Hemma hos mig.

Ja må han leva ut i hundrade år …

Hej hej
I helgen har min käre Stefan fyllt år.
Den ångest han hade när han fyllde 60, tycks nu ha försvunnit bort. Kanske är det hans sjukdom i fjor, som fick honom att förstå att åldern inte är viktig. Det är hälsan och hur man mår som betyder allt. Och att han helt enkelt fick överleva och nu fortsätta lägga år till år …
Även om min käre make nu sakta börjar närma sig pensionsstrecket, så märker jag inte att han för den sakens skull har blivit övermogen. Så där som en del människor gärna blir då de blir äldre. Han är precis lika härligt barnslig som alltid, och han bjuder alltid på sig själv.
Det kan ju ha att göra med hans unga hustru …
Morgonen började med att vi i familjen gratulerade den snarkande grisen. Med familj menar jag alltså jag och hundarna. Alla hundarna var med på firandet såklart, och det blev överfall i sängen.
Sedan la sig lugnet och Stefan somnade nästan om lite grann när det plötsligt var dags för nästa överraskning.
Det var min dotter Amanda som kom hit ut till Gyllebo innan hon skulle börja jobba.
-jag måste sticka igen, log Amanda och räckte över en stor papperskasse.
-jag börjar snart jobba, men grattis på er båda två, du också mamma på morsdag ….
Sedan for hon iväg så dammet yrde på grusvägen utanför.
I papperskassen hade hon lagt allt vad man behövde för att fixa Stefans favoritfrukost. Allt det där som han verkligen gillar, till och med två kokta ägg. Åt mig hade hon köpt en söt liten krukväxt.
Lilla, fina Amanda – alltid så omtänksam och påhittig.
Som den sanne entreprenören och egenföretagaren Stefan ju nu är, så spelar det ingen roll om man fyller år eller inte. Såklart måste han jobba lite ändå.
Där under sitt parasoll satt han och fixade med några mått som måste bli klara tills på måndag.
Sådana är han, min käre Stefan.
Jag själv dukade lite fint för de gäster som skulle komma under dagen. Men det får ni läsa mer om i nästa inlägg.
Dagens citat:
Avundas aldrig någon det sken av lycka han har
för du känner inte hans hemliga sorger.
Njut av dagen och må väl.
Annika
Dela gärna

Ja må han leva ut i hundrade år … Läs mer »

Av samma skrot och korn

Hejsan
Det var som om jag kunde höra Astrid Lindgrens röst inne i mitt huvud hela den där eftermiddagen.
En eftermiddag då jag hade besök av min syster och två badsugna grabbar.
Jag kunde riktigt se i deras pillimariska små ögon hur de tänkte samma tankar som Astrid skrev i en av sina underbara böcker…
-Hyss hittar man inte på, de bara blir.
Och att det är hyss det vet man inte förrän efteråt.
Det var en härlig eftermiddag. Vi vuxna satt i trädgården och drack kaffe medan grabbarna lekte i poolen.
Parasollet hade vi fått  fälla upp som skydd för den gassande solen.
Småhundarna var även de eld och lågor och det var som om de alla fyra pratade samma språk.
Johnnyhunden låg inne i sin svala tvättstuga för att inte stressa upp sig allt för mycket av alla vilda lekar.
I luften låg en tung doft av syrener. Det är syrenernas tid, men bara en pytteliten kort stund till.
För allt går så fort när årstiderna kommer i olag. Som i år när det hoppat över våren och gått direkt till sommaren.
Det är den 17:e sommaren jag bor i Gyllebo, men aldrig förr har jag upplevt att vi haft så mycket mygg.
Jag sände en tacksam tanke till min thailändska vän som försett mig med myggrökelser.
Jag älskar rökelser i alla dess former. De doftar sommar, värme och avkoppling.
Och att myggorna hatar dem det är ju ett enda stort plus.
Tidigare den dagen hade jag haft besök av några av våra goaste vänner. På en snabb titt kom de för att gratulera Stefan.
Men Stefan var iväg på kundbesök precis, så jag fick ensam njuta av vännernas sällskap och ta emot de presenter de haft med till Stefan.
Ett fång med de ljuvligaste rosor, ett choklad och det bästa av allt – en håv med förlängningsbart handtag – perfekt för honom att ha i poolen.
Jag bjöd dem på – vatten – och de var nöjda med det, de såg nog att jag var trött.
Vissa vänner älskar man bara lite mer – det här är sådana vänner för mig!
Dagens citat:
Lycka är att vara lycklig!
Lycka är inte att få andra att tro
att man är det.
Jag har hittat min väg till lyckan. Jag vet att min lycka finns i de där små sakerna i livet. Och jag vet att jag själv är ansvarig för att öppna ögonen och se dem.
Men såklart händer det att jag får ”sten i skon, det är en grop i vägen eller något annat som skymmer solen”. Det är så livet är. Man kan vara lycklig trots allt det där.
För livet pågår och man har inte tid att vänta på att allt ska bli perfekt.
Hoppas ni alla hittar vägen till just er lycka
Kram Annika
Dela gärna

