Annika Olsson

Solfattigt, Grinchen och ett boktips.

Hejsan.

Så är vi då framme vid en av julens mysigaste dagar – lillejulafton – dagen då man har allting i vänten. För min del blir det till att jobba idag, men efter det väntar ganska många lediga dagar, och det ska bli så himla skönt. Ja, jag känner mig en smula trött och sliten, det måste medges.

I helgen har jag unnat mig ett par kallbad. Det var så himla härligt och uppiggande. Alldeles vindstilla och lugnt var det och exakt samma temperatur i både vattnet och i luften var det också. 5,4 grader.

Hitintills har månaden varit ganska solfattig. Men en liten skymt av solen fick vi helgen. Jag passade på att ta med mig hundarna på en liten promenad i vårt område.

I december flyttade Nisse in hos barnbarnen i Tomelilla. Den där Nissen är ganska busig och hittar på med små gulliga hyss hela tiden. Pojkarna älskar Nisse och längtar efter hans små meddelande och annat varenda morgon.

Vad värre är, även Grinchen flyttade in i Tomelilla. Grinchen är en figur som bara vill förstöra julen och en morgon hade han vält omkull alla ljusstakarna i huset. Lille Nicolaj blev förtvivlad och stängde in Grinchen i en kakburk. För säkerhets skull har Grinchen nu fått flytta hem till oss i Gyllebo där vi låst in honom bakom galler med ett stort hänglås.

Ett par gånger har jag varit och passat grabbarna i Tomelilla. Det är alltid så mysigt att få komma dit och se allt vad det gjort på dagis och i skolan. Tiden går så fort så fort, och jag tycker det känns som om jag inte riktigt hinner med längre.

Boktips

Jag har lyssnat på en bok som jag tyckte om. Den heter ”Trädgårdsmästarens dotter” av Marcus Jarl. Tips, tips.

Dagens citat:

Om julen inte finns i ditt hjärta kommer du inte heller att finna den under granen.

Om jag inte hinner kika in här och önska er alla en God Jul så passar jag på att göra det nu. Med hjälp av AI har jag städat och julpyntat huset och hur det blev kan ni se nedan.

Kram på er

Annika

Solfattigt, Grinchen och ett boktips. Läs mer »

Julbad och koll på katter

Hejsan.

Idag är det dan före lillejulafton. ”Pyttelilla julafton”, som man ju också kan kalla det. Jag har förstått att det inte är alla i vårt avlånga land som kallar den 23 december för just lillejulafton…?

Tiden rusar och snart är vi framme vid den stora dagen D – Julafton. Här hemma hos mig smyger julkänslan på alltmer.  I förra veckan stod det julbad på schemat för husets tre hundar.

När det vankas bad här i huset så slokar deras svansar och de försöker i det längsta att hålla sig undan. När de sedan är nytvättade och fina är det som om de får någon slags superkraft, likt en otrolig energi. Då far de runt i huset och rullar sig på mattorna, skakar sig och hoppar med lätthet upp på ställen de normalt inte kan komma upp på i torrt tillstånd.

Alldeles extra söta blir det också.

Gps för katt

Våra katter har kommit upp i ålder och vi har ett tag tyckt att det vore bra att veta var de håller hus när de inte är hemma. I synnerhet Judith som är en väldigt självständig katt och vill helst gå sin egen väg. Hon kommer i princip bara hem för att få mat och vill sedan helst ut igen. Det är bara när det blir väldigt kallt som hon kan tänka sig att stanna inomhus en längre tid.

Efter att ha haft gps på henne i några veckor nu så vet vi var hennes revir är och var hon mest håller till. Det är inte ovanligt att hon går runt i grannskapet och jag vet nu också var hon har sina favoritplatser. Hon är en duktig jägare, och hjälper nog till att hålla efter oönskade möss både här och där. I unga år tog hon tillexempel väldigt många mullvadar hemma hos oss.

En vanlig sträcka för Judith på ett dygn, är ungefär 3,5 kilometer.

