Gyllebo naturreservat

Vintern hälsade på några dagar.

Hej hej

I förra veckan då när jag jobbade nästan alla dagarna, så kom vintern till Österlen på riktigt. Den första snön föll och någon natt hade vi faktiskt riktigt kallt.

Även om jag jobbade inomhus, så kunde jag från ”mitt” varuintag beskåda ett par otroligt vackra vintermorgnar. Fast snart kom det sj-pallar med lådor att packa upp, så sedan fanns det inte mycket tid att försjunka i den vackra vyn.

Men i lördags när jag var ledig så låg ännu det tjusiga snötäcket kvar. Jag drogs fortfarande av den envisa förkylningen, men en runda till sjön fick det bli.

I hagen gick korna ännu kvar, men de såg ut att ha det skönt i hörnet under de stora träden. Längs med Ringvägen hade ett gäng morgonpigga svin trynat fram längs med vägen och man kunde nästan tro att de bara varit lite tidiga med vårplöjningen.

Vattentemperaturen hade sjunkit några grader sedan jag sist var vid bryggan, men min hals rev som ett sandpapper, så badet fick jag avstå.

Morgonen var så vintrigt vacker, och som alltid så kändes den där första snön lite extra vit.

På sina ställen satt de sista bladen och löven ännu kvar, och det skapade en så vacker kontrast mot det kalla vita.

På fredagskvällen då jag slutade på jobbet så passade jag på att stanna till vid kyrkogården. Jag gör det ibland för att tända ett ljus som får brinna över helgen. Det känns lite extra fint att veta att det lyser där hos Ingrid och Kurt. Just den kvällen var det så fantastiskt vackert med snön och alla lyktor som lyste.

Dagens citat:

Tro på det du har – det räcker. Tro på det du kan – det är nog. Tro på den du är – det håller. Tro på det som kommer – det kommer.

Ha en riktigt fin tisdag.

Kram från mig, Annika

Vintern hälsade på några dagar. Läs mer »

Som guld i skogen.

Hejsan.

Helgens väder var så otroligt vackert. I bokskogen vid sjön var det som om träden var fyllda av glimmande guld.

Solens strålar värmde rejält, och i takt med lövfällningen så har nu skogen blivit allt ljusare igen.

Jag tycker så mycket om den här tiden när skymningen kommer allt tidigare och gryningen dröjer. Det är en tid av skönhet och förgänglighet, där naturen förbereder sig för vila och återhämtning.

Vi borde alla lära oss att ta efter modern natur lite mer i det avseendet, att tillåta oss att slå av på takten och ladda våra batterier för ett tag.

Stefans lilla båt ligger nu tryggt bakom vårt vedskjul, där den ska slumra hela långa vintern. Att sova en hel lång vinter, ja det hade jag själv inte haft tålamod till. Jag älskar ju vintern, och vill för allt i världen inte missa den. Men  man kan ju alltid slå ner på takten och minska farten en smula.

Dagens citat:

Om du känner att du tappat dig själv, tänk då på träden som tappar sina löv men står tillitsfullt kvar – och efter en tid är de fyllda med nya glänsande löv.

Naturen den är inte dum, vi borde härma den lite mer.

Ha det fint, kram Annika

Som guld i skogen. Läs mer »

Kärleksfest i himlen och en rosa morgon.

Hej hej

Bubbliga och babbliga träffades vi igen på bryggan, jag och min vän. Det var som om ingen tid förflutit sedan vi satt där förra gången.

Och det var ju faktiskt inte så länge sedan vi träffades här förra gången, ändå hade vi så mycket att avhandla att tiden bara rann iväg.

Hemma väntade Stefan med hotellfrukost. Vi ”singlade slant” (fast med med träpinnar istället för mynt) om vilken vandringsstig vi skulle välja. Att hinna med alla promenadstråken skulle inte vara möjligt. Lotten föll på att vi skulle ta vägen förbi den lilla udden som kallas för ”Långevass” och sedan tillbaka på ridstigen.

Vi fick en så fin morgon och det smakade sedan gudomligt med brakfrukost när vi kom hem.

Bröllopsdag i himlen

Idag är det 63 år sedan mina föräldrar gifte sig och jag är övertygad om att i himlen är det stor fest idag. Att äta gott och fira saker, det var de så bra på, mina föräldrar. Grattis och skål för kärleken ♥

Jag har varit och tänt ett ljus på graven (något Kurt själv var oerhört noga med sedan han blev ensam) och har jag nu räknat rätt på timmarna så ska det brinna där fortfarande.

Dagens citat:

Älska varandra, men gör icke kärleken till en boja. Låt den hellre vara ett rörligt hav mellan era själars stränder.

Ha en fin måndag.

