Gyllebo naturreservat

Egentid med liten mammagris.

Hej.

Att vår lilla hund, Lykke, är en riktig mammagris, ja det har jag nog nämnt förut. Var jag än går här hemma så är hon alltid hack i häl på mig. Är jag borta en hel dag så brukar hon lite skamset smyga in vid duschen och lukta på mina kläder som ofta ligger där inne.

Ibland händer det att Stefan själv går morgonturen med hundarna och jag stannar kvar här hemma. Vid de tillfällena märker Lykke ganska fort att jag inte ska med ut, och då går hon helt enkelt bara och gömmer sig. Det är som om hon tänker:  ”ska min matte stanna hemma, så ska jag också det”. Precis det hände för någon dag sedan. Lykke tvärvägrade att följa med utan mig.

Istället fick hon följa med mig på en runda runt sjön lite senare på förmiddagen, och det kändes som om hon var så stolt och glad över att få känna sig lite extra utvald. Även hundar behöver extra personlig uppmärksamhet, och Lykke i synnerhet.

Det var en gråmulen förmiddag, men ganska milt och skönt. Gröna skira blad hade börjat spricka ut i skogen och de första vitsipporna kikade sömndrucket upp ur marken.

.

Ramslökens tid står definitivt för dörren nu. Först av allt färger den hela partier i skogen alldeles gröna.

Tillsammans med ramslöken växte också den spännande vätterosen. En köttliknande växt som är ganska spännande och som jag har skrivit om många gånger förut. (ett av inläggen finns HÄR)

En stund vid bryggan unnade jag och Lykke oss, innan vi traskade vidare. Något bad blev det eftersom jag alltid blir så orolig för att Lykke ska hoppa i vattnet efter mig. Såklart kan hon simma, men jag ville ändå inte att hon ska bli dyblöt, den lilla sockersmulan.

 

På ett ställe på vår runda såg jag ett träd som jag inte lagt märke till tidigare. Det var ett träd som såg ut att ha en kopparskimrande bark. Sååå vackert. Jag har ingen aning om vad det är för ett träd, men det måste jag såklart ta reda på…

Dagens citat:

Hela världen är en rad underverk, men vi är så vana vid dem att vi kallar dem vardagsting.

Ha en skön söndag.

Annika

Egentid med liten mammagris. Läs mer »

Stormskadorna i Gyllebo.

 

Hej hej

Ännu har jag inte hunnit se resultatet av alla stormskadorna längs med vår vackra kust. I tidningen vädjade man om att ”den nyfikna allmänheten” skulle vänta med att ge sig ut på stränder och till de ställen där havet gått hårt fram. Särskilt på sträckan mellan Knäbäckshusen och Stenshuvud finns stor risk för kvicksand då havet underminerat stranden extra mycket nu.

Så istället har jag mest hållit mig i Gylleboskogen.

Den där natten då Babet slog till, så vaknade jag till för en kort stund. Jag tror att jag drömde att hela den vackra bryggan slogs i spillror nere vid sjön.

Såklart var jag tvungen att ge mig dit så fort gryningsljuset visade sig och vinden mojnat. Och som så ofta så var det en fantastik morgon.

Och som genom ett under så hade bryggan klarat sig från att gå i spillror. Ett stort  träd hade knäckts på mitten och turligt nog fångats upp av en utstickande gren från ett annat träd.

Ja ”vår” kära brygga hade nog lite änglavakt den där ”Babet-natten”.

Redan nästa dag så lockade jag med mig Stefan ut för att inspektera ”trädet på bryggan”. Det såg ju ut att hänga lite vanskligt till, och att sitta där med mitt morgonte och kanske plötsligt få en trädstam i skallen – ja det hade nog inte varit bra, varken för mig eller för bryggan.

På några andra ställen i skogen hade det också fallit lite små träd. Men det gör det nästan varje höst så det var ingenting ovanligt med det.