För rättvisans skull har även Felix fått en gps på sig. Han har ju redan hunnit fylla 15 år, och vi vill ju veta var även han befinner sig.

Med facit i hand så var den gps:en nog ganska onödig. För det står nu klart att den gamle herren inte går några längre turer. Han går ut genom en dörr, kissar och går sedan in genom en annan dörr på baksidan. Han går helt enkelt bara runt huset. Sedan ligger han mest och sover i våra sängar. Så för honom blir det bara ett par hundra meter om dagen… Men man vet inte, när våren kommer och det blir mars månad så brukar det bli lite mer liv i honom.

Dagens citat:

Man bör inte stressa ihjäl sig. Inte ens om man får betalt för det.

 

Hoppas ni får en fin måndag.

Kram Annika

Julbad och koll på katter Läs mer »

Lussedopp och saffransbullar.

Hejsan.

På Luciamorgonen vaknade vi upp till en gråmulen, mild och våt morgon. Jag och Tina hade planerat in ett gryningsdopp och vi träffades som vanligt i skogen medan mörkret ännu låg sänkt över skogen.

Det var en fantastisk morgon då både vattnet och luften hade ungefär samma temperatur. Lite drygt fem grader visade termometrarna. Ett fint och mjukt duggregn föll över oss och vi var både helt överens – morgonen var så skön och speciell och vi njöt för fullt där vi satt på vår brygga. Med stämningsfulla marschaller och varmt te i våra termosar sprang tiden iväg och plötsligt var det dags att skynda hemåt igen.

Hemma hos oss väntade Stefan med frukost och nyköpta bullar. Av Tina fick jag en julklapp som jag fick öppna direkt. i Paketet låg en kaffemugg. Inte vilken mugg som helst inte, utan en mugg förställande henne och mej. En helt underbart present. Alla borde få ha en Tina i sina liv. Jag känner mig så tacksam♥

Lussebullar

För första gången på många år så har jag varit själv med lussebullsbaket. Oftast brukar det bli så att någon av döttrarna kommer hem när det är dags för julstök, men icke i år. Dagarna och veckorna rusar fram, och vi har alla haft så mycket som ska hinnas med varenda helg. Men nu är frysen laddad med saffranskakor inför julhelgen.

Varje år när alla lussekatterna är klara brukar jag lova mig själv att inte göra så stor sats nästa gång. Ändå blir det alltid dubbel sats saffransdeg och det är nog lika bra det, för de där bullarna brukar ha en försvinnande åtgång.

På Facebook dök det upp ett rart minne på Luciamorgonen. Det var en bild av mig som Lucia. Jag var fyra år och hade nyss blivit storasyster.

I köket har jag en tavla med guldram föreställande en tjusig Lucia. Bilden är från en kalender som är illustrerad av Lisa Aisato, och jag tycker den är så ljuvlig. När Scott var här så undrade han om det var jag på tavlan. Han tyckte att det var likt mig, och jag var ju också sååå gammal konstaterade han… Ja, barn är underbara – av dem och ”fyllehungar” får man alltid höra sanningen.

Dagens citat: 

När man blir vuxen inser man att julens magi aldrig var ljusen eller presenterna … Det var alltid mamma♥

Det är nog så sant. Mina egna barndomsjular blev ju så magiska tack vare mamma Ingrids försorg om oss alla, (och såklart lite pga min egen barnsliga fantasi.)

Ha det fint.

Kram Annika

Lussedopp och saffransbullar. Läs mer »

I år matar vi fåglarna igen.

Hej hej

Efter att tvingats hålla upp med vintermatningen av småfåglarna så kan vi i år äntligen ha en utfodringsplats igen.

Det var under vintern 2023 som jag började misstänka att det någonstans var en råttinvasion i grannskapet. Mina misstankar besannades när vi en dag fick syn på en råtta som irrade omkring på vår gräsmatta som om den var drogad. Den råttan avlivade Stefan. Men efterhand som det vårades så hittade jag flera döda råttor runt om i vår trädgård. Vi listade ut att man förmodligen fått lägga ut gift i en bostad som totalrenoverades och de arma djuren drog sig då ut för att söka vätska. Nästa vinter bestämde vi oss för att hålla upp med utfodringen av fågelmat. Allt för att inte locka hit några oönskade råttor.

