lagt sig under natten.

Så fort solen steg upp så flödade ett varmt härligt ljus över träden och den frusna marken.

Det kändes som en blandning av varmt och kallt. Den varma solen och den kalla rimfrosten i en typisk vårvintermorgon. Så ljuvlig.

Min härliga morgonstund som skänker mig både välbehag, nödvändig sinnesro och avkoppling. En stund varje dag när tankarna får stilla sig.

Dagens citat:

Lika mycket som vi väljer våra tankar, så behöver vi även välja bort tankar. Inte tro så mycket på vad de säger. De ska alltid lägga sig i, tycka och värdera. Det är det tankar gör.

En stund i naturen skapar jämvikt till allting annat i livet som rullar på.

Kram Annika

Tunn is och varmt ljus. Läs mer »

Blått och vått.

Hej hej

Det har varit så härliga vårvintermorgnar den senaste tiden.

Min dagar har börjat med kalla bad vid bryggan. En tyst och stilla stund för lite återhämtning.

Det har börjat märkas att dagarna blir längre. Solen går upp tidigare och tidigare och det är så skönt. Just den här morgonen var jag riktigt tidigt vid bryggan. Över trädtopparna hängde månen som en ljus skärva och kikade ner på mig.

Det är ju inte bara jag själv i vår familj som behöver bada…

Våra hundar behöver också ta sig ett bad lite då och då. Här är det lilla Penny som varit i badbaljan och sitter hos sin husse och nog beklagar sig en smula över det hela. Jag kunde konstatera att det nästan bara var päls vi fått när vi köpte vår lilla valp…haha… Gullig blev hon förstås.

Dagens citat:

Vårt främsta hopp är helt enkelt människors längtan efter fred, deras avsky för kriget, deras förnuft.

~Olof Palme~

Jag var aldrig någon direkt dyrkare av Olof Palme eller hans politik på den tiden då det begav sig, men det här citatet hade han så rätt i. Vi måste alla hoppas och tro att hemskheterna får ett slut och att det goda segrar tillslut.

Ha det bra.

Annika

Blått och vått. Läs mer »

Mälarhusens strand.

Hejsan.

Förra helgen när solen strålade och vårkänslorna rusade i kroppen, då packade vi med oss kaffe i ryggsäcken och körde ner mot havet.

Vi hamnade vid Mälarhusens vackra strand där småhundarna med ylande glädjeskall hoppade ur bilen och tumlade runt i ett enda virrvarr.

När hundarna hade släckt törsten i allt regnvattnet som skapat stora sjöar strax innan sanddynorna, så vände vi blicken mot stranden och mot havet.

Stefan som valt lågskor den här dagen, höll sig nog inte helt torr om fötterna är jag rädd. Exakt hur blöt han egentligen blev, ja det vägrade han att berätta för mig. Jag fick mig åtminstone ett gott skratt när han balanserade på trätrallen som sakta sjönk ner mer och mer i vattnet.

Om inte jag också hade trampat på trätrallen så hade det aldrig hänt, hävdade han… Nåja, det där blöta glömdes totalt bort när kaffet och de goda mazarinerna plockades fram.

Sedan kom roliga hästar springande. Naturligtvis skulle de skällas ut ordentligt efter noter tyckte vår lilla trio.

Vi fick en mysig dag på stranden. och i tider som dessa är det så värdefullt.

Dagens citat:

Jag vill ha ett land som heter världen. Vill ha en ras som heter mänsklig. Vill ha enastående ursprung som heter kärlek.

Kram Annika

Mälarhusens strand. Läs mer »

Vacker morgon och bio i Malmö.

Hejsan.

I år har det varit rejält blåsigt väder. Därför känns det extra underbart när det plötsligt blir en helt stilla och lugn morgon att njuta av.

Den här morgonen var klar och ganska kylig. Men den var så, så vacker.

Precis i det ögonblicket som solen steg upp så kändes det som om temperaturen sjönk och det blev ytterligare kallare.

I markerna runt om Gyllebo var det riktigt högt vattenstånd. I hagarna hade det bildats stora sjöar där det normalt inte brukar vara något vattens alls.

Mycket vatten är såklart både på gott och på ont. Säkerligen är det väldigt gynnsamt för alla grodor och andra djur och det känns så bra. Men nog inte lika bra med elskåpet mitt i en stor vattensamling på vår gata…

En kväll i förra veckan tog jag tåget till Malmö för att träffa min dotter och för att gå på bio tillsammans med henne. Vi hade en så himla mysig kväll, hon och jag. Tack finaste Emmy♥ Det var nog precis vad jag behövde då.

Dagens citat:

Ingen är egentligen för upptagen. Allt beror på vilket nummer du är på deras prioriteringslista.

