Gyllebo naturreservat

En blandning av vår och vinter.

Hej hej

Morgnarna har varit en blandning mellan kallt och varmt. Lite vinter och lite vår.

Samtidigt som ett tunt pudertäcke av snö låg på marken, så stack skira och saftiga ramslöksblad upp ur fjorårets röda boklöv.

Jag hade hoppat i joggingskorna för att ta en springtur runt sjön för att rensa hjärnan och producera lite sköna endorfiner.

Ett tag framöver kommer jag förmodligen inte hinna med bloggen riktigt som vanligt. Man brukar säga att man är ”mellan två jobb” när man är arbetslös. För mig är det just nu precis tvärtom, jag har hamnat mitt i två jobb. Det är såklart jättekul, men det kräver sin tid, och då får bloggen lite grann stryka på foten.

Men dagarna blir längre och ljusare, så det ska nog gå bra. En runda ut i naturen ger vila och återhämtning och det är nyttigt.

Dagens citat:

Om ekorrhjulet ska sluta snurra, så måste ekorren sluta springa!

Man behöver inte springa i ett ekorrhjul. Ett varv runt Gyllebosjön är nyttigt för både kropp och knopp.

Ha det fin, kram Annika

En blandning av vår och vinter. Läs mer »

Som en kort färgexplosion.

Hejsan.

Det har varit riktigt vintriga och kalla dagar, allt sedan vi kom hem från Italien, jag och min dotter. Fast en morgon värmdes åtminstone sinnet upp av en kort men underbart vacker färgexplosion.

Med en vecka utan mina morgonbad så var det gudomligt att simma runt i det rosavioletta vattnet och sakta räkna till etthundra…

Morgonen var isigt kall, men så underbart vackert. Fast som bekant sägs det ju att underbart är kort, och det stämde mer än väl på morgonens färgexplosion. Vips när solen gick upp så var allt det vackra borta och dagen återgick till att bli en betydligt gråare version.

Den enda färg som sen lyste upp var den röda livbojen vid badbryggan. En så vacker vy det också såklart.

Dagens citat:

Om det är lätt, gör det inte svårt. Njut när det går bra och fortsätt hålla det enkelt.

Ibland ska vi konstra till saker så mycket, när det vackraste egentligen bor i enkelheten.

Ha det fint.

Kram Annika

Som en kort färgexplosion. Läs mer »

Bara jag och uttern.

Hej.

Det var en extra vacker morgon. Det var kallt med en svag östanvind, men så ljuvligt med den hoppfulla fågelsången som nu ökar för varje dag.

Temperaturen i vattnet hade stigit till över 4 grader. Även om 4 grader såklart också var ganska kallt, så var den där riviga och riktigt bitiga känslan borta. Lite mumsiga nötter och hett te efteråt blev som pricken över i:et.

Efter en tyst och alldeles stilla stund, ensam på bryggan, så packade jag ihop mina saker och begav mig vidare på min morgonvandring.

Det var då jag såg honom igen. Uttern som jag träffat på ganska många gånger nu. Långt borta satt han på en trädstam och kikade länge på mig där jag stannat mitt i steget för att inte skrämma bort honom.

Helt orädd kilade han sedan över trädstammen och ner i vattnet för att simma mot mig och sedan in i vassen. Han passerade mig helt lugnt precis där jag stod intill vattenbrynet. Jag fick nästan känslan av att när han såg att det ”bara” var jag, så behövde han inte gömma sig utan han kunde bara orädd fortsätta med sina planerade morgonbestyr.

Att komma såhär nära och få uppleva vilda djur på riktigt, det är en så häftig och obeskrivlig känsla. Den bästa upplevelsen på hela dagen.

Dagens citat:

Om det fanns drömmar till salu, vilken skulle du köpa?

Jag skulle definitivt kunna betala pengar för drömmen om att bli kompis med en vild utter.

Ha det bra och kram Annika

Bara jag och uttern. Läs mer »

Vilket ljus.

Hejsan.

Det är något alldeles särskilt med ljuset som är nu i mars och i april. Kanske beror det på att träden ännu inte fått några blad och solljuset därför kan flöda fritt genom grenverket.

Trädens nakna stammar och grenar blir så vackra i det varma gryningsljuset. Just den här morgonen värmde solen mitt ansikte så himla skönt. Även om det var kallt och frost på alla små buskar så kändes det varmt av solstrålarna.

Mitt morgonbad var så friskt och uppiggande så hjärnan för en stund kändes klar som kristall. Morgnar som den här ger så mycket energi och glädje.

