Annika Olsson

Lite regn och lite sol.

Hejsan.

I förra veckan var det dags för årets älgjakt. Som vanligt for Stefan iväg till Småland några dagar, medan jag fick lite ensamtid här hemma med mina tre hundar.

Vädret var ”ömsom vin och ömsom vatten”, dvs – lite regn och lite solsken. Någon morgon var det helt fantastiskt skönt, och det kändes nästan som en sommarmorgon. En annan morgon var det bara några få plusgrader i luften och det bet ordentligt om nästippen.

En annan dag var det regn, blåst och höstkänsla så det stänkte om det.

Ute i hagen råmade korna som om de ville påkalla uppmärksamhet. Kanske kände de på sig att det snart var tid för dem att flytta in i stallet igen. Jag tror att lilla Penny kommer att sakna sina kompisar när vintern kommer.

Ensamtid i skogen är fina grejer det, och då spelar vädret inte så stor roll. Det finns väl egentligen bara en enda sak som jag inte gillar med den här ensamma jaktveckan, och det är ju att laga mat till bara mig själv. Just det tycker jag är bottentråkigt.

Men ensam har jag faktiskt inte varit hela tiden. En dag var jag med mina döttrar och barnbarn på en tur till Ikea. Då åt vi ju middag där. Det var perfekt, så slapp jag matlagningen den dagen.

Dagens citat:

Det bästa sättet att vara lycklig med någon är att vara lycklig ensam, så att sällskapet är ett val och inte en nödvändighet.

Självklart var det sedan kul när min jägare kom hem igen, och då kändes det så mycket mer meningsfullt att laga middag igen. (mäns kärlek går ju via magen på något konstigt vis)

Ha det fint.

Annika

Lite regn och lite sol. Läs mer »

Trollungar är vi allihopa.

Hejsan.

Redan är det fyra år sedan jag blev mormor, och förra helgen var det dags för barnkalas för Scott.

Min dotter Amanda är en fantastisk mamma. Hon hade förberett ett trollkalas för Scott in i minsta detalj. Tillsammans med  inbjudningskort hade hon sytt små trolldräkter som hon skickade med till Scotts kompisar.

Jag, Stefan och Emmy hade lovat att hjälpa till med förberedelserna, eftersom kalaset skulle vara utomhus och det fanns en hel del att fixa med. Scotts pappa jobbade, men han kom lagom tills kalaset började. Såklart hade jag och Emmy också klätt ut oss… för var det trollkalas så var det! Runt halsen hade vi egenhändigt gjorda trollhalsband av ekollon och kastanjer.

Efter dagar med regn och rusk så slog vädret om precis lagom till den här söndagen och det blev precis sådär kalasfint som vi alla önskat oss. Som på beställning passade lille Nicolaj på att ta en lång middagslur när vi hade som mest att förbereda.

Punktligt anlände så ett litet gäng blyga trollungar till skogen. Fast det där blyga gick ganska snabbt över då det vankades spännande uppgifter att lösa. Trollet Emmy hade nämligen tappat en hel korg med värdefulla guldstenar i en skogsglänta, så vi skulle allihopa hjälpa henne att hitta dem igen.

Med gemensamma krafter tror jag nog att vi hittade varenda liten guldsten åt Emmy… och skulle någon springa på en gyllene sten där ute i Kronoskogen, så vet ni nu varifrån den kommer.

Inget kalas utan kras, säger man ju, och lite kras blev det för Scott, när han i sin iver sprang och ramla på den steniga stigen. Aj aj aj… En stund i pappas famn fick det bli och så var vurpan och såret i handen   snart glömd igen.

Man blir så väldigt hungrig av att vara på trollkalas, så därför smakade korven som Stefan grillat gudomligt. Både stora och små lät sig väl smaka.

Och precis lagom till maten var klar, så vaknade lille Nico från sin långa trollsömn.

När alla var mätta i sina magar så öppnade ”trollet Emmy” sin  spännande tatuerarlåda. Alla fick välja egna motiv, och sedan vänta på sin tur. När mamma Amanda var upptagen på annat håll så fick även lille Nico en tuff tatuering i nacken. ”Trollet mormor” fick självklart också en passande bild på handleden.

Sedan väntade knasiga lekar. Till exempel att kasta bajskorvar i en korg. Undertiden plockades det fram goda tilltugg, som ekollon i choklad, fruktspett och giftiga flugsvampar.

Det såg verkligen ut som om alla njöt av gotterna, och är det kalas ja då får man ju äta så mycket man vill.

Och som på alla kalas så avslutas även ett trollkalas med en fiskedamm. Alla fick napp och såg nöjda ut.

Födelsedagstrollet fick avsluta sin fest med att åka en tur med pappa, på en av gästernas fyrhjuling. Sedan åkte en trött trollfamilj hem och spelade lite sällskapsspel tillsammans.