Kram Annika

Kärleksfest i himlen och en rosa morgon. Läs mer »

Dagens bästa

Hejsan.

Inget är som dagens första timme. Precis då när solen stiger upp och allting i naturen vaknar. Den där första timmen är den allra härligaste.

Även om en solnedgång är precis lika fin och slående vacker, så är det ändå inte alls samma känsla, tycker jag. En tidig morgon känns alldeles ny, fräsch och helt oanvänd. Det finns inga dåliga energier någonstans. Man är först och det är sagolikt att få vara med om när allting vaknar upp efter nattens vila.

Gryningen känns så ren och hoppfull när ljuset sakta återvänder.

När solen sedan dyker om som ett rött glödande klot så blir jag ofta förbluffad över hur fort den rör sig uppåt. Jag kan sitta och se på den där solen dag efter dag och liksom aldrig riktigt tröttna på det.

Sensommarkänslan är här på riktigt nu. I min trädgård finns många fjärilar. En av arterna jag ofta ser här hemma är påfågelöga. Det är en tålig art, som kan överlev kalla vintrar i antingen håligheter eller i hus och visst har man väl sett dem sova gott i fönster på vinden eller i uthusen..

Jag tycker att den är vacker, den färgglada påfågelögat.

Dagens citat:

Mata dig med glittriga tankar på morgonen och du kommer att skina hela dagen.

Ha en fin söndag.

Kram Annika

Dagens bästa Läs mer »

Rosor, dahlior och någon anemon.

Hejsan.

Just nu håller allting på att spricka ut i fullaste blom. Rosorna lyser upp lite överallt hemma i min trädgård. Eftersom jag inte kunna hålla mig till en kulör när jag valt nya plantor, så finns det nu rosor i olika färger, som rena regnbågen. Fast det är ganska fint det med, även om det inte matchar direkt.

Odlingsbädden med dahliorna börjar också få utslagna blommor nu.

På den största av dahliorna satt en så vacker skalbagge en kväll när jag kom ut. Det var en gräsgrön guldbagge som var ungefär lika stor som en rejäl humla. Jättefina är de tycker jag.

Springrunda i regnet.

Om förra veckan var varm och solig, så ändrades det dock när vi kom till söndagen. Då blev det åska och regn i massor. Jag passade på att ta mig en joggingrunda runt sjön. Fast jag hoppade över badet, även om jag var ganska badsugen när jag kom till bryggan. Anledningen var att jag var  orolig över att jag inte skulle få på mig de dyblöta kläderna igen, om jag tog av mig dem där i skogen. Och att springa naken hem skulle kunna skapa väldiga rabalder i grannskapet.

Hästarna tycktes också tycka att det var skönt med lite regn.

Dagens citat:

Nej, det finns inget som heter ständig framgång. Och nej, det finns heller inget som heter ständig motgång.

Ha en härlig torsdag.

Kram Annika

 

Rosor, dahlior och någon anemon. Läs mer »

Vacker sommarkväll och en tur i skogen.

Hej hej

I förra veckan var det så fina sommarkvällar så ingen ville ju någonsin gå in och lägga sig. En extra varm kväll tog jag en liten tur ner till sjön, där det fortfarande fanns glada badare kvar.

Hemma vid gästhuset surrade de högt och vilt av alla pollinerare som verkade uppskatta vår lilla äng.  Den har verkligen varit vacker i år, då de olika vilda blommorna hela tiden avlöst varandra.

En morgon var jag uppe tidigt för att hinna vandra en runda i skogen innan det blev alltför varmt.

Det var både varmt och fuktigt och det kändes nästan som om jag var ute i en tropisk regnskog och gick. Trots att det inte regnat ett dugg så var blad och buskar alldeles blöta och det droppade från träden.

Plötsligt irrade en tjock och klumpig mus omkring på stigen framför mig. När den upptäckte mig så försökte den gömma sig vid en trädgren. (enligt google så var ”musen” troligtvis en åkersork) Ganska gullig var den allt. Kan ni se den?

Lite längre fram på grusvägen såg jag en ensam snigel och jag blev så himla glad, för att se en svart skogssnigel nuförtiden hör ju inte alls till det vanliga. Numera kryllar det bara av dessa bruna, spanska  mördarsniglarna överallt, och det är så synd att de tagit över så totalt.

Speciella träd finns det gått om i Gylleboskogen. Ett gammalt dött träd som vi kallar för Pippiträdet är så mäktigt och vackert tycker jag. Ett annat träd är alldeles vitt i stammen. Det har troligtvis blivit invaderat av någon insekt eller larv som ätit upp all bark och gjort att trädet nu nästan blivit självlysande där det står bland alla de andra brunaktiga stammarna. Det ser nästan ut som en flaggstång utan flagga.