Redan nästa dag hade man varit ute och sågat bort alla träd som låg illa till, och den kära gamla bryggan klarade sig till min stora glädje helt oskadd. Slutet gott, allting gott för scouternas och ”vår” badbrygga♥

Dagens citat:

Jag älskar platser som får mig att inse hur liten jag och mina problem egentligen är.

Njut av er fredag.

Kram Annika

Stormskadorna i Gyllebo. Läs mer »

Krispigt och klara färger.

Hejsan.

Det var tolv grader både i vattnet och i luften den där morgonen då jag njöt av min tidiga morgon vid sjön.

Tolv grader i luften var egentligen ganska milt för årstiden, men ändå kändes luften både frisk och krispig i lungorna.

Tolv grader i vattnet kändes skönt, uppfriskande och en aning bitigt i skinnet. Tillräckligt varmt för en simtur, men ändå så kallt så det nöp lite i skinnet på skinkorna. Härligt, härligt!!

I skogen byter träd och buskar kläder nu. Från en skala med nästan bara enfärgade gröna nyanser till en färgexplosion av eldens alla kulörer.

Kanske väntar höstens allra vackraste tid nu den kommande veckan, med den först väntande frostknäppen och riktigt hög och krispig luft.

Jag längtar efter de där första kalla morgonbaden, med hög och klar luft.

Nog är våren både vacker och efterlängtad, men det är ändå något med hösten som är än mer speciellt. Det är något som får själen att liksom hissna.

Dagens citat:

Det är omöjligt att vandra i skogen och samtidigt vara på dåligt humör.

Skogen + hösten = ett glatt humör.

Må gott. Kram Annika

Krispigt och klara färger. Läs mer »

Semestern lider mot sitt slut.

Hej hej

Underbart är kort, alldeles för kort … särskilt 3 veckors semester är ju rent för kort…

Ledigheten för mig är över för den här gången, och det känns som om jag knappt hann blinka förrän den var slut.

Kanske beror det på att jag varit mindre ledig än vad jag brukar vara när vi på Hantverkarn AB håller semesterstängt. Som egen företagare så är man ju aldrig riktigt ledig, och i år hade jag så mycket jobb sparat på kontoret så jag nästan dånade. Men efter några dagars intensiv kraftansträngning med bokföringen, så var jag till sist helt färdig med allt som gick att bli klar med. Det firade jag med ett avkopplande gryningsdopp vid bryggan.

Stefan och hans pågar är lediga ytterligare en vecka, innan de också ger sig i kast med det som är tänkt att bli företagets sista projekt.

Även om jag varit ganska trött den senaste tiden så har jag ändå kommit iväg tidigt till bryggan några morgnar. Det var morgnar som fyllde hela mitt sinne med härlig energi.

När jag nu summerar årets sommarsemester så är det inte några längre utsvävningar eller resor jag företagit mig. Nej, jag har som längst varit i Malmö, och det får vara gott nog det här året. Istället ser jag framemot en spännande höst och vinter, som än så länge har mest oskrivna blad, med några särskilda ”önskningar” finns det allt.

Livet går så himla fort, så det är väl nu det är dags att inse att man inte längre ska skjuta upp sånt man drömmer om… bara man vågar …

 

Dagens citat:

Vi arbetar alltid för en bättre morgondag. Men istället för att njuta då morgondagen är här, så planerar vi återigen för en bättre morgondag. Det är dags att jobba för att ha det bra just i detta nu!

Ha det gott

Kram Annika

 

Semestern lider mot sitt slut. Läs mer »

Äntligen lite sommartemperaturer.

Hej hej

Strax före pingsten så kändes det som om sommaren kom på riktigt.

De senaste veckorna hade vi fått rejält mycket regn här i Gyllebo, och allting var så frodigt, friskt och grönt i skogen. Vägkanterna var översållade med vilda blommor, hundkex och körvel. I hästhagen växte smörblommorna höga och kraftiga. Regnet hade gjort nytta, och nu hade även värmen kommit.

När jag gick min runda med hundarna runt sjön, så passade jag på att plocka med mig en bukett med vilda sommarblommor. Finns det något som är vackrare egentligen?

