Österlen

Tiden swishade förbi.

Hejsan.

Det känns som om tiden rusade fram och redan var vi fram vid dagen då min dotter skulle resa tillbaka till Canada igen. Jag hade liksom inte riktigt förstått att det var den här helgen… I förrgår packade hon ihop sina saker, städade gästhuset och vips var hon bara borta. Den här gången kändes det som om det var så mycket som jag inte hann med…

Fast jag är tacksam för dagen då hon och jag vandrade tillsammans, och kvällen i förra veckan, då jag tog mig i kragen och cyklade med henne till sjön för ett kvällsbad, trots att jag var dödligt trött i både kropp och knopp.

Ute vid gästhuset är det nu så tyst och tomt igen. Ett tag trodde jag att rådjursfamiljen tagit till flykten när Andréa flyttade in, men nu när huset åter är tomt så såg jag hur det lilla kidet kom smygande fram ur buskarna.

Bakom husknuten kikade mamman oroligt fram för att kolla vad som stod på när jag kom smygande med kameran i högsta hugg.

Tiden har verkligen gått fort den här gången då min tös varit hemma. Inte har jag heller hunnit med att ta något traditionellt syskonfoto av mina fina tjejer i år. Jag får helt enkelt fortsätta glädja mig åt den här gamla klassikerna, som fått många att dra på smilbanden… Bilden som är tagen vid Prästens badkar i Vik.

Dagens citat:

Öppna din högra hand. Öppna din vänstra hand. Slut dina ögon. Lyssna till det som står skrivet i ditt hjärta.

Lycka till nu min älskade Andréa♥, och vill du, så ses vi snart igen. Även om jag inte längre är helt bekväm med flygmaskiner, byten och långa resor, så ska jag nog kunna ta mig till Vancouver på egen hand i höst.

Må gott alla och kram från mig.

Annika

Tiden swishade förbi. Läs mer »

Midsommarafton 2022.

Hejsan.

Min midsommar i år var fantastisk. Lugn, skön och ett underbart väder fick vi!

Midsommarafton firade vi här hemma i Gyllebo tillsammans med de godaste vännerna och med min pappa Kurtan.

Eftersom jag jobbat hela veckan, och några av dagarna till väldigt sent, så fick Stefan stå för markservicen. Allt var inhandlat, så det var bara för mig att njuta av det ovanligt fina vädret och det goda sällskapet.

Midsommarafton bjöd på soligt och hett väder, kanske rentav den varmaste midsommarafton som jag någonsin upplevt.

Vi svalkade oss alla i poolen, medan pappa Kurt envisades med att ha sin stickade mössa på sig. Fast när man är 90 år, då får man bestämma själv…

Det blev en härlig midsommarafton som jag tänker minnas för en lång tid framöver, och kanske särskilt mycket när det nästa gång blir sämre midsommarväder igen.

Dagens citat:

Några säger att livet börjar vid 40, andra påstår att det börjar vid 50… Det är nonsens! Livet börjar när vi bestämmer oss för att sluta glädja publiken.

Lev för er egen skull och lyssna på det som era hjärtan tycker om!

Kram Annika

Pssst… den vackra vasen med hundkex i finns att köpa på Lokalföreningen i Brösarp. 

Midsommarafton 2022. Läs mer »

Midsommarnätter ska man inte sova bort.

Hejsan.

Tiden runt midsommar är så underbart vacker. Särskilt sena kvällar och tidiga morgnar. Det känns nästan som slöseri att sova bort tiden. Men såklart måste man få till lite skönhetssömn någon gång ibland.

Tidigt på midsommardagen ringde mitt alarm redan klockan tre för jag skulle hinna njuta av gryningen och få se solen gå upp.

Bryggan låg ensam och öde och såg så välkomnande ut när jag kom traskande. Vattnet var riktigt ljummet och skönt. Efter en kort simtur satt jag länge på kanten med fötterna i vattnet. Det var så stilla och fint, och inte en människa mer än jag.

Naturligtvis hade jag hoppats på att få träffa min badkompis. Finaste T, som jag inte sett på länge här i skogen. Men vi har båda lite olika scheman och tider just nu, fast jag tror och hoppas att hon vet att jag tänker på henne så gott som varendaste dag.

Att hon tänker på mig också ibland, det vet jag bestämt….  Som bevis på det, så fick jag (efter en kämpig dag när jag behövde det som bäst) ett fint litet paket med postmannen… Tack finaste, finaste badkompis!!

När jag suttit en lång stund och bara tittat mig mätt på allt det vackra så tassade jag vidare genom skogen.

Vid Munkagången låg ett gäng trötta svanar med sina huvud under vingarna. De såg så vackra och fridfulla ut på den stilla sjön.

Jag lovar, jag ångrade inte för en sekund att jag steg upp tidigt i ottan istället för att ta sovmorgon den här dagen.

Dagens citat:

Visst, du är gjord av samma byggstenar som jord och sot. Men också av samma som guld och diamant.

Ha det gott.

Annika

Midsommarnätter ska man inte sova bort. Läs mer »

Härlig vandring från Kivik till Simrishamn.