Tack Scott med familj för att jag fick vara med på ett underbart kalas. Såklart ett alldeles extra tack till finaste Amanda som fixat allt så trevligt♥

Dagens citat:

Det står väl inte i Mose lag att gamla kärringar inte får klättra i träd!

~Astrid Lindgren~

Inte heller står det att de inte kan klä ut sig till troll!!

Kram Annika

 

Trollungar är vi allihopa. Läs mer »

Dagar att bara skrota runt.

Hejsan.

Innan jag slutade på mitt vikariat, så hade jag en lista med punkter på olika saker som jag skulle ta tag i så fort det nu fanns tid och möjlighet.

Nu blängde jag på den där listan, innan jag knycklade ihop den till en boll och förpassade den till den runda tunnan under skrivbordet. Det mesta på listan var saker som jag säkerligen skulle komma att göra ändå, och de saker jag eventuellt skulle glömma bort, det var väl i så fall inte så viktiga grejer. Tanken var ju att jag skulle vila och återhämta mig nu, så så fick det bli.

För en månad sedan gjorde jag ett långtids-ekg, som jag nu fått svar på. Som jag själv redan märkt, så slog mitt hjärta onormalt sakta, men det fanns även lite extra slag på ekg-kurvan som inte skulle vara där. Jag fick mitt resultatet förklarat för mig av min kära veterinärdotter, som  jämförde mig med en av sina lurviga patienter. Hur som helst så kommer jag att få göra ytterligare utredningar, så det blir nog bra med tiden.

Som så ofta började jag min dag vid sjön. Vattnet var ännu ganska ljummet med sina 14 grader. Det var oförskämt härligt att bara kasta sig i vattnet.

Samtidigt som morgonen ljusnade, så lyfte alla gässen under ett herrans skränande och gav sig iväg över trädtopparna. Jag vandrade sakta hemåt där jag trodde Stefan och hundarna skulle vänta…

Tji fick jag, för i skogen på en trädstam satt Stefan i godan ro och väntade med de tre pälsklingarna.

Tillsammans gick vi vidare hemåt för att laga lite kaffe och se vad resten av dagen skulle bjuda på.

Det är ganska mysigt med dagar att bara skrota runt.

Dagens citat:

Lyckan kommer mycket lättare om du slutar klaga över dina problem och börjar vara tacksam över alla problem du inte har.

Ha en riktigt härlig fredag.

Annika

Dagar att bara skrota runt. Läs mer »

Årets äppeltavla 2023

Hejsan.

I år valde vi att hoppa över själva äppelmarknaden. Dels hade vi lite andra saker som stod på agendan, och dels tyckte jag att det var skönt att slippa allt folkvimmel som det alltid brukar bli här i trakten när det vankas äppelfest. Istället valde vi att köra upp till Svabesholm en vanlig eftermiddag mitt i veckan för att beskåda den vackra äppeltavlan.

Som alltid var tavlan fantastisk, och den var döpt till Glädje. Temat var så underfundigt, nämligen att både barn och äpplen kan mogna.  Ett fantastiskt konstverk med Emma i spetsen.

Jag och Stefan strosade en stund på området innan vi for hemåt igen.

Hemma i Gyllebo var vädret betydligt skönare, men så brukar det aldrig blåsa så mycket hemma hos oss, åtminstone inte så mycket som på Svabesholm. En stund satt jag på vår veranda med näsan mot solen och njöt. Runt omkring mig hoppade små rödhakar omkring som om de lekte en rolig lek med varandra. Envist försökte jag fånga någon av dem med min kamera, men det var verkligen inte det lättaste…

Dagens citat:

Att tala är ett behov, att lyssna är en konst.

…och att måla med äpplen, det är i sanning också en konst.

Kram Annika

Årets äppeltavla 2023 Läs mer »

En boll i luften åt gången.

Hejsan.

Snart är det två veckor sedan mitt vikariatet på Luckan tog slut, och ännu står den underbara blombuketten nästan lika tjusig som när jag fick den.

Såklart saknar jag alla fina kompisar där på Luckan, men jag vet att det är bra för mig med en liten paus just nu.

Ska man verkligen pausa och ta det lite lugnt, då är hösten den bästa tiden av dem alla. Allting går in i ett annat tempo av sig själv.

Jag tränar mig på att bara tänka på en sak åt gången, och ibland göra ingenting alls (fast det är ju ganska svårt). Att bara ha en enda boll i luften, det kräver också sin träning. (något bollsinne har jag tyvärr aldrig haft)

Bästa stället att vila och koppla av, det är en stilla och gråmulen morgon vid bryggan. Så rogivande och skönt.