Av samma skrot och korn Läs mer »

Högsommar i maj.

Hejsan.
-hur länge ska det här vädret hålla i sig egentligen, frågade jag en granne som jag mötte på min skogsrunda en tidig morgon.
-tyst, bara njut!, svarade hon och så skynda vi oss vidare med våra ivrigt skällande småhundar i släptåg. 
Så rätt hon hade. Det är ju bara att njuta. Oavsett när det fina vädret kommer, eller tar slut, så måste man helt enkelt ta vara på det! Utan att ifrågasätta. Man måste ta alla chanser att spara på sig av små ljuva stunder. Suga i sig D-vitaminer allt vad man kan.
 Min Stefan har äntligen fått bekräftat att det kommer att bli en operation av foten. Snart, hoppas jag.
Det ska bli skönt, för det börjar att bli jobbigt att ha en rastlös gubbe här hemma. Fast nu när det fina vädret kommit så har han förstås fullt upp med sina leksaker i poolen.
Det trendigaste man kan i sin pool är uppblåsbar flamingo, det vet säkert alla. Men Stefan envisas … en båt är det bästa!
Jag låter honom hållas, även om jag tycker att den är rysligt ful när han paddlat i land och den ligger där strandad på tralldäcket.
I fjor fick han en uppblåsbar krokodil i födelsedagspresent av mig. Den gömde han genast undan när min systerson Samuel kom på besök och sedan dess har jag knappt sett till den. Karlar kan vara tramsiga med sina leksaker, det har jag lärt mig genom åren…
Min söta dotter Amanda tittar ganska ofta ut hit när det är fint väder. Och jag älskar det!
Även om jag måste sitta inne på kontoret och jobba så är det så mysigt att höra glada röster utanför. Så får jag lite hjälp att hålla i ordning också, och det tackar jag ju aldrig nej till.
Såklart måste lilla söta Amanda pausa också och även hon tycks gilla Stefans fula båt. Kanske går det inte lika bra att ligga bekvämt i en flamingo och läsa kvällstidningen …
I min trädgård börjar det bli torrt i jorden. Det har nästan inte kommit en droppe regn på hela maj månad.
Jo, det förstås … en kväll kom det några förskrämda droppar som knappt fuktade jorden ens. Men en vacker regnbåge skapades på himlen den där kvällen.
Förmodligen går maj månad till historien när det handlar om vackert väder det här året.
Jag har lärt mig att inte ifrågasätta vädret, bara njuta av det. Fast jag har mitt bokslut på kontoret att pyssla med, så smyger jag ut ibland och myser jag med.
Dagens citat:
En människa som känner
sig uppskattad kommer alltid
göra mer än vad någon förväntar
sig.
Att fixa bokföringen är kanske inget som ger särskilt mycket hurrarop, eller klappar på axeln. Men å andra sidan hade motsatsen blivit väldigt jobbig. Om jag inte sköter mitt jobb, kommer det ganska snart att bli väldigt otrevligt för mig. Så kvick som en vessla knappar jag på så jag kan komma ut och njuta jag med.
Ha det gott och kram
Annika
Dela gärna

Högsommar i maj. Läs mer »

På naturens villkor.

