Annika Olsson

På behörigt avstånd.

Hej.

Då i helgen, när jag blev sjuk, så var det så mycket som jag planerat och som jag så gärna ville göra. Saker som inte riktigt var möjliga med mina nya förutsättningar. Jag hade till exempel längtat efter att gå genom skogen ner till bryggan för tidiga  morgondopp i gryningen.

-asch, vi tar bilen ner, jag kan köra för dig mamma, sa min älskade Emmy!

Sagt och gjort. Vi steg upp i ottan hon och jag, och rullade sedan sakta ner till stigen i skogen som leder till bryggan.

Badet hoppade jag förstås över, det kändes inte så lockande att dra av mig kläderna just den här febriga morgonen. Men soluppgången var lika bedårande som alltid, och jag njöt i fulla drag bara av att sitta där och glo.

Tillsammans satt vi där på bryggan, Emmy och jag. Vi förundrades över solens starka strålar. Hur de kunde värma upp så mycket på en enda gång.

En annan sak som jag så gärna ville göra var att få se en skymt av mitt nya lilla barnbarn. Naturligtvis på väldigt behörigt avstånd, så ingen skulle drabbas av några corona-basilusker från mig.

Jag och Emmy stannade till i Lunnarp där vi plockade ett fång röda pioner på Österlentulpaner. Sedan styrde vi kosan mot Tomelilla för att lämna lite presenter ute på trappan hos Amanda och Jimmy. Och tänk, där fick jag en skymt av det lille gossebarnet som nyss kommit hem. Med full zoom på mobilkameran kunde jag se att det var en liten kopia av Amanda själv som nyfödd. Åhhh vilken liten juvel han såg ut att vara, endast 34 timmar gammal.

Sedan när vi kommit hem till Gyllebo igen så plingade telefonen till och jag fick en bild på brödernas första möte. Sååå fint! Jag längtade ännu mer efter att få hålla om de där båda killarna på riktigt.

Dagens citat:

Vänta inte på tiden … Använd den.

Vänta inte på kärleken … Känn den.

Vänta inte på pengar … Tjäna dem.

Vänta inte på rätt väg … Finn den.

Vänta inte på möjligheten … Skapa den.

Älta inte misstag … Lär dig av dem.

Jämför dig inte med andra … Var unik.

Spring inte ifrån livet … Lev det.

Ha en härlig dag.

Annika

På behörigt avstånd. Läs mer »

Äntligen lite sommartemperaturer.

Hej hej

Strax före pingsten så kändes det som om sommaren kom på riktigt.

De senaste veckorna hade vi fått rejält mycket regn här i Gyllebo, och allting var så frodigt, friskt och grönt i skogen. Vägkanterna var översållade med vilda blommor, hundkex och körvel. I hästhagen växte smörblommorna höga och kraftiga. Regnet hade gjort nytta, och nu hade även värmen kommit.

När jag gick min runda med hundarna runt sjön, så passade jag på att plocka med mig en bukett med vilda sommarblommor. Finns det något som är vackrare egentligen?

Vid bryggan stannade vi till och bara njöt en stund av solen, värmen och den fantastiska dagen.

Vyn där vid bryggan gör alltid något gott med mitt sinne. Här kommer jag lite närmare mig själv. Det här är nog min bästa plats på jorden!

Så tänkte jag passa på att dela med mig av två boktips också idag. Först ut är en bok av Martin Österdahl som heter ”Parmiddagen”.  Den var spännande och lite oväntad.

Så har jag lyssnat på Tina Thörners självbiografi ”Livet i hundraåttio” som ljudbok. Den kan jag verkligen rekommendera att lyssna på. Med Tinas underbara värmlandsdialekt var det så inspirerande att höra om hennes fantastiska liv och allt hon fått vara med om. Tina är en väldigt cool tjej med så mycket klokskap och sunda tankar tycker jag.

Dagens citat:

Det är viktigt att ha förståelse för det faktum att bara för att man tycker olika behöver inte det nödvändigtvis betyda att den ena har rätt och den andra har fel.

Ha en fin dag.

Annika

Äntligen lite sommartemperaturer. Läs mer »

Tid att hänryckas.

Hej hej.

Pingsten är en fantastiskt vacker tid på året, och det är inte konstigt att man kallar den för hänryckningens tid.

För mig själv har det i år just inte hänryckts så väldigt mycket…. nej jag har mest snorat, nyst och feberyrat.

Men jag har haft min yngsta dotter Emmy här hemma, och det har varit så mysigt.

Ibland då jag behövt vila en stund på sängen, då har hon pysslat runt i köket. Att höra hur någon stöka runt i huset när man är sjuk det ger en sådan skön och trygg känsla.

När jag kände den ljuvliga doften av nybakad chokladkaka, så tänkte jag för mig själv att jag måste ju vara väldigt lyckligt lottad ändå.