Men nu har jag inte sett till några skadedjur på länge, så i år ger vi småfåglar, fasaner och ekorrar mat igen.

Katten Felix, som i sin glans dagar var en riktigt duktig jägare, har nu lagt det intresset på hyllan och ligger numera nästan bara inne i stugvärmen och sover. Katten Judith har sina jaktmarker utanför vår trädgård, där hon slipper hundarna som hon inte gillar. Så hos oss kan de komma och äta sin mat, relativt tryggt ändå.

 

Bilden här ovanför tog jag på Nobeldagen år 2012. Lite lustigt var det att det serverades fasan även på Nobelbanketten det året.

De första åren som vi bodde här i Gyllebo så hade vi jättemycket djur inpå husknuten. Allt sedan dess har det minskat något efterhand som tomterna blivit bebyggda och man skogat undan lite träd och buskar. Det är inte utan att jag saknar de där första åren som vi bodde här.

Förra helgen kom Amanda och barnbarnen hit och sov över en natt. Det är alltid så himla mysigt att ha dem här. Att bädda sängarna i gästrummet och sedan veta att de ligger där och snusar det är en underbar känsla att vakna upp till.

 

Dagens citat:

Om ett barn inte kan lära sig på det sätt vi undervisar, kanske vi ska undervisa på det sätt som barn lär sig.

Ha en skön söndag och kram från mig.

Annika

I år matar vi fåglarna igen. Läs mer »

Ansiktslyft och slaskig promenad.

Hej hej

Äntligen har vårt kontor fått sig ett litet ansiktslyft. Alla företagspärmar och andra tråkiga dokument som hörde till vår firma har vi arkiverat, tills vi får kasta dem utan konsekvenser från skatteverket. Ute i en bod finns de kvar så länge som de nu behöver sparas. Men jag slipper se dem varenda dag här hemma.

Runt valvet in till TV-rummet har Stefan byggt en väggfast bokhylla som täcker hela väggen från golv till tak. Våra ergonomiska skrivbord är utbytta mot ett vackert gammalt skrivbord som varit Stefans far. På en aktion hittade jag en grön skinnstol som jag tyckte passade så bra här. I hörnet där vi haft alla gamla pärmar och ritningar har vi nu ställt en mysig liten soffa istället. Där ligger gärna vår katt Felix och myser på kvällarna nu. Väggar och tak har fått en uppfräschning med en ny färg och hallen vid tvättstugan fick hänga med på uppfräschningen.

Härligt att det blev klart i god tid innan jul.

Stefan ville fortsätta renoveringen i andra delar av huset, men nu får det allt vänta till julen är över.

I helgen har det inte varit särskilt mysigt väder. Även om jag själv inte tycker att det finns några dåliga väder så har mina små hundar en lite annan åsikt om den saken.

Även om de tre pälsbollarna helst inte vill bli blöta så måste man ut och få lite frisk luft, för så är reglerna. Vädret är aldrig heller så illa som det uppfattas inne ifrån stugvärmen.

Dagens citat:

Jag tror att anledningen till att vi föddes med två händer är för att vi ska kunna klappa två husdjur samtidigt.

Ha en fin tisdag.

Kram Annika

Ansiktslyft och slaskig promenad. Läs mer »

My happy place

Hejsan.

Redan har vi passerad den andra advent och tiden mot julafton rusar fram som ett skenande tåg. I fjor hann jag med så himla mycket i adventstiden kändes det som. Då var Andréa hemma i Sverige och vi umgicks och åkte jultåget med hela familjen. I år känns det lite annorlunda. Jag känner mig lite tröttare också än vanligt. Bästa botemedlet då är att vistas ute i naturen.

Det är när man har mycket på sina axlar som man ska prioritera att hinna med motion och en stund vid bryggan – det är den platsen som är ”my happy place”.

