Hemma hos mig.

Äntligen var det dags för lite skit under naglarna.

Hejsan.
Wowww, vilken ljuvlig helg.
Helgen som gått måste var den helgen då våren kom till Österlen.
Jag kände i varenda por i kroppen hur jag längtade efter att sätta fart med allt trädgårdsarbete. Att få röra om i myllan och få skit under naglarna igen.
Men jag har bestämt mig för att vara en förnuftig kvinna och sansa mig. I år får allting ta lite längre tid helt enkelt. Jag måste liksom gå varligt fram för att lura det där diskbråcket så det inte sätter sig helt på tvären.
Men alltså, att plantera lite penséer i tunnorna och i lådorna vid vår veranda det var ett lagom jobb för mig.
Vis av mina misstag från föregående år fick det bli vårlökar i zinkbaljan utanför staketet. Att utfordra rådjuren med penséer blir alltför dyrt.
Som sällskap hade jag Stefan och hundarna. Stefan fick även han ta det väldigt försiktigt. Hans vrist blir bara sämre och sämre nu och jag kan se vilka bekymmer han har för att gå.
Men med gemensamma krafter hjälptes vi åt att göra fint på husets framsida.
Amanda sa lite klokt att det här året fick bli ett test-år för oss …. ett år då vi provar på hur det kommer att bli för oss när vi blir gamla.
Det här är bara ”ett-prova-på-år-hur-det-är-att-vara-en-80-åring”, och när vi sedan blir så gamla så är vi förberedda på hur det kommer att kännas.
Det är ganska skönt att tänka så, för då kan man se framemot de närmsta åren då vi ska ta livet med storm igen, som de ungdomar vi trots allt är.
Det är alltid så härligt när vi pysslar i vår trädgård. Det är som om alla hundarna blir lite gladare och busigare, som om de också får extra mycket vårkänslor. Och såklart är det så.
Jag har också passat på att gräva ner alla de lökar som jag njutit av inomhus i väntan på att den riktiga våren skulle komma. Nästa år kommer jag att kunna glädjas på nytt av dem … om nu inte sorkar och mullvadar ställer till med för mycket kaos förstås.
Inne i orangeriet får de frostkänsliga träden allt stå kvar ännu några veckor. Så den årliga storstädningen får vänta ett tag. Men jag har sopat bort lite skräp och köpt några nya pelargoner för att skapa lite skön vårkänsla där inne.
Många av mina gamla blommor frös ju ihjäl när vintern härjade och jag var så dålig. Precis i den vevan passade även elementet därinne på att konstra. Men jag är så glad över de växter som trotsade kylan och nu bara väntar på en ny skön sommar.
Mitt orangeri är min återhämtningsplats. Därinne sitter jag ofta när jag gör mina djupavslappningar och min mentala träning. Då tänder jag alltid en rökelse som en sk trigger. Nu räcker det att jag tänder den där rökelsen för att min kropp ska gå ner i en skön avkopplande stämning. Det är magiskt hur just dofter kan hjälpa till att försätta hjärnan i en viss sinnesstämning.
Dagens citat:
”Sitta stilla, göra ingenting, våren kommer och gräset växer av sig självt.”
Hoppas ni får en fin dag.
Kram Annika
… och om någon undrar över mina Levis snickarbyxor, så är de 36 år gamla, inköpta på JC när jag var 17 år gammal, för en då hiskelig summa pengar. Men med facit i hand så var de värda varenda krona.
Klassisk kvalitet är aldrig fel!
Dela gärna

Äntligen var det dags för lite skit under naglarna. Läs mer »

Romantiskt, kanske otrendigt – men så hemtrevligt.