Ha en bra dag.

Annika

Vacker morgon och bio i Malmö. Läs mer »

Örum 119, det var mums.

Hejsan.

En helg, när vi fick så fint besök, så bestämde vi oss för att äta en sen lunch ute på restaurang. Den största anledningen till det, var egentligen för att vår diskmaskin bestämt sig för att gå i graven efter knappt sju år (dåligt måste jag nog tycka!!)  Men att komma ut och äta är alltid så mysigt tycker jag, så återigen – det finns inget ont som inte har något gott med sig.

När Scott hade tagit sig en liten middagslur, så styrde vi alltså vår kosa mot Örum 119. Jag hade hört att de skulle ha så väldigt goda pizzor där. Vi bokade enkelt och smidigt bord via deras hemsida och gav oss iväg.

Först beställde vi lite dricka åt oss alla. Scott som är en ”mjölk-kille” fick ett stort glas vit dryck med rosa sugrör. Jag och Amanda beställde vars en alkoholfri mojito och Stefan tog en coca cola.

Sedan valde vi tre olika pizzor som vi delade på. Sååå himmelskt goda allihopa. Verkligen!!

Hit kommer vi gärna igen. Och till sommaren så kan vi ju bara stanna till här och äta lite ”frusen glädje” i form av mumsig glass.

Just den här dagen, då vinden pinade iskall över Österlens platta landskap, så var vi inte så sugna på att svalka oss med glass. Men pizzorna satt som en smäck, och vi lämnade Örum både mätta och glada. Extra roligt var det att träffa just dig fina Karolina.

Dagens citat:

Förbjud barn att göra vissa saker, men tillåt dem alltid att få känna vad de känner.

Godaste pizzorna, en underbart glad gosse och bästa sällskapet – vad gör det med en trasig diskmaskin då.

Ha det gott. Kram kram

Örum 119, det var mums. Läs mer »

Time out.

Hej.

Jag var tvungen att bara ta en paus från bloggen.

Efter en jobbig tid med olika tråkiga händelser, så var det i veckan som om det bara rasade och föll ihop bakom mig som ett korthus. Små och stora saker hände och grejer gick sönder för oss. När det sen som en final uppdagades att jag helt missat en väldigt viktig sak på jobbet, som nu kommer att kosta vårt företag extremt mycket pengar, ja då tappade jag sugen totalt.

Efter att i några  dagar slickat såren och legat lite i fosterställning här hemma, så är jag nu lite mer mig själv igen. Jag får fortsätta kriga. För jag inser ju att allting – alltid – kan vara såååå mycket värre. Krig på riktigt till exempel… (fy fan för Putin alltså!! Värre än han finns ju inte!)

Ett tag i veckan kände jag mig bara så värdelös och som världens sämsta människa. Men så tänkte jag att jag varken är elak eller har gjort någon annan människa någonting ont med avsikt. Att göra fel, eller att glömma bort något, betyder ju inte att jag som människa är helt fel. Kanske är jag bara mänsklig?…och som min dotter säger…”pengar är bara papper”…

Dagens citat:

Din arbetsplats kommer glömma bort att du någonsin arbetat där. Ditt barn kommer aldrig glömma att du aldrig fanns där.

Annika

Time out. Läs mer »

Så härligt mycket vatten.

Hej hej

Jösses så mycket vatten det är nu överallt.

Alla små bäckar, alla vattendrag och till och med hagarna är översvämmade nu.

Ja, till och med i sjön tycks det vara hur mycket vatten som helst nu. För att ta sig ut på bryggan,  så måste man nästan vara en skicklig längdhopperska, vilket jag förstås inte är. Men varje morgon chansar jag ändå och tar ett jätteskutt för att komma dit ut.

Jag älskar att det är så mycket vatten överallt (utom det där vattnet som just nu översvämmar våra tomter på Dodevägen, men det är en historia för sig själv) Mycket vatten betyder ju att vi har råd med en torr, solig och härlig vår och sommar. Hoppas kan man ju alltid, eller hur!

Med bara en vecka kvar av februari månad nu, så tycker jag onekligen att det hörs väldigt mycket vår i skogen. För varje morgon så är det som om någon ny liten fågel ansluter till fåglarnas vårkör.

Just den här morgonen var det ingen sjungande fågel jag la märke till. Nej, det var spillkråkans karaktäristiska trummande. Det där särskilda hackandet som kan höras på flera kilometers avstånd, sådana här tidiga morgnar i Gylleboskogen. Åhhh, vad jag älskar just det ljudet.

Ja, det är nog många av skogens invånare som älskar att det är mycket vatten överallt. Vatten –  det är ju livet det.

Dagens citat:

Det som gör livet så värdefullt är att det aldrig kommer tillbaka.