Vid bryggan stannade vi till och bara njöt en stund av solen, värmen och den fantastiska dagen.

Vyn där vid bryggan gör alltid något gott med mitt sinne. Här kommer jag lite närmare mig själv. Det här är nog min bästa plats på jorden!

Så tänkte jag passa på att dela med mig av två boktips också idag. Först ut är en bok av Martin Österdahl som heter ”Parmiddagen”.  Den var spännande och lite oväntad.

Så har jag lyssnat på Tina Thörners självbiografi ”Livet i hundraåttio” som ljudbok. Den kan jag verkligen rekommendera att lyssna på. Med Tinas underbara värmlandsdialekt var det så inspirerande att höra om hennes fantastiska liv och allt hon fått vara med om. Tina är en väldigt cool tjej med så mycket klokskap och sunda tankar tycker jag.

Dagens citat:

Det är viktigt att ha förståelse för det faktum att bara för att man tycker olika behöver inte det nödvändigtvis betyda att den ena har rätt och den andra har fel.

Ha en fin dag.

Annika

Äntligen lite sommartemperaturer. Läs mer »

Små stilla stunder.

Hejsan.

Den här våren rusade förbi likt ett x2000-snabbtåg i år. Försommaren står nu för dörren och man kan knappt förstå att den redan är här.

Naturen och mina morgonbad får stå lite tillbaka nu när annat tar så mycket av min tid. Men så fort jag får chansen så njuter jag av små stilla stunder.

Små stilla stunder tillsammans med Scott, det njuter jag också av så fort det ges tillfälle. Jag vet att åren rusar på så fort och snart är han en stor pojke som kanske inte vill hänga med sin mormor så mycket.

Små stilla stunder, kan bli de stunder, som efter några år växer och liksom blir större och större när man plockar fram dem ur minnet.

Dagens citat:

Det krävs mod att tillåta sig vila och tystnad i ett samhälle där ”tusen bollar i luften” är en statussymbol.

I sommar när jag är ledig, då ska jag planera in många dagar med bara tystnad, vila och små stilla stunder.

Ha det gott

Annika

Små stilla stunder. Läs mer »

När alarmet ljuder klockan fyra.

Hejsan.

Efter att ha haft en helt ledig söndag, så orkar jag kanske skutta upp ur sängen riktigt tidigt någon morgon i denna veckan också.

Förra veckan var jag ganska trött, men en enda dag vaknade jag ändå upp och kände mig pigg som en mört när klockan ringde redan klockan fyra på morgonen. Fort hoppade jag ur sängen för att jag inte skulle hinna ändra mig, och trampade ner till sjön på min gamla cykel.

Morgonen var alldeles magisk. I luften var det rejält kall och det var nästan snudd på minusgrader, medan det i vattnet nära nog var 16 grader varmt.

Ångan steg ifrån vattnet. I skogen på andra sidan sjön skällde ett rådjur irriterat och i vattnet vid det gamla nerfallna trädet plaskade ett stort djur runt, ett djur som jag nästan är säker på var ”min” utter.

När solen sedan bröt igenom dimman och flödade ut över vattenytan som ett stort varmt eldklot, då var det dags för mig att bege mig hemåt igen. Plikten och jobbet kallade.

Kanske finns orken att stiga ur sängen vid fyra snåret även den här veckan…

Dagens citat:

Att komma ut i naturen är ibland som att träffa en kär gammal vän. En sån som påverkar väldigt mycket och kräver väldigt lite.

Att ställa klockan på ringning redan klockan fyra då och då kan vara såååå värt det lilla obehag det medför att vakna upp ur sin skönhetssömn och krypa ur sängvärmen.

Kram på er, Annika

När alarmet ljuder klockan fyra. Läs mer »

Sovmorgon är överskattat.

Hej hej.

Förra helgen fanns det äntligen tillfälle för mig att ta en lång härlig tur ut i skogen tidigt i gryningen.

När klockan ringde redan klockan halv fem på söndagsmorgonen så var jag på vippen att bara stänga av ljudet, vända mig om  och somna om. Men så kom jag på andra tankar… Egentligen tycker jag ju att sovmorgnar är väldigt överskattade.