Hejsan
I helgen hade jag fått en telefontid av en ortoped. Det hör ju inte till vanligheterna att doktorer vill ringa hem till sina patienter sådär mitt på en helg. Men min söta ängladoktor, den där ortopeden som var så underbar, hade fått avboka min tidigare tid pga ett mycket sjukt barn. Nu hade jag alltså en ny telefontid mellan 08.30 och 13.00.
Ja, vad gör man då när man väntar … Jag ville ju verkligen inte missa det här telefonsamtalet, så jag höll mig hemma och passade på att städa och tvätta i vårt sovrum.
Jag hade tvättat de gamla skira, vita gardinerna som hängt med mig i sååå många år. Det känns alltid så skönt att hänga upp dem och få in så mycket dagsljus som möjligt.
-nästa år ska jag köpa nya gardiner och nya gardinstänger, tänkte jag när jag fått upp dem på plats för säkert tionde gången …
Vår sängkammare ligger alldeles till vänster när man kommer in genom entrédörren.  Det är ett litet rum med två fönster, så ljusinsläppet kan man inte klaga på.
Jag har aldrig någonsin haft varken rullgardiner eller persienner. Jag behöver liksom inte det känner jag. När jag sover har jag ändå mina ögon stängda och jag älskar att vakna av att solens morgonstrålar kittlar mig på nästippen.
Att människor ska kunna titta in till oss det stör mig inte heller så väldigt mycket. Här ute i sommarbyn har vi inte så många människor som passerar, och de som händelsevis råkar kika in, dem bryr jag mig inte heller så mycket om. Och vad grannarna beträffar så vet jag att de är ett ganska tåligt släkte.
När jag gick här och väntade på att ortopeden skulle ringa så hann jag med en väldig massa. Jag hann att städa, damma och torka av allting i vårt sovrum. Överkast, filtar och rubbet tvättades.
Istället för vårt gråa sängöverkast fick mamma Ingrids virkade överkast återigen komma till heders. Jag älskar att ta fram det. Att tänka på att hon suttit många långa timmar och arbetat med det för min skull känns så fantastiskt. Jag kan när jag vill se hennes lyckliga ansikte framför mig när hon glädjestrålande kom över Kiviks marknads parkering kånkande på en stor kass med vitt virkgarn. För det var där hon köpte allt sitt garn, där var det billigast förkunnade hon alltid tvärsäkert för mig.
När allting började bli klart i sovrummet slängde jag ett öga på den där pallen som Stefan använder som sin förvaring av kläder. Kläder som ska användas igen.
Den där pallen är oftast ganska överfull med just sådana kläder som inte kan hängas tillbaka i klädkammaren, men som inte heller platsar i tvättkorgen. En kort sekund funderade jag på att sortera hans saker, men just då knackade det på dörren.
På verandan stod en kär granne med en påse underbara blommor. Det var som tack för en tjänst. En tjänst som för mig och Stefan var något alldeles självklart. Men sååå glad jag blev för blommorna. Såklart fick de för ett tag förgylla mitt nystädade sovrum. Underbara vårprimulor.
När allting var klart och jag satt i godan ro och tog en kopp kaffe, då ringde läkaren. Perfekt timing. Och jag hade fått ett nystädat sovrum på kuppen.
Och blomman på mitt nattygsbord flyttade jag undan sedan, för hos oss kan man då inte ha blomster så nära sängen … man vet ju aldrig om de kanske puttas ner i stridens hetta ….. man kan ha mardrömmar och svepa runt med armarna, menar jag förstås …
Den natten sov vi gott och inga mardrömmar vad jag minns.
Kvällens citat:
Ett lyckligt äktenskap kräver att man förälskar sig
många gånger och varje gång i samma person.
Ha en fin kväll och kram på er.
Annika
Dela gärna

Romantiskt, kanske otrendigt – men så hemtrevligt. Läs mer »

Nytt hjälpmedel på kontoret och en halvfärdig filt.