En nyhet i naturreservatet är att det nu kommit upp skyltar om att det råder strikt koppeltvång av hundar i området. Detta koppeltvång har funnits i många år, men tyvärr respekteras det nog lite dåligt så man har därför fått göra detta förtydligande.

Våra små hundar hade varit ute tidigare med Stefan på promenad den här morgonen. De är ju alltid kopplade oavsett var och när vi går. Jag är så himla rädd om dem, för man vet aldrig vilka faror som lurar på sådana små minihundar.

Dagens citat:

Det här blir en bra dag.

Inte alltid , men ibland kan det faktiskt räcka med att bara bestämma sig för det.

Ha en fin dag, och grattis till mina döttrars pappa idag på hans födelsedag.

Kram Annika

Vacker sommarkväll och en tur i skogen. Läs mer »

Sommar ändå hörrni.

Hejsan.

Sommaren är här på riktigt nu, och det märktes inte minst på den mygginvasion vi fick för några veckor sedan här i Gyllebo. Det var myggor stora som gråsparvar, envisa och blodtörstiga. Just mygg hör väl mest till sommarens baksida. Enda fördelen med dem är att fåglarna får gott om mat till sina ungar.

De senaste veckorna har jag inte orkat gå upp lika tidigt som vanligt, för att gå till bryggan och bada. Men en morgon tog jag mig minsann i kragen och smög iväg i ottan. Full av besvikelse blev jag när jag kom ner till sjön och fick se att någon gjort sig en lägerplats mitt på bryggan. Det var ju ovanligt korkat tyckte jag, och småmuttrade fula ord för mig själv. Nåja, jag tog mitt morgondopp på ett annat ställe. Det var lite trixigt att komma i, men väl i vattnet så var det lika skönt som vanligt.

När det är sommar och varmt så händer det ofta att jag bara tar en liten handduk med i en midjeväska när jag ger mig ut på min springrunda. Att stanna till vid bryggan för en svalkande simtur är underbart. Bästa sommaraktiviteten man kan tänka sig.

Men en härlig promenad med hundarna är inte heller fel. En morgon var det extra fint. Korna såg nymorgnade och sömndruckna ut när vi  passerade och på vår lilla grusväg mötte vi igelkotten som skyndade på stegen ända tills den bara var en meter ifrån mig. Då rullade den ihop sig till en boll och började tuta och kuttra. Alltså de här kottarna, de är ju bara så gulliga.

Boktips

Jag har lyssnat på den tunga och sorgliga boken ”Min mörka sanning” av Anders Nicklasson. En bok om en ung mammas val att ställa sig framför ett tåg med sina två små barn. Det var verkligen en sorglig bok …

En bok som jag älskade och som jag varmt kan rekommendera är ”Kodnamn Alice” av Kate Quinn. Det var en superbra bok om en kvinnlig spion, kärlek och krig. En bok helt i min smak! Tips, tips, tips!

Dagens citat:

Livet är kort. Åk på semester. Köp skorna du vill ha. Ät den där efterrätten. Njut medan du kan.

Ha en härlig lördag.

Annika

Sommar ändå hörrni. Läs mer »

Ljusa sommarmorgnar.

Hej hej

Det är likadant för mig, varje försommar  – jag brukar bli så trött och sömnig. I takt med att dagarna blir längre så blir jag också tröttare. Kanske är det för att soluppgångarna blir tidigare och tidigare och för att då hinna med våra gryningsdopp så måste vi också sätta klockorna på ringning allt tidigare.

Den senaste tiden har vi inte heller haft möjlighet att ses vid vår brygga lika ofta som vanligt. Det är ju så, ibland kommer annat i livet emellan. Men en morgon strax innan jag åkte iväg till Polen med min dotter, så hann vi träffas på vår brygga, jag och min vän. Ja, och som alltid så fick vi en fullständigt sagolik morgon tillsammans.

Morgonen var helt lugn och stilla. Fåglarna sjöng alldeles öronbedövande högt, och när solen steg upp ovanför trädtopparna så blev allting helt rött på himlen. Det var bara så vackert.

Kanske var bokskogen som allra vackrast också just den här morgonen. Färgen i skogen var ljust limegrön och ännu släppte trädens lövverk igenom väldigt mycket ljus.

Ja, vad gör det att jag ofta blir lite trött av mina tidiga sommarmorgnar här vid bryggan. Varenda morgon här är ju som en vardaglig gåva, helt utan ett öres kostnad.

Dagens citat:

Om en person inte håller samma takt som sina medmänniskor beror det kanske på att hon hör en annan trumslagare. Låt henne följa den rytm hon kan höra, oavsett vad man tycker om det eller hur långt bort den är.

Ha en fin fredag

Annika

Ljusa sommarmorgnar. Läs mer »

Båtar på vift.