Trädgården går också sakta in i en stillsammare period. De frostkänsliga träden har fått flytta inomhus, och nu väntar jag bara på att första frosten ska komma… då är det dags för dahliorna att komma ur jorden.

Dagens citat:

Det största fängelset människor lever i är rädslan för vad andra ska tänka.

…fast den oron växer man ifrån med åren!

Må gott

Annika

En boll i luften åt gången. Läs mer »

En syssla som värmer många gånger.

Hejsan.

En stor del av sommaren har Stefan arbetat med att hugga, såga och klyva ved. Efterhand som våra träd här i Gyllebo vuxit och börjat skugga för mycket av solen, så får de nu istället bli skön uppvärmning.

Att jobba med ved och ”bränne” är ett angenämt arbete tycker jag. Även om jag själv inte är så bra på att hugga och såga, så gillar jag att stapla ved i fina rader. Det luktar så gott och det är ett välbefinnande att samla på sig ett lager inför en kommande vinter. Det här året har jag dock bara hunnit hjälpa till lite grann.

En paus i vedhanteringen blev det för några veckor sedan, då det återigen stod barnbarnspassning på vårt schema. Dagen började med lite ”boll och lek” för Scott. Han var så duktig!

Efter lunch fick killarna själv bestämma vad vi skulle hitta på. Kan ni gissa vad det blev? Ja såklart – en tur till Gunnarshög. Tänk så kul små barn kan ha med en asfalterad gårdsplan och lite leksaksfordon. Flera timmar kan de hålla sig sysselsatta med att köra runt, runt där.

Dagen till ära var där extra öppet och lite utställning på gårdens alla riktiga maskiner. Även det så spännande för små killar.

Till helgen kommer pojkarna hit igen, och vi får väl se då om det återigen blir en tur till den vackra gården i Hammenhög.

Dagens citat:

Du kommer aldrig att vara fattig så länge du har ett hjärta som slår varmt för andra.

För de här små pojkarna bankar mitt hjärta för fullt.

Ha en fin dag.

Annika

En syssla som värmer många gånger. Läs mer »

Dimman är rättvis, alla ser lika suddigt.

Hej hej

Nu har vi fått höst på riktigt, och det är faktiskt riktigt mysigt. Hösten är så skön tycker jag. Vilsam och kravlös.

På en av mina hundpromenader la jag märke till att de första höstfärgerna börjat framträda på sina ställen. Ofta är det lönnträden som är först ut att skifta färg i skogen.

Många dagar har varit både blöta och dimmiga. Fast jag gillar dimman, för den är så rättvis och gör att alla ser ungefär lika suddigt som jag själv gör 😉

Vid kohagen fick jag stanna en lång stund eftersom Stefan lärt Penny att när man går där så får hon hälsa och pussa lite på korna. Länge stod hon där och spejade och ville aldrig ge upp. Jag tänkte för mig själv att det var väl en onödig sak att lära sin hund…

På kvällen kom solen fram och jag jobbade på lite i min trädgård. Ännu blommar det både här och där, även om en del blommor ser lite härjade ut. Stormhatten tillexempel, den ser verkligen ut att ha gått igenom en storm, så namnet är ju synnerligen passande.

En annan rolig blomma som brukar dyka upp såhär på säsongslutet det är den som kallas för tidlösa. Jag tycker nog att den är förvillande lik en krokus, skillnaden är att den blommar sist och inte först.

Mycket annat blommar och växer ännu, men ofta tappar jag lite intresset för mina kära blommor nu på hösten, istället överväldigas jag åt skogens höstfärger. Men allt man gör i trädgården nu, det har man liksom igen när våren kommer. Hur kul är det inte att se vilka lökar man planterat föregående år!

Dagens citat:

Förra året sa du, nästa år. Förra månaden sa du, nästa månad. Igår sa du, i morgon. Ord är bara ord tills du agerar, så starta idag.

Ha en skön fredag.

Annika

 

Dimman är rättvis, alla ser lika suddigt. Läs mer »

Sommar möter höst.

Hejsan.

När vi nu är en bit in i oktober så kan jag bara konstatera att sommaren bitit sig fast en smula.

Vid bryggan var vattentemperaturen ännu varm och skön. Med sina 17 grader får man väl ändå påstå att det liknar sommartemperatur.

På ett grässtrå som fått fotfäste på kanten av bryggan, satt en liten insekt och vinkade med sina långa spröt. Kanske fann den morgonen lika behaglig som jag själv gjorde. Jag vinkade lite lätt och artigt tillbaka.

När jag kom till badplatsen såg jag att pojkarna stod på rad i vattenbrynet. Ja, jag tror att det var enbart pojkar – andpojkar.

För knappt en vecka sedan så tog grabbarna årets sista bad i poolen. Nu har vi dock stängt ner allting inför hösten, för hösten den kommer att komma, det är ett som är säkert.