Hej hej
Jag kämpar på med mitt diskbråck.
Mina promenader försöker jag utöka lite sådär pö om pö. Somliga dagar känns det som om allting är på väg att bli bättre, för att nästa ta ett kliv tillbaka.
Jag försöker att gå en sväng ner i skogen varje dag nu, en tur som blir nästan 3 kilometer. Ibland går det lätt, men ibland är det kämpigt. Det känns som det går en tajt stålvejer från ryggen genom benet ner i foten.
Det är så som livet är, bara att gilla läget…. och idag skiner solen, vi har nästan fått sommar och all snön är borta!!
 Här hemma på kontoret har jag fått ett fantastiskt hjälpmedel. Jag har fått ett höj och sänkbart skrivbord. Vilken skillnad.
I min lilla kontorshörna ser man inte så stor skillnad.
Så här såg det ut förut …
Efter lite skruvande och trixande med alla miljoner sladdar så kom allting till slut på plats.
Jag har egentligen kollat på sådana här skrivbord förut, men liksom dragit mig för allt arbete med alla de oändliga sladdarna som finns där under skrivbord nu för tiden.
(och som ni ser så har jag och Stefan lite olika syn på hur ordningen på ett skrivbord bör vara)
Men oj så bra det blev. Det syns kanske inte så stor skillnad, men för kroppen är det mycket bättre.
Tack för det chefen ♥
Jag har nästan monterat ihop halva mormorsfilten nu, och katten Felix tar genast chansen att provligga den såklart. Felix är expert på att nosa upp allting som är nytt. Han älskar att ligga på saker som är nytvättade eller nyköpta. Gärna på platser som jag egentligen inte vill ha honom och hans katthår på. Han måste ha en speciell radar inbyggd för förbjudna saker.
Kvällens citat:
-Pappa, tummen upp betyder att
något är bra va?
-Ja, förr i tiden. Nu betyder
det att man inte orkar
prata mer på Messenger.
Ha det fint.
Annika
Dela gärna

Nytt hjälpmedel på kontoret och en halvfärdig filt. Läs mer »

Påskfrukost och en smula vänlighet.

Hejsan.
Nu är påsken så skälvande nära.
Många har kanske just slutat sin arbetsvecka, medan andra har en dag kvar. Några av er måste jobba oavsett röda dagar eller inte. Till alla er som måste jobba vill jag skicka en tacksam tanke. Det är ni som håller allting igång, det är ni som gör att vi andra kan njuta av helgen, känna oss trygga och må gott!
Vi har inte så väldigt mycket planerat inför påsken, jag och Stefan, och det är precis så vi vill ha det i år. Men vi ska njuta av god påskmat såklart och hitta på en del mysiga saker!
Visst är det mysigt att njuta av en långfrukost såhär i påsktider. Att duka lite extra fint, tända ljus och äta lite mer än vanligt. Att för några dagar skippa alla tankar på att hålla igen, oron över bikinikroppen och vågen. Helt enkelt bara njuta av alla goda smaker.
De vackra små äggljusen har min fina vän Tina gjort. Jag måste ju såklart tipsa om att hon har öppet i sin ljuskällare nästan hela påsken. Ni hittar henne i Ilstorp, ca en mil norr om Brösarp.
Mina tulpaner från Eklaholm har bara blivit vackrare och vackrare. Jag vill verkligen också åldras som en tulpan … fast kanske inte fullt så fort förstås.
Dagens citat:
Många frågar, var kommer
du ifrån?
Men färre är nyfikna på,
vart är du på väg?
Ta det nu lite varligt i trafiken och var extra vänliga mot varandra och alla de som jobbar och sliter.
Förmodligen kommer servicen i butiker och affärer att vara lite sämre än vanligt. Det beror inte på att personalen som jobbar plötsligt blivit lata och arbetar saktare. Anledningen är att de helt enkelt inte är bemannade med så många personer som vanligt.
Ge varandra det där extra leendet istället för att sucka över att köerna är långa. Allting känns bättre för oss alla då.
Jag är ledig och jag har all anledning att le och vara vänlig!
Ha det bra.
Kram Annika
Dela gärna

Påskfrukost och en smula vänlighet. Läs mer »

Så sugna på att sätta fart.