Hejsan.

Det skulle kunna bli en vacker gryning, det hade vi sett på prognosen, även om det vid niotiden väntades ett rejält regnområde. Men det kunde inte stoppa oss och vi skulle ändå vara hemma till dess. Vackra gryningar ska ju inte få gå till spillo. Alltså träffades vi i skogen i arla morgonstund, långt innan alla andra vaknat till liv.

När vi kom ner till bryggan så låg där en roddbåt ensam förtöjd i den lilla krok som vi brukar använda till vinterns säkerhetslina.

På andra sidan sjön finns det båtar till uthyrning. Dessa är enbart till för fiskare och för att använd dem krävs att man löser fiskekort, då de ju ägs av fiskeföreningen.  Vi svor lite över ”nonchalanta människor” där vi satt med vårt varma te efter gryningsbadet och diskuterade livets viktigheter.

– ska vi inte ro tillbaka båten till andra sidan, kom jag plötsligt på…

Min vän var inte sen att nappa på mitt förslag. Såklart vi skulle, tyckte hon.

Skrattande som två skolflickor kom vi i båten utan missöden. Alltså, om man aldrig har rott en eka förut så är det minsann inte helt enkelt att ta sig fram, eller bak som det ju blir när man ror.

Vi blev dock en aning osäkra på båtens tillhörighet… Vi hade ju sett att där var ett stort läger uppe bakom åsen på Sjöröds lägerplats, och en liten misstanke smög sig på  om att det kunde vara en båt som tillhörde dem. Vi må vara busiga, men några simpla båttjuvar ville vi ju inte vara. Vi beslöt oss för att ro tillbaka och lägga båten där vi hittat den, och ringa fiskeföreningens kontaktperson lite senare istället.

På tillbakavägen fick vi syn på ännu en övergiven båt som låg och guppade och vi insåg då att det faktiskt var fiskebåtar som lämnats vind för våg.

Skrattande la vi till vid bryggan igen efter vår lilla båttur. Det var en smula trixigt, men med gott samarbete och tungan rätt i mun, så fixade vi det utan missöden. Efter båtfärden tog vi vår vanliga vandring runt om i skogen.

En timme tidigare än utlovat började ett stilla regn faller över oss. Utan regnkläder blev vi våta som kråkor. Som tur var så var det milt och skönt så vi slapp att frysa. Vi passerade den ensamma båten och styrde kosan hem till Stefan och en väntande brakfrukost. Att komma hem till dukat bord den morgonen var alldeles extra mysigt.

Det blev en helt underbar början på en helt vanlig dag.

Det är tråkigt att människor inte kan lämna tillbaka båtarna som de lånar, men jag och Tina fick en extra rolig morgon, det måste jag ju erkänna.

Men då och då kikar mitt inre barn fram,
då och då är jag återigen den där lilla 5 åringen
som springer vilt runt och ingen kan få stopp på.

Varje stund är lika Magisk,
och även när jag är 50 år
så kommer jag ibland återigen bli
som den där 5 åringen.

Någonstans har jag läst att de lyckligaste människorna är de som har sitt barnasinne kvar. Jag är glad för att jag är så lättroad och en smula barnslig.

Dagens citat:

Vi slutar inte leka för att vi blir gamla. Vi blir gamla för att vi slutar leka.

Ha en fin dag.

Kram Annika

Båtar på vift. Läs mer »

Emmy kom hem och välkomnade våren.

Hej hej

Lagom till att bokskogen började slå ut och till det var dags att fira Valborgsmässoafton så kom Emmy hem från Malmö.

Att elda bål i Gårdlösa är en lång tradition som flickornas pappa hållit fast vid ända sedan vår äldsta dotter föddes 1988. I år var inget undantag och jag och Stefan var också på plats.

Till min glädje stannade Emmy kvar i nästan en hel vecka och vi njöt av naturen och den spirande våren tillsammans.

Trots att jag jobbade, så fick vi många mysiga kvällar tillsammans.

Vitsipporna sjöng på sista versen och jag passade på att ta mig ett ”vitsippssbad” innan det skulle vara över för den här gången. Den tunga doften av jord och vitsippor var alldeles underbar och för en stund blev jag nio år igen.

Kvällen innan det var dags för Emmy att åka tillbaka till storstaden Malmö, så bjöd hon mig och Stefan på en underbar trerätters middag och därefter avslutades allt med ett härligt bakverk till kvällskaffet. Bästa, älskade Emmy – tack!♥

Dagens citat:

Det finns bara ett vackert barn i världen – och varje mor har det.

Fel – jag har tre stycken vackra barn.

Ha en fin dag.

Annika

Emmy kom hem och välkomnade våren. Läs mer »

Rulla till toppen