Österlen

Som i en fuktig regnskog.

Hejsan.

En morgon när jag gick ut med hundarna på en tidig morgontur, så var det som att vandra i en tropisk regnskog.

Luften var fylld av små vattendroppar och dimman gjorde allting så vackert. Färgerna grönt och grått matchade varandra så fint.

När jag kom ner till bryggan så bestämde jag mig fort för att hoppa över morgonbadet. På vattenytan låg en hinna med otäck pollen eller så var det en slags algblomning. Nåväl, luften var ju ändå så fuktig så det kändes nästan som en lättare dusch att vara ute.

Stora vattendroppar föll tungt från de gula irisarnas kronblad. Tänk så mycket vackert det finns i vår vilda natur, även en grå och dimmig dag.

Vid slottet hade alla hästarna fått nya zebrakostymer på sig, den gråa och fuktiga dagen till ära. Kanske var det det nya regnmodet för hästar i år…

Dagens citat:

Du är inte en droppe i havet. Du är hela havet i en droppa.

Kram kram Annika

 

Som i en fuktig regnskog. Läs mer »

Äntligen lite sommartemperaturer.

Hej hej

Strax före pingsten så kändes det som om sommaren kom på riktigt.

De senaste veckorna hade vi fått rejält mycket regn här i Gyllebo, och allting var så frodigt, friskt och grönt i skogen. Vägkanterna var översållade med vilda blommor, hundkex och körvel. I hästhagen växte smörblommorna höga och kraftiga. Regnet hade gjort nytta, och nu hade även värmen kommit.

När jag gick min runda med hundarna runt sjön, så passade jag på att plocka med mig en bukett med vilda sommarblommor. Finns det något som är vackrare egentligen?

Vid bryggan stannade vi till och bara njöt en stund av solen, värmen och den fantastiska dagen.

Vyn där vid bryggan gör alltid något gott med mitt sinne. Här kommer jag lite närmare mig själv. Det här är nog min bästa plats på jorden!

Så tänkte jag passa på att dela med mig av två boktips också idag. Först ut är en bok av Martin Österdahl som heter ”Parmiddagen”.  Den var spännande och lite oväntad.

Så har jag lyssnat på Tina Thörners självbiografi ”Livet i hundraåttio” som ljudbok. Den kan jag verkligen rekommendera att lyssna på. Med Tinas underbara värmlandsdialekt var det så inspirerande att höra om hennes fantastiska liv och allt hon fått vara med om. Tina är en väldigt cool tjej med så mycket klokskap och sunda tankar tycker jag.

Dagens citat:

Det är viktigt att ha förståelse för det faktum att bara för att man tycker olika behöver inte det nödvändigtvis betyda att den ena har rätt och den andra har fel.

Ha en fin dag.

Annika

Äntligen lite sommartemperaturer. Läs mer »

Dessa underbara djur.

Hejsan.

Först av allt vill jag tacka er, alla och envar, som skickat mig grattishälsningar de senaste dagarna. Att fylla år och bli mormor igen på samma dag, det var verkligen omtumlande.

För mig blev den här pingsthelgen för övrigt inte alls som planerat. Covidviruset satte klorna i mig. Rejält snuvig och febrig har jag mest pendlat mellan sängen och under parasollet i trädgården.

Fast man kan faktiskt ha det sämre när man är sjuk. Jag har trots allt njutit av naturen vi har här inpå husknuten – de vilda djuren. Ett rådjur som brukar komma och tukta mina penséer varje år, och en liten ekorrunge som helt orädd skuttade fram i träden runt om på vår  tomt.

Att ha så nära till djur och natur, det är en gudagåva, det bästa som finns.

Dagens citat:

Det är inte själviskt att älska dig själv, ta hand om dig själv och prioritera din lycka. Det är nödvändigt!

Ha det fint.

Kram Annika

Dessa underbara djur. Läs mer »

Grabben Bråttom

Hejsan.

För ett tag sedan passade jag på att ta lite gravidfotografier på Amanda och hennes mage.

Efteråt kändes det så bra att vi hade fått det överstökat, för man vet ju aldrig när sådana där små trollungar får för sig att kika ut.

Och faktiskt!! Så här med facit i handen så var det en väldig tur vi hann med att ta bilderna, för i skrivande stund så har den lille krabaten redan sett dagens ljus. Tidigt i går morse kom han till världen i ett flygande fläng. Gossen som verkade ha väldigt bråttom.