Hejsan.
Känner ni också det där suget? Suget efter att få sparka igång med allt som finns att göra utomhus. Att liksom göra fint inför våren … städa undan allt det döda så det nya kan få plats. Suget efter att få lite skit under naglarna.
Det gör jag! Jag längtar!
Ännu har vi ganska kyligt och snön ligger tjock i delar av min trädgård.
Fast jag och Stefan strosade ändå en tur i trädgården för att planera kommande projekt och underhåll. Vi är ett bra team när vi pysslar, han och jag. Team Olsson.
Lilla Lykke älskar också att pyssla. Medan resten av djurligan låg inne i stugvärmen och sov efter sin promenad, var hon såklart ute med oss. I den där lilla hunden finns så mycket energi och det är alltid full fart.
Medan jag förberedde lite mat åt oss såg Stefan till att få upp en fågelholk som blåst ner under vintern.
Allra mest älskar jag de holkar han gjort av virke från gamla vintunnor. De är så bulligt charmiga.
Nåja, det känns skönt att här finns gott om logi när fåglarna kommer.
Kvällens middag blev lite enkelt med grönsallad, potatis och varmrökt lax.
Magiskt gott. En rätt som smakar så mycket vår tycker jag.
Samtidigt som jag är galet sugen på att få sätta fart med allt, så vet jag att jag nog får hejda mig lite i år. En del trädgårdsarbeten blir svåra med tanke på ryggen. Fast jag ska fokusera på sånt som jag faktiskt kan göra, och det ska jag njuta av till fullo. Att ligga på alla fyra och pilla ner vårlökar i myllan – det kommer jag klara galant!!
Ut i min rabatt ska de ljuvliga kungsängsliljorna flytta när de blommat klart i mitt köksfönster.
Dagens citat:
Om alla gick omkring med sina
liv i genomskinliga plastpåsar så
skulle ingen vilja byta.
Jag är glad och tacksam för mitt liv. Det är inte perfekt alltid. Det är ingens liv! Men jag väljer att tänka på det som jag gillar, det jag kan skratta åt, det som känns bra.
Prova ni också det – att medvetet bestämma er för att bara tänka på det som är bra. Känn efter hur det känns för just dig!
Ha en fin dag och kram.
Annika
Dela gärna

Så sugna på att sätta fart. Läs mer »

Energipåfyllning.

Hejsan.
Det är nu vi som mest behöver fylla på vårt energiförråd.
 Det är nu på våren vi också är som mest sköra och känsliga. Precis som allt annat i naturen. Som de spröd små skotten som sakta börjar titta fram.
Nu när ljuset återvänder börjar vi ge våra växter extra gödning, precis detsamma måste vi göra med oss själva.
Lite nätt och försiktigt måste man se till att skapa sådant som ger livslust och energi. Men bara litegrann i början, annars kanske vi blir som växterna om det går för fort … då blir vi långa och rangliga, och till sist bryts vi av på mitten.
Vi måste pausa livet lite helt enkelt och tillför energi i små portioner!
För mig kan lite blommor skapa den där energin jag behöver.
Just nu har jag mitt hem fyllt av tulpaner från Eklaholm. Som vanligt stod de gula tulpanerna där och kallade på mig, knallgula med inslag av rött.
På köksbänken står en liten kungsängslilja och förgyller mina dagar. Så spröda och veka ser de ut, men så ljuvligt vackra när de slår ut.
Så påminner de mig om min mamma Ingrid som älskade dessa vårlökar.
Dagens citat:
Så som du väljer att se på dig själv,
kommer du även att förvänta dig att
andra kommer att se på dig.
Se positivt på er själva, allting känns så mycket bättre då … och det smittar.
Varenda människor har saker de inte gillar med sig själv, men också saker de faktiskt är riktigt nöjda med. Tänk lite extra på det där som är bra med just dig!!
Ha en fin kväll och kram
Annika
Dela gärna

Energipåfyllning. Läs mer »

Med gemensamma krafter.