Dagens citat:

Din ångest inför morgondagens problem gör inte att problemen försvinner, men den stör dagens sinnesro.

Njut av dagen och kram från mig

Annika

Vilket ljus. Läs mer »

Gryningsbad och söndagsutflykt.

Hejsan.

Vi har verkligen haft underbara vårvinterdagar den senaste tiden. Kalla morgnar, helt vindstilla, molnfri himmel och en strålande sol. Alltså sånt här gräddeväder går ju inte alls att klaga på.

Efter ett skönt gryningsdopp så var det ljuvligt med en härlig skogspromenad.

När vi passerade bryggan för andra gången den morgonen hade solen gått upp riktigt och temperaturen stiget så mycket så det var dags att lätta lite grann på vinterklädseln.

Förra helgen var vi på en liten utflykt på Thuleslund strax utanför Fränninge. Det är en möbel och heminredningsbutik ute på landet med massor av fina saker.

Nu var vi inte i behov av någonting alls, så vi strosade bara runt och njöt lite innan vi slog oss ner i det lilla fiket och åt vars en god räksmörgås.

På vår väg hem så valde vi att ta vägen om Christinehof.

Dagens citat:

När du känner dig nere tänk då på att om du har mat i kylen, kläder att ta på dig, tak över huvudet och en säng att sova i, då är du rikare än 75% av världens befolkning.

Vi som har allt detta, vi borde oftare tänka på hur tacksamma vi ska vara.

Ha det fint och kram

Annika

 

Gryningsbad och söndagsutflykt. Läs mer »

En grå morgon med familjen Svan.

Hej hej

En morgon i förra veckan var rysligt grå och mörk.

När jag satt på bryggan och drack mitt morgonte kunde jag en bit bort se hur ”vår utter” raskt kilade över isen. Han sprang från den ena sidan av sjön till den andra. Avståndet var alldeles för långt för att ens ta upp kameran, men så himla roligt att nu veta säkert vad det är för kompis vi har här.

I en annan del av sjön låg 14 vackra svanar  och plaskade glatt med vingarna.  Det såg ut som om de var i färd med att ta sig ett tidigt morgonbad. Eftersom det fortfarande var ganska mycket is på sjön, så hade svanarna delat upp sig och låg 7 stycken i vars en liten vak.

Lite längre ut där det var mer öppet vatten låg hela ”flocken gås” och skränade och skrek. Naturen är förunderlig, och alltid är det något nytt att uppleva.

Så vill jag avsluta det här inlägget med en lite kornig mobilbild på mina tre älsklingar. Alltså, vilket gäng de har blivit, de där tre!

Dagens citat:

Kom ihåg: att när du glider ner längs livets vindlande trappräcke så kommer det emellanåt dyka upp en person, lika charmerande som en träflisa i röven. Avlägsna då bara försiktigt det svidande problemet och glid vidare.

Det där har vi nog alla varit med om, personer som dyker upp i livet som någon slags ful joker… Istället får man då njuta av de omtänksamma människor man har, och som bara är som balsam för själen. Värre är det med människor i ledande ställning som förpestar en hel värld. Huhhh…

Ha det bra och kram.

En grå morgon med familjen Svan. Läs mer »

Aldrig för gammal för en saga.

Hejsan.

Min morgon var lika vacker som en saga. Så där så man nästan får nypa sig i armen.

Ja, den här morgonen var ljuvlig och nästan lika bedårande som Lisa Aisatos underbara illustrationer. Tekningar som jag för länge sedan förälskat mig i. Lisa är en norsk bildkonstnär, som gör de mest fantastiska bilderna ni bara kan tänka er.

Första gången jag såg en teckning gjord av Lisa, var när min dotter visade mig en bild föreställande en flicka som njöt av regnet. ”Den här bilden får mig att tänka på dig mamma, sa min dotter”. Allt sedan dess har jag älskat alla Lisas underbara konstverk.

Jag har unnat mig en plansch av Lisa, som jag har i sovrummet. Det är en teckning som gör mig extra glad och lycklig.

En kväll kom min underbara vän hem till mig. ”Jag har en sak till dig, sa hon bara”… Alltså, det där var inte bara vilken sak som helst, utan en hel fin bok med många av Lisas fantastiska teckningar i. Som en sagobok för alla åldrar. Åhhhhh…. jisses så glad jag blev♥

Jag blev så glad, så jag är rädd att jag inte riktigt uttryckte exakt hur glad jag egentligen blev. Alltså, finaste du – TACK!!!

Livets alla färger kommer jag att kika i ofta, väldigt ofta. Som en sagobok som bara blir bättre ju äldre man är.