Hejsan.
Just nu grönskar det som allra mest. Allting växer så det nästan syns och hörs. Och då är det såklart inte bara de växterna som jag själv har planterat. Nej även ogräs och annat spirar med full kraft.
Jag har bestämt mig för att sluta envisas med att plantera sådant som inte verkar trivas hos mig och istället sats på de växter som passa in här. De som trivs och vill leva med just Gyllebojordens förutsättningar.
Men så finns det även sådant som redan växer här, som det bara gäller att ta tillvara på.
En björnbärsplanta till exempel. Jag vet inte hur många gånger som jag klippt ner den för att jag inte gillar att den är där den är. Nu har jag gett upp. Istället får den bre ut sig och ta plats och jag till och med hjälper den lite på traven istället. Över det vita staketet får den nu bre ut sig, och istället för att reta mig på eländet, så gillar jag den nästan nu. Och har jag tur får jag goda björnbär i belöning till hösten.
 Efter tre månader med ett nytt diskbråck mellan två nya kotor så kände jag att det var dags. Jag snörade på mig springskorna och förkunnade för min käre make att jag ämnade prova om det gick att börja springa igen.
Han höll sig för pannan, himlade med ögonen och mumlade något om galenskap och skylla mig själv.
Såklart tog jag det extremt lugnt. Med små mjuka steg dansade jag fram genom den härlig Gyllebomorgonen. Naturligtvis kände jag hela tiden efter så allt funkade där bak i ryggen. Högerbenet har en liten tendens till droppfot och det gjorde att jag en gång snubblade och for på näsan i backen. Men jag hade tur och landade på bästa möjliga vis – jag landade i ett hav av ramslök.
(Tack du gulliga tjej som oroligt kom till undsättning där jag snopet låg platt på magen.)
Första springrundan – check!
Snart, snart är det dags för min dotter Emmy att komma hem igen. Efter nära nog ett helt år i Australien kommer hon hem i mitten av juni. Jag håller på att längta ihjäl mig efter henne nu. Åhhh vad jag ska laga vegetarisk mat, njuta av hennes skratt och lyssna på allt hon fått uppleva.
För Andréa, min dotter som bor i Canada, verkar alla bitar nu falla på plats. Hon ska ju flytta till Alabama i juni för att praktisera och fortsätta utbilda sig som specialistveterinär där.
Det är liksom inte bara att ta sitt pick och pack och flytta dit. Nej, det krävs mängder med intyg, intervjuer och friskhetsintyg för att få tillåtelse och visum för att få komma dit och arbeta. Vaccinationer, inte för sin egen skull då, utan för deras, så man inte kommer dit med någon oönskad sjukdom. Men nu börjar allt falla på plats och flyttlasset går i slutet av juni. Visumet är godkänt och klart.
Dagens citat:
Så snart du välkomnar förändringar
har du möjlighet att ta emot livets
obegränsade möjligheter.
Ha en fin dag och kram på er.
Annika
Dela gärna

På naturens villkor. Läs mer »

Lata, soliga dagar – det är vad vi behöver.

Hej hej
Det är något med de här dagarna i maj. Veckorna då de röda helgdagarna avlöser varandra och den gula solen strålar från den blåa himlen. Det är som om det är dessa dagar som vi väntat på hela långa vintern.
För min del mår jag som bäst när jag ligger på knä framför en rabatt och rotar runt. Ibland träffar jag på något litet kryp som måste förevigas.
I mina rabatter och i min trädgård växer en massa olika ogrässorter. Kvickrot, kirskål, nässlor och en massa annat. Men så finns det sorter som inte hör dit, men som ändå är så ljuvligt söta. Som små vilda förgätmigej. Sådana där i miniatyrformat. Visst är de gulliga.
I gräsmattan växer en massa gula maskrosor såklart. Men också en sorts små, små blå blommor. Nästan som små konstverk ser de ut om man tittar närmre på dem.
Ovanför mitt huvud håller fåglarna på för fullt. Det är som om vi lärt känna varandra nu. De bryr sig inte så mycket om vad jag håller på med. En rödstjärt har flyttat in i den gulliga holken som Stefan snickrat ihop av en gammal vintunna.
Stefan som inte kan röra sig så mycket på grund av sin onda fot, får istället pyssla med sina trägubbar i solskenet.
Ibland händer det att någon av hans gubbar blir misstänk lik någon vi känner, men det vågar vi såklart aldrig nämna … det där är nog mest en ren slump tror jag.
Ja, det är nog sådana här lata, soliga sommardagar som gör att man mår bra i kropp och själ.
En balans på aktivitet och vila.
Jag älskar internet, google och sociala medier, men jag har medvetet valt att bara göra en sak i taget. Om jag träffar vänner så undviker jag telefonen. Det gör jag även när jag vandrar och grejar i min trädgård. Då låtsas jag att det är en fast telefon jag har och lägger den ifrån mig på ett bord inomhus.
Ofta på ställen som jag aldrig riktigt minns, så resten av familjen får ringa upp så jag kan springa runt och leta med ledning av ljudet.
Kvällens citat:
Gör något varje dag
som skrämmer dig lite!
Ja, vad kan det vara som är läskigt … vi får se…
Ha en fin kväll och kram
Annika
Dela gärna