Då när vi istället sitter inne och myser framför en värmande brasa då ska jag tänka tillbaka på de här bonusdagarna med värme som vi fått. Dagar med bad och lek utomhus.

Dagens citat:

Alla människor bör titta åt fyra håll.

Framåt – för att veta vart du är på väg.

Bakåt – för att minnas varifrån du kommer.

Nedåt – för att inte trampa på någon.

Åt sidan – för att se vem som är vid din sida under svåra stunder.

Så kan man se upp lite grann också, för säkerhets skull … 🙂

Kram Annika

Sommar möter höst. Läs mer »

Fokus på mormorsrollen.

Hejsan.

Jösses vad tiden rusar iväg. Redan är mitt lilla barnbarn Nicolaj så stor att det är dags för honom att börja på dagis (eller förskolan, som det ju så fint heter nu för tiden)

Med sin storebror Scott på samma dagis, så har inskolningen gått jättebra. Dock får jag rycka in lite då och då, eftersom både Amanda och Jimmy jobbar helger och då är det ju stängt på förskolan. För ett par veckor sedan kom de båda grabbarna hit till Gyllebo tidigt på morgonen, och genast blev det full rulle.

På sina små fordon susade de båda bröderna varv efter varv runt poolen. Även om jag aldrig släpper de båda pågarna ur sikte, så skänkte jag en tacksam tanke åt det barnsäkra pooltäcket vi köpte när det stod klart att det väntades småbarn i familjen. Extra säkerheter är alltid skönt!

Efter att hela förmiddagen ha lekt med både små och stora bilar sa Scott:

– asch mormor, ska vi inte ta och sticka till Gunnarshög…?

Gunnarshög är ett stort, fint lantbruk utanför Hammenhög, där man odlar och tillverkar olika produkter av raps. På den välskötta gården finns både ett fantastiskt café och en jättefin gårdsbutik. Men det som lockade Scott mest, det var deras stora utbud av leksaksmaskiner som finns för de barn som besöker gården.

Istället för en traditionell sandlåda så kan barnen leka i ett hav av svarta rapsfrön. Så härligt och roligt tyckte de båda pågarna där de var sysselsatta en lång stund.

När vi sent på eftermiddagen återvände till Gyllebo igen, så insåg jag att vi smugglat med oss en hel del raps hem i alla skrymslen och vrår i pojkarnas kläder.

På kvällen när grabbarna åkt hem till Tomelilla igen, så var det en utpumpad mormor och en lika trött morfar, som dammsög rapsfrön och kelade med de åsidosatta småhundarna.

De planer jag själv haft på att ge mig ut med kameran i skogen den kvällen, det slutade istället med att jag bara gick till grannen för att ta några bilder på de coola bläcksvamparna. Resten av kvällen ägnade vi båda åt att bara sitta i TV-soffan och dega.

Dagens citat:

Att få barn är ett val, att få barnbarn är en välsignelse.

…fast det där är väl inte helt sant förstås. Att få barn är inget man kan ta för givet, och därför tycker jag att även det är en välsignelse. Alla barn är en välsignelse!

Må gott.

Annika

Fokus på mormorsrollen. Läs mer »

Mitt September 2023

September, kanske den härligaste månaden på hela året, eller vad säger ni? I år var det alldeles ljuvligt tycker jag.

Mitt September – en månad som började med semester för min del. Jag och familjen njöt av ett underbart väder. Döttrarna och jag plockade svamp i skogen och jag hann med att träffa barnbarnen lite mer. Jag och Stefan var på en lite dagsutflykt i Abbekås och i Smygehuk. Jag var med en fin vän och mötte dagen på Brösarps norra backar. Vi var med vänner och njöt av skaldjursbuffén på Buhres fisk. Semestern avslutade jag med en härlig weekend med taktältet och med min Emmy.

Med september månads slut så var även mitt vikariat på Brösarps Lokalföreningen till enda. Efter ett och ett halvt år där, så kommer jag nu såklart att sakna alla arbetskompisarna väldigt mycket, men jag hade beslutat mig för att ta lite ledigt. Jag måste ta hand om hälsan lite, kolla upp några saker och prioritera mitt mående. Jag ska för första gången i hela mitt liv vara arbetslös.  Ungefär som en halvhalt mitt i livet. Ett sabbatsår för att hämta andan, känna efter och för att ta ut en ny färdriktning. Och såklart ska jag umgås med min Stefan lite mer. Sen får jag se …

Att ha livet framför sig lite som ett oskrivet blad, ja det är onekligen ganska spännande.

Dagens citat:

Det handlar inte om att få allt jag vill ha, utan att lära mig att se det jag har.

Ha det bäst.

Annika

Mitt September 2023 Läs mer »

Rulla till toppen