Hej hej
Tänk vad man kan uppskatta de små enkla tingen när man plötsligt inte klarar av dem.
Som att laga mat till exempel.
Jag har längtat efter sådan där mat som jag kallar för ”riktig mat”. Nämligen kött, sås och potatis.
-vadå, riktig mat? undrar alltid töserna.
-allt är väl riktig mat …. påpekar de förnuftigt.
Ja det är det väl. Men den mat som jag fått som barn det är den jag älskar allra mest, och med stor kärlek lagar åt oss här hemma.
Den gångna månaden har vi mest haft enklare rätter och lite halvfabrikat som jag egentligen inte alls är särskilt förtjust i.
Men i helgen bestämde vi oss för att hjälpas åt. Och egentligen finns det ju inget lättare än att laga en rejäl stek i en järngryta, den sköter sig ju mest själv.
Bara det att duka upp och sitta i matrummet istället kändes så himla skönt och mysigt.
Till maten ville jag ha ett glas vin, men bara ett enda för smakens skull. Alkohol och piller är ingen bra kombination, och jag var försiktig och hoppade över eftermiddagens medicin. Det fick bli ryggläge hela kvällen istället.
Stefan njöt av några alkoholfria öl.
Asså .. gud i himmeln så gott!
Sakta, sakta njöt jag av varenda tugga.
Efter maten satt vi länge och småpratade och gosade med vårt sällskap.
Johnny låg motvilligt på sin dyna i köket. Egentligen vill han helst sitta med näsan så nära bordskanten som det bara går.
Jag hoppas ni alla fått chansen att njuta av något som just ni älskar. För riktigt mat kan såklart vara mycket annat än sås och potatis. Allt beror på vad man själv tycker om.
Kanske är det någon som minns när vi blev bjudna på ”fyllda kondomer” av min dotter. Ni hittar bilder från den spännande middagen sist i inlägget här.
Dagens citat:
Ju oftare vårt hjärta får tala,
desto vänligare blir vår röst.
Njut av kvällen, ät något gott och må som små prinsar.
Kram Annika
Dela gärna

Med gemensamma krafter. Läs mer »

Rosépepparträden verkar ha klarat pärsen.

Hejsan.
I vanliga fall brukar jag vakta mina växter ute i orangeriet som om de vore små bebisar. Jag kollar temperaturen där ute. Jag vattnar de plantor som inte är i vinterdvala och såklart pratar jag några ord med dem.
I år blev det annorlunda…
Mitt i den värsta vintern då jag blev smått handikappad hade jag inte en tanke på att ta mig ut där. Jag kunde ju knappt ta mig mellan soffan och sängen.
När jag för ett tag sedan staplade dit ut, hade något hänt med mitt element. Det hade lagt av och såklart hade det hänt under den kallaste perioden på hela vintern. Flera blommor hängde likt kokta sparrisar ut över sina krukor. Mög, kan man säga!!
Nu har jag rensat bort dem och lyckligt konstaterat att mina älskade rosépepparträd åtminstone ser ut att ha klarat livhanken.
De där rosépepparträden har jag satt genom att pilla ner några pepparkorn från en vanlig kryddburk. (om det kan man läsa här)
Därför är det såklart extra kul att få ha dem kvar. När värmen och orken kommer ska de få lite ny jord och klippas till så de blir lite buskigare. De doftar alldeles fantastiskt.
Citronträden och olivträden har nog också klarat sig, även om deras livslust ser något dämpad ut. Den lilla rosen som blommade så överdådigt i somras har fått ohyra, men ska även den få komma ut till våren.
Så fort snön försvunnit och det blir lite behagligare temperaturer ska även alla lökar ner i jorden. Det är blomsterlökar jag njutit av här inne under vintern.
Så är det ju så spännande att ströva runt och se hur allt tittar upp där ute i trädgården. Lökar som jag satt förra året. Det älskar jag sannerligen.
Nu längtar jag så efter att det ska bli härligt vårväder så vi kan städa av inne i orangeriet och köpa lite nya Mårbackapelargoner.
Det ska bli så mysigt, för i tanken orkar jag allt!!
Dagens citat:
Om du inte kan sluta tänka på
det är det ett tecken på att du
inte kan sluta arbeta för det.
Ha en fin kväll och kram.
Annika
Dela gärna

Rosépepparträden verkar ha klarat pärsen. Läs mer »

Tröttväder och pannkakor.