Hej hej.

Helgen före midsommar så var jag och min vän ute på en härlig vandring här på Österlen.

På morgonen när vi startade, så föll ett lätt duggregn över Gyllebo, men det kunde inte grumla vårt glada humör och våra planer för en skön vandringsdag. Vi startade med att inta en god frukost vid natursköna Hällevik i Kivik. Det var också där vår vandring började. Mätta vinkade vi sedan hejdå åt våra ”gubar” och lovade ringa när vi ville bli hämtade.

Nationalparken var ganska tyst och öde den här gråmulna morgonen. Det enda som störde den vackra fågelsången var ett manligt vandringsgäng som hade samma tänkta rutt som jag och Petra. Fast de verkade dock ha lite fler (och starkare) vätskekontrollen än vi…

Vi tog stigen genom alekärret ner till havet där vi gjorde första stoppet för att lätta på klädseln.

Sedan vandrade vi på sandstranden förbi Knäbäckshusen med näsorna vända mot Vik.

Havet låg stilla och spegelblankt. Sakta lättade molntäcket upp och när stranden tog slut så stannade vi för en första vätskepaus, innan vi vek av upp mot Orelund, för att ta oss förbi den steniga delen av kusten.

I Vik passade vi på att köpa vars en kyld dricka i den obemannade matbutiken, och som genom ett trollslag klarnade himlen upp och solen flödade över oss.

Vi fortsatte vår vandring på spänstiga ben. Genom Tjörnedala strövområde och Baskemölla traskade vi på med siktet inställt på Simrishamn och en välförtjänt glass.

Vid Vårhallarna, när vi siktade Simrishamn, ringde vi våra taxikillar som skulle ta oss hem igen. Vid Röken köpte vi vars en kulglass som var dubbelt så stor som vi beställt. Fast när stegräknaren stannade på 30.000 steg så kändes den stora glassen ändå välförtjänt.

Dagens citat:

Oavsett vad andra tycker och tänker om dig, sluta aldrig sjunga på din alldeles egna lilla sång.

Ha en fin tisdag.

Kram Annika

 

Härlig vandring från Kivik till Simrishamn. Läs mer »

Regnbåge över sjön.

Hejsan.

Mitt liv rusar på i en lite högre hastighet än vanligtjust nu, och mina turer ner till sjön blir inte längre så många.

Det känns lite grann som ett skenande tåg, och man kan inte direkt säga att jag lever som jag lär. Men snart stundar semester och då ska jag, om inte tvärnita helt, så i alla fall bromsa in lite mjukt och vara lite ledig ett tag.

En kväll för någon vecka sedan hann jag och Andréa ändå gå en tur ner till bryggan på kvällen. Regnet hängde i luften och över sjön böjde sig en vacker regnbåge.

Vid stigen i skogen hade det roliga gräset växt sig högt. Det är en slags gräs som ser ut som när töserna i min ungdom våfflade sitt hår.

Vår promenad i skogen blev så uppskattad av de tre små pälsbollarna. Även om regnet föll lite lätt i deras pälsar, så var det inget som tycktes bekymra dem.

Nu när det snart stundar lite ledighet så hoppas jag att det blir riktigt fint väder så vi kan njuta av långa bad både i sjön och i poolen. Jag har minsann hört att det viskas om rena värmeböljan på midsommarafton. Hoppas kan man ju alltid!

Dagens citat:

Din attityd gör hela skillnaden mellan om du visslar inombords eller vissnar inombords. Välj klokt!

Ha en fin dag.

Annika

Regnbåge över sjön. Läs mer »

Kor och pizza.

Hej hej

Förra helgens vandring avslutade vi vid Verkasjön. Sista biten gick vi genom den stora betesmarken vid Kullama, där ett gäng kossor dumstirrade på oss som om vi vore utomjordingar.

Våra magar hade börjat kurra missbelåtet och hungern gjorde sig påmind. Vi skyndade på stegen över den vackert blommande ängen sidan om Verkeån.

Lagom tills vi svängde upp mot Verkasjön så anlände Stefan med nygräddade pizzor.

Aldrig smakar väl pizzor godare än när man varit på vandring och sitter mitt ute i naturen!

När vi hade satt i oss alla pizzorna och var både ”mätta och tretta”, så körde vi hem till Gyllebo för att njuta av sommarkvällen hemma i trädgården.

Dagens citat:

Ett leende är ett fönster i ditt ansikte för att visa att ditt hjärta är hemma.

Ha en skön söndag.

Annika

Kor och pizza. Läs mer »

En rofylld timme.

Hejsan.

Tänk vad en stilla och rofylld timme på morgonen kan göra skillnad för hela dagen.

Även om allting sedan rusar på med måsten och saker som måste fixas, så finns den där första stilla stunden liksom kvar i blodet resten av dagen.

Extra härligt är det just nu, när naturen visar sig från sin absolut bästa sida. Ögonen får liksom vila i allt det vackra.

Riktigt vackra är mina stora vita vallmo också just nu. Först såg det ut som om de tvekade, men sedan fläkte de ut sig i all sin prakt.