När jag väl kom ner till bryggan så var jag så tacksam att jag inte föll för den där första impulsen att ta sovmorgon. För alltså!!, vilken underbar morgon det blev. Träden hade slagit ut i den vackraste gröna nyansen man kan tänka sig, och morgonen var helt stilla och fridfull.

Dimman strök sakta över vattenytan och de vita björkstammarna speglade sig så vackert i vattnet på andra sidan sjön.

När solen kikade upp över trädtopparna vandrade jag sakta hemåt igen.

När jag närmade mig badplatsen hörde jag årets första gök en bit bort i skogen.

Ja även om det ibland är skönt att sova ut på morgonen, så är det alltid så värt att stiga upp tidigt och få uppleva morgnar som den här.

Dagens citat:

Förringa aldrig en blygsam start. Förstora aldrig ett litet misstag. Förkasta aldrig en långsam resa – åt rätt håll.

Ha en fin dag och kram från mig.

Annika

Sovmorgon är överskattat. Läs mer »

Påsken rusade på, men vi tog det lugnt.

Hejsan.

Österlen var sig återigen ganska likt under den här påsken. Med turisterna på plats här igen och den sedvanliga konstrundan igång som vanligt, så kändes det precis som det brukade igen.

Jag och Stefan valde att hoppa över konstrundan i år. Istället tog vi det lugnt ute i naturen, vi träffade våra vänner, och jag skjutsade hem för min gamla pappa så han kunde fira lite trevlig påsk med sina vänner.

En förmiddag följde hela gänget med mig ner genom skogen till bryggan. Småhundarna verkade extra glada över att ha hela sin flock med i samlad trupp. De snurrade, hoppade och småskällde nästan precis hela vägen.

Doften av ramslök låg tung i luften när vi vek in på stigen mot bryggan. En doft som kickade igång vårkänslorna med råge.

Efter veckans långa arbetsdagar, utan tid för varken bad eller naturupplevelser, så var det gudomligt att hoppa ur kläderna och ta en uppfriskande simtur i det stilla vattnet.

Lilla hunden Penny, som fick finna sig i att vänta på strandkanten tillsammans med Stefan, var smått galen av frustration…

En förmiddagstur som denna är egentligen allt jag behöver för att må riktigt gott!

Dagens citat:

Det är svårt att välkomna vila och varande när vi har kopplat vårt egenvärde som människa till görandet.

När man slutar att jämför sig med vad alla andra gör och istället känner efter vad man innerst inne vill och behöver… ja då mår i alla fall jag som bäst.

Kram Annika

Påsken rusade på, men vi tog det lugnt. Läs mer »

Fullmåne och vacker himmel.

Hejsan.

Efter min första arbetsvecka på nya jobbet, så var det underbart att vakna upp tidigt på långfredagsmorgonen och vara helt ledig. I lugn och ro strosa jag genom skogen ner till sjön med den stora månen hängande som en självlysande lampa på himlen.

Mitt hjärta blev alldeles varmt när jag kom fram till sjön och såg att hon satt där på bryggan – min fina badkompis som jag inte träffat på så länge.

Vi badade och drack vårt te innan vi vandrade vidare tillsammans ut på åsstigen.

Det var så härligt att promenera på våra välkända stigar, prata om ”högt och lågt” och bara känna hur axlarna sjönk tillbaka på sin rätta plats igen.

Att vara ny på jobbet är väldigt kul, men såklart även både jobbigt och snurrigt emellanåt. Jag som genast vill vara till nytta, jag får en smula ångest när jag inte med en enda gång kan allting, utan att behöva fråga stup i ett.

Att varva jobb med naturen, det är nog bästa förutsättningen för att orka vara sin bästa version.

Dagens citat:

Vänta inte på en perfekt version av dig själv. Njut av den du är idag.

Ha en fin dag och kram Annika

Fullmåne och vacker himmel. Läs mer »

Rulla till toppen