En härlig stund vid sjön med en vacker soluppgång trollar bort all julklappsvånda och julstress. Nu känner jag mig faktiskt inte särskilt stressad över julen, det mesta går att köpa färdigt och julstädningen brukar jag vänta med tills pyntet ska plockas ner igen. Ingen ser ändå dammtussarna så väl vid den här tiden på året. Men tiden går rent för fort i December tycker jag.

Om jag fått önska mig en sak såhär i adventstiden så är det lite härligt vit snö, annars får det vara precis som det är.

Boktips

Att lyssna på böcker har jag hunnit med den här hösten. När jag kör till jobbet har jag ofta en ljudbok på i bilen. Det tar ungefär 40 minuter att köra mellan Gyllebo och Norra Björstorp och då är det perfekt att lyssna på en bok.

Senast har jag lyssnat på Väglöst land av Marie Hedegård. En roman som bygger på en sann historia om en kvinna från Norrland i början av 1900-talet.

Dagens citat:

Släpp gårdagens bekymmer, låt morgondagen vänta ännu ett litet tag. Får du välja en dag att leva så välj dagen idag.

Ha en fin måndag.

Kram Annika

My happy place Läs mer »

En helg med Emmy och bio med Scott

Hej hej

I helgen kom min yngsta dotter Emmy hem till oss i Gyllebo. Det är alltid så mysigt att ha henne hemma ett par dagar. Vi lagade mat tillsammans, pratade och bara hade det gott.

En runda ut i naturen hann vi också med. Emmy skrattade lite för sig själv när jag förevigade ett litet träd på sjöstigen.

-det där trädet har du ju aldrig fotograferat förut, sa hon, och lät mer än lite ironisk.

Haha, ja just det trädet har nog blivit fotograferat liiiite för många gånger nu. Men det är något särskilt med det där lilla trädet som påminner om ett förälskat par.

Efter det fokuserade jag på att ta bilder på Emmy istället, för den tösen kan man ju aldrig få för många bilder av.

I förra veckan hade mitt barnbarn Scott studiedag och var då ledig från skolan. Jag passade på att sluta ett par timmar tidigare från jobbet den dagen för att hinna till Tomelilla. Jag och Scott hade bestämt att vi skulle gå på bio, och dessförinnan ville han gå på en restaurang. Helst en lite finare restaurang sa han. Vi valde pizzerian som ligger mitt emot biografen. När vi var mätta och belåtna gick vi för att handla biogodis och sedan väntade Zootrolpolis 2 på oss. Vi fick en supermysig kväll tillsammans, och jag hoppas att vi snart kan göra om det.

Boktips

Jag har lyssnat på en ny bok. Den heter ”Att välja ett liv” av Maria Lok Björk. En bok om kvinnan Ottilia, vars liv utspelade sig för hundra år sedan.

 

Dagens citat:

Du ska inte behöva slita dig själv i bitar för att hålla andra hela.

Ha en härlig torsdag.

Kram Annika

En helg med Emmy och bio med Scott Läs mer »

Vinterbad och julkänsla i en bok.

Hejsan.

För en vecka sedan hade vi vinter och minusgrader. Äntligen hittade jag och min vän Tina en morgon då vi kunde träffas och njuta av ett tidigt gryningsdopp tillsammans.

Innan det hunnit ljusna så träffades vi på vår vanliga plats i skogen. Tillsammans gick vi sedan ner till bryggan. Det lät nog väldans högt om oss där vi traskade fram på våra dubbförsedd kängor och ivrigt pratade och skrattade så att det ekade mellan trädens stammar.

Efter ett härligt vinterbad, några övningar på bryggan och ett gott värmande te, så gick vi vidare för att mötas av ett uppdukat frukostbord hemma hos oss. Tusen tack Stefan ♥

Det blev en härlig morgon att spara i minnet, bland alla andra vi har tillsammans.