Och nog kan man hänryckas bara av att kunna känna en doft. Doften av en nybakad chokladkaka eller av det vackra nyutslagna blåregnet vid poolen.

Dagens citat:

Lär dig uppskatta vad du har innan tiden tvingar dig att uppskatta vad du hade.

Det finns alltid någonting att njuta av och uppskatta här i livet – det gäller bara att göra sig själv uppmärksam på det.

Kram Annika

Tid att hänryckas. Läs mer »

Dessa underbara djur.

Hejsan.

Först av allt vill jag tacka er, alla och envar, som skickat mig grattishälsningar de senaste dagarna. Att fylla år och bli mormor igen på samma dag, det var verkligen omtumlande.

För mig blev den här pingsthelgen för övrigt inte alls som planerat. Covidviruset satte klorna i mig. Rejält snuvig och febrig har jag mest pendlat mellan sängen och under parasollet i trädgården.

Fast man kan faktiskt ha det sämre när man är sjuk. Jag har trots allt njutit av naturen vi har här inpå husknuten – de vilda djuren. Ett rådjur som brukar komma och tukta mina penséer varje år, och en liten ekorrunge som helt orädd skuttade fram i träden runt om på vår  tomt.

Att ha så nära till djur och natur, det är en gudagåva, det bästa som finns.

Dagens citat:

Det är inte själviskt att älska dig själv, ta hand om dig själv och prioritera din lycka. Det är nödvändigt!

Ha det fint.

Kram Annika

Dessa underbara djur. Läs mer »

Grabben Bråttom

Hejsan.

För ett tag sedan passade jag på att ta lite gravidfotografier på Amanda och hennes mage.

Efteråt kändes det så bra att vi hade fått det överstökat, för man vet ju aldrig när sådana där små trollungar får för sig att kika ut.

Och faktiskt!! Så här med facit i handen så var det en väldig tur vi hann med att ta bilderna, för i skrivande stund så har den lille krabaten redan sett dagens ljus. Tidigt i går morse kom han till världen i ett flygande fläng. Gossen som verkade ha väldigt bråttom.

I går, den 3 juni, på min egen födelsedag kom mitt andra barnbarn till världen. Ja, en bättre present kunde jag ju faktiskt inte ha fått.

Nu längtar jag efter att få träffa det lilla nytillskottet. Men eftersom jag blivit en smula krasslig så får det vänta ett tag,,. covid 19 var verkligen inte en present jag önskade mig i lagom till min efterlängtade ledighet. Det känns ju riktigt omodernt och förlegat med corona nu – otrendigt som Emmy sa. Men jag längtar väldigt mycket efter att få träffa både Scott och lillebror!

Dagens citat:

I mitt barns ögon ser jag min historia, min nutid och min framtid.

Så vill jag passa på att tacka alla som skickade mig grattishälsningar på födelsedagen igår. Tusen Tack Alla!!

Kram Annika

Grabben Bråttom Läs mer »

Mitt Maj 2022

Hejsan.

Redan är vi inne i Juni månad, och i år känns det som om maj bara rusade förbi. Även om jag mest bara jobbat all min vakna tid, så har jag hunnit med att vara i Stockholm en vända med mina döttrar. Jag har stigit upp tidigt några morgnar för att gå ner till sjön, men långtifrån så ofta som jag egentligen hade önskat mig. En söndag var vi på utflykt i Wanås slottspark och jag njöt av en helt ledig söndag.

Maj månad har inte direkt bjudit på några sommartemperaturer, men naturen har varit skirt grön och riktigt frodig.

Nu hälsar jag Juni månad välkommen. Mest av allt ser jag framemot att få träffa mitt nya lilla barnbarn. Scotts lillebror, som jag hört går under namnet ”Sten” (sten-skott)

Dagens citat:

Äkta glädje återfinns inte i det som kommer och går, utan i det som är.

Ha en fin torsdag.

Annika

Mitt Maj 2022 Läs mer »

Som sanden på stranden.

Hej hej.

I förra veckan då det var en helgdag mitt i veckan så passade vi på att åka till stranden med hundarna.

Ljuvliga Knäbäckshusensstrand låg öde och tom när vi kom dit. På himlen drog dramatiska moln fram, men solen vann matchen den här förmiddagen.

Hundarna var vilda av glädje. Efter att ha skällt ut de tre svanarna i vattnet blev de fullt sysselsatta med att äta tång, gräva gropar och hitta på annat bus.

Lilla Pennys päls har ljusnat så mycket nu. Hon är lite av en kameleont, och just nu har hon samma färg som sanden på stranden. Jag tycker att hon är sååå fin.

Vi satt en stund där i sanden med näsor och nosar vända mot solen. Det var bara så fantastiskt ljuvligt!

Underbara Knäbäckshusen, en av mina absoluta favoritplatser i världen!