I går, den 3 juni, på min egen födelsedag kom mitt andra barnbarn till världen. Ja, en bättre present kunde jag ju faktiskt inte ha fått.

Nu längtar jag efter att få träffa det lilla nytillskottet. Men eftersom jag blivit en smula krasslig så får det vänta ett tag,,. covid 19 var verkligen inte en present jag önskade mig i lagom till min efterlängtade ledighet. Det känns ju riktigt omodernt och förlegat med corona nu – otrendigt som Emmy sa. Men jag längtar väldigt mycket efter att få träffa både Scott och lillebror!

Dagens citat:

I mitt barns ögon ser jag min historia, min nutid och min framtid.

Så vill jag passa på att tacka alla som skickade mig grattishälsningar på födelsedagen igår. Tusen Tack Alla!!

Kram Annika

Grabben Bråttom Läs mer »

Som sanden på stranden.

Hej hej.

I förra veckan då det var en helgdag mitt i veckan så passade vi på att åka till stranden med hundarna.

Ljuvliga Knäbäckshusensstrand låg öde och tom när vi kom dit. På himlen drog dramatiska moln fram, men solen vann matchen den här förmiddagen.

Hundarna var vilda av glädje. Efter att ha skällt ut de tre svanarna i vattnet blev de fullt sysselsatta med att äta tång, gräva gropar och hitta på annat bus.

Lilla Pennys päls har ljusnat så mycket nu. Hon är lite av en kameleont, och just nu har hon samma färg som sanden på stranden. Jag tycker att hon är sååå fin.

Vi satt en stund där i sanden med näsor och nosar vända mot solen. Det var bara så fantastiskt ljuvligt!

Underbara Knäbäckshusen, en av mina absoluta favoritplatser i världen!

Dagens citat:

-Men du, det finns bättre mål i livet än att dö duktig.

Njut av dagen och kram från mig

Annika

Som sanden på stranden. Läs mer »

Små stilla stunder.

Hejsan.

Den här våren rusade förbi likt ett x2000-snabbtåg i år. Försommaren står nu för dörren och man kan knappt förstå att den redan är här.

Naturen och mina morgonbad får stå lite tillbaka nu när annat tar så mycket av min tid. Men så fort jag får chansen så njuter jag av små stilla stunder.

Små stilla stunder tillsammans med Scott, det njuter jag också av så fort det ges tillfälle. Jag vet att åren rusar på så fort och snart är han en stor pojke som kanske inte vill hänga med sin mormor så mycket.

Små stilla stunder, kan bli de stunder, som efter några år växer och liksom blir större och större när man plockar fram dem ur minnet.

Dagens citat:

Det krävs mod att tillåta sig vila och tystnad i ett samhälle där ”tusen bollar i luften” är en statussymbol.

I sommar när jag är ledig, då ska jag planera in många dagar med bara tystnad, vila och små stilla stunder.

Ha det gott

Annika

Små stilla stunder. Läs mer »

Öl & Knäcke

Hejsan.

Jag gillar att åka ut med familjen här på Österlen, för att prova nya matställe när vi alla är lediga.

Ett ställe som jag nyfiket kikat på ett tag, det är Öl & Knäcke i Gladsax. Förra helgen gjorde vi slag i saken och bokade bord där.

Det var en ganska kall och lite smått blåsig försommardag. Fast det gjorde inte så mycket, för inne på logen var det så mysigt med levande ljus, filtar och upptända lampor.

Fönstret vid vårt bord var som en levande tavla med böljande rapsfält utanför. Så himla vackert.

Maten var också fantastiskt god. Vi valde lite olika fyllningar på våra pizzor, så vi kunde smaka av varandra.  Lille Scott däremot hade tagit med sig en egen leverpastejmacka eftersom han kan vara en synnerligen kräsen gosse och samtidigt lite rädd för nya smaker.

Som pricken över i:et så var personalen så jättetrevlig och tillmötesgående. Hit kommer vi gärna igen.

Dagens citat:

Om din medkänsla inte inkluderar dig själv, då är den ofullständig.

Man kan gott vara lite snäll mot sig själv och ta sig själv med ut på lite nya matställen.