Dagens citat:

Människor som strålar inifrån behöver ingen spotlight.

Jag har en sådan vän, hon är nästan självlysande ska ni veta.

Ha det fint och kram

Annika

Aldrig för gammal för en saga. Läs mer »

Tunn is och varmt ljus.

Hej hej

Det var en alldeles särskilt vacker morgon.

Sjön var täckt med en vacker tunn is.

Precis innan gryningen fick himlen ett magiskt ljus, och det var alldeles vindstilla och tyst.

Det var så fint med trädens gråskimrande rimfrost som lagt sig under natten.

Så fort solen steg upp så flödade ett varmt härligt ljus över träden och den frusna marken.

Det kändes som en blandning av varmt och kallt. Den varma solen och den kalla rimfrosten i en typisk vårvintermorgon. Så ljuvlig.

Min härliga morgonstund som skänker mig både välbehag, nödvändig sinnesro och avkoppling. En stund varje dag när tankarna får stilla sig.

Dagens citat:

Lika mycket som vi väljer våra tankar, så behöver vi även välja bort tankar. Inte tro så mycket på vad de säger. De ska alltid lägga sig i, tycka och värdera. Det är det tankar gör.

En stund i naturen skapar jämvikt till allting annat i livet som rullar på.

Kram Annika

Tunn is och varmt ljus. Läs mer »

Blått och vått.

Hej hej

Det har varit så härliga vårvintermorgnar den senaste tiden.

Min dagar har börjat med kalla bad vid bryggan. En tyst och stilla stund för lite återhämtning.

Det har börjat märkas att dagarna blir längre. Solen går upp tidigare och tidigare och det är så skönt. Just den här morgonen var jag riktigt tidigt vid bryggan. Över trädtopparna hängde månen som en ljus skärva och kikade ner på mig.

Det är ju inte bara jag själv i vår familj som behöver bada…

Våra hundar behöver också ta sig ett bad lite då och då. Här är det lilla Penny som varit i badbaljan och sitter hos sin husse och nog beklagar sig en smula över det hela. Jag kunde konstatera att det nästan bara var päls vi fått när vi köpte vår lilla valp…haha… Gullig blev hon förstås.

Dagens citat:

Vårt främsta hopp är helt enkelt människors längtan efter fred, deras avsky för kriget, deras förnuft.

~Olof Palme~

Jag var aldrig någon direkt dyrkare av Olof Palme eller hans politik på den tiden då det begav sig, men det här citatet hade han så rätt i. Vi måste alla hoppas och tro att hemskheterna får ett slut och att det goda segrar tillslut.

Ha det bra.

Annika

Blått och vått. Läs mer »

Vad är en god jul?

Hejsan.

Först vill jag börja med att önska er allihopa en riktigt God Jul!!

Vad är då en god jul egentligen…. Ju äldre jag blir, ju mer inser jag att en god jul för mig inte har med saker, pengar eller en massa mat att göra. Nej, en riktigt god jul handlar enbart om kärlek och gemenskap. Att ingen av mina nära och kära mår dåligt. Att alla har det bra.

Ett par dagar före jul blev jag rejält förkyld och det satte en del käppar i hjulet för mig. Jag skulle egentligen varit på en begravning och tagit farväl av min fine farbror Jan-Åke, men jag fick avstå för att inte riskera att sprida mina basilusker  vidare till alla andra. Testet visade negativt för covid, men såklart ville jag inte smitta ner folk med andra saker heller.

Istället gick jag ut i skogen och skänkte min farbror kärleksfulla tankar. Jag känner så mycket tacksamhet för alla fina minnen han och hans fru bidraget till i min barndom. Jag känner också en stor tacksamhet för att vi kusiner hann arrangera den lilla sammankomsten där hela syskonskaran kunde träffas… en sista gång där alla var med. Det var som om allting var menat… Sov i ro, fine Jan-Åke♥

Att sorg och glädje går hand i hand, det har jag med stor tydlighet fått uppleva det här året. Den där dagen lyfte jag mitt ansikte mot solen och njöt. Ovetande om nästa dråpslag, men även ovetande om nästa stora lycka. Ovetande om framtiden och vad som väntar runt hörnet!

Vad är då en God Jul…. En god jul är en önskan om mänsklig kärlek såklart!

Dagens citat:

Det vackra med sorg är att grunden till den är kärlek.

Var rädd om varandra och njut av det ni har. Allting kan förändras på en enda sekund.

God Jul och kram från mig, Annika

 

Vad är en god jul? Läs mer »

Rulla till toppen