Dagens citat:

-Men du, det finns bättre mål i livet än att dö duktig.

Njut av dagen och kram från mig

Annika

Som sanden på stranden. Läs mer »

Små stilla stunder.

Hejsan.

Den här våren rusade förbi likt ett x2000-snabbtåg i år. Försommaren står nu för dörren och man kan knappt förstå att den redan är här.

Naturen och mina morgonbad får stå lite tillbaka nu när annat tar så mycket av min tid. Men så fort jag får chansen så njuter jag av små stilla stunder.

Små stilla stunder tillsammans med Scott, det njuter jag också av så fort det ges tillfälle. Jag vet att åren rusar på så fort och snart är han en stor pojke som kanske inte vill hänga med sin mormor så mycket.

Små stilla stunder, kan bli de stunder, som efter några år växer och liksom blir större och större när man plockar fram dem ur minnet.

Dagens citat:

Det krävs mod att tillåta sig vila och tystnad i ett samhälle där ”tusen bollar i luften” är en statussymbol.

I sommar när jag är ledig, då ska jag planera in många dagar med bara tystnad, vila och små stilla stunder.

Ha det gott

Annika

Små stilla stunder. Läs mer »

En dag vid Wanås slott.

Hej hej

Förra söndagen lämnade vi Österlen bakom oss, för att besöka en annan underbart vacker plats, nämligen Wanås slottspark vid Knislinge.

Vädret var ett perfekt utflyktsväder. Det var en smula gråa, tunga moln när vi anlände, men bara några få regnstänk föll på hela dagen.

Där på Wanås finns det en massa ”konstigt” … och det är ju faktiskt inte så konstigt egentligen, eftersom hela slottsparken är en enda stor konstutställning.

Inne i en av längorna fanns det många våningsplan med olika konstinrättningar. På det ena våningsplanet fanns det till exempel bara bord… bord som var utsnidade och som man inte kunde låta bli att känna på.

Ganska snart blev vi fikasugna. Vi slog oss ner intill de små gulliga önsketräden och plockade fram vår medhavda kaffekorg.

När kaffet var uppdrucket hängde vi upp ett par önskelappar i trädet och strosade sedan vidare in i slottsparken.

Mitt i den sagolika naturen fanns det konstverk i alla de material, färger och former. Tegelkonst och färgglad konst.

Gul färg gav illusionen av solstrålar som trängde sig ner genom de täta grenarnas lövverk.

Ett uthugget klot med skärvorna liggande runt sig och ett kalt silverträd i en glänta.

Vissa konstverk satte fart på fantasin lite extra. Som rummet mitt i skogen. Rummet med fönster och dörrar, men utan väggar. Statistiken visade att de flesta som gick in i ”rummet” ändå valde att gå genom den öppna dörren.

Så kom vi såklart till den kissande kvinnan. Bronsstatyn som jag själv tycker så mycket om. Konstnären Ann-Sofi Sidén lär ha avbildat sig själv, och idén till statyn fick hon när hon vid en rundtur i slottsparken blev tvungen att slinka in bakom om buske för en kisspaus.

Men utan naturens egen bedårande skönhet så hade inga av konstverken kommit så till sin rätt. Naturens skapare är den största konstnären av dem alla.

Tack M och B, för en fantastisk dag!!

Dagens citat:

Nu när vi lärt oss flyga som fåglar genom luften, och dyka i havet som fiskar så återstår bara en sak, att lära oss leva på jorden som människor.

Ha en fin dag.

Kram Annika

 

En dag vid Wanås slott. Läs mer »

Öl & Knäcke

Hejsan.

Jag gillar att åka ut med familjen här på Österlen, för att prova nya matställe när vi alla är lediga.

Ett ställe som jag nyfiket kikat på ett tag, det är Öl & Knäcke i Gladsax. Förra helgen gjorde vi slag i saken och bokade bord där.

Det var en ganska kall och lite smått blåsig försommardag. Fast det gjorde inte så mycket, för inne på logen var det så mysigt med levande ljus, filtar och upptända lampor.

Fönstret vid vårt bord var som en levande tavla med böljande rapsfält utanför. Så himla vackert.

Maten var också fantastiskt god. Vi valde lite olika fyllningar på våra pizzor, så vi kunde smaka av varandra.  Lille Scott däremot hade tagit med sig en egen leverpastejmacka eftersom han kan vara en synnerligen kräsen gosse och samtidigt lite rädd för nya smaker.

Som pricken över i:et så var personalen så jättetrevlig och tillmötesgående. Hit kommer vi gärna igen.

Dagens citat:

Om din medkänsla inte inkluderar dig själv, då är den ofullständig.

Man kan gott vara lite snäll mot sig själv och ta sig själv med ut på lite nya matställen.

Ha det gott

Annika

Öl & Knäcke Läs mer »

Rulla till toppen