Lata, soliga dagar – det är vad vi behöver. Läs mer »

Omskolning

Hej hej.
Minns ni att jag beställde fröer på nätet. Mexikansk tagetes och lite solrosor. Här hittar ni det inlägget.
Jag vet inte riktigt hur det går med det där projektet och inte så stor erfarenhet har jag heller.
Men groddbarheten på fröerna var inte den bästa måste jag säga. Av en hel påse gula solrosor blev det bara tre små söta plantor som kikade upp genom jorden. Däremot var de röda solrosorna betydligt piggare.
Nu har jag gjort små krukor av tidningspapper och pillat ner dem en och en i dem.
Att göra egna små planteringskrukor av tidningspapper tyckte jag verkade vara en smart alternativ. Billigt och bra.
Jag har aldrig sått solrosor förut, men jag hoppas att de skärper till sig lite och slutar upp med att ligga ner i den vågräta ställning de intagit just nu. Men jag fortsätter att sköta om dem efter konstens alla regler så får jag se vad som händer. Vill de inte bruka allvar, ja då får jag helt enkelt bara äta upp dem. Solroskott är mumsigt att ha i en sallad.
De andra små plantorna av tagetes och vallmo är ännu så pluttiga, så de har inte riktigt börjat bekänna färg ännu. Jag håller tummarna för att det ska bli någon liten blomma åtminstone.
Kvällens citat:
Förvänta dig inte att andra ska ta hand om
ditt liv.
Gör det som verkar omöjligt
Då växer du …
Ha en härlig kväll.
Kram Annika
Dela gärna

Omskolning Läs mer »

Sommarfeeling som inbjöd till ett dopp.

Hej hej.
Den här helgen har varit extra härlig tycker jag. Även om det såklart varit kyligt och kallt på mornarna så har det nästan blivit sommarvärme i vår lilla oas uppåt dagen
Min morgontur började med en kall dimma och trötta vitsippor. Men jag älskar den där första timmen på dagen, då jag får vara med om att hela naturen vaknar upp och livas till.
Fast uppåt dagen kom värmen och solen.
Amanda och lilla hunden Snowie passade på att vila middag ute i soffan på trädäcket, där det nästan alltid är varmt och skönt när solen är framme.
Jag hade varit i handelsträdgården och köpt lite nya sommarblommor, så jag hade fullt upp med plantering och vattning. Åhhh vad jag älskar att pyssla runt i min trädgård.
Stefan som varit och lånat ett par kryckor av en vän, satt mest och deppade i solen. Kanske funderade han på att tälja till ett träben åt sig … fast det är kanske bäst om han håller sig till sina gubbar ändå.
Men så kom han på andra tankar … Något man kan göra fast men har ont i foten, det är att bada förkunnade han bestämt …
Med ett snett leende linkade han bort till pooltrappan och klev i. Fast vi kunde allt se att det där leendet liksom förändrades efter hand. Det liknade mer och mer en vanlig grimas. Frustande kastade han sig i vattnet och såg sedan ganska nöjd ut med att ha tagit årets första dopp.
Dagens citat:
Jag pratar varken otydligt
eller fort.
Det är du som har stavfel
i öronen och hör
långsamt.
Ha en ljuvlig dag och kram.
Annika
Dela gärna

Sommarfeeling som inbjöd till ett dopp. Läs mer »

Hemma igen.

Hejsan
När man varit ute på resande fot så är det alltid så skönt att komma hem igen.
Fast jag bara varit borta i knappt en vecka, så kändes det såklart härligt att vara tillbaka i Gyllebo igen.
Och hos min Stefan!
Jag behövs liksom här i Gyllebo känns det som.
De stora maffiga rosorna såg ut att ha gjort sitt under de dagar jag varit borta. Jag gillar att det är fint för dem som är kvar här hemma. Min familj!
… även om de nog inte lägger märke till färska blommor och sånt…
Katten Felix blängde lite på mig och min väska när jag gjorde entré i stugan igen.
Han gillar inte resväskor, han har lärt sig att när de plockas fram så blir hans rutiner ofta lite rubbade.
I hans värld är det resväskans fel ….
Till kvällsmat blev det en enkel korv stroganoff och till kvällens fika gjorde Amanda en underbart god fransk chokladkaka. Det kändes gott att vara hemma igen.
Sedan satt vi bara där i soffan och njöt framför TV:n.
Vi skrattade åt lite gamla filmer och hade en helt vanlig mysig hemmakväll.
Kvällens citat:
Jag kan inte förhindra
att jag blir gammal.
Men jag kan se till att
jag har kul på vägen.
Ha en mysig kväll.
Kram Annika
Dela gärna

Hemma igen. Läs mer »

Borta bra men hemma bäst.