Boktips

Ibland behöver man bara lyssna på någon enkel ”feelgood-bok”. Den här tyckte jag passade mig bra…. En bok av Sara Kalmlin och Annie Mannesson. Den heter ”Vinterbad, kärlek och julefrid”

Dagens citat:

Jag är så tacksam för alla kvinnor som fattar grejen. Som förstår att det inte kostar nåt att lyfta en annan kvinna. Att heja, tipsa, stötta. Det tar inget ifrån dig – det skapar mer för oss alla.

Ha en ärlig onsdag. Och tack världens bästa Tina, för att du är du♥

Kram Annika

Vinterbad och julkänsla i en bok. Läs mer »

Mitt November 2025

Hej hej

Vips så var det dags att summera en månad som gått igen. Alltså, vilken månad sen. En helt fantastiskt vacker November har det varit.

Jag har hunnit med en hel del trots att jobbet på Luckan tagit lite av min tid. Månaden började med Österlen Lyser. En fin tradition som i år firade 20 år. Vi valde att åka och titta på möllan i Frörum som nu ska få en ny kostym av en av Stefans gamla byggarkolleger, Reino. Sedan sprang jag tre små lopp i dagarna tre på tre olika platser; Simrishamn, Brösarp och Ystad.

Sedan var det dags för månadens höjdpunkt, ett Wim Hof retreat på vackra Mundekulla, tillsammans med vännen Tina. Oj vilken upplevelse vi fick och såååå många skratt det blev den helgen. Att bli bekväm mitt i det obekväma blev vår utmaning.

Med Emmy och Amanda har jag varit i Malmö på musikalen Chicago. En jättemysig kväll med god mat och härligt sällskap.

Ett par gånger har jag träffat barnbarnen. De börjar båda bli stora och de har så mycket annat för sig med skola och aktiviteter. Men när de kommer och sover över hos oss då är det minsann mys på hög nivå.

Nu hälsar jag December välkommen. En månad med mycket bestyr. I år är det min tur att ha julen här hemma i Gyllebo, så jag har saker att göra. När även jobbet på Lokalföreningen tar min tid, så jag får ta till en specialmetod….  skit i det mest oviktiga och gör bara det roligaste. Huvudsaken är att alla nära och kära får ha hälsan och må bra, inget annat är egentligen viktigare.♥

Dagens citat:

Bara så vi är tydliga… jag är den lojala vännen som skulle ta en kula för dig. Men jag är förmodligen också anledningen till att vi blir beskjutna. Balans är viktigt.

 

Ha en fin tisdag.

Kram Annika

 

 

 

Mitt November 2025 Läs mer »

Årets första snö.

Hej hej

I förra veckan kom årets första snö, och med den fick vi också den riktiga vinterkänslan.

Jag jobbade nästan hela veckan, så när helgen äntligen kom så var jag inte sen med att ställa klockan på ringning och ge mig ner till sjön för ett efterlängtat vinterbad. Det var så vackert med det vita snötäcket som lagt sig. Temperaturen i vattnet hade sjunkit till fem grader, och i luften var det 6 minusgrader. Riktig vinterkänsla alltså.

Naturen är så vacker när det blir vinter. Snön lyser upp och ger allting lite mjukare konturer.

Här hemma har advent så sakta börjat smyga in i huset nu. Några ljusstakar har kommit upp i fönstren, och på jobbat köpte jag mig en liten vacker bladfri julros som jag nu njuter av till morgonkaffet.

Kylan gjorde att jag fick titta till mina växter ute i orangeriet. Jag har ett fristående element där ute, som ser till att hålla frostfritt. Den stora röda pelargonen blommade på som om det gällde livet.

I förra veckan kom mina barnbarn hit för att sova över, då mamma Amanda skulle iväg till Ullared och julhandla. Det är alltid så mysigt att ha de små pojkarna här och vi sov allihopa som stockar i gästrummet den natten. Nästa morgon väntade dagis och skola på pojkarna, men allting flöt på och de var så duktiga båda två.

Dagens citat:

Det är ok att prata jättemycket så länge man också lyssnar jättemycket.

Ha en fin tisdag.

Kram Annika

Årets första snö. Läs mer »

Rulla till toppen