Hejsan.
I början av den här veckan har vi mest bjudits på gråväder här hos oss i Gyllebo. Sådär ni vet med fulsnö på marken och våta onödiga snöflingor som trotsigt faller ner i den leriga geggan på vägen. Sådanadär snöflingor som i högsta grad är oönskade av nästan varenda människa skulle jag tro. Visserligen ganska vackert ute på fältet.
Tappert håller jag ställningen inomhus i stugan  med mysfaktorer som blommor och ljus. Eftersom jag inte kunnat börja på min stora vårstädningen ännu så får det bli som det blir här hos oss i år. Förestens så tror jag inte att jag ångrar mig på min dödsbädd ifall jag nu skulle tvingas hoppa över den helt i år.
Ett år hoppade jag över hela den heliga fönsterputsningen till jul och jag är inte så värst ledsen över det nu faktiskt. Jag tror bannemej att jag istället är glad för det, för jag vill minnas att jag gjorde något betydligt roligare istället.
En kväll blev vi så himla sugna på pannkakor. Vanliga enkla pannkakor med sylt, nutella och lite lönnsirap.
Förr var det ganska ofta som jag stekte det när tjejerna bodde hemma. Nu blir det nästan aldrig.
Asså, visst blir man lite gladare i sinnet när man äter pannkakor tycker jag. Sådär lite barnsligt glad bara.
Dagens citat:
Komma tecken kan
rädda liv!
Vi ska äta morfar.
Vi ska äta, morfar.
Ja skolka inte från era svenskalektioner ungdomar. Det är viktigt att lära sig skriva, både att stava och att kunna skriva handstil.
Ha en skön kväll och tack för ni vill hälsa på här på min blogg.
Kram Annika
Dela gärna

Tröttväder och pannkakor. Läs mer »

Med simhud mellan tårna.

Hejsan
Jag älskar vårt spabad. Verkligen älskar!
Men en som nog älskar det ännu mer än jag, det är Stefan.
Ibland när jag inte kan hitta honom här hemma i huset, så kikar jag ut …och där sitter han. Man kan se hans rufsiga huvud sticka upp där i all ångan som kommer från det stora bubblande badkaret ute i trädgården.
Jag förstår honom, för det är alldeles ljuvligt att sitta där ute och låta tankarna flyga iväg, känna kroppen slappna av och bara njuta i det varma vattnet.
Bäst är det att hoppa i baljan en tidig morgon tycker jag. Aldrig sjunger väl fåglarna så vackert som i den tidiga morgonen. Men såklart är det härligt på kvällen också, när mörkret lagt sig.
Att bara ligga där och lyssna.
Stefan tar alla chanser.
Själv har jag ganska besvärligt med min rörlighet och jag kan egentligen inte förstå hur jag kunde bli såhär handikappad över en natt … men jag får vackert vänta tills det rättar till sig med ryggeländet – så är det bara.
Men Stefan kan njuta och det är jag sååå glad för.
Några som också älskar vårt spabad är Molly och Lykke. Det är inte själva badet i sig som de gillar, utan mer det faktum att vi är ute hos dem när de busar runt i snön. Som om de njuter extra mycket av att ha lite publik.
Kvällens citat:
Bara för att jag skrattar mycket betyder det inte att mitt liv alltid är lätt.
Bara för att jag har ett leende på mina läppar varje dag, betyder det inte att jag aldrig har problem.
Jag har bara valt att gå vidare utan att älta allt negativt i livet.
Varje nytt ögonblick ger mig en ny chans att välja hur jag vill vara.”
Det är bra att påminna sig själv lite då och då om allt positivt som finns i livet. Glöm inte det hörrni.
Kram och ha en härlig kväll.
Annika
Dela gärna

Med simhud mellan tårna. Läs mer »

Rulla till toppen