Hejsan.
Jag har haft det så härligt ska ni tro. Jag har varit på semester med en underbar kompis! Som vi har skrattat!! Allt det där ska jag skriva om senare, men nu är jag hemma igen.
Hemma!!! Åhhh … mitt älskade Gyllebo! Min älskade Stefan, mina hundar, katter och min trädgård!
När jag packat upp min resväska och startat tvättmaskinen, gick jag ut i den svala Sverigekvällen och bara njöt. Det var som om allting hunnit växa och grönska rejält på de fyra dagar som jag varit borta.
Det är så härligt att komma hem från en resa. Man ser sitt hem med lite nya och mer förlåtande ögon. Det gör inget att blomlådorna börjar se lite gamla och trötta ut, för allting är så vackert ändå. Så hemma och så tryggt.
Inne i orangeriet luktade det så ljuvligt. Sådär lite tungt av fuktig jord och spirande grönska. Stefan hade lydigt passat mina fröer som nu kikat upp genom den våta jorden. Solrosorna såg ut som något jag brukar ha i salladen, och när jag tänker efter så är det ju precis det jag brukar hacka i  … solrosskott. Vi får se om jag får någon hyfs på dem, annars får jag helt enkelt äta upp dem.
Mina älskade citronträd har skärpt till sig efter att ha varit utsatta för frost under vintern och spirar nu med både gröna blad och vita blommor. De kommer nog blir fina även i år.
Det är dags att flytta ut de stora träden i trädgården nu… men den här kvällen gick jag bara där och njöt. Träden kommer nog ut tids nog.
Jag strosade en runda i min trädgård och bara insöp allting. Mina tulpaner hade vuxit ytterligare och inga rådjur verkade ha varit i farten. En kungsängslilja tittade yrvaket upp på ett ställe som jag inte hade en aning om att jag stoppat ner den. I ett annat hörn av trädården blommade en planta som jag inte heller kunde minnas att jag satt där. Åhhh … jag älskar min trädgård som är lite som jag själv. Vild och busig.
Stefan och hundarna verkade nöjda med att ha mig hemma igen.
En lång stund satt Johnny parkerad i mitt knä. Bara han och jag!! Sedan gick han och la sig i sin korg, nöjd med att veta var jag var igen. Småhundarna verkade inte kunna lugna ner sig av yster glädje och sprang runt mig en lång stund. Stefan satt där i sitt bad och kikade på mig när jag strosade runt och kände och luktade på allt.
Min familj tycktes glada över att ha mig hemma igen, och jag var glad över att vara hos dem också.
Dagens citat:
Tiden går inte – det är vi som rusar fram
genom den stillastående evigheten.
Ha en fin dag och kram på er.
Annika
Dela gärna

Borta bra men hemma bäst. Läs mer »

Där du är, där vill jag också vara.

Hejsan.
Hemma hos oss bor det ganska många djur, och ofta kan det verkligen vara ”som hund & katt” här hemma.
Fast lika ofta infaller sig lugnet och man kan se hur glada våra djur är för varandra.
Visst ser det mysigt ut när Lykke och Johnny (stor & liten) ligger sked med varandra? På sitt eget vis.
Att lilla Lykke fullkomligt älskar Johnny det går alls inte att ta fel på. Hon överöser honom med så mycket kärlek så Johnny tycker nog ibland att det blir något överdrivet.
Katterna har också någon slags hatkärlek till varandra. De ger ibland sken av att de hatar varandra. De spottar och fräser ilsket mot varandra. Men lika ofta hittar jag dem sidan om varandra. Och som alltid är de experter på att snusa upp bästa platsen.
-nya lakan i sängen = här får vi ligga och smutsa ner idag …
Kvällens citat:
Vi vet ingenting
om morgondagen.
Så idag vill jag att
min familj och mina
vänner ska veta hur
otroligt tacksam jag
är över att ni finns
i mitt liv.
Ha en fin kväll och kram från mig.
Annika
Dela gärna

Där du är, där vill jag också vara. Läs mer »

Rulla till toppen