På kvällarna, strax innan det är dags att sluta ögonen för natten, så brukar jag lyssna på en ljudbok. Nu senast har jag lyssnat på Lena Philipssons självbiografi som heter ”I händelse av min död”. En lite svart historia med humor och ironi.

Jag har även lyssnat på P3 dokumentär om Missionären John Chau och döden på Norra Sentinel-ön. En så fascinerande historia om en av världens farligaste öar. Den dokumentären kan jag verkligen rekommendera att lyssna på.

En stilla morgonstund och en lugn och stilla timme på kvällen med mina älsklingar – det ger kraft och energi!

Dagens citat:

Att vänta på ett mirakel kräver tålamod. Att skapa ett mirakel kräver arbete. Att vara ett mirakel kräver modet att öppna ditt hjärta.

Ha det fint.

Kram Annika

En rofylld timme. Läs mer »

Svindlande vackert.

Hej hej

En tidig morgon vid bryggan är nästan alltid vacker och härlig, oavsett väder och årstid.

Men vissa morgnar är alldeles speciellt vackra och sagolika. Det här var en sådan morgon som liksom hade något alldeles speciellt. Badet var ljuvligt och vattnet var nästan upp i arton grader.

Ett tag såg det ut som om molnen delade upp sig i massor av små pärlemorpärlor, för att sedan gå ihop igen.

Så gick solen upp helt, och alla molnen skingrade sig. Den ovanliga gryningen övergick till en helt vanlig och underbar försommarmorgon.

Jag har aldrig någonsin ångrat att jag gått upp tidigt för att njuta av gryningen. Och hon har så rätt, min vän Tina, när hon skrev att ”soluppgången aldrig någonsin har sviket oss!!” Ja, den kan man verkligen lita på!

Dagens citat:

Du som kan, lev dina vill.

Ha en fin onsdag.

Kram Annika

Svindlande vackert. Läs mer »

Sötast i Gyllebo.

Hej hej

Just nu är hela naturen en enda stor barnkammare, och det är en alldeles magisk tid.

En kväll när jag satt ute vid vår lilla våtmark vid gästhuset för att fotografera småkryp, så kunde jag i ena ögonvrån se hur ”Fru Rådjur” sakta närmade sig i det höga gräset. Att hon visste att jag satt där det rådde det inget tvivel om. Hon var helt enkelt inte särskilt rädd för mig.

När jag satt där och var djupt koncentrerad på att zooma in en roligt mönstrade liten skalbagge, så fick jag dagens sötchock…

 

Där kom årets lilla rådjurskid på försiktiga ben spatserande. Den mönstrade skalbaggen lämnade jag genast åt sitt öde.

Alltså, hur bedårande söt får man egentligen lov att vara?

Efter ett tag bestämde sig den ömsinta modern att det fick räcka med uppvisningen. Då tog hon ett språng över häcken in till grannen. Det lilla kidet slank smidigt bara rakt igenom och följde efter sin mor.

Efter att ha fått alla mina blomkrukor ansade under natten så kändes det ganska bra att sällskapet valde en annan trädgård ett tag! (sorry C och P)

Dagens citat:

Vart du än är på väg, må vinden komma inifrån och varje vy berika din färd.

Ha det fint och njut av alla små ögonblick.

Kram Annika

 

Sötast i Gyllebo. Läs mer »

Egentid.

Hejsan.

Alla behöver vi väl lite egentid ibland? Kanske är det extra viktigt när man har mycket att göra och livet rusar på.

Nu när jag jobbar lite mer, så känns mina ensamma stunder på bryggan därför extra viktiga.

En tidig morgon när jag gick ner för att bada, så såg jag att rådjuret som nyss fött ett litet kid på vår tomt, också hade tagit sig lite egentid i grannens trädgård. Kanske känner djur också att de behöver egentid…

Nästan helt orädd för mig, låg hon bara där och vickade på sina stora öron när jag passerad.

Någonstans ute på allmänningen visste jag att hennes lilla rådjurskid låg gömt i det höga gräset.

Några som inte är så väldigt mycket för egentid, det är våra hundar. Så fort jag kommer hem från jobbet, så kommer de rusande och är vilda av glädje. Kanske har de saknat mig och vill umgås … eller så hoppas de att jag kan ha godsaker med hem till dem…

En dag hade jag faktiskt vars ett gott ben med hem till dem. Det uppskattades. En väldigt bra sak med mitt jobb är att vi säljer foder, godsaker och tillbehör till de flesta fyrfota vänner.

Vi på Brösarps Lokalförening har mat och godis till många sorters djur, alltifrån små kyckligar, kaniner och vilda fåglar till får och hästar. Ja och till katter också förstås!! Mjau säger Felix.

… och vill ni ta del av härliga erbjudande från ”Luckan” så hittar ni instagramsidan HÄR.

Dagens citat:

Det är som det är. Det var som det var. Det kommer bli som det blir. Stressa inte över det.

Ha en fin och härlig måndag.

Kram Annika

Egentid. Läs mer »

Rulla till toppen