Ha det gott

Annika

Öl & Knäcke Läs mer »

När alarmet ljuder klockan fyra.

Hejsan.

Efter att ha haft en helt ledig söndag, så orkar jag kanske skutta upp ur sängen riktigt tidigt någon morgon i denna veckan också.

Förra veckan var jag ganska trött, men en enda dag vaknade jag ändå upp och kände mig pigg som en mört när klockan ringde redan klockan fyra på morgonen. Fort hoppade jag ur sängen för att jag inte skulle hinna ändra mig, och trampade ner till sjön på min gamla cykel.

Morgonen var alldeles magisk. I luften var det rejält kall och det var nästan snudd på minusgrader, medan det i vattnet nära nog var 16 grader varmt.

Ångan steg ifrån vattnet. I skogen på andra sidan sjön skällde ett rådjur irriterat och i vattnet vid det gamla nerfallna trädet plaskade ett stort djur runt, ett djur som jag nästan är säker på var ”min” utter.

När solen sedan bröt igenom dimman och flödade ut över vattenytan som ett stort varmt eldklot, då var det dags för mig att bege mig hemåt igen. Plikten och jobbet kallade.

Kanske finns orken att stiga ur sängen vid fyra snåret även den här veckan…

Dagens citat:

Att komma ut i naturen är ibland som att träffa en kär gammal vän. En sån som påverkar väldigt mycket och kräver väldigt lite.

Att ställa klockan på ringning redan klockan fyra då och då kan vara såååå värt det lilla obehag det medför att vakna upp ur sin skönhetssömn och krypa ur sängvärmen.

Kram på er, Annika

När alarmet ljuder klockan fyra. Läs mer »

Maskrosor och bin, boktips och valpkurs.

Hejsan.

Det är den här tiden nu, rapstiden. Tiden du sociala medier översvämmas av gula rapsfoto och ibland av vilda människor som trampar ner bondens gröda. Men allt gult är inte raps…

En del gult är istället maskrosor. En lite mindre populär växt för oss människor, men säkert underbar för alla bin.

Av maskrosor kan man göra starkt och gott vin. För många år sedan plockade vi flera hinkar fulla av maskrosor åt min svärfar som han sedan bryggde vin på. Fine Nils är sedan länge borta, men än finns lite vin på en flaska kvar. Det där vinet dricker vi ibland, bara en liten smutt och endast vid högtidliga tillfällen.

I veckan har vi haft avslutning i valpkursen. Penny skötte sig väl ganska skapligt, förutom då hon argsint försökte äta upp en annan kurskamrat, detta trots att hon var minst i klassen… Goa, fina Penny – hon kan minsann många konster den lilla hunden (även om alla inte är sådana som jag önskar att hon kunde)

Så vill jag avsluta med ett litet boktips. Boken heter Sista sommaren av Eleonore Holmgren, och är en varm och lättlyssnad bok som bara ger en mysig känsla.

Dagens citat:

Tänk två gånger innan du agerar: inte allt du vill ha nu är vad du vill ha för livet.

Inte lätt att välja vad man vill för ett helt liv…

Ha det bäst och kram

Annika

Maskrosor och bin, boktips och valpkurs. Läs mer »

En liten stund vid havet.

Hej hej

Den här veckan har vädret slagit till och nästan blivit sommarlikt här hos oss. För att få chans att njuta lite extra av sol och värme, så träffades jag och Stefan vid havet efter jobbet.

Vi träffades vid Haväng. Stefan hade packat med sig en kanna kaffe och ett par nygjorda baguetter med kyckling och pesto.

Vi vandrade bort till det där vackra trädet som står alldeles intill gränsen till skjutfältet. Det där trädet som bildar en så vacker siluett där det står lite krokigt på en kulle.

Småhundarna satt med bedjande ögon och tungorna utsträckte och blängde allihopa på Stefan. Man kan ju ganska lätt förstå vem av oss det är som lärt dem alla tre att tigga.

Efter en intensiv arbetsdag så var det så skönt och välbehövligt att få en stunds avkoppling i naturen. Vackraste Haväng, en plats man alltid kan njuta av.

Dagens citat:

Det förflutna är din läxa. Nutiden är din gåva. Framtiden är din motivation.

Bäst och mest värdefull är alltid stunden i detta nu.

Kram kram Annika

En liten stund vid havet. Läs mer »

Rulla till toppen