Vi borde alla vara en smula mer rädda om oss själva, varandra och om naturen vi ska leva i.

Ha det fint, kram Annika

Så härligt mycket vatten. Läs mer »

Äntligen badvänligt väder igen.

Hej hej

Om det är något som varit återkommande det här året, så är det nog det blåsiga och stormiga vädret vi haft lite väl ofta nu. Från bloggens gamla inlägg kan jag läsa att för två år sedan hade vi också väldigt blåsigt och stormigt väder i januari och februari.

Flera dagar hade jag avstått mina vanliga morgonrutiner på grund av blåsten. Att gå till bryggan för att kanske se sina kläder fara vind för våg ut i vattnet, det kändes inte direkt lockande.

Men så kom den här morgonen …. den här gryningen som verkligen blev sagolik! Min badkompis var på annat håll den här dagen, det visste jag sedan innan. Våra morgonbad har liksom kommit en smula i otakt den senaste veckan. De morgnar då hon har varit här, så har jag varit upptagen med annat. Jag som ju älskar ensamheten, måste nog ändå erkänna att hennes sällskap har saknats mig väldigt mycket.

Trots att det var en både kall och mörk morgon så var färgerna på himlen helt magiska.

Även om det inte blåste riktigt storm den här morgonen så var det ganska friska vindar ändå på bryggan. Men jag njöt!! Bästa starten på varje ny dag.

Dagens citat:

Det är bättre att se tillbaka på livet och säga ”jag kan inte förstå att jag gjorde det där”, istället för att säga ”jag önskar att jag hade gjort det där”.

 

Ibland måste man utmana sig själv och göra saker som ligger en bit utanför sin bekvämlighet och sin våglighet. Man växer av det.

Kram Annika

(p.s en vacker dag ska jag nog putsa den där spegeln i hallen… kanske.)

 

Äntligen badvänligt väder igen. Läs mer »

Pennys första besök vid Knäbäckshusen.

Hej hej

Förra helgen när solen strålade så packade vi in oss i bilen och for ner till Knäbäck.

Det var en så vacker vinterdag som  var bitande kall. Februarikallt, som det ju såklart ska vara vid den här tiden.

Det var Pennys första besök på den här underbara platsen. En liten stund fick alla tre hundarna springa lösa och busa i sanden.

För varje år som går så tar havet en liten bit till av strandkanten här. I tidningen har jag läst att man stoppar alla vigslar i det lilla kapellet framöver. Havet har ätit sig lite för nära, och man kan inte längre  garantera säkerheten där. Det känns så tråkigt… kapellet där jag och Stefan gifte oss …

Varje vinter kan man se hur havet drar med sig nya träd från slänten. Kanske är det just det som gör platsen extra charmig. Alla gamla och nya träd som ligger på sandstranden och påminner om naturens starka krafter. Moder Jord visar att hon själv bestämmer om hon vill möblera om lite grann och det är inget som små människor kan förhindra.

Vi njöt en god stund av havet, solen och den friska vinden.

Dagens citat:

Följ inte din passion, följ din nyfikenhet.

Att min lilla hundvalp lever efter just det citatet – det är helt uppenbart.

Ha en fin dag, och var lite extra nyfiken du också kanske…

Kram Annika

Pennys första besök vid Knäbäckshusen. Läs mer »

En skimrande morgon.

Hej hej

Den här morgonen var lika vacker som vanligt. Temperaturen låg på någon minusgrad och jag fick verkligen hålla tungan rätt i munnen när jag skuttade ut på den snorhala bryggan.

Av någon anledning hade vattenståndet i sjön och vattendragen runt om ökat rejält det senaste dygnet, så vår vanliga runda gick inte att komma fram på eftersom där var en väldig översvämning över en av de långa spångarna.

Istället fick vi ta en sväng ut på Åsstigen. Som bekant finns det inget ont som inte har något gott med sig, för oboy så vackert där var just den här morgonen.

Solen som nyss stiget upp över trädtopparna, strålade härligt och gjorde allt för att värma våra kalla nästippar och rosiga kinder.

Det var så vackert med den varma solen, den vita rimfrosten i gräset och den tunna isskorpan som bildats över natten. Ingen morgon under täcket går upp med upplevelsen av detta! Har jag sagt att jag är tacksam!?

Dagens citat:

Den som vill ha lite ordning och reda kan behöva ta ett steg tillbaka. Det mesta ser ut som kaos på nära håll.

Då har det kanske sina fördelar i att vara så pass närsynt som jag är… jag behöver inte ta ett så långt steg tillbaka för att världen ska bli suddig…

Ha en fin dag, kram Annika

En skimrande morgon. Läs mer »

Rulla till toppen